Články: Motorsport

Tom Beckhäuser: Představuje se jediný Čech v mezinárodních formulích

19. června 2017, 20:32 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Tom Beckhäuser: Představuje se jediný Čech v mezinárodních formulích
18letý Tom Beckhäuser z Klecan U pRahy je letos jediným českým jezdcem na mezinárodním kolbišti monopostů. Ale nejen proto je jeho příběh krajně zvláštní…

Po odchodu Josefa Záruby z Formule Renault to dlouho vypadalo, že čeští fandové nebudou mít možnost, držet v žádném z letošních mezinárodních mistrovství monopostů palce krajanovi. Teprve s oznámením soupisky silného německého šampionátu Formule 4 se na obzoru objevila nová česká naděje: Coby člen týmu Mücke byl nahlášen zcela neznámý Tom Beckhäuser. Ani největší sportovní insideři jméno tohoto mladíka do té doby neslyšeli, byl tedy nejvyšší čas, aby se 18letý jezdec veřejnosti představil. O svém v „moderní době“ krajně nevšedním vstupu na scénu si Beckhäuser popovídal během podniku na Red Bull-Ringu s Romanem Klemmem.

RK: Před první závodem Formule 4 v Oscherslebenu jsi byl jak v Čechách, tak i v Německu zcela neznámý. Jak vypadala Tvá sportovní kariéra před debutem v motorismu?

TB: Ano, nejsem absolutním začátečníkem pouze ve Formuli 4, ale v motorsportu vůbec. Oproti všem mým soupeřům jsem motokáry vynechal, což je pochopitelně ohromná nevýhoda. Ani opravdový závod s automobily jsem před tím neabsolvoval. Zúčastnil jsem se jen několika jakýchsi „rychlostních zkoušek“ s Fordem Fiesta.

RK: ..a pak Tě přes noc napadlo stát se závodníkem?

TB: Nebylo to „přes noc“. Motorsport mne již vždy bavil a horlivě jsem ho sledoval. Dlouho jsme ale nepřišli na nápad, že bych to mohl sám zkusit v kokpitu. Společně s tátou jsme pak rozhodli, že se poohlédneme, kde bych mohl začít. Zná se s Antonínem Charouzem a ví, že má v motorsportu bohaté zkušenosti, tak jsme se s ním sešli a nechali si poradit. Tím se stal prakticky mým manažerem a navrhl kontakt k týmům Petera Mückeho a Cram.

RK: Je Ti již 18 let a musíš se měřit s jezdci, kteří mají kolem deseti let zkušeností v motokárách nebo formulkách. Jak chceš tuto ztrátu dohnat?

TB: Snažím se jezdit tak často, jak to jen jde. Na simuláturu a i na trati. V Mostě budu příští dny testoval starší formulku. Mám to štěstí, že mne oba rodiče naplno podporují a jezdí se mnou ke všem závodům.

RK: A-propos podpora: Formule 4 je sice nejnižší juniorská třída, ale i ta stojí velké peníze. Kdo je Tvým sponsorem?

TB: Otec v Čechách zastupuje módní label “Camp David” a ten mne podporuje.

RK: Za takových okolností jistě není lehké, ustanovit si realistické cíle. Jak vypadají?

TB: Chci strávit co nejvíce času v kokpitu. Sbírat zkušenosti, učit se a zlepšovat se. Z toho vyplývá co nejrychleji vyrovnat nevýhodu chybějící kariéry v motokárách. Chci mít sám pocit, že se vždy na dráhu vrátím jako lepší jezdec, než předešlý den. Mým dlouhodobým cílem je, dostat se v motorsportu až do nejvyšších tříd. V květnu jsem odmaturoval a od té doby se naplno soustředím na profesionální kariéru závodníka – jiný plán nemám.

RK: Co považuješ za svůj doposud největší úspěch aktuálního ročníku?

TB: To, jak jsem byl schopen pojmout třetí závod na Lausitzringu. Před tím jsem jen jezdil a snažil se držet ostatní v dohledu – od toho závodu jsem ale začal i opravdu závodit. Měl jsem hezký souboj s Heinrichem, což byl velký krok kupředu v mém vývoji.

RK: Co Tě ve světě mezinárodního motorsportu nejvíce překvapilo?

TB: Vlastně všechno je tu pro mne nové a překvapením: Jak funguje stáj, jak v ní lidé spolupracují, jak se odvíjí celý sportovní podnik... Zvláště mne ohromila neuvěřitelná vyrovnanost v tomto mistrovství. Jde opravdu o desetinky.

RK: Jak jsi se připravil na Tvou první sezonu v tomto sportu?

TB: Ještě koncem roku 2016 jsem se zúčastnil testů týmu Mücke v Imole, Vallelunze a Adrii. Také v Oscherslebenu jsme těsně před prvním závodem trénovali. Doma mám simulátor, na kterém pilně cvičím. Pomáhá mi při tom Honza Charouz. Je de-facto mým sportovním coachem a doprovází mne i k většině závodů.

RK: Tým Mücke je jistě jedním z nejlepších v Evropě. Jak Tě coby absolutního zelenáče přijali?

TB: Ze začátku jsem si tu připadal skutečně jako mimozemšťan. O co déle u nich jezdím, o to více mne berou vážně, jako ostatní. Mým inženýrem je bývalý závodník Ralf Druckemüller. Ptám se ho doslova na všechno a postupně se mi podařilo, přiblížit se časům ostatních.

RK: Tví týmoví kolegové Zendeli a Flörschová do sezony 2017 nastoupili jako favorité na titul, jak s nimi vycházíš?

TB: Rozumím si především s Zendelim a Švédem Söderströmem. Otevřeně se o všem bavíme. Ani se Sophií nemám problém. Je to i díky mé perfektní němčině - táta pochází z Magdeburgu a v Čechách žije teprve 20 let.

RK: Myslíš, že jsi se již dostal k hranici výkonnosti vozu?

TB: Ne, to jistě ne. Telemetrie ale prozrazuje, že se v některých zatáčkách už hodně přibližuji optimu.

RK: Jak by se Tvá kariéra měla vyvíjet dál?

TB: Letošek beru opravdu jen jako „učební rok“. Od Vallelungy pojedu za stáj Cram i italský šampionát. Příští rok chci bojovat pravidelně o bodované pozice. Všichni kolem mne jsou mile překvapeni, jek rychle se dokážu zlepšovat. Mým velkým snem je samozřejmě kokpit Formule 1. České hospodářství považuji za dost silné, abych doma nalezl potřebné sponzory – když bude souhlasit můj výkon.

Evropské F3 v Maďarsku vládli Günther, Ilott a Erisson

19. června 2017, 20:30 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Evropské F3 v Maďarsku vládli Günther, Ilott a Erisson
Při příležitosti čtvrtého podniku sezony na Hungaroringu se evropský šampionát Formule 3 poprvé prezentoval v rámci DTM. Pole startujících se v Maďarsku o jeden vůz zmenšilo na 18 (chyběl Carlinův pilot Dennis), jinak ovšem zůstalo beze změn.

V páteční kvalifikaci pro sobotní závod se prosadil Němec Maximilian Günther (Prema) a dosavadní „britskou dominaci“ dokázal druhým časem prolomit i úřadující mistr německé F4, Joey Mawson (Van Amersfoort). Druhou startovní řadu si na okruhu, na kterém se pro závody nedalo počítat s mnoha možnostmi předjíždění, zajistili Jake Hughes (Hitech) a další z nováčků, Ind Jehan Daruvala (Carlin). Až na pátém místě se musel zařadit favorizovaný Callum Ilott (Prema), vedle něhož slavil svůj doposud nejlepší kvalifikační výkon kariéry Pedro Piquet (Van Amersfoort). Druhý ze silných Britů, Lando Norris (Carlin) si zapsal vedle Číňana Zhoua sedmý čas, Harrison Newey uzavíral společně s Mickem Schomacherem nejlepší desítku. Rozhodující session vůbec nevyšla dalšímu z lídrů celkového hodnocení, Joelovi Erikssonovi: Švéd sice ovládl volný trénink, v kvalifikaci zajel ale jen předposlední čas. 

1. závod: Poleman Günther stylem start-cíl

Průběh sobotního závodu potvrdil tušení pesimistů, že si diváci kolem přihlouplé trati u Mogyorodu příliš předjíždění neužijí: Poleman Maximilan Günther udržel do první zatáčky první místo a díky tomu, že nechyboval ani během následujících 21 kol, si dojel nejen pro neohrožené vítězství, ale zároveň i pro vedení v celkové tabulce.

Joey Mawson byl před startem penalizován a odsunut na 5. startovní pozici, pro zbývající dvě místa na stupínku vítězů si proto dojeli piloti, startující z míst dvě a tři: Hughes s Daruvalou. Jeden z mála předjížděcích manévrů závodu předvedl v 9. kole Mawson, když se ve druhé zatáčce prodral před Ilotta. Mick Schumacher dojel za Neweyem, Zhou a Norrisem devátý, Eriksson zachránil po startu z chvostu pole alespoň bodík za 10. místo.

Sen Pedra Piqueta o možném prvním špičkovém umístění ve Formuli 3 se rozplynul hned krátce po startu, když přes něj v páté zatáčce přeletěl Ralf Aron. 

Výsledek 1. závodu F3 na Hungaroringu:

1. Maximilian Günther, Prema
2. Jake Hughes, Hitech
3. Jehan Daruvala, Carlin
4. Joey Mawson, Van Amersfoort
5. Callum Ilott, Prema
6. Harrison Newey, Van Amersfoort

2. závod: Poleman Ilott ve stylu Günthera

Základní kámen pro úspěch ve druhém závodě položil Callum Ilott již v kvalifikaci: Postavil svou Prema-Dallaru na pole-position před Erikssona, Norrise, Zhoua a sobotního vítěze, Günthera. Mick Schumacher se dokázal kvalifikovat jen jako 11. a Pedro Piquet se jako 15. vrátil do bezvýznamnosti chvostu pole.

O výsledku bylo rozhodnuto de facto již při sprintu do první zatáčky. Ilott tam dorazil jako první a po 22 kolech vyhrál i závod. V „husím pochodu po Hungaroringu“ mu na stupínek vítězů následovali Eriksson a Zhou, zatímco Norris start zaspal a zůstal bez bodů. Svým nejlepším výsledkem kariéry překvapil především mladý Němec David Beckmann (Motopark), když dojel za Hughesem jako 5. Mick Schumacher si polepšil alespoň na 9. místo před Habsburgem.  

Výsledek 2. závodu F3 na Hungaroringu:

1. Callum Ilott, Prema
2. Joel Eriksson, Motopark
3. Guanyu Zhou, Prema
4. Jake Hughes, Hitech
5. David Beckmann, Motopark
6. Maximilian Gunther, Prema 

3. závod: do třetice vavříny pro polemana, tentokrát se smál Eriksson

Nejlepší startovní místo závěrečného závodu maďarského podniku si v kvalifikaci vybojoval Švéd Eriksson před Ilottem, Zhouem a Norrisem.

Junior BMW na startu neztratil nervy a prvenství udržel i v první kombinaci zatáček. Za ním se zařadili Ilott, Zhou, Norris a Beckmann, který opětně potvrdil, že jeho přestup do týmu Motopark nese ovoce. Znovu se nepředjíždělo. Prvních pět mělo navzájem již po dvou kolech sekundové odstupy a v nezměněném pořadí dojeli do cíle.

Situace na špičce celkového hodnocení se po 12 závodech celkem vyjasnila: o titul letos jede výhradně kvarteto Eriksson-Günther-Ilott-Norris. 

Výsledek 3. závodu F3 na Hungaroringu:

1. Joel Eriksson, Motopark
2. Callum Ilott, Prema
3. Guanyu Zhou, Prema
4. Lando Norris, Carlin
5. David Beckmann, Motopark
6. Maximilian Gunther, Prema 

Celkový stav evropského šampionátu F3 po 4 podnicích:

1. Joel Eriksson                     183 b.
2. Maximilian Günther           178 b.
3. Callum Ilott                        162 b.
4. Lando Norris                     155 b.
5. Guanyu Zhou                      68 b.

Jak Porsche zachraňovalo v Le Mans čest LMP1

19. června 2017, 20:28 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Jak Porsche zachraňovalo v Le Mans čest LMP1
Do velkého závodu v La Sarthe letos nastoupilo jen 5 hybridů třídy LMP1, kteří měly reálnou naději na vítězství. Ani jeden z těchto přemrštěných výplodů moderní techniky ovšem maraton nepřestál bez vážných problémů. Favorit Toyota, který do projektu investoval stovky milionů, nakonec vyšel naprázdno a mezi nejrychlejšími dojel jen jediný LMP1: Typ 919 konkurenta Porsche, s Timo Bernhartem, Earlem Bamberem a Brendonem Hartleyem v kokpitu.

Pořadí na startu nehraje ve vytrvalostním závodě na 24 hodin žádnou roli, pole-position v Le Mans ovšem má marketingově cenu zlata. U Toyoty byli odhodlaní, že si tuto první „etapu“ za každou cenu zajistí a „hlavní strategický úkol kvalifikace“ nejlépe splnil bývalý pilot F1, Kamuj Kobajaši. V pátek večer obletěl okruh v La Sarthe nejrychlejším časem dějin podniku 3:14,719. Japonec při tom dosáhl průměru 251,9 km/h a zlepšil tak i dosavadní rekordní průměr Hanse-Joachima Stucka 251,815 z roku 1985, kdy se ještě jezdilo bez šikan na Hunaudieres. Jednalo se (po Brundleovi roku 1999 a Nakajimovu roku 2014) o teprve třetí pole-position Toyoty v Le Mans. Ouvertůra se tedy vydařila: Média hlásala do celého světa úspěch japonského pilota v japonském voze. Nakajima postavil i druhou Toyotu TS050 při noční session do první řady a – samotný závod tedy mohl přijít.

Konkurence od Porsche se spokojila se druhou startovní řadou, následována třetí Toyotou. Oliver Webb postavil jediný existující soukromý prototyp LMP1 Dr. Kollese na dobré 6. místo a hned za ním se seřadila armáda vozů LMP2, ze kterých byl nejrychlejší G-Drive-Oreca s Alexem Lynnem v kokpitu. Mezi vozy třídy GT se prosadil Aston Martin Darrena Turnera. Ligier-LMP2 slovenské stáje ARC Bratislava směl vyrazit z 28. pozice. 

Šest prototypů LMP1, 25 vozů LMP2 a 30 vozů GT se v sobotu seřadilo před hlavní tribunou, aby po jednom zahřívacím kole v 15:00h na povel Chase Careyho vyrazily do 85. vydání největšího vytrvalostního klasika světa.

Toyota přísně dle skriptu přítomného top-managementu automobilky ihned převzala vedení. Na špičce se nejdříve držel Mike Conway, od kterého první místo později převzal Sebastien Buemi v sesterském voze. Překvapilo snad jen, že se mezi prvními pěti po startu držel i Webb v Kollesově voze. Show malého týmu z německého Gredingu ovšem trvala jen půl kola, než si Brit pochroumal kapotáž předku. Od té doby již duelu gigantů „do polívky neplival“.

Japonci dále udávali tempo, zatímco – jak se zdálo - Porsche již ve 4. hodině přišlo o polovinu svých nadějí: vůz číslo 2 zavítal do boxů, kde mechanici vyměnili celý přední závěs, protože jejich 919 pozbyl náhonu. Když se Brendon Hartley znovu vydal na trať, měl 17 kol ztráty.

Po 4 hodinách, vedla Toyota Conwaye, Kobajašiho a Sarrazina  o 34s před zbylým Porschem Janiho, Lotterera a Tandyho a 55s před prvním ze sesterských TS050 Buemiho, Nakajimi a Davidsona. 

Se západem slunce se ovšem začala odehrávat nevídaná blamáž přetechnizovaných raket LMP1 a především Toyoty.  Krátce před osmou do boxů zavítal japonský vůz, jenž doposud držel třetí místo. Od předních kol se mu kouřilo a diagnóza techniků byla zdrcující: Tak, jako před tím u Porsche č.2, se jednalo o defekt náhonu, jehož oprava trvala téměř 30 kol. Necelé dvě hodiny později bylo ještě hůře. Jasně vedoucí Kobajaši  zůstal uprostřed noci stát na trati. Jeho TS050 se již nedala nastartovat a Japonec se do svého boxu vrátil pěšky. U Toyoty se ještě nestačili smířit s odpadnutím jejich nejrychlejšího vozu, když přišli i o poslední naději.  V 22:15h zavadil Lapierre o LMP2 Simona Trummera a tak těžce si poškodil vzadu vlevo vůz, že nebyl schopen, se s ním vrátit do boxů. Se slzami v očích mohli Japonci začít balit – ani letos se jim nepodařilo úspěch v La Sarthe koupit.

Fandové, kteří se ráno začali po krátkém spánku vracet na svá místa kolem trati, asi nevěřili svým očím: Na celkové vítězství si mohl ze šesti zúčastněných vozů LMP1 teoreticky dělat naděje již jen Porsche 919 s číslem 1. Jani, Lotterer a Tandy vedli za rozbřesku s náskokem 11 kol a jejich jediným úkolem bylo, „přežít“ zbývající poslední třetinu podniku.

Samozřejmě, že najednou začalo zajímat i pořadí v LMP2, jejíž špičkové týmy najednou jely i o celkové vítězství. Obě Orecy 07 švýcarského týmu Rebellion posádek Heinemeier/Piquet/Beche  a Prost/Senna/Canal, dva identické vozy týmu Jackieho Chana s Laurentem/Tungem/Jarvisem  a Changem/Gommendym/Brundlem, Signatech-Alpine Negraa/ Raguese/Panciaticiho  a i Ligier týmu United Autosports s Albuguerquem/Owenem/de Sadeleerem měly navzájem odstupy jen dvou kol a pro každého z nich byla „senzace na dosah ruky“. Bratislavský Ligier-LMP2 byl již beznadějných 59 kol pozadu a krátce před vypadnutím z klasifikace.

Fiasko prototypů třídy LMP1 mělo pokračovat: v 11:14h, tedy necelé 4 hodiny před koncem, hlásil André Lotterer ve vedoucím Porsche 919 do boxů klesající tlak oleje. Pak zůstal ve druhé šikaně stát. Nějaký čas se snažil dle pokynů rádiem vůz opravit a znovu přimět alespoň k dojezdu do boxů. Marně!

V čele se tedy ocitl Oreca-LMP2 stáje Jackieho Chana s Číňanem Ho-Pin Tungem, francouzským debutantem Laurentem a a bývalým továrním jezdcem Audi, Jarvisem v kokpitu. O kolo za nimi se nacházel LMP2 týmu Rebellion a – začátkem závodu odepsaný Porsche č.2 s Brendonem Hartleyem za volantem!

Hartley poté rychle pomalejší LMP2 doháněl. V poledne se posunul na 2. místo a 2 hodiny před koncem se dostal do stejného kola s lídry, kteří museli neplánovaně do boxů měnit záď, protože jim nefungovalo světlo.

Také bez pěti ze šesti vozů LMP1 (nebo možná právě proto?) se 85. vydání 24hodinovky v Le Mans dostalo senzačního finiše. Velký bílý tovární porsche dále ukusoval z náskoku malé soukromé modré Orecy. Zhruba hodinu před cílem uvedl mocný Hybrid 919 z Zuffenhausenu „svět do pořádku“: Tovární pilot Porsche, Timo Bernhard převzal vedení a až do cíle ho již nedal z ruky. Zachránil tím tak nejen čest své značky, která tedy obhájila podruhé za sebou zlatý pohár z Le Mans, ale tak nějak i reputaci třídy LMP1.

Tung, Laurent a Jarvis brali „porážku“ sportovně a moc se těšili jak z celkově druhé pozice, tak i z vítězství ve třídě LMP2 před Piquetem/Heinemeierem/Bechem a Chengem/Gommendym/Brundlem. Slovenský ACR-Ligier podnik dokončil s 53 koly ztráty a  jako 46. se alespoň dostal do oficiální klasifikace.

Skutečně až do posledního kola se bojovalo o vavříny třídy GT. Chevrolet Magnussena, Garcii a Taylora ještě několik kilometrů před cílem vedl, nakonec se ale stal obětí prasklé pneumatiky. Zvítězil Aston Martin Turnera, Adama a Serry před Fordem GT Priaulxe, Tincknella a Deraniho.

Facit: Průběh 85. vydání klasika v Le Mans dal za pravdu těm, kteří již před začátkem sezony 2017 pochybovali o tom, zda je správné, dále vypisovat příliš drahou a neuvěřitelně komplikovanou třídu LMP1 s pouze dvěma vážnými účastníky. O vlásek došlo k největšímu myslitelnému maléru… Všemocný ACO se ovšem nepřiučil: již v průběhu podniku představil svá pravidla pro LMP1 až do roku 2022, jenž jsou ještě komplikovanější a nákladnější, než doposud. Třídu LMP1, kterou nepotřebuje ani sport, ani jezdci, ani fandové, tím (snad) dokáže zahubit jen budoucí moudrost a nezájem výrobců…

Celkový výsledek 85. 24h du Mans 2017:

1. Porsche #2 (Bernhard/Bamber/Hartley)
2. DC-Oreca #38 (Tung/Laurent/Jarvis)
3. Rebellion-Oreca #13 (Piquet jun./Heinemeier Hansson/Beche)
4. DC-Oreca #37 (Cheng/Gommendy/Brundle)
5. Signatech-Alpine #35 (Panciatici/Ragues/Negrao)
6. United-Autosports-Ligier #32 (Owen/de Sadeleer/Albuquerque)
7. Graff-Oreca #40 (Allen/Matelli/Bradley)
8. Manor-Oreca #24 (Graves/Hirschi/Vergne)
9. Toyota #8 (Davidson/Buemi/Nakajima)
10. Villorba-Corse-Dallara #47 (Lacorte/Sernagiotto/Belicchi)

F4 na Red Bull Ringu: Beckhäuser třikrát havaroval

11. června 2017, 21:46 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F4 na Red Bull Ringu: Beckhäuser třikrát havaroval
Po Oscherslebenu a Lausitzringu zavítal šampionát ADAC-Formel 4 poprvé za hranice Německa a 31 slibných talentů v kokpitech si mohlo vyzkoušet svou rychlost na trati Velké ceny Rakouska u Spielbergu. O tři zlaté poháry víkendu se podělili Armstrong, Drugovich a Vips. Český pilot Tom Beckhäuser prezentoval svou právě nalezenou agresivitu, která ovšem ústila v třech nehodách.

1. závod

Dění na sobotním rozpáleném asfaltu ovládl Novozélanďan Marcus Armstrong. Jezdec italské stáje Prema-Theodore zajel nejlepší čas kvalifikace před Němcem Michaelem Waldherrem (Neuhauser), Jihoafričanem Aberdeinem (Motopark) a Brazilcem Druhovichem (Van Amersfoort), jehož do Rakouska přijel podpořit i jeho mentor, bývalý pilot F1 Felipe Nasr. Český nováček Tom Beckhäuser startoval na Red Bull Ringu poprvé a kvalifikoval se jako poslední,  se ztrátou 2,8s na špičku ale byl spokojen.

Armstrong si nenechal v sobotu odpoledne vítězství vzít, na čemž nic nezměnil ani permanentní tlak druhého Waldherra. Moc času k útokům Němec beztak neměl: Závod byl poprvé přerušen hned během prvního kola, když se v Rauch-Kurve srazilo bezmála tucet vozů! Beckhäuser se dokázal troskám vyhnout, předjel dva soupeře. Zdálo se, že si jede pro dobrý výsledek mezi první dvacítkou. 12 minut před koncem závodu se ovšem i on ze závodu rozloučil skluzem do štěrku: „Atakoval jsem soupeře přede mnou a brzdil příliš pozdě...“ Způsobil tak další neutralizaci, takže se závodilo vlastně jen kolem deseti minut...  S vítězem Armstrongem a Waldherrem směl na stupínek vítězů i Dán Niclas Nielsen (US-Racing). Hostující lídr italského šampionátu Lorenzo Colombo (Bhaitech Racing) dojel za Vipsem a Lalibertém šestý.

Výsledek:

1. Marcus Armstrong, Prema
2. Michael Waldherr, Neuhauser
3. Niclas Nielsen, US
4. Juri Vips, Prema
5. Kami Laliberte, Van Amersfoort
6. Lorenzo Colombo, Bhaitech   

2. závod

Také před druhým závodem víkendu patřila pole-position Armstrongovi. V neděli dopoledne  ovšem ukázal nervy: Při vjezdu do druhé zatáčky hájil vedení příliš optimisticky, brzdil pozdě a společně s Aberdeinem opustil ideální stopu. Toho pohotově využil Drugovich a z prvního kola se vrátil jako první před Armstrongem, Nielsenem a Correou. Také Tom Beckhäuser vyrazil příliš agresivně: Hned po staru předjel jednoho soupeře a v první zatáčce otočil Wishofera. Bohužel si při tom natolik poškodil vůz, že musel do boxů. Po výměně nosu vozu pokračoval a klasifikoval se jako 22.

Opět se závodilo jen nepravidelně: Ve druhém kole vyjel Safety Car po nehodě Estnera s Gachotem a po následujícím jediném kole ostré jízdy byla vyhlášena další neutralizace kvůli srážce Malukase s Weertsem.

Drugovich, jemuž Felipe Nasr předpovídá budoucnost ve Formuli 1 si poté nenechal vítězství vzít. Američan Correa si vybojoval druhé místo před Armstrongem, který musel až do posledních metrů hájit třetí pozici před vláčkem s Aberdeinem, Vipsem a Waldherrem.

Výsledek:

1. Felipe Drugovich, Van Amersfoort
2. Juan Manuel Correa, Prema
3. Marcus Armstrong, Prema
4. Jonathan Aberdein, Motopark
5. Juri Vips, Prema
6. Michael Waldherr, Neuhauser 

3. závod

V sobotním závodě dojel na 10. pozici americký rookie David Malukas a proto mu připadla pole-position v neděli. Vedle něj se postavil další nováček, Ind Kush Maini. Hned za nimi ale číhal zkušený a favorizovaný Kim-Luis Schramm z týmu Ralfa Schumachera. Schrammovi však všechny zkušenosti nic nepomohly – naopak: Po prvním kole vedl Malukas před Mainim, Zendelim, Vipsem a Schrammem.

Safety Car na sebe tentokrát nechal čekat celá tři kola. Důvodem pro jeho vyjetí byl opět Tom Beckhäuser, jehož Muecke-Tatuus se zavrtal do bariéry Rauch-Kurve. Konec neutralizace nejlépe využil bratr pilota GP3, Kush Maini. Jezdec týmu Jenzer předjel Malukase, před kterého se v zápětí dostal i Juri Vips. Zkušený Estonec z týmu Prema poté potřeboval jen jediné kolo, aby od Mainiho převzal první místo a pádil směrem vítězství. Ind ztratil možné druhé místo hodinami v zatáčce Remus a na stupínku vítězů tak doplnili Vipse Nielsen a Armstrong. Závod skončil – jak jinak – po nehodě Cedrica Pira za Safety Carem.

Výsledek:

1. Juri Vips, Prema
2. Nicklas Nielsen, US
3. Marcus Armstrong, Prema
4. Kami Laliberte, Van Amersfoort
5. Lirim Zendeli, Muecke
6. Felipe Drugovich, Van Amersfoort 

GT-Masters v Rakousku: neporazitelné Corvetty a Lamborghini

11. června 2017, 21:44 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - GT-Masters v Rakousku: neporazitelné Corvetty a Lamborghini
Třetí podnik našlapaného německého šampionátu ADAC-GT-Masters přilákal na slunečný Red Bull Ring 29 posádek. Rakouskými závody se rozrostla i česká účast: Vedle permanentního účastníka Filipa Salaquardy, který si opět dělil Muecke-Audi s Markusem Winkelhockem, nastoupil ve Štýrsku i tým Šenkýř Motorsport s vozem BMW M6, jenž krotili Jakub Knoll a domácí Fischer.

Sobota: Neporazitelná Corvetta Gounona a Keilwitze

Francouzsko-německá posádka Jules Gounon/Daniel Keilwitz ovládla dění v sobotu prakticky od výjezdu z boxů ke kvalifikaci. Syn bývalého pilota F1 se s vozem ladiče Callaway usadil ihned na špičce měřených časů a zajistil si pro polední závod pole-position. Druhý čas zajel hostující Lucas Auer na Mercedesu týmu Petera Mueckeho. Robert Renauer kvalifikoval Porsche vlastního týmu na třetí pozici a vedle něj se směla postavit druhá z rychlých Corvett, ve které udivoval pilot malé stáje RWT, Sven Barth. Brit Collard zajel v BMW stáje Schnitzer 5. čas před Lucou Stolzem na Zakspeed-Mercedesu. Audi týmu Muecke kvalifikoval v sobotu  Filip Salaquarda a zajel 16. čas, zatímco postavil Jakub Knoll Šenkýřův BMW na pozici 27.

Jules Gounon zůstal i na startu věcný a chladný: Hned převzal vedení, jenž musel kolo za kolem hájit proti výborně naladěnému Auerovi, jemuž jednoznačně patřily sympatie početného obecenstva. V jejich závětří se až do povinných výměn pilotů nacházel Barth.

Lídr Gounon po půlhodině předal vůz Keilwitzovi, aniž by přišli o první místo. Za nimi si ovšem týmy Muecke a RWT prohodily místa: Auer předal Sebastianovi Aschovi a při tom přišel o druhé místo vůči Maximilianovi Hackaenderovi, jenž šikovněji převzal od Bartha. Asch měl poté problém, udržet i třetí místo a dojel jen 4. za Schnitzer-BMW, který pro druhou část závodu od Collarda převzal domácí Philipp Eng.

Na špičce se ovšem nezměnilo nic: Na vítězství posádky Gounon/Keilwitz nedokázalo nic změnit ani dočasné přerušení závodu po nehodě Alexe MacDowalla.

A čeští účastníci? Salaquarda během svého stintu předjel několik soupeřů a vůz předal Winkelhockovi jen těsně za bodovanými místy – ani největší úsilí bývalého jezdce F1, ale nevedlo k lepšímu výsledku, než nevděčnému 11. místu. Knoll s Fischerem se dokázali vyhnout problémům a dovedli jejich BMW do cíle jako 17.

Výsledek sobotního závodu:

1. Gounon/Keilwitz, Callaway-Corvette C7
2. Barth/Hacklaender, RWT-Corvette C7
3. Collard/Eng, Schnitzer-BMW M6
4. Auer/Asch, Muecke-Mercedes-AMG GT3
5. Stolz/Ludwig, Zakspeed-Mercedes-AMG GT3
6. Assenheimer/Goetz, HTP-Mercedes-AMG GT3   

Neděle: Krasojízda domácího Grasser-Lamborghini

Ještě v sobotu musel domácí Grasser-Lamborghini posádky Ineichen/Engelhart startovat z poslední pozice, protože ho švýcarský jezdec již úvodem kvalifikace zle poničil. Christian Engelhart si vedl v neděli dopoledne mnohem lépe a postavil vůz nedaleko tratě sídlícího týmu Gottfrieda Grassera na pole-position. Za zeleným Italem se na startu seřadili Maxi Goetz (HTP-Mercedes), Luca Ludwig (Zakspeed-Mercedes), Michael Ammermueller (KUS-Porsche), Philipp Eng (Schnitzer-BMW) a Sebastian Asch (Muecke-Mercedes). Sobotní vítěz Keilwitz se dokázal kvalifikovat jen za Kirchhoeferem (HTP-Mercedes) jako 8. Winkelhock postavil Salaquardův Audi na 17., Fischer Šenkýřův BMW na 26. místo a naděje na „body pro Čechy“ tedy byly již před startem dosti omezené.

Po poledním startu si Christian Engelhart při sprintu do první zatáčky nenechal první místo vzít. Z prvního kola se za ním ostatní vrátili v pořadí Goetz, Asch, Ludwig a van der Linde. Během dalších kol se jak Engelhart, tak i Goetz dokázali od svých pronásledovatelů lehce odpoutat, zatímco si Asch, Eng a Ludwig nedarovali v boji o třetí pozici ani metr.

Po 32 minutách předal Engelhart vedoucí vůz Ineichenovi a ten převzal s uklidňujícím náskokem na Assenheimera, jenž vystřídal Goetze. Hned za HTP-Mercedesem již ale číhal Auer. Hvězda DTM potřebovala tři kola a jednu lehkou srážku, by se před Assenheimera dostala na druhé místo. Toho využil Gounon a oba dotáhl. I Francouz to ale neměl lehké, dostat se před výborně naladěného polo-amatéra Assenheimera: Teprve v posledním kole se vítězná Corvetta ze soboty prodrala na třetí pozici.

Salaquarda a Winkelhockem dojeli na relativně bledém 16. místě, Jakub Knoll skončil se ztrátou kola 22. 

Výsledek nedělního závodu:

1. Engelhart/Ineichen, Grasser-Lamborghini Hurracan
2. Auer/Asch, Muecke-Mercedes-AMG GT3
3. Gounon/Keilwitz, Callaway-Corvette C7
4. Assenheimer/Goetz, HTP-Mercedes-AMG GT3  
5. Collard/Eng, Schnitzer-BMW M6
6. Stolz/Ludwig, Zakspeed-Mercedes-AMG GT3

Stav šampionátu ADAC-GT-Masters po 6 závodech:

1. Keilwitz/Gounon           80 b.
2. Collard/Eng                   61 b.
3. Mueller/Renauer            46 b.

Oliver Rowland vítězí při premiéře F2 v Monaku

29. května 2017, 21:55 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Oliver Rowland vítězí při premiéře F2 v Monaku
Vítězem historicky prvního závodu Formule 2 v Monaku se stal po neuvěřitelné smůle domácího Charlese Leclerca britský pilot Oliver Rowland. Sobotní sprint vyhrál mladý Nizozemec Nyck de Vries.

Trénink a kvalifikace
"Vyrůstal jsem sice nedaleko trati, monacký okruh ovšem znám jen z oken autobusu, jenž mne denně vozil do školy", popisoval zkušenosti se svou "domácí tratí" lídr šampionátu F2, Charles Leclerc. Neznalost těžkého parkůru mu ovšem nebránila v tom, aby zajel s náskokem desetiny na mnohem zkušenějšího Canamasase a Rowlanda nejrychlejší čas dopoledního volného tréninku.
Stejně tak suverénně si letošní superstar-F2 vedl i v odpolední kvalifikaci. Byl nejrychlejším jezdcem skupiny A a na jeho čas byl i nejlepší ze skupiny B, Alexander Albon krátký. První řada pátečního závodu tedy patřila bývalým týmovým kolegům týmu ART GP3. Nováček Leclerc si tím zapsal třetí Pole-position ve třetím podniku sezony.
Druhou řadu vytvořili Rowland s Markelovem, třetí Macišita s Natem, čtvrtou King s Latifim a top10 na startu uzavírali Ghiotto a Malja.
 
Páteční hlavní závod
Galapředstavení "nového Chirona" pokračovalo i startem do hlavního závodu v pátek odpoledne. V St. Devote se Leclerc těsně prosadil vůči Albonovi, za nimi se seřadili Rowland, Macušita a Markelov. 
Úvod závodu pak patřil výhradně oběma borcům na špičce. Leclerc se s Albonem přetahovali o rekordní kola a ostatním jasně ujeli. Všechna tato námaha jim ovšem byla k ničemu, když v tunelu zůstal stát Latifi a celé pole se opět "srazilo" za Safety Carem. Albon této neutralizace využil k výměně pneumatik a na druhou pozici tak postoupil Rowland. Když se ovšem opět smělo jet naplno, předvedl Leclerc své "znalosti tratě ze školního autobusu" a Rowlanda s ostatními znovu nechal daleko za sebou. Pak lídr zajel k předepsané výměně pneumatik do boxů. Stalo se tak těsně před srážkou Deletraze s Visiouem v Mirabeau, jenž vyvolala další neutralizaci. Byla to ohromná smůla, protože Rowland a spol měnili obutí  za neutralizace a dostali se tak před Leclerca. Ve vedení se najednou ocitl Rowland a Markelov se díky šikovnějším mechanikům dostal na druhé místo před Macušitu. Leclerc se propadl na 4. místo - i o to ale měl přijít: O kolo později musel svou Prema-Dallaru odstavit kvůli defektu závěsu. "Ještě nikdy jsem se během své kariéry necítil tak zle...?" komentoval ztrátu vítězství lokální matador.
Trio lídrů poté dojelo do cíle beze změny v pořadí, před další "obětí nevhodné taktiky" Albonem. Zbývající monacké body si rozdělili Ghiotto, Malja, De Vries, Cecotto (Johnny se tedy mohl těšit na pole-position ve sprintu), King a Canamasas. 
 
Výsledek:
1. Oliver Rowland, DAMS
2. Artem Markelov, Rossian Time
3. Nobuharu Macušita, ART
4. Alexander Albon, ART
5. Luca Ghiotto, Russian Time
6. Gustav Malja, Racing Egineering
7. Nyck De Vries, Rapax
8. Johnny Cecotto, Rapax
9. Jordan King, MP
10. Sergio Canamasas, Trident
 
Sobotní sprint
Veterán třídy GP2, ze které Formule 2 vzešla, Johnny Cecotto nevyužil své rozhodující výhody na startu nejlépe: do St. Devote dosprintoval až za týmovým kolegou, nováčkem De Vriesem. Z prvního kola se za dvojicí Rapaxu vrátili Malja, Ghiotto, Albon a Markelov.
Nyck De Vries, který se těší osobní podpoře Rona Dennise a týmu McLaren-Honda, byl minulý rok ve formuli GP3 často ve stínu Leclerca a Albona, 27. května 2017 ovšem v Monaku zajel závod svého života. Celých 30 kol si držel Cecotta natolik "od těla", že mu neumožnil útok a zaslouženě vyhrál.
O změnu pořadí na dalších bodovaných místech se postaral pouze Rus Markelov, když se povedeným manévrem v Rascasse dostal na 5. místo před Albona.  Zábavná finálová tlačenice za Cecottem nevedla k předjetí. Oliver Rowland nevyužil výborné příležitosti, dotáhnout další body na Leclerca a dojel jen devátý za Macušitou a Kingem.
 
Výsledek:
1. Nyck De Vries, Rapax 
2. Johnny Cecotto, Rapax
3. Gustav Malja, Racing Egineering
4. Luca Ghiotto, Russian Time
5. Artem Markelov, Rossian Time
6. Alexander Albon, ART
7. Nobuharu Macušita, ART
8. Jordan King, MP

DTM na Lausitzringu: Auer a Green si opět rozdělili zlaté

21. května 2017, 21:52 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - DTM na Lausitzringu: Auer a Green si opět rozdělili zlaté
V infieldu majestátního tri-oválu Lausitzring absolvovalo Deutsche Tourenwagen Masters svůj druhý podnik sezony. Sobotní závod naprosto ovládl pilot Mercedesu Lucas Auer, v neděli se prosadil Jamie Green – jména vítězů tedy byla totožná s výsledky úvodního podniku sezony v Hockenheimu.

Sobota: Auer od kvalifikace až po šachovnicový praporek závodu v čele

Mladý Rakušan Lucas Auer si v sobotní kvalifikaci zopakoval svůj bezvadný výkon z úvodního podniku v Hockenheimu a postavil jeho růžový HWA-Mercedes opět na pole-position sobotního závodu. O desetinku za synovcem Gerharda Bergera se kvalifikoval jeho týmový kolega, Kanaďan Rober Wickens a odsunul tak nejrychlejší konkurenci od BMW (Maxime Martin) a Audi (Rene Rast) do druhé startovní řady. Nejrychlejší desítku doplnili BMW Timo Glocka a Toma Blomqvista, Audi Nico Muellera a Mika Rockenfellera a další dva Mercedesy Garyho Paffetta a Edoarda Mortary. Vítěz z Hockenheimu Jamie Green se stal obětí nepřesnosti týmu: Rosbergovi mechanici mu nazuli pneumatiky určené pro Rasta a Brit proto musel startovat z bezvýhledné poslední pozice.

Auer si i v odpoledním závodě počínal jako budoucí šampion. Hned po startu hájil vnitřní stopu a nedal tak Wickensovi příležitost k útoku. První dvě kola znělo pořadí za rozjetým Tyrolákem Wickens, Martin, Rast a Glock – než se belgický pilot Martin ve službách BMW v první zatáčce posunul před Kanaďana na druhé místo. O kolo později pochodoval kupředu i další BMW: Glock předjel na stejném místě Rasta. Ten ovšem nepovolil a ještě před povinným stopem v boxech bývalého pilota F1 předjel nazpět. Z fáze výměn pneumatik nejvíce těžil Wickens, jenž se dostal na druhé místo před Martina a když měli 23 minut před koncem přezuto všichni, znělo pořadí nejrychlejších Auer, Wickens, Martin, Rast a Rockenfeller.

Ani závěrem závodu nedal Auer  závod z ruky a suverénně si dojel před značkovým kolegou Wickensem pro druhý triumf roku. Nejlepší závěr závodu si pro početné fandy schoval odkojenec Porsche, Rene Rast: Krátce před koncem se ještě dokázal posunout na třetí místo před Martina a dojel si tak pro nejlepší výsledek své teprve krátké kariéry v DTM. Za 5. Rodkenfellerem dokončil Gary Paffett svůj 150. závod DTM na pátém místě.

Výsledek sobotního závodu DTM na Lausitzringu:

1. Lucas Auer, HWA-Mercedes
2. Robert Wickens, HWA-Mercedes
3. Rene Rast, Rosberg-Audi
4. Maxime Martin, RBM-BMW
5. Mike Rockenfeller, Abt-Audi
6. Gary Paffett, HWA-Mercedes
7. Edoardo Mortara, HWA-Mercedes
8. Mattias Ekstroem, Abt-Audi
9. Maro Engel, HWA-Mercedes
10. Jamie Green, Rosberg-Audi  

Neděle

V sobotu se musel Rob Wickens ještě smířit s druhým místem v závodě za značkovým kolegou Auerem. Pro lepší výsledek v neděli ovšem Kanaďan položil základní kámen ve druhé kvalifikaci víkendu, když o 24 tisícin porazil Blomqvistův BMW. Ve druhé řadě následovali Green s Paffettem a i jejich odstupy se daly měřit jen v setinách. Celé startovní pole se vešlo do 8 desetin, přičemž Auer nedokázal zopakovat svůj sobotní výsledek. Naopak: Ztráta 5 desetin znamenala pro lídra celkového hodnocení jen zdrcující 15. startovní pozici.

Nedělní odpoledne ovšem patřilo – stejně tak, jako odpoledne v Hockenheimu – Jamiemu Greenovi. Zkušený Brit ukázal dorostencům nejrychlejší linii Lausitzringu a pádil od prvních metrů závodu směrem neohroženého vítězství. V cíli ho před 67.000 diváky od druhého dělilo 6,3 sekundy. Ano, také švédský pilot Audi dojel před zklamaným polemanem Wickensem. Kanaďana předjel těsně před koncem a těžil při tom ze své odvážné taktiky měnit pneumatiky již po prvním (!) kole závodu. Stejnou taktiku zvolil i značkový kolega Rockenfeller a vynesla ho za Paffetta na 4. místo v cíli. O další body se podělili Mueller, Rast, Martin, Wittmann a – sobotní vítěz Auer.

Mladý Rakušan teď vede celkovou tabulku s náskokem 16 bodů na Greena.

Výsledek nedělního závodu DTM na Lausitzringu:

1. Jamie Green, Rosberg-Audi  
2. Mattias Ekstroem, Abt-Audi
3. Robert Wickens, HWA-Mercedes
4. Gary Paffett, HWA-Mercedes
5. Mike Rockenfeller, Abt-Audi
6. Nico Mueller, Abt-Audi
7. Rene Rast, Rosberg-Audi
8. Maxime Martin, RBM-BMW
9. Marco Wittmann, RMG-BMW
10. Lucas Auer, HWA-Mercedes

Klasickou Grand Prix de Pau Formule 3 vyhrál Maximilian Günther

21. května 2017, 21:50 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Klasickou Grand Prix de Pau Formule 3 vyhrál Maximilian Günther
Velká cena v Pau pro vozy Formule 2 a později pro vozy F3000 představovala od 60tých do 80tých let jeden z vrcholů motoristické sezony. Letos se pyrenejští pořadatelé rozhodli na tuto velkou tradici monopostů navázat a třetí, nedělní závod mistrovství evropy Formule 3 vypsali coby klasickou „Grand Prix de Pau“.

Na silničním, jen 2,76km dlouhém  okruhu, který mnozí jezdci považují za obtížnější, než Monaco, je postavení na startu rozhodující a páteční kvalifikace proto byla nadmíru důležitá. Mezi 19 účastníky (listina startujících zůstala i ve třetím podniku sezony nezměněna) se při tom prosadil Brit Callum Ilott (Prema) před krajanem Lando Norrisem (Carlin). Do prvního závodu za nimi směli vyrazit Joel Eriksson (Motopark), Maximilian Guenther (Prema), Joey Mawson (Van Amersfoort) a Jake Dennis (Carlin). Jezdci prominentních jmen, Schumacher, Habsburg a Piquet se kvalifikovali jen do středu pole.

Sobotní závod 

Poleman Callum Ilott předvedl v sobotu dopoledne dobrý odpich a provedl ostatní kritickými úvodními zatáčkami. V čele ale nezůstal dlouho: Ještě během prvního kola vrazil do zdi v zatáčce za pomníkem a utrhl si přední kolo. Pozici lídra proto převzal Joel Eriksson, jenž na startu předjel Norrise. Za nimi se seřadili Mawson, Dennis, Guenther a Hughes.

Od 4. kola opepřil závod déšť a zatímco Norris zesílil svůj tlak na Erikssona, stal se Číňan Zhou první obětí kluzké trati. Maršálci v Pau (jednalo se především o členy čety z Le Mans)  nereagovali zdaleka tak rychle, jako kolegové z Monaka a trvalo to dobrých 10 minut neutralizace, než byla asiatova Dallara odstraněna z trati. Re-start vyšel Erikssonovi výborně a Norris musel s dalším útokem počkat.

K dalšímu souboji o vítězství pak ovšem mohlo dojít až od předposledního kola: 6 minut před koncem totiž uklouzli za vysoké rychlosti do svodidel i Mawson s Dennisem a rychlá jízda byla znovu omezena. Když Safety-Car zmizel, demonstroval v rozhodujícím sprintu posledních dvou okruhů Eriksson silné nervy a s přehledem hájil bojovou stopu. Norris nikdy nedostal příležitost k předjetí a spokojil se s druhým místem před Guentherem. Rus Mazepin dojel před Estoncem Aronem výborný čtvrtý a z bodů se mohli (díky skutečnosti, že udrželi své monoposty na trati) radovat i „prominenti“ Newey, Piquet, Schumacher a Habsburg. 

Nedělní závod

V neděli se směl z nejlepšího místa na startu dvakrát těšit junior McLarenu, Lando Norris. V 10:40h dopoledne se za ním na stru seřadili němec Guenther, krajan Ilott, vítěz soboty Švéd Eriksson a v ulicích Pau překvapivě rychlý Rus Mazepin.

Start do druhého závodu víkendu tentokrát vyšel nejlépe jezdci ze druhé pozice: Němec Maximilian Guenther dokázal do první zatáčky u nádraží dosprintovat před polemanem Norrisem. Mezi oběma se poté rozpoutal senzační souboj, za kterého kolo za kolem bojovali o každý milimetr tratě a několikrát se dotkli. Norris byl schopen rychlejšího tempa, než Guenther, v úzkých uličkách Pau bylo předjetí zase jednou vedou sama o sobě. Ve stínu souboje lídrů se od třetího místa seřadili Ilott, Eriksson, Harrison, Aron, Hughes a Mazepin. Habsburg slavící své 20. narozeniny byl 9.

Po 5 minutách bezúspěšných útoků dopřál Norris svému soupeři, ale i svému vozu trochu odpočinku. Guenther ovšem ani v této fázi nepolevil a díky sérii rekordních kol si vyjel na Brita 2sekudový náskok. Závod na suché trati se tentokrát obešel bez neutralizací – Safety Car nevyjel ani když lídr celkového hodnocení Eriksson 5 minut před koncem zahodil své 4. místo letem do svodidel šikany.

Norris skutečně dokázal v závěrečných kolech svůj odstup na vedoucího Guenthera silně stáhnout, na vážný útok to ale nestačilo a Němec slavil zasloužené vítězství. Callum Ilott dojel osamocen třetí, Harrison Newey vybojoval výborné 4. místo s Aronem a Hughesem v závětří. Mazepin opět zabodoval a Habsburg si osladil narozeniny osmou pozicí. Mick Schumacher a Pedro Piquet zůstali mnoho dlužni a dojeli jako 11. a 13. mimo bodovaných míst.   

Grand Prix de Pau

Třetí závod Fromule 3 víkendu v Pau byl zároveň podnikem, nesoucím oficiální označení Grand Prix de Pau. Za Norrisem na startu tentokrát číhali Guenther, Ilott, Eriksson, Newey, Mawson, Aron a Mazepin.

Jezdec Trevora Carlina konečně předvedl dobrý start a plody kvalifikace proměnil i po prvních úzkých zákrutech trati ve vedení před Guentherem. Během dalších kol se zdálo, že je mladý junior McLarenu toho dne neporazitelný. Rychle si vybudoval náskok 4 sekund a Guenther proto nikdy nemohl jeho prvenství ohrozit. Na tom nic nezměnila ani neutralizace po 8 kolech, kdy Norris celý náskok kvůli beckmannově nehodě ztratil. Hned po re-startu znovu Němci ujel a pádil vstříc zisku „Velké ceny Pau“. Necelých 10 kol před cílem se mu ovšem vymstilo agresivní zkracován přes obrubník zatáčky u památníku: Tak jako dopoledne u Erikssona se zlomil závěs jeho Prema-Dallary a lídr skončil bezmocně ve svodidlech.

Vítězem se tedy stal jeho týmový kolega Maximilian Guenther před dobrým Callumem Ilottem a senzačním Ralfem Aronem. Harrison Newey opět předvedl silný závod a skončil 4. před Erikssonem, Habsburgem, Japoncem Makinem a Pedrem Piquetem.

Mick Schumacher nezažil při své první návštěvě městečka Pau příliš úspěšný víkend a znovu skončil mimo body – jako nejpomalejší z jezdců týmu Theodore-Prema.

Výsledky závodů evropského šampionátu Formule 3 v Pau:

Sobotní závod

1. Joel Eriksson, Motopark
2. Lando Norris, Carlin
3. Maximilian Guenther, Prema
4. Nikita Mazepin, Hitech
5. Ralf Aron, Hitech
6. Harrison Newey, Amersfoort
7. Pedro Piquet, Amersfoort
8. Mick Schumacher, Prema
9. Ferdinand Habsburg, Carlin
10. Jehan Daruvala, Carlin    

Nedělní závod

1. Maximilian Guenther, Prema
2. Lando Norris, Carlin
3. Callum Ilott, Prema
4. Harrison Newey, Amersfoort
5. Ralf Aron, Hitech
6. Jake Hughes, Hitech
7. Nikita Mazepin, Hitech
8. Ferdinand Habsburg, Carlin
9. Jehan Daruvala, Carlin
10. Jake Dennis, Carlin  

Grand Prix de Pau

1. Maximilian Guenther, Prema
2. Callum Ilott, Prema
3. Ralf Aron, Hitech
4. Harrison Newey, Amersfoort
5. Joel Eriksson, Motopark
6. Ferdinand Habsburg, Carlin
7. Tadasuke Makino, Hitech
8. Pedro Piquet, Amersfoort
9. Jake Dennis, Carlin
10. Guan Ju Zhou, Prema 

Stav Evropského šampionátu Formule 3 po 9 závodech:

1. Lando Norris               139 b.
2. Joel Eriksson               139 b.
3. Maximilian Guenther  137 b.
4. Callum Ilott                 109 b.
5. Ferdinand Habsburg      51 b.

F4 na Lausitzringu: Schumacherovy piloti vítězí pod protestem

21. května 2017, 21:48 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - F4 na Lausitzringu: Schumacherovy piloti vítězí pod protestem
V rámci velké DTM se minulý víkend na Lausitzringu směli představit i talenty německého šampionátu Formule 4.

Ke třem závodům druhého podniku sezony se sešlo pole 26 účastníků a páteční kvalifikaci zcela ovládl čtyřlístek pilotů stáje US-Racing Ralfa Schumachera: Zatáčkovítý infield ohromného trioválu nejlépe zvládl zkušený Kim-Luis Schramm před týmovými kolegy Nicklasem Nielsenem, Fabiem Schererem a Julianem Hansesem. Tyto čtyři při tom dělilo pouze 67 tisícin sekundy a nejlepší z konkurentů, Kami Laliberte z týmu Van Amersfoort měl na čtvrtého ztrátu pouhých 7 tisícin. Prvních 19 vozů se vešlo do jedné sekundy. Jediné děvče v poli, Sophia Floerschová z Mnichova, při tom dosáhla 11. času. Její týmový kolega z domácího týmu Muecke, Čech Tom Beckaeuser, se do prvního závodu kvalifikoval jako 25. Nezkušený mladík z Klečan při tom předvedl, že se dokáže učit a lepšit: V prvním volném tréninku mu na špičku ještě scházelo přes 5 sekund, ve druhém více, než 3s a v kvalifikaci (kterou ukončil ve zdi) byl již o 2,8s za Schrammem.

Páteční kvalifikace ovšem měla večer při technické přejímce skandální dohru. U všech vozů týmu US-Racing totiž byla objevena nedovolená technická modifikace: Vpravo chyběla předepsaná podložka pod šroubem držící přední závěs nahoře. Pořadatel Schumacherovy vozy diskvalifikoval, US-Racing ovšem podal odvolání a jeho vozy proto směly „pod protestem“ do závodů 1 a 2 vyrazit z jejich vybojovaných pozic.  

1. závod, sobota poledne

Schramm předvedl výborný start, velkým překvapením sprintu do první zatáčky ovšem byl Laliberté, který se výborným manévrem na brzdě posunul před ostatní piloty týmu US na druhou pozici. Hanses se zařadil jako třetí před Armstronga, Vipse a Nielsena. Druhé kolo připravilo Sophii Floerschovou po kontaktu se zdí o přední spoiler, přesto právě držela dobré desáté místo, když byl závod kvůli nehodě Aberdeina se Schererem neutralizován.

Když se opět smělo jet naplno dokázal 20letý Schramm po zbytek závodu s přehledem kontrolovat Lalibertého za sebou a dojel si pro vítězství, o jehož hodnotě rozhodne až zasedání klubu DMSB během příštího týdne. Lídr celkové tabulky Juri Vips (Prema) si dojel pro pohár za třetí místo, za ním získali velké body Marcus Armstrong a Felipe Drugovich. Pro první bodík sezony si dojel jako 10. syn bývalého pilota F1 Louis Gachot, Tom Beckhaeuser skončil 20.     

2. závod, sobota odpoledne

O postavení na startu druhého závodu rozhodly druhé nejlepší časy páteční kvalifikační session a znamenaly další pochybný úspěch stáje US-Racing v pořadí Hanses-Scherer-Nielsen. Za nimi se ke startu připravili Marcus Armstrong a vítěz z dopoledne, Kim-Luis Schramm.

Sotva se po startu špička stačila seřadit v pořadí Hanses, Armstrong, Scherer, Drugovich, Correa a Vips, musel na trať Safety Car: Vůz Michaela Waldherra stál ve třetí zatáčce, mimo to muselo hned několik konkurentů pro nová křídla do boxů. Na hodinách zbývalo 25 minut, když se smělo opět závodit. 20letý Julian Hanses se při tom nenechal zneklidnit dlouhou šňůrou soupeřů v jeho závětří a kolo za kolem spěl směrem svého prvního vítězství. Brzy si vybudoval polštář dvou sekund a nechal za sebou bojovat Armstronga, Drugoviche, Vipse, Scherera a Lalibertého o druhé místo.

Hanses tedy mohl poprvé slavit, ale neslavil -  stejně tak jako kolega Schramm dopoledne: Protože tým US startoval pod protestem, nerozdělovaly se jeho pilotům poháry – zatím..?

Druhý dojel Brazilec Drugovich před Armstrongem, Schererem, Vipsem a Lalibertééem.

Daleko za očekáváním opět skončil domácí berlínský tým Petera Mueckeho. Nejlepší vůz bývalého  jezdce Poháru Míru a Přátelství dovezla do cíle Sophia Floerschová na 10. místě (letos její první bod). Její český týmový kolega Tom Beckhaeuser byl díky nehodám soupeřů klasifikován jako 18.   

3. závod, neděle

Do třetího závodu víkendu německé F4 startuje prvních osm prvního závodu v obráceném pořadí. Proto směl syn bývalého vítěze Le Mans Bertranda Gachota, Louis vyrazit z prvního místa před Zendelim, Pirem, Vestim a Drugovichem. Mladý Brit tohoto „dárečku“ dobře využil a úvodem závodu se usadil na špičce před Drugovichem, Vestim, Zendelim a sobotním vítězem Schrammem.  Týmového kolegu z Brazílie za sebou ovšem udržel jen 7 kol. Ve stejném kole ztratil Zendeli kolo (!) a o málo později vystřídal Gachota na druhém místě další z pilotů tými Van Amersfoort, Vesti.

Drugovich si poté dojel pro jisté vítězství před Vestim, Schramm se dokázal probojovat na třetí pozici. Vítěz sobotního odpoledne Hanses skončil 5. a senzační závod předvedla i Sophia Floerschová: Ze 23. startovního místa dojela osmá a byla tím opět nejlepším jezdcem týmu Petera Mueckeho. Tom Beckhaeuser dokončil závod na 19. místě.

Výsledky německé Formule 4 na Lausitzringu

(jejich platnost ovšem závisí na rozhodnutí zasedání DMSB ohledně odvolání proti diskvalifikaci všech vozů týmu US-Racing)

1. závod – sobota dopoledne

1. Kim-Luis Schramm, US
2. Kami Laliberté, Van Amersfoort
3. Juri Vips, Prema
4. Julian Hanses, US
5. Marcus Armstrong, Prema
6. Felipe Drugovich, Van Amersfoort 

2. závod – sobota odpoledne

1. Julian Hanses, US
2. Felipe Drugovich, Van Amersfoort
3. Marcus Armstrong, Prema
4. Fabio Scherer, US
5. Juri Vips, Prema
6. Kami Laliberté, Van Amersfoort 

3. závod – neděle

1. Felipe Drugovich, Van Amersfoort
2. Frederik Vesti, Van Amersfoort
3. Kim-Luis Schramm, US
4. Louis Gachot, Van Amersfoort
5. Julian Hanses, US
6. Andreas Estner, Neuhauser  

Porsche a Lamborghini vítězí při GT-Masters na Lausitzringu

21. května 2017, 21:45 | Roman Klemm | Komentáře
Ilustrační fotografie - Porsche a Lamborghini vítězí při GT-Masters na Lausitzringu
Souboj o sobotní vítězství mezi Stolzem/Ludwigem (Mercedes) a Renauerem/Muellerem (Porsche) rozhodla nepozornost opozdilce, zatímco v neděli jasně dominoval Lamborghini dvojice Bortolotti/Companc.

Sobota

V rámci nabitého motoristického víkendu na Lausitzringu se vedle DTM a německé Formule 4 přetahovalo o body i 28 posádek silného šampionátu ADAC-GT-Masters. První startovní řadu sobotního závodu si již v pátek večer zajistili jezdci Mercedesu: Nejrychlejší kvalifikační čas totiž zajel Luca Stolz (Zakspeed-AMG GT3) před značkovým kolegou, Nizozemcem Indy Dontjem na stejném voze týmu HTP. Za nimi se za 30stupňového vedra kvalifikovali Němci Robert Renauer (Herbert-Porsche) a Sven Barth (RWT-Corvette), Francouz Jules Gounon (Callaway-Corvette) a Argentinec Ezequiel Compac (Grasser-Lamborghini). Čech Filip Salaquarda se opět dělil o kokpit vozu Muecke-Audi R8 s Marcusem Winkelhockem. Ve volných trénincích ještě zářili 3. a 4. časem a na zatáčkovité trati infieldu Eurospeedwaye si pak připravili dobrou výchozí pozici pro zisk dalších bodů v závodě: Salaquarda zajel 11. čas. 

Letmý start v sobotní poledne vyšel polemanovi Stolzovi navýbornou, Nizozemec Dontje vedle něj ovšem musel přenechat druhou pozici agresivnímu Porsche Roberta Renauera. Za tuto vedoucí trojici se po průjezdu zatáčkovitou sekcí seřadily Corvetty Bartha a Gounona, Mueckeho Mercedes a Lamborghini Ineichena. Průjezd zmíněnou sekcí bohužel nepřestál Salaquardův Audi, kterého poslal šťouchancem do hodin Porsche nedočkavého Rakušana Bachlera.

V pátém kole se vzájemnou nehodou ze špičkové skupiny rozloučili Muecke a Ineichen, zatímco se Corvetty Bartha a Gounona  pořád hrozivěji tlačili na žlutý Mercedes třetího Dontjeho. Nizozemcova defenzivní jízda poté sice umožnila úprk vedoucí dvojice, za Dontjem se ovšem vytvořila zábavná skupina vozů, které se na něj tlačily. První obětí situace se stal Barth, když při pokusu o útok na Dontjeho uklouzl do štěrku. Ostatní pronásledovatelé se o podobnou akci nepokusili – raději pokud možno brzy absolvovali své předepsané zastávky v boxech.

K výměně jezdců se právě připravovali i u vedoucího týmu Zakspeed, když lídr Stolz havaroval s nepozorným Christopherem Miesem: Audi úřadujícího mistra právě opouštěl boxy, když se dostal na trávník a vrazil do Stolzova Mercedesu. První místo tak převzal s náskokem 6 sekund na Stolze Robert Renauer a hned na to předal svůj Porchse Svenovi Muellerovi, zatímco nešťastný Zakspeed-Merecedes převzal Luca Ludwig. Za nimi předal Indy Dontje svůj vůz Marvinovi Kirchhoeferovi a jejich HTP-Mercedes kupodivu udržel třetí místo před Bortolottim (převzal Grasser-Lamborghini od Companca) a Keilwitze, jenž vystřídal v Callaway Corvettě Gounona.

V závěrečné fázi podniku nedal úřadující mistr poháru Porsche, Sven Mueller první místo a vítězství z ruky. V cíli byl o 1,5 sekundy před Ludwigem. O třetí místo se vyvinul pěkný boj mezi bývalými formulovými nadějemi Kirchhoeferem a Bortolottim a Austro-Ital ho 12 minut před koncem rozhodl ve prospěch jeho zeleného vozu.

Podobně těsné rozhodnutí viděli diváci ohledně 5. pozice: Keilwitzova udržel své místo jen těsně před Jihoafričanem Van der Lindem.

Neděle

Zelený Lamborghini Huracan rakouského týmu Grasser se již v sobotu předvedl výborným 3. místem v závodě a i v neděli měl hrát jednu z ústředních rolí: Mirko Bortolotti ho během dopolední kvalifikace postavil na pole-position. To ale nebylo vše, vozy Gottfrieda Grassera zabraly hned kompletní první startovní řadu: Christian Engelhardt ve druhém Huracanu byl jen o 0,18s pomalejší. Hned za italskými vozy kvalifikoval Marcus Winkelhock svůj Muecke-Audi R8, o který se dělí s Filipem Salaquardou a následovaly jim další dva ingolstadtské vozy Christophera Miese a Kelvina va der Lindeho. 

Na zelený signál semaforu reagovala nejlépe zelená italská raketa Bortolottiho a také Rakušan Eng ve Schnitzer-BMW vyrazil výborně: Z prvního kola se Bortolotti vrátil v čele před Engem, Miesem, Engelhartem a Mercedesem Maxiho Goetze. Winkelhock ztratil v prvních dvou zatáčkách dvě pozice a ve třetím zákrutu všechno: Otočil se, spadl na poslední pozici a po 7 kolech zaparkoval v boxech...

Stejně jako při prvním podniku roku v Oscherslebenu směl bílý BMW Philippa Enga po slabším sobotním výsledku natolik „ubrat na váze“, že se z něj stal jeden z nejrychlejších vozů neděle. Po první čtvrtině závodu měl Bortolotti sekundový náskok na Enga a ve stejných odstupech následovali Mies, Engelhardt a van der Linde. Až do výměn pilotů se na tomto pořadí nic nezměnilo.

Mies absolvoval svou povinnou zastávku jako první a předal svůj Land-Audi Američanovi De Phillippimu. O kolo později předal Eng „bavoráka“ Collardovi a Engelhardt svůj Lamborghini Ineichenovi. Také výměna lídera Bortolottiho na Companca proběhla hladce a Argentinec měl na závěrečných 25 minut závodu náskok 5,5s na Collardův BMW. Ze zastávek nejvíce těžili v týmu Callaway-Corvette: Gounon převzal od Keilwitze a posunul se na 5. místo.

20 minut před koncem chyboval mladý Ricky Collard v BMW, čehož pohotově využil úřadující šampion Connor de Phillippi a posunul se na druhé místo. Tři kola před koncem byl Collard ještě jednou mimo ideální stopy a to bylo vše, co Rolf Ineichen potřeboval, aby převzal čtvrtou pozici. Na Collarda se poté vrhl i Gounon a v posledním kole ho odsunul na 5. místo.  

Na špičce se de Phillippi sice snažil ze všech sil, v cíli mu na vítěze Ezequiela Pereze Companca chybělo 1,5 sekundy.   

Příští závod šampionátu ADAC-GT-Masters se koná za tři týdny na Red Bull Ringu u Spielbergu.   

Výsledek sobotního závodu ADAC-GT-Masters na Lausitzringu

1. Renauer/Mueller, Herberth-Porsche 911 GT3 R
2. Stolz/Ludwig, Zakspeed-Mercedes AMG GT3
3. Companc/Bortolotti, Grasser-Lamborghini Huracan GT3
4. Dontje/Kirchhoefer, HTP-Mercedes AMG GT3
5. Gounon/Keilwitz, Callaway-Corvette C7 GT3
6. Pommer/Van der Linde, Aust-Audi R8 LMS
7. Jaminet/Ammermueller, KUS-Porsche 911 GT3 R
8. Muecke/Asch, Muecke-Mercedes AMG GT3
9. Spengler/Zanella, HB-Lamborghini Huracan
10.  Ortmann/Stippler, Muecke-Audi R8 LMS 

Výsledek nedělního závodu ADAC-GT-Masters na Lausitzringu

1. Companc/Bortolotti, Grasser-Lamborghini Huracan GT3
2. Mies/de Phillippi, Land-Audi R8 LMS
3. Engelhardt/Ineichen, Grasser-Lamborghini Huracan GT3
4. Gounon/Keilwitz, Callaway-Corvette C7 GT3
5. Eng/Collard, Schnitzer-BMW M6 GT3
6. Goetz/Assenheimer, HTP-Mercedes AMG GT3
7. Pommer/Van der Linde, Aust-Audi R8 LMS
8. Niederhauser/Marschall, Aust-Audi R8 LMS
9. Geipel/Frey, Yaco-Audi R8 LMS
10. Dontje/Kirchhoefer, HTP-Mercedes AMG GT3

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »