Články: Motorsport

Massa se zúčastní úvodního závodu Stock Car

8. prosince 2017, 18:08 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Massa se zúčastní úvodního závodu Stock Car
Brazilce v březnu čeká první závod po odchodu z Formule 1.

Prvním závodem Felipeho Massy po ukončení jeho kariéry ve Formuli 1 bude úvodní podnik sezóny 2018 brazilského šampionátu cestovních vozů Stock Car, který se uskuteční na okruhu Interlagos a týmy zde mohou do jednoho vozu nominovat dva závodníky. Vicemistr světa z roku 2008 dostane šanci u týmu Cimed Racing, kde se bude dělit o vůz s pětinásobným šampionem této série Cacá Buenem. Na trati by se měl potkat mimo jiné také s dalšími expiloty F1 jako je účastník nejvíce Grand Prix v historii Rubens Barrichello, Antonio Pizzonia nebo Ricardo Zonta.

Jaká ovšem bude Massova budoucnost z dlouhodobého hlediska zatím není jasné. Je ovšem hodně pravděpodobné, že bychom ho dříve nebo později mohli vídat ve Formuli E. Sám Brazilec se již dříve nechal slyšet, že by do šampionátu elektrických formulí rád zamířil a dokonce už má za sebou test s týmem Jaguar, který absolvoval na začátku letošního roku. Je ale otázkou, zda-li se tak stane až v další sezóně 2018-2019 nebo zda-li se Massa zapojí již do nedávno zahájené aktuální sezóny 2017-2018.

Zamíří Kvyat do Formule E?

6. prosince 2017, 10:45 | Dušan Bouzek | Komentáře
Ilustrační fotografie - Zamíří Kvyat do Formule E?
Ruský závodník údajně vede jednání se dvěma týmy působícími v elektrické sérii.

Ještě nedavno byl Daniil Kvyat považován za hvězdu budoucnosti Formule 1. Svou premiérovou sezónu v královně motorsportu absolvoval v roce 2014 po zisku titulu v GP3, v níž předvedl několik pěkných výkonů, díky kterým byl pro sezónu 2015 povýšen z Toro Rosso do Red Bullu, kde zaujal volné místo po odchodu Sebastiana Vettela do Ferrari. Hned ve své první sezóně v "áčku" poprvé v kariéře vystoupil na stupně vítězů a v celkovém pořadí dokonce porazil svého týmového kolegu Ricciarda. Po loňské nevydařené Velké ceně Ruska, kdy se ho Red Bull rozhodl nahradit Maxem Verstappenem a poslat zpět do Toro Rosso, začal Kvyatův strmý pád dolů, který vyvrcholil letos po závodě v Austinu, kdy se Red Bull rozhodl pro okamžité ukončení spolupráce s Rusem a ten je tak momentálně bez angažmá.

V tomto stavu by ovšem nemusel setrvat příliš dlouho. Ve Formuli 1 jej sice v příští sezóně s největší pravděpodobností neuvidíme a to navzdory tomu, že je stále označován za jednoho z kandidátů na volné místo u Williamsu, ale další kroky jeho kariéry by mohly směřovat do Formule E, kde údajně vede rozhovory o svém angažmá se dvěma týmy. S touto informací přišla ruská zpravodajská agentura Tass, která dokonce tvrdí, že již v lednu by si Kvyat mohl vůz elektrické série vyzkoušet.

Pokud by se tyto zprávy naplnily, stal by se Kvyat po Sebastienu Buemim, Jeanu-Ericu Vergnovi, Antoniu Felixu Da Costovi, Alexu Lynnovi a Neelu Janim již šestým bývalým členem juniorského programu Red Bullu, který v současnosti působí ve Formuli E.

 

Stroll se představí v Daytoně

4. prosince 2017, 21:41 | Dušan Bouzek
Ilustrační fotografie - Stroll se představí v Daytoně
Fernando Alonso nebude jediným pilotem Formule 1, který se zúčastní nejbližšího ročníku závodu 24 hodin Daytona. Kromě dvojnásobného šampiona se na konci ledna postaví na start daytonské čtyřiadvacetihodinovky také pilot Williamsu Lance Stroll.

Kanaďan pojede s vozem LMP2 Oreca-Gibson v barvách týmu Jackieho Chana. Spolu s ním utvoří posádku šampion letošní sezóny série Blancpain GT Series Sprint Cup Robin Frijns, dále další letošní účastník tohoto šampionátu Daniel Juncadella a Felix Rosenqvist, který se v letošní sezóně předvedl v dobrém světle v japonské Super Formuli a rovněž také ve Formuli E. Švédský závodník obsadil v obou sériích bronzovou příčku.

U benjamínka startovního pole Formule 1 ovšem nepůjde o premiérovou účast v daytonské čtyřiadvacetihodinovce. Pilot Williamsu tento závod absolvoval již v roce 2016, kdy závodil pro tým Chipa Ganassiho po boku expilota F1 Alexandera Wurze, trojnásobného šampiona WTCC Andyho Priaulxe a současného pilota Toro Rosso Brendona Hartleyho. Posádka tehdy dokončila závod na páté pozici.

Vůz Oreca-Gibson si Stroll poprvé vyzkouší během oficiálních předzávodních testů, které se uskuteční 5.-7. ledna. Samotný závod se bude konat 27. a 28. ledna.

Kari a Boccolacci vyhráli poslední závody GP3 sezony 2017

28. listopadu 2017, 18:38 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Kari a Boccolacci vyhráli poslední závody GP3 sezony 2017
Osmým podnikem sezony skončil v Abu Dhabí šampionát formule GP3. O mistrovi George Russellovi bylo již předem rozhodnuto a ze svých prvních vítězství v této třídě se tentokrát radovali Fin Kari a Francouz Bocolacci.

