Značka Audi porazila v Le Mans i silnou konkurenci roku 2014

Značka Audi porazila v Le Mans i silnou konkurenci roku 2014

Automobilka z Ingolstadtu se letos konečně dočkala konkurence, jakou klasik v Le Mans zaslouží.
Toyota možná měla rychlejší vůz, Porsche možná mělo pokrokovější technický koncept – po 24hodinovém maratonu se ovšem potřinácté radovali u Audi. Andre Lotterer, Marcel Fässler a Benoit Treluyer vyhráli nadmíru zajímavý francouzský podnik. Výborně si vedl i jediný Čech v poli: Jan Charouz obsadil krásné osmé místo, ve své třídě LMP2 skončil čtvrtý.

Středa až pátek: Trénink a kvalifikace

Le Mans, to není jen samotný 24hodinový maraton. Víkend na trati začíná již ve středu volným tréninkem a ten brzy ukázal, jak rychlé a nebezpečné dokáží moderní projektily LMP1 být: v rychlých zatáčkách Porsche ztratil tovární jezdec Audi, Loic Duval, vládu nad vozem a vletěl do hrazení. Jeho R18 byl těžce zničen, přemet mu oholil kola a dokonce i střechu. Francouz vyvázl bez vážných zranění, do závodu ovšem nemohl nastoupit – nahradil jej Marc Gene. O postavení na startu rozhodly tři kvalifikační sessions ve středu, ve čtvrtek a v pátek večer. Pořadatel byl Loicovou nehodou a i smrtelným karambolem z minulého roku patřičně varován: nejmenší uklouznutí a závady na trati vedly k častým neutralizacím, či dokonce přerušením kvalifikačních jízd.

Pro světovou PR tak důležitou pole-position chtěla očividně nejvíce značka Toyota. V pátek v noci se o ni postaral bývalý pilot Williamsu-F1, Kazuki Nakajima. Stal se tak prvním Japoncem, kterému se to v Le Mans podařilo. Současně demonstroval pokrok vývoje a možnosti technického zbrojení velkých automobilek: TS40-Hybrid má o 25 procent nižší spotřebu, než vozy minulé sezony, přesto byl nejrychlejší čas posádky  Nakajima/Wurz/Sarrazin o 0,557 sekundy rychlejší než pole-position roku 2013. Konkurence od Porsche ovšem nebyla daleko za Japonci. Také 919-Hybrid Dumase, Janiho a Lieba zůstal pod nejlepším časem minulé sezony a  postavil se do první startovní řady. Následovaly druhá Toyota TS40 (Davidson/Lapierre/Buemi),  druhý Porsche 919 (Bernhard/Webber/Hartley) a tři vozy Audi R18 e-tron posádek Albuquerque/Bonanomi/Jarvis, Faessler/Lotterer/Treluyer a Di Grassi/Gene/Kristensen. Nejlepší ze soukromých vozů třídy LMP1, švýcarský Rebellion Prosta, Heidfelda a Becheho ztrácel na pole-position téměř osm sekund. Z českého hlediska zajímavou třídu LMP2 ovládli v kvalifikaci Gommendy/Thiriet/Badey na překvapivě rychlém novém Ligieru-Nissan JS P2. Jan Charouz a jeho kolegové René Rast a Vincent Capillaire zajeli 20. čas celkově a 11. čas třídy LMP2. Charouzovy pochybnosti o konkurenceschopnosti pneumatik Michelin (rychlejší konkurence spoléhala kompletně na Dunlop) se tedy bohužel potvrdily. Již v pátek tedy bylo jasné, že cesta na vytoužený stupínek vítězů bude pro jejich Loeb-Oreca-Nissan 03R velmi obtížná.

Sobota odpoledne: Start a úvod závodu

Také začátek 83. vydání „24 heures du Mans“ běžel plně dle skriptu značky Toyota: zkušený Rakušan Alex Wurz se ujal startujíc z pole-position s přehledem vedení před porschem Neela Janiho, sesterskou toyotou Nicolase Lapierra, druhým porsche Timo Bernharda a nejrychlejším audi s Andre Lottererem v kokpitu. První stint týmu Sebastiena Loeba převzal Němec René Rast a z prvního kola se vrátil na 19. pozici. Dvojnásobný vítěz Le Mans, Wurz poté spolehlivě zvyšoval svůj náskok a po první hodině vedl 35 sekund před Lottererem. To byl první Porsche 919 již „z kola ven“: Neel Jani musel do boxů kvůli přerušenému vedení paliva a propadl se na zadní pozice.

Rast se s charouzovým vozem viditelně spřátelil a postoupil až na 6. pozici třídy LMP2, když uklouznutí do štěrku stálo všechen vybojovaný čas: „Pod auto se mi dostal pylón značení trati a nemohl jsem řídit,“ vysvětloval Rast. Krátká, ale vydatná přeháňka se po 90 minutách postarala o další výpadky mezi vozy LMP1: na začátku rovinky Hunaudiéres se při předjíždění pomalejšího Ferrari-GT Sama Birda střetli Bonanomi a Lapierre. Pro třetí Audi R18 závod na místě skončil, Francouz dovlekl zle polámanou toyotu k velké opravě do boxů. 

Sobota večer, neděle ráno

Po šesti hodinách, tedy po čtvrtině závodu, držel Jan Charouz slibné 12. místo, osm kol za dominující toytou Nakajimy, Wurze a Sarrazina. Ve třídě LMP2 to pro Čecha znamenalo sedmé místo a vidina pódia znovu nabrala reálnou podobu. Zdánlivě neporazitelný japonsko-německý vůz s číslem 7 na špičce následovali za soumraku s uctivým odstupem 50 sekund Treluyer (audi) a Hartley (porsche).

Noc měla ovšem mít pro Japonce černější dopad, než jejich nejhorší sen. V jasně vedoucím voze byl za rozbřesku Nakajima, když se začal škvařit jeden z komponentů elektriky. Závada byla tak vážná, že se nedala odstranit a nejrychlejší vůz pole byl ze závodu! Letěly si teď audiny číslo 2 a 1 pro jisté vítězství?

Neděle dopoledne

Ani naftové vozy Audi R18 nepřestály útrapy honičky bez následků: problém s dmychadlem a jeho následující výměnu si musel prodělat nejdříve vůz číslo 2. Ne, Tom Kristensen následně nepádil směrem desátého triumfu v Sarthe – také jednička musela v neděli ráno pro nové dmychadlo. První pozice tak připadla debutujícímu Porsche 919 Marka Webbera s oběma R18 v zádech. Australanův vůz ale také nevydržel: ve 22. hodině se mu rozbil benzínový motor a odstoupil.

Technické problémy soupeřů hrály do karet týmům, které dokázaly připravit spolehlivý vůz. Jedním z nich byl i Oreca-Nissan Loeb Racingu: Charouz byl k polednímu poprvé mezi nejlepší desítkou.

Finiš

Zkušený tým Reinholda Joesta si v závěru nenechal dárečky konkurence ujít. Rychlý Andre Lotterer a jeho kolegové Marcel Faessler s Benoitem Treluyerem během závěrečných hodin nezachybovali a dojeli si pro velké vítězství. Dvojitý triumf pro Audi doplnila posádka Kristensen/di Grassi/Gene s odstupem tří kol na druhém místě. Zklamaní třetí dojeli Davidson, Lapierre a Buemi – kdo ví, jak by závod dopadl, nebýt jejich nehody v úvodu.

Soukromý Rebellion Prosta/Heidfelda/Becheho skončil na výborném 4. místě a díky selhání tolika vozů LMP1 skončil nejlepší prototyp LMP2 Dolana, Thicknella a Turveye již na pátém místě. S výborným výsledkem se domů vrací i Jan Charouz: ve třídě LMP2 sice dojel těsně mimo plánovaný stupeň vítězů, celkové osmé místo je ovšem velmi uspokojivým výsledkem.

 

Výsledek 24 heures du Mans roku 2014:

1. LMP1 #2  Audi      Fassler/Lotterer/Treluyer            379 kol 
2. LMP1 #1  Audi      Di Grassi/Gene/Kristensen            376  
3. LMP1 #8  Toyota    Davidson/Lapierre/Buemi              374 
4. LMP1 #12 Rebellion Prost/Heidfeld/Beche                 360  
5. LMP2 #38 Zytek     Dolan/Tincknell/Turvey               356 
6. LMP2 #46 Ligier    Thiriet/Badey/Gommendy               355 
7. LMP2 #36 Alpine    Chatin/Panciatici/Webb               355
8. LMP2 #24 Oreca     Rast/Charouz/Capillaire              354 
9. LMP2 #35 Ligier    Brundle/Mardenborough/Shulzhitskiy   354
10. LMP2 #43 Morgan    Klien/Hirsch/Brandela                352 
11. LMP2 #33 Ligier    Cheng/Tung/Fong                      347  
12. LMP2 #34 Oreca     Frey/Mailleux/Lancaster             342  
13. GTEP #51 Ferrari   Bruni/Vilander/Fisichella            339  
14. GTEP #73 Chevrolet Magnussen/Garcia/Taylor              338  
15. GTEP #92 Porsche   Holzer/Makowiecki/Lietz              337  
16. LMP2 #29 Morgan    Schell/Leutwiller/Roussel            336  
17. GTEA #95 Aston     Poulsen/Heinemeier-Hansson/Thiim     334  
18. GTEP #74 Chevrolet Gavin/Milner/Westbrook               333  
19. GTEA #88 Porsche   Ried/Bachler/Al Qubaisi              332  
20. GTEA #61 Ferrari   Perez-Companc/Cioci/Venturi          331  
21. GTEA #90 Ferrari   Montecalvo/Roda/Ruberti              330  
22. GTEA #77 Porsche   Dempsey/Foster/Long                  329  
23. LMP2 #42 Zytek     Kimber-Smith/McMurry/Dyson           329 
24. GTEA #98 Aston     Dalla Lana/Lamy/Nygaard              329 
25. GTEA #66 Ferrari   Al Faisal/Neiman/Pumpelly            327  
26. GTEA #70 Ferrari   Nakano/Ehret/Rich                    327 
27. GTEA #58 Ferrari   Barthez/Pons/Ayari                   325  
28. GTEA #57 Ferrari   Krohn/Jonsson/Collins                324  
29. GTEA #76 Porsche   Narac/Armindo/Hallyday               323  
30. GTEA #53 Ferrari   Mowlem/Patterson/Hamilton            319  
31. GTEP #79 Porsche   MacNeil/Curtis/Bleekemolen           319 
32. GTEA #67 Porsche   Maris/Merlin/Helary                  317  
33. GTEP #97 Aston     Turner/Mucke/Senna                   310  
34. GTEP #91 Porsche   Pilet/Bergmeister/Tandy              309  
35. LMP2 #27 Oreca     Zlobin/Salo/Ladygin                  303  
36. GTEA #62 Ferrari   Mallegol/Bachelier/Blank             295  
37. LMP1 #14 Porsche   Dumas/Jani/Lieb                      348  
38. LMP1 #20 Porsche   Bernhard/Webber/Hartley              346  
39. LMP2 #50 Morgan    Ragues/Taylor/Ihara                  341 
Neklasifikováni:
40. LMP1 #7  Toyota    Wurz/Sarrazin/Nakajima               219 
41. GTEA #72 Ferrari   Bertolini/Shaitar/Basov              196 
42. GTEA #75 Porsche   Perrodo/Collard/Palttala             194 
43. GTEP #52 Ferrari   Griffin/Parente/Leo                  140 
44. LMP2 #26 Morgan    Rusinov/Pla/Canal                    120 
45. GTEA #60 Ferrari   Mann/Case/Giammaria                  115 
46. LMP2 #47 Oreca     Howson/Bradley/Imperatori            87 
47. LMP1 #13 Rebellion Kraihamer/Belicchi/Leimer            73 
48. LMP2 #48 Oreca     Berthon/Gonzalez/Chandhok            73 
49. LMP2 #41 Zytek     Munemman/Latif/Winslow               31 
50. GTEP #71 Ferrari   Rigon/Kaffer/Beretta                 28 
51. LMP1 #3  Audi      Albuquerque/Bonanomi/Jarvis          25 
52. GTEA #81 Ferrari   Wyatt/Rugolo/Bird                    22 
53. LMP2 #37 Oreca     Ladygin/Minassian/Mediani            9  
54. CDNT #0  Nissan    Ordonez/Reip/Motoyama                5  

Sdílejte na:
Zavřít