F2 v Barceloně: Leclerc a Macušita se zlatými poháry

14. května 2017, 21:50 | Roman Klemm
Ilustrační fotografie - F2 v Barceloně: Leclerc a Macušita se zlatými poháry

Ke svému druhému podniku sezony 2017 nastoupil šampionát FIA Formule 2 s jedinou změnou v kokpitu: Bývalý pilot F1 Roberto Merhi nahradil před domácím publikem v týmu Campos monackého jezdce Colettiho.

Trénink a kvalifikace

Již ve volném tréninku měl Merhi ovšem podobné problémy držet tempo nejrychlejších, jako při zimních testech. Volný trénink o páteční poledne vyhrál Cherles Leclerc. Pilot stáje Prema vypálil již po 30 minutách na asfalt čas, který již nikdo nedokázal zlepšit. Za juniorem Ferrari se seřadili Alexander Albon (ART), Sergio Sette-Camara (MP), Jordan King (MP), Louis Deletraz (Racing Engineering) a a vítěz prvního závodu sezony Artem Markelov (Russian Time). Debutant Merhi ztrácel na nejrychlejšího 1,4s a byl 16.

Lídr šampionátu Charles Leclerc překvapil svou odlišnou kvalifikační taktikou již v Bahrajnu a i v Barceloně šel svou vlastní cestou (kterou přijal i týmový kolega Fuoco): Zatímco ostatní  vyjeli hned úvodem session na trať a prezentovali svou první sérii pokusů o rychlé kolo, zůstaly oba rudé vozy stáje Prema v boxech. Po této sérii byl nejrychlejší syn majitele obchodního giganta Tesco, Jordan King před de Vriesem, Macušitou a Natem a se zájmem mohli po návratu do boxů pozorovat, jak se bude dařit Leclercovi s Fuocem, kteří se na dráhu vydali až když osiřela. Leclerc při tom zajel druhý, Fuoco osmý čas. 

Již 12 minut před koncem kvalifikace se Jordan King vydal na svůj druhý ostrý pokus. Nedokázal se ale zlepšit, zatímco ho vzápětí překonal junior McLarenu, Nyck de Vries (Rapax). Trať ovšem i dále zrychlovala a první místo převzal 6 minut před koncem session Luca Ghiotto (Russian Time). Kdo tentokrát vyjel hodně pozdě, ten využil nejlepších podmínek – o postavení na startu tedy rozhodly až závěrečné sekundy.  Nakonec to byl opět vynikající nováček Leclerc, jenž se prosadil: V poslední minutě zlepšil Ghiottův čas o dvě desetiny a vybojoval si po Bahrajnu svou druhou pole-position sezony.

Druhou startovní řadu vytvořili de Vries s Kingem, třetí Albon s Rowlandem a čtvrtou Nato s Fuocem. Prvních 14 se vešlo do jediné sekundy, Roberto Merhi se musel spokojit s 15. časem.  

Výsledek kvalifikace Formule 2 v Barceloně

1. Charles Leclerc, Prema                 1:29,285
2. Luca Ghiotto, Russian Time         1:29,478
3. Nyck de Vries, Rapax                   1:29,550
4.  Jordan King, MP                          1:29,585
5. Alexander Albon, ART                 1:29,732
6. Oliver Rowland, DAMS               1:29,774
7. Norman Nato, Arden                    1:29,790
8.  Antonio Fuoco, Prema                 1:29,834
9. Nicolas Latifi, DAMS                  1:29,885
10. Nobuharu Macušita, ART           1:29,975 

Sobotní závod

Junior Akademie Ferrari, Charles Leclerc vyhrál po triumfu v nedělním sprintu v Bahrajnu i sobotní hlavní závod v Barceloně.

„Zda je zde má pole-position velkou výhodou? S vozy Formule 2 se startuje ještě mnohem obtížněji, než s vozy F1, takže vycházím z toho, že je mé první startovní místo velmi důležité,“ prozradil před startem třetího závodu sezony F2 v Barceloně Charles Leclerc. 

