V neděli začíná nová sezóna IndyCar

V neděli začíná nová sezóna IndyCar

Fanoušci Formule 1 si musí ještě dva týdny počkat, skalní motorističtí fandové se ovšem mohou těšit už na tuto neděli – čeká nás úvodní závod letošní sezóny americké formulové série IndyCar!

Formulová série IndyCar je odjakživa brána jako americká sestřenice Formule 1. Zatímco Formule 1 cestuje po celém světě, IndyCar Series se odehrává pouze na americkém kontinentě, z toho 16 z celkových 17 závodů se odjede v USA, jeden pak v kanadském Torontu.

I letos bude kalendář závodů velice pestrý. Oproti Formuli 1 totiž obsahuje několik různých okruhových variant – městské hrbolaté tratě, klasické americké přírodní okruhy, krátké ovály, ale také dlouhé vysokorychlostní ovály, kde vozy dosahují rychlostí přes 370 km/h.

Sezóna začne již tuto neděli tradičně v Saint Petersburgu na městské trati, která nevede pouze uličkami samotného města, ale napojuje se na runway místního letiště. Zajímavostí je, že v posledních třech letech vítěz úvodního závodu nevyhrál titul šampióna.

I když je celý šampionát velice zajímavou podívanou, většina fanoušků, jezdců a týmů se obrací hlavně na jeden důležitý závod – Indianapolis 500. Tradičně se tento legendární závod ve staré cihelně jezdí v poslední květnový víkend (ve stejném dni jako GP Monaka). Letos se bude jednat již o 102. ročník tohoto velkolepého oválového závodu.

Šampionát končí oproti jiným motoristickým šampionátům velice brzy – poslední závod se pojede 16. září na okruhu Sonoma v Kalifornii. Pro porovnání – F1 v tento víkend navštíví Singapur, který bude 15. závodem sezóny z celkových 21.

Nové vozy

Pro letošní rok byly upraveny monoposty, které jsou zpravidla pro všechny týmy stejné, ač nejsou všechny poháněny stejnými motory. V šampionátu jsou dva výrobci motorů, jsou jimi Chevrolet a Honda.

V předchozích letech nebyla na vozy IndyCar zrovna hezká podívaná. Mnoho fanoušků si stěžovalo na vzhled, a právě ten byl jeden z důvodů pro změnu, která letos nastala. Požadavky byly jasné – auto musí být rychlé, bezpečné, a musí hezky vypadat.

Jako inspiraci si výrobci Dallary vzali vozy z 80. a 90. let. V předchozích letech se nad zadními koly objevovaly ošklivé nárazníky, které byly brány především jako bezpečnostní prvek. Odstraněn byl také airbox za hlavou jezdce. Kromě toho se výrobci zbavili mnohých malých aerodynamických prvků, které při soubojích kolo na kolo, kde docházelo ke kontaktům, odlétaly a způsobovaly žluté vlajky.

Ohlasy pilotů na nový vůz jsou velmi kladné. I přesto, že vůz vypadá jako zcela nový, není tomu tak. Nové šasi je namontované na podvozek, který je využíván již od roku 2012. Pro odpůrce systému Halo však máme dobrou zprávu – na vozech IndyCar jej nenajdete!

I přesto američtí kolegové nezaháleli a představili světu návrh windscreenu (nebo aeroscreenu), který byl také poprvé otestován na trati. Neví se, jak efektivní ve srovnání s Halo je, ale na první pohled je rozhodně estetičtější.

Pokud se vám nezamlouvá ani tento návrh a nejraději byste všechny ochranné systémy hlavy jezdce zrušily, nezoufejte. Na letošních vozech totiž nic takového nenajdete.

 

 

 

 

 

 

Bývalí jezdci F1 v poli

Americká série IndyCar přitahuje mnohé piloty Formule 1 a z historického hlediska je běžné, aby jezdec po ukončení kariéry ve F1 odešel závodit do Ameriky. Příkladem může být například Emerson Fittipaldi nebo Nigel Mansell. I Juan Pablo Montoya závodil v IndyCar, v jeho případě se ale jednalo spíše o návrat, jelikož s americkými závodními speciály závodil ještě před debutem v F1.

V letošním startovním poli najdeme čtyři jména, která měla co dočinění s Formulí 1. Za tým Michaela Andrettiho (také bývalý jezdec F1) s číslem 27 nastoupí Alexander Rossi. Mladý Američan byl několik let členem týmu Caterham a následně Marussie, která se později přejmenovala na Manor. Právě s Manorem absolvoval 5 Grand Prix ke konci sezóny 2015, bohužel bez větších úspěchů.

V IndyCar už však není nováčkem a už vůbec ne outsiderem. V debutové sezóně během roku 2016 zvítězil díky skvělé taktice v jubilejním 100. ročníku Indianapolis 500 a vloni se často pohyboval mezi nejlepšími jezdci a vyhrál závod ve Watkins Glen.

Dalším pro mnoho fanoušků F1 známým jménem je Max Chilton. Britský závodník se stal součástí týmu Marussia F1 Team v roce 2012, kdy zastával pozici testovacího jezdce, a o rok později se stal závodním jezdcem. Odjel 35 závodů, ani v jednom bohužel nebodoval.

Po odchodu z F1 zamířil nejdříve do juniorské série IndyCar s názvem Indy Lights. S jednou výhrou obsadil celkově páté místo a o rok později se stal jezdcem týmu Chipa Ganassiho. Nejlepším výsledkem je zatím 4. místo z loňské Indy 500, ve které vedl nejvíce kol ze všech závodníků v poli. Letos bude závodit za nový tým Carlin.

Bývalý jezdec týmu Toro Rosso Sébastien Bourdais je na soupisce jezdců zapsán s týmem Dala Coyna. Francouz není v Americe žádným nováčkem, jeho angažmá ve F1 nastalo teprve po zisku čtyř po sobě jdoucích titulů z šampionátů CART a Champ Car. Ve Formuli 1 se bohužel prosadit nedokázal a už během roku 2009 předával sedačku Jaime Algersuarimu.

Do IndyCar se vrátil v roce 2011. Od té doby získal pět výher, ale na vítězství v Indianapolis stále čeká. Vloni byl považován za velkého aspiranta na titul šampióna, ale zranění, které si přivodil během kvalifikace na 101. ročník Indy 500, ho vyřadilo z dalších 9 podniků šampionátu.

V neposlední řadě je tu také Takuma Sato. Japonský závodník jezdil ve Formuli 1 v letech 2002 až 2008 za týmy Jordan, BAR Honda a Super Aguri. Největším úspěchem je pro něj třetí místo, které získal v Indinapolis během GP USA 2004.

V americké formulové sérii působí od roku 2010 a na svůj větší úspěch musel čekat teprve do loňské sezóny, kdy se mu skvělým způsobem podařilo zvítězit v Indianapolis. Nejedná se ovšem o jeho jediné vítězství, zvítězit dokázal také v roce 2013 v Long Beach. Letos bude závodit v týmu Bobbyho Rahala jako týmový kolega jeho syna Grahama Rahala.

Jiná velká jména

Kromě závodníků F1 ovšem nesmíme zapomínat na další velká jména, která se v soupisce jezdců pro letošní rok objeví.

Za tým A. J. Foyta bude závodit legendární Tony Kanaan. Brazilec je nejen šampiónem IndyCar, ale také vítězem slavné pětistovky.

Za tým Michaela Andrettiho jezdí jeho syn Marco Andretti. Ten si pro letošní sezónu prohodil číslo s Alexanderem Rossim, takže místo klasické 27 bude závodit s číslem 98.

Za tým Chipa Ganassiho nastupuje jako v minulých letech několikanásobný šampión IndyCar Series Scott Dixon. Nesmíme zapomínat ani na trojici jezdců z týmu Penske, loňského šampióna Josefa Newgardena, Willa Powera a Simona Pagenauda. Všichni tři vyhráli šampionát IndyCar.

Toto trio doplní ve dvou závodech také Hélio Castroneves, Brazilec přezdívaný Spiderman. Vítěz tří pětistovek v Indianapolis bude závodit v IndyCar GP, která se jede v areálu staré cihelny a nastoupí také do samotné pětistovky.

Derniéra pro Paní s velkým „P“

Svou kariéru hodlá během letošní pětistovky ukončit Danica Patrick. Americká závodnice má za sebou velice úspěšnou závodní kariéru nejen v IndyCar, ale také v NASCAR a dalších závodních sériích. Je dosud jedinou ženou, které se podařilo v IndyCar vyhrát závod a je jedinou ženou, která stanula na pódiu v Indinapolis (povedlo se jí to v roce 2009).

Svou derniéru si odbyde u stáje Eda Carpentera. Bude se jednat o velikou událost a sama Danica doufá, že svou kariéru zakončí nějakým pěkným výsledkem.

 

 

 

 

 

 

 

Sezóna IndyCar začíná již tuto neděli, závod v Saint Petersburgu můžete sledovat živě na Nova Sport 2 od 17:30. 

Sdílejte na:
Zavřít