Pohlednice z historie: Počátky automobilových závodů I.

Pohlednice z historie: Počátky automobilových závodů I.

Historicky první závod aut se uskutečnil v roce 1894 na silnici mezi Paříží a Rouenem. Tenkrát nikdo ze zúčastněných, ani přihlížejících netušil, že jsou u zrodu něčeho tak velkého, čím byly a jsou závody Mistrovství světa Formule 1.

Úvodem mi dovolte napsat pár řádek o tomto nově vzniklém seriálu našich stránek. „Pohlednice z historie“ bude mapovat každou sezónu Formule 1, od jejího počátku v roce 1950, až po současnost. Ale jako první se „Pohlednice z historie“ zaměří na úplný začátek automobilových závodů.

22. červenec 1894 se stal historickým dnem automobilismu. Pierre Gifard, šéfredaktor listu „Le Petit Journal“, vypsal závod na trase z Paříže do Rouen, s přestávkou na oběd. Vyhrát měl ten vůz, který urazí trasu 126 km a dojede bezpečně do cíle jako první. Pro vítěze byla připravena cena 5.000 franků. Pojmem vůz nebyl míněn povoz tažený koňmi, ale poháněný různými typy motorů, jako parní, benzínové a další. Tyto vozy byly různé konstrukce. Lehké s benzínovými motory, těžké a robustní s parními motory, tříkolky i čtyřkolky. Byly k vidění vozy ovládané pákou, jakoby kormidlem u loďky, byly ale ovládané i řídítky podobnými jako u jízdího kola.

 

 

 

 

Ze 102 evidovaných bylo na start připuštěno 20 jezdců, kteří povinně museli mít sebou mechanika jako spolujezdce. V časných ranních hodinách, za slunečného počasí, byl závod odstartován. Dav tisíců přihlížejících diváků hnal jezdce vpřed. Vozy byly vpouštěny na trať po jednom, v intervalech, podobně jako je tomu dnes při rallye.

Původní myšlenka, že bude závod jakýmsi testem spolehlivosti, vzala brzo za své a jezdci začali bojovat s časem nehledě na techniku. Proto je tento závod zmiňován jako první automobilový závod v historii.

Jako první cílem v Rouenu projel Hrabě de Dion Bouton, ale protože sebou nevezl mechanika, byl diskvalifikován a vítězem se tak stal Georges Lemaitre s vozem značky Peugeot poháněným benzínovým motorem Daimler. Pro rodinu Daimlerů to byl skvělý závod, protože třetí a čtvrtý vůz byl poháněn také motory Daimler. Vozu s parním motorem bylo uděleno čestné druhé místo.

 

 

 

 

Lehký a univerzální motor Daimler se stal hnacím strojem, který bylo potřeba brát vážně. Maximální rychlost dosažená vozy s tímto motorem byla 20km/h a průměrná 17km/h, což je méně než u cyklistů v té době. Přesto veřejnost a odborníci byli zaujati výkonem a přepravní kapacitou tohoto motoru. Asociace francouzských inženýrů předpověděla, že závody automobilů urychlí vývoj a řešení problému mechanické přepravy po silnici.

Sdílejte na:
Zavřít