Jezdec z Monaka nevyrazil v sobotu odpoledne zle, Luca Ghiotto ovšem předvedl ještě lepší start a nakrátko se dostal na první pozici. Leclerc Itala ovšem ještě v prvním kole odsunul znovu za sebe. Za nimi se tlačil Markelov na Nata a zezadu na ně útočil Fouco tak odhodlaně, že si o Rusa ohnul přední křídlo a musel do boxů. Výborný úvod závodu předvedl i Alexander Albon, který se ve 4. kole dokázal posunout na druhé místo. Lídr Leclerc zajel ve třetím kole do té doby nejrychlejší kolo závodu a tři kola později zavítal do boxů pro druhou sadu obutí. Také Ghiotto, King, Macušita a Malja měnili již velmi brzy. Vývoj závodu pak v jejich prospěch ovlivnila nehoda mezi Boschungem a Canamasasem: Španěl zůstal v 10. kole stát na trati – pravděpodobně důsledkem zmíněné nehody. Následovala delší neutralizace, za které Leclerc, Ghiotto a spol dohnali svou časovou ztrátu.  

Po polovině z 37 kol závodu se Albon mohl radovat z vedení před Rowlandem a Markelovem – svou povinnou výměnu pneumatik ovšem ještě měli před sebou. O vítězství tedy ve skutečosti jeli Leclerc s Ghiottem, kteří se spektakulérně prokousávali polem kupředu. Leclerc držel v této fázi závodu 6. místo s náskokem 2,5s na osmého Ghiotta.

O několik kol později se Oliver Rowland po lehkém střetu dostal před vedoucího Anglo-Thajce Albona a byl i na starém obutí schopen dosahovat nejlepších časů pole. Albon měnil na měkké pneumatiky 12 kol před cílem a propadl se na 13. pozici. Rowland následoval stejnou akcí  4 kola později a na trať se vrátil jen jako 7.

Posledních 10 kol se tedy pole seřadilo i viditelně „ve správném pořadí“ a otázou bylo, zda Leclerc uhájí svůj náskok 17s na Albona a Rowlanda, kteří teď měli výhodu čerstvých a měkkých pneumatik. Albon se rychle dostal za Leclerca, Ghiotta a Macušitu na čtvrtou pozici. Stejně tak dobře postupoval i Rowland za ním. Čtyři kola před cílem se jezdec DAMSu dostal před černý ART na 4. místo a vrhl se na třetího Macušitu, zatímco si Leclerc na špičce zase jednou nedovolil ani nejmenší zaváhání a s přehledem kontroloval svůj náskok na druhého Ghiotta.

Dvě kola před cílem si Rowland podal třetího Japonce a doplnil na stupni vítězů Leclerca s Ghiottem. Charles Leclerc tedy vyhrál po sprintu v Bahrajnu i svůj první „hlavní závod F2“ a dále budoval jak svůj náskok v celkové tabulce, tak i svou cestu do kokpitu Formule 1.

„Jaký to závod – asi nejlepší mé kariéry. Rozbilo se mi rádiové spojení s týmem, přesto naše taktika znovu vyšla. Věřte mi, že to nebylo jednoduché, držet tohle tempo a nezničit si pneumatiky“, zářil vítěz. 

Na Albona zbylo 5. místo před dobrým Latifim a Maljou. O zbývající bodovaná místa se podělili Markelov, King a vetrán F2, Johnny Cecotto.  

Bývalý pilot Formule 1 Roberto Merhi ve druhém Camposově voze prožil nanejvýše frustrující debut ve Formuli 2: Závod strávil mezi posledními a k tomu ho zbrzdila i nehoda s Fuoccem, po které musel nejdříve měnit prasklou pneumatiku a později vzdal.

Výsledek sobotního závodu Formule 2 v Barceloně

1. Charles Leclerc, Prema
2. Luca Ghiotto, Russian Time
3. Oliver Rowland, DAMS
4. Nobuharu Macušita, ART
5. Alexander Albon, ART
6. Nicolas Latifi, DAMS
7. Gustav Malja, Racing Engineering
8. Artem Markelov, Russian Time
9. Jordan King, MP
10. Johnny Cecotto, Rapax 

Nedělní sprint

Postavení na startu nedělního sprintu Formule 2 odpovídá obrácenému výsledku prvních osmi ze soboty. Výhoda nejlepšího startovního místa proto připadla vítězi prvního závodu sezony v Bahrajnu, Artemovi Markelovovi (Russian Time). Za Rusem se připravili Gustav Malja (Racing Engineering), Nicolas Latifi (DAMS), Alexander Albon (ART), Nobuharu Macušita (ART), Oliver Rowland (DAMS), Luca Ghiotto (Russian Time) a velký sobotní vítěz Charles Leclarc (Prema).

Artem Markelov, který jinak dokáže z každé dané příležitosti vytěžit maximum, tentokrát darovanou výhodu zahodil: Při startu se sotva odlepil z místa, zatímco Latifi raketovou reakcí pohotově převzal špičku před Maljou, Macušitou a Ghiottem. Markelov se propadl až na osmé místo za Leclerca.

Franko-kanadský pilot stáje DAMS, který během své dlouhé kariéry v GP2 a F2 zatím nedokázal důrazněji zazářit, si na špičce šikovně vybudoval uspokojující náskok: Po třetině závodu měl Latifi na Malju náskok 1,5s. Další sekundu za Švédem následoval Macušita a teprve od 5. místa se vytvořila bojující skupina obsahující Rowlanda, Ghiotta, Albona, Leclerca a Markelova.

V 11. kole již neudržel Ghiotto Albona s Leclercem za sebou, viditelně se potýkal s handlingem svého vozu a v příštím kole ztratil další pozici vůči týmovému kolegovi Markelovovi.

Také o poločas držel lídr Latifi své pronásledovatale jistě za sebou, zatímco Macušita dotáhl druhého Malju a Leclerc vážně atakoval pátého Albona. Ve 14. kole se Macušita dokázal posunout na druhé místo a i Oliver Rowland využil skutečnosti, že si Malja při obranné akci zničil pneumatiky. Švéda stěžujícího si na vibrace, poté dotáhli i Albon s Leclercem. 6 kol před cílem se Leclerc posunul před Anglo-Thajce a o kolo později demonstroval svůj senzační talent předjetím Malji.

Zdálo se, že je o pořadí prvních tří rozhodnuto. Latifi již měl 4sekundový náskok na Macušitu, když 4 kola před cílem znenadání vylétl v 10. zatáčce do štěrku! Japonec s radostí převzal první místo a překvapen si dojel pro vítězství (jeho třetí v GP2/F2). Také Rowland se dostal před zdrceného týmového kolegu. Za čtvrtým Leclercem předvedl výborný finiš Jordan King: Jezdec nizozemské stáje MP se dokázal probojovat až na páté místo před Malju, Ghiotta a Albona, jehož pneumatiky byly zcela v koncích.

„Nebylo to tak lehké, jak to vypadalo. Nicolas držel své tempo a bez jeho chyby bych ho nedokázal dotáhnout,“ shrnul Macušita upřímně. „Něco mi ulétlo z vozu a to mne tak rozrušilo, že jsem propásl brzdný bod...,“ odůvodnil Latifi chybu, která ho stále jisté vítězství.

Šampionát Formule 2 pokračuje za dva týdny v Monaku – doma u lídra celkového hodnocení, Leclerca. 

Výsledek nedělního sprintu F2 v Barceloně

1. Nobuharu Macušita, ART
2. Oliver Rowland, DAMS
3. Nicolas Latifi, DAMS
4. Charles Leclerc, Prema
5. Jordan King, MP
6. Gustav Malja, Racing Engineering
7. Luca Ghiotto, Russian Time
8. Alexander Albon, ART 

Stav šampionátu F2 po čtyřech závodech

1. Charles Leclerc        70 b.
2. Oliver Rowland       47 b.
3. Luca Ghiotto           38 b.
4. Artem Markelov      34 b.
5. Nobuharu Macušita  31 b.

Štítky: GP2 Series

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.