Články: Ostatní

V novém ceníku Skylinku chybí programy Sport1 a Sport2. Co to znamená pro fanoušky F1?

14. února 2018, 12:44 | Stanislav Kolman | Komentáře
Ilustrační fotografie - V novém ceníku Skylinku chybí programy Sport1 a Sport2. Co to znamená pro fanoušky F1?
Sledujete-li šampionát F1 na placených kanálech prostřednictvím satelitního operátora Skylink, zbystřete. Hrozí totiž, že o královnu motorismu přijdete.

Mnoho fanoušků muselo před sezonou 2015 zainvestovat, aby o přímé přenosy ze závodních víkendů Formule 1 nepřišli. Soutěž se totiž přestěhovala z televize Nova na placené kanály Sport1 a Sport2, které ji vysílají dodnes a nejinak tomu bude minimálně do roku 2020.

Pokud (stejně jako já) využíváte pro naladění výše zmíněných stanic služby satelitního operátora Skylink, mějte se na pozoru. Portál Parabola.cz informoval, že z nového ceníku společnosti zmizely kanály skupiny AMC Networks, do níž patří i stanice vysílající závody Formule 1. Sport1 a Sport2 se Skylinkem stále naladíte, avšak hrozí, že pouze do konce února.

PSALI JSME: F1 zůstane na placených kanálech minimálně do roku 2020

Pro fanoušky to však nutně nemusí znamenat shánění nového provozovatele satelitních programů. „Smlouva s AMC nám končí závěrem února. Jednáme o prodloužení. Nemohli jsme proto programy skupiny do nabídky platné od 1. března 2018 zahrnout,“ vysvětlil absenci stanic v nabídce Jaromír Glisník, člen představenstva M7 Group, pod jejíž křídla Skylink patří.

Serveru Parabola.cz dále sdělil, že zůstává optimistou a věří, že některé kanály skupiny v nabídce zůstanou. Pro fandy F1 platící Skylink to není příliš skvělá zpráva. I když k dohodě dojde, nutně to neznamená, že o milovaný sport v TV nepřijdou. V takovém případě mají dvě možnosti: buď investovat další prostředky a změnit operátora, případně sáhnout po pirátských streamech.

Deset největších talentů současnosti

31. prosince 2017, 14:07 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Deset největších talentů současnosti
V současnosti sice stále ještě stojí před branami Formule 1, disponují ovšem velkým talentem a rýsuje se před nimi slibná závodní kariéra. Zde je výběr deseti pilotů, kteří odpovídají této charakteristice.

10.Marcus Armstrong

 

 

 

 

Sedmnáctiletý Novozélanďan je jedním z členů akademie Ferrari. Armstrong byl v letošní sezoně úspěšným účastníkem v ADAC Formuli 4 a také v italském šampionátu této série. Zatímco v šampionátu pořádaném pod hlavičkou německé motoristické organizace podlehl jezdec týmu Prema Powerteam v boji o titul o pouhých čtyři a půl bodu pouze svému estonskému stájovému kolegovi Jüri Vipsovi, v italském šampionátu si bez větších potíží dojel pro titul. Armstrong si v minulosti připsal pár startů mimo jiné také v Eurocupu Formule Renault. Po letošním úspěšném roce povyšuje pro příští sezonu do evropského šampionátu Formule 3, kde bude i nadále hájit barvy v současnosti velmi úspěšné italské stáje a jeho týmovým kolegou bude další junior Ferrari, ruský pilot Robert Schwartzman.

9.Sacha Fenestraz

 

 

 

 

 

Francouzsko-argentinský osmnáctiletý závodník v letošním roce suverénně ovládl Eurocup Formule Renault 2.0., když v konečném pořadí činil jeho náskok na vicemistra série Willa Palmera(jedná se o bratra bývalého pilota Renaultu Jolyona Palmera) 69,5 bodu. Krom letošního titulu v dvoulitrové Formuli Renault se může Fenestraz pyšnit například také titulem vicemistra francouzské Formule 4, kterého dosáhl roku 2015 ve své první sezoně v monopostech a v konečném pořadí nechal za sebou například současného pilota GP3 a syna vítěze Velké ceny Kanady 1994 Giuliana Alesiho. Fenestraz se letos představil také v severoevropském šampionátu dvoulitrové Formule Renault, ve kterém absolvoval dohromady sedm závodů, ve dvou z nich se radoval z triumfu a celkově obsadil šestou pozici. Krom toho si vyzkoušel také evropskou Formuli 3, když se zúčastnil podniku na Nürburgringu a v posledním z trojice závodů si připsal jeden bod za 10. místo. V listopadu se zúčastnil rovněž Velké ceny Makaa, do jejíhož cíle dojel jako sedmý. Právě evropská Formule 3 by se mohla stát Fenestrazovým dalším působištěm. Další variantou je GP3. Fenestrazovým švagrem je trojnásobný šampion WTCC a v současnosti pilot Toyoty ve WEC Jose María López. López byl v roce 2010 také velmi blízko vstupu do F1, když měl již podepsanou smlouvu s týmem USF1. Tento očekávaný americký projekt ovšem z finančních důvodů skončil již před startem sezony a tým se nikdy na start velké ceny nepostavil. Kdo ví, třeba se jednoho dne Fenestrazovi do královny motorsportu vstoupit povede a dokáže tak to, co jeho švagrovi před sedmi lety na poslední chvíli uniklo.

8.Dan Ticktum

 

 

 

 

Osmnáctiletý junior Red Bullu je pilot s velmi zajímavou kariéru. Tu zahájil Brit roku 2015 v britském šampionátu Formule MSA. Ticktum si vedl velmi dobře a třikrát se mu podařilo zvítězit. Během předposledního podniku sezony na okruhu Silverstone ovšem došlo k incidentu, který hodně ovlivnil Ticktumovu kariéru. Po startu jednoho ze závodů došlo ke kolizi mezi Ticktumem a Rickym Collardem. Ticktuma tato kolize poslala na chvost startovního pole a na trať vyjel Safety Car. Ticktum ovšem pod zpomalovacím vozem předjel deset vozů, našel Collarda a kolizi mu oplatil. Za tento závažný prohřešek byl Ticktum na dva roky suspendován. Do monopostu se ovšem vrátil již v loňském roce a zúčastnil se mimo jiné jednoho podniku evropské Formule 3. Svůj talent ovšem naplno ukázal v letošní sezoně. V té absolvoval sezonu Eurocupu Formule Renault 2.0. a v závodě na Hungaroringu si připsal vítězství. V celkovém hodnocení skončil na sedmé pozici. Rovněž jsme jej mohli vidět v GP3, kde v barvách týmu DAMS absolvoval závěrečné tři podniky na Monze, v Jerezu a na okruhu Yas Marina. Ve sprintu v Abu Dhabí dokončil závod na třetím místě. Nejvíce ovšem zazářil při závodě Formule 3 v Makau, který poté, co spolu v poslední zatáčce kolidovali Ferdinand Habsburg a Sergio Sette Camara, dokázal opanovat. V příští sezoně bude Ticktum hájit barvy německé stáje Motopark v evropském šampionátu Formule 3.

7.Maximilian Günther

 

 

 

 

Maximilian Günther by se dal nazvat "věčně druhým." Ve všech šampionátech, ve kterých působil, patřil německý závodník k elitě, zatím si ovšem žádný titul nepřipsal. Této pověsti Günther dostává již od své první sezony v monopostech, kterou absolvoval v roce 2011 a stal se vicemistrem Formule BMW Talent Cupu. Další "stříbro" si připsal o dva roky později v šampionátu ADAC Formule Masters, kdy se jeho jediným přemožitelem stal Belgičan Alessio Picariello. Vyhrát tento šampionát se pokusil Günther znovu o rok později. I tento pokus byl ovšem neúspěšný. Z titulu se radoval Dán Mikkel Jensen a na Günthera opět zbyla "jen" druhá příčka. Pro rok 2015 přestoupil do evropské Formule 3. Hned ve své premiérové sezoně si připsal první triumf a umístil se na celkovém osmém místě. Sezona 2016 se ale Güntherovi povedla o mnoho lépe. Pilot týmu Prema Powerteam se stal vicemistrem světa. Více bodů dokázal nasbírat pouze jeho týmový kolega a v současnosti pilot Williamsu ve Formuli 1 Lance Stroll, který tento ročník opanoval suverénním způsobem, když dokázal vystoupit na nejvyšší stupeň hned ve čtrnácti případech. Součástí této série zůstal Günther i pro letošní sezonu. Ani letos ovšem na kýženou korunu šampiona nedosáhl a skončil na třetí pozici, když musel svou hlavu sklonit před juniorem Mclarenu a od příští sezony zároveň rezervním jezdcem britské stáje Lando Norrisem a také před švédským pilotem Joelem Erikssonem, jenž bude od příští sezony hájit barvy BMW v DTM. Budoucnost Maximiliana Günthera je ovšem stále otevřená. Ve hře je angažmá ve Formuli 2, jejíž vůz si vyzkoušel již během posezonních testů v Abu Dhabí, kde usedl do vozu stáje Racing Engineering. Kromě Formule 2 ovšem Günther koketuje také s Formulí E, která uspořádá po následujícím závodě v Marakeši nováčkovské testy, kterých se Němec spolu s týmem Dragon Racing zúčastní. Další možností je německý šampionát cestovních vozů DTM. Günther plnil během letošní sezony úlohu testovacího jezdce Mercedesu a po odchodu Roberta Wickense do Indycar se v souvislosti s tímto uvolněným místem skloňuje i Güntherovo jméno. Kandidátů na toto místo je ovšem mnohem víc a Günther má velmi silnou konkurenci například v podobě šampiona této série z roku 2015 a ještě donedávna pilota švýcarské stáje Sauber ve Formuli 1 Pascala Wehrleina.

6.Jack Aitken

 

 

 

 

Dvaadvacetiletý Brit s korejskými kořeny se v letošním roce umístil s jedním triumfem a 141 body na druhé pozici v GP3 hned za svým krajanem Georgem Russellem. Největším úspěchem Aitkenovy kariéry je ovšem patrně titul šampiona Eurocupu Formule Renault 2.0. z roku 2015. Tato sezona byla pro Aitkena mimořádně úspěšná. Kromě již zmiňovaného titulu totiž ovládl také alpský šampionát dvoulitrové Formule Renault a dokonce se stal také vítězem zimního amerického šampionátu Pro Mazda Winterfest. Kromě těchto mistrovských titulů stojí za zmínku například také titul vicemistra severoevropské Formule Renault 2.0. z roku 2013. Kam povedou Aitkenovy kroky v další sezoně, to není zatím jasné. Je ovšem jisté, že v GP3 ho již neuvidíme a po letošním titulu vicemistra by se logicky jevil přesun do Formule 2. Aitken je členem juniorského programu Renaultu, do kterého vstoupil již v roce 2016, kdy se francouzská automobilka rozhodla vrátit se zpět do královny motorsportu.

5.Lucas Auer

 

 

 

 

 

Rakušan je synovcem bývalého pilota Formule 1 a současného šéfa seriálu DTM Gerharda Bergera. Od zbylých devíti pilotů zařazených v tomto výběru se liší tím, že jako jediný v současnosti nepůsobí ve formulovém šampionátu. Auera čeká v nadcházející sezoně již čtvrtý rok právě v DTM, ve kterém působí od roku 2015. Zatímco ve své premiérové sezoně patřil k chvostu startovního pole a celkově se umístil až jako třiadvacátý, v sezoně 2016 došlo u Rakušana k výraznému zlepšení. V šampionátu se umístil na dvanáctém místě a dokonce si dokázal připsat svůj první triumf v sérii. Stalo se tak při druhém závodě na Lausitzringu. Vzrůstající trend jeho formy pokračoval i v letošní sezoně, kdy si Auer připsal dohromady tři vítězství a obsadil konečné šesté místo. Po skvělém vstupu do sezony se zdálo, že by mohl Auer být horkým kandidátem na titul šampiona. Jeho forma ovšem později klesla a do bojů o titul se tak příliš nezapojil. Auer ovšem dosahoval slušných výsledků i ve formulových závodech, ve kterých působil před svým odchodem do DTM. Hned ve své první sezoně dokázal ovládnout nástupnickou sérii pacifické Formule BMW JK Racing Asia Series. O rok později se stal vicemistrem německé Formule 3 a v letech 2013 a 2014 závodil v evropském šampionátu této kategorie. Během těchto dvou sezon se radoval z vítězství celkem třikrát a v obou případech obsadil čtvrté místo v konečném pořadí. Během svého působení v tomto šampionátu se potkal na trati například se současnými hvězdami Formule 1 Maxem Verstappenem a Estebanem Oconem, kterým dokázal být v některých závodech rovnocenným soupeřem. Ačkoli Auer působí v současnosti DTM, jeho případně budoucí angažmá v královně motorsportu se nejeví nijak nereálně, neboť od letošní sezony zastává místo rezervního pilota Force Indie, se kterou dokonce absolvoval letošní nováčkovské testy na Hungaroringu a stále tak udržuje kontakt s Formulí 1.

 4.Oliver Rowland

 

 

 

Pětadvacetiletý ritský pilot francouzské stáje DAMS se v letošním roce umístil na třetí pozici ve Formuli 2, když zvítězil celkem ve dvou závodech. Nejvíce ovšem o sobě dal vědět v roce 2015, kdy se stal v barvách stáje Fortec Motorsports historicky posledním šampionem Svétové série Formule Renault 3.5. Dále se může pyšnit titulem šampiona finálové série britské Formule Renault 2.0. ze sezony 2011 anebo titulem vicemistra Eurocupu Formule Renault 2.0, který si připsal roku 2013. Pětadvacetiletý pilot má také zkušenosti z elektrického šampionátu Formule E, kde v ročníku 2015-2016 absolvoval závod v Punta Del Este za tým Mahindra jako náhrada za Nicka Heidfelda. Od roku 2016 byl Rowland součástí juniorského programu Renaultu a během letošní sezony si dělal naděje na pozici Jolyona Palmera. Toho ovšem již v závěru sezony nahradil Carlos Sainz jr., čímž se Rowlandovi dveře do Formule 1 pro příští sezonu uzavřely. Existuje však šance, že by se mohl objevit v některých volných trénincích v kokpitu stáje Williams, se kterou údajně vedl jeho management jednání o možnosti těchto startů. V jakém šampionátu bude v příštím roce závodit zatím jasné není. Možné je setrvání ve Formuli 2, dále přichází v úvahu přesun do Formule E anebo WEC.

 

3.Sergej Sirotkin

 

 

 

 

Ruský závodník má v současnosti z této desítky ke vstupu do Formule 1 nejblíže. Sirotkin se totiž po posezonních testech v Abu Dhabí, které absolvoval s týmem Williams, stal horkým kandidátem na sedačku vedle Lance Strolla. Jeho největším soupeřem v tomto boji je Robert Kubica, který usiluje o senzační návrat do Formule 1, zdá se ovšem, že Sirotkinovy šance jsou přeci jen větší. Rus je šampionem evropského šampionátu Formule Abarth ze sezony 2011, přičemž se ve stejné sezoně stal také vicemistrem italské série této kategorie. Dále si připsal třetí pozici v dnes již neexistující sérii AutoGP v sezoně 2012. "Bronz" získal také v letech 2015 a 2016 v GP2. Během těchto sezon zvítězil ve třech závodech. Má také zkušenosti z kdysi velmi kvalitní Světové série Formule Renault 3.5., kde působil v sezonách 2012-2014 a v jednom závodě triumfoval. Sirotkin byl vstupu do Formule 1 velice blízko již jako devatenáctiletý v roce 2014, kdy se měl stát pilotem stáje Sauber. Tým ovšem pro tento ročník potvrdil Adriana Sutila s Estebanem Gutiérrezem a Sirotkin se zúčastnil pouze volného tréninku v rámci premiérové domácí Velké ceny Ruska. Další účasti v pátečních jízdách si připsal v sezoně 2016, kdy jej Renault nasadil v Soči a také v závěru sezony na okruhu Interlagos. V letošní sezoně dostal od francouzské stáje dokonce hned čtyři příležitosti a to během závodních víkendů v Soči, Barceloně, na Red Bull Ringu a v Sepangu. Práce rezervního pilota Renaultu byla hlavní náplní Sirotkinovy letošní sezony a v žádné jiné sérii v letošní sezoně na plný úvazek nezávodil. Představil se pouze v závodě 24 hodin Le Mans v barvách ruské stáje SMP Racing, kde utvořil posádku s krajany Mikhailem Aleshinem a Viktorem Shaitarem. Posádka ovšem obsadila v celkové klasifikacI až 33. místo a 16. pozici ve třídě LMP2. Dalším jednorázovým Sirotkinovým startem byl v letošní sezoně podnik Formule 2 v Baku, kde u své bývalé stáje ART Grand Prix zastoupil Alexandera Albona a to poměrně úspěšně. Zatímco v hlavním závodě si připsal jeden bod za desáté místo, v nedělním sprintu skončil jen těsně pod stupni vítězů na čtvrté pozici.

2.George Russell

 

 

 

 

Devatenáctiletý Brit podporovaný Mercedesem si v letošní sezoně dojel pro titul šampiona GP3 a zaznamenal tak další zápis do kolonky svých úspěchů. Kromě letošního titulu v GP3 má na kontě také titul britského šampiona Formule 4 z roku 2014 nebo třetí místo z loňské sezony evropské Formule 4. Krom GP3 letos Russell okusil také Formuli 1, když se v závěrečných dvou závodech v Brazílii a v Abu Dhabí představil ve volných trénincích, ve kterých navíc rozhodně nebyl jenom do počtu. Zatímco na Interlagosu se umístil na dvanácté pozici necelých šesti desetin na svého stájového kolegu Estebana Ocona, na okruhu Yas Marina si o jedno místo polepšil a zajel jedenáctý čas. Jeho ztráta tentokrát na Sergia Péreze byla však větší než v Brazílii na Ocona. Russell zaostal za Mexičanem skoro o devět desetin. Kam povedou další kroky tohoto britského mladíka zatím jasné není. Po letošním triumfu GP3 se ovšem přímo nabízí přestup o kategorii výše, tedy do Formule 2.

1.Lando Norris

 

 

 

 

 

Na prvním místě tohoto žebříčku se umístil osmnáctiletý junior Mclarenu Lando Norris. Tento mladíček sice působí ve formulových kategoriích teprve od roku 2014, přesto už má na svém kontě velkou spoustu úspěchů. Tím zatím posledním je titul šampiona evropské Formule 3 z letošní sezony. Úspěšný byl letos také ve slavné Velké ceně Makaa, kde protnul cílovou pásku jako druhý, když podlehl pouze juniorovi Red Bullu Danu Ticktumovi. Na závěr sezony si vyzkoušel také Formuli 2, když se zúčastnil závěrečného podniku v Abu Dhabí v barvách týmu Campos Racing. Na body se mu ovšem dosáhnout nepodařilo. Norris v této sérii absolvuje v příštím roce kompletní sezonu a to v barvách stáje Carlin. Se stejným týmem letos oslavil i titul v evropské Formuli 3. Jak již bylo zmíněno, letošní úspěch ve Formuli 3 není jediným Norrisovým titulem. V loňském roce totiž opanoval hned tři šampionáty a to Eurocup Formule Renault 2.0., severoevropský šampionát Formule Renault 2.0. a rovněž také zimní šampionát Toyota Racing Series. Před dvěma lety navíc ještě zvítězil ve Formuli MSA. Norris bude v příštím roce krom závodění ve Formuli 2 plnit také roli rezervního pilota Mclarenu, kterou přebírá pro šampionovi z roku 2009 Jensonu Buttonovi, který se po víceméně oddechové sezoně opět vrací naplno k závodění. Jeho novou štací bude japonský šampionát Super GT, kde bude hájit barvy týmu Mugen. Norrisův program pro příští sezonu ovšem obsahuje ještě jeden zajímavý bod a to účast v závodě 24 hodin Daytona, který se uskuteční ve dnech 27. a 28. ledna. Norris v něm bude reprezentovat stáj United Autosports a o vůz se bude dělit s loňským šampionem asijské Le Mans Series Philem Hansonem a zejména s dvojnásobným šampionem Formule 1 a pilotem Mclarenu Fernandem Alonsem.

 

11 nejlepších pole position Lewise Hamiltona

31. prosince 2017, 12:01 | Petr Čermák | Komentáře
Ilustrační fotografie - 11 nejlepších pole position Lewise Hamiltona
Dodnes se říká, že nejlepším závodním jezdcem v časech na jedno kolo je legendární Brazilec Ayrton Senna. Najdou se i tací, kteří budou za nejlepšího „pole sittera“ považovat Michaela Schumachera. Ať je pravda jakákoliv, statisticky není nejlepší ani jeden z nich. Letos je totiž oba překonal dnes již čtyřnásobný mistr světa, Lewis Hamilton. Pojďme si teď připomenout některé z jeho nejlepších kvalifikačních jízd.

GP Kanady 2007

Do našeho seznamu jsem toto kvalifikační kolo musel přidat už jen z principu, že se jednalo o Britovu první pole position v kariéře. Získal ji na okruhu, kde dohromady získal neskutečných 6 pole position.

Zajímavostí je, že se jednalo o Hamiltonovu teprve šestou kvalifikaci v jeho kariéře. A i když můžou mnozí namítnout, že měl jednoduchý debut hlavně díky skvělému McLarenu MP4-22, není to zrovna pravdivé tvrzení. Přeci jen měl neskutečně rychlého týmového kolegu, kterým nebyl nikdo jiný než čerstvý dvojnásobný šampion Fernando Alonso.

Od začátku sezóny se snažil držet tempo se svým španělským týmovým kolegou, a i když ho už jednou v kvalifikaci porazil, nepodařilo se mu získat pole position. Tentokrát se mu to konečně povedlo a Alonsa, který se kvalifikoval jako druhý, porazil o 456 tisícin vteřiny.

 

 

GP Velké Británie 2007

Závodit před domácími fanoušky je pro mnoho závodníků velice důležité, i přesto není pravidlem, aby se jezdcům na domácích tratích dařilo. Příkladem je Jenson Button, který i když se snažil sebevíc, nedokázal za 17 let své kariéry získat doma pódium.

Lewis Hamilton se na Silverstonu cítí poněkud odlišněji a trať si zamiloval. Podporou mu jsou také domácí fanoušci, kteří ho zejména v posledních letech popohání vpřed.

Z počátku se nezdálo, že by mohl Hamilton během kvalifikace v roce 2007 na domácí trati konkurovat svému týmovému kolegovi a Kimimu Räikkönenovi. Ve chvíli, kdy Kimi zajel své nejrychlejší kolo a zařadil se na průběžné první místo před Fernanda Alonsa, figuroval domácí závodník na čtvrtém místě.

Na poslední chvíli vyjel na trať a podařilo se mu zajet fantastické kolo, které ho posadilo na první místo. Byl jediným závodníkem, který zajel čas pod 1:20, a druhého Kimiho porazil o 102 tisícin sekundy.

V prvním videu Hamilton podrobně rozebírá své kvalifikační kolo a v druhém je záběr fanoušků poté, co projel Brit vítězně cílem a zajistil si domácí pole position.

 

GP Maďarska 2007

Mnozí by se mohli divit, proč jsem na seznam památných pole position Lewise Hamiltona zařadil Maďarsko 2007, kde vlastně pole position ani nezajel. Nicméně, na startu nedělního závodu stál první a já si myslím, že by nebylo od věci si připomenout události, které se odehrály během kvalifikace na 11. závod sezóny 2007.

Lewis Hamilton byl během celého víkendu velice rychlý, což potvrdil také v první a druhé části kvalifikace. V té první byl dokonce jediným, který zajel čas pod 1:20 a v té druhé porazil svého týmového kolegu o 360 tisícin vteřiny.

Fernando Alonso věděl, že je jeho mladý týmový kolega velkou hrozbou v boji o mistrovský titul. Do třetí části kvalifikace vyjely na trať oba McLareny v pořadí Hamilton – Alonso. Během prvních jízd dokázal Brit svého španělského rivala porazit, a i v následujících minutách zvedl fanoušky ze sedadel dalších rychlým kolem na úrovni pod 1:20.

V tu dobu byl Alonso na trati před svým týmovým kolegou a zajížděl ke své plánované zastávce před posledním kvalifikačním pokusem. Lewis Hamilton byl hned za ním.

Fernando Alonso zastavil u svých mechaniků a nechal si vyměnit pneumatiky. V tu dobu už za zády jeho monopostu stál Hamilton a čekal, než Španěl odjede, aby si i on mohl odbýt svou poslední zastávku v boxech. Alonso ale i po výměně pneumatik ze svého místa neodjel, místo toho zůstal stát na místě a čekal.

Právě tento moment se stal rozhodujícím. Fernando Alonso jen tak tak dokázal najet do posledního měřeného kola (do konce kvalifikace zbývaly 2 vteřiny) a povedlo se mu získat pole position. Jeho týmový kolega kvůli zdržení v boxech svůj poslední pokus nestihl.

Rozhodnutí zdržet svého týmového kolegu ale Alonsovi vůbec nepomohlo. Místo toho dostal od stewardů pětimístnou penalizaci pro start do příštího závodu, takže startoval až šestý. Tato penalizace posunula na pole position Lewise Hamiltona, který do té doby dominoval celému víkendu a díky dobrému postavení na startu poté dominoval také závodu a dojel si pro své třetí vítězství kariéry.

 

GP Abú Dhabí 2009

V roce 2009 se McLarenu příliš nedařilo a tempo se jim podařilo chytnout teprve ke konci sezóny. Lewis Hamilton předvedl několik památných jízd a dokázal týmu vybojovat dvě vítězství (ve Valencii a v Singapuru).

Hamiltonovi se dařilo také během posledního víkendu sezóny. Během tréninků dokazoval svou rychlost a zdálo se, že by si mohl McLaren odvézt značné vítězství. V kvalifikaci pak jako první jezdec na okruhu Yas Marina stlačil čas pod 1:40. V první části kvalifikace porazil druhého Buttona o půl vteřiny, v druhé pak Vettela o necelé tři desetiny vteřiny.

Kolo, které mu vyneslo pole position, bylo v porovnání se zbytkem startovního pole naprosto neuvěřitelné. Během jízdy neudělal žádnou chybu a druhého Sebastiana Vettela porazil o neskutečných 667 tisícin vteřiny.

Po startu závodu se mu dařilo a udržel si své vedení, dokud v 19. kole neodstoupil kvůli problémům s brzdami.

 

GP Kanady 2010

Sezóna 2010 byla pro Lewise Hamiltona velice zvláštní. Získal tři vítězství a do posledního závodu měl šanci na zisk mistrovského titulu (i když byla velice malá, na vedoucího Alonsa tehdy ztrácel 24 bodů a za vítězství se bralo bodů 25).

V kvalifikacích se McLarenu také zrovna nedařilo. Jejich jedinou pole position roku zůstala právě tato, která se zapsala do historie jako jedna z jeho nejpovedenějších.

McLarenu se v pátek moc nedařilo, ale během sobotního tréninku se dokázal dostat britský závodník do čela. V kvalifikacích pak předváděl naprostou dominanci a ve všech třech částech zajel nejrychlejší časy. Druhého Webbera (který ale nakonec startoval až ze sedmého místa kvůli výměně převodovky) dokázal překonat o čtvrt sekundy.

Mnoho fanoušků si tento den ale pamatuje kvůli něčemu jinému. Po svém kvalifikačním kole ve třetí části oznámil Hamiltonovi inženýr, že nemá v nádrži dostatek paliva, aby mohli komisaři odebrat vzorek pro následné testy. Brit vypnul motor a snažil se setrvačností dojet co nejblíže k boxům. Když vůz zastavil úplně, vystoupil a chvilku svůj monopost tlačil. Na tiskovou konferenci byl pak dovezen medical carem.

McLarenu byla udělena pokuta 10 000 dolarů za nedodržení časového limitu pro dojezdové kolo a Hamilton dostal napomenutí, ale kvalifikační kolo, které ho posadilo na pole position pro nedělní závod, mu bylo ponecháno.

Bohužel se mi nepodařilo nalézt kvalitní nahrávku samotného Hamiltonova kola, tak si alespoň můžete porovnat rychlost monopostů z let 2010 a 2016.

 

GP Singapuru 2012

V roce 2012 měl McLaren velice silné auto, které mohlo bojovat o oba mistrovské tituly, ale četné technické problémy vedly k častým odstoupením a díky tomu na konci sezóny oba jejich jezdci bodově ztráceli.

Lewis Hamilton předvedl, že patří mezi jedny z nejrychlejších závodníků, když se jedná o jedno rychlé kolo. V Singapuru byl během pátečních a během sobotního tréninku mezi nejrychlejšími a stejné tempo udržoval i během kvalifikace.

Pole position získal s předstihem 442 tisícin vteřiny před druhým Pastorem Maldonadem na Williamsu. Lewis Hamilton dokázal, že má skvělý cit pro auto a že dokáže využít jemných detailů, které nakonec vedly k zisku páté pole position roku.

 

GP Číny 2013

Lewis Hamilton na konci roku 2012 opustil McLaren a stal se továrním jezdcem Mercedesu poté, co je opustil sedminásobný mistr světa Michael Schumacher.

I když neměl Mercedes v roce 2013 nejlepší auto, dokázal Hamilton získat několik pěkných pole position. A nebylo by správné, kdybychom mezi nejpamátnější Hamiltonovy kvalifikační jízdy nezařadily jeho první pole position, kterou společně s německou automobilkou vybojoval.

Hamilton byl rychlý od prvního tréninku a během kvalifikace to dokazoval skvělým tempem, na které nestačili nejen Ferrari s Lotusem, ale ani Red Bull. Druhý Räikkönen skončil se ztrátou 277 tisícin sekundy.

 

GP Austrálie 2014

Tento závod si budeme pamatovat z mnoha důvodů. Fanoušci Lewise Hamiltona budou vzpomínat na pěkně zajetou pole position, australští fanoušci na neskutečnou rychlost Daniela Ricciarda, který jako nováček u Red Bullu dokázal porazit čtyřnásobného mistra světa Sebastiana Vettela, ale především si tento závod budeme pamatovat jako úvodní závod do nové turbo-hybridní éry.

Mercedes ukázal, že má neskutečné tempo, ale mokrá trať v Melbourne dokázala vyrovnat síly ve startovním poli. Během první a ani druhé části kvalifikace se Hamilton na prvním místě vůbec nepohyboval, ale vše se mělo teprve rozhodnout.

Do posledních chvil vedl třetí část kvalifikace Nico Rosberg. Ve svém rychlém kole ovšem stále byli Daniel Ricciardo na Red Bullu a také Rosbergův kolega Lewis Hamilton. Ricciardo ke vší radosti svých domácích fanoušků Rosberga přeskočil a získal provizorní pole position, ale ta mu příliš dlouho nezůstala. O chvilku později jej překonal i Lewis Hamilton, který si svým perfektním kolem zajistil start z prvního místa do nedělního závodu.

 

GP Itálie 2016

Během sezón 2015 a 2016 zajel britský závodník mnoho skvělých kvalifikací, ale právě tato je jedna z mála, která mnoha jeho fanouškům utkvěla v paměti, především kvůli náskoku, jakým porazil svého týmového kolegu, Nica Rosberga.

Lewis Hamilton se během tréninků cítil velice komfortně, kromě prvního tréninku na vedoucí pozici nikoho nepustil a tuhle dominanci potvrdil i v sobotní kvalifikaci. Od první části dominoval startovnímu poli a na jeho tempo nestačil ani jeho týmový kolega.

Svou pole position vybojoval s náskokem 478 tisícin vteřiny před Nicem Rosbergem. Ve vítězství v závodě ji ale přetavit nedokázal. Po špatném startu se do čela dostal Rosberg, který své vedení udržel do konce závodu. 

 

GP Ázerbájdžánu 2017

V letošní sezóně zajel Hamilton 11 pole position, ze kterých jsem se rozhodl vybrat dvě. První z nich je pole position na městské trati v Baku.

Specifikace závodní trati měla Mercedesu od začátku víkendu vyhovovat a také tomu tak bylo. Lewis Hamilton během tréninků příliš nezářil, ale vše si vynahradil v nadcházející kvalifikaci.

Od první části kvalifikace dokazoval svou rychlost a od samého začátku se držel na prvním místě. Své kvalifikační kolo nakonec jako jediný stlačil pod hodnotu času 1:41 a druhého Valtteriho Bottase porazil o neskutečných 434 tisícin sekundy. Rivala v boji o titul, Sebastiana Vettela, který se kvalifikoval jako čtvrtý, porazil o vteřinu a čtvrt. 

 

GP Itálie 2017

Druhou letošní pole, kterou jsem se rozhodl přidat do tohoto seznamu, je Hamiltonova jízda z kvalifikace na GP Itálie. Mercedes byl jasným aspirantem na zisk pole position a zdálo se, že není nijak pravděpodobné, aby byly stříbrné šípy poraženy svými soupeři.

Kvalifikace byla kvůli obrovskému mokru na trati pozastavena poté, co se Romain Grosjean vyboural na cílové rovince. Poté, co byla kvalifikace znovu odstartována, se na první místo dostal Valtteri Bottas. V druhé části kvalifikace se již dostal na první místo Lewis Hamilton, kterému se podařilo porazit svého týmového kolegu o tři čtvrtě vteřiny.

Podle předpovědí se měl déšť nad Monzu během třetí části vrátit, což se nakonec potvrdilo a déšť ještě ke všemu každou minutou sílil. Na první místo se ke konci dostal Max Verstappen následovaný svým týmovým kolegou Danielem Ricciardem, ale oba dva byli nakonec poraženi neskutečným časem, který zajel Lewis Hamilton. Pole position vyhrál o neuvěřitelnou 1,148 sekundy. Jeho týmový kolega se kvalifikoval jako šestý a na Lewise ztrácel přes dvě vteřiny.

Tato pole position se stala pro Lewise Hamiltona velice speciální nejen kvůli tomu, že získal obrovskou výhodu na startu nedělního závodu oproti svému rivalovi v boji o titul, Sebastianu Vettelovi, ale jednalo se o jeho 69. pole position kariéry, díky čemuž překonal rekord Michaela Schumachera v počtu získaných pole position.

 

Lewis Hamilton nyní figuruje se 72 pole position na prvním místě v historických tabulkách Formule 1. Můžeme očekávat, že se příští rok jeho sbírka ještě o něco rozšíří a bude zajímavé sledovat, zda se v budoucnu objeví někdo, kdo bude schopný tento rekord překonat.

Auto roku v České republice 2018

17. listopadu 2017, 19:59 | Komerční článek
Ilustrační fotografie - Auto roku v České republice 2018
Pořadatelem ankety Auto roku v České republice je od jejího vzniku Sdružení dovozců automobilů (SDA), které se prostřednictvím této ankety snaží propagovat nejnovější modely automobilů přicházející na trh a spolu s nimi i přínos technických inovací ať už z hlediska bezpečnosti, tak i šetrnosti k životnímu prostředí a samozřejmě i jízdního komfortu a dalších předností, přicházejících s každou novou generací automobilů.

Anketa Auto roku v České republice vstupuje do svého 24. ročníku v novém konceptu.
- Pořadatel Sdružení dovozců automobilů se touto anketou snaží propagovat nové modely automobilů přicházejících na trh a jejich technické přednosti
- O vítězi ankety Auto roku 2018 v České republice bude rozhodovat odborná porota složená z motoristických novinářů
- Veřejnost bude volit vítěze ve čtyřech kategoriích
- Do ankety Auto roku 2018 v České republice bylo nominováno celkem 36 vozů ve čtyřech kategoriích

 Anketa Auto roku v České republice vstupuje do svého 24. ročníku. Pořadatelem ankety Auto roku v České republice je od jejího vzniku Sdružení dovozců automobilů (SDA), které se prostřednictvím této ankety snaží propagovat nejnovější modely automobilů přicházející na trh a spolu s nimi i přínos technických inovací ať už z hlediska bezpečnosti, tak i šetrnosti k životnímu prostředí a samozřejmě i jízdního komfortu a dalších předností, přicházejících s každou novou generací automobilů. Také touto cestou se SDA snaží přispět k modernizaci vozového parku v České republice, jehož průměrný věk je na poměry země EU mimořádně vysoký.

 Od svého vzniku v roce 1994 anketa prošla mnoha proměnami. O vítězi rozhoduje hlasování odborné poroty složené z předních motoristických novinářů a dalších odborníků. Do hlasování se tradičně zapojuje i veřejnost.

