Články: Motorsport

Německá Formule 4: Kraťoučké závody na Nürburgringu

7. srpna 2017, 22:47 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Německá Formule 4: Kraťoučké závody na Nürburgringu
Německý šampionát Formule 4 pokračoval s českou účastí svým pátým podnikem na krátké verzi Nürburgringu. Vítězství si rozdělili Němec Zendeli, Brazilec Drugovich a Armstrong. Opravdové závodění na tomto věhlasném místě motorsportu ovšem zmařily neutralizace a přerušení. Silně zlepšený Čech Beckhäuser snížil svůj odstup na špičku a dokázal již s ostatními na chvostu pole bojovat o pozice.

První závod: Zendeli vítězem 15minutového sprintu

Nejlepší výchozí pozici pro sobotní závod si v ranní kvalifikaci vybojoval Němec Lirim Zendeli (Mucke) před Brazilcem Drugovichem (Van Amersfoort)  a Jihoafričanem Aberdeinem. Favorizovaní  lídři tabulky Juri Vips a Marcus Armstrong (oba Prema) zaznamenali pouze 6. a  zdrcující 13. čas. Za to se vedlo vnukovi Emersona Fittipaldiho, Enzovi, který se při svém debutu v Německu předvedl jako dobrý 9., bezprostředně před rychlým děvčetem Sophií Flörschovou. Spokojen mohl být i český jezdec Tom Beckhäuser. V kvalifikaci dokázal potvrdit formu z volných tréninků, poprvé opustil chvost pole a nechal za sebou tři soupeře. Jeho tah směrem středu pole se tedy daří a i odstup na špičku se mu podařilo radikálně snížit: na Nürburgringu již ztrácel na pole-position pouze 1,2s.

Poleman Zendeli hned po zhasnutí startovních světel agresivně zkřížil Drugovichovi dráhu a první kombinací zatáček projel jako první, zatímco za ním Drugovich kolidoval s Aberdeinem. Již ve druhém kole skončil Nicklas Nielsen před Mercedes-Arenou koly vzhůru a ředitelství závod přerušilo.

V pořadí Zendeli, Schramm, Estner, Scherer, Vips, Gachot a Fittipaldi se po 15 minutách startovalo letmě do zbývající čtvrthodinky. Krátký sprint směrem cíle stačil pouze k tomu, aby se Švýcar Scherer dostal  na 3. pozici, druhé vítězství sezony pro Zendeliho ovšem nikdy nebylo v ohrožení.

Tom Beckhäuser dojel po souboji s Ghattasem a chybičce v šikaně Veedol  25. 

Výsledek 1. závodu:

1. Lirim Zendeli, Mucke
2. Kim Louis Schramm, US
3. Fabio Scherer, US
4. Andreas Estner, Neuhauser
5. Juri Vips, Prema

Druhý závod: Po sedmi kolech byl konec...

Felipe Drugovich v sobotu nebodoval a musel tak v neděli dopoledne z pole-position bezpodmínečně něco pro své bodové konto udělat. Za ním se ke startu připravili Zendeli, Estner, Hanses, Vips a Fittipaldi. Beckhauser směl vyrazit z 23. místa, což představovalo jeho doposud nejlepší výsledek kvalifikace roku.

Brazilec uhájil po startu vedení podobnou taktikou křížení dráhy soupeře, jako Zendeli v sobotu a z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Drugovich, Zendeli, Estner, Vips, Hanses a Schramm. Lídr z týmu Van Amersfoort poté dění zcela ovládl a bez potíží ostatním ujel. Za ním dokazoval tah kupředu především Juri Vips: Po pěti kolech předjel třetího Estnera a právě útočil na druhého Zendeliho, když byl i druhý závod víkendu přerušen. Němec Cedric Piro vletěl v první zatáčce bez brzd a řízení do bariéry a musel být opatrně vyproštěn.

Ředitelství závodu při tom seznalo, že bude oprava bariéry trvat příliš dlouho a s ohledem na dodržení startovních časů (a času televizního přenosu GT) ostatních závodů neděle závod již znovu neodstartovalo. Udělovaly se tedy jen poloviční body.

 Výsledek 2. závodu:

1. Felipe Drugovich, Van amersfoort
2. Lirim Zendeli, Mucke
3. Juri Vips, Prema
4. Andreas Estner, Neuhauser
5. Julian Hanses, US

Třetí závod: Armstrong vítězem jediného kompletního závodu víkendu

Novozélanďan Marcus Armstrong zůstal o víkend na Nürburgringu mnohé dlužen, do posledního závodu v neděli odpoledne ale směl odstartovat z prvního místa, protože dojel v sobotu 10. Jezdec výborného týmu Prema-Theodore uhájil po startu bez problémů své první místo, za ním se seřadili Hanses, Fittipaldi, Gachot a Vips. Překvapilo, že se tentokrát jelo celých 30 minut bez jediného přerušení a junior Ferrari Armstrong toho využil aby slavil stylem start-cíl čisté třetí vítězství sezony. Na stupínku ho doplnili domácí Hanses a hostující Endzo Fittipaldi, který v Německu zanechal velmi dobrý dojem. Tom Beckhäuser dojel po bodyčeku týmového kolegy Caldwella a dobrém bojovném výkonu 20.

Dva podniky před koncem sezony (další se koná v polovině září na Sachsenringu) je jasné, že se o třetím mistrovi německé Formule 4 může rozhodnout již jen mezi Vipsem, Armstrongem a Drugovichem.

Výsledek 3. závodu:

1. Marcus Armstrong, Prema
2. Julian Hanses, US
3. Enzo Fittipaldi, Prema
4. Juri Vips, Prema
5. Kim Luis Schramm, US

Celkový stav šampionátu 6 závodů před koncem sezony:

1. Juri Vips                      182,5 b.
2. Marcus Armstrong      171 b.
3. Felipe Drugovich        159,5 b.
4. Kim Luis Schramm    120 b.
5. Lirim Zendeli              103 b.

Týmy ART a Trident ovládly dění GP3 v Budapešti

1. srpna 2017, 18:34 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Týmy ART a Trident ovládly dění GP3 v Budapešti
V Maďarsku zakončila formule GP3 první polovinu ročníku, kterému zatím vládli především jezdci týmu ART. U Budapešti jezdci francouzského týmu triumfovali v sobotu, v neděli se ale situace zcela změnila ve prospěch italské stáje Trident.

Kvalifikace

Černé monoposty stáje ART deklasovaly konkurenci již při sobotní kvalifikaci. Nejrychlejší rychlého čtyřlístku byl tentokrát Brit Jack Aitken, před kolegy Russellem a Fukuzumim. Jen Ital Boccolacci (Trident) dokázal homogenitu výsledku narušit, když zajel rychleji, než Hubert a byl čtvrtý. Na startu se za nimi směli připravit Alesi, Kari, Joerg a Lorandi. Nejlepší desítku kvalifikace uzavírala v Maďarsku překvapivě Tatiana Calderonová (DAMS), která se těšila, že konečně opustila zadní část pole.

Sobotní závod:

Poleman Aitken ubránil po startu své vedení šikovně před týmovým kolegou Fukuzumim, zatímco lídr šampionátu George Russell kvůli technickému defektu nedokončil ani zahřívací kolo. Již ve třetí zatáčce ovšem havarovali zdrcená Calderonová a Maini a z prvního kola se pole vrátilo za Safety Carem v pořadí Aitken, Fukuzumi, Boccolacci, Hubert, Kari a Alesi.

Anglo-Korejec Aitken po re-startu dokázal soustředěně držet svého japonského kolegu v bezpečné vzdálenosti za sebou a od 9. kola se Antoine Hubert postaral o trojité vedení ARTu, když předjel Boccolaccoho. Při útoku na Itala krátce na to uklouzl Fin Kari mimo trať a propadl se až za Alesiho, Lorandiho a Joerga.

Zkušený Aitken nedal ani v dalším průběhu závodu prvenství z ruky a za triem ARTu si body rozdělili výborný Lorandi (předjel na obtížném Hungaroringu nejvíce soupeřů), Boccolacci, Alesi, Joerg, Tveter, Kari a Brazilec Baptista, pro kterého tento výsledek znamenal první bod kariéry.

Debutant GP3, bývalý šampion mistrovství F-Renault-V6, Belgičan Vaixiviere měl velké problémy s přestupem na jiný monopost a dojel z posledního startovního místa jen jako 12.

Výsledek sobotního závodu:

1. 

J. Aitken

ART

37:23.211

 

2. 

N. Fukuzumi

ART

+4.489

 

3. 

A. Hubert

ART

+8.946

+4.457

4. 

A. Lorandi

Jenzer

+16.563

+7.617

5. 

D. Boccolacci

Trident

+20.303

+3.740

6. 

G. Alesi

Trident

+20.890

+0.587

7. 

K. Joerg

Trident

+21.618

+0.728

8. 

R. Tveter

Trident

+22.772

+1.154

9. 

N. Kari

Arden

+25.082

+2.310

10. 

B. Baptista

DAMS

+25.460

+0.378

11. 

M. Siebert

Campos

+28.209

+2.749

12. 

M. Vaxivière

DAMS

+28.700

+0.491

13. 

J. Falchero

Campos

+29.196

+0.496

14. 

R. Hyman

Campos

+29.795

+0.599

15. 

L. Pulcini

Arden

+30.303

+0.508

 

nedojeli

 

 

 

16. 

S. Schothorst

Arden

+19 kol

 

17. 

T. Calderon

DAMS

+22 kol

 

18. 

A. Maini

Jenzer

+22 kol

 

19. 

G. Russell

ART

+22 kol

 

   

Nedělní sprint:

Dle sobotního výsledku směli první čtyři startovní místa v neděli obsadit piloti týmu Trident. I po prvním kole skutečně drželi první tři pozice a sice v pořadí Alesi, Tveter, Joerg. Mladý Giuliano Alesi předvedl výborný start a katapultoval se před své kolegy z první řady. Krasojízdu Tridentu narušoval pouze Lorandi (Jenzer), který se dostal před Boccolacciho. Jedinou obětí strkanic úvodního okruhu se stal Japonec Fukuzumi, smůla ale neměla stáj ART opustit ani v průběhu dalších kol. Ze špičkové skupiny se jako první rozloučil Lorandi, když si vedle trati nalomil závěs. Za 4. Boccolaccim se poté vytvořila skupina osmi bojujících vozů a při tom se navzájem vyřadily hvězdy ARTu, Aitken s Russellem!

Syn bývalého pilota F1, Giuliano Alesi si na špičce počínal o to lépe. Již v Silverstone dokázal poprvé vyhrát a na Hungaroringu této zkušenosti znovu využil. Američana Tvetera si dokázal celých 17 kol šikovně držet od těla a znovu triumfoval. Joerg a Boccolacci doplnili čtyřnásobný úspěch Tridentu, na ART tentokrát zbylo jen 5. místo Huberta.

Výsledek nedělního sprintu

1. 

G. Alesi

Trident

29:05.379

 

2. 

R. Tveter

Trident

+0.620

 

3. 

K. Joerg

Trident

+2.418

+1.798

4. 

D. Boccolacci

Trident

+4.190

+1.772

5. 

A. Hubert

ART

+6.955

+2.765

6. 

N. Kari

Arden

+8.903

+1.948

7. 

R. Hyman

Campos

+9.858

+0.955

8. 

A. Maini

Jenzer

+12.740

+2.882

9. 

M. Siebert

Campos

+21.345

+8.605

10. 

L. Pulcini

Arden

+42.876

+21.531

11. 

M. Vaxivière

DAMS

+1:04.137

+21.261

12. 

G. Russell

ART

+1:12.795

+8.658

13. 

T. Calderon

DAMS

+1 Lap

 

 

nedojeli

 

 

 

14. 

J. Falchero

Campos

+4 kola

 

15. 

J. Aitken

ART

+4 kola

 

16. 

B. Baptista

DAMS

+9 kol

 

17. 

A. Lorandi

Jenzer

+10 kol

 

18. 

S. Schothorst

Arden

+11 kol

 

19. 

N. Fukuzumi

ART

+16 kol

 

 

Stav šampionátu GP3 po poločase sezony:

1. George Russell         92 b.

2. Jack Aitken              81 b.

3. Antoine Hubert        78 b.

4. Nirei Fukuzumu     72 b.

5. Giuliano Alesi        66 b.

F2: Leclerc drží čelo tabulky i po diskvalifikaci v Maďarsku

1. srpna 2017, 18:26 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F2: Leclerc drží čelo tabulky i po diskvalifikaci v Maďarsku
Výsledky kvalifikace a obou maďarských závodů Formule 2 do velké míry ovlivnil dopad páteční technické přejímky. Mladý supertalent Charles Leclerc sice zajel po sedmé za sebou, i na Hungaroringu, na pole-position, jeho výkon ovšem zhatila diskvalifikace.

Budapešťský podnik, kterým šampionát Formule 2 vstoupil do druhé poloviny sezony, vykazoval jedinou změnu v kokpitech. V týmu Trident našel útočiště Američan Santino Ferruicci. Chráněnec Gena Haase, který zatím zůstal v GP3 mnoho dlužen, u Italů podepsal až do konce sezony.

Trénink a kvalifikace

Za ještě příjemného tepla pátečního dopoledne nevykazovala listina časů nic neobvyklého: Charles Leclerc (Prema-Theodore) byl nejrychlejší tréninku před svými nejvážnějšími soupeři Oliverem Rowlandem (DAMS), Nyckem de Vriesem (Rapax), Normanem Natem (Racing Engineering), Nicolasem Latifim (DAMS) a Alexandrem Albonem (ART). Prvních 15 se vešlo do jediné sekundy a otázkou před  kvalifikací bylo, zda Leclerc směřuje směrem rekordní sedmé pole-position za sebou.

Odpoledne bylo znatelně tepleji a Leclerc hrál soupeřům na nervy skutečností, že úvodních deset minut seance zůstal chladně stát v boxech. Nejlepší čas tedy počátečně patřil dobře naladěnému Rowlandovi před Markelovem a Fuocem. Na tomto pořadí se nic nezměnilo ani po prvním Leclercově výjezdu – jeho pokus totiž zhatila neutralizace po uklouznutí Gelaela. Monacký junior Scuderie Ferrari ale dokázal udeřit při svém druhém pokusu, kdy Rowlandův čas zlepšil o nevídané 4 desetiny!

Za stoupajícího vedra si všichni připravili poslední pokusy pro konec seance, slunce ovšem Hungaroring tak rozpálilo, že se pořadí ma špičce nezměnilo. Leclerc se mohl těšit ze 7. pole-position v řadě a vedle něj se kvalifikoval Rowland. Za nimi znělo pořadí startovního roštu Markelov, King, Fuoco, Nato, Latifi, de Vries, Macušita a Canamasas. Nováček Ferrucci překvapil dobrým 11. časem.

„Chlapci za mnou jsou všichni výborní závodníci a jistě si nemohu dovolit, abych zde nějak polevil. Do tohoto závodu jdu se stejnou vůlí vyhrát, jako do prvního podniku roku. Jestli mne ta kvalifikační série mile zneklidňuje? Ano, tak trošku mám ten rekord v hlavě, když ale sedím ve voze, tak statistiky nehrají roli,“ prozradil spokojený poleman po kvalifikaci.

O to větší roli ovšem hrála technická přejímka FIA. U Leclercovy Prema-Dallary objevili komisaři diferenciál, jehož součástky neodpovídaly homologaci výrobce. Mladý pilot tedy nejen putoval na chvost pole, aféra pochopitelně vrhla negativní stín na jeho sportovní výkony...

Výsledek kvalifikace:

1

9

O. Rowland

DAMS

1:26.731

0.463

0.463

9

2

6

A. Markelow

Russian Time

1:26.806

0.538

0.075

11

3

15

J. King

MP Motorsport

1:26.849

0.581

0.043

9

4

2

A. Fuoco

Prema

1:26.885

0.617

0.036

11

5

20

N. Nato

Arden

1:26.968

0.700

0.083

12

6

10

N. Latifi

DAMS

1:26.973

0.705

0.005

11

7

18

N. de Vries

Rapax

1:27.026

0.758

0.053

12

8

7

N. Macušita

ART

1:27.103

0.835

0.077

11

9

19

S. Canamasas

Rapax

1:27.129

0.861

0.026

12

10

17

S. Ferrucci

Trident

1:27.139

0.871

0.010

12

11

8

A. Albon

ART

1:27.221

0.953

0.082

11

12

5

L. Ghiotto

Russian Time

1:27.238

0.970

0.017

12

13

12

R. Visoiu

Campos

1:27.301

1.033

0.063

12

14

11

R. Boschung

Campos

1:27.339

1.071

0.038

9

15

14

S. Camara

MP Motorsport

1:27.492

1.224

0.153

12

16

3

L. Deletraz

Racing Engineering

1:27.582

1.314

0.090

12

17

4

G. Malja

Racing Engineering

1:27.804

1.536

0.222

11

18

16

N. Jeffri

Trident

1:28.248

1.980

0.444

11

DNQ

21

S. Gelael

Arden

1:46.783

20.515

18.535

2

DSQ

1

C. Leclerc

Prema

1:26.268

 

 

9

 

Hlavní závod

Rowland Leclerca v kvalifikaci sice opět neporazil, přesto bral „zděděnou“ pole-position rád. Po startu za sobotního vedra mu ale proti výborně reagujícímu Artemovi Markelovovi (Russian Time) nepomohly všechny jeho zkušenosti. Do rozhodujícího prvního zákrutu dosprintoval Rus jako první. Z úvodního kola se Markelov vrátil s malým náskokem na Rowlanda, Kinga, Latifiho a Fuoca. Leclerc zatím demonstroval, že jeho nesporný talent nepotřebuje nedovolené podpory: z posledního místa se posunul na 11. pozici, k čemuž mu stačily dva geniální manévry v prvních dvou zatáčkách!

Výborně naladěný Markelov poté s přehledem držel první místo. Za ním se de Vries posunul před Fuoca a v 8. kole vybrzdil Latifi Kinga. Brit hned na to ztratil i další místo vůči de Vriesovi.

Lídr Marlekov měnil pneumatiky po třetině závodu, tak jako většina konkurentů, mechanici týmu DAMS si ale počínali poněkud šikovněji a po zastávkách byl jejich chráněnec Rowland na špičce. Anglický junior Renaultu svůj náskok na Rusa soustavně zvyšoval až na 6 sekund, zatímco měl Markelov plná zadní zrcátka útočícího Latifiho.

11. kol před cílem ovšem v první zatáčce havarovali Canamasas s Visoiuem a všechny časové odstupy vymazal zásah Safety-Caru. 9 kol před koncem se opět jelo naostro a Leclerc předvedl další inteligentní start, při kterém získal 3 pozice.

Závěr závodu zřetelně poukazoval na skutečnost, že to byl Markelov, kdo si životnost pneumatik rozhodil nejlépe. Byl jasně rychlejší, než vedoucí Rowland a kolo za kolem připravoval svůj útok. Dvě kola před koncem se rozhodl, že Brita vybrzdí uvnitř na konci rovinky a napravo se ho pokusil předjet. Rowland mu ale tuto stopu zablokoval, Rus se musel vyhnout na trávník, šel do hodin a za velké rychlosti vletěl do bariéry.

Vítězství tedy patřilo Rowlandovi před týmovým kolegou Latifim, de Vriesem a neuvěřitelným Leclercem. Dobře se opět předvedl i nováček Ferrucci, když dokázal dojet pro bod.

„Markelov byl pořád ještě za mnou, když jsem mu zkřížil stopu. Jeho nehoda tedy nebyla má chyba a nebojím se nějakého trestu,“ popsal klíčovou situaci předposledního kola sebejistý Rowland. Kritikové rychle připomněli skutečnost, že jeho sebejistota asi pramení v tom, že komisařem FIA byl v Maďarsku Derek Warwick, jeho dřívější manažer...

Ohledně celkového stavu šampionátu dodal Rowland toto: „Je sice hezké vyhrát, že Charles ale dokázal dojet z posledního místa čtvrtý, je frustrující.“

Výsledek sobotního závodu:

1

9

O. Rowland

DAMS

58:37.062

 

 

36

 

2

10

N. Latifi

DAMS

58:37.297

0.235

0.235

36

 

3

18

N. de Vries

Rapax

58:37.735

0.673

0.438

36

 

4

1

C. Leclerc

Prema

58:38.467

1.405

0.732

36

 

5

7

N. Macušita

ART

58:38.695

1.633

0.228

36

 

6

5

L. Ghiotto

Russian Time

58:39.596

2.534

0.901

36

 

7

20

N. Nato

Arden

58:40.141

3.079

0.545

36

 

8

8

A. Albon

ART

58:40.412

3.350

0.271

36

 

10

17

S. Ferrucci

Trident

58:41.300

4.238

0.327

36

 

11

3

L. Deletraz

Racing Engineering

58:43.689

6.627

2.389

36

 

12

11

R. Boschung

Campos

58:44.612

7.550

0.923

36

 

13

16

N. Jeffri

Trident

58:45.241

8.179

0.629

36

 

15

4

G. Malja

Racing Engineering

58:46.524

9.462

0.393

36

 

9

21

S. Gelael

Arden

58:40.973

13.911

 

36

+10 s

16

15

J. King

MP Motorsport

58:53.188

16.126

6.664

36

 

14

14

S. Camara

MP Motorsport

58:46.131

19.069

0.890

36

+10 s

DNF

6

A. Markelow

Russian Time

52:25.830

 

 

33

 

DNF

19

S. Canamasas

Rapax

37:43.818

 

 

24

 

DNF

12

R. Visoiu

Campos

37:43.409

 

 

24

 

DNF

2

A. Fuoco

Prema

17:11.886

 

 

11

 

 

Nedělní sprint

Nedělní pole-position připadla za typicky maďarského vedra Alexandovi Albonovi. Anglo-Thajský pilot ARTu ale nevyrazil nejlépe. Mnohem lepší start předvedl jeho týmový kolega Nobuharu Macušita a z 5. pozice se katapultoval na špičku, kterou až do cíle nedal z ruky. Po prvním kole Japoncovi následovali Ghiotto, de Vries, Rowland a Leclerc v zájemném závětří a za nimi se tlačil Latifi na Nata. Na tomto pořadí se dlouho nic nezměnilo, až 7 kol před cílem se de Vries prodral před budoucího testmana Williamsu, Ghiotta. Itala ještě ve stejném kole předjeli Rowland s Leclercem a později i Nato s Latifim.

Rowlandovi, jenž v boji o titul potřebuje každý bodík, vyšel nejlepší finiš a v předposledním kole ještě předjel druhého de Vriese.

Facit: Maďarsko Leclercův vzlet směrem titulu poněkud přibrzdilo, do letní přestávky (tedy po testech s Ferrari) ale mohl pořád ještě nastoupit s uklidňujícím polštářem 50 bodů.

Výsledek nedělního sprintu

1

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

28

44m52.900s

2

Oliver Rowland

DAMS

28

4.307s

3

Nyck de Vries

Rapax

28

7.143s

4

Charles Leclerc

Prema Racing

28

11.635s

5

Norman Nato

Pertamina Arden

28

12.458s

6

Nicholas Latifi

DAMS

28

13.485s

7

Alexander Albon

ART Grand Prix

28

16.754s

8

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

28

24.843s

9

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

28

25.577s

10

Sean Gelael

Pertamina Arden

28

33.887s

11

Jordan King

MP Motorsport

28

35.770s

12

Louis Deletraz

Racing Engineering

28

35.823s

13

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

28

41.847s

14

Santino Ferrucci

Trident

28

42.122s

15

Nabil Jeffri

Trident

28

1m26.947s

16

Ralph Boschung

Campos Racing

27

1 kolo

17

Antonio Fuoco

Prema Racing

27

1 kolo

-

Gustav Malja

Racing Engineering

23

Nedojel

-

Sergio Canamasas

Rapax

21

Nedojel

-

Robert Vișoiu

Campos Racing

20

Nedojel

   

Celkový stav šampionátu FIA Formule 2

1

Charles Leclerc

208 b.

2

Oliver Rowland

158 b.

3

Artem Markelov

123 b.

4

Nicholas Latifi

115 b.

5

Luca Ghiotto

95 b.

6

Nobuharu Macušita

91 b.

7

Norman Nato

79 b.

8

Nyck de Vries

72 b.

9

Alexander Albon

65 b.

10

Jordan King

49 b.

Motorsport zažívá zemětřesení: Porsche odchází kvůli Formuli E z LMP1

28. července 2017, 11:14 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Motorsport zažívá zemětřesení: Porsche odchází kvůli Formuli E z LMP1
Další velká rána pro vytrvalostní závody. Po Audi přijde WEC v kategorii LMP1 také o Porsche. Zdá se, že série elektrických formulí působí na kvalitní výrobce jako magnet, a ti vyjíždí ze starých zajetých kolejí, přesto, že to jejich původním seriálům může ublížit, nebo dokonce to pro ně může znamenat definitivní konec.

Během včerejšího dne německá média informovala o odchodu Porsche z vytrvalostních závodů, aby se mohla plně věnovat vývoji ve Formuli E. Vstup je plánovaný pro přespříští sezónu, tedy pro ročník 2019/20.

Jejich stáhnutí se je ještě překvapivější s ohledem na to, že kategorii LMP1 s modelem 919 Hybrid kralovali čtyři roky po sobě. Ve WEC zbyde tedy jen Toyota. Zda Porsche svým krokem rozhodlo o absolutním konci série, je zatím ve hvězdách…

Michael Steiner, zástupce Porsche z oddělení vývoje k odchodu z WEC řekl: „Vstup a úspěšná přítomnost ve Formuli E je logickou konsekvencí naší Mise E. Vzrůstající stupeň volnosti pro vývoj činí pro nás Formuli E atraktivní.“

„Porsche vsází na alternativní a inovativní koncepty pohonných jednotek. Formule E je pro nás ultimativní konkurenční prostředí urychlující vývoj vozů s vysokým výkonem s ohledem na životní prostředí, šetrnost a alternativní energii,“ vysvětluje Steiner vstup do Formule E. Už nyní se Porsche zaměřuje na vývoj vozu pro tento šampionát.

Zakladatel a CEO Alejandro Agag je nadšený z vývoje seriálu, protože nečekal, že zájem projeví automobilka jako je Porsche: „Těší mě, že můžeme přivítat Porsche ve Formuli E. Kdyby mi někdo před pěti lety, když tento projekt začal, řekl, že budeme moci oznámit partnerství se značkou jako Porsche, nevěřil bych mu. JE to milník na naší cestě, naší misi zprostředkovat lidem jiný obrázek elektro mobility. Revoluce pokračuje, a Formule E je sérií pro tento převrat.“

 „Vedle našeho programu v jiných závodních sériích a příprav na Formuli E vyzkoušíme i jiné možnosti," nechává si Porsche otevřené dveře do Formuli 1. Mimo to se také zúčastnila zasedání ohledně pravidel o pohonných jednotách, které vstoupí v platnosti v roce 2021.

Zástupce Audi před nedávnem potvrdil, že jedna ze značek skupiny Volkswagen přijde do Formule 1, avšak nemůže říct která.

ELMS: Albuquerque, Owen a de Sadeleer triumfují na Red Bull Ringu

25. července 2017, 20:17 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - ELMS: Albuquerque, Owen a de Sadeleer triumfují na Red Bull Ringu
European Le Mans Series (ELMS) letos hostovala na Red Bull Ringu již popáté a dá se tedy říci, že si 4hodinové závody v Rakousku vybudovaly jistou tradici. Podobně, jako ve Formuli 1 ovšem ani v ELMS nestartoval ani jeden domácí jezdec a tak se i letošní vydání muselo napřes volnému vstupu spokojit s návštěvou kolem 6000 fandů.

Co do počtu vozů byl tento třetí podnik sezony obsazen výborně a po 4,3 km dlouhé trati závodilo 36 posádek. Zvláště dobře zastoupeny byly třídy LMP2 (13) a LMP3 (17 vozů), za to hrála třída GT se 6 účastníky jen podřadnou roli.

Hůře to letos v ELMS vypadá s obsazením kokpitů. Zvučných jmen oproti minulým letem znatelně ubylo. Ze sportovně-profesionálního hlediska se dali vyzvednout snad jen tovární jezdec Toyoty WEC, Nicolas Lapierre (jel na Dragon-Orece s Hedmanem a Hanleyem), jaho krajan Nicolas Minassian (na sesterské G-Drive Orece s Rousselem a Rojasem), bývalý tovární pilot Audi, Felipe Albuquerque (na United-Ligieru s Owenem a de Sadeleerem), Olivier Pla (na Idec-Ligieru společně s Lafargueovými) a bývalý pilot GP2 Nathanael Berthon (na Panis-Ligieru s Barthezem a Buretem). 

Co do všeobecné  popularity ovšem nabízí ELMS sezony 2017 dvě světové hvězdy: Bývalého brankáře francouzského mistrovského fotbalového výběru Fabiena Bartheze a bývalého pilota F1, Jana Lammerse, kterému se bohužel nepodařilo do kokpitu své Nederland-Dallary natrvalo nalákat i Rubense Barrichella.

Kvalifikace

Za téměř 30stupňového vedra se v kvalifikaci prosadil mladý francouzský specialista Leo Roussel (DragonSpeed-G-Drive). Byl o 5 tisícin rychlejší, než druhý vůz DragonSpeedu s Lapierrem, Hedmanem a Hanleyem. Následovali Albuquerque/Owen/de Sadeleer, Berthon/Barthez/Buret a mladí Rusové Isaakyan s Orudževem na SMP-Dallaře. Nejrychlejší mezi prototypy GT3 byla Duquiene-Norma Borgyho, Drouxe a Schatze, ve třídě GT se v kvalifikaci prosadili otec a syn Rodovés Bertolinim na Ferrari 488 týmu Spirit of Race.

Závod

Na startu nebyl krajně motivovaný Leo Roussel k udržení a rychle si vybudoval lehký  náskok na de Sadeleera, Bureta a špatně startujícího Lapierra. Zkušený pilot DragonSpeedu se ovšem ze 4. místa postupně propracovával zpět kupředu. Roussella a tým G-Drive poté zdržela nepovedená výměna na Rojase a po první hodině závodu znělo pořadí de Sadeleer, Lapierre a Rojas. Výborně naladěný mladý Švýcar de Sadeleer pak předal Američanovi Owenovi a ten dokázal svůj United-Autosport-Ligier o poločas pořád ještě držet o sekundu před profíkem Minassianem, zatímco se na třetí místo nenápadně posunuli Allen/Bradley/Yacaman an Orece stáje Graff. To již byl jeden z favoritů mimo: DragonSpeed-Oreca s Hedmanem zůstala stát bez paliva.

Tým United Autosport měl na závěr podniku ještě jedno rozhodující eso v rukávě: svého nejrychlejšího jezdce Albuquerqueho. Portugalec předvedl výborný finiš a udržel rozjetého Roussela za sebou. Třetí dojeli překvapivě Trouillet/Petit/Guibert na druhém voze týmu Graff, zatímco veterán Lammers slavil se svými mechaniky sedmé místo jako vítězství.

Ve třídě LMP3 se prosadili Mondini s Uboldim na Ligieru týmu Eurointernational, hodnocení GT vyhrál Ferrari 488 Camerona/Griffina a Scotta.

Výsledek 4hodinovky ELMS na Red Bull Ringu:

  1. Owen/de Sadeleer/Albuquerque, United Autosports-Ligier
  2. Rojas/Minassian/Roussel, G-Drive-Oreca
  3. Trouillet/Petit/Guibbert, Graff-Oreca
  4. Allen/Bradley/Yacana, Graff-Oreca
  5. Barthez/Buret/Berthon, Panis-Ligier
  6. Isaakyan/Orudžev, SMP-Dallara 

ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!

25. července 2017, 00:02 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - ŠOK! Mercedes se stáhne po sezoně 2018 z DTM, dá přednost Formuli E!
Prohlášení Tota Wolffa otřáslo v pondělních odpoledních hodinách základnami hned dvou šampionátů, a sice německé závodní série DTM a poměrně mladičkého šampionátu, Formule E. Díky odchodu Stříbrných šípů bude stát na startovním roštu DTM místo 18 vozů žalostných 12, zatímco ve Formuli E počet jezdců vzroste.

Pošle odchod Mercedesu DTM „do hrobu“? Ani televizní stanice se o živé vysílání nikterak neperou…

Dalo by se říci, že je to jakýsi domino efekt. A rozhodnutí Mercedesu je pochopitelné. Šampionát elektrické formule nabírá na atraktivitě a o vstup má zájem stále více automobilek. Kromě Mercedesu do poměrně mladého šampionátu vstoupí také další německý motorář Audi, který převezme otěže nad týmem ABT Schaeffler, a BMW, které si podmaní MS Amin Andretti, ale teď zpět ke skupině se základnou ve Stuttgartu.

Překvapivý odchod Mercedesu z DTM by mohl znamenat absolutní konec šampionátu. Už nyní na startu stojí jen 18 jezdců. Po sezóně 2018, kdy je naplánováno stažení právě Mercedesu, by tedy startovalo žalostných 12 vozů dvou výrobců, a sice BMW a Audi. Ovšem u nich není odchod pravděpodobný, neboť na rozdíl od Mercedesu nemají tovární tým ve Formuli 1.

Fanouškům DTM tedy nestačí jen doufat v nějaký zázrak… Ono to vypadá špatně i s televizním vysíláním, kde o toho dávají jaksi všichni ruce pryč. Dokonce se spekulovalo, že by se německá stanice Das Erste měla vzdát práv na vysílání DTM ve prospěch Formule E. Což také není dvakrát pozitivní vizitka pro DTM…

Záchranou DTM by mohl být nový formát, o kterém se mluvilo již minulý rok. Formát nese pracovní název ‚Class One‘. A co to vlastně znamená? Spojil by se šampionát cestovních vozů s japonskou sérií Super GT, ve které soutěží Honda, Nissan a Toyta, a společně by nastupovali na startovní rošt.

Mimo to se také plánuje počínaje rokem 2019 nasazení nového turbo motoru se sníženou kubaturou, jenž nahradí osvědčený čtyřlitrový osmiválec.

„Roky v DTM zůstanou vždy velkou částí naší historie v motorsportu,“ zkonstatoval Toto Wolff a posílá pochvalu svým svěřencům, díky kterým si mohl připsat tým všechny své úspěchy: „Moje díky patří všem spolupracovníkům, kteří odváděli v DTM po celé roky skvělou práci a učinili Mercedes-Benz nejúspěšnějším výrobcem této série. I když bude loučení těžké, budeme tuto a příští sezónu dělat vše pro to, abychom se mohli s DTM rozloučit s co nejvíce tituly. Dlužíme to našim fanouškům i nám samým.“

Mercedes si za svou šestadvacetiletou historii v DTM připsal 10 mistrovských titulů v poháru týmů a šest v šampionátu výrobců. K tomu se můžou pyšnit 183 triumfy, 128 pole positions a pozoruhodnými 540 finiši na stupních vítězů.

„Odchodem z DTM končí naše dlouholetá éra v motorsportu. Ohlížíme se s hrdostí na nasazení našich týmů, jezdců, partnerů a četných pomocníků za kulisami, kteří často činili DTM fascinující platformou pro naše zákazníky a fanoušky naší značky. Teď je na čase vydat se na novou cestu,“ řekl marketingový více prezident Mercedes-Benz Dr. Jens Thiemer, jehož slova cituje motorsport-magazin.de.

Od roku 1995 také zásluhou Bernda Schneidera automobilka s třícípou hvězdou ve znaku stoupala. S Němcem slavila dohromady pět mistrovských titulů. Poslední titul Mercedesu se datuje k roku 2015, kdy jej získal Pascal Wehrlein, který si tím řekl o místo ve Formuli 1.

Mercedes hledá novou výzvu v podobě účasti ve Formuli E

Kdo bude šéfem Mercedesu ve Formuli E, zatím není jasné. V úvahu připadá někdo z HWA, která se stará o všech šest jejich vozů. Zakladatel HWA Hans-Werner Aufrecht a manažer Ulrich Fritz se zúčastnili červencové ePrix v New Yorku, aby si udělali o sérii přesný obrázek. Možná i díky tomu přišel verdikt dříve, než se očekávalo.

Dokonce se spekulovalo, že by se mohlo HWA na soupisce Formule E objevit již v páté sezóně coby zákaznický tým, aby byl o rok později přetransformován na tovární stáj. Reálněji se však jeví následující scénář: Mercedes bude ještě následující rok sledovat dění „zpovzdálí“, ale bude se již koncentrovat na vývoj pohonné jednotky, aby v sezoně 2019/20 mohli nastoupit v konkurenceschopné formě a neskončilo to fiaskem.

„Stejně jako v každém jiném odvětví chceme být měřítkem v extra třídě motorsportu a připojit se do nových inovativních postupů. To perfektně pokryjeme Formulí 1 a Formulí E,“ přibližuje cíle Mercedesu Wolff. „Formule E je srovnatelná se vzrušující inovativní ideou: nabízejí zbrusu nový formát. Kombinují závod se silným eventovým charakterem na podporu současných a budoucích technologií.“

Elektromobily se začínají rozšiřovat i mezi běžnými uživateli a jsou budoucností v dopravě. Podle Rakušana je šampionát elektrických formulí skvělou příležitostí, jak přiblížit ještě více automobily s elektrickým pohonem ostatním lidem. Oceňuje také možnost opce pro vstup do šampionátu, díky které získají patřičný čas proniknout hlouběji do dění a pochopit chod celého mistrovství.

„Pro výrobce je Formule E zajímavou platformou, jak představit novému publiku elektrifikaci. A to ve zcela jiném formátu, než který nabízí ostatní motoristické série. Jsem rád, že jsme mohli rozšířit naší nástupní opci o jeden rok, tedy na sezonu 2019/20. Takže máme čas sérii poznat a na vstup se adekvátně připravit.“

Zakladatel a výkonný ředitel série Alejadro Agag s Wolffem souhlasí: „Dnešek je velkolepý den, protože můžeme přivítat Mercedes v rodině Formule E, čímž narůstá počet vstupujících výrobců, kteří se podílí na elektrické revoluci. Dnešní krok ukazuje, jak moc se svět mění – nejen v motorismu, nýbrž také v jednotném automobilovém průmyslu. Jsme svědky převratu, který transformuje nejprve naše města a následně naše ulice. Formule E je mistrovství, které ztělesňuje tuto změnu. Společně se všemi týmy a výrobci budeme nadále usilovat o získání lepších a výhodnějších elektromobilů.“ 

F2: Charles Leclerc nebyl ani v Silverstone k poražení

16. července 2017, 15:07 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F2: Charles Leclerc nebyl ani v Silverstone k poražení
Kdo ještě pochybuje o tom, že se letošní mistr Formule 2 bude jmenovat Charles Leclerc? Lídr šampionátu Formule 2 dokázal ovládnout i britský víkend v Silverstone. Z páté pole-position za sebou vyhrál sobotní závod a i v nedělním sprintu získal cenné body.

Hned z Red Bull Ringu, kde se závodilo teprve minulý víkend, se Formule 2 stěhovala společně s Formulí 1 do „domova britského motorsportu“, Silverstone. Pořadatel se tam vytasil s novinkou: Svůj podnik Grand Prix Britové o jeden den prodloužili a Formule 2 proto mohla absolvovat volný trénink již ve čtvrtek. Druhou novinkou víkendu v Silverstone  byl nováček v kokpitu týmu Trident: Raffaela Marciella, který u Italů dostal šanci pouze v Rakousku, nahradil domácí Callum Ilott, jeden z hlavních protagonistů letošního evropského šampionátu Formule 3. Nejrychlejší čas čtvrtka si  před Rowlandem a Ghiottem zapsal neuvěřitelný Charles Leclerc (Prema-Theodore). Nejčastěji položenou otázkou v paddocku proto před páteční kvalifikací bylo, zda monacký rookie dokáže zajet i v pátém podniku sezony na pole-position? 

Pátek: Neuvěřitelný Leclerc popáté za sebou na pole-position!

Odpověď zněla „ano“. Již při první sérii pokusů o rychlé kolo odebral Leclerc druhému Natovi celé tři desetiny. Na dalších pozicích za Francouzem následovali Kanaďan Latifi, Španěl Canamasas a Rus Markelov. Kompletní pole poté zavítalo zpět do boxů, kde se technici mohli věnovat vylepšení nastavení vozů a na trať se borci Formule 2 vrátili až relativně těsně před koncem seance. Po dvou zahřívacích kolech se 20 monopostů Dallara-Mecachrome vydalo na kvalifikační kola. Jako první zlepšil Leclercův čas Norman Nato, poté se z prvního místa mohl několik sekund těšit Oliver Rowland, než se na špičku časové listiny znovu posunul Leclerc. Jeho rudý vůz při tom překonal Rowlandův čas o téměř 5 desetin!

Druhou startovní řadu doplnil další z domácích jezdců, Jordan King. 5. čas si zapsal Markelov před Latifim, Canamasasem, Macušitou, Sette-Camarou a Albonem.  Debutant Ilott zajel 15. čas. 

Výsledek kvalifikace Formule 2 v Silverstone:

1

Charles Leclerc

Prema Racing

1m38.427s

2

Oliver Rowland

DAMS

0.458s

3

Norman Nato

Pertamina Arden

0.479s

4

Jordan King

MP Motorsport

0.561s

5

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

0.635s

6

Nicholas Latifi

DAMS

0.711s

7

Sergio Canamasas

Rapax

0.941s

8

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

0.978s

9

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

0.986s

10

Alexander Albon

ART Grand Prix

1.139s

11

Nyck de Vries

Rapax

1.167s

12

Gustav Malja

Racing Engineering

1.452s

13

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

1.532s

14

Louis Deletraz

Racing Engineering

1.539s

15

Callum Ilott

Trident

1.569s

16

Ralph Boschung

Campos Racing

1.967s

17

Robert Vișoiu

Campos Racing

1.985s

18

Nabil Jeffri

Trident

2.027s

19

Sean Gelael

Pertamina Arden

2.051s

20

Antonio Fuoco

Prema Racing

2.141s

Sobota: Leclerc ignoroval kouř a jasně vyhrál

Charles Leclerc směl do pátého hlavního závodu Formule 2 sezony 2017 popáté vyrazit z nejlepšího startovního místa a stejně tak, jako před týdnem ve Spielbergu, se mu to podařilo navýbornou. Nerozházel ho ani první zmařený pokus o start, při kterém odumřel motor Nycka de Vriese a za ním zůstali stát i Alexander Albon a nováček Callum Ilott. Ještě před první kombinací zatáček byl Leclerc jasně před Normanem Natem, Oliverem Rowlandem a Jordanem Kingem. Z prvního kola se nadaný Monačan vrátil se sekundovým náskokem na Francouzského pilota Ardenu a závodu od té chvíle jasně kraloval. Výborný úvod předvedli i Macušita, jenž se posunul na 6. pozici a brzy na to předjel pátého Markelova a Gelael, který se katapultoval na 11. místo o po čtyřech kolech předjel desátého Sette-Camaru.

Leclerc poté s brutální pravidelností ujíždět Natovi o sekundu na kolo, zatímco si to domácí piloti Rowland a King rozdali  o třetí místo. Všichni jezdci na špičce zvolili strategii brzké výměny pneumatik a právě, když byli  Nato, Rowland a King v osmém kole v boxech, začal silně kouřit motor lídra Leclerca. Všichni pozorovatelé si byli jisti, že defektní agregát Mecachrome právě připravil pilota Premy-Theodore o plný počet bodů. Charles ovšem také vyměnil pneumatiky a pokračoval nezměněným tempem! Kouř ustal, nikdo v jeho týmu ovšem nevěděl, jak dlouho motor vydrží vysoký počet otáček na dlouhých rovinkách Silverstone. 

Po polovině  závodu měl Leclerc náskok 3,5 sekundy na dvojici Nato-Rowland, za kterou se s odstupem dvou sekund bavili publikum King s Markelovem.

Začátkem závěrečné třetiny to byl opět Leclercův vůz, který se postaral o vzrušení, když mu na rovince Hangar uletělo levé zpětné zrcátko. Ani to ale juniora Akademie Ferrari nevyvedlo z klidu. Dále dokázal ujíždět svým soupeřům a v cíli byl s náskokem téměř devíti sekund na druhého Nata  s Rowlandem v závětří.

Dobrý Markelov obsadil čtvrté místo před výborně naladěným Canamasasem a Ghiottem s Latifim, kteří za sebe v závěrečných kolech odsunuli zklamaného Kinga. Překvapivě konkurenceschopný Indonézan Gelael dokázal i po Spielbergu znovu bodovat a body za desáté místo a nejrychlejší kolo závodu inkasoval Macušita.

„Děkuji vám za tohle výborné auto,“ hlásil Leclerc po průjezdu cílem svému týmu rádiem. Zneklidňující kouř z jeho vozu zavinil vytékající olej, jehož stopy Leclerc hledal a našel v parc-fermé na kapotě – jeho let za čtvrtým vítězstvím roku v průměrné rychlosti přesně 200 km/h to ale nemohlo ani přibrzdit. „Myslím, že to byl můj nejlepší závod roku. Ten kouř  jsem viděl na obrazovkách kolem tratě a pomyslel jsem si „Bože, to je asi konec“. Motor ale neztrácelo na výkonu a i kouř za chvilu ustal,“ shrnul vítěz kritické okamžiky osmého kola.

Výsledek závodu Formule 2 v Silverstone:

1

Charles Leclerc

Prema Racing

49m23.075s

2

Norman Nato

Pertamina Arden

8.866s

3

Oliver Rowland

DAMS

9.605s

4

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

17.743s

5

Sergio Canamasas

Rapax

18.715s

6

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

24.284s

7

Jordan King

MP Motorsport

26.498s

8

Nicholas Latifi

DAMS

27.805s

9

Sean Gelael

Pertamina Arden

28.904s

10

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

34.560s

11

Ralph Boschung

Campos Racing

44.764s

12

Louis Deletraz

Racing Engineering

46.536s

13

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

47.050s

14

Gustav Malja

Racing Engineering

50.673s

15

Nabil Jeffri

Trident

56.457s

16

Antonio Fuoco

Prema Racing

1m01.355s

17

Robert Vișoiu

Campos Racing

1m09.543s

18

Alexander Albon

ART Grand Prix

1m12.549s

19

Callum Ilott

Trident

1 kolo

-

Nyck de Vries

Rapax

Nestartoval

Neděle: Latifi využil své situace k prvnímu vítězství ve Formuli 2 

Výhodu nejlepší startovní pozice do nedělního sprintu měl kanadský jezdec týmu DAMS, Nicholas Latifi. Na jeho zaváhání číhali na dalších místech Jordan King (MP), Luca Ghiotto (Russian Time), Sergio Canamasas (Rapax), Artem Markelov (Russian Time), týmový kolega Oliver Rowland, Norman Nato (Arden) a velký vítěz soboty, Charles Leclerc (Prema-Theodore).

Velmi zkušený Latifi reagoval na startovní signál dobře a v první zatáčce dokázal šikovně blokovat Ghiotta, který vyrazil o maličko lépe. Z prvního kola se špička vrátila v pořadí Latifi, Ghiotto, Rowland, Markelov, Canamasas a Leclerc. Lídr šampionátu tedy dokázal hned úvodem vybojovat dvě pozice.

Pořadí se poté ustálilo. Latifi dokázal pravidelně zvětšovat svůj náskok na druhého Ghiotta, zatímco Rowland inkasoval 5sekundovou penalizaci za vytlačení Markelova z dráhy. Teprve kolem poloviny závodu začal Leclerc vážně atakovat Canamasase a 9 kol před cílem se mu skutečně podařilo odsunou Španěla za sebe. Charles poté letěl po bývalém vojenském letišti ze všech nejrychleji a rychle dotáhl Markelova. Zajímavý souboj o druhé místo mezi Ghiottem, Markelovem a Leclercem přerušila neutralizace dvě kola před cílem, protože v zatáčce Stowe musel být odstraněn havarovaný vůz Švýcara Boschunga.

Teprve v posledním kole se opět jelo naplno. Latifi slavil své první vítězství ve Formuli 2 před dvojicí stáje Russian Time Ghiottem a Markelovem. Za nimi se Canamasasovi dvě zatáčky před cílem podařilo předjet Leclerca.

Do Maďarska, kde bude šampionát za dva týdny pokračovat, pocestuje Charles Leclerc s uklidňujícím náskokem 67 bodů na Artema Markelova.

Výsledek nedělního sprintu Formule 2:

1

Nicholas Latifi

DAMS

21

37m17.053s

2

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

21

1.717s

3

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

21

5.300s

4

Sergio Canamasas

Rapax

21

7.698s

5

Charles Leclerc

Prema Racing

21

7.943s

6

Norman Nato

Pertamina Arden

21

8.279s

7

Nyck de Vries

Rapax

21

8.801s

8

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

21

9.484s

9

Gustav Malja

Racing Engineering

21

10.618s

10

Oliver Rowland

DAMS

21

12.263s

11

Alexander Albon

ART Grand Prix

21

13.262s

12

Robert Vișoiu

Campos Racing

21

13.535s

13

Antonio Fuoco

Prema Racing

21

13.825s

14

Louis Deletraz

Racing Engineering

21

14.386s

15

Callum Ilott

Trident

21

14.665s

16

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

21

14.925s

17

Sean Gelael

Pertamina Arden

21

15.871s

18

Nabil Jeffri

Trident

21

45.918s

-

Ralph Boschung

Campos Racing

17

odstoupil

-

Jordan King

MP Motorsport

1

odstoupil

Celkové hodnocení šampionátu F2:

1. Charles Leclerc     188 b.  
2. Artem Markelov    121 b.
3. Oliver Rowland     117 b.
4. Nicholas Latifi        91 b.
5. Luca Ghiotto          86 b.

GP3 v Silverstone: První triumf mladého Alesiho

16. července 2017, 15:05 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - GP3 v Silverstone: První triumf mladého Alesiho
Letos teprve třetí víkend šampionátu GP3 v Silverstone přinesl nejvíce bodů domácímu jezdci Georgovi Russellovi. Dlouhán z juniorského kádru AMG-Mercedes teď jasně vede celkové hodnocení. V neděli ovšem patřil potlesk a pozornost Giulianovi Alesimu, který vyhrál svůj první velký závod.

Kvalifikace

Nejlepší startovní pozici si pro sobotní závod třetího podniku šampionátu formule GP3 vybojoval v pátek večer domácí pilot George Russell (ART). Junior Mercedesu, který teprve před týdnem v Rakousku vyhrál svůj první závod GP3, se prosadil před týmovými kolegy Hubertem a Fukuzumim. Také Silverstone se tedy stalo festivalem pro francouzskou equipu ART. Následovali Boccolacci (Trident) s Lorandim (Jenzer) pře čtvrtým pilotem ART, poněkud zklamaným Britem Aitkenem. Nejlepší desítku uzavírali Fin Kari, Ind Maini, Američan Tveter a Jihoafričan Hyman.   

Sobotní závod

Domácí George Russell nevyrazil optimálně a umožnil tak svému týmovému kolegovi Antoine Hubertovi, aby se prodral do vedení. Z prvního kola se pole vrátilo v pořadí Hubert, Russell, Kari, Aitken, Lorandi a Boccolacci.

Již ve čtvrtém kole ovšem dokázal Russel své zaváhání na startu napravit a posunul se na první místo, zatímco musel Hubert svou pozici bránit před juniorem Red Bullu, Finem Karim.

Kolem poloviny závodu na 20 kol kontroloval Russel soupeře za sebou a Boccolacci se dokázal posunout na 5. místo před Aitkena.

Zajímavou honičku mezi Russellem, Hubertem, Karim a Lorandim o vítězství a mezi Aitkenem, Mainim a Alesim o šesté místo bohužel „neutralizoval“ úklid defektního Tveterova vozu. Závodit se poté smělo již jen čtyři kola, která musela rozhodnout. Na ukončení neutralizace nejlépe reagoval Lorandi: posunul se na třetí pozici a začal hned atakovat druhého Huberta. Russel se mezitím na špičce mohl lehce odpoutat a vyhrál svůj druhý závod GP3.  

Výsledek sobotního závodu GP3:

1. George Russell, ART
2. Antoine Hubert, ART
3. Alesio Lorandi, Jenzer
4. Jack Aitken, ART
5. Niko Kari, Arden
6. Arjun Maini, Jenzer

Nedělní závod

Francouz Dorian Boccolacci dojel v sobotu vlastně pátý, za způsobení nehody s Karim mu ale komisaři udělili 5sekundovou penalizaci a proto se propadl na osmou pozici hodnocení. Na pozici, která v neděli znamená pole-position. Jezdce Tridentu ale smůla neopustila a kvůli technickému defektu nemohl nastoupit. Znamenalo to velkou příležitost pro jeho týmového kolegu, mladého Giuliana Alesiho, jehož druhé místo ve Spielebergu před týdnem vehnalo otci Jeanovi slzy do očí.

Na zhasnutí startovních světel reagoval 17letý Alesi perfektně a z prvního kola se vrátil na prvním místě před Aitkenem, Mainim, Karim, Russellem a Hubertem. Po 4 kolech vyjel na trať kvůli nehodě Schothorsta a Falchiera Safety-Car, těsně před tím se ovšem Karimu podařilo předjet třetího Mainiho. Když Maylanderův Mercedes trať opustil, zbývalo Alesimu ještě 9 kol, které ještě musel hájit své první místo. Tichý Franko-Japonec, který během své první sezony v GP3 minulý rok znatelně dozrál, si vedl i zbytek závodu výborně. Soupeřům dokázal o několik rozhodujících desetin ujet, zatímco se za ním Aitken, Kari, Maini, Russell, Hubert a Lorandi bojovali o pozice. Po 15 bezchybných kolech slavil Giuliano Alesi své první velké mezinárodní vítězství. Gratulovat přišel nejen táta Jean ale i celé vedení Scuderie Ferrari! Druhý dojel Aitken těsně před Karim a Russellem, který během závodu předjel nejvíce soupeřů a platí teď za favorita na celkový titul.    

Výsledek nedělního závodu GP3:

1. Giuliano Alesi, Trident
2. Jack Aitken, ART
3. Niko Kari, Arden
4. George Russell, ART
5. Arjun Maini, Jenzer
6. Alesio Lorandi, Jenzer

Celkové hodnocení po třech podnicích sezony:

1. George Russell         92 b.
2. Antoine Hubert        57 b.
3. Nirei Fukuzumi        54 b.
4. Jack Aitken              52 b.
5. Alesio Lorandi         51 b.

F2 v Rakousku: Opět neporazitelný Leclerc

10. července 2017, 12:18 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F2 v Rakousku: Opět neporazitelný Leclerc
Také rakouský víkend Grand Prix se proměnil ve velkou demonstraci talentu lídra šampionátu Formule 2, Charlese Leclerca. O jeho brzském postupu do Formule 1 pochybuje v paddocku po polovině sezony málokdo.

Před svým pátým podnikem roku ve Spielbergu zaznamenal šampionát Formule 2 několik změn v kokpitech. Veterán Johnny Cecotto ztratil náklonnost sponzorů a musel svůj kokpit u Rapaxu vyklidit. Nahradil ho Španěl Campos, do jehož osiřelého vozu vedení týmu Trident povolalo zkušeného Raffaele Marciella, jehož kdysi slibná kariéra právě hrozí doznít na scéně GT.

Pátá pole-position po páté kvalifikaci roku pro Leclerca!

Za tropického vedra pátečního tréninku se dominátor sezony Charles Leclerc (Prema-Theodore) připravil na kvalifikaci nejrychlejším časem. Jeho týmový kolega Antonio Fuoco dokázal zaznamenat druhý nejlepší čas a borcům týmu Prema-Theodore následovali De Vries, Latifi, Rowland a Canamasas.

Kvalifikace začala v pátek odpoledne za sucha, ovšem pod hrozícím tmavým mračnem. Déšť se ovšem nedostavil a Leclerc mohl opět demonstrovat svou převahu: Již po první sérii rychlých pokusů byl nejrychlejší, tentokrát o desetinku před překvapivým Brazilcem Sette-Camarou (MP), Fuocem, Albonem a Rowlandem.

Podmínky ovšem dovolovaly zlepšení časů a koncem session to byl nejdříve Albon, kdo Monačanův výkon překonal. Brzy na to se na špičku posunul úžasný Sette-Camara a Albonův čas zlepšil i Fuoco. 3 minuty před koncem kvalifikace ovšem opět udeřil výjimečný Charles Leclerc: Brazilcův čas překonal o celé tři desetiny a zajistil si tak při pátém podniku sezony svou pátou pole-position. Za Sette-Camarou znělo pořadí Fuoco, Albon, Rowland, Macušita, De Vries, Ghiotto, Latifi a Nato – ovšem pouze až do technické přejímky. Brazilcův vůz tam nevykázal předepsané množství zbývajícího paliva  a byl z kvalifikace vyloučen. 

Výsledek kvalifikace F2 ve Spielbergu:

1

Charles Leclerc

Prema Racing

1m13.396s

-

2

Antonio Fuoco

Prema Racing

1m13.776s

0.380s

3

Alexander Albon

ART Grand Prix

1m13.888s

0.492s

4

Oliver Rowland

DAMS

1m13.903s

0.507s

5

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

1m13.922s

0.526s

6

Nyck de Vries

Rapax

1m14.034s

0.638s

7

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

1m14.180s

0.784s

8

Nicholas Latifi

DAMS

1m14.193s

0.797s

9

Norman Nato

Pertamina Arden

1m14.203s

0.807s

10

Ralph Boschung

Campos Racing

1m14.363s

0.967s

11

Louis Deletraz

Racing Engineering

1m14.377s

0.981s

12

Jordan King

MP Motorsport

1m14.384s

0.988s

13

Sergio Canamasas

Rapax

1m14.489s

1.093s

14

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

1m14.534s

1.138s

15

Sean Gelael

Pertamina Arden

1m14.555s

1.159s

16

Raffaele Marciello

Trident

1m14.643s

1.247s

17

Robert Vișoiu

Campos Racing

1m14.653s

1.257s

18

Nabil Jeffri

Trident

1m14.672s

1.276s

19

Gustav Malja

Racing Engineering

1m15.121s

1.725s

-

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

-

-

Leclerc jasným vítězem sobotního závodu

Ani při staru nedělního hlavního závodu se Charles Leclerc nenechal vyvést z rovnováhy a po perfektním startu provedl prvním kolem kolegu Fuoca, Albona, Macušitu, Latifiho a Rowlanda.

Již po šesti kolech se pole rozdělilo na dvě frakce různých taktik: Latifi a jezdci za ním měnili pneumatiky, zatímco vedoucí kvarteto zůstalo na trati. Leclerc se při tom jen pomalu dokázal odpoutávat od Fuoca. Po poločase relativně „poklidného“ závodu měla jednička stáje Prema- Theodore na týmového kolegu časový polštář dvou sekund a ten se těšil podobného náskoku na oba vozy ARTu.

První čtyři zavítali do boxů až pět kol před cílem. Leclerc a Fuoco se na trať sice vrátili pořád ještě místech 1 a 2, Rowland s Latifim ovšem byli bezprostředně za Italem. Byl to Kanaďan Latifi, kdo měl pro finále závodu z této trojice nejlepší karty. Rychle se dostal před Rowlanda a tři kola před koncem s úspěchem zaútočil na Fuocovo druhé místo. V cíli byl jezdec DAMSu o 1,4 sekundy za vítězným Leclercem. Za prvními třemi dojeli Rowland, Albon, Macušita, Boschung a Markelov, který se tedy mohl těšit na nedělní start z pole-position. Zbývající bodovaná místa obsadili Jordan King a Sean Gelael, jenž si tak dojel pro první bodík roku.

Výsledek ovšem hrál do karet především Leclercovi. Nejen, že opět inkasoval maximální počet bodů, dva z potencionelních uchazečů o titul, Nato (defekt) a de Vries (start z boxů) vyšli v sobotu zcela naprázdno...  

Výsledek sobotního závodu F2:

1

Charles Leclerc

Prema Racing

52m21.629s

2

Nicholas Latifi

DAMS

1.345s

3

Antonio Fuoco

Prema Racing

5.160s

4

Oliver Rowland

DAMS

5.682s

5

Alexander Albon

ART Grand Prix

9.846s

6

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

12.179s

7

Ralph Boschung

Campos Racing

19.400s

8

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

20.385s

9

Jordan King

MP Motorsport

30.481s

10

Sean Gelael

Pertamina Arden

33.662s

11

Robert Vișoiu

Campos Racing

35.636s

12

Gustav Malja

Racing Engineering

36.011s

13

Nyck de Vries

Rapax

44.145s

14

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

46.896s

15

Sergio Canamasas

Rapax

48.883s

16

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

50.940s

17

Louis Deletraz

Racing Engineering

53.423s

18

Nabil Jeffri

Trident

56.881s

19

Raffaele Marciello

Trident

1 kolo

-

Norman Nato

Pertamina Arden

nedojel

Markelov bez chyby při nedělním sprintu

Zatímco dokázal vyrazit zkušený poleman Markelov výborně, zůstal Švýcar Ralf Boschung startující z druhého místa, stát. Celé pole se nebezpečné překážce dokázalo vyhnout – až na Raffaela Marciella. Ital, startující z chvostu pole, stojící vůz týmu Campos nabral, naštěstí ale zůstal nezraněn. Zatímco mohl Boschung na čas pokračovat (!), musel být závod kvůli úklidu startovní rovinky neutralizován.

Markelov, Albon, Rowland, Fuoco, King a Leclerc směli znovu jet naplno po 5 kolech. Hned v Boschově zatáčce zaútočil Fuoco na Rowlanda, což Italův vůz lehce rozhodilo. Těsně následující Leclerc se týmovému kolegovi nedokázal vyhnout, lehce do něj narazil a šel do hodin: Konec závodu pro sobotního vítěze!

Výborně naladěný Artem Markelov dokázal neklidu za sebou výborně využít a druhému Albonovi o dvě sekundy ujel – tento náskok měl rozhodnout, protože ho pilot týmu Russian Time až do cíle nedal z ruky. Mnohem těsněji padlo rozhodnutí o druhé místo, o které se dlouho přeli Alexander Albon (ART) s Oliverem Rowlandem (DAMS). Anglo-Thajec se nakonec přeci jen dokázal od Rowlanda odpoutat a Brit musel začít hájit svou třetí pozici před Fuocem.

O zábavu publika se dlouho starala především skupina sedmi vozů, bojující o páté místo. Mezi nimi se dokázal prosadit Ghiotto a rychle dotáhl čtvrtého Fuoca. 5 kol před cílem se posunul před krajana na 4. místo a měl volný výhled na dalšího soupeře před sebou, třetího Rowlanda. Také Rowland ovšem dokázal zrychlit a dojel jen těsně za Albonem jako třetí.

Výše zmíněný souboj o 6. místo rozhodla 4 kola před cílem nehoda mezi Rumunem Visoiu a De Vriesem ve prospěch Jordana Kinga (MP).

Do druhé poloviny sezony vstoupí šampionát Formule 2 již příští víkend v Silverstone.

Výsledek nedělního sprintu F2:

1

Artem Markelov

RUSSIAN TIME

40m32.190s

2

Alexander Albon

ART Grand Prix

1.458s

3

Oliver Rowland

DAMS

2.055s

4

Luca Ghiotto

RUSSIAN TIME

5.840s

5

Antonio Fuoco

Prema Racing

6.629s

6

Jordan King

MP Motorsport

10.515s

7

Norman Nato

Pertamina Arden

13.656s

8

Nicholas Latifi

DAMS

15.922s

9

Sergio Canamasas

Rapax

15.979s

10

Sergio Sette Camara

MP Motorsport

16.282s

11

Sean Gelael

Pertamina Arden

18.849s

12

Nabil Jeffri

Trident

20.948s

13

Louis Deletraz

Racing Engineering

21.301s

14

Nobuharu Macušita

ART Grand Prix

22.443s

15

Gustav Malja

Racing Engineering

1m07.922s

16

Nyck de Vries

Rapax

2 kola

17

Robert Vișoiu

Campos Racing

3 kola

-

Ralph Boschung

Campos Racing

Nedojel

-

Charles Leclerc

Prema Racing

Nedojel

-

Raffaele Marciello

Trident

Nedojel

Celkový stav šampionátu Formule 2:

1. Charles Leclerc             151 b.
2. Oliver Rowland           102 b.
3. Artem Markelov            97 b.
4. Nicholas Latifi              72 b.
5. Luca Ghiotto                 66 b.

GP3 v Rakousku skončila triumfy pro Russella a Hymana

10. července 2017, 12:16 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - GP3 v Rakousku skončila triumfy pro Russella a Hymana
Šampionát formule GP3 absolvoval ve Spiebergu teprve druhý podnik sezony a skupina favoritů se tedy teprve začíná tvořit. Po závodech v Rakousku je ovšem jedno jasné: Počítat se musí především s jezdci francouzské stáje ART.

Kvalifikace:

Borci ART se patřičně rozjeli již v kvalifikaci. Po první sérii rychlých pokusů vedl tabulku časů Jack Aitken, před Nirei Fukuzumim a týmovým kolegou George Russellem. Byl to právě junior Mercedesu Russell, kdo měl v rozhodující druhé části session největší rezervy a zajel nejrychleji. Vedle anglického dlouhána se do první řady kvalifikoval Aitken. Následoval Boccolacci z týmu Trident před jezdci Ardenu Pulcinim a Schothorstem a silně zlepšeným Alesim (Trident).

Sobotní závod:

Po startu v sobotu večer uhájil Russell své první místo jen díky dost hrubému blokování kolegy Aitkena a z prvního kola se před ním vrátil jako první. Na třetí místo se prodral další vůz ART s Hubertem v kokpitu, následován Alesim a Boccolaccim.

Oba Britové na špičce se dokázali odpoutat od zbytku pole a o vítězství si to rozdali výhradně mezi sebou. Kolem poločasu závod připomínal časovku týmů u Tour de France: Vedly čtyři vozy ARTu (Russell, Aitken, Hubert, Fukuzumi) před třemi borci Tridentu (Tveter, Alesi Boccolacci).

Dallary-GP3 se ve Spielbegu ovšem zase jednou předvedly jako konstrukce, které prostě nedovolují předjetí. První čtyři místa se zdála být „betonována“ a vláček pěti konkuretntů, který za sebou táhl Američan Tveter kroužil pohlednou štýrskou krajinou beze změny pořadí. Dění na trati ožilo až tři kola před koncem. Nejdříve se Boccolacci posunul před Alesiho a  téměř v každé zatáčce se ve zmíněné skupince jelo „na brzdy“. Dále vepředu se Fukuzumi dostal před Huberta, Russel ale s přehledem kontroloval dění za sebou a vyhrál s náskokem 2 sekund na Aitkena a své další dva týmové kolegy. Pro zbývající body si dojeli Tveter, Alesi, Lorandi a Hyman. Výborně si vedla i jediná žena v poli, Tatiana Calderonová. Po startu z posledního místa dojela výborná 9., kvůli předjíždění pod žlutou vlajkou ale byla penalizována a hodnocena jen jako 13.   

Výsledek sobotního závodu GP3:

1. George Russell, ART
2. Jack Aitken, ART
3. Nirei Fukuzumi, ART
4. Antoine Hubert, ART
5. Ryan Tveter, Trident
6. Giuliano Alesi, Trident
7. Alesio Lorandi, Jenzer
8. Raoul Hyman, Campos
9. Dorian Boccolacci, Trident
10. Arjun Maini, Jenzer

Nedělní závod:

V neděli směl z pole position startovat jezdec Adriana Campose, Raoul Hyman. Jihoafričan vyrazil dobře a usadil se na špičce před Alesim, Tveterem a silnou trojicí ARTu ve složení Fukuzumi, Aitken a Russell.

Hyman poté překvapil tempem, které úvodem nedokázali udržet ani Alesi s Tveterem, ani silný vláček ARTu. Vidina zlatého poháru 21letého lídra viditelně zvláště motivovala. Celých 18 kol závodu si nedovolil jedinou chybičku i když mu výborný Alesi nebezpečně dýchal na záda. V cíli byl Hyman o sekundu před Alesim a nejlepším z jezdců ARTu, Fukuzumim, který se přeci jen dokázal dostat před Tvetera. Aitken, Russell a Hubert se museli překvapivě spokojit s malými body. O poslední bodík bojovali až do Boschovy zatáčky posledního kola Italové Lorandi a Boccolacci. Spor skončil srážkou a trojnásobným přemetem vozu Trident, zatímco byl Lorandi schopen dojet do cíle jak osmý.

Šampionát pokračuje již za týden v Silverstone.

Výsledek sobotního závodu GP3:

1. Raoul Hyman, Campos
2. Giuliano Alesi, Trident
3. Nirei Fukuzumi, ART
4. Ryan Tveter, Trident
5. Jack Aitken, ART
6. George Russell, ART
7. Antoine Hubert, ART
8. Alesio Lorandi, Jenzer

Celkové pořadí po 4 závodech:

1. Nirei Fukuzumi            54 b.
2. George Russell            53 b.
3. Antoine Hubert            38 b.
4. Alesio Lorandi             32 b.
5. Jack Aitken                  28 b.  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »