Články: Motorsport

Tým Německa na Závodě šampionů opět se Schumacherem a Vettelem!

21. listopadu 2018, 09:25 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Tým Německa na Závodě šampionů opět se Schumacherem a Vettelem!
Německou trikoloru bude v Mexiku reprezentovat dvojice Vettel – Schumacher, přičemž druhý jmenovaný si odbude v tomto klání premiéru.

Sebastian Vettel se Závodu šampionů účastní pravidelně od roku 2007, kdy závodil po boku legendárního Michaela Schumachera. Tehdy začala jejich vítězná šňůra čítající šest po sobě jdoucích triumfů, čímž se stali vůbec nejúspěšnějším německým týmem na Race of Champions. Německo kraluje tabulce s osmi vítězstvími, zatímco o druhé místo se s pouhými dvěma triumfy dělí Francie s Finskem.

Na konci ledna 2019 v basebalovém stadionu Foro Sol na okruhu bratří Rodrígezových pojedou pod černo-červeno-žlutou vlajkou dvě jména, která v minulosti vynesla Německu mnohanásobné ovládnutí Poháru národů. Vedle Sebastiana Vettela se totiž představí Michaelův syn Mick.

„Je mi ctí, že se soutěže, kterou můj otec tolik miloval a ve které nastavil spolu se Sebastianem tak vysokou laťku, mohu zúčastnit.

Bude tam spoustu vysoce ceněných závodníků. Těším se na to, až proti nim nastoupím a lépe je poznám,“ těší s na svůj debut novopečený mistr světa Formule 3.

Rodák z Heppenheimu se stal vítězem Poháru národů celkem osmkrát a v roce 2015 dokonce zcela ovládl klání v Londýně. „Samozřejmě, že mu chci být důstojným týmovým kolegou. Ale budu dělat všechno proto, abych se v závodě jednotlivců dostal daleko a vyhrál se Sebastianem za tým Německa Pohár národů.“

Pořadatelé ROC pochopitelně neskutečně těší, že startovní listinu po několika letech opět obohatí jméno Schumacher. Prezident soutěže Fredrik Johnson řekl: „Jeho otec byl mnoho let přítelem Závodu šampionů. Jeho přínos na trati i mimo ni byl nesmírný. Přejeme mu nadále brzké zotavení, a nedokážu si přestavit lepší odkaz než, že tu s námi bude poprvé Mick.

Až nastoupí Mick se Sebastianem Vettelem za Německo, bude to pro všechny emotivní moment. A představte si ten rozruch, jestliže se jim podaří zdvihnout trofej…“

Flörschová po hororové nehodě v Macau podstoupí v pondělí operaci páteře

18. listopadu 2018, 20:34 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Flörschová po hororové nehodě v Macau podstoupí v pondělí operaci páteře
To, že Flörschová vyvázla z hrozivě vypadající nehody "pouze" s poraněnou páteří, je důkazem, že současné monoposty jsou opravdu bezpečné. Zítra podstoupí operaci.

Tento víkend se ulice Macaa změnily na legendární závodní dráhu, po které se proháněly vozy WTCR, Formule 3 a vozy GT. Jedná se o jednu z nejnáročnějších závodních tratí vůbec, protože ke zdem tam mají závodníci opravdu blízko, není tam totiž ani jedna úniková zóna.

Pokaždé dojde v jednotlivých závodech k nějakým nehodám, ovšem v nedělním závodě světového poháru Formule 3 došlo k incidentu, ze kterého běhal mráz po zádech.

12 kol před koncem musel být závod zastaven kvůli nehodě sedmnáctileté závodnice Sophie Flörschové. Němka v plné rychlosti najela na retardér, přičemž ztratila kontrolu nad svým vozem, narazila do zádi Shoa Tsuboi. Tento kontakt ji katapultoval a v zatáčce Lisboa skončila za ohrazením, za kterým stáli maršálové a fotografové.

Flörschová byla okamžitě při vědomí transportována do nemocnice spolu s dalšími raněnými. Maršál Chan Cha In utrpěl poranění čelisti a odřeniny horní stěny břicha. Jeden z fotografů utrpěl poranění jater a druhý má otřes mozku, oba jsou pod dohledem lékařů.

Příčinou hororového incidentu měla být chybná signalizace žlutými vlajkami, jak odhalil junior Ferrari Guan Yu Zou: „Především to byl děsivý moment. Když jsem přijížděl od (ostré pravotočivé) zatáčky Mahrahin, viděl jsem žluté vlajky. Myslím si však, že to byla chyba na jednom z postů.“

„Sophia byla Jehanovi opravdu blízko, takže když Jehan brzy brzdil, už neměla čas zareagovat. Trefila Jehanovu pravou zadní nápravu, a to ji katapultovalo přímo do Lisboy, přičemž přeletěla několik dalších aut. Doufám, že je v pořádku.“

Odpoledne o sobě dala Flörschová sama vědět na svém twitterovém účtu, kde informovala o tom, že ji v pondělí ráno čeká operace páteře.

Komisaři si na incident posvítili a jejich závěrečným verdiktem bylo, že „žádný jezdec nebyl převážně ani zcela za srážku zodpovědný“.

„Dnes musíme poděkovat všem andělům, kteří byli s ní, a za fantastickou sílu vozu Dallara,“ dodal šéf týmu Frits van Amersfoort pro Motorsport.com.

Je Massa na Formulu E dosť dobrý?

17. října 2018, 22:57 | Anton Krajčoviech | Komentáře
Ilustrační fotografie - Je Massa na Formulu E dosť dobrý?
Vstup Felipeho Massu nahnal Formule E pozornosť. Všetko sa to ale ľahko môže skončiť veľkým faux pas. Massova bilancia na mestských okruhoch a spomienka na Jacquesa Villeneuva vyvolávajú pochyby.

Venturi má s novou generáciou vozov a Formuly E ako takej veľké plány, dôkazom je príchod Susie Wolff či Felipeho Massu. Brazílsky vicemajster sveta Formuly 1 dostal trojročný kontrakt. A je to win-win

“Nechcem sedieť doma na svojom gauči,” hovorí. “Nedokážem to, musím niečo robiť.”

Massa z F1 možno nechcel až tak odísť. Veď pár týždňov po svojom odchode dlho neváhal nad možnosťou ísť späť. Nahradil Bottasa, ktorý išiel do Mercedesu po Rosbergovom nečkanom odchode.

Formula E pôsobí a je vyrovnanejšia. Formula 1 počas posledných pätnástich rokov korunovala ako majstrov sveta 7 jazdcov, elektrická séria má štyroch šampiónov za 4 roky.

 

Od začiatku novej série vyhralo veľkú cenu 8 tímov, v F1 v rovnakom čase vyhráva len Mercedes, Ferrari a Red Bull.

Samozrejme, Kráľovná motoršportu sa dostala do bodu v ktorom je dlhoročným vývojom. Nikde nie je napísané, že rovnako neskončí aj Formula E. Momentálne je tam ale súťaživejší duch a ten Massa vyzdvihuje medzi dôvodmi, prečo do súťaže vstúpil.

“Formula E je šampionát, ktorý je nepredvídateľný,” hovorí. “Toľko jazdcov vyhráva, všetci sú konkurencieschopní. Vo Formule 1 viac-menej viete, kto bude bojovať o titul. Skoro vždy, odkedy som prišiel do F1 až doteraz.

Massa nie je dôležitý len pre Venturi ale aj pre Formulu E ako takú. Veľké meno pritiahne pozornosť, navyše zvyšuje množstvo Brazílčanov v súťaži a Brazília je dôležitým trhom pre motoršport. Je to niečo podobné, ako keď Kimi Räikkonen zvýšil svojim prestupom atraktivitu Sauberu.

 

Massa už raz mal vstúpiť do elektrickej série. Práve po prvom odchode, vtedy sa jeho meno skloňovalo v spojitosti s Jaguarom. Aj keby ho Williams nezavolal naspäť, zrejme by sme ho v sezóne 2016/2017 nevideli.

“Predtým, ako som sa vrátil do F1, bol som blízko k vstupu s Jaguarom,” potvrdzuje Massa. “Nič som v skutočnosti nepodpísal, no mal som test s vozom prvej generácie. Ak by sme diskutovali ďalej, zrejme by som nenastúpil. Začiatok sezóny Formuly E sa krížil s koncom sezóny Formuly 1. Ak by som išiel, dal by som si rok pauzu, pripravil by som sa, možno by som sa ešte rozhodol inak.”

“Keď som robil test s Jaguarom, už som mal podpísané s Williamsom, bolo by to teda veľmi krátkodobé. Teraz som sa zastavil a napadla mi tá istá myšlienka čo predtým, rok počkať, pripraviť sa a sledovať šampionát.”

Tentokrát sa Massa rozhodol jednať s Venturi, zmluvu zúčastnení uzatvorili v máji. Prezident Venturi, Gildo Pastor, je z jeho príchodu nadšený.

 

 

“Je plný života, chcel do toho ísť s nami a podstúpiť túto úžasnú výzvu,” hovorí Pastor. “Nejaký čas sme trénovali a teraz je fantastický. Veľmi sa chce v tomto poli zlepšovať, chce všetkým ukázať, že je tu kráľ.”

A ako presne Massa pomohol Venturi? Obchodne, aspoň podľa slov Susie Wolff.

“Pre nás ako tím bol komerčne veľkým úlovkom. Bola to jedna z oblastí, na ktoré som sa sústredila pred piatou sezónou a z faktu, že je jedným z našich jazdcov som mala len pozitívny feedback. Je to bezpochyby aj jazdec s najlepším jazdeckým profilom v poli. Pre tím je to masívna výhra.”

Ťažiť z minulých úspechov je jedna vec, no uspieť vo Formule E je druhá, živým príkladom je Jacques Villeneuve.

 

Kanadský majster sveta nastúpil v druhej sezóne práve s Venturi. V prvých dvoch pretekoch nebodovoal, v tretích havaroval v kvalifikácii. Jeho vtedajší tímový kolega Stéphane Sarrazin pritom nazbieral v týchto troch pretekoch 14 bodov.  

Massa bude súťažiť s jazdcami, ktorý v sérii jazdili a dominovali jej od začiatku, Buemi, di Grassi, Sam Bird. Sú tu aj jazdci, ktorí sa vďaka Formule E posunuli a ukázali čo je v nich, Vergne či Turvey.

Massov tímový kolega Edoardo Mortara tiež ukázal, že vie byť rýchly. Švajčiar mal silný vstup do minulej sezóny, kedy sa hneď v druhých pretekoch postavil na pódium.

Massa prichádza spolu s novou generáciou vozov, to by mu mohlo byť výhodou. Novinkami sú nový systém zadných bŕzd či zvýšenie výkonu.

 

 “V F1 sú systémy, ktoré obnovujú množstvo energie z brzdenia a počas sezóny päť to bude niečo podobné,” vysvetľuje technický riaditeľ Venturi Baldet.

Franck Baldet sleduje Masssovi progres od jeho testu na simulátore s minuloročným monopostom, kde sa naučil balanciu bŕzd a manažment s energiou.

“Jeho skúsenosti s týmto brzdením z F1 nám veľmi pomáhajú, môže nám odovzdať svoje skúsenosti v tom, čo máme podobné.

Čo je podstatné, “éčka” sa jazdia na mestských okruhoch a v tomto prípade musí Massa objaviť svoje silné stránky na tomto type okruhov. Jeho vrcholom v úzkych uličkách sú dve tretie miesta z Monaka, tie pritom získal v čase, keď spolu s Räikkonenom a Hamiltonom hrali v F1 prvé husle.

A tieto dva ojedinelé výkony tlačia do úzadia preteky ako Valencia 2012, Monako 2013 a o Singapure 2008 radšej pomlčíme. Massovi to na mestských okruhoch nikdy nešlo a ešte k tomu ho sprevádzala smola.

 

Massa na konci minulej sezóny navštívil preteky v Zurichu a New Yorku. Chcel si na vlastnej koži zažiť, ako to na podujatí Formuly E funguje a porozumieť fungovaniu Venturi.

Tento tím si Massa vybral  preto, že sa oňho snažil najviac ale aj preto, že v ňom vidí najväčší potenciál, aj keď ešte neokúsil víťazstvo v šampionáte. Vrcholom monackého tímu sú za štyri roky pôsobenia dve druhé miesta, v pohári konštruktérov šieste miesto.  

“S novým autom a novou sezónou majú šancu všetci, je teda nemožné povedať, kto vyhrá titul, kto bude lepší, kto horší,” hovorí Massa. “No keď vidíte, čo všetko tím chystá, je to celkom zaujímavé a ja dúfam, že môžeme mať konkurencieschopné auto.”

 

“Je pravda, že Venturi nikdy nevyhrali preteky, no k víťazstvu boli blízko a majú dobré bodové výsledky.”

Pri podobnom znovuzrodení tímu Massa bol, keď prišiel do Williamsu, stalo sa s príchodom novej éry monopostov, rovnako, ako dúfa v tomto prípade.

Massa už ohúril Venturi, podľa Baldeta to bolo jeho “veľmi otvorenou mysľou”. Technický riaditeľ k tomu dodal: “Vždy sa veľmi snaží, aby s nami bol.” Vyzerá to teda tak, že Massa do súťaže nešiel len preto, aby mal z čoho platiť účty.

