Ošklivý Halo kokpit má prý smysl. Unese i londýnský autobus, tvrdí Mercedes

Ošklivý Halo kokpit má prý smysl. Unese i londýnský autobus, tvrdí Mercedes

Fanoušci Formule 1 se pozvolna smiřují s faktem, že na monopostech pro letošní rok uvidíme nevzhledné Halo kokpity. Technici Mercedesu nás ale přesvědčují, že po stránce bezpečnosti jde o vyspělé řešení.

První předsezónní testy letošního ročníku Formule 1 se blíží a s ním i odhalení nových monopostů. Tento rok to pro většinu fanoušků královny motorsportu bude namísto radosti spíše hořká pilulka. Musí totiž skousnout fakt, že se na autech objeví nevzhledná konstrukce, tzv. Halo kokpit. Nasazení nepěkného prvku omlouvá vedení Mezinárodní automobilové federace tím, že je to celé ku prospěchu bezpečnosti. O tom si ale každý z nás myslí své…

Jsou tomu téměř dva roky, co jsme vyrazili na Slovakiaring, kde na jaře testovali mladé hvězdičky týmu Reiter Engineering pod taktovkou českého závodníka Tomáše Engeho. Ten je z posledních let na uzavřené kokpity zvyklý, tudíž nás jeho názor na ochrannou konstrukci hodně zajímal. Můžete si jej připomenout níže, ale důležité je jediné: řekl, že přijdou. V tu chvíli jsme ale ještě netušili, jak rychle se to stane.

 VIDEO: Tomáš Enge o uzavřených kokpitech v motorsportu

Píše se rok 2018 a my se postupně smiřujeme s tím, že nové monoposty budou jiné. Uvidíme, jestli skutečně tak ošklivé. Designéři totiž slibují, že auta nebudou vypadat tak hrůzně jako během testovacích procedur v loňském roce. Hoďme ale vzhled Halo kokpitu za hlavu, skutečně může být pro ochranu závodníka tak moc prospěšný? Zdá se, že ano, alespoň to vyplývá z dat stáje Mercedes.

Unese i autobus

Podle posledních informací přidá ochranný kokpit s titanovou konstrukcí zhruba 7 kilogramů na celkové hmotnosti auta. Pozoruhodnější je ale to, že prý na sobě „unese“ až 12 tun! V praxi to znamená, že by jste na Halo kokpit mohli položit jeden dvoupatrový londýnský double-decker.

„Není to snadná práce. Je to několik kilo titanu, které musíte zapracovat do auta,“ vysvětluje James Allison, technický šéf stříbrných šípů. Ten nasazení ochranného prvku označil za obrovskou výzvu. Nejde jen o samotné Halo, v potaz se musí vzít i celá řada dalších aspektů.

DOPORUČUJEME: S letošními pravidly zmizí T-křídla. Skutečně?

„Trubka není příliš vhodným aerodynamickým řešením, každý tým tedy musí upravit vůz tak, aby tok vzduchu maximalizoval ve svůj prospěch. Musíme dát pozor hlavně na to, abychom kvůli ochraně zbytečně nepřicházeli o potenciál auta. Hlídat ale musíme i chování zadního křídla,“ vysvětluje dále Allison nástrahy Halo kokpitu.

Formule 1 se mění každým dnem, tudíž technický šéf Mercedesu očekává hbitý vývoj i v případě ochranného kokpitu. „Jde o ochranu první generace, ale určitě nebude poslední. Postupně se s tím sžíváme a snažíme se zajistit, aby se zlepšila nejen bezpečnost, ale i estetika. Jsme si jisti, že v příštích sezonách může být tento prvek hezčí,“ dodává zástupce mistrovské stáje.

Sdílejte na:
Zavřít