Rozhovor: Calado vyhlíží debut s Force Indií

Rozhovor: Calado vyhlíží debut s Force Indií

Novináři Sky Sports vyzpovídali Jamese Calada před jeho prvním pátečním tréninkem v kariéře, který jej čeká v barvách vozu Force India již tento závodní víkend na italské Monze.

Víte, kterých dalších tréninků v letošní sezóně se ještě zúčastníte? Dá se předpokládat, že nezůstane pouze u jedné páteční jízdy.

James Calado: „Je to jeden z předmětů našich diskuzí. Vše, co bylo oficiálně potvrzeno, může být za chvíli úplně jinak, pro náš tým je boj s McLarenem o pátou příčku v Poháru konstruktérů velmi důležitý, takže se tomu chceme přizpůsobit. Nicméně věřím, že bych do vozu mohl usednout ještě při trénincích Abu Dhabi, Brazílii či Korei, uvidíme, jak to všechno bude.“

Je vaše současná pozice rezervního jezdce otázkou jedné sezóny?

„Pozice rezervního jezdce je skutečně otázkou letošního ročníku, tým vyhodnotí mé výkony při jednotlivých příležitostech a na základě toho se rozhodne pro jezdecké složení v roce 2014.“

Jak k vašemu angažmá došlo? Zdá se, že vám hodně pomohl výkon v testu mladých závodníků v Silverstone.

„Byla to skvělá příležitost, ale pochopitelně jsem byl pod velkým tlakem. Hranice mezi uděláním dojmu na tým, který vám dal příležitost, a chybováním je opravdu tenká, zejména pokud vůz Formule 1 řídíte vůbec poprvé.

Byl jsem nervózní, protože to bylo opravdu poprvé, co jsem dostal takovou příležitost. Ke konci dne jsem se z toho ale dostal a začal jsem předvádět výsledky, kterými byl tým potěšen. Brzy po této zkušenosti mi bylo oznámeno, že se stanu rezervním jezdcem stáje Force India.

Vlastně jsem o tom věděl o hodně, hodně dříve, ale veřejnosti to bylo oznámeno až nyní.“

Jak těžké bylo tajit tuto zprávu tak dlouho?

„Docela obtížné, protože datum mé oficiální prezentace na pozici rezervního závodníka byl několikrát přesunut, nakonec si ale myslím, že Monza je skvělá příležitost.

Je to dobrý začátek, na tomto okruhu se pracuje s vozem s velmi nízkým přítlakem, takže to pro mě ze série GP2 nebude takový skok, jako kdybych šel nyní jezdit s vozem na okruh v Silverstonu nebo Monaku.“

Vaše křivka zkušeností jde strmě vzhůru, jak moc se zvedla testováním v červenci?

„Rozhodně hodně. Je to velký skok, když přesednete z vozu GP2 do monopostu Formule 1. Auta, která vypadají zdánlivě stejně, ale vůz Formule 1 je o osm až deset sekund na kolo rychlejší, většina z toho je zásluhou přítlaku a rychlosti v zatáčkách.

Bylo to ohromující, během prvních tří kol jsem ani nevěřil, v čem to vlastně jedu. Je to jako jet po dálnici, nesledovat chvíli provoz a najednou před sebou vidět kolonu stojících vozů a rychle šlápnout na brzdy, přesně tak jsem se cítil.

Ze začátku to sice bylo obtížné, ale po patnácti až dvaceti kolech jsem se s vozem seznámil a má ztráta na zkušenějšího Paula byla jen dvě desetiny sekundy, i to mi asi hodně pomohlo k mému novému angažmá. Dostávám nyní spoustu emailů a hovorů s gratulacemi, jsem jako v sedmém nebi.“

Dvě desetiny sekundy za Paulem je skutečně málo, jak jste se ale cítil po fyzické stránce, co váš krk?

„Trať Silverstone je pro jezdce největším fyzickým testem z celého kalendáře, i proto to bylo velmi náročné. S vozem GP2 je to značně jednodušší, nepůsobí na vás takové přetížení, jako v monopostu Formule 1. Zejména ráno jsem bolest krku hodně pociťoval.“

Získal jste angažmá u stáje Force India, ale stále před sebou máte tři poslední závodní víkendy v sérii GP2, nemůže se nakonec ukázat vaše angažování do Formule 1 jako rozptýlení?

„Budu teď hodně zaneprázdněný, zejména o víkendech, ale když se na to podívám na konci dne, jsem spokojený, protože to beru jako sbírání cenných zkušeností, každá jízda v jakémkoliv závodním autě mi může do budoucna hodně pomoci zejména s přizpůsobivostí.

Samozřejmě bude teď má pracovní náplň mnohem pestřejší, nečekají mě jen tréninky, ale také práce na simulátoru a spousta akcí s týmem, zkrátka vše, co patří do role každého závodníka.

Bude to asi složité, ale jsem fyzicky a psychicky připraven čelit všem těmto výzvám, hodlám tuto šanci chytit za pačesy a před sezónou 2014 být jedním z adeptů na závodní sedačku stáje Force India.“

Jaké jsou vaše vyhlídky pro rok 2014? Zajistit si závodní sedačku ve Formuli 1 bude asi hodně těžké.

„Asi to nebude nic jednoduchého, ale dostal jsem nyní práci pro letošní rok a na tu se chci soustředit, chci ze sebe vydat to nejlepší a pak už bude jen na týmu, pro kterého z jezdců se rozhodně. Mým snem je samozřejmě vstup do Formule 1, za tím si chci jít po celou mou kariéru.“

Jak byste shrnul svou letošní sezónu v šampionátu GP2? Jste v současné chvíli na páté příčce v šampionátu jezdců, stejně jako loni na konci sezóny, ve Spa jste si ale dojel pro první vítězství.

„Úvod byl opravdu velmi náročný, dlouho jsme hledali ideální nastavení pro vůz i nové pneumatiky, což se nám ale nakonec podařilo.

Dalším problémem je můj stájový kolega, který nedosahuje takových výsledků, takže nemám žádná data, která bych mohl v garáži s inženýry porovnávat.

Mám k porovnání údaje z roku 2011, kdy tu jezdil Jules Bianchi, vůz byl ale technicky úplně jiný a navíc se závodilo na jiných pneumatikách, o to je celá situace složitější.

Není to nic jednoduchého, ale ve Spa jsme snad konečně ukázali nějaký pokrok. Doufejme, že to takhle bude pokračovat i v příštích závodech, protože máme opravdu velkou šanci vyhrát celý šampionát.“

Bude to velký souboj, čekají vás ještě závody na Monze, v Singapuru a Abu Dhabi, opravdu si myslíte, že můžete tyto závodu zvládnout tak, aby vám na konci sezóny přinesly mistrovský titul?

„Opravdu si to myslím, pokud budu já i celý tým pracovat na sto procent, můžeme vyhrát mistrovství, o tom není pochyb. Mám pocit, že v současné době jsem v nejlepší formě a vše jde zcela podle plánu.

Cítím se nyní opravdu dobře a můj osobní názor je ten, že naše nejbližší konkurence v boji o titul není nyní v takové formě, takže toho chceme využít v náš prospěch, nejlépe již v příštím závodě na Monze.“

Zmínil jste, že v GP2 je také potřeba si zvyknout na nové pneumatiky. Je to situace podobné té z Formule 1?

„Ano, je to podobné, ale tým jako je ART má velké množství zkušeností a proto by tato práce měla jít mnohem rychleji než u konkurence.

Je to opravdu složité, ale mám důvěru v celý tým a jak jsem již řekl, pokud budeme všichni pracovat na maximum, můžeme vyhrát další závody a na konci sezóny se radovat i z celkového vítězství v šampionátu.“

Sdílejte na:
Zavřít