Jak Hamilton o titul přišel

Jak Hamilton o titul přišel

V neděli si to o mistrovský titul rozdali Hamilton s Rosbergem, přičemž se dle dlouhodobých předpokladů radoval německý závodník. V následující analýze předestřu, jak Hamilton o titul přišel, a naopak, jak ho Rosberg získal.

V konečném zúčtování dělilo oba rivaly 5 bodů, což s ohledem na jejich mohutné bodové zisky, i vzhledem k ostatním soupeřům, nic není. Pokud se vrátíme do Austrálie, již zde můžeme sledovat první Hamiltonovu ztrátu. Ačkoliv v Albert Parku vybojoval pole position, kvůli špatnému startu se propadl a závod nakonec dokončil na druhé pozici. Rosberg startující z druhého místa zvítězil. Propad na druhé místo nic neznamená, jsme přeci na začátku sezony. Je to ale sedm bodů, o něž britský závodník přišel. Samozřejmě, nemůžeme vědět, zda by závod vyhrál, kdyby odstartoval lépe, jisté však je, že pokažené starty ho nestály pouze těchto sedm bodů.

Hamilton totiž odstartoval špatně také v Itálii a Japonsku. Na Monze to byl opět start z pole position a propad až na páté místo. Brit se sice dokázal prokousat směrem vzhůru, ale stačilo to pouze na druhé místo za Rosbergem. Nejtragičtější start poté Lewis převedl na japonské Suzuce, z druhého místa se během chvíle ocitl na osmém, cíl závodu protnul následně na třetí pozici za vítězným Rosbergem a druhým Verstappenem. A to nejsou Hamiltonovy všechny pokažené starty. V Bahrajnu se po startu z prvního místa nechal hned předjet svým týmovým kolegou a následně kolidoval s Bottasem. Finský závodník byl poté za tento incident penalizován. Nesmím ani opomenout snad nejkontroverznější moment sezony, a sice start do Velké ceny Španělska. Zde po havárii, po škodolibé radosti mnoha fanoušků, ukončili své krátké účinkování v závodě, jak Hamilton, tak Rosberg.

Na druhou stranu i Nico Rosberg se nevyvaroval špatných startů. V Kanadě se propadl z druhého místa na desáté a v závodě se dokázal posunout pouze na páté místo. V Maďarsku se mu také nepodařilo špičkově odstartovat a pohoršil si o jednu pozici a skončil tak druhý. Hamilton na Hungaroringu zvítězil. Start se Rosbergovi nepovedl ani na domácí půdě v Německu, kde startoval z pole position a závod dokončil těsně pod stupni vítězů čtvrtý. Za poslední nevydařený start nemohl, v Malajsii se po kontaktu se Sebastianem Vettelem roztočil a propadl se až na chvost startovního pole. V průběhu stíhací jízdy poté ještě lehce kolidoval s Kimi Räikkönenem, za což si vysloužil penalizaci deseti sekund. Přesto dojel třetí. Zde je vidět, že starty se ne vždy vyvedly obou jezdcům (na což má vliv i technika, jak přiznal sám Mercedes). Hamilton ale na rozdíl od Rosberga, s výjimkou kontroverzního Španělska, každý závod s pokaženým startem přesto dokončil na stupních vítězů.

Žádný ze závodníků se v průběhu sezony 2016 nevyvaroval chyb. Pokud nyní vypustíme již probrané starty, můžeme například u Hamiltona vidět pokaženou kvalifikaci na Velkou cenu Evropy v Baku, kdy během celého jejího trvání nebyl schopen dát dohromady jediné rychlé kolo a vše završil nárazem do bariéry v Q3 a musel startovat desátý. Také tu máme další kolizi mezi rivaly bojujícími o titul ve Velké ceně Rakouska v jejím posledním kole. Kdo je jejím viníkem, nechám na posouzení každého z Vás. Ve výsledcích ale po této kolizi figuruje Hamilton jako vítěz a Rosberg jako držitel čtvrté příčky. Obecně lze ale vypozorovat, že Rosberg se účastnil více kolizí než Hamilton a přišel tedy o více pozic a tím pádem i bodů.

Kromě špatných startů se nejvíce mluví o technických problémech Lewise Hamiltona. Jak jsem již výše dokázala, na startech tratili oba. Co se týče nespolehlivosti, musíme se vrátit opět na začátek šampionátu, konkrétně si zkusme vzpomenout na Velkou cenu Číny. V kvalifikaci Hamiltona postihla porucha MGU-H a musel do závodu odstartovat z poslední 22. pozice. V závodě se probojoval na sedmé místo. Hned v následující Velké ceně Ruska ho postihly další technické problémy.  V Q1 ještě zvítězil, ale v Q2 mu znatelně poklesl výkon. Do Q3 sice postoupil, ale kvůli problému, stejného rázu jako v Číně, se dalších bojů nemohl účastnit a byl donucen odstartovat do závodu z desátého místa, aby se dostal až na konečnou druhou příčku za Rosberga. Třetí technický problém ho zastihl opět v kvalifikaci, a sice na Velkou cenu Monaka. Vše se ale týmu podařilo rychle vyřešit a Hamilton stihl zajet alespoň třetí čas. Závod nicméně po hrubé chybě Red Bullu vyhrál.

Ve zmíněné Velké ceně Evropy ho postihly další potíže, tentokrát v závodě. Kvůli omezené rádiové komunikaci mu tým nemohl pomoci je odstranit, proto britský závodník nezískal moc pozic zpět. Je ale fér dodat, že Rosberga stejný technický problém postihl o několik závodů dříve a dokázal se s ním vypořádat rychleji než Lewis. V Belgii Hamilton obdržel značnou penalizaci, když se rozhodl vyměnit několik komponent motoru, zároveň si tím chtěl vytvořit „zásobu“ náhradních dílů. Startoval 21. a i díky divočejšímu průběhu závodu postoupil na třetí místo. Tyto nové komponenty ale zase tolik nevydržely. Ve Velké ceně Malajsie odstoupil trojnásobný mistr světa z vedoucí pozice, když se jeho vůz ocitl v plamenech.

Rosberga takto fatální potíže nepostihly ani jednou. Ve Velké ceně Velké Británie hrozilo, že by ho technika mohla připravit o dojetí do cíle, a i přes omezenou rádiovou komunikaci mu tým prozradil řešení jeho situace. Rosberg si za to odnesl penalizaci a klesl o jednu pozici na třetí místo. Nemůžeme samozřejmě vědět, jak by dopadl Hamilton v těch závodech, kdy ho potkaly potíže již v kvalifikacích, je však jisté, že přišel o slušný balík bodů. Když porovnáme startovní pozici s konečnou pozicí v závodě, dojdeme k zajímavým číslům. Lewis Hamilton si šestkrát oproti startu z rozličných důvodů pohoršil, sedmkrát si polepšil a osmkrát dojel na téže pozici, z které odstartoval. Nico Rosberg si osmkrát pohoršil, třikrát polepšil a desetkrát dojel na téže pozici. Jaké závěry si z této analýzy odnesete, nechám na každém z Vás. Jedno je však jisté, Nico Rosberg je mistrem světa Formule 1 pro rok 2016 a to mu již nikdo nevezme, ať si to podle Vás zaslouží či ne.

Sdílejte na:
Zavřít