Články: Motorsport

Formule E: V nováčkovských testech byl nejrychlejší Nico Müller

15. ledna 2018, 16:20 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: V nováčkovských testech byl nejrychlejší Nico Müller
Švýcar dokonce překonal rekord okruhu v Marrakeši.

V sobotu se v Marrakeši odjel třetí závod aktuální sezony Formule E, ve kterém zvítězil pilot stáje Mahindra Felix Rosenqvist. Pro Švéda šlo již o druhé vítězství ve sezoně a dostalo jej do vedení v šampionátu. Den po závodě v neděli se ovšem na okruhu v Marrakeši opět vozy Formule E objevily. Na programu byl totiž historicky první nováčkovský test tohoto šampionátu, ve kterém se představila kromě mladých talentovaných jezdců také spousta zkušených závodníků, z nichž dva dokonce již okusili atmosféru závodů Formule 1.

Test se skládal ze dvou částí a sice z ranní a odpolední. V té ranní se na čele umístila stáj Jaguar. Nejrychlejší čas(1:22,343) zajel právě jeden z dvojice pilotů se zkušenostmi z Formule 1 Paul Di Resta. Za ním se na druhém místě umístil jeho krajan hájící barvy čínské stáje Techeetah James Rossiter. Ten na Di Restu ztratil pouhých 90 tisícin sekundy. Na třetím místě skončil jezdec týmu DS Virgin Joel Eriksson se ztrátou 208 tisícin na vítěze. Dobře si vedl také Erikssonův týmový partner a zároveň druhý účastník testů se zkušenostmi(byť malými) z Formule 1 Antonio Giovinazzi. Ten totiž zajel pátý čas. Trojnásobný vítěz hodnocení týmů, stáj Renault e.dams, v první časti sice do bojů na čele nezasáhla, oba její piloti se ovšem umístili v nejlepší desítce. Vicemistr GP3 z roku 2016 a v loňském roce pilot Formule 2 Alexander Albon obsadil sedmou příčku a jeho týmový kolega, loňský šampion japonské Formule 3 Mitsunori Takaboshi nejlepší desítku uzavřel. V první desítce výsledkové listiny ranní části ovšem nenajdeme ani jednoho z pilotů stáje loňského šampiona Lucase Di Grassiho Audi Sport ABT Schaeffler. Nico Müller obsadil třináctou pozici a absolvoval nejvíce kol ze všech. Marocký okruh projel v ranní části celkem šestačtyřicetkrát. Naopak jeho nizozemský týmový kolega Nyck De Vries se potýkal stejně jako včera Lucas Di Grassi s technickými problémy a absolvoval naopak nejmenší počet kol, když odjel pouze dva okruhy, během nichž si nepřipsal žádný měřený čas a skončil na chvostu výsledkové listiny. Z jezdců indické stáje Mahindra, která v současnosti spolu se svým pilotem Felixem Rosenqvistem Formuli E vládne, byl rychlejší Daniel Juncadella, který zajel osmý nejrychlejší čas. Belgičan Sam Dejonghe skončil na šestnáctém místě. Dnes po dlouhé době usedli do formulového monopostu Bruno Spengler a Frédéric Makowiecki. Ani jeden z nich ovšem nepropadl. Zatímco Spengler skončil v ranní části devátý, Makowiecki o tři příčky za ním na dvanácté pozici.

výsledky ranní části
pořadí pilot tým čas počet kol

1.

Paul Di Resta  Panasonic Jaguar Racing  1:22,343  21
2. James Rossiter  Techeetah  1:22,433  36
3. Joel Eriksson  DS Virgin Racing  1:22,551  19
4. Maximilian Gunther  Dragon Racing  1:22,599  16
5. Antonio Giovinazzi  DS Virgin Racing  1:22,782  19
6. Pietro Fittipaldi  Panasonic Jaguar Racing  1:22,791  26
7. Alexander Albon  Renault e.dams  1:22,834  28
8. Daniel Juncadella  Mahindra Racing  1:22,985  34
9. Bruno Spengler  MS&AD Andretti Formula E  1:22,987  36
10. Mitsunori Takaboshi  Renault e.dams  1:23,052  33
11. Harry Tincknell  NIO Formula E Team  1:23,076  15
12. Frederic Makowiecki  Techeetah  1:23,112  32
13. Nico Müller  Audi Sport ABT Schaeffler  1:23,136  46
14. Colton Herta  MS&AD Andretti Formula E  1:23,355  40
15. Andrea Caldarelli  Dragon Racing  1:23,492  14
16. Sam Dejonghe  Mahindra Racing  1:23,580  24
17. Gary Paffett  Venturi Formula E Team  1:24,216  33
18. Alexandre Imperatori  NIO Formula E Team  1:24,581  9
19. Michael Benyahia  Venturi Formula E Team  1:25,202  33
20. Nyck De Vries  Audi Sport ABT Schaeffler  bez času  2

 

Během odpolední fáze se na čelo výsledkové listiny dostal pilot stáje Audi Sport ABT Schaeffler, který svým časem 1:19,651 překonal dosavadní rekord okruhu! Na druhém místě se umístil jezdec Jaguaru Pietro Fittipaldi, kterého Müller porazil téměř o jednu vteřinu. Do první trojice se všel také německý mladík testující pro tým Dragon Racing Maximilian Günther. Vítěz ranní části Paul Di Resta zajel odpoledne čtvrtý nejrychlejší čas. Týmovému kolegovi nejrychlejšího Nica Müllera se již ve druhé fázi dařilo lépe. Absolvoval sice jen patnáct okruhů, dokázal se ovšem dostat z poslední pozice a zajet desátý nejrychlejší čas. Piloti mistrovské stáje Renault e.dams tentokrát skončili mimo nejlepší desítku. Zatímco Alexander Albon zajel třináctý čas, Mitsunori Takaboshi skončil na osmnáctém místě. U současného vládce šampionátu, týmu Mahindra Racing, měl i v odpolední části navrch Daniel Juncadella, který obsadil šestou pozici. Druhé "želízko v ohni" indické stáje Sam Dejonghe se umístil na dvanácté příčce. Oproti ranní části dokázali svůj čas zlepšit všichni piloti až na trojici Bruno Spengler, Mitsunori Takaboshi a Harry Tincknell, který byl ale ve druhé části nejpilnějším jezdcem ze všech, když absolvoval dohromady 53 okruhů.

výsledky odpolední části
pořadí pilot tým čas počet kol
1. Nico Müller Audi Sport ABT Schaeffler 1:19,651 52
2. Pietro Fittipaldi Panasonic Jaguar Racing 1:20,597 34
3. Maximilian Günther Dragon Racing 1:20,657 37
4. Paul Di Resta Panasonic Jaguar Racing 1:20,774 40
5. James Rossiter Techeetah 1:20,794 33
6. Daniel Juncadella Mahindra Racing 1:20,874 30
7. Antonio Giovinazzi DS Virgin Racing 1:20,876 32
8. Andrea Caldarelli Dragon Racing 1:20,964 40
9. Joel Eriksson DS Virgin Racing 1:20,971 33
10. Nyck De Vries Audi Sport ABT Schaeffler 1:21,108 15
11. Gary Paffett Venturi Formula E Team 1:21,351  26
12. Sam Dejonghe Mahindra Racing 1:21,884  39
13. Alexander Albon Renault e.dams 1:22,027  51
14. Frederic Makowiecki Techeetah 1:22,219 34
15. Alexandre Imperatori NIO Formula E Team 1:22,500  34
16. Colton Herta MS&AD Andretti Formula E 1:22,673  34
17. Harry Tincknell NIO Formula E Team 1:23,791  53
18. Michael Benyahia Venturi Formula E Team 1:23,975  20
19. Bruno Spengler MS&AD Andretti Formula E 1:24,127  27
20. Mitsunori Takaboshi Renault e.dams 1:24,179  47
kombinované výsledky
pořadí pilot tým nejrychlejší čas

1.

 Nico Müller Audi Sport ABT Schaeffler  1:19,651
2.  Pietro Fittipaldi Panasonic Jaguar Racing  1:20,597
 3.  Maximilian Günther  Dragon Racing  1:20,657
 4.  Paul Di Resta Panasonic Jaguar Racing  1:20,774
 5.  James Rossiter Techeetah  1:20,794
 6.  Daniel Juncadella  Mahindra Racing  1:20,874
 7.  Antonio Giovinazzi  DS Virgin Racing  1:20,876
 8.  Andrea Caldarelli  Dragon Racing  1:20,964
 9.  Joel Eriksson  DS Virgin Racing  1:20,971
 10.  Nyck De Vries  Audi Sport ABT Schaeffler  1:21,108
 11.  Gary Paffett  Venturi Formula E Team  1:21,351
 12.  Sam Dejonghe  Mahindra Racing  1:21,884
 13.  Alexander Albon  Renault e.dams  1:22,027
 14.  Frederic Makowiecki  Techeetah  1:22,219
 15.  Alexandre Imperatori  NIO Formula E Team  1:22,500
 16.  Colton Herta  MS&AD Andretti Formula E   1:22,673
 17.  Bruno Spengler  MS&AD Andretti Formula E  1:22,987
 18.  Mitsunori Takaboshi  Renault e.dams  1:23,052
 19.  Harry Tincknell  NIO Formula E Team  1:23,076
 20.  Michael Benyahia  Venturi Formula E Team  1:23,975

 

Nejvíce kol odkroužil v testech jejich vítěz Nico Müller, který absolvoval 98 kol. Druhým nejpilnějším byl Mitsunori Takaboshi(80) z týmu Renault e.dams a třetí se v této statistice umístil druhý jezdec francouzské stáje Alexander Albon se 79 odjetými okruhy na kontě.

počet odjetých kol-jezdci
pořadí jezdec tým počet kol
1. Nico Müller Audi Sport ABT Schaeffler 98
2. Mitsunori Takaboshi Renault e.dams 80
3. Alexander Albon Renault e.dams 79
4. Colton Herta MS&AD Andretti Formula E 74
5. James Rossiter Techeetah 69
6. Harry Tincknell NIO Formula E Team 68
7. Frederic Makowiecki Techeetah 66
8. Daniel Juncadella Mahindra Racing 64
9. Sam Dejonghe Mahindra Racing 63
10. Bruno Spengler MS&AD Andretti Formula E 63
11. Paul Di Resta Panasonic Jaguar Racing 61
12. Pietro Fittipaldi Panasonic Jaguar Racing 60
13. Gary Paffett Venturi Formula E Team 59
14.  Andrea Caldarelli  Dragon Racing 54
15.  Maximilian Günther  Dragon Racing 53
16.  Michael Benyahia  Venturi Formula E Team 53
17.  Joel Eriksson  DS Virgin Racing  52
18.  Antonio Giovinazzi  DS Virgin Racing  51
19.  Alexandre Imperatori  NIO Formula E Team  43
20.  Nyck De Vries  Audi Sport ABT Schaeffler 17

 

Pokud se podíváme na počet odjetých kol z hlediska stájí, prvenství patří týmu Renault e.dams(159). Druhá pozice patří stáji Michaela Andrettiho(137) a třetí čínskému týmu Techeetah(135). Ačkoli nejvíce kol ze všech odkroužil vítěz testů Nico Müller, jeho stáj skončila v počtu odjetých kol až na místě šestém, neboť druhý pilot stáje Nyck De Vries se potýkal s technickými problémy. Nizozemec odkroužil pouhých 17 kol, což byl nejmenší počet ze všech.

počet odjetých kol-týmy
pořadí týmy počet kol
1. Renault e.dams 159
2. MS&AD Andretti Formula E 137
3. Techeetah 135
4. Mahindra Racing 127
5. Panasonic Jaguar Racing 121
6.  Audi Sport ABT Schaeffler  115
7.  Venturi Formula E Team  112
8.  NIO Formula E Team  111
9.  Dragon Racing  107
10.  DS Virgin Racing  103

 

 

 

Formule E: Maro Engel penalizován

14. ledna 2018, 21:45 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Maro Engel penalizován
Němec tak nakonec odjíždí z Marrakeše s prázdnou.

Pilot monacké stáje Venturi Maro Engel dojel ve včerejším závodě v Marrakeši do cíle jako sedmý a připsal si na své konto dalších šest bodů. O ty ale po závodě nakonec přišel. Německého závodníka totiž komisaři uznali vinným za způsobení kolize se svým krajanem a zároveň pilotem indického týmu Mahindra Nickem Heidfeldem, která se odehrála v závěru závodu a doplatil na ní také Engelův týmový kolega Edoardo Mortara, který v jejím důsledku skončil se svým vozem v bariéře a posléze ze závodu odstoupil. Komisaři Němce "odměnili" dvaceti vteřinovou penalizací, která jej odsunula ze sedmé pozice až na nebodované třinácté místo.

Potrestaný má ovšem na tento incident jiný pohled a s trestem nesouhlasí. "Jsem zklamaný, protože šlo o dobrý závod. Ve 31.kole mě Nick předjížděl a já jsem mu ponechal dostatek prostoru. Následně jsem chtěl získat pozici zpět, jenomže on mi dostatek prostoru neponechal. Natlačil mě ke zdi, dotkli jsme se a to zapříčinilo jeho hodiny. Nerozumím trestu. Držel si svojí stopu, jako bych tam tam ani nebyl. Udělal jsem všechno, co jsem mohl, abych kolizi zabránil," vyjádřil Engel své zklamání nad rozhodnutím komisařů.

V důsledku tohoto trestu došlo logicky ke změně pořadí od sedmého do dvanáctého místa. Zatímco na sedmou pozici se posunula jedna z obětí tohoto incidentu Nick Heidfeld, na osmou příčku povyskočil Tom Blomqvist, který tak při svém debutu ve Formuli E rozšířil své bodové konto z původních dvou bodů na čtyři. Devátý nakonec skončil Nicolas Prost a do bodované desítky proklouznul i Alex Lynn, který si připsal jeden bod a i ve třetím závodě sezony se mu povedlo ukořistit body. Lynn je jedním ze čtveřice jezdců, kterým se povedlo bodovat ve všech dosavadních třech závodech sezony. Kromě něj ještě z žádného závodu neodešli s prázdnou také jeho týmový kolega Sam Bird, Jean-Eric Vergne a Nicolas Prost. Penalizovaného Engela přeskočili ve výsledkové listině také ještě Daniel Abt, který se posunul ze dvanácté pozice na jedenáctou a Mitch Evans, jenž poskočil na dvanácté místo. Na nulovém počtu získaných bodů této dvojice ale tyto posuny nezměnily vůbec nic.

Vzhledem k tomu, že došlo ke změně pořadí na bodovaných místech, malých nepodstatných změn doznalo také průběžné pořadí šampionátu, na jehož aktuální podobu se můžete podívat zde.

Formule E: V Marrakeši vítězí Rosenqvist

13. ledna 2018, 19:01 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: V Marrakeši vítězí Rosenqvist
Švéd si připisuje již druhé prvenství v sezoně.

první volný trénink

V úvodních jízdách víkendu zajel nejrychlejší čas úřadující šampion Lucas Di Grassi. Jeho nejrychlejší kolo mělo hodnotu 1:20,310. Ztráta druhého Jeromeho D´Ambrosia byla poměrně značná. Belgičan ztratil na pilota německé automobilky 914 tisícin, tedy téměř jednu vteřinu. Třetí pozici obsadil druhý pilot Audi Daniel Abt, jehož ztráta na vítěze se vyšplhala již na 1,264 tisícin sekundy. Znovu se dobře vedlo jezdcům Jaguaru. Mitch Evans obsadil čtvrtou příčku a historicky první šampion série Nelson Piquet Jr. zajel osmý nejrychlejší čas. Sebastien Buemi se umístil na páté pozici, vedoucí muž šampionátu Sam Bird o jedno místo za ním na šesté příčce a vítěz druhého hongkongského závodu Felix Rosenqvist se rovněž vešel do nejlepší desítky, když obsadil deváté místo. Jose María López, který se vrací do šampionátu s týmem Dragon Racing, obsadil třináctou pozici. Problémy potkaly jezdce týmu Venturi Edoarda Mortaru, jenž se potýkal s potížemi s baterií a ve výsledkové listině prvního volného tréninku mu patří poslední dvacátá pozice.

druhý volný trénink

I po druhém volném tréninku se na čele udrželo Audi. Na čele tentokrát vystřídal Di Grassiho Daniel Abt, který si připsal čas 1:19,760. Jeho brazilský týmový kolega skončil ve druhých tréninkových jízdách druhý se ztrátou 138 tisícin sekundy na německého závodníka. Piloty Audi doplnil v nejlepší trojici Sebastien Buemi. Tentokrát ovšem nások "čtyř spojených kruhů" na konkurenci nebyl tak výrazný jako v prvním volném tréninku a Švýcarova ztráta na Abta činí jen 176 tisícin sekundy. Jezdci stáje Jaguar ve druhém tréninku navázali na dobrý výkon z prvních tréninkových jízd. Mitch Evans zopakoval čtvrtou příčku a v první pětce se umístil také Nelson Piquet jr., který ztratil na svého stájového kolegu jednu desetinu. Navrátivší se José María López zaznamenal oproti prvnímu volnému tréninku zlepšení a skončil na sedmé pozici. Lídr šampionátu Sam Bird zajel až třináctý nejrychlejší čas.

kvalifikace

Po dvojici tréninkových jízd byli pro kvalifikaci favority jezdci Audi. Ti ale nakonec tuto pozici nepotvrdili. V první části kvalifikace byl totiž nejrychlejší pilot indické stáje Mahindra Felix Rosenqvist před Lucasem Di Grassim a na třetím místě se možná trochu překvapivě objevil Jose María López, který tak hned v první kvalifikaci po návratu postoupil do superpole. Pro postup si dojeli rovněž čtvrtý Sebastien Buemi a také vedoucí muž šampionátu Sam Bird, který jen těsně odsunul pryč z nejlepší pětice svého týmového kolegu Alexe Lynna, jehož porazil o pouhé čtyři tisíciny. Vítěz prvního volného tréninku Daniel Abt tentokrát zajel pouze osmý nejrychlejší čas. V první části kvalifikace jsme mohli vidět hned dvě havárie. Aktéry těchto havárií byli Nick Heidfeld a později také Antonio Felix Da Costa, kteří skončili na osmnáctém, respektive devatenáctém místě. Nejpomalejší čas ovšem zajel Edoardo Mortara, který se opět potýkal se spolehlivostí.

V superpole se na trať jako první vydal vedoucí muž šampionátu Sam Bird, který nastavil laťku na 1:20,615. Vedoucí pozice mu ovšem vydržela pouze na chvíli, neboť jej překonal hned druhý účastník superpole a to Sebastien Buemi, který se blýsknul o 260 tisícin rychlejším časem než Bird. Jako třetí se na trati objevil José María López. Ten ovšem s časem 1:21,369 nedokázal překonat ani jeden z dvojice předešlých časů a zařadil se na prozatimní třetí pozici. Jako čtvrtý přišel na řadu Lucas Di Grassi. Ten ovšem nedokázal navázat na své výkony z tréninků a vystřídal Lopéze na průběžném posledním místě. Superpole zakončil svým pokusem Felix Rosenqvist. Ten dokázal překonat Di Grassiho a také Lopéze a pro start závodu tak vybojoval třetí místo. Pole position pro start závodu tak získal Sebastien Buemi. Na druhé pozici skončil Sam Bird, na třetí již zmiňovaný Felix Rosenqvist, čtvrtý se umístil José María López a pátý Lucas Di Grassi.

závod

Cílem třetího závodu sezony projel jako první pilot stáje Mahindra Felix Rosenqvist, který si po vítězném druhé závodě v Hong Kongu připisuje již druhý triumf v sezoně. Těsně za ním projel cílem Sebastien Buemi. Šampion sezony 2015-2016 absolvoval velkou část závodu v jeho vedení, o které ovšem v jeho závěru přišel a svůj start z pole position tak ve své první letošní vítězství nakonec proměnit nedokázal. Jako třetí dokončil závod Sam Bird. Další dobrý výkon podal v závodě historicky první šampion Formule E Nelson Piquet jr., jenž opět skončil těsně pod pódiem na čtvrté příčce. Na stupně vítězů se Piquet podíval naposledy ještě ve své mistrovské sezoně, v roce 2015 při závodě v Moskvě, ve kterém zvítězil. Jako pátý skončil Jean-Eric Vergne. Osm bodů za šestou pozici získal při svém návratu José María López. Sedmé místo patřilo v cíli závodu Maru Engelovi, který se ovšem v závěru závodu dostal do křížku se svým týmovým kolegou Edoardem Mortarou a důsledkem bylo Švýcarovo odstoupení. Na osmém místě skončil Nick Heidfeld. Devatý dojel Tom Blomqvist, kterému se tak jeho odložený debut ve Formuli E podařil a hned při své premiéře bodoval dvěma body. Bodovanou desítku uzavřel Nicolas Prost. Jako jedenáctý projel cílem Alex Lynn, který měl hned ve druhém kole kolizi s Danielem Abtem, po které se dostal do hodin a propadl až na chvost startovního pole. Za tento incident byl německý pilot Audi shledán komisaři závodu vinným a obdržel penalizaci průjezd boxy, která jej vyřadila ze hry o body a Abt tak obsadil dvanáctou pozici. Na velmi dobré výsledky z kvalifikace a zejména z tréninků nedokázal v závodě navázat druhý pilot Jaguaru Mitch Evans, který doplatil na špatné načasování výměny vozu. Zatímco Evans měnil vůz v závodním režimu, většina startovního pole tak učinila během full course yellow, která byla vyvěšena poté, co zůstal na trati stát vůz Andrého Lotterera, kterého potkaly technické problémy. Novozélanďan se tak umístil až na třináctém místě. Krom Edoarda Mortary a Andrého Lotterera cíl závodu nespatřili rovněž Oliver Turvey a také úřadující šampion Lucas Di Grassi, který se sice v úvodu závodu nacházel na čtvrté příčce, poté ovšem i jeho potkaly technické problémy a závod tak pro něj skončil předčasně. Tým Audi Sport ABT Schaeffler tak nakonec závodní víkend, který začal opravdu slibně, končí bez jediného bodu. Pro Di Grassiho jde o skutečně nevydařený vstup do sezony. V úvodních třech kláních totiž vyšel pokaždé bodově naprázdno a jeho cesta za obhajobou titulu tak bude velmi obtížná. Dva bonusové body za nejrychlejší kolo závodu získal Nelson Piquet Jr.

Do čela šampionátu se po dnešním vítězství dostává Felix Rosenqvist, který má nyní na svém kontě 54 bodů a zdá se, že po své nováčkovské sezoně, který zakončil na třetí pozici, bude ve svém druhém ročníku mířit mnohem výš. Sam Bird se po dnešním závodě propadl na druhou pozici a na Švéda nabral čtyřbodovou ztrátu. Třetí je pilot stáje Techeetah Jean-Eric Vergne. Na čtvrté pozici se nachází Nelson Piquet jr.(25 bodů), na páté Edoardo Mortara(24 bodů), na šesté Nick Heidfeld(21 bodů), na sedmou příčku vystoupal po dnešním "stříbru" Sebastien Buemi(19 bodů), osmé místo patří Mitchi Evansovi(15 bodů), deváté Danielu Abtovi(11 bodů) a nejlepší desítku uzavírá Antonio Felix Da Costa(8 bodů). Jedenáctý je Oliver Turvey(8 bodů), dvanáctý José María López(8 bodů), třináctý Nicolas Prost(8 bodů), čtrnáctý Alex Lynn(7 bodů), patnáctý Maro Engel(6 bodů), šestnáctý Tom Blomqvist(4 body) a posledním z pilotů, kterým se v této sezoně podařilo bodovat, je sedmnáctý Luca Filippi, který získal jeden bod. Brz bodů zůstávají osmnáctý André Lotterer, devatenáctý Lucas Di Grassi, dvacátý Kamuj Kobajaši, jednadvacátý Jerome D´Ambrosio a dvaadvacátý Neel Jani, který bez nich pravděpodobně již zůstane, neboť s týmem Dragon Racing ukončil spolupráci hned po úvodním podniku v Hong Kongu. Třetí podnik sezony se bude konat v Chile v Santiagu 3.února. Do jihoamerické země zavítá Formule E vůbec poprvé.

Kompletní výsledky volných tréninků, kvalifikace a závodu najdete zde.

 

Formule E: V neděli se uskuteční nováčkovské testy

13. ledna 2018, 12:06 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: V neděli se uskuteční nováčkovské testy
Kteří piloti se v nich představí?

Již dnes pokračuje čtvrtá sezona Formule E svým druhým podnikem, který se uskuteční v marockém Marrakeši. Půjde teprve o druhý závod v ulicích čtvrtého největšího města Maroka. Elektrický seriál si zde odbyl premiéru v prosinci 2016. Tehdy v závodě triumfoval Sebastien Buemi, který zde zaznamenal druhé z šesti prvenství, které si v minulé sezoně připsal. Druhé představení šampionátu bude okořeněno historicky prvním nováčkovským testem Formule E, který se bude konat v neděli, tedy den po závodě. Jeho startovní listina čítá dohromady dvacet jmen, mezi kterými najdeme jak mladé talentované závodníky, tak piloty s bohatými zkušenostmi z ostatních motoristických šampionátů včetně Formule 1. Podívejme se tedy na ni podrobněji.

Renault e.dams

Nejúspěšnéjší stáj šampionátu Renault e.dams, která vyhrála v hodnocení týmů ve všech dosavadních třech sezonách, nominovala do testů dva mladíky. Znamějším z dvojice je Alexander Albon. Thajský pilot dosáhl největšího úspěchu své kariéry v sezoně 2016, kdy se v šampionátu GP3 umístil hned za svým tehdejším týmovým kolegou a v současnosti pilotem Sauberu ve Formuli 1 Charlesem Leclercem a stal se tak vicemistrem série. Do druhého vozu francouzského týmu usedne Japonec Mitsunori Takaboshi, jehož nasazení je odměnou za loňský titul v japonské Formuli 3. Takaboshi okusil mimo jiné také japonský šampionát Super GT.

Audi Sport ABT Schaeffler

Stáj úřadujícího šampiona Lucase Di Grassiho Audi Sport ABT Schaeffler dá v testech příležitost nizozemskému pilotovi Nycku De Vriesovi, který patří do juniorského programu Mclarenu a v loňském roce absolvoval svou první sezonu ve Formuli 2, během které vystřídal dva týmy Rapax a Racing Engineering. Nejvíce se blýsknul v ulicích Monte Carla, kde dokázal vyhrát sprint a v celkovém pořadí se umístil sedmý. Patrně jeho nejzdařilejší sezonou byl ročník 2014, kdy dosáhl na titul mistra Formule Renault 2.0 v Eurocupu a zároveň také v alpském šampionátu. Jeho týmovým kolegou bude v testech Švýcar Nico Müller, který je stejně jako De Vries šampionem dvoulitrové Formule Renault. Müller v roce 2009 ovládl švýcarský šampionát této kategorie. Jeho poslední sezonou, kdy závodil ve formulovém šampionátu, byl rok 2013, ve které skončil se dvěma vítězstvími na páté pozici. Od roku 2014 závodí rodák z Thunu v německém šampionátu cestovních vozů DTM, kde skončil nejlépe v roce 2016. V této sezoně si dokonce dojel pro jedno vítězství. Müller si v loňské sezoně vyzkoušel také závody GT vozů, WEC a dokonce také světový šampionát v rallycrossu, kde se zúčastnil dvou podniku v barvách týmu dalšího pilota DTM Mattiase Ekströma a v lotyšské Rize se dokonce umístil na velmi solidní šesté pozici.

Mahindra Racing

Indický tým sází na zkušenější jezdce. Prvním pilotem bude Belgičan Sam Dejonghe. Dejonghe v loňské sezoně absolvoval v několika sériích závody GT a působil také v beneluxském šampionátu cestovních vozů TCR, ve které skončil na pátém místě a ve třech závodech dokázal zvítězit. Ve formulovém šampionátu se šestadvacetiletý pilot objevil naposledy v sezoně 2015, kdy absolvoval jeden v šampionátu MRF Challenge 2000. Vedle něj angažovala stáj Španěla Daniela Juncadellu, který je šampionem Formule 3 z roku 2012 a v letech 2013-2016 působil v DTM, kde se mu ovšem díru do světa udělat nepodařilo. Nejvíce se mu zadařilo v jeho premiérové sezoně 2013, když obsadil celkové šestnácté místo. Existuje ovšem šance, že se Španěl do německého mistrovství v letošní sezoně vrátí, neboť patří mezi kandidáty na volné místo po Robertu Wickensovi. Sezonu 2017 strávil Juncadella závoděním s GT vozy.

DS Virgin Racing

Tým Richard Bransona se testů zúčastní se dvěma nadějemi současného motorsportu, z nichž jeden má již zkušenost se závoděním ve Formuli 1. Tím je italský pilot Antonio Giovinazzi, který je členem juniorského programu Ferrari a v loňské sezoně Formule 1 zaskočil v úvodních dvou velkých cenách v Austrálii a v Číně za zraněného Pascala Wehrleina. Ferrari, které od letošní sezony bude úzce spolupracovat s týmem Sauber, jenž se tak stane v podstatě juniorským týmem stáje z Maranella, usilovalo o to, aby švýcarská stáj Giovinazziho angažovala na pozici závodního pilota vedle dalšího juniora Ferrari Charlese Leclerca. Sauber se ovšem rozhodl ponechat si Marcuse Ericssona a italský pilot bude v týmu působit ""pouze" jako rezervní jezdec. Giovinazzi je vicemistrem GP2 z roku 2016, kdy jen o pouhých osm bodů podlehl současnému pilotovi Toro Rosso Pierre Gaslymu. Vyzkoušel si již také DTM, když v sezoně 2015 absolvoval za volantem Audi podnik na okruhu Moscow Raceway jako náhrada za suspendovaného Tima Scheidera. Giovinazziho v testech doplní Joel Eriksson. Švéd patřil v závěrečných dvou sezonách k elitě evropské Formule 3. Zatímco sezonu 2016 zakončil na pátém místě celkového pořadí, v loňské sezoně vybojoval titul vicemistra. Pro letošní sezonu se přesouvá z formulových šampionátů do DTM, kde se stane novou akvizicí BMW.

