Kdyby 1. května roku 1994 brazilský závodník Ayrton Senna nepodlehl svým zraněním z nehody na okruhu v Imole, oslavil by právě dnes své 50. narozeniny. Jaká byla kariéra tohoto fenomenálního závodníka?
Ayrton se narodil 21.března 1960 a začal svou závodnickou kariéru již ve čtyřech letech na motokárách. Ovšem oficiálně jako závodník mohl nastupovat až od 13 let. Od motokár přes F-FORD 1600 a 2000 se dostal až do F3. Z F3 byla cesta, díky jeho výkonům, do nejvyšší třídy, Formule 1, otevřená. V roce 1983 se poprvé svezl v monopostu F1.
V roce 1984 začínal jako mladíček v F1 ve stáji Toleman. Žádný zázrak se od něj nečekal, spíše se pouze seznamoval s prostředím. Přesto však ukázal jak velký potenciál v sobě skrývá a hlavně, že je obdarován obrovským talentem. Již při jeho šestém závodu VC Monaka, který se jel na mokru. Mohl zde klidně zvítězit, na trati, kde je takřka nemožné předjíždět. Jen předčasné ukončení závodu, z důvodu zhoršujícího se počasí, zachránilo Alainu Prostovi první místo. Jen pro zajímavost: VC Monaka Senna vyhrál 6x!
Pro rok 1985 přesedlal Ayrton do Lotusu, který mu nabídl místo a hlavně konkurenceschopnější vozy než Toleman. Senna se týmu odvděčil již v Jacarepague, kde se poprvé objevil na prvním místě během závodu (nutno však podotknout, že pouze během pit-stopů). Lépe se mu však dařilo již v Estorilu, kde zajel svou první pole-position a poté v dešti vyhrál závod stylem start-cíl.
Od té doby museli se Sennou již všichni plně počítat. Senna byl již špičkovým závodníkem, k lepším výsledkům mu však chyběl lepší a hlavně plně konkurenceschopný vůz. S Lotusy sice ještě vyhrál, během tří let v týmu strávených, dalších 5 VC. Bohužel však nemohl ani jednou pomýšlet na zisk mistrovského titulu.
Proto pro sezónu 1988 mění tým a stěhuje se do McLarenu, kde s sebou přivedl i Hondu (ta dodala poslední turbomotor, který vyhrál šampionát). Jeho týmovým kolegou se stal mnohem starší závodník A.Prost. Ron Dennis si tak nenechal ujít unikátní příležitost mít nejlepší složení vůz-motor-jezdci. Přestože Senna byl mladší Prosta porazil a slavil tak první titul mistra světa.
Prost mu však tuto porážku oplatil hned v následujícím ročníku, a právě tehdy se mezi nimi začaly utvářet spory. Bylo to hlavně kvůli VC Japonska. Až tato VC musela rozhodnout o vítězi celkového pořadí. Senna musel bezpodmínečně vyhrát. Při souboji s Prostem si poškodil auto, avšak jeho soupeř vypadl ze závodu. Senna se pak vrátil na trať a pokusil se získat vedení. To se mu po stíhací jízdě podařilo, ale po závodě byl diskvalifikován. Senna se domníval, že diskvalifikace byla zmanipulizována a nikdy ji neuznal.
O rok později, sezóna 1990, to již byl Prost ve Ferrari, rozhodovala opět VC Japonska mezi těmito jezdci v boji o titul. Naopak zde musel Prost zvítězit, aby mohl ještě v Adelaide útočit na celkové prvenství. Senna bral souboj s Prostem jako odvetu za předchozí šampionát. Jak nakonec přiznal po startu se s Prostem střetl úmyslně, a tím jeho Ferrari poslal z dráhy. Otázka byla zodpovězena, šampioném se stal Ayrton Senna.
V roce 1991 jezdil po boku Senny opět Gerhard Berger. Senna jasně obhájil titul. Ovšem znovu to byla VC Japonska, který byla v něčem zvláštní. Senna, který závod vedl, již s vědomím, že k obhajobě mu stačí „pouze“ 6 bodů za druhé místo, ke konci závodu zpomalil a přenechal tak prvenství svému stájovému kolegovi G.Bergerovi. I tak se stal potřetí mistrem světa.
Pro rok 1992 zůstal Senna u McLarenu. Avšak sváděl nerovný boj s Williamsy, které byly o hodně lepší než McLaren. Hlavně bojoval s N.Mensellem. Ten nakonec Sennu porazil a zajistil si titul již mnoho závodů před koncem ročníku, přesněji při VC Maďarska. Sennu ještě dál pokořili R.Petrese (2.místo) a mladíček M.Schumacher (3.místo). Na Ayrtona tak nezbyl ani jeden z titulů vicemistra.
I v roce 1993 byl Senna jezdcem McLarenu, ovšem Williamsy již neměly takovou nadvládu a McLaren se jim vyrovnal. A opět to byl Prost s kým sváděl Ayrton největší boje. Jenže tenhle ročník vyzněl jednoznačně lépe pro A.Prosta, který získal titul mistra světa s 99 body (po této sezóně ukončil kariéru), oproti tomu Senna skončil sice druhý, ale měl „jen“ 73 bodů.
Na sezónu 1994 se Senna přesunul do Williamsu, který tehdy s motory Renault dominoval Formuli 1. Ale Sennovi se objevil další silný soupeř. Po Prostovi, který ukončil kariéru, byl Ayrtonovým největším soupeřem M.Schumacher. Přestože, měl být Williams FW-16 nejlepším autem startovního pole, potýkal se zpočátku s problémy. I když si Senna vyjel v prvních dvou závodech pole-position, ani jeden ze závodů nedokončil. Svou poslední 65. pole-position si vyjel i v 3. VC sezóny v San Marinu (obsáhlejší článek o černém víkendu naleznete zde). Zde však v plné rychlosti, v zatáčce Tamburello, po ztrátě kontroly nad vozem, narazil do svodidel a později i následkům nehody podlehl.
Ayrton Senna startoval ve 161 VC: vyhrál 3 tituly mistra světa, 41 VC; získal 65 pole-positons a 614 bodů.
Brazilec Ayrton Senna je, podobně jako Michael Schumacher, označován za nejrychlejšího pilota všech dob. Nabízíme vám tedy malé srovnání těchto dvou pilotů. Kdo byl ve své kariéře úspěšnější?
| Jezdec | Velkých cen | Vítězství | Bodů | Pole positions | Nej. kol | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Ayrton Senna | 162 | 41 | 610 | 65 | 19 | |
| Michael Schumacher | 251 | 91 | 1377 | 68 | 76 |
* uvedené srovnání berte jen orientačně, důvodem je především mnohem vyšší počet odjetých Velkých cen na kontě Michaela Schumachera.
SvětFormule.cz