“Mojim cieľom je byť vždy čo najlepší. Môj cieľ je vyhrávať preteky, vždy to tak v mojej kariére bolo. Chcem sa pokúsiť vyhrať a byť najlepší, moje ciele sa nikdy nezmenili.”

Samotná Massova účasť bude v tejto sezóne kľúčová, no ak prinesie výsledky Venturi, prepíše tímovú históriu.

Mick Schumacher na Nürburgringu převálcoval konkurenci a je ve hře o titul evropské F3

9. září 2018, 21:40 | Pavel Fabry | Komentáře
Ilustrační fotografie - Mick Schumacher na Nürburgringu převálcoval konkurenci a je ve hře o titul evropské F3
Syn legendárního Michaela Schumachera se při osmém z deseti podniků letošního šampionátu evropské Formule 3 nadechl k velikému výkonu, když dokázal vyhrát všechny tři závody víkendu a velmi výrazně tak promluvil do souboje o mistrovský titul.

Mick Schumacher, syn legendárního sedminásobného mistra světa Formule 1, je neustále po očku sledován ve svém postupu juniorskými kategoriemi motorsportu a už díky svému jménu očekáván v královské kategorii automobilového závodění. V současné době se protlouká juniorským žebříčkem na poli evropského šampionátu Formule 3. A o uplynulém víkendu se mu podařil doslova husarský kousek.

Mladý Schumacher totiž na německém Nürburgringu dokázal vyhrát všechny tři závody v rámci jednoho závodního víkendu, což se letos žádnému z jeho konkurentů ještě nepodařilo. S pěti vítězstvími je tak nyní nejúspěšnějším pilotem ročníku 2018, v průběžném pořadí mu pak chybí pouhé tři body na vedoucího jezdce, opěvovaného člena juniorky Red Bullu Daniela Ticktuma, jehož by mnozí rádi již příští rok viděli ve Formuli 1 u týmu Toro Rosso.

Osmý závodní víkend sezóny 2018 začal pro Schumachera velice vzrušujícím způsobem, v pátek si totiž v rámci tzv. "taxi jízd" vyzkoušel speciál DTM značky Mercedes-Benz. V sobotu pak po startu z první řady překonal týmového kolegu a vítěze kvalifikace Roberta Schvartzmana. Po výjezdu safety caru zvládl restart a až do cíle si na první pozici nenechal sáhnout.

První nedělní závod měl velice podobný scénář, rozdíl byl pouze v tom, že Schumacher startoval z pole position. V závodě znovu nedal nikomu šanci a vystoupil na nejvyšší stupeň vítězů, po jeho boku opět stáli Schvartzman a Ticktum. Otázkou tak bylo, zda Němec zopakuje své představení i do třetice.

A podařilo se. Schumacher znovu využil pole position, v nájezdu do první zatáčky si pokryl Schvartzmana a na konci prvního kola měl k dobru už více než sekundový náskok. Ten do cíle téměř zpětinásobil a zpečetil zcela dominantní víkend. Ticktum se navíc nevešel na pódium a musel vzít zavděk čtvrtým místem, Schumacher se mu tak přiblížil na rozdíl tří bodů.

Do konce sezóny 2018 zbývají poslední dva podniky na rakouském Red Bull Ringu a německém Hockenheimu. Schumacher, jehož sezóna začala spíše nenápadně, ale nabrala obrátky premiérovým triumfem symbolicky ve Spa-Francorchamps a dalším v italském Misanu, je tak nyní žhavým aspirantem na celkové vítězství.

Pro příští rok je pro mladíka z legendární závodnické rodiny cílem start v seriálu Formule 2 jezdícího se přímo v rámci víkendů velkých cen. A pokud Schumacher dokáže navázat na svou formu z Nürburgringu, dveře do Formule 1 by mu mohlo otevřít mnohem víc než "jen" slavné jméno.

Jak Lewis Hamilton vede Vettelův šampionát

9. září 2018, 21:25 | Petr Čermák | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jak Lewis Hamilton vede Vettelův šampionát
14 závodů sezóny je za námi a nás čeká posledních 7 podniků, které rozhodnou, zda se mistrem světa letošní sezóny stane úřadující šampion Lewis Hamilton nebo jeho rival Sebastian Vettel. První jmenovaný má ke svému pátému titulu slušně nakročeno – v tuhle chvíli vede s náskokem 30 bodů.

Sezóna 2018 navázala na tu loňskou a v souboji o titul se proti sobě s největší pravděpodobností utkají dva čtyřnásobní mistři světa – Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Třetí Kimi Räikkönen ztrácí už jen na svého týmového kolegu 62 bodů, takže pokud se nestane žádný zázrak, pak je Fin mimo hru.

Mercedes má za sebou několik úspěšných sezón. Po odchodu Michaela Schumachera se ke stuttgartské stáji naklonil osud a již v roce 2013 jsme pozorovali výkonnostní vzestup. Druhé místo v poháru konstruktérů pak vystřídaly 3 dominantní sezóny v letech 2014 až 2016. Stříbrné šípy tehdy vyhrály 51 z 58 závodů, zbylé triumfy si rozdělilo Ferrari a Red Bull.

Změna aerodynamických pravidel umožnila konkurenci vyzrát na Mercedes a najít klíč, který by jim pomohl k návratu na výsluní. To se vůbec nepodařilo Red Bullu, ale svou příležitost za pačesy uchopilo Ferrari a v kombinaci se Sebastianem Vettelem hodili do ringu rukavici.

V první polovině sezóny byl souboj mezi dvěma titány vyrovnaný, ačkoliv výkony Kimiho Räikkönena neumožňovaly italské stáji držet krok v poháru konstruktérů. Sebastian Vettel vedl šampionát až do belgického Spa, v Itálii po dominantním víkendu převzal vedení Hamilton. Rudí neztráceli naději a do Singapuru jeli s nálepkou jasných favoritů. Bohužel, tehdy byl odstartován asijský masakr motorovou pilou.

Od začátku letošní sezóny můžeme u Ferrari pozorovat velké zlepšení. Kromě australské kvalifikace se vlastně nedá říct, že by nedrželi s německou automobilkou krok, mnohdy se dá říct, že se stáji vzpínajícího se koně daří lépe než jejich kolegům.

Můžeme tedy konstatovat, že přes zimu našlo Ferrari chybějící části puzzle a konečně mají kompletní balíček. Jsou nyní velkými adepty na oba mistrovské tituly, zásluhy si může připisovat také Kimi Räikkönen, který je letos v ohromné formě. Co je tedy špatně?

Ferrari nevyhrálo jezdecký titul od onoho triumfu Kimiho Räikkönena v roce 2007. Poté už přišla jen čtyři druhá místa (2008 – Felipe Massa; 2010, 2012, 2013 – Fernando Alonso). Mezi konstruktéry je na tom stáj z Maranella o něco lépe, jejich poslední zlatá sezóna se připisuje k ročníku 2008. Druhých míst od té doby mají také nespočet.

Kromě sezón 2009, 2014 a 2016 nemůžeme vyloženě říct, že by se Ferrari nedařilo. Fernando Alonso a Sebastian Vettel do Itálie dovezli mnoho vítězných trofejí, bojovali o tituly, ale bohužel se jim je nepodařilo vyhrát.

Jeden z důvodů, proč v tuhle chvíli Ferrari nevede, ačkoliv se to od nich očekává, je velice silný tlak ze strany veřejnosti. Pro fanoušky, sponzory, média je 10 let dlouhá doba a nechtějí netrpělivě čekat další rok. Musí to být letos. Týmu nepomáhal ani zesnulý prezident Sergio Marchionne, který na legendární stáj vyvíjel enormní tlak. Vloni vzpínající se kůň podlehl, letos už nesmí.

V tomhle ohledu je Mercedes klidný, jejich infrastruktura má pevné základy, a ačkoliv je tým zejména letos pod silným tlakem, nenechávají ho na sobě znát. U Ferrari je to naopak, tlak je cítit na každém kroku.

Dalším důležitým bodem je samozřejmě jezdec. Vyrovnanost a psychická vyzrálost jezdce je stejně důležitá jako monopost, se kterým závodí. Jakmile je závodník pod tlakem, nesmí ho na sobě nechat znát, nýbrž udržet své emoce na uzdě a bojovat. To se letos Sebastianu Vettelovi příliš nedaří.

31letý závodník je sice čtyřnásobným šampionem, ale jeho poslední triumf je už pomalu pět let starý. Za tu dobu se stalo spoustu věcí – Vettel přešel od Red Bullu k Ferrari a bezpochyby emočně dospěl. V minulosti nebylo neobvyklé slyšet Sebastiana Vettela nadávat v týmovém rádiu na své soupeře, nebál se postěžovat si na svého týmového kolegu a vytvářet v týmu lehké rozbroje (viz. Multi 21, GP Malajsie 2013).

Ani ročník 2016 nebyl v případě německého závodníka tím nejlepším na úrovni psychické vyrovnanosti. Vzpomínáme si na incident z GP Ruska, velice silná emotivní rádia a vše vyvrcholilo v Mexiku, kde se Vettel dožadoval spravedlnosti, která mu na závodní trati nebyla dopřána. Tehdy německý závodník v přímém přenosu osočil ředitele závodu Charlieho Whitinga, když ho poslal „do p*dele“. 

Když pomineme loňský „break down“ v Ázerbájdžánu, kde se ve finále připravil o důležité vítězství, můžeme říct, že čtyřnásobný mistr světa psychicky vyzrál. V týmových rádiích je klidnější (viz. Kolize mezi ním a Maxem Verstappenem v Číně) a navenek působí rozvážně.

Co se ovšem nezměnilo je práce pod tlakem. V letošní sezóně přišel Sebastian Vettel o hodně bodů kvůli svým chybám, které mají ve finále podobu rozdílu 30 bodů mezi ním a Lewisem Hamiltonem. Naopak Lewis Hamilton působí klidně, nenechává na sobě tlak znát a „ždímá“ ze svého vozu maximum. To je důvod, proč v tuhle chvíli vede úřadující šampion a ne muž, který má letos zdánlivě všechny prostředky, aby se stal mistrem světa.

Když pomineme fakt, že Lewisi Hamiltonovi hraje do karet proměnlivé počasí, které zamávalo výsledky rovnou v několika různých Velkých cenách, ztratil Vettel hromadu bodů. Pojďme se na všechny tyto situace podívat:

GP Ázerbájdžánu

Potenciální výsledek: 1. místo

Finální výsledek: 4. místo (Hamilton – 1. místo)

Po dvou závodech vedl Vettel šampionát o 17 bodů, ambiciózní manévr Maxe Verstappena v Číně však čtyřnásobného mistra poznamenal a do Ázerbájdžánu se vydal s náskokem 9 bodů na Lewise Hamiltona.

Ovládl kvalifikaci a potvrdil tak vzrůst výkonnosti Ferrari, a to zejména na rychlých okruzích. V závodě po startu vedl a budoval si slušný náskok na druhého Valtteriho Bottase a třetího Lewise Hamiltona. Mercedesu zahrál do karet safety car, který vyjel po kolizi mezi Verstappenem a Ricciardem na trať. Bottas si tak mohl odbýt svou zastávku v boxech, zatímco Vettel už stavěl. Díky tomu se Fin dostal do vedení závodu.

Sebastian Vettel nechtěl čekat a ihned po restartu v nájezdu do první zatáčky na Bottase zaútočil. Manévr se mu nepodařil, probrzdil a ztratil pozici nejen vůči Bottasovi, ale také vůči Hamiltonovi a Räikkönenovi. Nakonec ho zdolal i Sergio Pérez na Force Indii. Ironie osudu je ta, že Valtterimu v následujícím kole bouchla pneumatika a ze závodu nakonec odstoupil.

Kdyby Sebastian Vettel jedno kolo počkal, mohl závod bez problémů vyhrát. Takhle spadlo vítězství do klína Lewisi Hamiltonovi, který se doposud trápil na 3. místě. Němec tak zahodil cenných 13 bodů.

GP Francie

Potenciální výsledek: 2. – 3. místo

Finální výsledek: 5. místo (Hamilton – 1. místo)

Poté, co Sebastian Vettel ovládl GP Kanady, přijel s náskokem jednoho bodu do Francie, kde se už od prvních tréninků dařilo více Mercedesu. V kvalifikaci obsadil až třetí příčku, kompletní první řadu získal Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem.

Ihned po startu však Vettel chyboval, probrzdil svou levou přední pneumatiku v nájezdu do první zatáčky a sestřelil Valtteriho Bottase. Poškodil si tak přední křídlo a musel do boxů, navíc dostal pětivteřinovou penalizaci. Sice předvedl pěknou stíhací jízdu a nakonec obsadil 5. místo, potenciálně ovšem mohl bojovat o 2. nebo 3. místo, když už ne o vítězství v závodě.

GP Německa

Potenciální výsledek: 1. místo

Finální výsledek: Odstoupil (Hamilton – 1. místo)

Po kvalifikaci na GP Německa nikdo nečekal, že ze závodu vzejde vítězně Lewis Hamilton. Ten totiž po technických potížích odstartoval až ze 14. místa, zatímco jeho rival v boji o titul získal další pole position.

Vettel měl vítězství na zlatém podnose, Ferrari dokonce aplikovalo týmovou režii, díky které byl Němec neohroženě na prvním místě. Jeho šance na vítězství bohužel zhatil déšť. Vettel u stadionu uklouznul a skončil zabořený ve zdi. Hamilton se pak ocitl ve vedení závodu, když vyjel safety car a Kimi Räikkönen zajel do boxů. Po restartu s ním svedl krátký souboj týmový kolega Valtteri Bottas, ale do další možné akce zasáhl tým, který rychlého Fina „uklidil“ a umožnil tak Hamiltonovi dokroužit do cíle na prvním místě.

Na konci závodu oslavoval Brit vedení v šampionátu o 17 bodů, zatímco do Německa přijížděl s 8bodovu ztrátou. Kdyby Vettel neboural, mohl odjíždět s pohodlným náskokem v čele šampionátu on.

GP Itálie

Potenciální výsledek: 1. – 3. místo

Finální výsledek: 4. místo (Hamilton – 1. místo)

Ferrari bylo v Itálii pod obrovským tlakem, který v neděli během závodu vůbec nepomohl. Během sobotní kvalifikace rudé vozy těžily z velkého výkonu svých pohonných agregátů a obsadily první řadu. Bohužel pro Sebastiana Vettela to byl Kimi Räikkönen, kdo slavil pole position.

Tento okamžik pak předepsal scénář samotnému závodu. Vettel, očividně pod enormním tlakem, po startu chyboval a v nájezdu do druhé šikany držel vnitřní stopu. Toho využil Lewis Hamilton, který po vnějšku Sebastiana Vettela objel. Němec však ztratil přilnavost a trefil Hamiltonův vůz, následně se roztočil a musel počkat, než ho všechny ostatní monoposty objedou, aby se mohl vrátit do závodu.

Opět se opakoval podobný scénář jako ve Francii, Vettel předvedl nádhernou stíhací jízdu, ale na pódium to nestačilo. Nakonec se musel spokojit se 4. místem, které získal také díky penalizaci Maxe Verstappena za kontakt s Valtterim Bottasem. Ztratil tak další potenciální body, které mu mohly pomoct ve smazávání Hamiltonova náskoku.

Nepomohl mu ani fakt, že se Britovi neskutečně dařilo a celý závod vyvíjel na vedoucího Räikkönena tlak. Ferrari pak podlehlo taktickým hrám a Kimi zajel předčasně do boxů. Po zastávkách měl Hamilton o několik kol čerstvější pneumatiky, Räikkönena zdržel mimo jiné blokující Bottas. 

Ferrari tak i po letošním závodě zůstává po 8 letech bez vítězství na domácí trati a do Singapuru přijede Sebastian Vettel se ztrátou 30 bodů. Vloni činila ztráta pouhé 3 body, ačkoliv po závodě rapidně vzrostla. Letos všichni doufají v opak, Ferrari se chystá svůj bodový deficit zmírnit. Můžeme očekávat, že se před startem samotného závodu uskuteční v garáži italské stáje mítink, na kterém se proberou všechny možné okolnosti nedělní startovní procedury.

Letos má ovšem Ferrari výhodu, a tou jsou tajemná tlačítka na volantu, která Scuderii pomáhají a díky nim jsou pak jejich jezdci na startech úspěšní. Letos se již několikrát toto inovativní řešení projevilo, jako příklad můžeme uvést Rakousko, Velkou Británii anebo Belgii.

Závěrem bych se vrátil k samotnému titulku článku a rád bych konstatoval, že Lewis Hamilton v letošní sezóně vede Vettelův šampionát. Po jednoduchém přepočtu můžeme zjistit, že kvůli svým chybám přišel Sebastian Vettel o 56 bodů. Pokud bychom počítali s tím, že v ideálním případě by Hamilton v Německu dojel třetí a v Itálii taktéž, vedl by teoreticky Vettel o neskutečných 53 bodů. A to už je velká nálož, která by se v následujících závodech Hamiltonovi těžce mazala.

Bohužel pro Scuderii to tak ale není a v obou šampionátech na své rivaly ztrácí – v poháru konstruktérů činí rozdíl 25 bodů. Do konce sezóny nám ovšem stále zbývá 7 závodů, což je 175 bodů, které si musí vítězové přerozdělit. Ačkoliv má Hamilton dobře nakročeno, F1 je nevyzpytatelná a stát se může naprosto cokoliv. Je důležité, aby se Sebastian Vettel a Ferrari vyvarovali chyb, kterých se dosud dopouštěli, jinak bude jejich cesta za vysněným titulem těžká.

Nic to nemění na tom, že sledujeme veliký souboj dvou čtyřnásobných mistrů o pátý titul. Ať už to dopadne jakkoliv, letošní sezóna se zapíše do kronik motoristického sportu a jednou na ni budeme s úsměvy na tvářích vzpomínat.

Formule E: Rosenqvist nejspíše z Mahindry odejde a zamíří do IndyCar

28. srpna 2018, 20:41 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Rosenqvist nejspíše z Mahindry odejde a zamíří do IndyCar
Švédský závodník přijme po dvou sezonách strávených ve Formuli E novou výzvu v podobě zámořské série IndyCar.

Již před finálním závodem sezony v New Yorku se vynořily na povrch spekulace o odchodu talentovaného a velmi rychlého Švéda Felixe Rosenqvista z Mahindry a celkově i ze šampionátu. S těmito informacemi tehdy přišel anglický portál e-racing365.com. 

Tyto spekulace během pondělí ještě podpořil web RaceFans.net, který informuje, že Rosenqvist po dvou letech strávených s týmem Mahindra z Formule E odchází a že jeho další kroky směřují do severoamerické série IndyCar, kde bude reprezentovat barvy týmu Ganassi. Kdo jej nahradí v Mahindře ještě není jasné.

S indickou stájí tvořil velmi silný pár. Vždyť hned při svém debutu skončil v šampionátu jezdců na třetím místě. Letos i přes zisk dvou výher klesl na šestou pozici. Na pódiu jsme ho viděli celkem sedmkrát, z toho třikrát stanul na stupínku nejvyšším a získal šest pole positions.

Pro blonďáka z Värnamo to však nebude v zámoří tak zcela premiéra, neboť už v roce 2016 závodil v Indy Lights s týmem Balardi Auto Racing a se 185 body skončil 12. V témže roce a i o rok později testoval pro svého potenciálního nového zaměstnavatele Chipa Ganassiho. Už tehdy jej Američan označil za "perfektního jezdce". V týmu by měl údajně jezdit po boku čtyřnásobného šampiona IndyCar Scota Dixona, přičemž by převzal kokpit po Edovi Johnsovi.

Senzační Zanardi si podal v promočeném závodě v Misanu i šampiony DTM, dojel pátý!

28. srpna 2018, 17:17 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Senzační Zanardi si podal v promočeném závodě v Misanu i šampiony DTM, dojel pátý!
Nezlomný Alex Zanardi se po dvouleté pauze v motorismu vrátil za volant a okamžitě zazářil. V nevyzpytatelných podmínkách, které v neděli na okruhu v italském Misanu panovaly, dojel na fantastickém pátém místě.

Ital přišel při hororové nehodě během závodu americké formulové série CART, jež v roce 2001 hostil německý Nürburgring, o obě nohy, místo kterých má dnes protézy. Tento ošklivý zážitek jej však neodradil a v roce 2005 se vrátil za volant závodních aut. Ve WTCC závodil se speciálně upraveným vozem BMW.

V roce 2009 závodění (prozatím) ponechal a vydal se na veleúspěšnou štaci atleta. Tento houževnatý Ital se v roce 2011 zúčastnil letní paralympiády v Londýně, kde získal dvě zlaté medaile a o čtyři roky později v Rio de Janeiru přidal do své olympijské sbírky další dvě nejcennější „placky“. Kromě olympiád je Zanardi od roku 2014 pravidelným účastníkem triatlonů.

V roce 2014 opět ohlásil comeback. Tentokrát reprezentoval mnichovskou automobilku v Blancpain GT series. A o rok později nastoupil spolu s bývalým pilotem F1 Timo Glockem a Bruno Spenglerem do 24 hodinky ve Spa-Francorchamps.

Poté si dal opět od závodění dvouletou pauzu, aby oznámil účast na závodě DTM. Premiéru coby hostující pilot si odbyl před domácím publikem v italském Misanu, které hostilo historicky první noční závod německého šampionátu cestovních vozů.

BMW pro něj připravilo speciálně upravené BMW M4 DTM. Dříve byl Zanardi zvyklý brzdit pedálem, jenž měl upevněný na protéze. Ovšem v BMW přišli se zbrusu novým řešením, které by mělo řízení Zanardimu usnadnit. Inženýři mu do auta nainstalovali ruční brzdu.

 

Alexi, jsi legenda!

Jako nováček si o víkendu nevedl vůbec špatně, a to v Misanu panovaly opravdu náročné podmínky. V prvním závodě dokončil na třináctém místě, přičemž vítězem se stal další expilot F1 Paul di Resta. Ovšem ve druhém, ještě mnohem bláznivějším závodě všechny překvapil.

V neděli byla volba pneumatik tak trochu sázkou do loterie, neboť bylo počasí opravdu nevyzpytatelné. Piloti startovali na různých strategiích. Někteří se rozhodli pro start na slickách a někteří startovali na pneumatikách do mokra. První zastávky v boxech jsme viděli relativně brzo, už okolo sedmého kola. Ovšem tito jezdci ve finále asi prodělali nejvíce, neboť chvíli na to v Misanu sprchlo. Zanardi však zůstal na trati. A udělal dobře. V té chvíli se totiž už pohyboval pouze pozici za pódiem!

„V zaváděcím kole jsem jel na slickách, ale s mým inženýrem jsme se rozhodli, že budeme startovat na pneumatikách do mokra. Od začátku jsme kvůli těmto podmínkám počítali se safety carem a chtěl jsem přezout na slicky. Začalo však pršet, proto byly pneumatiky do mokra logickou volbou,“ přibližuje průběh závodu účastník 41 závodů Formule 1. „Samozřejmě, že jsme měli i trochu štěstí, ale k tomu se musíte dopracovat.“

Po povinné zastávce se sice o jednu pozici propadl, ale tam už zůstal až do konce závodu. Jelikož je radiová komunikace během závodu zakázaná (je povolená jenom v pitline), tak netušil, na jaké pozici se nachází. Proto nemohl uvěřit svým uším, když mu z boxové zídky oznámili, že dojel na pátém místě.

Inženýr: „Ok, Alexi, tohle je konec závodu. Jsi na pátém místě.

Zanardi nevěřícně: Tohle je nejlepší vtip víkendu!

Inženýr: „Alex...

Zanardi:  No tak, děláte si srandu! Jsem starý pán, tohle mi nemůžete dělat.“

Inženýr: „Myslím, že jsi legenda.

Ačkoliv jakožto hostující jezdec neměl na body nárok, tak je to bezesporu fantastický výsledek. „Tenhle výsledek opravdu rád přijmu, beztak už nebudu mít v mém věku tolik příležitostí slavit v motorsportu takové úspěchy,“ radoval se Zanardi, který na tento víkend nikdy nezapomene: „Tento víkend budu navždy nosit v mém srdci. Trvalo to 51 let, než jsem to zažil.“

Zanardi se zalekl pomalejších jezdců

Nicméně, v případě 51 letého závodníka se nejednalo jen o štěstí, ale v neděli měl i dostatečnou rychlost na to, aby dokázal držet krok se špičkou. „V závodě jsem měli velmi dobrou rychlost a nebyl jsem si moc jistý, co mám dělat, když se přede mnou vynořili pomalejší jezdci. Upřímně, jsem vděčný, že mi BMW Motorsport tuto možnost dalo. Vždycky věřili v to, že to zvládnu. Tato důvěra je velkým darem a jsem šťastný, že jsem to mohl obhájit.“

 

Formule E: Susie Wolffová novou šéfkou týmu Venturi

26. června 2018, 19:22 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Formule E: Susie Wolffová novou šéfkou týmu Venturi
Manželka šéfa Mercedesu Tota Wolffa, Susie bude rovněž v čele jedné ze stájí. Avšak ne ve Formuli 1, nýbrž její elektrické "sestřičce".

Susie Wolffová v roce 2015 pověsila helmu na hřebík. Jejím posledním vystoupením jakožto závodnice byl Závod Šampionů.Když jsem se v roce 2015 rozhodla skončit coby profesionální pilotka, věděla jsem, že chci pokračovat s výzvou konkurenceschopného závodění, ale ne za volantem," prozradila Wolffová pro oficiální stránky šampionátu. Nemůžete jen tak vypnout závodnické instinkty, když přestanete závodit a tato touha a odhodlání dosáhnout toho ve mě stále hoří."

35letá Britka byla během posledních tří let mimo závodní dráhu velmi aktivní. Založila organizaci Dare to be Different, která pomáhá malým závodním v cestě za jejich sny. K této aktivitě nyní přidá ještě další velmi zodpovědnou funkci. Venturi totiž dnes oznámilo, že pomyslné kormidlo nad celým týmem přebírá právě tato ambiciózní blondýnka, manželka Tota Wolffa. Kromě toho, že se stane šéfkou, bude zároveň také akcionářkou.

Vzala jsem si čas na to pořádně si to promyslet a právě teď jsem našla s možností stát se akcionářkou a šéfkou týmu Formule E, Venturi, ten správný krok," vysvětluje své rozhodnutí Wolffová.

Kariéra Susie Wolffové začala jako u většiny ostatních závodníků a závodnic tradičně u motokár, pokračovala přes Formuli Renault, a šampionát britské Formule, až se v roce 2006 dostala na soupisku německého šampionátu cestovních vozů, DTM. Tento krok ji podle jejích vlastních nezměnil pouze její kariérní postup, nýbrž také směřování celého jejího života. Kromě toho se také objevila ve Formuli 1 v týmu Williams, kde působila v letech 2012-2014 na postu vývojové jezdkyně, aby v roce 2015 povýšila na testovací jezdkyni a nastoupila do několika volných tréninků.

Formule E v hledáčku osobností z Formule 1

O šampionát elektrických formulí se zajímá stále více osob z F1. Začalo to Felipem Massou, jenž bude od příští sezony závodit pro Venturi. Na závodě v Berlíně se kromě Davida Coultharda, který potvrdil svůj zájem o to, nějakým způsobem se ve Formuli E angažovat, objevil také Mark Webber a manželé Wollfovi.

Podle Wolffové je Formule E vhodným prostředím pro vstup do vedení týmu, neboť vidí v této sérii, která momentálně zažívá boom, obrovský potenciál. Nemohu se dočkat, až začnu tuto další kapitolu mé závodní kariéry," uvedla.

Je mi potěšením přivítat Susie na palubě jakožto šéfku týmu a akcionářku. Její energie a odborné znalosti nám pomůžou růst posilováním týmu a zaváděním nového přístupu k vedení," řekl zakladatel Venturi, Gildo Pastor, který je přesvědčen, že se tým díky její přítomnosti dotáhne na špici a označil její angažování coby akcionářky za "klíčový moment v historii stáje."

Wollfová se zúčastní na pozici šéfky již finálového dvojzávodu v ulicích New Yorku 15. a 16. července.

Na mosteckém okruhu se proháněly vozy Formule 1

26. června 2018, 13:12 | Josef Viták | Komentáře
Ilustrační fotografie - Na mosteckém okruhu se proháněly vozy Formule 1
Pro fanoušky historie byl uplynulý víkend svátkem. Na mosteckém okruhu se totiž odehrály závody vozů Formule 1 z let 70. a 80. K vidění byly také závody historických vozů GT, cestovních vozů, HAIGO (bývalý Pohár míru a přátelství) a svůj závod také měly AFR - Remus Formel Pokal.

Hlavní pozornost celého víkendu se samozřejmě upírala na ikonické vozy Formule 1, které jsme mohli vídat závodit v televizi pouze ze záznamu a to většinou na černobílých televizích, v letech 1976 až 1982.

V Mostě byl k vidění Williams FW07C z roku 1981, ve kterém závodili piloti Alan Jones a Carlos Reutemann. S tímto vozem získal Williams Pohár konstruktérů a piloti druhé a třetí místo v šampionátu jezdců. Tento vůz byl v obou mosteckých závodech nejrychlejším.

 

Dalším skvostem, a druhým nejrychlejším v Mostě, byl Ligier JS11, ve kterém v roce 1979 závodili Jacques Laffite, Patrick Depailler a Jacky Ickx. V poháru konstruktérů skončil tento vůz na třetím místě.

 

Ve startovním poli byly také dva nádherné černo-zlaté Lotusy. Lotus 77 z roku 1976, se kterým závodili Mario Andretti a Gunnar Nilsson. A Lotus 91/7 z roku 1982, se kterým závodili Elio de Angelis a Nigel Mansell.

 

Žlutý Fittipaldi F5A byl dalším účastníkem závodů. V sezóně 1978 s ním závodil sám zakladatel týmu Emerson Fittipaldi. Největší úspěch zaznamenal v domácí Velké ceně Brazílie, kdy skončil na druhém místě za vítězným Carlosem Reutemannem na Ferrari.

 

K vidění byl také Arrows A4 z roku 1982, ve kterém závodili Marc Surer a Mauro Baldi. Sezóna se Arrowsu příliš nepovedla a skončil v poháru konstruktérů až na 11. místě.

 

Dalším účastníkem byl Shadow DN8 z roku 1978, ve kterém závodili Clay Regazzoni a Hans-Joachim Stuck a také Shadow DN5B, ve kterém závodil a tragicky zahynul Tony Price.

 

Tyrrell 011 z roku 1982 se představil ve své klasické zelné barvě z té doby. V tomto voze závodil Michele Alboreto a v šampionátu skončil na pátém místě.

 

Dalším účastníkem byl March 811 z roku 1981, ve kterém závodili Derek Daly a Eliseo Salazar. V šampionátu toho roku nezískali ani jeden bod a nejlepším umístěním bylo sedmé místo ve Velké ceně Velké Británie.

 

A nakonec Ensign N179 z roku 1979, který jsme závodit neviděli, protože stál celou dobu v boxech. V tomto voze se v roce 1979 vystřídali piloti Derek Daly, Patrick Gaillard a Marc Surer.

 

Startovní rošt při závodech v Mostě byl plný legend a snad každý fanda F1 musel mít mrazení v zádech při každém průjezdu těchto vozů po závodní dráze.

 

 

 

Start do nedělního závodu Masters Historic Formula One

Příspěvek sdílený SvětFormule.cz (@svetformule), Čen 24, 2018 v 11:38 PDT

Když vám žilami proudí vysokooktanové palivo – jaké to je sledovat vůz F1 z boxové zídky?

8. června 2018, 00:16 | Petr Čermák | Komentáře
Ilustrační fotografie - Když vám žilami proudí vysokooktanové palivo – jaké to je sledovat vůz F1 z boxové zídky?
Být fanouškem F1 není snadné. Teď nechci mluvit o tom, jak lidé často nechápou naši vášeň a snaží se nám napovídat „že jezdí přece jen do kolečka“. Chci mluvit o dostupnosti sportu. Dostat se na závod F1 není zrovna levná záležitost, už vůbec ne pro studenta. A přesto jsem dnes měl tu čest sledovat Jaguar R5, monopost Marka Webbera z roku 2004, z boxové zídky na okruhu v Mostě.

Od malička bylo mým snem jet se podívat na závody vozů Formule 1. Už jako malý kluk jsem je sledoval, ale bohužel, můj sen zůstával dlouho nesplněný. O to víc jsem byl v roce 2014 zklamaný, když byly zrušeny osmiválcové atmosférické motory, které nahradily hybridní šestiválce. Ne kvůli tomu, že by se mi zvuk šestiválců nelíbil, ale kvůli tomu, že už ty klasické atmosférické motory nejspíš nikdy neuslyším a neuvidím v akci.

Sen vidět na trati monstrózní monoposty, které dobývaly okruhy na začátku tohoto tisíciletí, se stával čím dál tím víc nesplnitelným, jak léta ubíhala. Musím říct, že na začátku páté sezóny hybridní turbo-éry se prakticky rozplynul.

Říká se, že nejméně očekávané věci přichází v nejméně očekávanou chvíli. Po dnešku musím souhlasit. V 11 hodin dopoledne mi zavrněl telefon a zpráva od kamaráda mě nenechala klidným – na okruhu v Mostě dnes jezdí Jaguar Marka Webbera. Jízdy jsou od 9 hodin, poté od 12 hodin a poslední bude od 4 hodin odpoledne – a co je naprosto neuvěřitelné, vstupné se nevybírají a fanoušci mohou navštívit i boxová stání, aby si monopost prohlédli zblízka!

Málokdy se stává, že se během hodin mechaniky nějaký student začne usmívat, ale já to bohužel nevydržel. Napsal jsem několika přátelům, kteří ihned souhlasili a bylo to – sen se mi splní. Musím vám říct, ještě nikdy netrvala škola tak dlouho, jako právě dnes, v onen Den D.

Přímo do paddocku mosteckého okruhu jsme dorazili 20 minut před výjezdem Jaguaru na trať. Kromě F1 byl dnes i jiný program, na trati se proháněla jednostopá monstra, která svými náklony v zatáčkách dokážou okouzlit nejednoho motoristického nadšence.

Depo, ve kterém stál zaparkovaný Jaguar, jsme nemuseli dlouho hledat. Kolem zadních vrat stála skupinka nadšenců a s údivem si prohlížela vůz, ve kterém se před 14 lety proháněl Mark Webber, účastník závodů F1 v letech 2002 až 2013 a vítěz devíti GP. Ani já nezůstal dlouho v klidu, během chvíle jsem stál okouzlen stejně jako všichni ostatní. 

 

 

 

 

 

Je to velice zvláštní pocit, stát blízko něčemu, co celá léta sledujete v televizi, co vás celá ta léta dokázalo neskutečným způsobem fascinovat. Jaguar R5 k nám stál otočen zády a já si přál vidět i předek, rozhodl jsem se tedy projít sousedním boxem a vyfotit si tento skvostný monopost zepředu. Můj nápad okamžitě převzali i ostatní přihlížející a během chvíle stály tak dvě desítky lidí před čumákem Jaguaru R5.

 

 

 

 

 

Počítali jsme minuty do čtvrté hodiny, když se na scéně objevil řidič – majitel Webberova Jaguaru, Klaas Zwart z Nizozemska. Pomalu si nasadil kuklu a helmu, zatímco jeho mechanici obskakovali monopost a vše připravovali na jízdu.

Velkým překvapením pro mě byly pneumatiky. V roce 2004 byli ve startovním poli Formule 1 dva výrobci pneumatik – Michelin a Bridgestone. Jaguar jezdil s prvními jmenovanými, ale dnes, na okruhu v Mostě, byly na monopostu nasazeny měkké pneumatiky Pirelli, dle tvaru a informací, které jsem zaslechl, specifikace 2013.

Jakmile sundali mechanici dečky zahřívající pneumatiky, bylo vše připraveno. Zvedáky klesnuly a jeden z mechaniků již stál za autem a začal startovat. V tu chvíli jako by nic jiného neexistovalo, jen já, startér, monopost a jeho řidič. Během chvilky mi naskakovala husí kůže a jediné, k čemu jsem se zmohl, bylo údivné „wau“. 

Zvuk atmosférického desetiválce považuji za jeden z nejkrásnějších symfonií ve světě motoristického sportu. Občas po večerech sleduji kvalifikační onboard záběry Michaela Schumachera ve svém Ferrari, jak si brázdí cesty za další pole position. Ale slyšet ten zvuk naživo? To je naprosto něco jiného. I na volnoběh dělá motor takový rachot, že by dokázal probudit obyvatele přilehlé městské části Most – Souš.

A pak vyjel z garáže. Jestli si vybavujete záběry Ayrtona Senny vyjíždějícího z garáže, kde musí mechanici popostrkávat všechny fotografy, novináře a kameramany stranou, nějak podobně to muselo vypadat dneska v Mostě. Během chvilky byl Jaguar na cestě z boxů a začal zrychlovat a řítil se k první zatáčce.

Okamžitě jsem se, společně se smečkou dalších šílených nadšenců, rozeběhl směrem k boxové zídce, kde jsem bedlivě očekával příjezd na cílovou rovinku. Mostecký okruh mám rád a navštěvuji ho pravidelně, ještě nikdy jsem však neslyšel jeden monopost po celé délce okruhu. Sice zmizel za kopcem, ale stádo několikaset koní v útrobách Jaguaru R5 bylo i přesto slyšet.

Během chvilky byl Klaas Zwart v poslední zatáčce a já se připravoval na největší zážitek ve svém životě. Komu se poštěstí, aby zahlédl monopost F1 z takové blízkosti, přímo z boxové zídky? Ani jsem nestihl mrknout a Jaguar doslova prolétl kolem mě, ohlušen, ale zamilován jsem zůstal stát, husí kůže po celém těle, ústa otevřená dokořán. Jednoho z mých přátel, člověka, který motorsportu příliš nehoduje, vyvedl průjezd R5 osazené motorem Cosworth z míry. Nezmohl se na nic víc než údivné „ty vole“.

Jaguar kolem nás prolétl ještě dvakrát, s nadšením ho sledovaly desítky fanoušků na boxové zídce a další desítky fanoušků po obvodu celého okruhu – ať už na hlavní tribuně, na trávníku nad úvodní šikanou, nebo u plotů před posledními dvěma zatáčkami. Něco podobného přeci nezažijete jen tak znovu.


Zwart dojel do boxů, vystoupil z vozu, sejmul helmu a ztratil se ve své garáži. Monopost nechal stál venku, kde jej začali nadšeně obcházet všichni přítomní. Po chvilce byl zatlačen do garáže a stejně jako před výjezdem, se před jeho čumákem vytvořila skupinka lidí, fotících či natáčejících. Po chvilce vyšel Klaas Zwart a začal vysvětlovat, proč neodjel více kol.

„Je to škoda, je to fakt škoda, mrzí mě to, ale zničil jsem pneumatiky. Všude po trati byly kamínky, štěrk a tráva, takže to nevydrželo moc dlouho. No co, třeba příště,“ a s úsměvem na tváři, jako malý kluk, tento starší pán opět mizel ve své garáži.

Ještě chvíli jsme s obdivem sledovali monopost a pak, celí nadšení a spokojení, odešli. Lepší čtvrteční odpoledne jsme snad zažít nemohli.

Můj dětský sen se nakonec naplnil, a rozhodně lépe, než jsem očekával. Ne každý den máte příležitost sledovat monopost F1, jak se řídí po cílové rovince, přímo z boxové zdi. Byl to zážitek pro každého z přítomných – no ještě aby ne, podle toho se pozná, komu v žílách proudí krev a komu vysokooktanový benzín.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »