Články: Motorsport

Rozhovor s Veronikou Cichou po prvním závodě BossGP

26. dubna 2017, 21:12 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Rozhovor s Veronikou Cichou po prvním závodě BossGP
Minulý víkend vyrazila Veronika Cichá v Hockenheimu do své třetí sezony v šampionátu BossGP, otevřené formule pro vozy F1 a GP2. Po světovém šampionátu F1 se jedná o druhou nejrychlejší třídu monopostů Evropy (vítěz by se kvalifikoval i do Grand Prix) a nejen proto lze drobnou tmavovlásku označit za nejrychlejší okruhovou závodnici Čech a vlastně i celého „starého světadílu“. Mimo několika děvčat v USA, která se nepravidelně pokoušejí o štěstí v IndyCarech se žádná žena neopovažuje startovat s tak silným materiálem a už proto patří Ciché náš obdiv. A Veronika tak ke všemu činí velmi šikovně. Po prvním závodě v Hockenheimu se talentovaná závodnice podělila s Romanem Klemmem o své první dojmy a plány.

RK: Jak jsi se na Tvou třetí  sezonu ve voze GP2 připravovala?

VC: Odstředivé síly v zatáčkách a hlavně nápor na tělo při brzdění jsou v tomto voze opravdu brutální, proto jsem se snažila především posilovat paže a krční svalstvo. Se samotnou přípravou ve voze to vypadalo zle. Párkrát jsem si zajezdila v motokáře s řazením, ve své formuli jsem ovšem od posledního závodu 2016 v Brně (tedy 7 měsíců) neseděla! Plánovali jsme předsezonní test na Slovakiaringu, příprava Wolfgangova Super Aguri-F1 (přítel Wolfgang Jaksch startuje v BossGP v nejsilnější třídě) se ale protáhla a na Slovensko se nejelo.

RK: Wolfgang Jakš odešel od týmu Inga Gerstela a připravuje svůj F1 pod hlavičkou vlastní stáje F-Xtreme. O Tvůj vůz se zde stará rakouský tým Herndlhoefer – jak to?

VC: Plánovali jsme, že oba nastoupíme za vlastní stáj F-Xtreme, příprava Super Aguri je ovšem tak složitá, že všechny naše techniky (vesměs dřívější personál Sauberu-F1) naplno zaměstnala. Na mou GP2 by jim nezbýval čas.

RK: Připadala jsi si tedy ve své Dallaře-Mecachrome cizí?

VC: Při volném testu ve čtvrtek tak trochu ano. Technicky se na voze přes zimu – až na nové lakování – nic nezměnilo. Od letoška ovšem máme místo pneumatik Avon nejnovější Pirelli a k tomu byly v autě nezajeté brzdy. Mimo to mi konečně vyrobili novou sedačku a zvětšili vystlání kokpitu kolem hlavy. Připadalo mi to jako zcela jiné auto.

RK: Jak rychle jsi si na všechny novinky zvykla?

VC: Ještě v pátek při volném tréninku jsem měla kvůli sedačce problém s mačkáním plynového pedálu. Provedli jsme ale správné modifikace a se sobotní kvalifikací jsem moc spokojena: Výborně jsem si zvykla na nové pneumatiky a dokázala jsem tu zajet můj nový osobní rekord – což bylo v zásadě hlavním cílem víkendu.

RK: Jakým způsobem analyzuješ svou jízdu?

VC: Nepracuji s výtisky a diagramy počítače vozu. Na kopcích jsem si zvykla pracovat s videem z on-board kamery. Na ty filmy se pak společně s Berndem Herndlhoeferem díváme a vychytáváme chyby. Hlavně v pomalých zatáčkách ještě ztrácím čas.

RK: Se svým týmovým kolegou tedy vycházíš dobře?

VC: Ano Bernd mi moc pomáhá. Sám jede v BossGP na Arrowsu-F1 a moc si jeho podpory vážím. Ještě před několika lety patřil mezi velké rakouské dorostenecké naděje a vyhrával v německé Formuli 3. Jezdecky má jasně na to, aby vyhrával i v BossGP. 

RK: Jaké jsou Tvé sportovní cíle pro 2017?

VC: Svého hlavního cíle jsem tu již dosáhla předminulou sezonu. Pamatuji ještě, že se první den tréninků s tou nalíčenou holkou nikdo nechtěl bavit. Vůbec si mě nevšímali a nebrali mne vážně. Když pak viděli mé časy, tak si přišli popovídat... Teď už mě tu všichni uznávají jako plnohodnotného soupeře a já se snažím těm rychlým raketám F1 nestát v cestě. Minulý rok jsem dojela vlastně jen v Hockenheimu a v Brně, mým velkým cílem tedy letos bude, co nejčastěji dojet do cíle a při tom zlepšovat osobní výkony z minulých let. Mluvit o nějakých konkrétních umístěních by bylo nerealistické už z důvodů techniky: Viděl jsi, jak se tu Ledermair ve voze GP2 tlačil na Gerstla v F1? Tohle je volná formule a některé GP2 jsou dost „vylepšené“ komponenty z F1, zatímco já jedu opravdu se základním materiálem.

RK: Jak jsi spokojena s prvním víkendem?

VC: S časem v kvalifikaci jsem naprosto spokojena. Každý, kdo se ve sportu vyzná, dobře ví, co to znamená, zajet tady s vozem formule GP2 čas 1:35,880. Uklouznutí v sobotu bylo k naštvání, ve druhé zatáčce to ale opravdu bylo jak na ledě a kolem mne se jich roztočilo více. V neděli jsem dojela, takže jsem spokojena.

RK: Pojedeš kompletní sezonu BossGP a uvidíme Tě i v jiných třídách?

VC: Ano, až na Zolder (ta trať, kde se zabil Gilles Villeneuve se nám prostě hnusí) chceme jet všechny závody a především v Brně se chci blýsknout. Na jiném autě startovat nebudu – Wolfgang chce, abych se soustředila na monoposty. Mě takový kalendář vyhovuje, jen bych chtěla více testovat. Je to trochu stressové pilovat některé zásadní věci při oficiálním mítingu. Výsledky by pak byly jistě ještě lepší.

RK: A nakonec otázka, která všechny zajímá: Kdy Tě uvidíme startovat s Formulí 1?

VC: Wolfgang mě se svým vozem minulý rok nechal trochu trénovat na Red Bull Ringu a z jezdeckého hlediska by to šlo. V továrně dokonce máme i další Super Aguri, jenže není v pojízdném stavu. V závodech se tedy budu soustředit na vůz GP2 – možná, že bude koncem roku  hotov i druhý Super Aguri a budu ho moci testovat s vyhlídkou na 2018...     

Gerstl vyhrál oba závody BossGP v Hockenheimu. Cichá desátá

24. dubna 2017, 14:49 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Gerstl vyhrál oba závody BossGP v Hockenheimu. Cichá desátá
První dva závody šampionátu BossGP ovládl Rakušan Gerstl na voze Toro Rosso. Veronika Cichá jela domů se smíšenými pocity. V sobotu havarovala, v neděli bodovala 10. místem.

I když byla zimní přestávka dlouhá, nedorazili k prvnímu závodu šampionátu F1 a GP2 „BossGP“ zdaleka všichni přihlášení. V boxech bylo od pátku k nalezení pět monopostů F1, jimž se postavil jeden IndyCar a deset vozů GP2. Mezi nimi i Dallara-Mecachrome odvážné Češky Veroniky Ciché, kterou jí připravil rakouský tým HA-Racing.

Pole-position pro sobotní závod si zajistil výborný Ingo Gerstl ze Salzburgu časem 1:20,174s. Jeho Toro Rosso STR1 byl naprosto profesionálně připraven (tak jako i ostatní vozy F1 v poli) a o jakém výkonu zde hovoříme, prozradí nejlépe porovnání s kvalifikačními časy Velké ceny Německa minulého roku: Na nejrychlejší čas mistra světa Rosberga ztrácel Gerstl jen 5,8s a na posledního Ericssona pouze 2,9s! Kvalifikační hranici pro závod světového šampionátu by zvládl! Necelou sekundu za Gerstlem se kvalifikoval jeho věčný velký rival, Nizozemec Klaas Zwart v Jaguaru R5. Následovaly obě rychlé Dallary GP2 Rakušana Ledermaira a Němce Schnitzenbaumera.

Veronika Cichá si při volných trénincích po sedmiměsíční odluce od kokpitu ještě zvykala na vůz a novou sedačku: „Plánovali jsme test na Slovakiaringu, ten ale nevyšel a tak tu sedím po více než půl roce v autě s novým typem pneumatik a nezajetými brzdami poprvé“. V kvalifikaci ovšem opět přesvědčila: „Jsem moc spokojená. Zajela jsem tu rychleji, než kdy před tím!“ Časem 1:35,880 si zajistila 12. startovní pozici. V její třídě to znamenalo sedmé místo a skutečně dobré vyhlídky na tučné body v závodě.

Pořadatelé Hockenheim Historic měli ohledně deště štěstí a v sobotu pršelo jen výjimečně – ovšem právě, když měl startovat závod BossGP. Z boxů vyjely vozy na profilovaných pneumatikách, déšť ale ustal a ještě na startovním roštu se měnilo na slicky. Trať ovšem byla místy ještě příliš mokrá a to se již během zahřívacího kola vymstilo šesti vozům – mezi nimi i Dallaře Ciché: „Ve druhé zatáčce bylo kluzko, jak na ledě a když jsem přidala, tak se auto roztočilo. Zůstala jsem při tom n asfaltu a rychle zmáčkla spojku, motor mi ale přesto odumřel…“ Rychlá Moravanka tedy do závodu ani nevystartovala, stejně tak jako Super Aguri-F1 jejího přítele Wolfganga Jaksche, jenž letěl z dráhy o zatáčku později.

Závod nejprve žil z duelu Gerstl-Zwart, Nizozemec pak ovšem polevil a na lídra se začal tlačit výborně naladění Ledermair. Zwart pak riskoval výměnu pneumatik, mechanici mu ale špatně upevnili kolo a Jaguar-F1 se zle roztříštil o svodidla. I Ledermair později chyboval a Gerstl si tedy dojel pro prvenství o 7s před Dallarou GP2 Němce Fiedlera, Ledermairem, Benettonem-F1 Američana Stratforda a Lolou Inda Raghunatana z bývalého týmu Formule 1 Coloni, který v Hockenheimu vedl sám Enzo Coloni.

„Člověk nikdy neví, možná, že bylo dobře, že jsem neměla horší nehodu,“ chlácholila se Cichá – v hloubi duše ovšem věděla, že toho dne zahodila špičkový výsledek: Druhý Fiedler byl v kvalifikaci jen o 2,8 s rychlejší, než ona…

„Tentokrát chci bezpodmínečně dojet do cíle,“ to byl cíl Veroniky Ciché pro nedělní závod. Svého cíle dosáhla. Dojela 10. (7. ve třídě GP2) a i přítel Jaksch mohl být spokojen: Svůj Super Aguri konečně dovezl do cíle. Skončil celkově pátý a třetí v dodnocení vozů F1. Bez Zwarta na startu nebyl vepředu Gerstl k udržení a závod vyhrál napřes časové penalizaci (jeho mechanici na voze příliš dlouho pracovali na gridu). Druhý skončil rychlý Ledermair, třetí Stratford.

Příští závod pojede BossGP v polovině května v Zandvoortu. Doma v Brně se Veronika Cichá představí publiku 10. září.

Výsledky závodů BossGP v Hockenheimu

Sobota

1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F1
2. Andreas Fiedler, Dallara-GP2
3. Johann Ledermair, Dallara-GP2
4. Phil Stratford, Benetton-F1
5. Mahaveer Raghunatan, Lola-AutoGP

Neděle

1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F1
2. Johann Ledermair, Dallara-GP2
3. Phil Stratford, Benetton-F1
4. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP2
5. Wolfgang Jaksch, Super Aguri-F1 

Toyoty vítězem prvního závodu WEC v Silverstone

17. dubna 2017, 10:53 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Toyoty vítězem prvního závodu WEC v Silverstone
I po odchodu automobilky Audi zůstala FIA u svého přetechnizovaného konceptu vozů LMP1 a o celkové vítězství prvního podniku World Endurance Championshipu 2017 se v Silverstone přely pouze dvě Toyoty a dvě Porsche. To ovšem zdaleka neznamenalo, že by byl závod špatně obsazen. Třídu LMP1 doplnil sice jen vůz soukromníka dr. Colina Kollese, kterému ke vší smůle na poslední chvíli odskočil jeho hvězdný jezdec Kubica, do závodu se ale vydalo i 9 dobře obsazených prototypů LMP2 a 13 vozů třídy GT.

Japonci pořád ještě trpí traumatem ztraceného vítězství v Le Mans 2016 a letos chtějí všechno napravit. To ukázaly posádky Toyoty-Gazoo-Racingu již v kvalifikaci: Conway-Kobajaši-Lopez si zajistili pro 6hodinový maraton pole-position před kolegy Buemim-Davidsonem-Nakajimou a byli tak o 1,3s na kolo rychlejší, než lepší z obou Porsche posádky Jani-Lotterer-Tandy. Do druhého továrního Porsche 919 usedli Berhard-Bamber-Hartley.

Nejrychlejší z vozů třídy LMP2 byl Oreca stáje G-Drive/Thiriet silné posádky Lynn-Rusinov-Thiriet a byl tak dokonce rychlejší, než Kollesův LMP1, ve kterém se po Kubicově moudrém odchodu měli střídat Webb-Rossiter-Kraihammer. V souboji Fordu proti Ferrari, Astonu Martin a Porsche o vavříny třídy GT se zatím prosadil Ford GT týmu Chipa Ganassiho posádky Priaulx-Tincknell-Derani. 

Do první šestihodinovky roku vyrazila „velká čtyřka“ Toyoty a Porsche s rozdílnou strategií a především s rozdílným aerodynamickým konceptem. Zatímco Japonci opatřili své vozy kapotáží vysoké přítlačné síly, zkoušeli Němci aerodynamiku minimálního odporu, jež se pro Silverstone moc nehodila -  za to ale sbírali důležité poznatky ohledně závodu v Le Mans.

V začáteční fázi se obě Toyoty usadily na špičce, tým se základnou v Kolíně nad Rýnem ovšem brzy přišel o vůz s číslem 7: Nejdříve ztratil hodně času v boxech kvůli zlomenému stabilizátoru, později ho Argentinec Jose-Maria Lopez zle poničil ve svodidle Copse Corneru.

Ve střední části závodu se zdálo, že má Porsche zase jednou navrch, Švábové ovšem ztratili svou výhodu, když za začínajícího deště vsadili na špatné obutí intermediates. Celý maraton tedy nalezl svého vyhrocení těsně před koncem, když musel lídr Hartley (Porsche) šetřit relativně staré pneumatiky a Buemi (Toyota) rychle ujídal z jeho náskoku. Do ukončení šesté hodiny zbývalo jen 13 minut, když se Švýcar brutálně vecpal do vedení a dojel Toyotě pro první vítězství roku.

Nejlepší vůz třídy LMP2 byl klasifikován za druhým Porsche 919 na čtvrté pozici a byl jím Oreca týmu Jackieho Chana. Tung, Jarvis a Laurent se prosadili o pouhých 19 sekund před Rebellion-Orecou Prosta, Senny a Canala. Také ve třídě GT bylo rozhodnutí relativně těsné: Ganassi-Ford Priaulxe, Tincknella a Deraniho byl v cíli jen o 14 sekund před AF-Ferrarim Calada a Pier-Guidiho.

WEC pokračuje podnikem ve Spa začátkem května.

Výsledek 6h Silverstone 2017

1. Buemi, Davidson, Nakajima – Toyota LMP1
2. Bernhard, Bamber, Hartley – Porsche LMP1
3. Jani, Lotterer, Tandy – Porsche LMP1
4. Tung, Jarvis, Laurent – Oreca LMP2
5. Canal, Prost, Senna – Oreca LMP2
6. Perrodo, Vaxiviere, Collard – Oreca LMP2
7. Lapierre, Menezes, Rao – Alpine LMP2
8. Rusinov, Thiriet, Lynn – Oreca LMP2
9. Graves, Hirschi, Vergne – Oreca LMP2
10. Gonzales, Trummer, Petrov -  Oreca LMP2

Artem Markelov vyhrál první závod novodobé F2 v Bahrajnu

16. dubna 2017, 14:49 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Artem Markelov vyhrál první závod novodobé F2 v Bahrajnu
Bývalá GP2 se sice přejmenovala na Formuli 2, větší zájem jezdců a týmů tato příliš pozdě udělená nová etiketa ale zatím nevyvolala. Naopak: K prvnímu podniku FIA F2 do Bahrajnu přijelo jen 20 účastníků – mezi nimi nejeden, který již teď dobře věděl, že celý šampionát nedokáže financovat.„Svěží nový začátek“ jistě vypadá jinak...

To ovšem špičkové borce s konekcemi do Formule 1 nemuselo zajímat. Na okruhu, který všichni dobře znali z předsezonních testů, zajel ve volném tréninku nejrychleji junior Renaultu Oliver Rowland před Rusem Markelovem a juniory Akedemie Ferrari, Leclercem a Fuocem.

Kvalifikace

O postavení na startu se jelo v pátek večer za umělého osvětlení. Své první kvalifikační pokusy odpálili všichni piloti během úvodních 12 minut a na špičce se usadili oba noví jezdci mistrovského týmu Prema, Charles Leclerc a Antonio Fuoco. Oba juniory Ferrari při tom dělilo jen 67 tisícin. Následoval zkušený Norman Nato (Arden), Luca Ghiotto, Artem Markelov (oba Russian Time), a další dva nováčci přicházející do F2 z GP2, Alexander Albon (ART) s Nyckem de Vriesem (Rapax).

Po přezutí na čerstvé kvalifikační obutí Pirelli to byl Leclerc, kdo se jako první pokusil o další zlepšení času. Učinil tak překvapivě brzy, již 10 minut před koncem session. Taktika úřadujícího šampiona GP3 se vyplatila a skutečně svůj čas o 6 desetin zlepšil! Konkurence se na trať vydala až těsně před koncem kvalifikace a vylámala si na výkonu hubeňoura z Monaka zuby! „Ne, tuhle taktiku jsme předem neplánovali. Mé první pokusy ovšem byly tak slibné, že jsem spontánně rozhodl, že druhou sérii vypálím na trať co nejrychleji. Jistě, závěr kvalifikace, kterému jsem již jen přihlížel byl stressový – ale vyplatilo se!“ radoval se Leclerc. K dobru mu přišla u srážka Malji s Jefferim minutu před koncem session. Předsezonní favorit si tedy při svém debutu zajistil pole-position před týmovým kolegou Fuocem, výborným de Vriesem, Natem, Ghiottou a Macušitou. Nejlepší desítku časů uzavírali zklamaní Markelov s Rowlandem, Albon a nejmladší pilot pole, junior Red Bullu Sergio Sette-Camara z Brazílie. Večer Fuoco svou dobrou druhou pozici ztratil: Komisaři ho posunuli o tři místa dozadu, protože údajně blokoval Markelova.

Sobotní závod

Podmínky byly v sobotní poledne zcela odlišné k pátečnímu večeru, Leclerc ovšem i za vedra ukázal, že je výjimečným talentem: Vyrazil výborně a prvním kolem za sebou vedl Nata, Markelova, de Vriese, Macučitu a Ghiotta. Francouz Norman Nato se ovšem nenechal setřást ze závětří. Naopak: začátkem třetího kola převzal vedení.  Škoda, že prvnímu závodu FIA Formule 2 od roku 1984 přihlíželi jen zaměstnanci týmů a maršálkové – bylo totiž nač se dívat: První třetinu závodu se drželo vedoucích jedenáct vozů díky shodné strategii vzájemném závětří a nikdo se nedokázal utrhnout. V 7. kole se Leclerc znovu posunul před Nata a o dalších 7 kol později před sebe Francouz musel pustit i výborného Markelova.

Až do zastávek v boxech znělo pořadí Lecler, Markelov, Nato, de Vries, Ghiotto, Rowland, King Albon a Cecotto. Rus Monačanovi zle dýchal na záda, když lídr Leclerc po 15 kolech zajel do boxů. Po výměně pneumatik ho předjel Nato a všechno čekalo na rozhodující zastávku Markelova. Rus měnil o tři kola později, což bylo příliš pozdě. Nato s Leclrecem jeli na svěžím obutí o 4 sekundy na kolo rychleji a Artem se proto na trať vrátil až o osm sekund za nimi.  

Deset kol před cílem vedl Nato s náskokem 3 sekund na Leclerca, Markelov následoval dalších 7 sekund za nimi. O čtvrté místo bojovalo kvarteto de Vries, Rowland, Giotto a King. Zkušený Markelov si životnost svých pneumatik rozhodil ze všech nejlépe. Tři kola před koncem předjel druhého Leclerca a obřími kroky doháněl lídra Nata. Půldruhého kola před cílem se Rus dostal na první místo a zapsal se tak do dějin jako první vítěz „novodobé Formule 2“.  Na stupni vítězů ho doplnili Natos s Leclercem a o zbývající bodovaná místa se po velmi zajímavém závodě podělili King, Rowland, Albon, Ghiotto, Macušita, Fuoco a de Vries. „Po naší zastávce v boxech jsem myslel, že je vše ztraceno. Můj inženýr mi ale říkal, abych zůstal klidný a že se nakonec vše otočí v náš prospěch. Měl pravdu,“ smál se vítěz ze Soči.

Nedělní sprint

Smůlu měl o nedělní odpoledne především junior Hondy, Nobuharu Macušita. Japoncova osmá sobotní pozice vlastně znamenala pole-position ve sprintu, jeho ART-Dallara ale včas nenaskočila a musel startovat z boxů. Nejlepší startovní pozice tak před hrstkou diváků, kteří se ztráceli na hlavní tribuně, připadla Ghiottovi před Albonem, Rowlandem, Kingem, Leclercem, Natem a vítězem prvního závodu sezony Artemem Marjelovem. Mladý Ital své výhody využil a provedl Albona s Leclercem první zatáčkou. Brzy poté byl závod ovšem neutralizován, protože havaroval Nato. Po třech pomalých kolech se opět závodilo a Leclerc toho hned využil, aby se posunul před Albona na druhé místo. Jedouc v těsně sevřené skupině Thajec pak ztratil další místa vůči Rowlandovi, Markelovovi, Kingovi a Fuocovi.

Formule 2 předváděla senzační sport: Ještě po osmi kolech dělilo prvních 16 vozů jen 10 sekund – jaká to podívaná.

Začátkem 9. kola zaútočil Leclerc úspěšně na Ghiotta a dokázal se od Itala lehce odpoutat. Tomu již dýchal na záda kolega Markelov, jenž hned poté zavítal do boxů pro nové pneumatiky. Zatímco Leclerc s přehledem držel vedení, musel Ghiotto zpomalit. Nejdříve se před něj dostal Rowland a později i Fuocco. 9 kol před koncem fasoval čerstvé obutí i Leclerc – i on tedy riskoval výměnu pneumatik ve sprintu! Monačan hned začal na trať sázet nejrychlejší časy a dral se polem zpět kupředu. Na kolo byl kolem 4s rychlejší, než špička, kterou drželi Rowland s Ghiottem. Tři kola před cílem byl senzační Leclerc již pátý a dvě kola později třetí. Při vjezdu do posledního kola předjel druhého Rowlanda a během posledního okruhu i lídra Ghiotta – perfektně kalkulovaná jízda! V cíli byl junior Ferrari o 1,5 sekundy před Italem a slavil své první vítězství ve Formuli 2. Druhý skončil po pěkném boji s Rowlandem Ghiotto, zbývající bodovaná místa obsadili Latifi, King, de Vries, Albon a zklamaný Markelov.

Druhý podnik šampionátu FIA F2 se bude konat v polovině května v Barceloně.        

Výsledky FIA Formule 2 v Bahrajnu

Sobota

1. Artem Markelov, Russian Time
2. Norman Nato, Arden
3. Charles Leclerc, Prema
4. Jordan King, MP
5. Oliver Rowland, DAMS
6. Alexander Albon, ART
7. Luca Ghiotto, Russian Time
8. Nobuharu Macučita, ART
9. Antonio Fuoco, Prema
10. Nyck de Vries, Rapax 

Neděle

1. Charles Leclerc, Prema
2. Luca Ghiotto, Russian Time
3. Oliver Rowland, DAMS
4. Nicolas Latifi, DAMS
5. Jordan King, MP
6.  Nyck de Vries, Rapax
7. Alexander Albon, ART
8. Artem Markelov, Russian Time

Fittipaldi a tým Charouz ovládli World Series 3,5 v Silverstone

16. dubna 2017, 14:45 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Fittipaldi a tým Charouz ovládli World Series 3,5 v Silverstone
O budoucnosti šampionátu „World Series 3.5 Formula V8“ se přes zimu hodně spekulovalo. Organizátoři mistrovství, dříve známého pod jménem „Formula Renault World Series“, sice měli a mají vážné problémy sehnat dostatek účastníků, minulý víkend se ale v Silverstone přesto poprvé jelo o body. Do Anglie se ovšem dostavilo jen 12 jezdců a o sportovní hodnotě takového mistrovství se jistě dá diskutovat.

První startovní řada úvodního závodu v sobotu patřila jezdcům pražského týmu „Lotus“ Antonína Charouze: Pole position si vybojoval vnuk Emersona Fittipaldiho, Pietro, před týmovým kolegou René Binderem. Za nimi číhali Rusové Orudzev s Isaakyanem a Mexičané Celis s Menchacou. 20letý Fittipaldi, který v minulých letech mnoho talentu nepotvrdil, ukázal bezchybný závod a vyhrál stylem start-cíl těsně před Igorem Orudzevem (Valles) a silně dotahujícím Celisem (Fortec). Rusův vůz byl po závodě ovšem uznán za ilegální a Orudzev svou pozici ztratil. 

Fittipaldi s Binderem okupovali první startovní řadu i v neděli. Závod by byl obsazen ještě slaběji, než v sobotu, protože Cipriani a Terešenko nezvládli kvalifikační minimum. Pořadatel ale zabránil trapnému startovnímu poli deseti vozů tím, že nechal jet všechny přítomné...

Pietro Fittipaldi vzkvétal uprostřed relativně slabé konkurence „World Series“ i v neděli. Perfektně vyrazil, rychle si vybudoval několikasekundový náskok a ten s přehledem udržel až do cíle. Za ním se usadili Izraelec Roy Nissani (RP) a Rus Orudzev. 20 minut před koncem Fittipaldi ovšem o svůj náskok přišel: Po nehodě Isaakyana s Masonem totiž vyjel na trať Safety Car. Ani to ho ovšem neohrozilo. Na restart výborně reagoval a závod vyhrál s náskokem 3 sekund na Orudzeva, Nissanyho a druhý Charouzův vůz s Binderem v kokpitu.

Druhý podnik šampionátu, který plánuje i závody v Mexiku, USA a Bahrajnu, se pojede začátkem května ve Spa.

Norris, Eriksson a Ilott zářili ve Formuli 3 - Schumacher zatím ne

16. dubna 2017, 14:38 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Norris, Eriksson a Ilott zářili ve Formuli 3 - Schumacher zatím ne
V rámci šampionátu WEC absolvovala i evropská Formule 3 v Silverstone první tři závody ročníku. Přesvědčili Norris s Ilottem a Erikssonem, zatímco se Mick Schumacher zatím nedokázal prosadit.

Kvalifikace

První pole-position sezony 2017 si pro páteční závod zajistil úřadující mistr Formule Renault, Lando Norris. Britský junior McLarenu startuje za stáj Trevora Carlina a prosadil se o 6 tisícin před zkušenějším krajanem Callumem Ilottem ze stáje Prema. Druhou startovní řadu vytvořili Němec Maximilan Guenther (Prema) se Švédem Joelem Erikssonem (Motopark), třetí řadu nováček z Indie Jehan Daruvala (Carlin) s Číňanem Zhouem (Prema). Jisté vystřízlivění přinesl debut ve Formuli 3 pro velká jména přicházející z německé F4: Mistr Joey Mawson (Van Amersfoort) dosáhl pouze 9. času, opěvovaný Mick Schumacher směl startovat jen ze 12. pozice a byl tak – jako již při testech – nejpomalejší z pilotů favorizovaného týmu Prema.

Také další velká jména se nedokázala prosadit: Pedro Piquet (Van Amersfoort) startoval z pozice 14, Harrison Newey (Van Amersfoort) o dvě místa za ním a „Císařpán“ Ferdinand Habsburg ze 17. místa devatenáctičlenného pole.

Pro sobotní a nedělní závod si první dvě startovní místa zajistili Ilott s Norrisem.

1. závod

Na suchém asfaltu, ale pod zataženou oblohou a lehkého mrholení se bohužel startovalo za vodícím vozem. Když safety car před prázdnými ochozy po dvou kolech trať opustil, vyšel nejlepší odpich do ročníku 2017 přirozeně Norrisovi.  Z prvního kola se lídr vrátil s náskokem 1,2 sekundy na Illota, Guenthera, Dennise a Erikssona. Illot ale hned ve druhém kole uklouzl do štěrku, zatímco Mawson se Schumacherem ukázali senzační vstup do závodu a posunuli se během půldruhého kola na pozice 5 a 6!   Následovala krátká neutralizace, po které se závodilo zase jen jedno kolo, než do bariér vyletěl  Ralf Aron. Po třetí neutralizaci během 30minutového závodu (není to perverzní?) zbývalo již jen „10 ostrých minut“ a 17letý Lando Norris tohoto sprintu bezvadně využil k prvnímu jasnému triumfu ve Formuli 3 před  týmovým kolegou Jake Dennisem, Guentherem, Erikssonem, dobrým Mawsonem a Neweyem. Schumacher ztratil 7. místo tesně před koncem vůči Zhouovi, pro dva body si dojel i Piquet, když skončil před Daruvalou 9.   

2. závod

Z nejlepšího startovního místa směl do druhého závodu vyrazit Ilott před Norrisem, Erikssonem, Guentherem, Hughesem (Hitec) a Daruvalou. Schumacher si tentokrát zajistil 9., Piquet 15. pozici. Před ochozy, které byly stejně tak prázdné, jako v pátek, vyšel za sucha start nejlépe polemanovi, zatímco Norris brutálně „zaspal“. Ještě během prvního kola se ovšem na první místo prodral Joel Eriksson. Švéd si rychle vychel velký náskok a ostatní se za ním seřadili v pořadí  Ilott, Hughes, Guenther, Dennis, Schumacher, Mawson a Norris. Závod se tentokrát obešel bez neutralizací a junior BMW Eriksson nebyl k poražení. V cíli byl o 2,3 sekundy před Ilottem. Následovali Hughes, Guenther a Dennis. Mick Schumacher si proti Norrisovi a Zhouovi tvrdě vybojoval šestou pozici, Číňan za ním nakonec dojel sedmý před Daruvalou, Norrisem a Neweyem.

3. závod

Za sucha a krásného modrého nebe se startovalo  do třetího závodu v neděli. O první startovní řadu se znovu dělili Ilott s Norrisem – sobotní vítěz Erikson číhal hned za nimi. První kolo bylo věrným opakováním soboty: Po Norrisově zaváhání převzal vedení Ilott, ještě během prvního kola ho ale na prvním místě vystřídal Eriksson. Následovali Guenther, Norris a Daruvala, Schumacher a Zhou ve druhém kole předvedli nezávislé „hodiny“ a rozloučili se tak z bodovaných míst. Ve čtvrtém kole se Callum Ilott znovu dostal na první místo a rozhodujícím způsobem Erikssonovi ujel směrem vítězství. O dvě kola později vystřídal Norris na třetím místě Guenthera a špička v tomto pořadí dojela až do cíle. O zbývající body se podělili Dennis, Daruvala, Mazepin, Mawson, Newey a Aron.

Šampionát bude pokračovat v polovině května v Monze.

Stav Evropského šampionátu F3 po třech závodech:

1. Joel Eriksson, Motopark            55 b.
2. Callum Ilott, Prema                    43 b.  
3. Lando Norris, Carlin                   42 b.
4. Maximilian Guenther, Prema     39 b.
5. Jack Dennis, Carlin                    38 b.
6. Jake Hughes, Hitech                  15 b.

ELMS v Silverstone: Albuquerque, Owen a de Sadeleer vítězí v dramatu

16. dubna 2017, 14:33 | Roman Klemm
Ilustrační fotografie - ELMS v Silverstone: Albuquerque, Owen a de Sadeleer vítězí v dramatu
První ze šesti závodů šampionátu ELMS 2017 vyhrál po ztrhujícím finiši Ligier týmu United Autosports.

Pokud mezinárodní motorsport roku 2017 někde nabízí plná startovní pole, pak to jsou vytrvalostní šampionáty prototypů. V Silverstone absolvovala European Le Mans Series, „malá sestra“ světového šampionátu WEC, svou první čtyřhodinovku a na startu se při tom sešlo pole 35 vozů. Z toho patřilo 12 do silné třídy LMP2 (bohužel bez Ligieru bratislavské stáje ARC) a 17 do LMP3. Třída GT, ve které jelo jen 6 vozů tedy hrála jen vedlejší roli.

Nejrychlejší kvalifikace byl vůz Dragonspeed-Oreca posádky Hanley/Lapierre/Hedman, před Ligierem stáje United Autosports (Albuquerque/Owen/de Sadeleer), Graff-Orecou Trouilleta/Petita/Guibberta a G-Drive-Orecou Rojase/Hirakawy/Roussela. Dallara veterána Formule 1 Jana Lammerse debutovala v ELMS 10. časem.

Dřívější formulová naděje v kokpitu Dragonspeedu Ben Hanley vyrazil v sobotu po startu, jako by se jednalo o sprint a ne o 4hodinový závod. Za krásného slunečna ujížděl konkurenci o více, než sekundu na kolo. Za Britem se o druhé místo přetahovali Hugo de Sadeleer (United), Enzo Guibbert (Graff) a Leo Roussel (G-Drive).

Již po čtvrthodince dohnala špička opozdilce z GT a LMP3 a ELMS od té chvíle předváděla ELMS svou zaběhlou show: Předjíždění na běžícím páse, souboje a chybičky v téměř každé zatáčce.

Senzací podniku se při tom stala dánská posádka nové stáje High Class Racing. Neznámý Anders Fjordbach dohnal a předehnal po 40 minutách vedoucí DragonSpeed-Orecu, kterou v mezičase převzal její majitel Henrik Hedman. Ještě rychleji se po Silverstone ovšem pohyboval Richard Bradley. Jezdec se singapurskou licencí startoval jen z 28. místa, po 55 minutách závodu ovšem byla jeho Graff-Oreca v čele. Bradley poté předal vůz kolegovi Franckovi Matellimu, který zdaleka nedokázal držet podobné tempo a až do poločasu závodu se propadl na 9. místo.

Výkonnostně mnohem vyrovnanější tým měli v týmu G-Drive-Oreca, kde od pomalejšího Rojase převzal Leo Roussel a posunul vůz začátkem třetí hodiny na první místo. Na této pozici ho pak předal rychlému Japonci Ryo Hirakawovi a ten měl začátkem čtvrté a poslední hodiny závodu půlminutový náskok na Filipa Albuquerqua (United-Ligier) a 75 sekund na výše zmíněné překvapení podniku, Dána Fjordbacha, jenž převzal High-Class-Dallaru pro poslední stint od pomalejšího kolegy Andersena.

Svou poslední zastávku v boxech absolvoval lídr Hirakawa půl hodiny před koncem a jeho úkolem poté bylo, hospodařit až do cíle s náskokem 22s. Japoncovy pneumatiky ovšem koncem podniku neuvěřitelně rychle ztrácely přilnavost a závěrečné kilometry závodu se vyvinuly v opravdové drama. Bývalý tovární pilot Audi, Albuquerque, Hirakawu rychle doháněl a 2 minuty před koncem závodu Portugalec skutečně Japonce předjel!

Jan Lammers a kolega Frits van Eerd dojeli 9., ve třídě LMP3 se prosadili  Falb s Rayhallem v Ligieru týmu United Autosports a nejrychlejší šestice GT byli Thiim, Youluc a Hankey na Astonu Martin stáje TF Sport.      

Druhý podnik šampionátu se bude konat 14. května v Monze.  

Výsledek 4h v Silverstone, 1. závodu ELMS 2017

1. Albuquerque, Owen, de Sadeleer - United Autosports-Ligier
2. Rojas, Roussel, Hirakawa – G-Drive-Oreca
3. Fjordbach, Andersen - High Class-Dallara
4. Bradley, Allen, Matelli - Graff-Oreca
5. Moore, Hanson - Tockwith-Ligier
6. Belicchi, Lacorte, Sernagiotto - Villorba-Dallara  

V německé Formuli 4 bude poprvé startovat český závodník!

11. dubna 2017, 21:02 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - V německé Formuli 4 bude poprvé startovat český závodník!
Joey Mawson a Mick Schumacher postoupili do evropského šampionátu Formule 3 a udělali tak místo novým talentům. Po jejich stopách se letos mimo jiné hodlají vydat rychlá Němka Sophia Floerschová, vnuk Emersona Fittipaldiho, Enzo a překvapivě i málo známý mladík z Čech, Tom Beckhaeuser.

Favority ovšem asi bude nutno hledat jinde – a to především mezi borci, kteří v tomto zajímavém mistrovství mohli sbírat zkušenosti a poháry již minulý rok. Jako kandidáti na třetí titul německého šampiona F4 platí hlavně Estónec Juri Vips a Američan Juan Correa, kteří se mohou spolehnout na senzační zázemí týmu Prema, Němci Lirim Zendeli (pojede za berlínskou stáj Muecke) a Kim-Luis Schramm (tým Ralfa Schumachera) a Kanaďan Kami Laliberte-Moreira, jenž dal další sezoně v F4 se stájí Van Amersfoort přednost před přestupem do F3. 

Oficiálně se přihlásilo 29 účastníků, tedy o něco méně, než minulý rok, což ovšem nepřekvapilo. 28 chlapcům se letos postaví jen jediné děvče. Je jím 16letá Sophia Floerschová, největší německá naděje v motorsportu „něžného pohlaví“ od dob Ellen Lohrové a Claudie Huertgenové. Školačka z Mnichova minulý rok začala velmi silně a pravidelně bodovala. Letos bude muset ve špičkovém týmu Muecke ukázat více, pokud chce svůj sen o „Formuli 1 za 4 roky“ realizovat. Jejím týmovým kolegou bude doposud málo známý Čech Tom Beckhaeuser. Nováček z Klečan to jistě nebude mít vedle osvědčených týmových kolegů jako Zendeliho, Floerschové a Švéda Soederstoema lehké a to mimo jiné proto, že se zmíněné trio zúčastní i italského šampionátu. A-propos italská Formule 4: Ta absolvovala svůj první podnik již minulý víkend v Misanu a zdá se, že tamní šampionát nalezl svou super-hvězdu dosti brzy: Pilot týmu Bhaitech, Sebastian Fernandez z Venezuely totiž vyhrál všechny tři závody víkendu – něco dosud nebývalého! V Misanu se výborně uvedl i vnuk mistra světa F1 let 1972 a 1974 Emersona, Enzo Fittipaldi. Brazilo-Američan je členem Akademie Ferrari, pojede jak italské, tak i německé mistrovství za tým Prema. V Misanu dojel 5. a 8. 

Teprve před dvěma lety zavedená Formule 4 je jedinou evropskou třídou monopostů, která (zatím) vzkvétá a nabízí plná startovní pole. Tohle jsou termíny německého mistrovství (bude se zpravidla konat v rámci ADAC-GT-Masters)

Kalendář německé F4

30. duben – Oschersleben
21. květen – Lausitzring
11. červen – Red Bull Ring
9. červenec – Oschersleben
6. srpen – Nuerburgring
17. září  - Sachsenring
24. září - Hockenheimring

Nová DTM testovala čtyři dny v Hockenheimu

10. dubna 2017, 12:03 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Nová DTM testovala čtyři dny v Hockenheimu
BMW, Mercedes a Audi měly v Hockenheimu čtyři dny čas, aby řádně vyzkoušely své nové prototypy pro sezonu 2017. Bylo co testovat, DTM totiž pod novým vedením Gerharda Bergera změnila předpisy. Změní se technika, pneumatiky ale i samotný formát závodů.

Z technického hlediska to je především zvětšení průměru restriktoru nasávání vzduchu motoru, co se postará o největší změnu vlastností vozu. Technici počítají, že tím výkon agregátů naroste vysoko nad 500 koňských sil. Zodpovědní se snažili především o to, aby nová technika zvýraznila výkon jezdce, čehož chtějí dosáhnout zásahy do aerodynamiky: Změnili povolené parametry předního spoileru, spodku, zadního difuzoru a křídla. Výrobce Hankook dodá  pneumatiky z větší přilnavostí.

Každý víkend DTM bude od letoška obsahovat dva rovnocenně bodované, stejně dlouhé závody. Rozdělení na sprint v sobotu a hlavní závod v neděli odpadne.

Všechny tyto změny se mají postarat o zajímavější dění na trati a zastavit tak pozvolný úpadek zájmu, kterému je DTM v posledních letech vystavena. Zdá se ovšem, že bude počet startujících v přímém protikladu s tímto cílem: Každý z výrobců letos nasadí již jen šest vozů – na trati se tedy bude ztrácet jen 18 konkurentů.

Všech těchto 18 pilotů mělo poslední čtyři dny možnost k přípravě a do role lehkého favorita se vypracovala značka Mercedes, jejíž jezdci Paffett a Wickens si o první tři dny testů zapsali nejlepší časy.  Dráha, vozy a i jezdci se ovšem den ode dne zlepšovali a ve čtvrtek to byl za nejlepších podmínek bývalý pilot F1 Timo Glock, kdo ve svém žlutém BMW zajel nejrychlejší čas celého podniku. Dosažené výkony ovšem byly velmi vyrovnané a opravdové rozvržení sil prozradí teprve první oficiální kvalifikace začátkem května právě v Hockenheimu. 

Nejrychlejší časy testů DTM v Hockenheimu

01. Timo Glock (BMW) - 1:30.201 - 125 kol
02. Paul di Resta (Mercedes) - 1:30.238 - 152 kol
03. Marco Wittmann (BMW) - 1:30.262 - 136 kol
04. Lucas Auer (Mercedes) - 1:30.463 - 163 kol
05. Mike Rockenfeller (Audi) - 1.30.559 - 114 kol
06. Mattias Ekström (Audi) - 1.30.603 - 130 kol
07. Bruno Spengler (BMW) - 1:30.640 - 39 kol
08. Robert Wickens (Mercedes) - 1:30.915 - 182 kol
09. Rene Rast (Audi) - 1:30.952 - 137 kol
10. Maxime Martin (BMW) - 1:32.064 - 94 kol 

Kalendář DTM sezony 2017

07. května – Hockenheim
21. května – Lausitzring
18. června – Hungaroring
02. července – Norisring
23. července – Moskva
20. srpna – Zandvoort
10. září – Nürburgring
24. září – Spielberg
15. října - Hockenheim

Hockenheim Historic s Veronikou Cichou a dalšími prominenty

3. dubna 2017, 09:53 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Hockenheim Historic s Veronikou Cichou a dalšími prominenty
Mezinárodní závodní scénu na Hockenheimringu zahájí 21.-23. dubna tradičně „Bosch-Hockenheim-Historic, Das Jim Clark Revival“. Podnik je po letní Oldtimer-GP na Nürburgringu druhým největším svého druhu v Německu. I letos nabídne zajímavou přehlídku závodů a tříd, přičemž v hlavním z nich sehraje důležitou roli i nejrychlejší česká závodnice Veronika Cichá.

Talentovaná pilotka žijící ve Švýcarsku pojede ve známém šampionátu BOSS-GP pro vozy F1, GP2 a F-Nissan. Vedle tohoto mistrovství moderních monopostů (jede se zde naplno a jistě se nejedná o demonstraci oldtimerů) se desetitisícovému publiku představí i jednosedadlové třídy FIA Lurani Trophy a poprvé HRA Classic F3. K tomu senzační monstra CanAm Challenge Cupu a různé třídy historických cestovních vozů. Bez hodnocení, ale na plný plyn, projedou tratí členové Raceclubu German Historic na jejich zajímavých exemplářích F1, F2 a F5000.

Také  plejáda oficiálně přítomných prominentů se letos nechá vidět: Autogramy a rozhovory poskytnou fandům bývalí piloti F1 Jochen Mass, Christian Danner a Michael Bartels, k tomu nejrychlejší německá závodnice dějin Ellen Lohrová a trojnásobný vítěz 24h v Le Mans, Marco Werner. Po paddocku se ovšem zpravidla potulují i další velké osobnosti historie sportu, jako Dieter Glemser, Juergen Neuhaus, nebo otec Stefana Bellofa.

Po jejím senzačním výkonu před rokem právě na této trati bude ale pozornost diváků a médií z velké části jistě patřit Veronice Ciché. Rychlá krasavice z Moravy pojede ve třídě GP2 seriálu BOSS-GP, jenž v Hockenheimu absolvuje úvodní podnik sezony. Pokud se dá věřit oficiálním přihláškám, bude tento šampionát obsazen mnohem silněji, než v minulých letech. Silná třída „Open“ bude obsahovat hned devět monopostů Formule 1 v čele s držitelem brněnského rekordu Ingem Gerstelem a jeho Toro Rosso STR1. Gerstl letos plánuje nasadit i druhý STR1 pro krajana Schnitzenbaumera. Týmu ze Salzburgu se postaví dva Jaguary R5 Nizozemců Zwarta a Van Eerda, Benettony Phila Stratforda a Patricka D´Aubrebyho, Jordan 198 Belgičana Caira, Arrows A22 Rakušana Herndlhofera a Super Aguri přítele Veroniky Ciché, Wolfganga Jaksche. Silnou třídu doplní Rakušan Milavec na Panozu ChampCar a další.

Veronika Cichá nastoupí, jako před rokem, ve třídě „Formula“, do které se zatím přihlásilo 22 (!) jezdců Formule GP2 a Formule Nissan. Cichá ovšem hlásí několik změn: „Od letoška si s Wolfgangem naše vozy připravujeme ve vlastní dílně. Založili jsme tým jménem F-Xtreme sídlící ve švýcarském Wangenu a vede ho Charlie Francisová, jež má bohaté zkušenosti s přípravou vozů Formule 1 a F-Superleague. Další velkou změnou bude barva mé Dallary GP2. Už nebude tmavá. Právě jsme nanesli bílou perleť, na které se objeví barevné symboly.“

Cichá před rokem v Hockenheimu udivila především za mokra a pohybovala se mezi nejrychlejšími své třídy. Umístění mezi top5 by letos bylo jistě krásným vstupem do sezony.

Vstupné na Hockenheim Historic je opět naprosto senzační. Na sobotu nebo neděli stojí 27,- Euro, na celý víkend 37,- Euro. Diváci smějí na všechny tribuny, do depa jezdců, do boxů a na jejich střechu (kde letos opět bude ohromné tržiště se vším, co nadchne srdce fandů dějin sportu) a dokonce i do boxové uličky!

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »