Velká cena Číny: Preview

Velká cena Číny: Preview

Během nadcházejícího víkendu se uskuteční již třetí závod letošní sezony Formule 1. Tentokrát svedou piloti bitvu o body v Číně na okruhu v Šanghaji. V tomto článku si můžete přečíst něco málo o této grand prix.

Poprvé cirkus s názvem Formule 1 zavítal do nejlidnatějšího města Číny na konci září 2004, tedy ve stejném roce jako v případě předchozí Velké ceny Bahrajnu. Na rozdíl od závodu v Perském zálivu, který v kalendáři chyběl kvůli nepokojům roku 2011 a konal se tak „pouze“, Čína v kalendáři od své premiéry ještě nechyběla a královna motorsportu sem zavítá již po patnácté.

Okruh v Šanghaji se skládá z celkem 16 zatáček, z toho 9 z nich je pravých a zbylých 7 levých. K dispozici budou mít piloti dvě DRS zény. Zatímco první možností k využití pohyblivého elementu zadního přítlačného křídla bude cílová rovinka, druhým místem, kde lze systém DRS využít, bude dlouhá rovinka v zadní části okruhu.

Ve své dosavadní třináctileté historii poznala Velká cena Číny celkem 8 vítězů. Rekord v počtu vítězství drží v Šanghaji zcela suverénně Lewis Hamilton. Čtyřnásobný šampion se zde totiž radoval hned v pěti případech. Své první dvě vítězství si Brit připsal ještě v barvách McLarenu v letech 2008 a 2011, jako jezdec týmu Mercedes vystoupil na nejvyšší stupeň v letech 2014, 2015 a také v loňské sezoně.

Dalšími dvěma piloty, kteří Velkou cenu Číny vyhráli více než jednou, jsou Fernando Alonso a šampion sezony 2016 Nico Rosberg. Španěl ukořistil svůj první triumf roku 2005 ve voze stáje Renaultu a své druhé prvenství přidal o osm let později ve Ferrari. Nico Rosberg v Šanghaji zvítězil poprvé v sezoně 2012. Tehdy se zároveň jednalo o první vítězství německého pilota v královně motorsportu. Podruhé projel cílem jako první ve své mistrovské sezoně 2016.

Dalšími aktivními jezdci, kteří v Číně také poznali chuť vítězství, jsou oba současní piloti Ferrari Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. „Icemanovi“ se zde dařilo nejvíce v roce 2007, kdy získal pro Ferrari třetí čínské vítězství. Triumf Sebastiana Vettela se datuje k roku 2009. Pro Vettela tehdy šlo o jeho druhé vítězství v kariéře a také o první triumf stáje Red Bull, který byl ještě umocněn druhým místem tehdejšího Vettelova stájového kolegy Marka Webbera.

Mezi vítězi Velké ceny Číny najdeme také Michaela Schumachera, který zde v mokrém závodě roku 2006 ukořistil své poslední 91. vítězství ve Formuli 1 a výrazně zde tehdy posílil své šance na zisk svého osmého titulu. Ty se ovšem rozplynuly hned o týden později při předposledním závodě sezony v Suzuce….

Vyhrát se zde podařilo také Schumacherovu věrnému „nosiči vody“ Rubensi Barrichellovi. „Rubinho“ se stal v roce 2004 historicky prvním vítězem této grand prix. Kromě Schumachera a Barrichella si zde jedno vítězství připsal také Jenson Button a to v roce 2010 za volantem McLarenu.

Podíváme-li se na počet vítězství z hlediska týmů, je nejúspěšnější stájí Mercedes. „Stříbrné šípy“ zde totiž dosáhly na vítězství pětkrát a to v letech 2012, 2014, 2015, 2016 a 2017. 

Pouze o jedno vítězství méně získalo v Šanghaji Ferrari. Jezdec stáje Maranella se radoval v letech 2004, 2006, 2007 a poslední vítězství stáje z Maranella v Číně se datuje k roku 2013.

Třikrát zde triumfoval Mclaren. Stalo se tak v letech 2008, 2010 a 2011. Jeden „zářez“ si zde připsal také Red Bull. Stalo se tak, jak již bylo zmíněno, roku 2009 zásluhou Sebastiana Vettela.

Na Šanghaj má dobré vzpomínky také jiný bývalý pilot Red Bullu Christian Klien. Rakušan zde roku 2005 zaznamenal nejlepší výsledek své nepříliš úspěšné kariéry v královně motorsportu, když proťal cílovou pásku jako pátý. Důležitého milníku zde dosáhl také současný pilot Haasu Romain Grosjean, který zde roku 2012 v barvách stáje Lotus poprvé bodoval, když dokončil závod na šesté příčce. Zajímavá událost kariéry zde potkala také úřadujíího šampiona Lewise Hamiltona. Ten zde totiž roku 2013 získal své premiérové z dosavadních 47 pole positions v barvách Mercedesu.

Na čínském okruhu se rovněž odehrála celá řada památných momentů historie Formule 1. Jeden z nich zinscenoval roku 2007 Lewis Hamilton. Brit se tehdy pokoušel zůstat na trati co nejdéle a při nájezdu do boxů skončil kvůli opotřebeným pneumatikám „v kačírku.“ Jak ukázaly pozdější události, Hamiltona tento moment připravil o titul a zároveň o možnost stát se prvním nováčkem, jenž získal titul šampiona. Další moment, na který se často vpomíná, pochází z roku 2010 a na svědomí jej má Sébastien Buemi. Tehdejšímu pilotu stáje Toro Rosso totiž v prvním volném tréninku na konci dlouhé rovinky v závěrečné části okruhu odlétla z vozu obě přední kola.

Jako lídr šampionátu přijede do Šanghaje Sebastoan Vettel poté, co si v obou dosud odjetých velkých cenách Austrálie i Bahrajnu dojel pro vítězství. Pokud by se Vettelovi podařilo v Šanghaji zkompletovat hattrick, vystoupil by v Číně na nejvyšší stupínek po dlouhých devíti letech. Svým vítězstvím by Němec neukončil pouze své dlouhé čekání na triumf ve Velké ceně Číny, ale zároveň nadvládu Mercedesu. „Stříbrné šípy“ totiž triumfovali v Číně v posledních čtyř letech pokaždé a letos budou Lewis Hamilton spolu s Valtterim Bottasem usilovat již o pátý triumf Mercedesu v řadě.

 

 

 

Sdílejte na:
Zavřít