Techeetah

Ve vozech čínského týmu budou v neděli testovat dva zkušení piloti. Tím první je sedmatřicetiletý Francouz Frédéric Makowiecki, který má na svém kontě bohaté zkušenosti s GT vozy a působí ve WEC, kde spolu s Richardem Lietzem a Patrickem Piletem hájí barvy Porsche GT Teamu.V letech 2014 a 2017 se Makowiecki stal vicemistrem třídy LMGTE Pro. Další titul vicemistra získal roku 2012 v šampionátu GT1. Francouz získal rovněž dvě pódiová umístění v legendárním závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 2012 a 2014. Zatímo před šesti lety skončil Makowiecki spolu Jaimem Melem a Dominikem Farnbacherem ještě ve voze Ferrari na druhé pozici v kategorii LMGTE Pro, v roce 2014 již za volantem Porsche, u kterého se střídal s Marco Holzerem a Richard Lietzem, dokončil závod na třetím místě. Francouzová poslední zkušenost s formulemi se datuje až k roku 2000, kdy působil ve francouzské Formuli 3. Spolu s Makowieckim bude pro Techeetah testovat James Rossiter. Čtyřiatřicetiletý Brit působil v loňské sezoně v japonském šampionátu Super GT, ve kterém obsadil pátou pozici a zúčastnil se také třech podniků WEC. Rossiter usedne do kokpitu formule poprvé od roku 2016, kdy závodil v japonské Super Formuli. Rossiter působil v minulosti také jako testovací jezdec Formule 1 a to ve stájích BAR(2005), Honda(2006,2008), Super Aguri(2007) a také ve Force Indii, kde působil jako testman v sezonách 2012 a 2013.

NIO Formula E Team

Druhý tým pocházející z nejlidnatější země světa nasadí do testů duo, které se v současnosti věnuje vytrvalostním závodům. Prvním nominovaným je Brit Harry Tincknell. Tincknell hájil v loňské sezoně barvy stáje Chipa Ganassiho ve WEC a se svým spolujezdcem Andym Priaulxem obsadil celkově třetí příčku mezi vozy kategorii LMGTE Pro. Tato britská dvojice ještě s Brazilcem Pipem Deranim uspěla také v Le Mans, kde po čtyřiadvacetihodinovém boji přijela do cíle na druhém místě. Naposledy si Tincknell zazávodil s formulí v roce 2013, ve které působil v evropské Formuli 3 a obsadil v ní páté místo. Druhým z dvojice je Švýcar Alexandre Imperatori.Imperatori závodil v uplynulé sezoně bez většího úspěchu s vozy GT v šampionátech Pirelli World Challenge a China GT Championship. Od jeho posledního působení ve formulových závodech uplynulo již sedm let. V roce 2011 závodil v japonské Formule Nippon(dnešní Super Formule).

MS&AD Andretti Formula E

U týmu Michaela Andrettiho se bude mísit zkušenost a talent. Zkušenost představuje Kanaďan Bruno Spengler, což je fanouškům motorsportu známé jméno, zejména fanouškům DTM. V tomto šampionátu totiž Spengler slavil v roce 2012 mistrovský titul. Spengler je součástí německé série již od roku 2005 a to velmi úspěšnou. Krom titulu před šesti lety se stal v sezonách 2006 a 2007 vicemistrem a sezony 2010, 2011 a 2013 jsou v jeho životopise zapsány bronzovým písmem. V loňské sezoně skončil v šampionátu až třináctý, když vyhrál pouze jeden závod na Norisringu. Podobně jako u Frédérica Makowieckého Spenglera čeká první zkušenost s formulí po velmi dlouhé době. Naposledy do ní usedl v roce 2004, kdy závodil v Euroserii Formule 3, kde se umístil celkově jako jedenáctý. Představitelem talentu je teprve sedmnáctiletý Colton Herta, který je synem bývalého pilota Indycar Bryana Herty. V loňské sezony skončil třetí v Indy Lights.

Dragon Racing

Stáj Dragon Racing dá v testech příležitost německému mladíkovi Maximilianu Güntherovi, který v sezonách 2016 a 2017 skončil v evropské Formuli 3 na bronzové příčce. Zatím není jasné, kde bude působit v letošním roce. Možnostmi je přestup do Formule 2, jejichž posezonních testů se zúčastnil se stájí Racing Engineering anebo do DTM, kde patří mezi kandidáty na volné místo po Robertu Wickensovi. Zde se ovšem jeho celosezonní angažmá nezdá příliš nepravděpodobné. Po rozchodu americké stáje s Neelem Janim se o Güntherovi hovořilo rovněž jako o adeptovi na jeho volné místo. Janiho ovšem do konce sezony nakonec nahradí trojnásobný šampion WTCC José María López. Druhým jezdcem týmu, o které se rovněž mluvilo jako o kandidátovi na volnou závodní sedačku po Janim, bude Andrea Caldarelli. Ital působí již od roku 2012 v japonské serii Super GT, ve které v loňské sezoně skončil se svým spolujezdcem Kazuyou Oshimou. K "zemi vycházejícího slunce" se vztahuje rovněž i jeho poslední formulová zkušenost, která se odehrála v roce 2015, když absolvoval sezonu Super Formule.

Venturi Formula E Team

Stáj, jejímiž vlastníky jsou monacký podnikatel Gildo Pallanca Pastor a hollywoodský herec Leonardo DiCaprio, podobně jako tým Andretti sází na kombinaci zkušenosti a talentu. Zkušenost bude ztělesňovat šestatřicetiletý Gary Paffett, kterého letos čeká již čtrnáctá sezona v DTM za volantem "stříbrného šípu". Paffett se roku 2005 stal šampionem série a dokonce čtyřikrát(2004,2009,2010 a 2012) si připsal titul vicemistra. Zároveň má také velké zkušenosti s pozicí testovacího jezdce ve Formuli 1, kterou zastával v letech 2006-2014 u Mclarenu a od roku 2016 je vývojovým jezdcem stáje Williams, v jehož barvách se loni dokonce zúčastnil sezonních testů v Bahrajnu. Druhým jezdcem stáje Venturi bude domácí závodník Michaël Benyahia. Sedmnáctiletý talentovaný závodník zvítězil v uplynulé sezoně v severoevropském šampionátu Formule Renault 2.0.

Panasonic Jaguar Racing

Britská stáj nasadí v testech pilota se zkušenostmi z Formule 1 a vedle něj nadějného mladíka. Tím zkušeným je Paul Di Resta. Brit působil v královně motorsportu v letech 2011-2013 ve stáji Force India a ačkoli jeho výkony nebyly špatné, indická stáj se pro sezonu 2014 rozhodla angažovat Nica Hülkenberga se Sergiem Perezem, v důsledku čehož na Di Restu nezbylo ve Formuli 1 místo a jeho kroky vedly zpět do německého šampionátu DTM, kde se stal v roce 2010 před svým vstupem do Formule 1 šampionem. Po svém návratu se mu ale zatím další titul přidat nepodařilo. V období 2014-2017 se mu povedlo zvítězit celkem ve dvou závodech a nejlépe se umístil na celkovém pátém místě v roce 2016. V loňské sezoně se po třech let vrátil zpět do Formule 1, ačkoli jenom na jeden závod na Hungaroringu, kde jakožto rezervní jezdec nahradil nemocného Felipeho Massu a ačkoli do vozu, který byl navíc uzpůsoben Massově stylu, usedl s minimální zkušeností se současnou generací vozů Formule 1 a závod nedokončil, zvládl obtížnou situaci bravurně. Brit po tomto výkonu patřil dlouho mezi kandidáty na sedačku u Williamsu pro letošní sezonu, tu ovšem nakonec velmi pravděpodobně získá Sergej Sirotkin. Vedle Di Resty usedne v testech do vozu Jaguar pokračovatel brazilské závodnické dynastie Pietro Fittipaldi, který je vnukem legendárního Emersona Fittipaldiho a zároveň synovcem dalších dvou bývalých pilotů Formule 1 Christiana Fittipaldiho a Maxe Papise. V loňské sezoně se stal historicky posledním šampionem světové série Formule V8 3.5. Jakým směrem se bude dále vyvíjet jeho kariéra je zatím ve hvězdách.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Do Indycar míří dva evropští nováčci

9. ledna 2018, 20:09 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Do Indycar míří dva evropští nováčci
Do americké formulové série přichází dvojice Evropanů.

V letošní sezoně najdeme ve startovní listině IndyCar Series minimálně sedm nových tváří. Po brazilském závodníkovi Matheusu Leistovi(A.J. Foyt Enterprises), Zachu Veachovi(Andretti Autosport), Jacku Harveym(Michael Shank Racing), loňském šampionovi Indy Lights Kylu Kaiserovi(Juncos Racing) a bývalém závodníkovi DTM Robertu Wickensovi(Schmidt Peterson Motorsports) zažijí v nadcházející sezoně svůj debut i dva evropští závodníci.

Prvním příchozím novicem je rakouský závodník René Binder, který oslaví v letošním roce 26. narozeniny a má na svém kontě zkušenosti z GP2, respektive Formule 2, ve které se jednoho závodního víkendu zúčastnil i v loňské sezoně. Během ní ovšem bylo jeho hlavní náplní působení ve WS Formule V8 3.5. V derniérové sezoně tohoto šampionátu získal se čtyřmi triumfy "bramborovou" medaili, přičemž na "bronz", který získal účastník několika volných tréninků Formule 1 s Force Indií Alfonso Celis Jr., mu scházely pouhé tři body. Pro letošní sezonu se dohodl s novým účastníkem série Juncos Racing, v jejímž voze absolvuje čtveřici okruhových závodů. Těmi budou hned úvodní podnik v St.Petersburgu(11. března), dále čtvrtý závod sezony v Alabamě(22. dubna), dvanácté klání sezony v ulicích Toronta(15. července) a poslední Rakušanovo představení v sezoně by se mělo uskutečnit o dva týdny později, tedy 29. července, v Mid-Ohiu. Na oválových závodech bude tým reprezentovat další nováček Kyle Kaiser. Účast stáje byla potvrzena zatím jen v osmi závodech sezony a není jasné, zda ji uvidíme ve všech podnicích.

Druhým Evropanem, který přichází do amerického šampionátu, je Brit Jordan King. Šampion britské Formule 3 odchází za "velkou louži" po třech sezonách strávených v GP2, respektive ve Formuli 2, kde působil v týmech Racig Engineering(2015-2016) a MP Motorsport. Barvy nizozemské stáje hájil v loňské sezoně. Nejvíce o sobě dal vědět v roce 2016, když dokázal triumfovat ve dvou závodech a v celkovém hodnocení obsadil sedmou příčku. V sezonách 2015 a 2016 získal také zkušenosti s Formulí 1, když působil jako testovací jezdec týmu Manor. Jeho novým zaměstnavatelem bude Ed Carpenter. Stejně jako Binder se ani King nezúčastní celé sezony Indycar. Závodů ovšem absolvuje britský závodník o mnohem více než Rakušan a to hned 11. Stejně jako v předchozích letech použije i letos stáj formát, kdy do prvního vozu posadí jedničku týmu, kterou bude Spencer Pigot a o druhý vůz se bude dělit"okruhový" a "oválový" jezdec. Zatímco King absolvuje všechny okruhové závody, na oválech se ve druhém voze představí tradičně šéf týmu Ed Carpenter.

 

Na závěr testů byli v Daytoně nejrychlejší Taylor, Van Der Zande a Hunter-Reay

8. ledna 2018, 08:49 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Na závěr testů byli v Daytoně nejrychlejší Taylor, Van Der Zande a Hunter-Reay
Posádka týmu Konica Minolta Cadillac DPi-V.R zaznamenala čas 1:36,757.

V závěrečném sedmém volném tréninku skončila na první pozici posádka Renger Van Der Zande-Jordan Taylor-Ryan Hunter-Reay. Druhý čas zajeli vítězové úvodní kvalifikace Felipe Nasr, Stuart Middleton, Eric Curran a Mike Conway, kteří byli o 357 tisícin pomalejší než vítězná trojice. V sedmých tréninkových jízdách se rovněž zadařilo stáji Jackie Chan DCR Jota, jejíž posádka ve složení Antonio Felix Da Costa, Ferdinand Habsburg, Alex Brundle a Ho-Pin Tung zaznamenala velmi slušný třetí čas. Jejich týmoví kolegové Lance Stroll, Felix Rosenqvist, Robin Frijns a Daniel Juncadella rovněž pronikli do první desítky, když obsadili šestou pozici. Zbylé dva vozy Cadillac se tentokrát v porovnání s předcházejícími tréninky umístily nezvykle vzadu. Posádka stáje Mustang Sampling Racing Joao Barbosa-Filipe Albuquerque-Christian Fittipaldi skončila osmá a vítězové šestého volného tréninku Matt McMurry, Tristan Vautier a Eddie Cheever III se tentokrát umístili dokonce až na sedmnácté pozici. Tomuto výkonu ovšem nejspíše nemůžeme přikládat příliš velký význam, neboť poslední volný trénink se uskutečnil až po první kvalifikaci a spousta posádek se již nesoustředila na zajetí nejrychlejších kol. Posádce týmu United Autosports Fernando Alonso-Lando Norris-Phil Hanson patřilo na konci tréninku jedenácté místo.

Kategorie GTLM tentokrát patřila posádkám stáje Porsche GT Team. Nejrychlejší čas zajeli Laurens Vanthoor, Earl Bamber a Gianmaria Bruni, jejich týmoví kolegové Frédéric Makowiecki, Patrick Pilet a Nick Tandy skončili druzí. Do nejlepší trojice se na závěr testů dostala také posádka týmu Corvette Racing Jan Magnussen-Antonio Garcia-Mike Rockenfeller, která obsadila bronzovou příčku. Během sedmého tréninku ovšem již nezasáhly vozy stáje Ford Chip Ganassi, které zůstaly v garáži.

Třída GTD tentokrát patřila posádce GRT Grasser Racing Teamu Christian Engelhart-Christoph Lenz-Louis Machiels-Ezequiel Pérez Companc-Max Van Splunteren. Na druhém místě skončila posádka týmu Michael Shank Racing Katherine Legge-Álvaro Parente-Trent Hindman-A.J. Allmendinger a na třetím druhá posádka GRT Grasser Racing Teamu Mirko Bortolotti-Rolf Ineichen-Rik Breukers-Franck Perera.

Kompletní výsledky sedmého volného tréninku najdete zde.

Program podniku bude pokračovat ve čtvrtek 25. ledna, kdy se uskuteční osmý volný trénink(15:20), devátý volný trénink(19:40), od 21:55 dojde na druhé kvalifikační jízdy, které již budou rozhodovat o pořadí na startu závodu a čtvrteční program zakončí volný trénink číslo deset v 0:30. V pátek 26. ledna čeká jezdce pouze jedenáctý volný trénink a to v 15:40. V sobotu 27. ledna ve 20:40 odstartuje již samotný závod.

 

První kvalifikace v Daytoně jsou za námi

7. ledna 2018, 19:35 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - První kvalifikace v Daytoně jsou za námi
V prvních kvalifikačních jízdách se do čela vrátila posádka Whelen Engineering Racingu.

V prvních kvalifikačních jízdách, ve kterých ovšem ještě nejde o postavení na startu, nýbrž pouze o pozice týmů v boxech, se na čelo vrátila posádka týmu Whelen Engineering Racing Felipe Nasr-Stuart Middleton-Eric Curren-Mike Conway. Vítězové šestého volného tréninku Matt McMurry, Tristan Vautier a Eddie Cheever III tentokrát zaostali o 231 tisícin sekundy a obsadili druhou pozici. Vůz Cadillac skončil také na místě třetím a to posádka stáje Mustang Sampling Racing Joao Barbosa-Filipe Albuquerque-Christian Fittipaldi. Čtvrtou pozici obsadili Jordan Taylor, Renger Van Der Zande a Ryan Hunter-Reay. Za vozy Cadillac se opět umístily posádky stáje Acura Team Penske. Tentokrát byli rychlejší posádkou Juan Pablo Montoya-Dane Cameron-Simon Pagenaud, která ve výsledcích figuruje na páté pozici. Jejich týmoví kolegové Graham Rahal, Helio Castroneves a Ricky Taylor byli o 243 tisícin sekundy pomalejší a obsadili šestou pozici. Souboj pilotů Formule 1 se v kvalifikaci podařilo vyhrát Fernandu Alonsovi, který se svými týmovými kolegy Lando Norrisem a Philem Hanson zajel dvanáctý nejrychlejší čas a byli tak o 184 tisícin rychlejší než posádka Lance Stroll-Felix Rosenqvist-Daniel Juncadella-Robin Frijns, kteří se umístili na třinácté pozici.

Třída GTLM znovu patřila stáji Ford Chip Ganassi, konkrétně posádce Joey Hand-Sebastien Bourdais-Dirk Müller. Druhý čas zajeli Marcel Fässler, Mike Rockenfeller a Oliver Gavin ze stáje Corvette Racing a třetí skočila druhá posádka týmu Chipa Ganassiho Ryan Briscoe-Richard Westbrook-Scott Dixon. Nejlepší trojice kvalifikace se tak shoduje s nejrychlejší trojicí šestého volného tréninku.

Kategorii GTD opanovala posádka stáje GRT Grasser Racing Team Mirko Bortolotti-Rik Breukers-Rolf Ineichen-Franck Perera. Druzí skončili jezdci týmu Magnus Racing Markus Winkelhock, Andrew Davis, Adam Lally a John Potter. Třetí pozici obsadili Mathieu Jaminet, Patrick Long, Christina Nielsen a Robert Renauer.

Kompletní výsledky prvních kvalifikačních jízd najdete zde.

Nyní na jezdce čeká již jenom sedmý volný trénink, který odstartuje ve 20:45 a zakončí oficiální testy.

V šestém volném tréninku byla nejrychlejší stáj Spirit of Daytona Racing

7. ledna 2018, 18:48 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - V šestém volném tréninku byla nejrychlejší stáj Spirit of Daytona Racing
V šestém volném tréninku byli nejrychlejší Matt McMurry, Tristan Vautier a Eddie Cheever III.

I v šestých tréninkových jízdách zvítězil vůz Cadillac. Poprvé během tohoto víkendu zvítězila posádka stáje Spirit of Daytona Racing Matt McMurry-Tristan Vautier-Eddie Cheever III. Opět byl ovšem překonán nejtěsnější rozdíl víkendu. V tomto případě totiž dělilo vítěznou posádku a druhou nejrychlejší posádku Joao Barbosa-Filipe Albuquerque-Christian Fittipaldi pouhých 30 tisícin sekundy! Třetí pozici obsadili Jordan Taylor, Renger Van Der Zande a Ryan Hunter-Reay. V šestém tréninku  o sobě konečně dal trochu vědět tým Rogera Penskeho. Jeho posádka Helio Castroneves-Graham Rahal-Ricky Taylor totiž zajela čtvrtý čas a byla tak nejrychlejší z posádek nezávodících s vozem Cadillac a porazili také vítěze předchozích dvou volných tréninků Felipeho Nasra, Stuarta Middletona, Erica Currana a Mikea Conwaye, kteří tentokrát skončili pátí. Druhá posádka stáje Acura Team Penske Juan Pablo Montoya-Simon Pagenaud-Dane Cameron obsadila šesté místo. Co se týče souboje dvojice aktivních pilotů Formule 1 Fernanda Alonsa a Lance Strolla, i v tomto případě byl rychlejší Kanaďan. Zatímco posádka složená kromě Lance Strolla také z Felixe Rosenqvista, Daniela Juncadelly a Robina Frijnse obsadila deváté místo, Fernando Alonso, Lando Norris a Phil Hanson se umístili na jedenácté pozici.

Kategorie GTLM opět patřila týmu Chipa Ganassiho. Nejrychlejší čas zajela posádka Sebastien Bourdais-Dirk Müller-Joey Hand. Do bojů o nejvyšší příčky se konečně zapojila také stáj Corvette Racing. Trojice Marcel Fässler, Oliver Gavin a Tommy Milner totiž zaznamenala druhý nejrychlejší čas a jen 16 tisícin sekundy jí chybělo k vítězství. Ještě menší byl rozestup mezi druhým a třetím místem. Třetí nejrychlejší posádka Scott Dixon-Richard Westbrook-Ryan Briscoe totiž byla jen o pouhé dvě tisíciny pomalejší než jezdci týmu Corvette Racing. Rozdíl mezi první trojicí kategorie GTLM tak činil pouze 18 tisícin sekundy!

Kategorie GTD patřila týmu Paul Miller Racing a posádce Andrea Caldarelli-Bryce Miller-Bryan Sellers-Madison Snow. Na druhé pozici se umístila posádka týmu Magnus Racing složená z Andrewa Davise, Andyho Lallyho, Johna Pottera a bývalého pilota Formule 1 Markuse Winkelhocka. Třetí skončili Rolf Ineichen, Mirko Bortolotti, Rik Breukers a Franck Perera.

Kompletní výsledky šestého tréninku jsou k dispozici zde.

Whelen Engineering Racing zůstává na čele i po pátém volném tréninku

7. ledna 2018, 12:47 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Whelen Engineering Racing zůstává na čele i po pátém volném tréninku
Cadillac opět obsadil celou nejlepší čtyřku.

Posádka Felipe Nasr-Stuart Middleton-Eric Curran-Mike Conway se udržela na úplném vrcholu výsledkové listiny i po pátém volném tréninku. Druhá pozice i v tomto tréninku patřila posádce Jordan Taylor-Renger Van Der Zande-Ryan Hunter-Reay. Znovu byl mezi prvními dvěma posádkami velmi těsný rozdíl a to dokonce ještě menší než ve čtvrtém tréninku, kdy první dvě posádky dělilo pouhých 83 tisícin sekundy. Tentokrát se posádka stáje Konica Minolta DPi-V.R přiblížila ke čtveřici hájící barvy Whelen Engineering Racing na pouhých 55 tisícin sekundy. Na třetím místě skončila posádka Joao Barbosa-Filipe Albuquerque-Christian Fittipaldi. Nejpomalejším prototypem Cadillac byl tentokrát vůz týmu Spirit of Daytona Racing pilotovaný Mattem McMurrym, Tristanem Vautierem a Eddiem Cheeverem III. Pozici nejlepší posádky, která nezávodí s vozem Cadillac, zopakovali jezdci týmu Jackieho Chana Antonio Felix Da Costa, Alex Brundle, Ferdinand Habsburg a Ho-Pin Tung, kteří zajeli stejně jako v předcházejícím tréninku pátý nejrychlejší čas. Posádky současných pilotů Formule 1 Fernanda Alonsa a Lance Strolla se v těchto trénincích nedokázaly dostat do nejlepší desítky. Zatímco Lance Stroll spolu s Felixem Rosenqvistem, Danielem Juncadellou a Robinem Frijnsem obsadila patnáctou pozici, piloti týmu United Autosports Fernando Alonso, Lando Norris a Phil Hanson byli o zhruba tři desetiny sekundy pomalejší a umístili se o příčku hůře.

Na čele kategorie GTLM se znovu umístila posádka týmu Ford Chip Ganassi Racing. Tentokrát zvítězili obhájci prvenství Joey Hand, Sebastien Bourdais a Dirk Müller, kteří byli o půl sekundy rychlejší než posádka Porsche GT Teamu Earl Bamber-Laurens Vanthoor-Gianmaria Bruni, která zajela druhý čas. Vítězové předchozího tréninku Ryan Briscoe, Richard Westbrook a Scott Dixon tentokrát obsadili třetí příčku.

Kategorie GTDM byla opět velice vyrovnaná. Jedenáct nejrychlejších vozů kategorie se dokázalo vměstnat do jedné vteřiny. Nejrychlejší byli Dominik Baumann, Kyle Marcelli a Bruno Junqueira, kteří hájí barvy týmu 3GT Racing. Se ztrátou pouhých 32 tisícin sekundy skončila na druhém místě posádka stáje GRT Grasser Racing Team Rolf Ineichen-Mirko Bortolotti-Franck Perera-Rik Breukers a třetí místo obsadili Dominik Farnbacher, Jack Hawksworth, David Heinemeier-Hansson a Scott Pruett, který mimo jiné oznámil, že tento závod bude jeho posledním v kariéře. Jezdci týmu 3GT Racing ztratili na své stájové kolegy, kteří zvítězili, 94 tisícin sekundy.

Kompletní výsledky pátého volného tréninku najdete na http://results.imsa.com/ 

Dnes se uskuteční poslední den Roar Before The Rolex 24, který zahájí v 16:45 půlhodinový šestý volný trénink. Po šestých tréninkových jízdách přijdou na řadu první kvalifikace, které ovšem ještě nerozhodnou o postavení na startu závodu, který se bude konat za tři týdny, ale pouze o pozicích týmů v boxech. Každá z nich bude trvat pouze čtvrt hodiny. V 17:25 vyjedou na trať vozy třídy GTD, v 17:50 kategorie GTLM a poslední kvalifikace prototypů odstartuje v 18:15. Testy ovšem definitivně vyvrcholí až ve 20:45, kdy se uskuteční sedmý volný trénink, který budou mít jezdci na zajetí co nejrychlejšího kola hodinu.

Čtvrtý trénink vyhrává v Daytoně Whelen Engineering Racing

7. ledna 2018, 00:00 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Čtvrtý trénink vyhrává v Daytoně Whelen Engineering Racing
Cadillac byl nejrychlejší i ve čtvrtém volném tréninku.

Ve čtvrtém volném tréninku pokračovala dominance vozů značky Cadillac, která stejně jako v prvních tréninkových jízdách kompletně obsadila první čtyřku. Nejrychlejší čas tentokrát zajela posádka týmu Whelen Engineering Racing ve složení Mike Conway, Eric Curran, Sam Middleton a Felipe Nasr. Právě bývalý pilot stáje Sauber ve Formuli 1 má na vítězství v tomto tréninku největší zásluhu, neboť to je právě on, kdo má na svědomí nejrychlejší kolo tohoto tréninku, které má hodnotu 1:36,973. Jedná se ovšem o velmi těsné první místo, neboť na posádku týmu Konica Minolta Cadillac DPi-V.R Renger Van Der Zande-Jordan Taylor-Ryan Hunter-Reay, která po vítězství ve třetím tréninku tentokrát skončila na druhé místě, činí pouhých 83 tisícin sekundy, což je nejtěsnější rozdíl ze všech dosud odjetých volných tréninků. Na třetím místě se umístili Matt McMurry, Tristan Vautier a Eddie Cheever III z týmu Spirit of Daytona Race. Posádka Joao Barbosa-Filipe Albuquerque-Christian Fittipaldi tentokrát skončila čtvrtá. Nejrychlejším vozem za Cadillacy byl tentokrát vůz stáje Jackieho Chana, který řídili Antonio Felix Da Costa, Ferdinand Habsburg, Ho-Pin Tung a Alex Brundle. Tato čtveřice dokonce zajela rychleji než CORE Autosport, který v předchozích trénincích byl asi největším konkurentem Cadillaců. Tentokrát to ovšem posádce Loic Duval-Romain Dumas-Colin Braun-Jon Bennett stačilo "pouze" na šesté místo. Druhá posádka týmu Jackie Chan DCR JOTA Lance Stroll-Felix Rosenqvist-Daniel Juncadella-Robin Frijns uzavírají ve výsledkové listině první desítku. Naopak tu druhou otevírá posádka United Autosports Fernando Alonso-Lando Norris-Phil Hanson, kteří tak zopakovali jedenáctou pozici z předchozího tréninku. Porovnáme-li dosavadní účinkování Fernanda Alonsa a Lance Strolla zde v Daytoně, musíme konstatovat, že zatím si vede lépe Strollova posádka, která byla rychlejší již ve třech případech, zatímco Alonsova pouze jednou hned v úvodním tréninku.

V kategorii GTLM byli opět nejrychlejší Scott Dixon, Richard Westbrook a Ryan Briscoe. Mezi posádky týmu Chipa Ganassiho se tentokrát dokázal vklínit jediný jezdec týmu Risi Competizione v těchto testech Alessandro Pier Guidi, který tak obsadil druhou pozici. Druhá posádka stáje Ford Chip Ganassi Racing Sebastien Bourdais-Joey Hand-Dirk Müller zajela třetí nejrychlejší čas.

Ve třídě GTD zvítězili jezdci stáje Michael Shank Racing Lawson Aschenbach, Mario Farnbacher, Come Ledogar a Justin Marks. Na čele této kategorie to ovšem bylo v tomto tréninku více než těsné, jelikož druzí Matteo Cairoli, Sven Müller, Harald Proczyk, Steve Smith a Randy Walls z Manthey Racingu ztratili na první příčku pouhých 43 tisícin a třetí posádka stáje GRT Grasser Racing Team Mirko Bortolotti-Rik Breukers-Rolf Ineichen-Franck Perera zaostala za pěticí týmu Manthey Racing dokonce jen o 14 tisícin sekundy.

V případě zájmu o celé výsledky tréninku navštivte http://results.imsa.com/

Na jezdce dnes čeká už jen pouze pátý volný trénink, který odstartuje v 0:30.

« 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »