Kdyby 1. května roku 1994 brazilský závodník Ayrton Senna nepodlehl svým zraněním z nehody na okruhu v Imole, oslavil by právě dnes své 50. narozeniny. Jaká byla kariéra tohoto fenomenálního závodníka?
Ayrton se narodil 21.března 1960 a začal svou závodnickou kariéru již ve čtyřech letech na motokárách. Ovšem oficiálně jako závodník mohl nastupovat až od 13 let. Od motokár přes F-FORD 1600 a 2000 se dostal až do F3. Z F3 byla cesta, díky jeho výkonům, do nejvyšší třídy, Formule 1, otevřená. V roce 1983 se poprvé svezl v monopostu F1.
V roce 1984 začínal jako mladíček v F1 ve stáji Toleman. Žádný zázrak se od něj nečekal, spíše se pouze seznamoval s prostředím. Přesto však ukázal jak velký potenciál v sobě skrývá a hlavně, že je obdarován obrovským talentem. Již při jeho šestém závodu VC Monaka, který se jel na mokru. Mohl zde klidně zvítězit, na trati, kde je takřka nemožné předjíždět. Jen předčasné ukončení závodu, z důvodu zhoršujícího se počasí, zachránilo Alainu Prostovi první místo. Jen pro zajímavost: VC Monaka Senna vyhrál 6x!
Pro rok 1985 přesedlal Ayrton do Lotusu, který mu nabídl místo a hlavně konkurenceschopnější vozy než Toleman. Senna se týmu odvděčil již v Jacarepague, kde se poprvé objevil na prvním místě během závodu (nutno však podotknout, že pouze během pit-stopů). Lépe se mu však dařilo již v Estorilu, kde zajel svou první pole-position a poté v dešti vyhrál závod stylem start-cíl.
Od té doby museli se Sennou již všichni plně počítat. Senna byl již špičkovým závodníkem, k lepším výsledkům mu však chyběl lepší a hlavně plně konkurenceschopný vůz. S Lotusy sice ještě vyhrál, během tří let v týmu strávených, dalších 5 VC. Bohužel však nemohl ani jednou pomýšlet na zisk mistrovského titulu.
Proto pro sezónu 1988 mění tým a stěhuje se do McLarenu, kde s sebou přivedl i Hondu (ta dodala poslední turbomotor, který vyhrál šampionát). Jeho týmovým kolegou se stal mnohem starší závodník A.Prost. Ron Dennis si tak nenechal ujít unikátní příležitost mít nejlepší složení vůz-motor-jezdci. Přestože Senna byl mladší Prosta porazil a slavil tak první titul mistra světa.
Prost mu však tuto porážku oplatil hned v následujícím ročníku, a právě tehdy se mezi nimi začaly utvářet spory. Bylo to hlavně kvůli VC Japonska. Až tato VC musela rozhodnout o vítězi celkového pořadí. Senna musel bezpodmínečně vyhrát. Při souboji s Prostem si poškodil auto, avšak jeho soupeř vypadl ze závodu. Senna se pak vrátil na trať a pokusil se získat vedení. To se mu po stíhací jízdě podařilo, ale po závodě byl diskvalifikován. Senna se domníval, že diskvalifikace byla zmanipulizována a nikdy ji neuznal.
O rok později, sezóna 1990, to již byl Prost ve Ferrari, rozhodovala opět VC Japonska mezi těmito jezdci v boji o titul. Naopak zde musel Prost zvítězit, aby mohl ještě v Adelaide útočit na celkové prvenství. Senna bral souboj s Prostem jako odvetu za předchozí šampionát. Jak nakonec přiznal po startu se s Prostem střetl úmyslně, a tím jeho Ferrari poslal z dráhy. Otázka byla zodpovězena, šampioném se stal Ayrton Senna.
V roce 1991 jezdil po boku Senny opět Gerhard Berger. Senna jasně obhájil titul. Ovšem znovu to byla VC Japonska, který byla v něčem zvláštní. Senna, který závod vedl, již s vědomím, že k obhajobě mu stačí „pouze“ 6 bodů za druhé místo, ke konci závodu zpomalil a přenechal tak prvenství svému stájovému kolegovi G.Bergerovi. I tak se stal potřetí mistrem světa.
Pro rok 1992 zůstal Senna u McLarenu. Avšak sváděl nerovný boj s Williamsy, které byly o hodně lepší než McLaren. Hlavně bojoval s N.Mensellem. Ten nakonec Sennu porazil a zajistil si titul již mnoho závodů před koncem ročníku, přesněji při VC Maďarska. Sennu ještě dál pokořili R.Petrese (2.místo) a mladíček M.Schumacher (3.místo). Na Ayrtona tak nezbyl ani jeden z titulů vicemistra.
I v roce 1993 byl Senna jezdcem McLarenu, ovšem Williamsy již neměly takovou nadvládu a McLaren se jim vyrovnal. A opět to byl Prost s kým sváděl Ayrton největší boje. Jenže tenhle ročník vyzněl jednoznačně lépe pro A.Prosta, který získal titul mistra světa s 99 body (po této sezóně ukončil kariéru), oproti tomu Senna skončil sice druhý, ale měl „jen“ 73 bodů.
Na sezónu 1994 se Senna přesunul do Williamsu, který tehdy s motory Renault dominoval Formuli 1. Ale Sennovi se objevil další silný soupeř. Po Prostovi, který ukončil kariéru, byl Ayrtonovým největším soupeřem M.Schumacher. Přestože, měl být Williams FW-16 nejlepším autem startovního pole, potýkal se zpočátku s problémy. I když si Senna vyjel v prvních dvou závodech pole-position, ani jeden ze závodů nedokončil. Svou poslední 65. pole-position si vyjel i v 3. VC sezóny v San Marinu (obsáhlejší článek o černém víkendu naleznete zde). Zde však v plné rychlosti, v zatáčce Tamburello, po ztrátě kontroly nad vozem, narazil do svodidel a později i následkům nehody podlehl.
Ayrton Senna startoval ve 161 VC: vyhrál 3 tituly mistra světa, 41 VC; získal 65 pole-positons a 614 bodů.
Brazilec Ayrton Senna je, podobně jako Michael Schumacher, označován za nejrychlejšího pilota všech dob. Nabízíme vám tedy malé srovnání těchto dvou pilotů. Kdo byl ve své kariéře úspěšnější?
Jezdec | Velkých cen | Vítězství | Bodů | Pole positions | Nej. kol | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ayrton Senna | 162 | 41 | 610 | 65 | 19 | |
Michael Schumacher | 251 | 91 | 1377 | 68 | 76 |
* uvedené srovnání berte jen orientačně, důvodem je především mnohem vyšší počet odjetých Velkých cen na kontě Michaela Schumachera.