
Špionážní aféra v roce 2007 znamenala vyloučení McLarenu z poháru konstruktérů. Tváří této aféry byl Nigel Stepney, který nyní zemřel při autonehodě.
Britský inženýr, který v minulosti pracoval pro týmy Shadow, Lotus, Benetton a Ferrari, zemřel včera odpoledne po srážce jeho Volkswagenu a nákladního automobilu. Stepneymu bylo 56 let.
„Ze zatím neznámých důvodů vystupoval usmrcený muž ze svého vozu, když přijela dodávka a muže přejela. Za mrtvého byl prohlášen na místě,“ stojí v policejním prohlášení.
Stepney se do podvědomí fanoušků F1 zapsal především v roce 2007, kdy měl poskytnout McLarenu více než 800 stran informací o vývoji vozů svého týmu Ferrari. Informace měl od Stepneyho převzít jeho přítel Mike Coughlan, který v té době pracoval jako inženýr u McLarenu.
Poněkud bizarní je způsob, jakým se na celou aféru přišlo. Manželka Coughlana se pokoušela přesvědčit majitele jednoho malého obchůdku, aby jí všech 800 stran okopíroval. Majitel se však nedal a oznámil týmu Ferrari své podezření.
Nejprve se zdálo, že McLaren nebude za tuto aféru pro nedostatek důkazů nijak trestán, ale po druhém projednání FIA rozhodla, že bude tým vyloučen ze šampionátu a navíc bude muset zaplatit pokutu 100 milionů euro.
Smolná sezóna pak pro McLaren vyvrcholila v Brazílii, kde měli alespoň o titul mezi jezdci bojovat Alonso a Hamilton. Oba však chybovali a z titulu se tak nakonec po dramatickém průběhu radoval Kimi Räikkönen se svým Ferrari. Pokud by však McLaren nebyl vyloučen, alespoň pohár konstruktérů by jim připadl.
McLaren dodnes trvá na tom, že z ukradených informací neměl žádný profit. Spíše o opaku však svědčí okolnosti, za kterých tým po sezóně opouštěl nespokojený Alonso. Týmu v té době přes média vyhrožoval, že pokud ho nenechají odejít, bude v aféře svědčit a vše pro tým dopadne ještě hůř. Alonso nakonec odešel a to poté, co ze svého tříletého kontraktu odjezdil jen jednu sezónu.
Stepney byl po aféře v Itálii odsouzen ke 20 měsícům vězení, tento trest si však nikdy neodpykal. Shledán vinným byl přitom nejen kvůli předání dokumentů, ale také kvůli pokusu o sabotáž Räikkönenova vozu v Monaku v jeho mistrovském roce 2007.
Stepneymu i Coughanovi bylo po provalení aféry zakázáno nadále pracovat pro jakýkoliv tým ve formuli 1, ale Coughan se v roce 2011 vrátil jako ředitel Williamsu. Před dvěma léty však tým opět opustil.
Stepney se z motosportu také úplně nevytratil, ale přesunul se do série World Endurance Championship, kde pracoval pro tým JRM. Podle ředitele tohoto týmu je smrt Stepneyho velikou ztrátou: „Úroveň jeho zkušeností byla nepřekonatelná. Byl mozkem našeho týmu. Nigel vždy pracoval naplno a chtěl vždy vyhrát.“
Stephney pracoval ve formuli 1 už od roku 1977 a měl úžasnou kariéru během které spolupracoval například i s Ayrtonem Sennou. Vrchol jeho kariéry však přišel na přelomu tisíciletí, když byl u sedmi titulů Michaela Schumachera. Kaňkou na jeho kariéře však vždy bude prokletý rok 2007.