Verstappen triumfoval s křečí v noze, Marko s titulem už nepočítal

Verstappen triumfoval s křečí v noze, Marko s titulem už nepočítal

V Red Bullu po startu závodu už házeli flintu do žita a mysleli si, že titul už je ztracený. Ovšem osud jim přál a v posledních kolech jim hrály okolnosti do karet. Vytoužený titul ve finálne Verstappen vybojoval.

Start se Maxovi Verstappenovi vůbec nepovedl, zato Lewis Hamilton vystartoval ze špinavé stopy raketovou rychlostí a Nizozemce okamžitě přesprintoval, když  už se zdálo, že všechny naděje na titul jsou ty tam a Hamilton si jede s pohodlným nákokem pro vítězství ve Velké ceně Abú Zabí a zároveň pro další trofej do své sbírky, tak havaroval pět kol před konecem Nicolas Latifi.

Pilot Williamsu zabodl svůj vůz do bariéry na neštasném místě, což si vyžádalo výjezd zpomalovacího vozu. Závod byl restartován v předposledním kole, přičemž Verstappen okamžitě Hamiltona předjel a první místo si udržel až do cíle, diky čemuž získal svůj první mistrovský titul. A to i přesto, že bojoval s bolestí.

Při pozávodním rozhovoru přiznal, že to musí nejprve zpracovat, co se právě událo, neboť to byl závod plný zvratů. Zároveň zdůraznil, že dnes zkrátka neměli rychlost: „Bylo to velmi hektické. Nebyli jsme dostatečně rychlí. Snažil jsem se, co nejvíce držet Lewise, ale příliš se mi to nedařilo.“

Ale co se stalo na startu? Proč to vypadalo, jakoby zaspal? „Nevím. Měl jsem pocit, že jsem regulérně zůstal stát. Nechal jsem spojku běžet, ale neměl jsem zkrátka grip. Nevím, co se tam stalo. Sergio pak odvedl úžasnou práci, když Lewisovi stěžoval život. Taky se zmenšil Lewisův náskok, ale když Hamilton Mexičana předjel, mohl opět ujíždět. Po nehodě Nicholase Latifiho to bylo šílené. Tým mě okamžitě povolal do boxů pro měkké pneumatiky, beztak jsme neměli, co ztratit,“  popisuje novopečený mistr světa.

„K této sezoně to sedí, že jsem v posledním kole ještě dostal křeč do nohy. Byl jsem těsně za Lewisem a věděl jsem, že mám šanci, ale už jsem neměl sílu, šlápnout na plyn. Byl jsem rád, že vidím pátou zatáčku, protože jsem věděl, že tam můžu na tři sekundy moji nohu uvolnit. Pak ale dvě dlouhé rovinky, takže zase bolest. Musel jsem se zakousnout.“

Po projetí cílem měl slzy v očích: „Naštěstí jste nemohli nahlédnout pod helmu. Samozřejmě, že jsem během čestného kola brečel.“

 

Marko: Už jsme s titulem nepočítali

Poradce Red Bullu Helmut Marko uvedl, že už nepočítali s tím, že mohou vytouženou korunku po osmi letech opět získat. Vyzdvihuje také výkon Mexičana, který hrál klíčovou roli, když značně pozdržel Hamiltona, ale k titulu jim jistou mírou pomohla právě i nehoda Latifiho.

„Emoce vyletěly dnes už při startu. Maxovi se při zařazení prvního a druhého stupně protočila zadní kola, kvůli čemuž se Hamilton dostal dopředu. Posléze jsme si uvědomovali, že při naší konstelaci pneumatik nemůžeme držet tempo Mercedesu. Potom se zapojil fenomenálně Sergio Pérez. Pomohl s tím, že se rozdíl mezi Hamiltonem a Maxem opět zmenšil. Pak už bylo jasné, že musíme zvolit jinou strategii. Proto jsme se rozhodli pro dvouzastávkovou strategii. Díky tomu jsme věděli, že potřebujeme fázi safety caru. Díky Williamsu a Latifimu to klaplo. Potom přišla další akce ředitelství závodu, které rozhodlo, nepustit jezdce okolo, což není stanoveno v pravidlech. To se postaralo o další pozdvižení. Potom měl Checo problém s tlakem oleje, takže jsme se rozhodli ho stáhnout. V tomto momentu jsme boj o pohár konstruktérů vzdali. Potom hrozilo nebezpečí, že zůstane stát naše druhé auto a proto zůstane fáze safety caru až do šachovnicové vlajky.“

Zkrátka štěstěna tentokrát stála na straně Red Bullu. Marko přiznal, že zisk titulu už před závodem na Yas Marině odepsali, proto bylo vítězství o to sladší, než triumf před 11 lety.

„Tento den překračuje emoce z roku 2010. V roce 2010 jsme měli s Vettelem a Webberem dva jezdce v TOP3, zisk titulu byl takřka třešničkou na dortu. To být nemuselo. Dnes bylo zcela jasné: Co se počítá je pohár konstruktérů. V této hybridní éře jsme na tom tak tvrdě pracovali, s neuvěřitelnou motorovou nadvládou Mercedesu. Potom jsme přešli od Renaultu k Hondě a s naším novým motorovým partnerem jsme došli do bodu, kdy jsme mohli ohrožovat Mercedes.“

Sdílejte na:
Zavřít