Zahájí tento víkend v Silverstone velkou renesanci vytrvalostních závodů?

Zahájí tento víkend v Silverstone velkou renesanci vytrvalostních závodů?

„To, co se děje v jiných sériích, dělá z automobilového sportu spíše druh televizní zábavy. U nás se jedná o tvrdé závody přemýšlejících lidí. Nemáme zapotřebí naší show nějak uměle vyzdobit,“ řekl nedávno Lindsay Owen-Jones, prezident komise FIA pro vytrvalostní závody. Střílel tím jistě směrem vyumělkované F1, o poměrech v americkém špičkovém sportu ani nemluvě. Šampionát WEC (World Endurance Championship) nastoupí tento týden v tak silném složení, jako již dlouho ne. Křivka vývoje tohoto typu závodů znovu ukazuje nahoru. Ikona vytrvalostních závodů, Porsche, se vrací na scénu, aby prolomilo vítěznou sérii zhýčkané Audi. Cenné zkušenosti nasbíral minulý rok rival od Toyoty a příští sezonu se chce k továrně přidat i Nissan. Není divu, že skalní zastánci vytrvalostních závodů sní o návratu do doby před 50 lety, kdy maratony byly jasnou jedničkou automobilového sportu, nebo alespoň do zlaté éry skupiny C koncem osmdesátých let. Má se cirkus F1 čaho bát?

Porsche is back – a jak!

Na první a možná i druhý pohled tovární účast Porsche překvapuje. Značka ze švábského Zuffenhausenu se po letech strávených v relativním sportovním vakuu rozhodla investovat miliony, aby srazila z trůnu WEC sesterský podnik Audi, patřící do stejného koncernu. Fandům to ovšem může být jedno – účast Porsche šampionátu WEC rozhodně přidala na hodnotě. Téměř všechny sportovní projekty, na které tento výrobce vrhl, se proměnily ve zlato a stejně tak odhodlaně chtějí Švábové letos zaútočit na WEC. Nový prototyp 919 Hybrid (na cestu alternativních zdrojů zisku energie se WEC vydala dávno před formulí 1) byl vyvinut, vyroben a zkoušen dle pečlivě připraveného plánu a při veřejných testech se Porsche (tak jako celé pole WEC) vyvarovalo trapných defektů á-la F1.

Minulý týden se všechny týmy připravovali v Le Castelletu a tovární organizace jasně demonstrovaly, že si ohledně sestavy, techniky a přípravy se špičkovými týmy F1 v ničem nezadají. Během dvou dní absolvovaly tovární vozy týmů Porsche, Audi a Toyoty více, než 9000 km, aniž by jejich vozy zastavil defekt. A nejezdilo se pomalu: prototypy třídy LMP1 dosahovaly na rovince Mistral rychlostí kolem 340km/h.

“Jsme opravdu spokojeni,” shrnul technický šéf rekordního vítěze Le Mans Alex Hitzinger. A to jistě nejen proto, že jeho mladý jezdec Brendon Hartley zajel nejrychlejší čas testů. Hartley si bude dělit kokpit s Němcem Timo Bernhadrem a bývalou hvězdou F1 Markem Webberem. Společně najezdili v jižní Francii 1600 kilometrů, sesterský vůz řízený Romainem Dumasem, Neelem Janim a Marcem Liebem letěl po Le Castelletu ještě o 400km déle.

Audi je zajícem, na kterého se ostatní vrhnou

Značka čtyř kruhů je jasným dominátorem vytvrvalostních závodů nového tisíciletí, často ovšem neměla koho porážet. Letos se ale ukáže, kde se Audi R18 e-tron Quattro v poměru k silnější konkurenci opravdu nachází. Až na rekordního vítěze Le mans Toma Kristensena, se v Ingolstadtu spoléhají na realtivně mladé jezdce, i ti ovšem mají se stříkáním šampaňského bohaté zkušenosti. S Kristensenem se budou střídat Francouz Loic Duval a bývalý pilot F1, Lucas di Grassi z Brazílie. Druhý stříbrný hybrid budou krotit vítězi Le Mans roku 2012, Švýcar Marcel Fässler, Němec André Lotterer a Francouz Benoit Treuyler. “Napříč radikálně nižší povolené spotřebě budeme zhruba stejně tak rychlí, jako minulý rok,” prohlásil sportovní ředitel Audi, Wolfgang Ulrich. WEC se nemusí vypořádat s omezením testů, jako formule 1 a tovární týmy proto přes zimu pilně zkoušely. Také proto vyrazí WEC do prvního závodu sezony technicky jistě lépe připravena, než formule 1 v Melbourne.

Nebezpečí z Japonska: Toyota

Po odchodu Peugeota zachránil před lety scénu vytrvalostních závodů příchod Toyoty. Japonci se rychle učili, v Le Mans dokázali minulý rok Audi pozlobit a koncem sezony se Němcům již rozhodně přiblížili. Také oni zkoušeli při posledním testu obě verze svého typu TS040, s karosériemi pro ultra rychlé a pomalejší okruhy. 1000 koňskými silami oplývající japonské prototypy najezdily v Le Castelletu dokonce ještě více kilometrů než Porsche a vítězství v šampionátu a Le Mans jsou jasným a jediným cílem operace. I zde se mají o úspěch postarat jezdci, kteří vesměs oplývají zkušenostmi z formule 1: Rakušan Alexander Wurz se bude dělit o první vůz se Stephanem Sarrazinem z Francie a Japoncem Kazuki Nakajimou, druhý TS020 mají dovést k úspěchu Švýcar Sebastien Buemi, Anlgličan Anthony Davidson a Francouz Nicolas Lapierre. “Počátečně jsme vycházeli z toho, že budeme pomalejší kvůli užším předepsaným pneumatikám. Ztratili jsme tím ale mnohem méně přilnavosti, než jsme mysleli. Vozy nové generace jsou užší a lehčí (870kg) a také díky vylepšené aerodynamice se vyrovnají prototypům minulého roku,” těší se na novou sezonu šéf vývoje Toyoty, Nizozemec John Litjens. Od roku 2015 posíli japonskou frontu i Nissan.

A ostatní…

Nové předpisy LMP1, které si FIA pro ročník 2014 vymyslela společně s pořádajícím klubem 24h v Le Mans, ACO mají vyzvednout především eficienci prototypů. Vozy mají k dipozici zhruba o 30% méně paliva než před rokem. Přesto se časy na kolo asi nezmění: vývoj hybrid-systémů a aerodynamiky se postaraly o to, že prototypy ve špičkové rychlosti o zhruba 15% zrychlily. Časy všech třech továrních týmů v Le Castelletu byly velmi vyrovnané, doufat v napínavý průběh plánovaných mataronů tedy má jistou podstatu.

Známým negativním doprovázejícím jevem zvýšeného zájmu automobilek je ve sportu úbytek soukromých týmů. Ne jinak tomu je v parádní třídě WEC, LMP1. Jen týmy Lotus, který nasadí jeden Mk T129 a Rebellion Racing (dvě Loly B12/60) našly odvahu a finance, postavit se továrním organizacím. Soukromníci tedy musí hledat úspěch v menší třídě prototypů LMP2, nebo v hodnocení vozů GT.

České barvy hájil v Le Mans a WEC v posledních letech výhradně Jan Charouz. Pro letošek podepsal smlouvu s týmem Sebastiena Loeba, startující jen v evropské odnoži WEC, ELMS. Zbývá doufat, že Jan najde alespoň pro klasika v Le Mans kokpit.     

 

Kalendář FIA-WEC roku 2014

20.04. 6h Silverstone, Velká Británie

03.05. 6h Spa-Francorchamps, Belgie

15.06. 24h Le Mans, Francie

31.08. 6h Sao Paolo, Brazílie

20.09. 6h Austin, USA

12.10. 6h Fuji, Japonsko

02.11. 6h Šanghai, Čína

15.11. 6h Bahrain 

Sdílejte na:
Zavřít