Vánoční příběh: Před 12 lety byl oznámen návrat legendy

Vánoční příběh: Před 12 lety byl oznámen návrat legendy

V tento den před dvanácti lety (23.12), den před Vánoci, byl oznámen obrovský comeback, který poznamenal celý svět motoristických závodů. Ross Brawn tehdy oficiálně oznámil návrat legendárního sedminásobného mistra světa, Michaela Schumachera.

Německý závodník měl za sebou v té době neskutečně úžasnou kariéru. Ve formuli 1 působil od roku 1991 do roku 2006. Svůj debut si odbyl ještě ve stáji Eddieho Jordana během GP Belgie 1991. Zbytek sezóny a pak také v letech 1992 až 1995 závodil u stáje Benetton, v jejichž barvách se stal nejen dvojnásobným mistrem světa, ale také prvním německým závodníkem, který dokázal vybojovat mistrovský titul.

Svá nejlepší léta měl ale stále před sebou. Pro sezónu 1996 uzavřel kontrakt s italskou stájí Ferrari, pro kterou odjel rekordních 11 sezón. I když na první mistrovský titul s italským monopostem musel počkat až do roku 2000, odstartoval tím dnes již legendární éru, která bude navždy známá jako Éra Michaela Schumachera.

Během pěti sezón dokázal vybojovat nejen pět mistrovských titulů, ale také pět konstruktérských titulů, se kterými mu pomáhal jeho týmový kolega, brazilský rekordman v počtu startů, Rubens Barrichello. Vybojoval během nich neskutečných 48 vítězství, 40 pole position, 27 nejrychlejších kol a celkově byl viděn 66krát na stupních vítězů.

Po pěti sezónách velkých úspěchů přišla s rokem 2005 studená sprcha. Do boje o titul legendární Němec nezasáhl a připsal si jedno jediné vítězství z GP USA, která se stala unikátní tím, že v ní startovalo pouhých 6 monopostů. Týmy, kterým dodával pneumatiky francouzský výrobce Michelin, do závodu z bezpečnostních důvodů neodstartovaly.

V roce 2006 byl Schumacher opět na koni a stal se jediným konkurentem Fernanda Alonsa v boji o titul mistra světa. I když se tehdy o jeho odchodu mluvilo, přesto všechny šokovala oficiální zpráva, kterou vydal na tiskové konferenci po italské Grand Prix, ve které zvítězil.

Titul nakonec nezískal, ale odešel ve velkém stylu. Během sezóny sedmkrát zvítězil a dvanáctkrát stál na stupních vítězů. Bodově ztratil na Fernanda Alonsa pouhých 13 bodů.

Michael Schumacher se po odchodu z ¨formule 1 stal konzultantem ve Ferrari a navštívil několik Velkých cen. O jeho návratu se později vedly mnohé debaty, ale nezdálo se, že by se jednalo o reálnou možnost. Skloňovat se jeho jméno začalo ve velkém poté, co se během kvalifikace na GP Maďarska zranil Felipe Massa. Někteří tvrdili, že už bylo dávno podepsáno a že za něj Schumacher dokončí sezónu, ale nakonec k žádné dohodě mezi Schumim a Ferrari nedošlo, důvodem byly hlavně bolesti zad a krku, které ho trápily po nehodě na motocyklu. Felipeho Massu nakonec nahradil Ital Giancarlo Fisichella.

Zdálo se, že návrat sedminásobného mistra světa nepřijde. Ke konci roku se začalo mluvit o volné sedačce v nově vzniklém týmu Mercedes GP, bývalém Brawn GP a společně s tím se opět rozproudila vlna zpráv, která informovala o možnosti návratu legendárního německého závodníka.

Michael Schumacher měl velkou podporu v šéfovi celého týmu, kterým nadále zůstal Ross Brawn. I přesto nebyl jediným kandidátem, o místo usiloval mimo jiné také Nick Heidfeld. Další německý závodník působil v letech 2006 až 2009 u stáje BMW Sauber a získal za svou dlouhou kariéru (do té doby) 12 pódiových umístění.

22. prosince se pak z různých zdrojů ozývalo, že bylo podepsáno a parťákem Nica Rosberga se u Mercedesu stane právě sedminásobný mistr světa. Mercedes v tu chvíli ale stále mlčel.

Teprve 23. prosince, necelých 24 hodin před Štědrým dnem, se v továrně Mercedesu v Brackley konala předsezónní konference. Na ní Ross Brawn představil sedminásobného mistra světa coby závodního jezdce stáje Mercedes pro roky 2010 až 2012. Na pódium Schumachera zavolal slovy: „Mám pro vás předčasný vánoční dárek, rád bych vám teď představil Michaela Schumachera.“

Neexistovalo mnoho lidí, kteří by s návratem této legendy nebyli spokojení. Jeho comeback do formule 1 se stal zprávou, která během jednoho dne obletěla celý svět.

Bohužel, jak ukázaly výsledky první sezóny, nebyl jeho návrat příliš úspěšný. Schumi patřil mezi nejstarší piloty v poli a nepomohla ani komplexnost novodobých monopostů formule 1. V roce 2010 skončil velký Němec pouze třikrát na čtvrtém místě a celkově obsadil 9. příčku v poháru jezdců. Jeho týmový kolega, Nico Rosberg, skončil v šampionátu sedmý a na pódium se dostal třikrát.

V následující sezóně očekával Mercedes velké zlepšení, ale bohužel ani v tomto roce nepřišlo. V nejlepší pětce skončil Schumi čtyřikrát, z toho pouze jednou na čtvrtém místě, a to při nejdelším závodě historie F1, v Kanadě, kde do posledních kol bojoval o stupně vítězů, které nakonec o necelé 4 desetiny vteřiny získal Mark Webber. V poháru jezdců si o jednu příčku oproti předchozí sezóně polepšil, ale Rosberga porazit nedokázal.

Poslední sezóna kariéry Michaela Schumachera byla pod střídavým proudem. Mercedes W03 nebyl nejhorším autem, Schumi se v kvalifikacích dokázal umisťovat poměrně vysoko, čemuž napovídá také pole position, na které by stál v Monaku, nebýt pětimístné penalizace za kolizi s Brunem Sennou během GP Španělska.

Jeho výkony byly do té doby poměrně slušné, ale technické problémy a kolize způsobily to, že po sedmi závodech sezóny získal pouhé 2 body a pětkrát odstoupil. To rozhodně nebyly výsledky, které si Mercedes přál. Vzpruha přišla ve Valencii, kde se mu podařilo získat první pódiové umístění po jeho návratu do královny motorsportu. Bohužel se stalo také pódiem jediným, ale i přesto bylo velice pěkné vidět sedminásobného šampiona znova na stupínku vítězů, kde doplnil prvního Fernanda Alonsa s Ferrari a druhého Kimiho Räikkönena na Lotusu.

Do konce sezóny se mu ještě několikrát podařilo bodovat, ale už nikdy se nedostal do nejlepší pětky. Bohužel, právě tato sezóna, ve které Mercedes slavil s Nicem Rosbergem své první vítězství po návratu do F1, se stala Michaelovou nejhorší v celé jeho kariéře, nebudeme-li počítat sezónu 1991, ve které odjel pouhých 6 závodů.

Oznámení o definitivním ukončení kariéry přišlo před závodem v Japonsku. Nebylo tak emotivní, jako to z roku 2006, ale i přesto rozesmutnilo hodně motoristických fanoušků, a to nejen fanoušků samotného Schumiho.

Schumi se tak nadobro rozloučil s formulí 1 během GP Brazílie, která se konala 25. listopadu 2012. Před závodem se velice emotivně rozloučil se všemi fanoušky na okruhu během svého warm-up kola, které bylo v jeho podání pojmenováno jako „Lap of honour“, v překladu „Čestné kolo“.

V tomto závodě získal své poslední body za sedmé místo. Dodnes se spekuluje o tom, zda před sebe během závodu nepustil Sebastiana Vettela, který v té době bojoval s Fernandem Alonsem o mistrovský titul a po kolizi z prvního kola se musel dlouho dotahovat z konce pole.

Tento závod se navždy zapíše do historie jako poslední závod jednoho z nejlepších závodních jezdců historie Formule 1. I když nebyl jeho tříletý návrat příliš úspěšný, rozhodně nesmíme zapomínat, že odvedl obrovský kus práce, který se v německé stáji projevil především v posledních čtyřech letech.

Rodina Schumacherových letos bude slavit již osmé Vánoce bez duševní přítomnosti sedminásobného mistra světa. Proto jim přejme nejen šťastné prožití svátků, ale aby se Michael co nejdříve uzdravil a mohl se vrátit do světa lidí, kteří si ho navždy budou pamatovat jako jednoho z nejlepších, ne-li jako toho vůbec nejlepšího, kterého svět královny motoristických závodů zažil.

Zdroje článku:

Redakce SvětFormule.cz (Petr Čermák)
Sdílejte na:
Zavřít