
Kdysi věhlasná čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně byla také letos prvním velkým mezinárodním silničním podnikem světa. Do tohoto úvodního závodu amerického šampionátu IMSA se přihlásilo 54 posádek, velké evropské týmy a výrobci se ovšem prezentovali v přehledném rámci a soustředili se především na třídu GT. Paletu téměř dvou set jezdců tvořili zvláště specialisté americké scény, Češi na startu nebyli.
Pořadí postavení na startu hraje u 24hodinového maratonu jen vedlejší roli, kvalifikace se beztak proměnila ve frašku. V pátek na Floridě totiž všechny překvapil silný liják. Mnoho jezdců dalo přednost opatrnosti a tak se dostavil podivný výsledek, dle kterého bylo hned sedm vozů třídy GT rychlejších, než favorizované prototypy. Nejrychleji zajel vítěz z Le Mans Nick Tandy (Porsche 911 RSR) před dalším továrním jezdcem Porsche, Frederickem Makowietzkim a BMW M6 Johna Edwardse.
IMSA ovšem moudře plní startovní rošt podle tříd a přední místa jsou vyhrazena pouze prototypům, proto se z pole-position mohl těšit ruský tým SMP-Racing. Jezdec IndyCarů Michail Aljošin se svým BR01-Nissanem sice zajel o 4,385 sekund pomaleji než Tandy, společně s kolegy Medianim, Minassianem a Ladyginem mu ale patřilo první místo na startu.
Samotný závod odstartoval za „normálních“ podmínek a nebylo překvapením, že v první hodině vedl prototyp týmu Extreme Speed Motorsport Ligier-Honda s Pipem Deranim v kokpitu. Vůz ovšem krátce po výměně jezdců (od Deraniho převzal Van Overbeek) ztratil vedoucí pozici. Agresivní John Pew poslal Van Overbeeka do hodin a sám tak zajistil dalšímu Ligieru-Honda třídy LMP2 týmu Shank Racing vedení. Pewovy kolegové Allmendinger, Negri a především Oliver Pla pak vybudovali Shank-Ligieru relativně jasné vedení. Při západu slunce vedli před dvěma vozy třídy Daytona-Prototype týmů Action-Express-Chavrolet (Adam/Cameron/Curran/Pagenaud) a Ganassi-Ford (Hartley/Wurz/Priaulx/Stroll). Po 10 hodinách závodu ale rychlý Shank-Ligier stál: defekt motoru. Cesta k vítězství tím byla v zásadě volná pro zbylý Ligier-Honda JSP2 týmu Extreme Speed – vozy třídy LMP2 byly jednoduše rychlejší, než „americké prototypy“ třídy Daytona. Lídr úvodních kol byl na čele i v rozhodujících dvou hodinách a Pipo Derani, Johannes van Overbeek, Scott Sharp a Ed Brown se mohli radovat z vítězství v tomto velkém klasikovi. Další špičková místa obsadily vesměs vozy třídy Daytona-Prototype. Rubens Barrichello dokončil svůj návrat do kokpitu společně s bratry Taylorovými a Maxem Angellelim jako druhý, bývalá belgická formulová naděje Marc Goosens dojel společně s piloty ChampCar Dalzielem a Hunter-Reayem třetí. Alex Wurz si v Daytoně naposledy „odskočil z penze“ pátým místem.
Nejlepší z vozů třídy GT, tovární Chevrolet Corvette Gavina, Millnera a Faesslera, dojel celkově sedmý.
Výsledek 24h v Daytoně 2016
1 | P | S.Sharp, E.Brown, J.van Overbeek, L.Derani | Tequila Patron ESM | Ligier/HPD | 24h00m34.607s |
2 | P | R.Taylor, J.Taylor, M.Angelelli, R.Barrichello | Wayne Taylor Racing | Corvette/Chevrolet | 26.166s |
3 | P | R.Dalziel, M.Goossens, R.H.-Reay | Visit Florida Racing | Corvette/Chevrolet | 1m27.276s |
4 | P | C.Fittipaldi, J.Barbosa, F.Albuquerque, S.Pruett | Action Express Racing | Corvette/Chevrolet | -5 kol |
5 | P | L.Stroll, A.Wurz, B.Hartley, A.Priaulx | Ford Chip Ganassi Racing | Riley/Ford | -11 kol |
6 | P | D.Cameron, E.Curran, S.Pagenaud, J.Adam | Action Express Racing | Corvette/Chevrolet | -12 kol |
7 | GTLM | O.Gavin, T.Milner, M.Fassler | Corvette Racing | Chevrolet | -14 kol |
8 | GTLM | A.Garcia, J.Magnussen, M.Rockenfeller | Corvette Racing | Chevrolet | -14 kol |
9 | GTLM | E.Bamber, F.Makowiecki, M.Christensen | Porsche North America | Porsche | -14 kol |
10 | GTLM | A.P.Guidi, A.Premat, D.Serra, M.Rojas | Scuderia Corsa | Ferrari | -15 kol |