Sezóna 1950

Rok: 1950 | Poslední úprava: 20.2.2011 13:10
Data kvalifikací a závodů doplníme.

Informace

V roce 1946 byl založen nejvyšší řídící orgán automobilového sportu Féderation Internationale l'Automobile, tedy FIA, která vypsala počínaje rokem 1950 mistrovství světa jezdců. Propojilo se šest tradičních Velkých cen a tak se zrodila Formule 1, kterou známe dodnes. Závody Mistrovství světa Formule 1 byly vypsány v délce nejméně 300 km, nebo na 3 hodiny. Vozy směly mít motory o objemu maximálně 1,5 litru s použitým kompresorem, nebo maximálně 4,5 litru bez kompresoru. Bodováno bylo 5 nejrychlejších jezdců systémem 8, 6, 4, 3, 2 a 1 bod získal jezdec s nejrychlejším kolem v závodě. Do šampionátu se započítaly pouze 4 nejlepší výsledky ze všech 7 závodů.

Prosluněný den přivítal na okruhu Silverstone 200 000 diváků, kteří se přišli podívat na historicky první Velkou cenu Formule 1. Na start se postavilo 21 vozů. První řadu, kde stáli 4 jezdci, obsadili jezdci s vozy Alfa Romeo, z prvního místa startoval Giuseppe Farina. Na první místo se po startu dostal Luigi Fagioli, ale postupně se propadl na třetí místo za Farinu a Fangia. Fangio měl problémy s motorem a tak nakonec dojel na druhém místě před domácím Regem Parnellim. V první Velké ceně zvítězil Giuseppe Farina s vozem Alfa Romeo.

 

O týden později při Velké ceně Monaca bylo na startu opět 21 vozů. Kvalifikace byla rozdělena do dvou dnů, jelo se ve čtvrtek a v sobotu a startovní rošt se určoval zvláštním způsobem. První až páté místo určovaly časy ze čtvrtka a šesté a další místo určovaly časy ze soboty. Na to nejvíce doplatil Luigi Villoresi s Ferrari, který by jinak byl na druhém místě. Z prvního místa startoval Juan Manuel Fangio s vozem Alfa Romeo. V prvním kole závodu, v zatáčce Tabac o sebe škrtli Farina a González, což způsobilo hromadnou nehodu 10 jezdců. Závod vyhrál Juan Manuel Fangio s vozem Alfa Romeo.

 

Už za další týden se jel v Americe 34. ročník závodu 500 mil Indianapolis. Tento závod byl sice součástí seriálu Mistrovství světa, ale žádný z evropských jezdců se ho nezúčastnil, protože konstrukce jejich vozů neměla šanci na americké speciály, které jezdily pouze na amerických oválech. Zvítězil domácí Johnnie Parsons s vozem Kurtis Kraft.

 

Další závod nově vzniklého šamiponátu se jela Velká cena Švýcarska na okruhu Bremgarten. První řadu opět obsadili jezdci s vozy Alfa Romeo, druhou řadu jezdci s vozy Ferrari. Očekával se souboj těchto dvou značek. Po startu bylo pořadí Fangio, Farina, Ascari, Fagioli, a Villoresi. Ascarimu ve třetím kole odešla olejová pumpa a tak musel ze závodu odstoupit. Z jezdců Ferrari už pokračoval jen Villoresi, který se během závodu se dokonce dostal před Fagiolliho s Alfou. Dokonce se Villoresi dostal až za vedoucí duo na Alfách Romeo. Jenže v 9. kole začal ztrácet rychlost a pro poruchu motoru musel odstoupit i on. Giuseppe Farina si udržel vedení až do cíle, druhý dojel jeho kolega, také s Alfou Romeo, Luigi Fagioli.

 

Velká cena Belgie se jela jako 5. závod Mistrovství světa. na okruhu Spa-Francorchamps. A první řadu opět ovládli jezdci s vozy Alfa Romeo. Pole Position získal Giuseppe Farina. Jenže na startu zaspal a před něj se dostal Juan Manule Fangio. Během závodu se senzačně ujal vedení Rymond Sommer s privátním vozem Talbot-Lago-Talbot, jenže po pěti kolech mu začal vynechávat motor a vedení se opět ujal Farina. Motor začal zlobit i Farinu a po dalších dvou kolech se dovedení závodu dostal Fangio a vedení si udržel až do cíle závodu.

 

Do Francie přijeli jako jasní favorité jezdci Alfy Romeo, kterým se měli opět snažit alespoň trochu konkurovat vozy Ferrari. Jenže Ferrari mělo problém s přehříváním motoru a tak Ascari ani Villoresi do závodu nenastoupili. Takže jediným kdo v závodě jel s vozem Ferrari byl Angličan Peter Whitehead s privátním vozem. Farinu během závodu zlobil přívod paliva a tak zajel do boxů. Zvítězil Juan Manuel Fangio a druhý skončil Luigi Fagioli, oba s vozy Alfa Romeo. Třetí dojel Whitehead s vozem Ferrari.

 

Před finálovou Velkou cenou Itálie měli šanci na získání prvního titulu Mistra světa tři jezdci Alfy Romeo. Fangio s 26. body, Fagioli s 24. body a Farina s 22. body. V Monze na startovním roštu stáli 4 vozy. Tři vozy Alfy Romeo, Fangio, Farina a Ital Sanesi a jeden vůz Ferrari, tím byl Alberto Ascari. Luigi Fagioli se kvalifikoval až na pátém místě, čímž si skomplikoval boj o titul Mistra světa. Po průjezdu prvním kolem byl Ascari na druhém místě za Farinou a oba jezdci zvyšovali náskok na ostatní. Ve 14. kole se dokonce Ascari dostal před Farinu, ale po dvou kolech ho Farina opět předjel. Ascariho v jeho skvělém závodě zastavila zlomená zadní náprava. Giuseppe Farina si tak dojel pro vítězství ve Velké ceně Itálie a zároveň získal historicky první titul Mistra světa Formule 1.

Výsledky a tabulková data

P #   Jezdec   Konstruktér Body   Tým
1. 2 Itálie Giuseppe Farina Itálie Alfa Romeo 30 Itálie Alfa Romeo SpA
2. 34 Argentina Juan Manuel Fangio Itálie Alfa Romeo 27 Itálie Alfa Romeo SpA
3. 3 Itálie Luigi Fagioli Itálie Alfa Romeo 24 Itálie Alfa Romeo SpA
4. 10 Francie Louis Rosier Velká Británie Talbot-Lago 13 Francie Automobiles Talbot-Darracq
5. 40 Itálie Alberto Ascari Itálie Ferrari 11 Itálie Scuderia Ferrari
6. 1 Spojené státy Johnnie Parsons Spojené státy Kurtis Kraft 9 Spojené státy Kurtis Kraft Inc
7. 3 Spojené státy Bill Holland Spojené státy Deidt 6 Spojené státy Lou Moore
8. 30 Thajsko Prince Bira Itálie Maserati 5 Itálie Enrico Plate
9. 48 Monako Louis Chiron Itálie Maserati 4 Itálie Officine Alfieri Maserati
10. 4 Velká Británie Reg Parnell Itálie Alfa Romeo 4 Itálie Alfa Romeo SpA
11. 14 Velká Británie Peter Whitehead Itálie Ferrari 4 Itálie Peter Whitehead
12. 31 Spojené státy Mauri Rose Spojené státy Deidt 4 Spojené státy Howard Keck Co
13. 48 Itálie Dorino Serafini Itálie Ferrari 3 Itálie Scuderia Ferrari
14. 54 Spojené státy Cecil Green Spojené státy Kurtis Kraft 3 Spojené státy M A Walker
15. 14 Francie Yves Giraud Cabantous Velká Británie Talbot-Lago 3 Francie Automobiles Talbot-Darracq
16. 44 Francie Robert Manzon Francie Gordini 3 Francie Equipe Gordini
17. 42 Francie Raymond Sommer Itálie Ferrari 3 Itálie Scuderia Ferrari
18. 24 Francie Philippe Etancelin Velká Británie Talbot-Lago 3 Francie Philippe Etancelin
19. 34 Itálie Felice Bonetto Itálie Maserati 2 Itálie Scuderia Milano
20. 14 Spojené státy Tony Bettenhausen Spojené státy Deidt 1 Spojené státy Lou Moore
21. 17 Spojené státy Joie Chitwood Spojené státy Kurtis Kraft 1 Spojené státy Ervin Wolfe
22. 20 Francie Eugene Chaboud Velká Británie Talbot-Lago 1 Francie Automobiles Talbot-Darracq
23. 26 Francie Charles Pozzi Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Charles Pozzi
24. 12 Velká Británie Bob Gerard Velká Británie ERA 0 Velká Británie Bob Gerard
25. 8 Spojené státy Lee Wallard Spojené státy Moore 0 Spojené státy Lou Moore
26. 2 Itálie Luigi Villoresi Itálie Ferrari 0 Itálie Scuderia Ferrari
27. 32 Švýcarsko Toulo de Graffenried Itálie Maserati 0 Itálie Enrico Plate
28. 4 Belgie Johnny Claes Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Ecurie Belge
29. 22 Francie Pierre Levegh Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Automobiles Talbot-Darracq
30. 98 Spojené státy Walt Faulkner Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy J C Agajanian
31. 11 Velká Británie Cuth Harrison Velká Británie ERA 0 Velká Británie Cuth Harrison
32. 2 Itálie Nello Pagani Itálie Maserati 0 Itálie Scuderia Achille Varzi
33. 44 Spojené státy Harry Schell Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Ecurie Bleue
34. 5 Spojené státy George Connor Spojené státy Lesovsky 0 Spojené státy Lou Moore
35. 26 Velká Británie Geoff Crossley Velká Británie Alta 0 Velká Británie Geoffrey Crossley
36. 6 Velká Británie David Hampshire Itálie Maserati 0 Itálie Scuderia Ambrosiana
37. 7 Spojené státy Paul Russo Spojené státy Nichels 0 Spojené státy Paul Russo & Ray Nichels
38. 10 Velká Británie Brian Shawe Taylor Itálie Maserati 0 Velká Británie Joe Fry
39. 59 Spojené státy Pat Flaherty Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Grancor Auto Specialists
40. 30 Švýcarsko Toni Branca Itálie Maserati 0 Itálie Antonio Branca
41. 2 Spojené státy Myron Fohr Spojené státy Marchese 0 Spojené státy Carl Marchese
42. 18 Spojené státy Duane Carter Spojené státy Stevens 0 Spojené státy Murrell Belanger
43. 15 Spojené státy Mack Hellings Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Charles Pritchard
44. 49 Spojené státy Jack McGrath Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Jack B Hinkle
45. 55 Spojené státy Troy Ruttman Spojené státy Lesovsky 0 Spojené státy Bowes Racing Inc
46. 75 Spojené státy Gene Hartley Spojené státy Langley 0 Spojené státy Joe Langley
47. 22 Spojené státy Jimmy Davies Spojené státy Ewing 0 Spojené státy Pat Clancy
48. 62 Spojené státy Johnny McDowell Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy M Pete Wales
49. 4 Spojené státy Walt Brown Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Charles Pritchard
50. 21 Spojené státy Spider Webb Itálie Maserati 0 Itálie R A Cott
51. 81 Spojené státy Jerry Hoyt Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Ludson D Morris
52. 27 Spojené státy Walt Ader Spojené státy Rae 0 Spojené státy Sampson Manufacturing Co
53. 77 Spojené státy Jackie Holmes Spojené státy Olson 0 Spojené státy Norm Olson
54. 76 Spojené státy Jim Rathmann Spojené státy Wetteroth 0 Spojené státy John Lorenz
55. 69 Spojené státy Duke Dinsmore Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Verlin Brown
56. 40 Francie Guy Mairesse Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Guy Mairesse
57. 28 Spojené státy Fred Agabashian Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Kurtis Kraft Inc
58. 67 Spojené státy Bill Schindler Spojené státy Snowberger 0 Spojené státy Louis Rassey
59. 28 Německo Paul Pietsch Itálie Maserati 0 Itálie Paul Pietsch
60. 2 Argentina Jose Froilan González Itálie Maserati 0 Itálie Scuderia Achille Varzi
61. 23 Spojené státy Sam Hanks Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Milt Marion
62. 24 Spojené státy Bayliss Levrett Spojené státy Adams 0 Spojené státy Richard L Palmer
63. 60 Itálie Piero Taruffi Itálie Alfa Romeo 0 Itálie Alfa Romeo SpA
64. 61 Spojené státy Jimmy Jackson Spojené státy Kurtis Kraft 0 Spojené státy Cummins Engine Co
65. 22 Itálie Clemente Biondetti Itálie Ferrari 0 Itálie Clemente Biondetti
66. 64 Francie Henri Louveau Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Ecurie Rosier
67. 62 Itálie Franco Comotti Itálie Maserati 0 Itálie Scuderia Milano
68. 17 Francie Eugene Martin Velká Británie Talbot-Lago 0 Francie Automobiles Talbot-Darracq
69. 5 Velká Británie David Murray Itálie Maserati 0 Itálie Scuderia Ambrosiana
70. 23 Irsko Joe Kelly Velká Británie Alta 0 Itálie Joe Kelly
71. 45 Spojené státy Dick Rathmann Spojené státy Watson 0 Spojené státy A J Watson
72. 46 Itálie Consalvo Sanesi Itálie Alfa Romeo 0 Itálie Alfa Romeo SpA
73. 44 Itálie Franco Rol Itálie Maserati 0 Itálie Officine Alfieri Maserati
74. 12 Francie Maurice Trintignant Francie Gordini 0 Francie Equipe Gordini
P   Konstruktér Body
1. Itálie Alfa Romeo 89
2. Itálie Ferrari 21
3. Velká Británie Talbot-Lago 20
4. Spojené státy Kurtis Kraft 13
5. Spojené státy Deidt 11
6. Itálie Maserati 11
7. Francie Gordini 3
8. Spojené státy Moore 0
9. Velká Británie ERA 0
10. Spojené státy Lesovsky 0
11. Spojené státy Nichels 0
12. Velká Británie Alta 0
13. Spojené státy Marchese 0
14. Spojené státy Stevens 0
15. Spojené státy Langley 0
16. Spojené státy Ewing 0
17. Spojené státy Rae 0
18. Spojené státy Olson 0
19. Spojené státy Wetteroth 0
20. Itálie Milano 0
21. Spojené státy Watson 0
22. Velká Británie Cooper 0
23. Spojené státy Snowberger 0
24. Spojené státy Adams 0

