Co je špatně s novou podobou kvalifikace?

Co je špatně s novou podobou kvalifikace?

Někteří z nás ráno kolem sedmé hodiny ráno přivstali, aby se koukli na první kvalifikaci letošní sezony. Speciálním lákadlem byla premiéra překopaného formátu kvalifikace, která měla zlepšit podívanou. No, úplně se to nepovedlo…

Mezinárodní automobilová federace (FIA) se neustále honí za zatraktivněním závodů Formule 1, která ztrácí sledovanost z několika různých důvodů. A jedním z těch největších důvodu je ten, že FIA dělá zbrklé nepromyšlené změny za účelem zvýšení atraktivity sportu. Začarovaný kruh, zdá se. Nejnovějším nástrojem, jak nalákat více lidí k obrazovkám a na tribuny, je na poslední chvíli představený pozměněný formát kvalifikace.

Pozdní změna pravidel

S návrhem na změnu kvalifikačního formátu přišla Strategická skupina F1 skládající se z šéfů některých týmů a zástupců vedení sportu a to během meetingu uskutečněného 24. února, pouhé tři týdny a pár dní před první kvalifikací sezony. Počítalo se s tím, že nový formát začne platit od prvního závodu. Týmy tedy neměly moc času na naplánování kvalifikační strategie a její případné natrénování.

Hlavouni Formule 1 si 28. února uvědomili, že si to vymysleli poměrně pozdě a není ani dostatek času na zajištění technické a organizační stránky věci, především byla potřeba vytvořit software pro zajištění hladkého chodu kvalifikace. Proto se rozhodli zavedení nového formátu odložit až na pátý závod sezony ve Španělsku. Krom toho se ozval nespočet hlasů proti úpravě kvalifikace – bylo poukazováno na chaos, který pocítí především fanoušci přímo na okruhu, nedořešenost problému například v případě nehody během kvalifikace a vyvěšení žlutých či červených vlajek. Smůlu nově mají třeba ti piloti, kteří havarovali ve třetím tréninku a zatímco během starého formátu mohli vůz opravovat během první části kvalifikace a ještě se pokusit kvalifikovat, dnes už to zkrátka nestihnou.

Po této vlně kritiky ale vedení sportu od honby za „vylepšením“ sportu neupustilo. Naopak se ho rozhodlo ještě více zkomplikovat. 2. března se objevily zprávy o kombinace obou formátů kvalifikace – první dvě části se měli jet podle nového eliminačního formátu, poslední část měla zůstat při starém, aby se o pole-position utkalo co nejvíce pilotů. Teoreticky to znělo hezky, ale stále to nevyřešilo výše zmíněné problémy. Navíc se ještě více zkomplikoval celý proces.

Konečné rozhodnutí padlo 4. března, tedy dva týdny před prvním závodem – bude se jezdit podle nového formátu kvalifikace. Návrh, který se měnil každých pár dnů, který mění základní prvek každého závodního víkendu, byl urychleně přijat pouhých čtrnáct dní před začátkem sezony. Při tom je Formule 1 sportem, kde se věci plánují roky dopředu.

Jak to v praxi dopadlo

V sobotu v 7:00 začala kvalifikace. Na trať ihned vyjelo mnoho vozů, což při první části není tolik obvyklé. Postupně všichni zajeli měřené časy a došlo i k několika menším chybám i od zkušenějších pilotů. Všichni během úvodních sedmi minut zajeli měřené kolo, někteří stihli i dvě. A pak zajeli do boxů. A začalo se vypadávat. Nejdříve postupně vypadl Pascal Wehrlein a Rio Haryanto, kteří oba byli v boxech a své časy nevylepšovali. Na trati se pár pilotů, na které teprve měla přijít řada s odpočtem, snažilo vylepšit své časy. Guttierez a Grosjean nestihli dokončit svá rozjetá kola a zajeli do boxů. Kvyat byl v boxech a z nějakého důvodu už nejezdil. Nasr své poslední kolo opustil a zamířil do boxů. Vypadl. Souboj o postup se odehrál až úplně na konci. Palmer měl namále, ale vylepšil svůj čas a na odstupové místo odsunul Ericssona, který co? Opustil svůj pokus a zajel do boxů. Dobrá, v první části to příliš napínavé nebylo. Co dále?

Druhá část začala stejně jako ta první. Nakonec na trati zůstali pouze ti, kterým šlo o krk. A jak to dopadlo? Magnussen s Palmerem nedokázali zlepšit své časy a zajeli do boxů. Button s Alonsem po úvodních pokusech zajeli do boxů a už z nich nevyjeli a vypadli. Valtteri Bottas se snažil zlepšit, ale nedokázal to a vypadl. Hülkenberg s Perezem své pokusy opustili a zajeli do boxů a vypadli. Hm, moc napínavější to nebylo, ale souboj o pole-position určitě bude super!

Ve třetí části všichni před začátkem vypadávání stihli zajet jedno kolo s minimálním palivem a zamířili do boxů, odkud neúčastněně vypadávali. Ricciardo v boxech, Sainz v boxech, Massa v boxech. Zde už zbývalo něco kolem pěti minut do konce. Verstappen spokojen se svým pátým a zabezpečeným místem vystoupil z vozu, stejně jako oba piloti Ferrari, kteří pět minut před koncem kvalifikace vystoupili a šli se převléci. Jenom dva vozy Mercedesu vyjeli na trať, Rosberg se potřeboval dostat před dvě Ferrari, která už to zabalila a Hamilton si chtěl zkusit, jak rychle umí jezdit. Opuštěná Ferrari vypadla, Mercedesy už byly zaparkované, pole-position rozhodnuto a čekalo se, až doběhne čas. Diváci rozladění ještě před koncem kvalifikace opouštěli tribuny. Čas vypršel, zamávalo se šachovnicovou vlajkou nad prázdnou trati před prázdnými tribunami. Konec velkolepé revoluční kvalifikace.

Místo, aby se bojovalo po celou dobu kvalifikace se odjelo měřené kolo či dvě na začátku každé části kvalifikace a pak už jen piloti odpadávali jako hrušky bez nějakých soubojů o postup. O výsledku bylo rozhodnuto šest minut před koncem. Absolutní fiasko.

Chyba týmů?

 

Teoreticky zněl možná návrh nové kvalifikace dobře, avšak v praxi už tak dobře nefungoval. Lze za to ale vinit pouze FIA? To rozhodně ne. Velkou trhlinu v plánu lze spatřit u samotných týmů, které ve výsledku rozhodují o tom, jestli budou na trati nebo ne. Kdyby své vozy naplnily dostatečným palivem, poslali všechny piloty na trať a ať jezdí, tak by to možná jakž takž dávalo smysl.

Ale musíme si uvědomit, že to je pro ně zbytečný risk, protože by mohly vypadnout, kdyby někdo natankoval méně a byl rychlejší. Ve výsledku je pro ně nejbezpečnější na začátku natankovat málo a rovnou využít plný potenciál. A proto nový formát nemůže fungovat, proto nezamíchá významně pořadím na startu. Akorát místo toho, aby týmy postupně vylepšovali své časy a měly několik pokusů zlepšit je, nyní zajedou jeden pokus na začátku a tím to pro většinu z nich končí. A ve výsledku nový formát funguje přesně naopak, než měl.

To se ale rozhodně dalo předpokládat a mnoho odborníků i pilotů to také předpokládalo. Nicméně vedení na nic takového nehledělo, protože mělo dva týdny na to, aby to dali dohromady.

Byla vůbec změna nutná?

Už od začátku bylo poukazováno na to, že kvalifikace jako taková nepotřebuje žádné změny. V historii se vystřídal nespočet různých systémů a nakonec se dospělo ke kvalifikaci rozdělené na tři části, kdy si každý může jezdit, jak se mu zlíbí. Začátky jednotlivých částí byly pozvolné a ke konci každé části se strhl souboj o postup a všechno bylo ve hře do posledních vteřin. Většina fanoušků i pilotů považovala tento formát ze ten nejlepší a nejzábavnější. Zároveň se dal i jednoduše pochopit a sledovat.

Ale protože FIA vidí jenom stále se snižující sledovanost, snaží se zbrkle vymýšlet nové umělé pomůcky, jak show vylepšit. A většina z nich katastrofálně selže. Vedení je netrpělivé a i když možná sem tam přijde s nějakým dobrým návrhem, jak sport vylepšit, nedá zaběhnutí tohoto nového nápadu dostatek času a už zase mění jiné věci. FIA se snaží Formuli 1 změnit k lepšímu zbrklým, neuváženým a impulsivním rozhodováním, které často zničí dobré nápady a zavede ty špatné. A často úplně ignoruje hlavní problémy způsobující klesající popularitu sportu – přesun na placené kanály, závodění na nesmyslných okruzích uprostřed ničeho, zvyšující se cenu vstupenek, ignorování sociálních médií a online přenosů. Místo toho narušují samotné závodění a ničí tak show ještě více – pro diváky, pro piloty, pro týmy. Jediné, co se zlepšuje, je finanční zabezpečení Bernieho Ecclestona. Ten sám navíc tyto špatné návrhy prosazuje nejvíce s tím, že je potřeba změna, aby vzápětí řekl, že to byla kravina a „Formula 1 is shit“.

Sdílejte na:
Zavřít