Zázračný restart Manoru?

Zázračný restart Manoru?

Tým Manor Grand Prix, dnes Manor Racing se už od svého vstupu do F1 v druhé polovině roku 2009 tak trochu trápí a nebo ne?

Tým si hned začal shánět investory, jezdce a další nutný personál. V tu dobu tak k týmu mířil Richard Branson jako sponzor se svým Virginem a Alexem Taiem, který měl vést tým, tehdy se rozjely i první spekulace o tom, kdo by v týmu snad mohl jezdit.

Než ale přijde téma samotných jezdců, je třeba si i připomenout zajímavosti – tým jmenoval jako technika Nicka Wirtha ze společnosti Wirth Research. Že vám to jméno zní povědomě? Ano máte pravdu, Wirth byl majitelem týmu Simtek, který v F1 závodil v letech 1994-95, týmu za který jezdil mimo jiné i Roland Ratzenberger.

Tým vyvíjel vůz zvláštním způsobem, což ho tehdy vlastně přivedlo k prvním problémům – vyvíjet vůz pouze přes počítač bez využité aerodynamického tunelu asi není úplně ideální nápad. Ale v Manoru to zkusili. Ba co víc, od října 2009 chtěli mít hotové šasi za 4 týdny!

Sám o sobě šílený nápad podporovaný tak trochu i šíleným velkopodnikatelem (vzpomeňme na sázku mezi Bransonem a Fernandesem) dostal zelenou a vzápětí i změnu názvu a šéfa týmu – tým se přejmenoval na Virgin Racing a Alexe Taie (který se vrátil zpátky k projektům Virginu jako takového) nahradil v čele týmu bývalý šéf Manoru John Booth.

K samotným jezdcům: už nějakou dobu se s týmem spojovala jména Timo Glock, Lucas di Grassi, Danica Patrick a stejně jako u týmu Toro Rosso Nelsinho Piquet, ten byl ale hned odmítnut právě Alexem Taiem prý že v týmu ´´nechce podvodníka´´.

Tým nakonec vzal Tima Glocka a Lucase di Grassiho, což vlastně ani nebyla špatná volba, Glock měl zkušenosti a di Grassi měl natestováno z Renaultu. Jenže šasi a asi i levné motory Cosworth byly problémem – monopost VR-01 měl v Jerezu první problémy a ztrácel 5 sekund na kolo. Glock v průběhu roku prohlásil že vůz zaostává ve všech oblastech za konkurencí. Ve finále roku 2010 byli poslední, Glock 9x nedojel di Grassi 7x. Nejlépe dojeli s vozem na 14.místě di Grassi v Malajsii, Glock v Japonsku.

Branson, který měl ten rok velká prohlášení o tom, jak získá 10.místo v šampionátu či že jeho vzorem je Red Bull, se z F1 stáhl a svou prohru vlastně neunesl do dne. Přesídlil do Formule E, odkud hlásá cosi ve smyslu že ´´Formule E je lepší než F1´´, může to být pravdou, ale z úst Bransona to zní zvláštně. Tým koupila v listopadu 2010 Ruská automobilka Marussia.

U týmu setrval Timo Glock, kterého tým doplnil Belgičanem Jérômem d´Ambrosiem. Ten v předchozí sezoně pro tým jezdil ve volných trénincích. Změna názvu na Marussia Virgin Racing a přechod na Ruskou licenci netřeba zmiňovat.

Tým pro rok 2011 sice oslovil velký talent Nica Hülkenberga,nicméně ten se rozhodl testovat pro Force Indii,což je poněkud neobvyklé rozhodnutí vzhledem k tomu že se zkušenosti ze závodu cení víc.

Tým pokračoval stejně jako v předchozím roce, vyhodil Nicka Wirtha, ale pořád neměl žádné výsledky. Dvě 14.místa od d´Ambrosia byla maximem, ale alespoň spolehlivost byla lepší.

Sezona 2012 přinesla změnu názvu na Marussia F1 Team a odchod Virginu. Tým, jenž slíbil setrvání d´Ambrosiovi se s Belgičanem rozloučil a opět pokračoval s Glockem a nováčkem Charlesem Picem, který skončil druhý celkově v GP2.

Tým byl na tom celou sezonu docela slušně (a to byli s HRT jediní kdo neměl KERS!), soupeřil s ostatními a porazil HRT celkově! 12.místa Glocka v Singapuru a Pica v Brazílii dost pomohla. Ale nebylo vždy veselo, Glock nestartoval ve Valencii kvůli nevolnosti a během testů týmu na rovince těžce havarovala testovací pilotka María de Villota, přišla tak o oko a nakonec ji celá tato událost bohužel doběhla úplně.

Tým se ale se situací dokázal vypořádat a nakonec pro rok 2013 krom příchodu Pata Symondse na post technického ředitele jmenovali i novou jezdeckou sestavu, až čas ukázal že Timo Glock, který měl smlouvu na rok 2013, nedostával zaplaceno a tak podal výpověď a šel se hlásit k BMW do DTM, kde měla značka dobře našlápnuto. Tým ohlásil jako jezdce duo Luiz Razia-Max Chilton. První testy se jely v této sestavě, ale Raziovi sponzoři odmítli platit a tak dostal vyhazov a na jeho místo přišel junior Scuderie Ferrari-Jules Bianchi.Bianchi, velký talent, na který řada jezdců, fanoušků a kritiků čekala, se konečně dostal do F1.

Tým, který sice měl horší sezonu z hlediska výsledků než v roce 2012, tak nakonec porazil svého největšího rivala – Caterham (Lotus). Nejlepším výsledkem bylo jedno 13.místo od Bianchiho, který byl také označen za nejlepšího nováčka sezony. Pro rok 2014 tým zůstal se stejnými jezdci a i když Symonds odešel k Williamsu dařilo se a Bianchi získal 8.místo, resp. 9.místo po penalizaci v GP Monaka a tím pádem první body! Bohužel pak už to šlo s týmem z kopce, v Belgii došly Chiltonovi peníze a měl startovat Alexander Rossi, no nakonec něco přinesl a směl jet nakonec on.

To ale tragický zbytek sezony jen začínal – Bianchiho nehoda v Japonsku, kde Bianchi vlastně vydechl naposledy, nebyla sice finálem, ale vlastně náznakem toho, že se finále blíží-  v domácí GP Ruska tým nasadil pouze Chiltona, druhý vůz s číslem 17 byl také v garáži, ale jen vystaven jako tichá památka na Bianchiho. Těžko říct, proč tým nedal šanci Alexanderu Rossimu, který mohl platit (pomoci tak týmu), ostatně dávalo by to logiku, lepší vzpomínkově s autem jet než ho smutně nechat stát v garáži, v MotoGP po nehodě Marca Simoncelliho to bylo stejné.

Za Alexanderem Rossim ale stojí sponzoři, jako je třeba Forbes-známý časopis, což nabízí otázku, zda to mohlo být i z politických důvodů, tzn. tehdejší velké vyhlášení celosvětové nenávisti vůči Rusku? Těžko říct, rozhodně byla ale škoda, že jsme tým neviděli se dvěma auty a do konce sezony-Marussia spadla do insolvence stejně jako Caterham. Hledal se zachránce., ale ten nepřicházel.

Až na konci roku přišel jistý Stephen Fitzpatrick, co vlastní Britské Ovo Energy s tím, že tým koupí. Sice se diskutovalo už v roce 2013 o spojení s Caterhamem v jeden tým (o rok později se Sauberem) nebo také s Williamsem, Lawrence Stroll, Baljinder Sohi se Sonny Kashalem, Haas…… Ale nikdo z nich tým nekoupil. Jen Haas koupil továrnu a vybavení týmu. Tým pak dal vše tak jak bylo třeba, a oznámil jezdce – platícího Willa Stevense, který je už v Abu Dhabi za Caterham a Španěla s Libanonskými kořeny Roberta Merhiho, jenž měl za Caterham rovněž jezdit, ale neměl superlicenci.

Nutno dodat, že z hlediska výsledků v nižších sériích je Stevens jeden z nejslabších jezdců za několik posledních sezon, naopak Merhi má titul z F3 a celkem dobré výsledky z DTM nebo FR 3.5. Sice se vedly diskuse o angažmá Chiltona, který měl původně zájem jezdit, pak ale řekl, že týmu nevěří, že nevěří startu v sezoně 2015. A spletl se. Stáj kromě změny názvu na Manor Marussia F1 Team také celou dobu hledala investora a do GP Velké Británie nikoho nenašel, před onou GP ostatně nenastoupil do závodu v Austrálii kvůli ´´smazání dat z počítačů´´, nebo pak v Malajsii zase přišla absence pouze Willa Stevense.

Do GP Monaka se tým ke startu pokoušel přemluvit Gieda van der Gardeho, Nizozemcovi peníze od módní společnosti McGregor by se týmu hodil, van der Garde odmítl. Poté se během GP Kanady vedly diskuse na téma že by Tave Hellmund (šéf GP Spojených Států) tým koupil, nakonec z toho nic nebylo, jen to, že si lidé začali myslet, že Fitzpatrick má tým jen na prodej a toto přetrvává.

V GP Velké Británie přišla investovat společnost Flex-Box a vše se v dobré obrátilo, týmu pomohl Bob Bell coby bývalý technik Mercedesu, od GP Singapuru pak svoje starty zafinancoval také Alexander Ross,i který nejel pouze v Rusku a Abu Dhabi kvůli GP2. Tým ke konci roku sice skončil poslední, ale v mnohem lepší formě než loni – získal další posily (po sezoně dokonce Nicholase Tombazise a Pata Frye), sponzory (Shazam), přešli na motory Mercedes a pár dílů z oblasti podvozku budou brát z dílen Williamsu a díky právě zmiňovaným posilám by se týmu mělo zadařit.

Přesto ale Manor schytal i bolestivou ránu-  John Booth, Graeme Lowdon a Bob Bell tým opustili. Proč? Booth a Lowdon se údajně neshodli s Fitzpatrickem a Bell dal přednost Renaultu. Manor se ale dost probral, otázkou ale je, kdo za tuto situaci může. Prvotní Wirthův vývoj? Odchod Bransona a financí? Krach Marussia Motors? Ecclestone? Ať je to jak chce je to malý  tým, který jezdí srdcem, překonali velké bolesti a jsou tu s námi, odsuzovat je za to, že jsou pomalí prostě není na místě, berme to prostě tak, že to je Arrows a Minardi dnešní doby.

Nyní ale před týmem, který se přejmenoval (znovu) na Manor Racing, stojí výzva v podobě jezdců. Kdo pojede? Stevens? Merhi? Rossi? Haryanto? Maldonado? Wehrlein? A nebo Renault zamíchá polem natolik, že v sedačce uvidíme třeba Marcuse Ericssona či Jolyona Palmera? To ukáže čas a možná už dost brzy…..

Sdílejte na:
Zavřít