Nehody, které změnily svět F1: Ronnie Peterson

Nehody, které změnily svět F1: Ronnie Peterson

Ronnie Peterson si díky svému stylu jízdy vysloužil přezdívku „Super Švéd.“ Talentovaný blonďák slavil mnoho úspěchů, neustále měnil týmy, ale nikdy neměnil svůj smysl pro rychlost. Nebýt mnoha technických problémů, pravděpodobně by vyhrál titul mistra světa. Ostatní ho popisovali nejen jako rychlého pilota, ale taky jako milého pokorného člověka s velkým respektem.

Ronnie Peterson 1944–1978

Bengt Ronnie Peterson se narodil 14. února 1944 ve Švédsku, konkrétně ve městě Örebro. Lásku k motorsportu podědil po svém otci Bengtovi, který byl sám závodníkem a slavil několik malých úspěchů v závodech na ledové ploše. Svému synovi postavil první auto, které ale vypadalo spíše jako traktor. Osmiletý Ronnie v něm dokázal jet pouze 12 km/h, a nakonec pomalý motor opotřeboval. Otec mu proto vyměnil motor za nový, který mu dodal rychlost 40 km/h. Spolu s otcem a bratrem doprovázel na závody otcova přítele Svena Anderssona. Ve škole sice nevynikal, ale sport mu vždy šel a po dokončení základní školy se stal mechanikem u prodejce vozů Renault.

Zkoušel hlavně malé motokárové závody a v roce 1962 se pokusil získat titul mistra Švédska. Tehdy skončil druhý, ale o rok později vyhrál. Titul mistra Švédska vyhrál i v roce 1964 a v průběhu dalších dvou let si na své konto připsal titul mistra Skandinávie nebo bronz z mistrovství Evropy týmů. Rok 1966 pro něj znamenal přestup do formule 3, kde závodil s vozem nesoucí jméno Svebe, který postavil společně se svým otcem Bengtem a Svenem Anderssonem. V nové sérii se mu dařilo natolik, že v roce 1968 podepsal smlouvu s týmem Tecno, se kterým o rok později zvítězil.

Debut ve formuli 1 přišel v roce 1970 s týmem March. Peterson často ukazoval své schopnosti a rychlost, jeho styl jízdy byl plynulý a velmi kontrolovaný. Dokázal lépe kontrolovat své pneumatiky a palivo. Ve Velké ceně Monaka skončil sedmý, což bylo na vůz týmu March skvělé umístění. Bohužel zbytek sezóny docházelo k technickým problémům a sezónu ukončil bez bodů. Sezóna 1971 byla o mnohem lepší. Petersonovi se nesmírně dařilo, a nakonec se stal vicemistrem sezóny. Dokonce vyhrál sérii formule 2. S Marchem pokračoval i další rok, ale mnoho inovací na vozu spíše způsobovalo hořké zklamání. Jeho týmovým kolegou byl Niki Lauda, ale Ronnie Peterson dokázal z tak špatného monopostu dostat více a skončil i na pódiu, když se umístil na třetí pozici na Nürburgringu.

V roce 1973 přichází změna a Peterson přechází do týmu Lotus. Šéf týmu Colin Chapman mu slíbil konkurenceschopný vůz, tolik potřebný k úspěchu. Lotus 72 jej ze začátku trápil a jeho týmový kolega Emerson Fittipaldi nad ním jasně vyhrával. Vše se brzy otočilo a Peterson dokázal vyhrát v Rakousku, Itálii a USA. Byl také korunován kvalifikačním králem, protože dokázal získat hned několik pole position. Nakonec ukončil sezónu jako třetí a vyhlídky na další rok byly obrovské. Lotus ale nebyl schopen dodat zdatný monopost a celá sezóna byla propadákem. Peterson byl samozřejmě zklamaný a jeho vztahy s Colinem Chapmanem se jenom zhoršovaly. Lotus 72 se vrátil na sezónu 1975 a byl zcela zastaralý, což pilotům týmu nijak nepomohlo. Znamenalo to jen další špatný rok.

„Ronnie jezdí naprosto naplno pořád. Pokud je mimo tempo, pravděpodobně je to vozem. Ne ním,“ řekl o něm Colin Chapman. Peterson podepsal u týmu Shadow, ale nakonec jej Chapman přesvědčil, ať ještě chvíli zůstane. Odjel pro ně první velkou cenu roku 1976, a poté přišlo na výměnu pilotů s týmem March. Peterson tehdy přešel do týmu namísto jediné ženy ve formuli 1, Lelli Lombardi. S vozem March 761 dokázal vyhrát Velkou cenu Itálie a v roce 1977 startoval s týmem Tyrrell. Sezóna byla opět plná technických problémů a ze sedmnácti závodů dokončil pouze sedmkrát. Lotusu se ale začalo dařit, a tak Peterson využil šance a další sezónu se opět objevuje v černo-žlutých barvách. Týmová jednička Mario Andretti byl jen o kousek rychlejší než švédský pilot. Tabulce šampionátu nevládl jen z toho důvodu, že byl skvělou dvojkou. „Podívejte se do historických knih. Nikdy tady nebyl pilot, který vyhrál všechny velké ceny. Budu mít šanci vyhrát závody a titul,“ říkával.

Italská Monza

Závodní víkend pro Petersona nezačal slibně. V tréninku poškodil vůz Lotus 79, který nešel opravit, takže musel startovat se starším typem 78. Do konce sezóny zbývaly pouze tři závody a Petersona a Andrettiho dělilo pouhých dvanáct bodů. Novinář Freddy af Petersens byl svědkem scény, kdy za Petersonem po kvalifikaci na Monzu přišel Andretti. Mario začal Ronnieho považovat za opravdového přítele a řekl mu: Tenhle závod pojedeme podle smlouvy, ale poslední dva závody budeme ty a já závodit o titul a k čertu s tou smlouvou. Protože já ho nechci vyhrát s tím, že celý svět bude věřit, že jsi mě nesměl předjet.“

10. září 1978 došlo na start závodu. Start byl ale uskutečněn dříve, než měl být a zadní vozy měly výhodu, jelikož ještě nestihly zastavit. Přední část vozů nezareagovala rychle a uprostřed se vytvořil shluk. Problémy nastaly u první šikany, kde tento shluk dorazil. Riccardo Patrese jel mimo dráhu označenou pruhem a tlačil se na Jamese Hunta. Ten mu zkoušel uhýbat směrem, kde jel Ronnie Peterson. Jeho Lotus se dostal do smyku a narazil do svodidel vpravo, jenže pak do něj narazil Vittorio Brambilla a prorazil mu palivovou nádrž. Nastala řetězová reakce a došlo na nehodu deseti vozů. Švéd byl uvězněn v hořícím voze a nemohl uniknout. Traťoví komisaři vůz začali hasit a Petersona z vozu vytáhl James Hunt s pomocí Claye Regazzoniho a Patricka Depaillera. „Jeden maršál tam hasil plameny kolem Ronnieho, a to mi dalo šanci tam jít a zkusit ho vytáhnout,“ vzpomínal James Hunt.

Díky včasnému zásahu Peterson neměl popáleniny, vyvázl ale s těžkými zlomeninami nohou, které byly výsledkem prudkého nárazu do bariéry. Jednalo se o dvaceti sedmi násobnou frakturu a James Hunt se pokusil o to, ať se Peterson nedívá na své nohy, protože byl v plném vědomí. Největší starostí byl Vittorio Brambill, který byl vážně zraněn letícím kolem vozu a upadl do kómatu. Záchranný tým Petersona identifikoval jako nezávažné zranění a věnoval se zbytku. Poté jej konečně přesunuli do sanitky, která ale byla daleko. Seděl jsem na novinářské tribuně na vnější straně hlavní rovinky a v okamžiku nárazu do bariéry se objevil oslepující záblesk plamene. Vzpomínám si na zprávy, které říkaly, že bude v pořádku. Ale slyšel jsem sám sebe, jak říkám: Myslím, že Ronnieho už neuvidíme. Dodnes netuším, proč jsem to řekl. Prognóza se zdála být dobrá. Ronnie měl ošklivě zlomené nohy a hovořilo se o nutnosti amputace prstu na noze, ale musel se zotavit včas, aby mohl v roce 1979 nastoupit na kontrakt, který podepsal v Holandsku s McLarenem,“ řekl spisovatel a novinář Alan Henry.

Po převozu do nemocnice v Miláně byl jeho stav stabilizovaný. Přes noc se ale jeho stav začal zhoršovat. Nad ránem lékaři přišli na to, že má tukovou embolii – do krevního oběhu se dostala tuková tkáň, která cévy ucpala. Petersonovy orgány začaly selhávat. 11. září 1978 v 9:55 byl prohlášen za mrtvého.

Mario Andretti závod dokončil jako šestý, ale stal se mistrem světa za rok 1978. „Bylo to tak nespravedlivé, že se tragédie spojila s pravděpodobně nejšťastnějším dnem mé kariéry. Nemohl jsem slavit, ale také jsem věděl, že ta trofej bude navždy se mnou. A také jsem věděl, že Ronnie by ze mě měl radost,“ řekl Mario Andretti.

Ronnie Peterson se posmrtně stal vicemistrem roku 1978. Je považován za jednoho z nejrychlejších pilotů, kteří nikdy nevyhráli titul mistra světa. Zanechal po sobě ženu Barbru a dceru Ninu Louise. Jeho žena se s jeho smrtí nikdy nevypořádala a v roce 1987 spáchala sebevraždu. Byla pohřbena vedle něj na hřbitově v Örebru.

Situace po nehodě

Došlo na vyšetřování celé nehody. Za viníka nehody byl tehdy mnohými označen Riccardo Patrese. Dostal zákaz startu v dalším závodě a James Hunt dostal ocenění za pomoc. Okolnosti byly stíhány u italského soudu. Patrese byl obviněn ze zabití kvůli nebezpečnému manévru na trati a ředitel závodu Gianni Restilli byl označen za hlavní příčinu velké nehody – předčasný start závodu. Oba byli zproštěni viny o tři roky později. Další vyšetřování ukázalo, že nehodu způsobil James Hunt.

Došlo na nová jednání s vlastníky okruhů kvůli zlepšení bezpečnosti na trati. Vylepšily se bariéry, aby lépe tlumily náraz a odraz vozů. Byly vytvořeny stěny z pneumatik a bariéry pohlcující energii. Učiněn byl také pokrok v oblasti ohnivzdorných materiálů. Kombinézy jezdců byly vylepšeny stejně tak konstrukce vozů. Jedním z problémů u této nehody byl zdravotnický zásah. Jelikož nastala hromadná nehoda, nastal i chaos. Musely být vylepšeny protokoly pro zásah na závodních okruzích, a také byla nutná přítomnost helikoptér, pro rychlejší přesun do nemocnice. FIA začala uplatňovat přísnější bezpečnostní předpisy, které se týkaly aspektů vozů, a hlavně palivových systémů. Začaly se zkoumat lepší bezpečnostní pásy pro piloty. Výzkum probíhal i u crash testů a bezpečnostní techniky.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Helena Chovancová)
Sdílejte na:
Zavřít