V reakci na vývoj automobilového trhu a automobilové techniky v posledních letech SDA reagovala tím, že připravila zcela nový koncept ankety. Automobily jsou voleny porotou odborných motoristických novinářů nezávislých na kterékoli vyrábějící nebo dovážející firmě, zatímco hlasování veřejnosti bylo opět zcela odděleno.

Pro účast v soutěži musí každý automobil být novinkou na českém automobilovém trhu uvedenou v období od 30. října 2016 do 31. prosince 2017 a být sériově vyráběn a prodáván v České republice nejpozději do 31. prosince 2017. Do ankety Auto roku 2018 v České republice bylo nominováno celkem 36 vozů. Potvrzením nominace potvrdí dovozce nebo výrobce automobilu, že nominovaný vůz splňuje podmínky ankety.

Členové poroty, nominované SDA, budou volit ve dvou kolech na základě dvou kol testovacích jízd. V prvním kole budou vybírat ze všech přihlášených vozů pětici finalistů. Ve druhém kole porotci přidělí finalistům body podle jednotlivých kritérií (technika a technologie, jízdní vlastnosti, užitná hodnota, ekonomika provozu, design). Ze součtu bodového hodnocení jednotlivých porotců vzejde vítěz ankety.

Velmi důležitou změnou nového konceptu ankety Auto roku 2018 v České republice jsou změněná kritéria volby. Porotce musí zohlednit pozici daného automobilu především v konkrétním segmentu a v realitě českého provozu.

Kromě vítěze ankety Auto roku 2018 v České republice bude odborná porota hlasovat i o vítězi ocenění Ekologické auto roku a Technická inovace roku. Nedílnou součástí ankety bude opět i vyhlášení výsledků akce Dodavatel pro Auto roku 2018 v České republice, v jejímž rámci Sdružení automobilového průmyslu zveřejňuje všechny firmy, které jsou dodavateli jakýchkoliv dílů pro vítězný automobil ankety.

Veřejnost volí automobily pouze ve čtyřech kategoriích: malé vozy, velké vozy, malá SUV a SUV, přičemž tyto kategorie zohledňují složení nominovaných vozů. Hlasování veřejnost bude motivováno cenami. První cena v hlasování bude zapůjčení vítězného vozu ankety Auta roku 2018 na 1 rok, 2. cena sada litých kol DOTZ a 3. cena sada pneumatik Continental.

Vítěz ankety Auto roku 2018 v České republice, držitelé ocenění Ekologické auto roku a Technická inovace roku, stejně jako čtyři držitelé ocenění Vítěz v kategorii podle hlasování veřejnosti budou vyhlášeni na rozšířené tiskové konferenci 5. ledna 2018.

Felipe Massa získal ve Formuli 1 jedenáct vítězství. Připomeňte si je všechny

7. listopadu 2017, 22:13 | Stanislav Kolman | Komentáře
Ilustrační fotografie - Felipe Massa získal ve Formuli 1 jedenáct vítězství. Připomeňte si je všechny
Brazilský závodník se na konci letošního ročníku rozloučí s kariérou pilota Formule 1. Celkem vybojoval jedenáct triumfů ve velkých cenách, všechny s Ferrari.

Letošní sezona bude pravděpodobně konečnou pro několik závodníků. Vzpomeňme Daniila Kvyata a jeho sesun z Red Bullu do Toro Rosso a následně pryč z Formule 1. Dalším adeptem na definitivní rozloučení je Jolyon Palmer, jehož u Renaultu vystřídal Carlos Sainz a nezdá se, že by si britský jezdec dokázal zajistit angažmá pro příští rok.

PSALI JSME: Felipe Massa na konci sezony opustí Formuli 1

Délkou kariéry a úspěchy získanými během ní však jeden závodník všechny odcházející převyšuje. Je jím Felipe Massa, jenž se s šampionátem emotivně loučil už v závěru minulé sezony, avšak po rošádách u Mercedesu prodloužil o jeden rok, aby ve stáji Williams plnil roli zkušeného veterána vedle mladičkého talentu Lance Strolla. Před pár dny Brazilec oficiálně potvrdil, že Formuli 1 na konci této sezony opustí definitivně, byť část něj by ještě ráda zůstala.

Zaslíbené Turecko

Velká cena Turecka se v historii Formule 1 konala sedmkrát a z toho tu třikrát triumfoval právě Massa. Nejprve v roce 2006, kdy se po boku Michaela Schumachera zabydloval u Ferrari. Tentýž rok vybojoval ještě jedno vítězství, v závěrečném závodě ročníku na domácí půdě v Brazílii.

Další sezona byla ještě úspěšnější. Rok 2007 přinesl tři triumfy - v Bahrajnu, Španělsku a opět Turecku. Felipe Massa však v ostatních závodech nevybojoval dostatečný počet bodů k tomu, aby si to v závěru ročníku rozdal se stájovým kolegou Kimim Räikkönenem, Fernandem Alonsem a Lewisem Hamiltonem o titul. Spokojit se musel až se čtvrtým místem, nejúspěšnější byl po dramatickém finiši finský parťák.

Na titul to nestačilo

Zní to neskutečně, ale je to tak. Poslední triumf vybojoval Brazilec ve Formuli 1 před dlouhými devíti lety. Ročník 2008 byl přitom jeho nejúspěšnějším a ve famózním finiši byl na pár sekund i šampionem... Cesta za titulem vicemistra začala triumfem v Bahrajnu, Turecku (zde Massa zvítězil 3x po sobě), Francii, Španělsku (tentokrát ve Valencii, kde se konala Velká cena Evropy), Belgii a konečně domácí Brazílii. Ani to ale na zisk titulu nestačilo, Lewis Hamilton z týmu McLaren jej překonal o jeden mistrovský bodík.

DOPORUČUJEME: Po F1 chci závodit ve Formuli E, říká Massa

Nejúspěšnější byl Massa v Istanbulu, kde triumfoval hned třikrát. Mezi jeho další oblíbené destinace patřil okruh v bahrajnském Sakhiru i domácí trať Interlagos. Na obou získal po dvou triumfech. Celkem to bylo jedenáct vítězství během tří let a nepřekvapí, že všechna vybojoval s týmem Ferrari. S italskou stájí spolupracoval ještě pět let, maximem už ale byla jen dvě druhá místa.

Od roku 2014 působil Brazilec v týmu Williams a do Velké ceny Rakouska ten rok dokonce startoval z pole position. V konečném pořadí však obsadil až čtvrté místo za Rosbergem, Hamiltonem a kolegou Bottasem. S tradičním britským týmem vybojoval ještě pět umístění na stupních vítězů, z toho jedno druhé místo. Naposledy bednu urval v Itálii před dvěma lety. Od té doby byl nejlépe čtvrtý, avšak stále patřil mezi pravidelné sběrače mistrovských bodů.

Felipe Massa a jeho vítězství ve Formuli 1

Rok Země Okruh Vůz
2006 Turecko Istanbul Ferrari 248 F1
2006 Brazílie Interlagos Ferrari 248 F1
2007 Bahrajn Sakhir Ferrari F2007
2007 Španělsko Barcelona Ferrari F2007
2007 Turecko Istanbul Ferrari F2007
2008 Bahrajn Sakhir Ferrari F2008
2008 Turecko Istanbul Ferrari F2008
2008 Francie Magny-Cours Ferrari F2008
2008 Španělsko (VC Evropy) Valencie Ferrari F2008
2008 Belgie Spa-Francorchamps Ferrari F2008
2008 Brazílie Interlagos Ferrari 2008

Jak by vypadal letošní McLaren v kultovních zbarveních? Slušela by mu stříbrná i Marlboro

7. listopadu 2017, 16:38 | Stanislav Kolman | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jak by vypadal letošní McLaren v kultovních zbarveních? Slušela by mu stříbrná i Marlboro
Legendární oranžová, nebo proslulá červenobílá kombinace Marlbora... McLaren se za košatou historii proslavil mnoha barevnými variacemi. Jak by slušely letošnímu monopostu?

Spolupráci s Hondou odstartovala stáj McLaren v roce 2015 v černě lakovaných monopostech s červenými detaily. Skoro jako by pochmurná volba měla odrážet celkový vývoj ročníku. K drobným, avšak ne výrazným změnám došlo pro sezonu nadcházející, kde se tým z Wokingu znovu vyznačoval především černou barvou.

K revoluci došlo pro ročník 2017, ve kterém monoposty McLarenu září oranžovou a černou barvou. Bohužel v letošním roce opět září hlavně barvami, nikoliv výsledky. I když je toto provedení jedno z nejodvážnějších ve startovním poli, letošnímu monopostu by slušely i jiné historické kombinace.

DOPORUČUJEME: Motor F1 v rodinném autě? Speciál Renaultu jel až 310 km/h

Důkazem budiž galerie snímků, které připravil talentovaný grafik Sean Bull. Jeho nejčerstvější album je plné monopostů MCL32 zbarvených v historických kombinacích McLarenu. Najdete zde vůbec první design britského monopostu, ale i tradiční výraznou oranžovou, červenobílé Marlboro či stříbrné šípy z počátku tisíciletí. Jaké provedení se nejvíce líbí vám?

Kompletní galerii si můžete prohlédnout na autorově účtu Behance.

Motor Formule 1 v rodinném autě? Renault si před lety postavil speciál pro radost, jel až 310 km/h

7. listopadu 2017, 11:27 | Stanislav Kolman | Komentáře
Ilustrační fotografie - Motor Formule 1 v rodinném autě? Renault si před lety postavil speciál pro radost, jel až 310 km/h
Roku 1994 slavil vůz Renault Espace desetileté výročí a francouzští konstruktéři si nadělili hodně kuriózní dárek. Do rodinného auta namontovali pohonnou jednotku z tehdejší F1...

Premiéra automobilu se uskutečnila na pařížském autosalonu v roce 1994. Koncept vznikl ve spolupráci se společností Matra a největším lákadlem byl pochopitelně motor z monopostu Formule 1. A nemyslete si, že šlo jen o výstavní kousek, tenhle rodinný dříč se nebál ani závodních okruhů.

Srdcem auta je 3,5litrový desetiválec s výkonem 820 koňských sil, jímž byl osazen Williams-Renault FW15C. Monopost navrhoval sám Adrian Newey a v sezoně 1993 jej pilotovali Damon Hill a Alain Prost. Pokud jde o Espace s totožným pohonem, ten uměl zrychlit z klidu na stovku za 2,8 sekundy a klidně pokračoval na maximální rychlost až 310 km/h.

DOPORUČUJEME: Kupte si plně funkční Benetton. V sezoně 1998 byl i na stupních vítězů

Automobilka Renault nebyla první, kdo podobnou zástavbu zrealizoval. Nejvíce ale před takřka čtvrt stoletím překvapil fakt, že namísto sporťáku se jednotka objevila ve velkém rodinném MPV. Vedle motoru samotného byla speciální i karoserie. Tu tvořila lehká uhlíková vlákna, čímž se hmotnost snížila na 1 300 kilogramů. Kromě pozměněného interiéru muselo být auto celkově rozšířeno tak, aby se do něj motor z Formule 1 vůbec vešel.

Uvnitř nechyběly sportovní sedačky a bouřlivý chod desetiválce se rozléhal nejen všude kolem, ale i v kabině. Speciál dodnes existuje, prohlédnout si jej můžete ve francouzském muzeu Matry, kde z pochopitelných důvodů patří mezi absolutní strop toho, co zde můžete vidět. V akci si auto můžete prohlédnout a hlavně poslechnout níže...

VIDEO: Renault Espace s motorem Formule 1

Kupte si plně funkční monopost Benetton. V sezoně 1998 byl i na stupních vítězů

4. listopadu 2017, 18:32 | Stanislav Kolman | Komentáře
Ilustrační fotografie - Kupte si plně funkční monopost Benetton. V sezoně 1998 byl i na stupních vítězů
S aukcemi formulových vozů se v posledních měsících roztrhl pytel. Nyní je na prodej monopost, jenž pilotovali Giancarlo Fisichella a Alexander Wurz. A můžete i vy, je totiž zcela funkční.

Prodávaným kouskem je monopost Benetton B198/01, tedy vůz, který se šampionátu Formule 1 zúčastnil v roce 1998. Tehdy jej pilotovali Giancarlo Fisichella a Alexander Wurz. Zejména v první polovině ročníku se jim dařilo sbírat mistrovské body.

Rakouský jezdec získal dokonce dvě po sobě jdoucí druhá místa v Monaku a Kanadě. Maximem Itala bylo pět čtvrtých míst. V celkovém žebříčku se oba umístili na osmém, respektive devátém místě. Benetton zakončil sezonu na příčce páté, bod za Jordanem.

DOPORUČUJEME: Ferrari hrozí odchodem z Formule 1

Na nabízeném autě je zajímavé, že se jedná o zcela funkční kousek. V posledních měsících se totiž objevilo spoustu inzerátů s formulovými vozy, ale většině z nich chybí pohonné jednotky, případně další technické komponenty. Tento Benneton však má pohonnou jednotku, kterou je čtyřlitrový desetiválec Judd GV4 s výkonem 740 koňských sil.

Prodejce uvádí, že monopost je ihned připraven k nasazení do některé ze soutěží, kupříkladu šampionátu BOSS GP, který se v září jezdí i v České republice, konkrétně na okruhu v Brně. Letos se podniku účastnily hned dva vozy Benetton.

A cena? Prodejce v případě zájmu prosí o kontakt, konkrétní představu neuvádí. Ale připomeňme, že před časem byl na prodej taktéž Benetton, se kterým závodil i Michael Schumacher. Hodnota takového stroje se odhadovala na 20 až 25 milionů. Monoposty bez motorů stojí podstatně méně, Benetton B200 z roku 2000 se na prodejním serveru objevil před nějakou dobou za 1,8 milionu korun.

Že by inspirace na dárek pod stromečkem?

Tohle jsou dvě nejlepší autokamery na trhu. Souhlasíte?

4. října 2017, 09:43 | Komerční článek
Ilustrační fotografie - Tohle jsou dvě nejlepší autokamery na trhu. Souhlasíte?
Tento článek byl sepsán ve spolupráci s portálem SmartMag.cz , který vám pomáhá vybírat elektroniku, včetně té automobilové.

DOD LS470W+

Pokud hledáte vůbec tu nejlepší autokameru na trhu, není jiná možnost než nejnovější model značky DOD model LS470W+.

Tahle prémiová kamera natáčí ve FULL HD rozlišení (1920x1080), takže by vám neměl utéct sebemenší detail (to i díky ultra vysoké citlivosti ISO 12800), včetně rozpoznání SPZ jiných vozidel, nápisů či značek.

Může za to i velmi kvalitní senzor Sony EXMOR s novou pokročilou WDR 2.0 technologii, který reaguje lépe na světlo, takže nejen za šera a při nočních vyjížďkách, ale lepšího obrazu se dočkáte i přes den.

Kamera disponuje tzv. rybím okem, kdy snímá obraz ve 150 ° stupních. To vám pomůže snímat i strany vozidla, což se hodí například na přechodech nebo v případě kamerování vozidel na vedlejších silnicích.

Podle nás je výborné pokud kamera disponuje kvalitním GPS senzorem, který dokáže zachytit nejen trasu, ale také třeba rychlost vozidla. DOD LS470W+ má 10x Speed ​​GPS procesor, který zajistí ultra rychlé zjištění pozice i právě i ono sledování rychlosti. Vše je navíc velmi přesné. 

Kamera do auta slouží zejména také k prevenci. Zachycování důležitých okamžiků, díky kterým můžete třeba zjistit, kdo vám poškrábal vozidlo při parkování u obchodu, můžete s ní dokonce vyvrátit vaše dopravní přestupky, nebo dokázat vaši nevinu při dopravní nehodě.

S prvním problémem vám pomůže funkce monitorování během parkování. Jakmile své vozidlo odstavíte, kamera začne automaticky nahrávat v případě, že rozpozná pohyb objektů před kamerou. Pokud tedy například couvá protější vozidlo z parkoviště ven, kamera to zaznamená a v případě, že vás ťukne, budete mít záznam, se kterým se můžete obrátit na příslušené orgány.

G-senzor je zase funkce, která ochrání váš záznam v případě nárazu, prudkého brzdění nebo nenormálního náklonu. Autokamera funguje ve smyčkách, tzn., že stále přemazává nejstarší záznamy. Právě G senzor napomáhá k tomu, že veškeré přemazávání stopne a uchová potřebný záznam.

Kamera má dále tu výhodu, že je certifikována pro použití v celé Evropské Unii a splňuje technické normy pro použití ve vozidlech.

Veškeré nastavení a také prohlížení videí probíhá na 3 palcovém displeji a v češtině.

Kamera dokáže zachytit spolehlivě SPZ i v noci díky světelné cloně f1.6.

Zkrátka a jednoduše, pokud hledáte spolehlivou a prémiovou autokameru, která bude natáčet jak ve dne tak i v noci velmi kvalitní videa a je-li řízení automobilu vaším denních chlebem, sáhněte po DOD LS470W+ a dostane se vám do ruky to nejlepší.

TrueCam A7s Radar Edition

Jako druhou kameru jsme zvolili cenově dostupnější model střední třídy - TrueCam A7s Radar Edition. Porovnávat budeme zejména s předchozím modelem.

Stejně jako DOD i TrueCam A7s natáčí videa ve FULL HD rozlišení (1920x1080), navíc je však možné oproti DOD přepnout do režimu o snímkové frekvenci až 45FPS a rozlišení 2304×1296. Což zajistí ostrý obraz před vámi jedoucích vozidel, včetně SPZ značek, nápisů a třeba i obličejů. Zde ovšem pozor na ochranu osobních údajů. Vyhněte se postování videí s obličeji na sociální sítě.

Stejně jako předchozí model i tato autokamera je vybavena G-senzorem proti nárazu a DPS modulem, který je ovšem asi bohužel nejslabší částí této kamery. Někteří lidé si stěžují na přesnost a jiní na nefunkčnost. Najdou se ovšem i tací, který používají kameru bez problémů.

Ovládat kameru a pouštět si záznamy můžete na 2,7 palcovém displeji, kompletně v češtině. Nechybí ani funkce monitorování během parkování nebo možnost pořizovat během záznamu rychlé a jednoduché 5 Mpx fotografie.

Radar Edition v tomto případě znamená jediné. Detekci rychlostních radarů. Databáze obsahuje 33 tisíc míst v celé Evropě.

Speciální funkcí je také tachometr, který vás informuje o rychlosti, směru jízdy a blížích se zmíněných radarech.

Vše navíc doplňuje chytlavý komentář herce Karla Zimy.

Kamera snímá obraz v 130 stupních a poradí si s natáčením i za zhoršených světelných podmínek nebo ve tmě.

Pokud hledáte vyloženě autokameru, která bude zaznamenávat jízdu a obraz kolem vás, s koupí TrueCam A7s neprohloupíte. Pokud, však očekáváte spolehlivé funkce navíc, jako je snímání trasy a jízdy vozidla na mapě, možná budete lehce zklamáni nepřesnými GPS.

Chcete-li se inspirovat dalšími tipy na autokamery, mrkněte na test kamer do auta na SmartMag.cz nebo si nechte poradit s výběrem dalších produktů na webu Rankito.cz

Velká cena Abú Dhabi - Dovolená s Formulí 1

2. října 2017, 14:02 | Josef Viták | Komentáře
Ilustrační fotografie - Velká cena Abú Dhabi - Dovolená s Formulí 1
Velká cena Abú Dhabi je nejluxusnějším závodem v kalendáři Formule 1. Okruh Yas Marina a jeho zázemí zabírá 2500 hektarů na ostrově Yas Island. Kromě závodní dráhy jsou zde také hotely, Ferrari park, golfové hřiště, přístav a další.

Okruh je dlouhý pět půl kilometru a obsahuje dvacet jedna zatáček a je umístěn na písčitém povrchu, takže zde často dělá problémy písek na trati a vítr. Obsahuje několik dlouhých rovinek, pár rychlých a hodně pomalých pravoúhlých zatáček. Okruh má pět tribun a má hned několik zajímavostí. Výjezd z boxové uličky obsahuje tunel pod tratí a v jednom bodě na trati piloti projíždějí pod hotelem. První Velká cena na tomto okruhu se konala v roce 2009 a vítězem se stal Sebastian Vettel s vozem Red Bull.

Zažíjte "Dovolenou s Formulí 1"! S cestovní kanceláří Prima Italia se můžete podívat do tohoto diváckého ráje královny motorizmu. Jsou pro Vás připraveny dvě varianty zájezdu. Prima Fly Exclusive na 8 dní za 36.990 Kč a Prima Smart na 5 dní za 22.990 Kč. Více informací naleznete ZDE.

 

 

Cena zahrnuje:
• leteckou dopravu společností Emirates v ekonomické třídě včetně všech letištních tax a poplatků
• transfery: letiště Dubaj – hotel Abu Dhabi, hotel Abu Dhabi - hotel Dubaj - letiště Dubaj
• 5 nocí ubytování ve ****hotelu v Abu Dhabi
• 2 noci ubytování v ****hotelu v Dubaji
• zákonné pojištění CK dle zákona č. 159/1999 Sb.
• asistence českého delegáta CK

Cena nezahrnuje:
• cestovní a storno pojištění zájezdu včetně vstupenky

Fakultativní služby: 
• 3denní vstupenka na trénink, kvalifikaci a závod dle vlastního výběru
• Jeep Desert Safari (výlet do pouště na jeepech zakončen bohatou večeří a programem v beduínském kempu) - 2 300 Kč/os./včetně večeře a nealko nápojů; výlet Dubaj -  Exclusive Sight Seeing Tour of Dubai s českým průvodcem - 2 560 Kč/os. + vstup na Burj Khalifa (nejvyšší budova světa) - 1 700 Kč/os.  

Vízová povinnost:
pro občany České republiky a Slovenska není vyžadována vízová povinnost.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »