Smlouvy okruhů F1: Jak dlouho je uvidíme?

Smlouvy okruhů F1: Jak dlouho je uvidíme?

Vzhledem k tomu, že až třetina příjmů formule 1 pochází z poplatků za pořádání závodů, je pro Stefana Domenicaliho, šéfa F1, klíčové zajistit kalendář. Do kdy mají stávající okruhy smlouvy?

Formule 1 se připravuje na svou největší sezónu v historii, v níž se v roce 2024 má uskutečnit rekordních dvacet čtyři závodů. Stejný počet závodů se měl odjet i v roce 2023, ale Velká cena Číny byla opět zrušena kvůli pandemii covidu-19 a Velká cena Emilia Romagna se neuskutečnila kvůli záplavám v regionu.

Z dvaceti čtyř závodů roku 2024 mají všechny kromě dvou svou budoucnost potvrzenou, alespoň v krátkodobém horizontu. Velká cena Austrálie je potvrzena až do roku 2037, což je nejdelší smlouva ze všech současných.

Nicméně ti, kteří jsou zodpovědní za závody v japonské Suzuce a v britském Silverstonu, dvou nejznámějších okruhů, se brzy ocitnou u jednacího stolu. Vzhledem k rostoucí poptávce po formuli 1 bude společnost Liberty Media, která drží komerční práva sportu, při vyjednávání usilovat o dvě věci.

Na jedné straně si chce klíčové závody dlouhodobě udržet, jako to udělala s Austrálií, Bahrajnem, Maďarskem a dalšími. Má smysl udržet si a zajistit si tak stabilní tok příjmů na pár let u těch, jejichž šance na prudký nárůst příjmů od promotérů je nízká.

U ostatních okruhů si F1 může dovolit uzavřít kratší smlouvy a honit se za vyššími sankčními poplatky s vědomím, že výnosnost okruhu je nejistá. Ukázkovým příkladem je Velká cena Nizozemska, jejíž současná smlouva platí pouze do roku 2025 a jejíž životnost je přímo spojena s Maxem Verstappenem.

Podobně zůstává v kalendáři i Belgie, a to do stejné doby. Její finanční budoucnost je ale nejistá, takže nemá smysl uzavírat dlouhodobou smlouvu. Mezitím se například Velká cena Velké Británie, která byla v kalendáři každý rok, kdy se konalo mistrovství světa, dostane někam doprostřed.

Formule 1 je motivována k přidávání dalších závodů, protože je to poměrně jednoduchý způsob, jak zvýšit příjmy. Počet povolených závodů je však omezen, protože v sezóně, která je o 50 % delší než před dvaceti lety, se stále více projevuje zátěž zaměstnanců.

Velká část nárůstu závodů se odehrála na Blízkém východě, kde nyní závody v Bahrajnu a Saúdské Arábii otevírají sezónu a závody v Kataru a Abú Zabí ji uzavírají. Přestože se jedná o vysoce ziskové závody, za závody v těchto zemích byla F1 často kritizována. V Saúdské Arábii byla formule 1 v roce 2022 kvůli raketovému útoku v blízkosti místa konání závodů ve vysoké pohotovosti, spolu s otázkami týkajícími se lidských práv v regionu.

Netypické jsou také přírůstky závodů ve Spojených státech amerických, kde královna motorsportu sama propaguje Velkou cenu Las Vegas a podílí se také na jejím konání spolu s místním promotérem. V Evropě se například už nezávodí v Německu, které se naposledy objevilo v kalendáři v roce 2019, a také ve Francii, která se před rokem 2022 formule 1 nepodívala deset let.

Závod Okruh Smlouva Odhadovaný poplatek za rok 2023
VC Japonska Suzuka 2024 564 900 000 Kč
VC Velké Británie Silverstone 2024 587 496 000 Kč
VC Belgie Spa-Francorchamps 2025 497 112 000 Kč
VC Číny Šanghaj 2025
VC Emilia Romagna Imola 2025 474 516 000 Kč
VC Itálie Monza 2025 564 900 000 Kč
VC Las Vegas Las Vegas 2025
VC Mexika Okruh bratrů Rodriguezových 2025 677 880 000 Kč
VC Monaka Monako 2025 451 920 000 Kč
VC Nizozemska Zandvoort 2025 723 072 000 Kč
VC Ázerbájdžánu Baku 2026 1 287 698 400 Kč
VC Španělska Barcelona-Catalunya 2026 564 900 000 Kč
VC USA Okruh Amerika 2026 677 880 000 Kč
VC Rakouska Red Bull Ring 2027 564 900 000 Kč
VC Saúdské Arábie Džidda 2027 1 242 516 000 Kč
VC Singapuru Marina Bay 2028 790 692 000 Kč
VC Abú Zabí Yas Marina 2030 948 830 400 Kč
VC Brazílie Interlagos 2030 564 900 000 Kč
VC Kanady Okruh Gillese Villeneuva 2031 723 072 000 Kč
VC Miami Miami 2031
VC Maďarska Hungaroring 2032 903 648 000 Kč
VC Kataru Lusail 2032 1 242 516 000 Kč
VC Bahrajnu Bahrajn 2036 1 174 742 400 Kč
VC Austrálie Albert Park 2037 835 874 400 Kč
Sdílejte na:
Zavřít

Autor článku:

Jako malá jsem z televize slyšela hlavně jméno Michael Schumacher. Svoji cestu k formuli 1 jsem si ale musela najít sama. Nejvíce mě baví životní příběhy pilotů, jedinečné příběhy z paddocku a kus historie, který tento sport za sebou zanechal. Ve formuli 1 je totiž možné vše.

Další články autora →