Sobotní závod:

Junior Mercedesu, George Russell si titul mistra GP3 zajistil již při minulém podniku v Jerezu a svou třídu potvrdil i v Abu Dhabí nejlepším časem kvalifikace. Start vytáhlému Angličanovi ale nevyšel: Při boji o vedení hájil svou pozici před Leonardem Pulcinim, čehož již ve druhé zatáčce využil Niko Kari z Finska. Pilot podporovaný Red Bullem toho letos zůstal mnoho dlužen, na trati Yas Marina ale od tohoto okamžiku udělal všechno správně a dojel si pro své první vítězství v GP3. O druhé místo se celý závod přetahovali Russell s Pulcinim. Nakonec rozhodla pneumatika Itala ztrácející vzduch. Dobrý třetí dojel Ind Maini před dalším juniorem Red Bullu, Britem Ticktumem.

Nedělní sprint:

Z prvního kola sprintu se vrátil jako první Američan Tveter, bezprostředně za ním ale číhali Boccolacci, Schothorst, Lorandi a Ticktum. Dorian Boccolacci potřeboval jen necelá dvě kola, aby převzal vedení. Oba piloti Tridentu poté dojeli v nezměněném pořadí do cíle. Ze čtvrtého místa se mohl radovat mistr britské F4 Daniel Ticktum, a to nejen kvůli získaným bodům. Mladý Brit je jasně nejvýraznějším talentem kádru Dr. Marka a může se i roku 2018 jistě spolehnout na zasílenou podporu Red Bullu. Mistr Russell dojel po dlouhém souboji s Mainim čtvrtý.

Konečný stav šampionátu GP3 sezony 2017

1. George Russell             220 b.

2. Jack Aitken                  141 b.

3. Nirei Fukuzumi            134 b.

4. Antoine Hubert             123 b.

5. Giuliano Alesi                99 b.

6. Dorian Boccolacci         93 b.

7. Alesio Lorandi               92 b.

8. Ryan Tveter                  78 b.

9. Arjun Maini                  72 b.  

10. Niko Kari                    63 b.

Abu Dhabí: Šampion Leclerc vyhrál svůj poslední závod F2

28. listopadu 2017, 18:36 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Abu Dhabí: Šampion Leclerc vyhrál svůj poslední závod F2
O bezprostřední budoucnosti nového mistra Formule 2, Charlese Leclerca ještě není tak úplně rozhodnuto. Junior Ferrari ovšem na sebe upozornil i ve finále sezony. V sobotu dojel druhý a svůj poslední závod v této třídě vyhrál.

Kvalifikace

Stejně tak, jako ve Formuli 1, bylo i o šampionovi Formle 2 rozhodnuto již dávno před závěrečným závodem a po dlouhé přestávce mezi Jerezem a Abu Dhabí působil šampionát unaveným dojmem. Také týmy, které se s Formulí 2 po této sezoně rozloučí (Russian Time a Rapax) dokázaly ještě jednou zaplnit kokpity a v Arábii se tak neexistujícímu publiku představilo 20 pilotů. Mezi nimi byl coby zajímavý debutant mistr Evropy F3, Lando Norris. Junior McLarenu příští rok ve Formuli 2 nastoupí vedle Brazilce Sette-Camary za stáj Carlin, debut si ovšem odbyl v těžce zkoušeném týmu Adriana Campose. K Rapaxu se ještě jednou vrátil bývalý pilot F1, Roberto Merhi.

O nejlepší časy tito jezdci ovšem nezápolili. Pole-position si zajistil talentovaný Rus Artem Markelov a daroval tak v nejlepším slova smyslu „své stáji“ Russian Time při jejím posledním vystoupení první startovní místo. Lze počítat s tím, že se po finále vytratí z obzoru stejně tak, jako jeho tým. Za ním se ke startu směli seřadit Nyck de Vries (Racing Engineering), Antonio Fuoco (Prema), Oliver Rowland (DAMS), Norman Nato (Arden) a teprve jako 6. mistr Charles Leclerc. Norris dosáhl 14. času. 

Výsledek kvalifikace:

1

6

A. Markelov

RUSSIAN TIME

10

1:47.181

 

 

 

 

2

3

N. de Vries

Racing Engineering

10

1:47.387

0.206

 

 

 

3

2

A. Fuoco

PREMA Racing

11

1:47.575

0.394

 

 

 

4

9

O. Rowland

DAMS

9

1:47.617

0.436

 

 

 

5

20

N. Nato

Pertamina Arden

10

1:47.676

0.495

 

 

 

6

1

C. Leclerc

PREMA Racing

10

1:47.692

0.511

 

 

 

7

5

L. Ghiotto

RUSSIAN TIME

9

1:47.753

0.572

 

 

 

8

7

N. Macušita

ART Grand Prix

8

1:47.759

0.578

 

 

 

9

14

S. Sette Câmara

MP Motorsport

10

1:47.824

0.643

 

 

 

10

8

A. Albon

ART Grand Prix

5

1:47.957

0.776

 

 

 

11

12

Á. Palou

Campos Racing

10

1:48.127

0.946

 

 

 

12

10

N. Latifi

DAMS

9

1:48.201

1.020

 

 

 

13

18

L. Delétraz

Rapax

10

1:48.212

1.031

 

 

 

14

11

L. Norris

Campos Racing

10

1:48.404

1.223

 

 

 

15

15

J. King

MP Motorsport

10

1:48.476

1.295

 

 

 

16

17

S. Ferrucci

Trident

10

1:48.538

1.357

 

 

 

17

21

S. Gelael

Pertamina Arden

11

1:48.609

1.428

 

 

 

18

4

G. Malja

Racing Engineering

10

1:48.671

1.490

 

 

 

19

19

R. Merhi

Rapax

12

1:48.794

1.613

 

 

 

20

16

N. Jeffri

Trident

11

1:50.201

3.020

 

 

 

 

Hlavní sobotní závod

Poleman Markelov vyrazil za umělého osvětlení sobotního večera výborně a špičku udržel, zatímco se ostatní za ním poslušně seřadili víceméně v pořadí startu. Rus měnil pneumatiky již po 7 kolech, stejně tak, jako konkurence bezprostředně za ním, Rowland, Fuoco, Macušita a King.

V dalším průběhu závodu za sebou Rus ovšem Rowlanda neudržel a když závěrem podniku měnili pneumatiky i piloti s odlišnou strategií (především Leclerc a de Vries), byl Angličan v čele. Právě teď ale závod ožil. Leclerc na svěžím obutí obřími skoky doháněl vedoucí dvojici – i on ale musel tři kola před cílem povolit a závod skončil v pořadí Rowland, Markelov, Fuoco a Leclerc.

Pro Rowlanda a Fuoca ovšem znamenala následující technická přejímka zlé procitnutí:  Pilot DAMSu byl diskvalifikován pro přílišné opotřebování plaňky spodku vozu a Ital kvůli nedovoleně nízkému tlaku pneumatik! Z vítězství se tedy mohl těšit Markelov, který tak své stáji Russian Time daroval před posledním závodem roku vedení v hodnocení konstruktérů.

Výsledek hlavního závodu:

1

6

A. Markelov

RUSSIAN TIME

31

59:34.767

6.679

 

 

 

 

2

1

C. Leclerc

PREMA Racing

31

59:51.032

22.944

 

 

 

 

3

5

L. Ghiotto

RUSSIAN TIME

31

1:00:00.205

32.117

 

 

 

 

4

3

N. de Vries

Racing Engineering

31

1:00:01.948

33.860

 

 

 

 

5

10

N. Latifi

DAMS

31

1:00:04.464

36.376

 

 

 

 

6

7

N. Macušita

ART Grand Prix

31

1:00:06.741

38.653

 

 

 

 

7

8

A. Albon

ART Grand Prix

31

1:00:09.385

41.297

 

 

 

 

8

15

J. King

MP Motorsport

31

1:00:15.406

47.318

 

 

 

 

9

14

S. Sette Câmara

MP Motorsport

31

1:00:18.072

49.984

 

 

 

 

10

18

L. Delétraz

Rapax

31

1:00:27.123

59.035

 

 

 

 

11

4

G. Malja

Racing Engineering

31

1:00:35.965

67.877

 

 

 

 

12

12

Á. Palou

Campos Racing

31

1:00:39.363

71.275

 

 

 

 

13

20

N. Nato

Pertamina Arden

31

1:00:46.976

78.888

 

 

 

 

14

17

S. Ferrucci

Trident

31

1:00:56.263

88.175

 

 

 

 

15

21

S. Gelael

Pertamina Arden

31

1:00:58.562

90.474

 

 

 

 

16

19

R. Merhi

Rapax

30

1:00:36.523

-1 kolo

 

 

 

 

 

9

O. Rowland

DAMS

31

59:28.088

Diskv.

 

 

 

 

 

2

A. Fuoco

PREMA Racing

31

59:51.017

22.929

 

 

 

 

 

11

L. Norris

Campos Racing

5

9:57.311

Nedojel

 

 

 

 

 

16

N. Jeffri

Trident

0

 

nedojel

 

 

 

 

 

Nedělní sprint

Do posledního závodu prvního ročníku „nové“ Formule 2 směl z prvního místa vyrazit  Jordan King, Angličan z nizozemského týmu MP ovšem této výhody nevyužil. Již v první zatáčce se kolem něj přehnali týmoví kolegové ARTu, Alexander Albon Albon a Nobuharu Macušita, stejně tak jako jezdec DAMSu Latifi.

Leclerc držel úvodem šestou pozici, v dalších kolech ovšem předvedl silný tah kupředu. Již po 13 kolech dýchal na záda třetímu Macušitovi, kterého hned předjel. Čtyři kola před koncem se posunul před Latifiho a začal dorážet na lídra Albona. V posledním kole závodu se odvážným manévrem skutečně dostal na špičku a zakončil svou mistrovskou sezonu jak se patří triumfem před Albonem a Latifim.

Artem Markelov si šestým místem zajistil titul vice-mistra a společně s pátým Ghiottem se zasloužili i vítězství stáje Russian Time v hodnocení konstruktérů.   

Výsledek nedělního sprintu

1

1

C. Leclerc

PREMA Racing

22

41:36.188

 

 

 

 

 

2

8

A. Albon

ART Grand Prix

22

41:37.481

1.293

 

 

 

 

3

10

N. Latifi

DAMS

22

41:39.395

3.207

 

 

 

 

4

7

N. Macušita

ART Grand Prix

22

41:40.293

4.105

 

 

 

 

5

5

L. Ghiotto

RUSSIAN TIME

22

41:41.140

4.952

 

 

 

 

6

6

A. Markelov

RUSSIAN TIME

22

41:50.946

14.758

 

 

 

 

7

9

O. Rowland

DAMS

22

41:51.634

15.446

 

 

 

 

8

14

S. Sette Câmara

MP Motorsport

22

42:00.983

24.795

 

 

 

 

9

3

N. de Vries

Racing Engineering

22

42:05.449

29.261

 

 

 

 

10

19

R. Merhi

Rapax

22

42:05.877

29.689

 

 

 

 

11

2

A. Fuoco

PREMA Racing

22

42:06.100

29.912

 

 

 

 

12

12

Á. Palou

Campos Racing

22

42:07.187

30.999

 

 

 

 

13

11

L. Norris

Campos Racing

22

42:07.752

31.564

 

 

 

 

14

21

S. Gelael

Pertamina Arden

22

42:14.902

38.714

 

 

 

 

15

17

S. Ferrucci

Trident

22

42:15.793

39.605

 

 

 

 

16

16

N. Jeffri

Trident

22

42:19.498

43.310

 

 

 

 

17

4

G. Malja

Racing Engineering

22

42:25.847

49.659

 

 

 

 

18

20

N. Nato

Pertamina Arden

19

36:42.542

DNF

 

 

 

 

 

18

L. Delétraz

Rapax

18

34:21.671

DNF

 

 

 

 

 

15

J. King

MP Motorsport

11

22:03.538

DNF

 

 

 

 

 

Konečný stav šampionátu Formule 2 roku 2017

1. Charles Leclerc            282 b.

2. Artem Markelov          210 b.

3. Oliver Rowland           191 b.

4. Luca Ghiotto                185 b.

5. Nicholas Latifi             178 b. 

6. Nobuharu Macušita     131 b.

7. Nyck de Vries              114 b.

8. Antonio Fuoco               98 b.

9. Norman Nato                 91 b.

10. Alexander Albon         86 b.

Konečný stav hodnocení týmů:

1. Russian Time          395 b.

2. Prema Theodore     380 b.

3. DAMS                    369 b.

4. ART                        226 b.

5. Rapax                     137 b.  

Český tým vstupuje do Formule 2! Naše barvy bude hájit stáj Charouze

18. listopadu 2017, 19:33 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Český tým vstupuje do Formule 2! Naše barvy bude hájit stáj Charouze
Nová soupiska týmů šampionátu Formule 2, kterou FIA právě prezentovala, obsahovala několik překvapení. Z českého pohledu se jedná o přímo historickou novinku: Poprvé v dějinách moderního sportu se totiž do tak vysoké třídy zapsal český tým!

Mezi třemi stájemi, které příští sezonu do mistrovství Formule 2 zasáhnou poprvé, je i tým Charouz Racing System Antonína Charouze. Zkušené družstvo, které se v minulých letech s velkým úspěchem angažovalo ve formuli Renault World Series a před tím i v Le Mans,  se tedy odvážilo ke skoku na velkou mezinárodní scénu monopostů.

Načasování tohoto kroku je hned z několika důvodů logické. FIA-Formule 2 nasadí od sezony 2018 nový monopost Dallara, z technického hlediska by tedy  neměla být nevýhoda nováčků až tak veliká. Druhým důvodem je již několik let trvající kvalitativní pokles a konec šampionátu World Series, ve kterém se Charouz doposud angažoval. Posledním bodem, který český tým zavedl do F2, je skutečnost, že FIA pro svou velice drahou třídu nutně potřebuje nové účastníky: Týmy Russian Time a Rapax totiž pro příští rok oznámily odchod.

Šampionát Formule 2 roku 2018 fandům přesto nabídne větší pole, než letos: Vedle Charouze se totiž přihlásily další dva nováčci (v zásadě ovšem velmi zkušené organizace): Stáj Trevora Carlina, Carlin Racing  a tým Richarda Duttona, Fortec Motorsports. Ředitel FIA-F2, Bruno Michel dokonce sní  o přihlášce dalšího, celkově 12. účastníka.

 Také v ohledu na počet závodů nabídne F2 příští rok vzrůst a pojede v rámci 11 podniků Formule 1, tedy o dva závody více, než letos.  Jen s českou účastí v kokpitu to vypadá zle. Domácích pilotů je na mezinárodní scéně monopostů jako šafránu a z těchto mála borců nikdo nevlastní adekvátní licenci…

Jerez de la Frontera: Charles Leclerc je šampionem Formule 2!

7. října 2017, 21:19 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jerez de la Frontera: Charles Leclerc je šampionem Formule 2!
Favorizovaný Cherles Leclerc přicestoval na jih Španělska ve vědomí, že na něj v Jerezu ohledně titulu mistra čeká první „mečbal“. Vše, co potřeboval, bylo zajet na pole-position a vyhrát v sobotu. Něco takového se mu letos již několikrát podařilo. Podařilo se mu to i v tentokrát a bylo jasno: První mistr „novodobé“ FIA-Formule 2 se jmenuje Charles Leclerc!

Trénink a kvalifikace

Těžko posoudit, co přimělo FIA při návrhu kalendáře sezony 2017, pořádat začátkem října nezávislý podnik Formule 2 ve španělském Jerezu, výsledek byl ovšem málo překvapivý: víkend připomínal test před prázdnými tribunami, bez zájmu veřejnosti, který přilíkal na trať více účastnílů, než diváků. A přesto šlo o dost: Senzace roku, Charles Leclerc mohl již při tomto předposledním podniku předčasně dobýt titul mistra.

Dobrá, pole roku 2017 není co do celkové kvality pilotů jedním z nejkvalitnějších dějin   F2/GP2, Leclerc ovšem představuje zářivou výjimku, která by příští rok znatelně zkomplikovala život i Vettelovi, kdyby mu k tomu Scuderie dala příležitost. Své výsadní postavení demonstroval jezdec z Monaka i v Jerezu de la Frontera hned od volného tréninku, ve kterém byl jakoby samozřejmě nejrychlejší, před tradičními zástupci „druhého proudu F2“, Rowlandem, de Vriesem, Sette-Camarou, Latifim a Macušitou.

Se stejným elánem pokračoval Charles, který ve Španělsku dopoledne nastoupil s designem přilby svého zesnulého otce, i odpoledne, když šlo o pole-position a tím i o první body víkendu. Při svém úvodním pokusu vypálil za krásného slunečna na čerstvý asfalt trati nejlepší čas, který pak těsně před koncem seance o další tři desetiny zlepšil. Výsledkem byla jeho osmá pole-position roku, tentokrát před silnými Ghiottem a Sette Camarou. Rowland, který před víkendem oplýval již jen teoretickou nedějí na titul, zajel po hrubé chybě jen čtvrtý čas. Následovali málo překvapivě Markelov, Albon, Macušita, de Vries, Latifi a Nato. O jakési „osvěžení“ zaběhlého pořadí F2 se postaral dobrý debutant Alex Palou. Domácí jezdec sice minulou sezonu v GP3 nedokázal přesvědčit, do svého prvního závodu Formule 2 ovšem směl chráněnec Adriana Campose (v jehož týmu nahradil Rumuna Visoiua) vyrazit z dobrého 11. místa.  Hůře dopadl druhý „nováček F2“, René Binder. Rakušan s bohatými zkušenostmi z GP2, nahradil u Rapaxu Roberta Merhiho, kterému se pro domácí závod nepodařilo najít peníze a zajel pouze 17. čas.

Sobotní závod

Výchozí pozice polemana Leclerca byla jednoduchá: Věděl, že když vyhraje, tak se zároveň předčasně korunuje mistrem. Jeho start byl perfektní a do první zatáčky dosprintoval s takovým náskokem, že Ghiotto a Sette-Camara nemohli na útok ani pomyslet. Zvláště agresivní první kolo absolvoval Oliver Rowland a dokázal během úvodního okruhu třetího Brazilce předjet. Špička se tedy po prvním kole vrátila v pořadí Leclerc, Ghiotto, Rowland, Sette-Camara, Albon a Macušita.

V dalším průběhu závodu prováděl Leclerc to, co letos ukazoval téměř pravidelně: S neúprosnou pravidelností ujížděl ostatním, kteří jdenoduše neměli jeho třídu. Po 10 kolech byl o 6,5s před Ghiottem, který za sebou až do 11. kola držel Rowlanda, než musel pustit Brita před sebe.

O kolo později měnili lídr a pilot na druhé pozici pneumatiky. Leclerc se vrátil na trať jak 6. a Rowland jako 10.  za piloty s odlišnou strategií. Leclerc potřeboval jen dvě kola, než se dostal před Fuoca a Malju na 4. místo. Ještě před poločasem závodu předjel i Kinga s Ferrucim a byl druhý. 19 kol před cílem se pak lehce dostal před Latifiho a znuvu vedl – jaká to přehlídka jeho talentu (a převahy svěžích pneumatik)...

Ani Rowland se ovšem nevzdával. Také on se propracovával zpět kupředu a 16 kol před cílem mu patřila s odstupem 6s druhé pozice.

7 kol před koncem kolidovali v první zatáčce Ferrucci s Macušitou. Američanův vůz zůstal v záchytné zóně a stewartové zasáhli do průběhu závodu Safety Carem. Leclerc ztratil svůj náskok a najednou byli ve výhodě jezdci, kteří měnili pozdě.

Rozhodl sprint posledních tří kol. I v této kritické situaci zachoval Leclerc přehled. S Rowlandem v zádech se nedopustil chyby a na zcela vyždímaných pneumatikách udržel minimální náskok až do cíle! Monačan mohl slavit šesté vítězství roku a titul, na čemž nic nezměnila ani francozská hymna, kterou pořadatel nechal hrát...  Na třetí pozici se dokázal    posunout Antonio Fuoco, debutant Alex Palou dojel výborný osmý. 

Výsledek sobotního závodu F2 v Jerezu:

1. Charles Leclerc, Theodore-Prema
2. Oliver Rowland, DAMS
3. Antonio Fuoco, Theodore-Prema
4. Nicholas Latifi, DAMS
5. Artem Markelov, Russian Time
6. Jordan King, MP
7. Luca Ghiotto, Russian Time
8. Alex Palou, Campos
9. Nabil Jeffry, Trident
10. Sergio Sette-Camara, MP

Celkový stav šampionátu:

1. Charles Leclerc        243 b.
2. Oliver Rowland        179 b.
3. Artem Markelov       162 b.
4. Luca Ghiotto            156 b.
5. Nicholas Latifi            144 b.

Jerez de la Frontera: Russell těsně před ziskem titulu mistra GP3

7. října 2017, 21:17 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jerez de la Frontera: Russell těsně před ziskem titulu mistra GP3
Britský junior Mercedesu, George Russell jel k předposlednímu podniku šampionátu GP3 do Jerezu de la Frontera s náskokem 43 bodů na týmového kolegu Jacka Aitkena. Po sobotním závodě svůj náskok zvýšil na 46 bodů a jeho zisk titulu je již jen formalitou.

Kvalifikace

Před měsícem v Monze, měl člen juniorského programu hondy, Nirei Fukuzumi neuvěřitelnou smůlu: Ze své pole-position nemohl do závodu kvůli technickému problému vyrazit. V Jerezu mu kvalifikace vyšla stejně tak navýbornou a znovu si před týmovými kolegy Aitkenem a Russellem zajistil nejlepší startovní místo.  Za trojicí ARTu překvapil chráněnec Red Bullu, Daniel Tucktum (DAMS) čtvrtým časem před dalším jezdcem Francouzů, Hubertem. Nejlepší desítku uzavírali Boccolacci (Trident), Kari (Arden), opětně senzačně naladěná Calderonová (DAMS), penalizovaný Lorandi (Jenzer) A Schothorst (Arden).

Sobotní závod

Na jihu Španělska Fukuzumiho italská smůla nepostihla. Japonec soustředěně zaujal svou pozici na startu a po dobrém odpichu se usadil na špičce pole. Russell využil ještě v prvním kole skulinky a prodral se na druhé místo před Aitkena. Za nimi se seřadili Tictum, Huberta  Kari.

Zatáčkovitá trať v Andalůsii nepřichází soubojům kolo-na-kole právě vstříc, proto nezažila ona hrstka diváků, kteří se zatoulali na tribuny, příliš strhující závod. Fukuzumi si na špičce brzy dokázal vybudovat dostačující 2sekundový náskok, stejně tak ujel Russell Aitkenovi. Ostatní následovali v husím pochodě beze změn pořadí.  Po třetině závodu se dostal Hubert před Tictuma a vozy stáje ART tak zaujaly pořadí 1-2-3-4.

Právě v tomto pořadí „dobzučeli“ Fukuzumi, Russell, Aitken, Hubert a Tictum i do cíle – ano, Jerez to byla spíše demonstrace neduhů moderního automobilového sportu, GP3 zvláště...

První dva piloti ovšem rádi na jakýkoliv nervák zanevřeli: Fukuzumi, kterého příští rok s velkou pravděpodobností uvidíme ve Formuli 2, si dojel pro druhé vítězství sezony a Russell rád sebral body za druhé místo, které ho ještě více přiblížili k titulu mistra.

Výsledek sobotního závodu GP3 v Jerezu

1. Nirei Fukuzumi, ART
2. George Russell, ART
3. Jack Aitken, ART
4. Antoine Hubert, ART
5. Daniel Tincktum, DAMS
6. Niko Kari, Arden
7. Dorian Boccolacci, Trident
8. Giuliano Alesi, Trident
9. Alesio Lorandi, Jenzer
10. Julien Falchero, Campos 

Celkový stav šampionátu 3 závody před koncem:

1. George Russell          180 b.
2. Jack Aitken                134 b.
3. Nirei Fukuzumi         124 b.
4. Antoine Hubert          109 b.
5. Giuliano Alesi           101 b.

Vozy Audi ovládly DTM ve Spielbergu

24. září 2017, 19:51 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Vozy Audi ovládly DTM ve Spielbergu
Předposlední podnik šampionátu DTM na Red Bull Ringu zcela ovládli piloti značky Audi. Velkým vítězem víkendu se stal Švéd Mattias Ekström, který má před posledním podnikem mistrovství jasný bodový náskok.

Sobota: Když Audi zavelelo „1. Ekström, 2. Green“

Mlha si v sobotu ráno nechala na čase, než se z pohoří Tauern vytratila, polední kvalifikace se ovšem již jela za zářícího slunce. Po této 20minutové session mohli zářit především zodpovědní Audi: Jamie Green, Nico Müller a Mattias Ekström se totiž zasloužili o trojité vítězství značky z Ingolstadtu. Ba více. Za čtvrtým Wittmannem (BMW) následovaly další dvě Audi RS 5 DTM s Rockenfellerem a Rastem v kokpitech.

Hůře dopadl miláček tisíců domácích fandů (před dvěma lety ho ještě nikdo nechtěl znát, teď je pro všechny najednou jejich „Lucki“)  Lucas Auer, který se musel smířit s katastrofálním 12. časem. 

Odpolední závod se konal za vysloveně letních podmínek. Tři dominující vozy Audi na špičce si ani na stratu pochopitelně neublížily a seřadily se po první zatáčce v počadí Green, Müller a Ekström. Za nimi se výborným odpichem usadil Wickensův Mercedes.

Mladý Nico Müller druhou pozici dlouho neudržel. Ekström postoupil na jeho místo a od té doby se pozorovatelům kladla již jen otázka, kdy nechá lídra šampionátu před sebe i Green. Stalo setak krátce před koncem závodu. Audi těžce porazilo soupeře od BMW a Mercedesu a mohlo zrežírovat výsledek dle libosti: Ekström sebral plný počet bodů za vítězství, Robert Wickens na čtvrtém místě se postaral o to, že Wittmann nemohl trojlístek Audi na špičce nikdy ohrozit. Lucas Auer sice dojel jako osmý na bodech, jeho celkové naděje ovšem zle utrpěly... 

Výsledek sobotního závodu DTM ve Spielbergu:

1

 Mattias Ekström

(S)

 Audi RS5 DTM

 57:00.812

 

 

 40

2

 Jamie Green

(GB)

 Audi RS5 DTM

 57:01.210

 +00.398

 +00.398

 40

3

 Nico Müller

(CH)

 Audi RS5 DTM

 57:01.414

 +00.602

 +00.204

 40

4

 Robert Wickens

(CA)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:22.437

 21.625

 21.023

 40

5

 Marco Wittmann

(D)

 BMW M4 DTM

 57:22.930

 22.118

 +00.493

 40

6

 Maxime Martin

(BE)

 BMW M4 DTM

 57:23.560

 22.748

 +00.630

 40

7

 Mike Rockenfeller

(D)

 Audi RS5 DTM

 57:23.879

 23.067

 +00.319

 40

8

 Lucas Auer

(AT)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:24.264

 23.452

 +00.385

 40

9

 Edoardo Mortara

(I)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:24.573

 23.761

 +00.309

 40

10

 Timo Glock

(D)

 BMW M4 DTM

 57:26.371

 25.559

 1.798

 40

11

 Paul Di Resta

(GB)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:26.750

 25.938

 +00.379

 40

12

 Bruno Spengler

(CA)

 BMW M4 DTM

 57:27.259

 26.447

 +00.509

 40

13

 René Rast

(D)

 Audi RS5 DTM

 57:27.600

 26.788

 +00.341

 40

14

 Loic Duval

(F)

 Audi RS 5 DTM

 57:27.908

 27.096

 +00.308

 40

15

 Maro Engel

GER

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:28.326

 27.514

 +00.418

 40

16

 Tom Blomqvist

(GB)

 BMW M4 DTM

 57:33.763

 32.951

 5.437

 40

17

 Gary Paffett

(GB)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:46.533

 45.721

 12.770

 40

-

 Augusto Farfus

(BR)

 BMW M4 DTM

 

 

 

 0

 Neděle: Greenova ohromná smůla

Auerovy naděje utrpěly v neděli ještě více. Synovec Gerharda Bergera se kvalifikoval jako předposlední  a z boje o titul mistra se tím de facto ještě před startem druhého závodu rozloučil. Špička startovního roštu nabízela podobný obrázek, jako v sobotu: Jamie Green si opět zajistil pole-postion, tentokrát před značkovými kolegy René Rastem, Mike Rockenfellerem a Nico Müllerem. Mezi vozy Audi se opět dokázal vecpat jen třetí Marko Wittmann.

Start proběhl znovu dle Ingolstadtských představ: Green převzal špičku a zezadu mu chránil záda před Wittmannem Rast. Z pohledu Audi však nebylo, čeho se obávat. Jediný vážný soupeř značky čtyř kruhů, Wittmann si nedokázal životnost svých pnaumatik správně rozvrhnout a v průběhu relativně jednostranného závodu začal ztrácet.

Čtvrt hodinky před koncem vedly Green, Rast a Müller, když Bruno Spengler poslal do svodidla zatáčky Remus Auera. Na trať vyjel Safety-Car. Indy-re-startu osm minut před koncem využil Ekström, aby se posunul před Wittmanna na pátou pozici za Rockenfellera. Švéd  ale v dalším kole ztratil jedno místo vůči Gary Paffettovi a odebral tak vedení Audi trapné rozhodnutí „převelet Mattiase o další čtyři místa kupředu – nebo ne?“

Green by tentokrát směl  zaslouženě vyhrát, postihla ho ale smůla technické závady: Dvě kola před cílem musel zpomalit a odpadl z bodovaných míst.  Rast, Müller a Rockenfeller se i tak postarali o trojnásobné vítězství Audi a  Rast se zabydlel se na druhém místě celkového hodnocení. Jako jasný favorit ovšem pojede za tři týdny k finále do Hockenheimu Mattias Ekstrom, který má na kolegu náskok 21 bodů.   

Výsledek nedělního závodu DTM ve Spielbergu:

1

 René Rast

(D)

 Audi RS5 DTM

 57:21.893

 

 

 39

2

 Mike Rockenfeller

(D)

 Audi RS5 DTM

 57:22.918

 1.025

 1.025

 39

3

 Nico Müller

(CH)

 Audi RS5 DTM

 57:23.717

 1.824

 +00.799

 39

4

 Gary Paffett

(GB)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:25.634

 3.741

 1.917

 39

5

 Mattias Ekström

(S)

 Audi RS5 DTM

 57:28.029

 6.136

 2.395

 39

6

 Marco Wittmann

(D)

 BMW M4 DTM

 57:29.861

 7.968

 1.832

 39

7

 Timo Glock

(D)

 BMW M4 DTM

 57:30.074

 8.181

 +00.213

 39

8

 Loic Duval

(F)

 Audi RS 5 DTM

 57:30.350

 8.457

 +00.276

 39

9

 Paul Di Resta

(GB)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:31.221

 9.328

 +00.871

 39

10

 Robert Wickens

(CA)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:33.198

 11.305

 1.977

 39

11

 Maxime Martin

(BE)

 BMW M4 DTM

 57:34.019

 12.126

 +00.821

 39

12

 Augusto Farfus

(BR)

 BMW M4 DTM

 57:34.589

 12.696

 +00.570

 39

13

 Tom Blomqvist

(GB)

 BMW M4 DTM

 57:36.638

 14.745

 2.049

 39

14

 Jamie Green

(GB)

 Audi RS5 DTM

 57:38.647

 16.754

 2.009

 39

15

 Maro Engel

GER

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 57:49.148

 27.255

 10.501

 39

16

 Bruno Spengler

(CA)

 BMW M4 DTM

 57:50.464

 28.571

 1.316

 39

17

 Edoardo Mortara

(I)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 47:43.079

 7L

 7L

 32

-

 Lucas Auer

(AT)

 Mercedes-AMG C 63 DTM

 

 

 

 0

Celkový stav DTM 2017 před posledním podnikem:

1. Mattias Ekström          172 b.
2. Rene Rast                    151 b.
3. Jamie Green                137 b.
4. Mike Rockenfeller      134 b.  
5. Marco Wittmann         134 b.
6. Lucas auer                   131 b.

F3 ve Spielbergu: Eriksson vítězil Norris sbíral cenné body

24. září 2017, 19:49 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F3 ve Spielbergu: Eriksson vítězil Norris sbíral cenné body
K předposlednímu podniku Evropského šampionátu Formule 3 se ve štýrském Spielbergu sešlo 20 konkurentů. Mezi již zavedenými jmény se objevil jeden debutant: Devlin DeFrancesco, startující za tým Carlin. Kanaďan postoupil z britské F4.

1. závod

S děním na špičce neměl DeFrancesco pochopitelně co dělat. Tam se po páteční kvalifikaci objevila známá, kvalitní jména. Prosadil se Callum Ilott (Prema) a po čase tím dokázal vystoupit ze stínu krajana Norrise. Za chladného slunečna se za ním klasifikovali Gunther, Eriksson,  Norris a překvapivě rychlí Makino s Mazepinem.

Pole-position a dobrý start mají na Red Bull-Ringu cenu zlata – napřes jeho dlouhým rovinkám se na něm s moderní Dallarou-F3 téměř nedá předjíždět. Ilott obě tato kritéria zvládl výborně a od prvních metrů si letěl pro vítězszví, které nebylo v žádné fázi soboty ohroženo. Za ním se zařadili Joel Eriksson s Maxi Guntherem a i oni udrželi své pozice beze změny až do cíle. Jedním z mála, komu se dařilo předjíždět, byl favorit Lando Norris. Celý závod se držel za Makinem a těsně před koncem Japonce připravil o čtvrté místo. Jako dobrý šestý dojel domácí matador Ferdinand Habsburg i on předjel soupeře – Němce Beckmana.

O rehabilitaci se po špatném výkonu v kvalifikaci (15.) díky dobrému závodu postaral i Mike Schumacher. Byl pilotem, který předjel nejvíce soupeřů a skončil dobrý 7. před Beckmannem, Zhouem a Pedrem Piquetem.

Lando Norris byl po závodě sice dost nespokojen, jeho ohromnému bodovému náskoku, ale sobota příliš neuškodila.

Výsledek sobotního závodu:

1. Callum Ilott, Prema
2. Joel Eriksson, Motopark
3. Maxi Günther, Prema
4. Lando Norris, Carlin
5. Tadasuke Makino, Hitech
6. Ferdinand Habsburg, Carlin

2. závod

O nedělní postavení na startu se jelo v sobotu večer a byl toŠvéd Joel Eriksson (Motopark), kdo si pro oba zbývající závody víkendu vybojoval nejlepší flek na startu. Jeho čas odolal i pozdnímu útoku druhého Norrise. Za nimi opět překvapil Rus Nikita Mazepin. Rus z týmu Hitech byl rychlejší, než Ilott, Daruvala, Hughes, Aron a Habsburg.

Junior BMW, Eriksson zužitkoval své pole-position výborně a celé první kolo s úspěchem hájil vedení před agresivním Norrisem. Za nimi s z seřadili, Mazepin, Ilott a Daruvala. Pořadí se poté opět ustálilo a většina jezdců se spokojila s čekáním na chybku soupeře.

Eriksson, který v předešlých závodech ztratil příliš mnoho bodů na to, aby mohl Norrise ohledně titulu ještě vážně ohrozit, si dojel pro vítězství. Norris se šikovně soustředil na celkovou situaci a sebral body za druhé místo. Mazepin za sebou dokázal udržet Ilotta a dojel si pro nejlepší výsledek kariéry.

Výsledek ranního nedělního závodu:

1. Joel Eriksson, Motopark
2. Lando Norris, Carlin
3. Nikita Mazepin
4. Callum Ilott, Prema
5. Jehan Daruvala, Carlin
6. Ralf Aron, Hitech

3. závod

Start odpoledního závodu byl přesnou kopií startu z rána: Eriksson reagoval na zhasnutí světel znovu výborně a znovu se dvě kola musel bránit útokům agresivně naloženého Norrise, než se situace „uklidnila“. Za lídry se zařadili Aron, Habsburg, Mazepin a Makino.

Tentokrát se Norris na Erikssona tlačil výrazněji, než dopoledne, dlouho ale nedokázal malých vynucených chybiček Švéda využít. 5 minut před koncem dokonce kolidovali a Angličan si o soupeře poničil přední spoiler. Od té doby se Norris musel soustředit na obranu druhého místa před Aronem a Habsburgem. Nedopadlo to dobře: v posledním kole Aron Norrise otočil a oby skončili ve štěrku zatáčky Krainer.

Eriksson zůstal klidný a mohl slavit své druhé nedělní vítězství. Jako druhý sice projel cílem Habsburg, jeho body ale inkasoval Mazepin, protože byl Rakušan penalizován 5s. jZ druhého místa se radoval Mazepin. Jako třetí směl na stupínek vítězů dobrý Tadsuke Makino.  Maxi Günther, který dlouho patřil mezi favority sezony, dojel za Habsburgem pátý a v celkovém hodnocení se posunul na 2. pozici.

Do finále za tři týdny v Hockenheimu ovšem nastoupí jako favorit Norris, který má na Günthera náskok 72 bodů a na 78 bodů. Pro juniora McLarenu by měl být zisk titulu pouhou formalitou.

Výsledek odpoledního nedělního závodu:

1. Joel Eriksson, Motopark
2. Nikita Mazepin
3. Tadasuke Makino, Hitech
4. Ferdinand Habsburg, Carlin
5. Maxi Günther, Prema
6. Jehan Daruvala, Carlin

Celkový stav evropského šampionátu F3 před posledním podnikem:

1. Lando Norris         411 b.
2. Maxi Günther        339 b.
3. Joel Eriksson         333 b.
4. Callum Ilott           297 b.
5. Jake Hughes          193 b.  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »