O tom, že se mistrem letošní sezony stane Romain Grosjean již pochybuje málokdo. V Maďarsku mu minulý víkend po boku stála i štěstěna. Nejlepší pilot roku vyhrál i díky smůle Ericssona sobotní hlavní závod a i v neděli nechal své nejvážnější konkurenty v ohledu na bodovou tabulku za sebou. S lepší náladou mohl opustit Moygorod i Josef Král. V poměru k výkonu na Nurburgringu se silně zlepšil a bodovaná místa měl v dohlednu…
Páteční kvalifikace
Maďarsko anno 2011 překvapilo jezdce a fandy nevlídným počasím pod 20 stupňů, silným větrem – a dokonce deštěm. Stejně jako před týdnem v Německu si nikdo nemohl být počasím a závody se z části změnily v loterii.
Volný páteční trénink již takřka tradičně ovládl Romain Grosjean. Letos jasně dominující Francouz zajel nejlepší čas hned úvodem a konkurence si na něm další půlhodinku vylámala zuby. Josef Král ukázal lehkou tendenci k zlepšení. Na špičku ztrácel jen vteřinu, což stačilo pro patnácté místo uprostřed nabitého středu pole.
Ecclestonem navržený Hungaroring je jak známo jednou z nejnepovedenějších moderních tratí, která svým charakterem připomíná spíše městský okruh bez jakékoliv možnosti k předjětí. Výsledek kvalifikace je v Maďarsku proto podobně rozhodující, jako v Monaku. V pátek odpoledne překvapil Luiz Razia z týmu AirAsia, když čtyři minuty před koncem zajel nejrychlejší čas. Dlouho nejrychlejší Filippi, ani favorizovaný Grosjean jej již nedokázali překonat a museli se spokojit se startovními pozicemi za Brazilcem. Před lídra šampionátu se v posledních minutách dokonce dokázali posunout Ericsson a Pic.
Josef Král potvrdil pozitivní tendenci své výkonnosti a v posledním měřeném kole stáhl svůj odstup na špičku na pět desetin. Vyneslo mu to dvanácté místo na startu.
Foto: Roman Klemm
Sobotní hlavní závod:
Za sobotního slunečna a neuvěřitelně silného větru vyrazil do závodu nejlépe Marcus Ericsson. Vedl zbytek pole před Raziou, Grosjeanem a Picem, zatímco Král úspěšně obhájil dvanáctou pozici.
Nebylo překvapením, že se poté pořadí dlouho neměnilo. Švéd si na špičce vyjel uklidňující šestisekundový náskok a ostatní jej následovali v relativně jasných odstupech. Lídr měnil pneumariky jako jeden z posledních a jeho situace se po povinných stopech poněkud změnila. Jeho pronásledovateli teď byli Grosjean s Filippim v zátylku a oba rychle ujídali z náskoku vozu iSport. Ještě větším problémem pro Ericssona ovšem byla penalizace, kterou na něj vedení závodu uvalilo za zbrklý výjezd z boxu, při kterém o vlásek kolidoval s Raziou. Trestný průjezd boxy nešťastného Švéda odsunul na šestou pozici.
Romain Grosjean si tedy stylem šampiona, kterému letos jednoduše vše hraje do karet, dojel pro páté vítězství sezony. “Myslím, že bych Marcuse ale dostal i bez jeho trestu. Několik kol jsem jej pozoroval. Jeho pneumatiky byly na konci a v každé druhé zatáčce byl mimo ideální stopy. Já měl ještě rezervy a dostal bych ho i bez nějaké násilné hloupé akce,“ říkal Grosjean sebevědomě v cíli.
Na pneumatiky, které najednou „odešly“ doplatil i silný Filippi: „Mohl jsem Grosjeana dlouho držet, několik kol před koncem byly naráz mé pneumatiky „finito“,“ odůvodnil své zpomalení Ital, před kterého se relativně lehce posunuli Pic, Razia, van der Garde a Ericsson.
Slunce jakoby vyšlo i nad vozem stáje Arden s Josefem Králem v kokpitu. Po relativně osamělé jízdě před prvním stopem mohl Čech koncem závodu atakovat. Předjel Leimera a jeho vítězný souboj o deváté místo s Closem byl jedním z poutačů záverečných kol. „Jistě, deváté místo je to nejnevděčnější vůbec. Já a tým jsme ale velice spokojeni. Našli jsme opět rychlost a také pneumatiky si dokážu výborně rozdělit.“
Výsledek sobotního závodu:
1. Romain Grosjean DAMS 1h00m36.334s
2. Charles Pic Addax + 2.641s
3. Luiz Razia AirAsia + 8.107s
4. Giedo van der Garde Addax + 15.161s
5. Marcus Ericsson iSport + 18.864s
6. Luca Filippi Coloni + 21.636s
7. Jules Bianchi ART + 24.891s
8. Christian Vietoris Racing Engineering + 35.059s
9. Josef Král Arden + 43.516s
10. Dani Clos Racing Engineering + 46.289s
11. Fabio Leimer Rapax + 46.685s
12. Michael Herck Coloni + 51.910s
13. Pal Varhaug DAMS + 52.107s
14. Kevin Mirocha Ocean + 52.826s
15. Michael Aleshin Carlin + 53.120s
16. Davide Valsecchi AirAsia + 53.335s
17. Sam Bird iSport + 56.655s
18. Max Chilton Carlin + 56.776s
19. Adam Carroll Super Nova + 57.839s
20. Julian Leal Rapax + 58.286s
21. Stefano Coletti Trident + 1m10.982s
22. Jolyon Palmer Arden + 1 kolo
Odpadli:
Rodolfo Gonzalez Trident 21 kol
Esteban Gutierrez ART 4 kol
Fairuz Fauzy Super Nova 0 kol
Johnny Cecotto Ocean 0 kol
Nedělní sprint:
Osmou pozici v sobotu a tím i pole-position pro nědělní sprint získal Christian Vietoris. Zajímavější počasí si diváci dopoledne nemohli přát: trať byla po nočním dešti vlhká a stále lehce kapalo, když Němec dobrým startem vedl pole na „mokrých pneumatikách“ z první zatáčky. Na klouzačce jménem Hungaroring se za ním seřadili van der Garde, Pic, Bianchi a Grosjean. Po sobotě výborně naladěný Josef Král vyrazil neuvěřitelně agresivně, „přestřelil“ sice brzdný bod první zatáčky, přesto držel za Leimerem sedmé místo!
Vietoris poté ujížděl dvojici Addaxu, zatímco několik jezdců chvostu pole pokerovalo brzskou výměnou na bezprofilové slicky. Král byl zrovna namočen do hezkého souboje s Raziou, když pořadím zamíchalo počasí – a neutralizace kvůli nehodě Chiltona. Dráha byla kolem poločasu natolik suchá, že všichni jezdci spěchali do boxů pro slicky. Za Vietorisem se objevil rychlý Grosjean a Němec nevydržel Francouzův tlak: „Ještě jsem byl na profilovaných gumách a jednoduše jsem se otočil,“ shrnul pilot DTM, který tak zahodil špičkový výsledek. Tato nepřehledná fáze závodu byla i tou nejsilnější Josefa Krále. Předjel Valsecchiho a Alešina a na čas držel šesté místo.
Počasí se ovšem znovu začalo měnit a jeho nálady nejlépe odhadl Stefano Coletti z týmu Trident. Jen jezdec z Monaka (a Gutierrez) se odvážil startovat na bezprofilových slickách, což jej posunulo na třetí místo. Také sílící déšť odhadl nejlépe a měl na voze profilované gumy zrovna, když to nejlépe odpovídalo stavu dráhy. Tato výborná taktika mu vynesla vítězství.
Druhé místo obsadil bezchybně jedoucí Mexičan Gutierrez před Grosjeanem. Francouz byl tedy velkým vítězem víkendu, protože jeho největší soupeři celkového hodnocení znovu dojeli jen za ním.
Jako malý vítěz si připadal i Josef Král, který neměl tolik štěstí s odhadem počasí: „Jsem s výkonem spokojen. Na slickách nám to jelo moc dobře a myslím, že čtvrté místo bylo možné. Překvapil mne ale déšť a riskoval jsem dál bez výměny. Pršet ale nepřestalo a tak jsem dvě kola před cílem také zajel do boxů, abych auto někde nerozstřelil.“
GP2 si teď stejně tak jako formule 1 dá letní prázdniny. Další závod se jede až koncem srpna ve Spa, kde se Romain Grosjean s podobným výkonem a trochou štěstí může předčasně korunovat mistrem.
Výsledek nedělního sprintu:
1. Stefano Coletti Trident 45m53.864s
2. Esteban Gutierrez ART + 7.293s
3. Romain Grosjean DAMS + 7.401s
4. Giedo van der Garde Addax + 11.595s
5. Sam Bird iSport + 14.524s
6. Jules Bianchi ART + 16.646s
7. Luiz Razia AirAsia + 17.153s
8. Kevin Mirocha Ocean + 17.840s
9. Rodolfo Gonzalez Trident + 19.602s
10. Christian Vietoris Racing Engineering + 32.077s
11. Fabio Leimer Rapax + 43.201s
12. Adam Carroll Super Nova + 49.030s
13. Charles Pic Addax + 59.579s
14. Davide Valsecchi AirAsia + 1m00.461s
15. Mikhail Aleshin Carlin + 1m03.372s
16. Marcus Ericsson iSport + 1m20.478s
17. Josef Kral Arden + 1m21.280s
Odpadli:
Jolyon Palmer Arden 21 kol
Johnny Cecotto Ocean 19 kol
Dani Clos Racing Engineering 16 kol
Julian Leal Rapax 15 kol
Pal Varhaug DAMS 13 kol
Luca Filippi Coloni 13 kol
Fairuz Fauzy Super Nova 8 kol
Max Chilton Carlin 7 kol
Michael Herck Coloni 1 kolo
Celkový stav šampionátu:
1. Romain Grosjean 74 b.
2. Giedo van der Garde 49 b.
3. Charles Pic 42 b.
14. Josef Král 10 b.