Související články

Podle Hamiltona by Formule 1 měla dále zkoušet jiné formáty kvalifikace

23. dubna 2016, 18:45 | Tadeáš Zíka | Komentáře
Ilustrační fotografie - Podle Hamiltona by Formule 1 měla dále zkoušet jiné formáty kvalifikace
Obhajující mistr světa Lewis Hamilton tvrdí, že vedení sportu by se nemělo bát zkoušet jiné kvalifikační formáty během letošní sezony jen proto, že předchozí pokus byl považován za katastrofu.

Těsně před začátkem letošní sezony byl představen úplně nový formát kvalifikace, který nahradil předchozí kvalifikaci rozdělenou na tři část, přičemž na konci každé z nich vypadl daný počet nejpomalejších pilotů. Nový systém byl postaven na postupném vypadávání ne

ONLINE: Kvalifikace na VC Mexika 2015

31. října 2015, 19:54 | Tadeáš Zíka | Komentáře
Ilustrační fotografie - ONLINE: Kvalifikace na VC Mexika 2015
Živý komentář ke kvalifikaci na Velkou cenu Mexika 2015.

Kvalifikace začíná ve 20:00

Favority na pole-position jsou opět piloti Mercedesu, Rosberg byl na čele v druhém a třetím tréninku. Ale velmi dobře zde vypadají Red Bully, které se v posledním tréninku, zaměřeném na kvalifikační simulaci, umístily na třetí

Živě: Velká cena Velké Británie 2014

6. července 2014, 13:35 | Tadeáš Zíka | Komentáře
Ilustrační fotografie - Živě: Velká cena Velké Británie 2014
Živý komentář k Velké ceně Velké Británie 2014.

Závod začíná ve 14:00.

Vítejte u našeho živého komentáře k Velké ceně Velké Británie na okruhu Silverstone, který letos slaví svou 50 velkou cenu ve Formuli 1.

Občas suchá a občas mokrá kvalifikace pěkně zamíchala pořadím. P

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.