Články: Aktuality

Potvrzeno! Red Bull od roku 2019 spojí své síly s Hondou

19. června 2018, 11:21 | Pavel Fabry | Komentáře
Ilustrační fotografie - Potvrzeno! Red Bull od roku 2019 spojí své síly s Hondou
Končí tak dvanáctileté partnerství týmu z Milton Keynesu se značkou Renault, které přineslo po čtyřech jezdeckých a konstruktérských mistrovských titulech, ale také velké neshody a již jednou načatý rozchod kvůli neutěšeným výkonům po začátku současné hybridní éry Formule 1.

Red Bull Racing oficiálně potvrdil změnu dodavatele pohonných jednotek, od sezóny 2019 bude stejně jako jeho sesterský tým Toro Rosso používat motory Honda. Japonský dodavatel byl nakonec zvolen jakožto vhodnější možnost ve snaze vrátit se zpět do boje o mistrovské tituly.

Po 12 letech tak skončí spolupráce Red Bullu s Renaultem. Francouzská značka pomohla v letech 2010 až 2013 týmu ke čtyřem jezdeckým a čtyřem konstruktérským titulům. Se začátkem současné hybridní éry však francouzská značka výkonnostně výrazně propadla za konkurenci od Mercedesu a Ferrari.

To vedlo k velké frustraci Red Bullu, který tak již jednou odchod od Renaultu ohlásil, než zjistil, že nemá žádné jiné možnosti. K Renaultu se tak musel vrátit, jeho pohonné jednotky však využívá pod názvem sponzora TAG Heuer.

Honda má za sebou naopak neúspěšné tříleté období s týmem McLaren, který pro letošní sezónu utekl k Renaultu. Partnerem Hondy se pro sezónu 2018 stalo Toro Rosso, skrze které mohl Red Bull pod drobnohledem pozorovat progres japonské značky.

S finálním verdiktem Red Bull čekal na víkend Velké ceny Kanady, kdy jak Renault, tak Honda plánovaly nasadit poslední specifikace svých pohonných jednotek. Potvrzení přišlo v úterý ráno.

Honda, která bude mít poprvé od dob účasti Super Aguri dva týmy, jímž bude dodávat motory, však dodává, že Red Bull se nestane továrním týmem japonské značky. Přístup k týmu z Milton Keynesu i sesterské stáji Toro Rosso bude podle Hondy rovnocenný, jelikož dodávat rozdílné motory dodavateli podle slov Hondy ani neumožňují pravidla.

Výjimečný dobyvatel Le Mans Alonso: Bylo to intenzivních 24 hodin

17. června 2018, 22:53 | Barbora Goldmannová | Komentáře 3x
Ilustrační fotografie - Výjimečný dobyvatel Le Mans Alonso: Bylo to intenzivních 24 hodin
Španělský závodník mohl slavit po bezchybném výkonu premiérové vítězství Toyoty na okruhu de la Sarthe a opět se přiblížil svému snu, zisku Trojkorunky. Šéf Toyoty jej označil za výjimečného, zejména kvůli výkonům v nočním stintu.

Lepší debut si Alonso ani nemohl přát. Už během jeho první ‚štafety‘ jel bez sebemenší chyby, ale to ještě nebylo nic proti jeho noční jízdě. Španěl přebral vůz od Sebastiena Buemiho s velkou ztrátou na vedoucí sesterské auto s číslem 7. A tehdy se ukázalo, proč je mnohými označován za jednoho z nejlepších pilotů současnosti. Okamžitě po vyjetí na trať nasadil neskutečné tempo a začal svou stíhací jízdu, aby následně stáhl ztrátu způsobenou Buemiho minutovou penalizací stop&go kvůli překročení rychlosti pod žlutými vlajkami z necelých tří minut na pouhých 45 sekund, aby předal na poslední dvou a čtvrt hodinový úsek pomyslný štafetový kolík kolegovi, který má rovněž zkušenosti z F1, Kazukimu Nakadžimovi.

„Rozhodně to nebylo jednoduché,“ připomenul Alonso v rozhovoru poté, co vystoupil z auta. „Je to 24 hodinový závod a dělí nás pouze jedna minuta. To dokazuje, jak na to tlačíme a jak je to těsné.“

Ovšem hodinu před koncem měla osmička s posádkou Alonso, Buemi, Nakadžima na druhou Toyotu již náskok jednoho kola. A na třetím místě jedoucí soukromý tým Rebellion ztrácel dokonce 12 kol.

„Ty dvě minuty (penalizace 60s stop&go) jsme dohnali. Tehdy jsme dokázali, že to můžeme zvládnout. Teď jde o to, dovézt auto bez problémů se spolehlivostí a jezdeckých chyb do cíle. Ještě to budou dvě dlouhé hodiny,“ uvědomoval si Alonso, že ještě nic není v kapse. To si rovněž uvědomovali i všichni ostatní u Toyoty. Neboť na předchozí ročníky nemají příliš dobré vzpomínky. Stačí si vzpomenout na hořké zklamání z roku 2016. Tehdy byl vůz Japonců s Nakadžimou za volantem v čele a už to vypadalo, že vítězství je jejich, jenže v posledním kole vypověděla službu technika.

Nicméně v noci se zdálo, že dvojnásobný mistr světa F1 nesedí v autě, nýbrž ve stíhačce. Kolo co kolo byl o dvě až tři sekundy rychlejší než jeho týmoví kolegové vpředu. „Prostě jsem měl v noci při nízkých teplotách dobrý pocit. Z nějakého důvodu jsem byl na této sadě pneumatik o něco rychlejší. A měl jsem štěstí s provozem,“ okomentoval svůj noční let po 13,626 km dlouhém okruhu La Sathe a dodal: „Přišli jsme sem dobře připravení. Nic nás nepřekvapilo. Doposud probíhal závod víceméně podle plánu. V prvním stintu jsem se musel trochu přizpůsobit a dávat pozor na to, abych nechyboval.“

Alonso o krok blíž k Triple Crown, Toyota zlomila doublem kletbu

Posledních 10 minut muselo připadat členům japonského týmu, ale i jeho fanouškům jako věčnost, což dokazovaly i záběry do garáže, kde všichni nervózně posedávali, postávali už se slzami v očích. Ale po předchozích trpkých zkušenostech se neodváželi radovat. O rozruch se ještě postarala sedmička, která z ničeho nic zpomalila a do boxů se takřka doplazila. To však bylo způsobeno tím, že Kamui Kobajaši zapomněl zatočit do boxů, aby mechanici jeho vozu doplnili šťávu, tudíž v dalším kole musel palivo šetřit tak, aby mu palivo vystačilo až do konce kola.

Jakmile byly obě Toyoty bok po boku, ačkoliv sedmička byla o kolo zpět, pár metrů před cílovou čárou, začalo se slavit. Toyota se konečně dočkala a stala se tak druhým japonským konstruktérem – po vítězství Mazdy v roce 1991 -, který dokázal triumfovat v legendárním 24 hodinovém závodě Le Mans. A s druhou sedmičkou v cíli Toyota získala hned dvojité vítězství. Pro Fernanda Alonsa tato výhra znamená, že je opět o krok blíže k tzv. Triple Crown, neboť GP Monaka už vyhrál (2006, 2007). Nyní už mu zbývá jen triumf v Indy 500.

„S tím jsem samozřejmě vůbec nepočítal. Je to neskutečný pocit. Možná jsem ještě trochu v šoku, protože jsme se soustředili na závod a stresovali jsme se při sledování televize. Nejsem zvyklí sledovat mé auto, jak závodí. Běžně jsem v něm. Bylo to intenzivních 24 hodin, neboť byla obě auta v rozmezí jedné minuty víceméně celý závod. Nevěděl jsem, co je lepší. Jestli sledovat televizi, spát nebo koukat na Moto GP, které zrovna běželo. Možná, že Moto GP byl ten nejlepší nápad.“

Ale i přes poměrně velkou nervozitu se snažil užít každou sekundu. Už po prvním stintu s prototypem LMP1 plný adrenalinu v krvi prohlásil: „Jet Le Mans jen jednou za rok nestačí! Mělo by se to jezdit každý tři týdny!“

Ať to nedopadne jako Indy500!

Alonso se obával, aby jeho účinkování nemělo stejně trpký konec, jako tomu bylo vloni při prestižním závodě na 500 mil v Indianapolis. Tehdy měl vítězství rovněž prakticky na dosah, ovšem zradil jej motor Hondy…

„IndyCar je rozhodně jednou částí Trojkoruny a vloni jsem o to (vítězství) usiloval. Vedli jsme závod, byli blízko vítězství, ale tuto příležitost jsme promarnili. Tady (v Le Mans, pozn. red.) jsme opět vedli a já se bál, abychom to zase nepropásli, ale my to dokázali.“

 Porazit odborníky v jiných sériích je mnohem více

Alonso o Trojkorunce: „Získat Trojkorunu a zjistit, zda můžete být lepším a kompletnějším jezdcem, je rozhodně velmi atraktivní cíl. Coby pilot Formule 1 následujete výkony vašeho týmu a pokud je váš tým první, tak jste první nebo druzí. Když je váš tým třetí, jste pátí nebo šestí. Takže, abyste byli lepším a kompletnějším jezdcem, musíte vyhrát v každé sérii proti tamním odborníkům. Porazit specialistu na ovály, nebo porazit kluky z vytrvalostních závodů, kteří znají každý drobný fígl, a vědět, jak sem (do vytrvalostních závodů) přijít a být na stejné úrovni, je velmi lákavý cíl.“

Pochvaly Alonsa, dobyvatele Le Mans, se linou ze všech stran

Jeho famózní jízda nadchla rovněž jeho bývalé, ale také stávající kolegy a mnohé další. Tom Kristensen, držitel rekordu nejvíce vítězství 24h Le Mans – devět triumfů, z toho šest v řadě (2000-2005) – a expert pro stanici Eurosport, si myslí, že míří za titulem i ve WEC. Zároveň nepředpokládá Španělův brzký konec v F1.

„Alonso přišel a dobyl Le Mans spolu s jeho týmovými kolegy. A neudělal při tom jedinou chybu, jak jsme viděli. Podle mě také vidí šanci stát se šampionem vytrvalostních závodů, což znamená, že bude jezdit až do příštího Le Mans – a myslím, že to zvládne.“

„Nepředpovídal bych, že skončí v F1, ale řekl bych, že se rozhodně vrátí do Indy 500. Možná odjede celou sezonu,“ okomentoval Kristensen. Alonso mu jen přitakal: „Ano, je pravda, že Trojkoruna je v procesu. Máme dvě (části). Uvidíme, jestli budeme moci dosáhnout na Indy.“

Slovy chvály nešetří ani šéf Toyoty Rob Leupen, podle kterého byl Alonso výjimečný, a to především, co se nočního stintu týká: „Bez této šestice by to nebylo možné. Vzhledem k tomu, že je nováček, tak byl výjimečný, zejména v noci.“

„Seb a Kazuki jsou dva chlapíci, se kterými můžete rovněž počítat. Jsou skvělí pro celý tým. Bohužel Anthony (Davidson) už není součástí naší soustavy, ale i jemu musíme poděkovat. Je to prostě skvělý tým,“ uvedl Leupen pro Motorsport.com. „To, co dělá sport krásným, je že máte někoho s takovým množstvím talentu, kdo se přidá k týmu, a je schopný něčeho takového a integruje se do týmu. To je to, o čem (jako šéf) sníte.“

FIA pracuje na opravení VSC, aby zabránila podvádění

17. června 2018, 00:07 | Jan Fridrich
Ilustrační fotografie - FIA pracuje na opravení VSC, aby zabránila podvádění
Mezinárodní automobilová federace (FIA) pracuje na nápravě softwaru, který ukazuje jezdcům delta časy během virtuálního safety caru (VSC). Po vyjádření Sebastiana Vettela, který prohlásil, že lze během VSC získat nějaký čas dobru, se FIA rozhodla věc prošetřit. Následně FIA dala pilotu Ferrari za pravdu a nyní se snaží zabránit tomu, aby piloti „podváděli“.

Když je aktivován virtuální safety car (VSC), elektronická řídící jednotka ukazuje pilotovi na volantu delta čas, který je o 30% pomalejší než hodnota, kterou jezdci musí dodržet.

Po pátém závodě, který se konal ve Španělsku, prohlásil čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel, že je možné jezdit „směšné“ závodní stopy, které zkrátí vzdálenost se sníženou rychlostí a jezdec je oproti jiným pilotům rychlejší a profituje z toho.

Prvně ředitel závodů FIA Charlie Whiting nesouhlasil s vyjádřením Němce, jenže po bližším přezkoumání uvedl, že již rozumí, co se Sebastian Vettel snažil naznačit. Nyní uznává, že může být dosaženo malého časového zisku a i přestože, že časová výhoda je velmi malá, Mezinárodní automobilová federace hodlá opravit tuto „chybu“.

V rozhovoru Charlie Whiting uvedl: „Ano, pracujeme na řešení. Systém provádí výpočet každých 50 metrů a je založen na vzdálenosti od startovní (cílové) čáry. Takže pokud zkrátíte vzdálenost, můžete získat drobnou časovou výhodu.“

„Po výpočtech, které udělali naši experti ze softwarového oddělení, můžete teoreticky získat až 150 milisekund během jednoho kola. Ve Formuli 1 se to vyplatí,“ uvedl dále ředitel závodů FIA.

Pro představu, během tří kol, kdy je aktivovaný VSC,  může pilot touto metodou získat až pět desetin sekundy k dobru. 

„Takhle mi to bylo vysvětleno. Můžeme to opravit a udělat to více neprůstřelnější,“ dodal Charlie Whiting.


Nadšený Alonso: První stinty byly fantastické

16. června 2018, 22:03 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - Nadšený Alonso: První stinty byly fantastické
Španělský závodník se s prototypem Toyoty sžil velmi rychle. Po první tříhodinovce celý září. Bodejť by ne, když jeho vůz je ve vedení.

Toyota letos nemá žádného přímého soupeře, neboť je v LMP1 jediným týmem s hybridním prototypem. I přes tento ‚handicap‘ přilákala 24 hodinovka nejednoho fanouška Formule 1, neboť mezi 24 piloty se zkušenostmi z F1, kteří v Le Mans závodí, můžeme najít také jméno dvojnásobného mistra královny motorismu, Fernanda Alonsa, který si nový vůz rychle osvojil a po restartu předvedl pěkný kousek, když se během prokousávání se polem dostal před sesterské auto, o které se dělí Mike Conway s Kamuiem Kobajašim.

Po třech hodinách má rodák z Ovieda momentálně pauzu, ovšem těžko říci, jestli se to tak dá nazvat, neboť okamžitě po výstupu jej odchytávali na pár slov hladoví novináři. „Bylo to fantastické,“ pochvaloval si Alonso. „V trénincích a kvalifikaci se snažíte provozu vyhýbat, ale v závodě se tomu musíte postavit. Dělal jsem všechno pro to, abych auto dovezl po celé vzdálenosti celé, a také, abych neztratil čas. Probíhalo to nejlépe, jak mohlo. Obě naše Toyoty se můžou usadit na špici. Pro nás začalo 24h Le Mans dobře.“

Ačkoliv mají obě Toyoty nad ostatními jasnou převahu a jedou si vpředu 'vlastní ligu', tak je přeci jen také postihly drobné potíže. Zatímco Totyota s číslem 7 měla defekt, na Alonsově autě bylo hned dvakrát měněná zadní část. „Měli jsme obavy, že na startu došlo ke kontaktu s Rebellionem. Bylo to preventivní opatření. Zadní část jsme vyměnili a na tu původní se detailně podívali. Nebylo na ni absolutně nic, proto jsme ji potom zase na auto nasadili,“ vysvětluje neplánované zastávky u mechaniků.

„Průběžně jsme měli 14 sekundovou ztrátu na Pechita. Ale v provozu se to pořád mění. Jednou vám to pomůže, podruhé zase uškodí. Avšak já měl trochu štěstí a všechno jsem dokázal dohnat. Potom mělo sesterské auto defekt. Pro nás vyjelo safety car nevýhodně, protože jsme museli zastavit – a potom čekat. Najednou tam stály obě Toyoty ve frontě – a opět jsme byli těsně za sebou.“

Další ‚štafeta‘ čeká Španěla v noci okolo třetí hodiny.

Před 25 lety zemřel James Hunt: Poslední šampion F1 řídící se mottem "Sex, drogy & Rock'n'Roll"

15. června 2018, 21:00 | Barbora Goldmannová | Komentáře 1x
Ilustrační fotografie - Před 25 lety zemřel James Hunt: Poslední šampion F1 řídící se mottem
Dnes je to na den přesně, co zemřel britský závodník a poslední rebel v závodním poli, James Hunt.

Psalo se 15. června 1993, když se v médiích objevila šokující zpráva, že „James Hunt v pouhých 46 letech podlehl v Londýně srdečnímu infarktu. Jedna z nejzářivějších osob závodů Grand Prix nám byla vzata.“

Brit byl známý svým výstředním chováním a náklonnosti k alkoholu. Ovšem ani přes tento fakt neztratil zhola nic na svém talentu. Pilot to byl bez pochyb výtečný a „měl koule“, nebál se jít do ostrých soubojů, ačkoliv jeho manévr mohl sebevíc zavánět průšvihem. Jednoduše to tam poslal. Jednou to vyšlo, po druhé zase ne. Ale tak už to v motorsportu bývá, když chcete být úspěšní. A to James byl.

Hunt na rozdíl od spousty ostatních kolegů nepocházel ze závodnické rodiny. Jeho otec Glynn byl makléř. Ani jeden z jeho pěti sourozenců lásce k motorsportu nepodlehl. Původně se měl z Hunta stát lékař a věnoval se zcela odlišným odvětvím sportu, squashi a tenisu. K závodění „přičichl“ až v 18 letech, kdy navštívil závod v Silverstone. Okamžitě věděl, že tohle je právě to, co by chtěl dělat.

Ovšem příliš velké podpory ze strany rodičů se nedočkal a na všechno si musel vydělat sám. Za naspořené peníze si pořídil rozbité Mini, se kterým později také závodil.

Z Mini do formule

Kariéra Hunta coby regulérního pilota začala až v roce 1968. Tehdy účinkoval v šampionátu Formule Ford s vozem Russel-Alexis Mk 4. Byť měl při debutu na Snettertonu problémy s motorem a přišel tak o značnou dávku výkonu, dokázal svoje auto dovézt do cíle na pátém místě. První triumf si připsal v Lydden Hillu, kde se zároveň stal držitelem traťového rekordu na krátké verzi okruhu.

O rok později se přesunul do Formule 3. Jeho tamní působení však nebylo příliš působivé, neboť se dopouštěl množství chyb a hodně boural. Proto si ve Francii vysloužil od přítomných novinářů nepříliš lichotivou přezdívku „Hunt the shunt“.

V roce 1972 byl v týmu STP-March nahrazen Jochenem Massem. On sám putoval dále vstříc formuli 1, když téhož roku podepsal s týmem Haskelth z Formule 2. Aby rok na to jak Haskelth, tak i Hunt vstoupili do královny motorismu. A na nováčky se jim vedlo nad očekávání dobře. Stáj totiž měla k dispozici stejnou techniku jako tovární March a přesto získal Hunt dvě pódia, třetí místo v Nizozemsku a druhé místo v USA. Celkově skončil se 14 body na 8. místě. Mimo to se v témže roce zúčastnil 9h Kylalami.

U Haskelltu strávil ještě další dvě sezony, přičemž v té poslední – v roce 1975 – zaznamenal první vítězství ve Formuli 1. A v šampionátu jezdců obsadil příčku za nejlepší trojicí - Laudou, Fittipaldim a Reutemannem, na kterého ztratil pouhé čtyři body.

Tvrdý pád z výsluní – šampion ve druhé desítce

V roce 1976 jej angažoval McLaren, se kterým téhož roku získal po strhující a velmi napínavé bitvě s Niki Laudou, jenž hájil barvy tradiční stáje z Maranella, svůj první a jediný titul mistra světa. Po hororové nehodě Laudy na Nürburgringu Hunt řekl: „Na můj slunečný život vrhá stín pouze jeden mrak – nebezpečí. Nebezpečí mě dostává pod tlak, abych přestal, ale já nechci, neboť tento sport miluji.“

Další rok se mu však titul obájit nepodařilo, neboť skupina z Wokingu zaznamenala rapidní pokles výkonnosti, když se propadla v poháru konstruktérů na páté místo. Následující ročník byl ještě mnohem tragičtější. Za celou sezonu nabíral pouhých osm bodů, což v konečném hodnocení znamenalo až 13. pozici, tedy jeho nejhorší umístění v F1.

Sezona 1979 ve znamení odpočtu dní do konce „trápení“

Kariéru ukončil v polovině ročníku 1979 v týmu Wolf. Byť měl vůz této stáje očividně potenciál, když v Jižní Africe dojel Hunt na osmém místě, tak v dalších šesti závodech, ve kterých nastoupil, do cíle nedojel. V průběhu sezony už viděl, že tahle štace k lepším výsledkům nevede a tehdy řekl: „Odpočítávám dny do mého posledního závodu.“ A jak pravil, tak také konal. Dřív než všichni ostatní čekali. Formuli 1 dal sbohem po VC Monaka 1979.

Od volantu za mikrofon, kde si rovněž nebral servítky

Hunt okamžitě po oznámení konce kariéry dostal nabídku od britské televize BBC na post komentátora. První Grand Prix, kterou společně s Murrayem Walkerem odkomentoval v živém přenosu, byla VC Monaka 1980. Nedopadlo to zrovna podle představ BBC a Walkera.

„James se objevil v jeho zkrácených, roztrhaných džínách a ošuntělém tričku, bez bot a jeho pravá noha byla od kotníku po rozkrok v sádře... Sedl si na svou skládací židli, dal mi sádru do klína - a nezmiňuji to, že měl v ruce láhev růžového vína, která byla z poloviny vypitá - a začali jsme. A k mému zděšení, když byla láhev růžového prázdná, objevil se chlapík z BBC a dal mu další," vzpomíná Walker na Huntovy začátky v komentátorské kabině.

Sice diváci oceňovali jeho znalosti, ale na druhou stranu ustavičně slovně urážel outsidery. Jean-Piera Jarieriho, který blokoval lídry závodu, nazval „ignorantským prasetem“. Ale ani co se týká velikánů jako je Prost nebo Senna si nebral servítky.

„V jeho nejlepším období byl velmi rychlý. Jezdil jsem s ním od Formule 3. Nemyslím si, že chtěl získat velké jmění. Uměl žít poměrně skromně,“ zrekapituloval Lauda.

V 90. letech dal Hunt svůj život opět do latě. Přestal brát drogy a dokonce i kouřit. Do komentátorské kabiny chodil střízlivý a už nebyl ve svých komentářích tak kousavý. Niki Lauda přiznal, že ho měl „neskutečně rád“.

Jednou nohou zpět v McLarenu

V roce 1980 usiloval o návrat do McLarenu, a to počínaje Velkou cenou USA West, přičemž požadoval od týmu 1 milion dolarů za závod. Možnost se naskytla poté, co si Alain Prost během tréninku zlomil zápěstí. Jednání mezi Huntem a stájí však ukončila Britova zlomená noha. O dva roky později se jej pokoušel do Brabhamu nalákat pozdější boss celého šampionátu Bernie Ecclestone. Hunt nabídku v hodnotě 2,6 milionů dolarů odmítl. Nevyšla ani snaha o návrat s týmem Williams v roce 1990.

F1 se proti jiným sportům „zasekla v době kamenné“, říká Hamilton

15. června 2018, 13:36 | Pavel Fabry | Komentáře
Ilustrační fotografie - F1 se proti jiným sportům „zasekla v době kamenné“, říká Hamilton
Čtyřnásobný mistr světa je přesvědčen, že jiné sporty jako NFL či fotbal odvádějí mnohem lepší práci v přístupu k fanouškům či využívání sociálních médií, věří však, že současní majitelé z Liberty Media v nadcházejících letech udělají velký krok vpřed.

Lewis Hamilton v nedávné minulosti kritizoval výběr profilu okruhu pro chystanou velkou cenu v Miami, když řekl, že nerozumí tomu, proč vedení Formule 1 takové záležitosti nekonzultuje se samotnými závodníky.

Zatímco je však Brit přesvědčen, že přístup vedení se v tomto směru nezmění, v otázce propagace sportu naopak věří, že Formuli 1 čeká lepší budoucnost. Její současný stav však v porovnání například s NFL či fotbalem označil jako „zaseknutí v době kamenné“.

Na otázku, zda budou podle něj názory jezdců v budoucnosti zohledňovány, odpověděl: „Ne. Až dosud tomu tak nikdy nebylo, takže nečekám, že se tak stane v budoucnosti.

Věřím ale Chasovi (Careymu, výkonnému řediteli F1) a jeho týmu v tom, že chtějí přinést změnu. Skutečně, Formule 1 je v porovnání s NFL či fotbalem a dalšími velkými sporty zaseknutá v době kamenné. Snažíme se je dohnat, ale je to dlouhý proces.

Je to pro Chase velký úkol, naskočil sem teprve před pár lety, do té doby sociální síte nesměly dovnitř. Bernie (Ecclestone, předchozí výkonný ředitel F1) tvrdil, že nejsou důležité.

Nyní je něco tak velkého jako sociální sítě velmi významné, je to skutečně silná platforma a ta je teď k dispozici, pokud ji lidé chtějí využívat.“

Mimo plánovaný závod v Miami se mluví také o pořádání vůbec první velké ceny Formule 1 ve Vietnamu. V současné době více než čtvrtina podniků v kalendáři – Bahrajn, Číně, Singapur, Abú Dhabí, Rusko či Ázerbájdžán – přišly postupně od roku 2004.

Hamilton souhlasí, že je důležité přidávat do Formule 1 nové destinace, varuje však, že rozrůstání kalendáře musí být smysluplné.

„Je to skutečně pomalý proces, vysílat Formuli 1 po celém světě,“ řekl Hamilton. „Je šílené pomyslet, že Formule 1 je na tolika místech stále naprosto neznámá, přestože je globální a běží v televizi.

Je potřeba udělat víc, ale já myslím, že dělají správné kroky. Mít více závodů v USA je správné. Těším se na to, ale samotné závodění pořád musí být extrémně vzrušující.“

Brawn se omluvil Winnie Harlow kritizované za špatné odmávání závodu, šlo o nedorozumění

13. června 2018, 21:31 | Pavel Fabry | Komentáře
Ilustrační fotografie - Brawn se omluvil Winnie Harlow kritizované za špatné odmávání závodu, šlo o nedorozumění
Modelka se po Velké ceně Kanady stala terčem kritiky a posměchu, neboť odmávala cíl závodu v Montréalu o kolo dříve, než měla. Podle Rosse Brawna se však nejedalo o její chybu, ale nedorozumění dvou maršálů, kvůli kterému dostala nesprávnou instrukci.

Sportovní šéf Formule 1 Ross Brawn se omluvil Winnie Harlow, na kterou se snesla vlna kritiky za špatně odmávaný cíl Velké ceny Kanady. Modelka byla VIP hostem během posledního závodu a dostalo se jí možnosti ukončit závod tradičním máváním šachovnicovou vlajkou. Učinila tak ale o kolo dříve, než měla.

Brawn využil svého pozávodního vyjádření, aby se modelce omluvil za ponížení, které po závodě musela snášet zejména prostřednictvím sociálních sítí. Chyba totiž podle něj nebyla na její straně, jednalo se o nedorozumění mezi dvěma maršály, kvůli kterému pak Harlow dostala nesprávný pokyn.

"Supermodelka Winnie Harlow byla nevinnou obětí na konci závodu," prohlásil Brawn. "Byla požádána, aby odmávala závod šachovnicovou vlajkou, bylo jí tak ale řečeno v momentě, kdy bylo odjeto pouze 69 ze 70 kol.

Bylo smutné sledovat, jak je tvrdě kritizována, když, jak vysvětlil ředitel závodů Charlie Whiting, bylo příčinou nedorozumění dvou maršálů. Winnie pouze poslechla příkaz, který dostala a já se jí chci omluvit za reakci, které se jí dostalo a poděkovat za podporování Formule 1."

Brawn zdůraznil, že přítomnost VIP celebrit je velmi důležitá, neboť může Formuli 1 pomoci přilákat nové diváky. Stejně tak je podle něj zásadní, aby si sport chránil svoji historii, například během kanadského víkendu Jacques Villeneuve absolvoval demonstrační jízdu za volantem Ferrari 312 T3 svého otce Gillese při příležitosti 40. výročí jeho vítězství na místní trati.

K incidentu s předčasně odmávaným závodem Brawn dodal: "Něco podobného se stalo v Číně v roce 2014, v tom případě to ale nebyla celebrita, kdo mával vlajkou. Jak se říká, chybovat je lidské a my všichni, jezdci, manažeři, inženýři, mechanici, novináři a fanoušci, chybujeme. Důležité je poučit se z chyb a pokusit se zabránit jejich opakování v budoucnu."

Zürich ePrix: Formule E láme ledy

10. června 2018, 23:32 | Rastislav Macko | Komentáře
Ilustrační fotografie - Zürich ePrix: Formule E láme ledy
Formula E prolomila přes 60 let trvající zákaz okruhových závodů ve Švýcarsku. Závody vyhrál obhájce titulu Lucas di Grassi. Za ním dojel do cíle Sam Bird a pódium po dlouhé době doplnil Jerôme d'Ambrosio.

Pokud se vzpomene Švýcarsko, většině fanouškům motorsportu přijde na mysli země, ve které se narodilo několik dobrých závodníků jako např. Clay Regazzoni, Jo Siffert, Marcel Fässler, Neel Jani, Sebastien Buemi, Alain Menu, Simona de Silvestro, případně pod francouzskou vlajkou jezdící rodák z Ženevy, Romain Grosjean.

Kromě toho je země helvétského kříže v motorsportu velmi známá i svým zákazem okruhových závodů. Tento zákaz se táhne od roku 1955, kdy se na závodě 24 hodin Le Mans stala hrůzostrašná nehoda. Časem se tento zákaz stal předmětem vládních jednání, většinou neúspěšně.

Později se na scéně objevila Formula E a vláda opět v roce 2015 jednala ohledně zrušení zákazu závodů. Ten opět neprošel, ale nastal jediný rozdíl. Zelenou dostaly jen závody elektromobilů.

O tom více zde: Formula E vrací motorsport do Švýcarska

kvalifikace

V kvalifikaci byl překvapivě nejrychlejší Mitch Evans, který pro tento britský tým získal vůbec první pole position v historii. Druhým nejrychlejším mužem se stal André Lotterer z Techeetahu. Jeho týmový kolega Jean-Eric Vergne zaznamenal nejhorší kvalifikaci v kariéře a vystartoval jen ze 17. místa.

Vergnov největší rival, Sam Bird, vystartoval z druhé řady. Překvapivě se do Super Pole dostala dvojice z Dragonu Racing, která obsadila 4. a 5. místo v pořadí d'Ambrosio-Lopez.

závody

Úřadující šampion, Lucas di Grassi, vyhrál po více než 60 letech první závod na území Švýcarska. Výrazně si tak polepšil v průběžném pořadí, avšak nezískal pole position, takže jeho šance na obhajobu titulu byly pohřbeny po kvalifikaci.

Závody byly poznamenány množstvím trestů v podobě průjezdu boxové uličky, včetně Buemiho, Evanse a Vergna.

Krátce po startu se začaly polem prodírat ze šestého místa Lucas di Grassi, ale zejména ze 17. místa Jean Eric Vergne.

V 13. kole se di Grassimu podařilo si urvat od Sama Birda třetí místo velmi riskantním manévrem, kdy to Brazilec pustil do zatáčky a o 3 kola později překonal i Vergneho kolegu, Lotterera v souboji o 2. místo.

O tom jak di Grassi dokáže šetřit baterii není pochyb. To dokázal i v 18. kole, kdy měl o 3% více energie než Mitch Evans a prodral se tak na čelo závodu ještě v první polovině.

O kolo dříve se o osmé místo bil Vergne s Rosenqvistom. Tento souboj skončil nehodou Rosenqvista v první zatáčce. Tato nehoda spustila sérii problémů pro několik jezdců.

Několik sekund trvalo Švédovi se dostat z bariéry s úplně zdemolované předním křídlem, ze kterého odpadávaly úlomky po trati.

Tyto úlomky v následujících kolech zachytil Jean Eric Vergne a pár dalších jezdců. Z bezpečnostních důvodů kvůli tomu vedení závodů spustilo Full Course Yellow.

Tuto situaci využila většina jezdců na zastávku v boxech aniž ztratili hodně času.

Di Grassi si udržel své vedení v závodě před Lottererem, Evansem, Buemim, Birdem, Lopezem, Vergnem a d'Ambrosiem.

Situace se zhoršila, protože vedení závodů zaznamenalo překročení rychlosti během Full Course Yellow a začala udělovat trest průjezdem boxovou uličkou nejprve Lotterer, Evansovi, Buemiho a Lopezu.

Pro Vergna to byla vyhovující situace, protože se dostal na dočasné třetí místo a minimalizoval škody z kvalifikace.

Tento stav trval jen krátce, protože o 2 kola později i Vergne dostal stejný trest za stejný prohřešek.

Po odbití si trestů se stav na čele závodu téměř uklidnil, Lotterer se usadil na čtvrtém místě, pátého Evanse v závěrečných kolech s využitím #FanBoostu předjel Buemi a na konci i Heidfeld, který využil trest Vergna a Lopeze. Jejich tresty na vylepšení svých pozic využili i da Costa a Turvey. Až na desátém místě dokončil závod po skvělé jízdě Vergne.

VC Kanady: Vettel se vrací do vedení

10. června 2018, 22:45 | Anton Krajčoviech | Komentáře
Ilustrační fotografie - VC Kanady: Vettel se vrací do vedení
Závody v Kanadě byly až na úvodní kola nezáživné, způsobem start-cíl vyhrál Sebastian Vettel přičemž nedošlo k souboji o první místo.

Sebastian Vettel vyhrál způsobem start cíl, Ferrari v Montrealu zvítězilo po 14 letech. Německý závodník se navíc dostal zpět do vedení šampionátu.

Druhý Bottas svedl s třetím Verstappenem souboj na startu, kdy se Holanďan excelentně odpíchl. Dva vedoucí závodníci byli na hypersoftoch více než polovinu závodu a své zastávky v boxech zvládli s přehledem, Pirelli se nepředvedlo v nejlepším světle.

Na čtvrtém místě Daniel Ricciardo, v úvodní fázi závodu se dostal před Räikkönena a potom přes boxy před Hamiltona. Úřadující mistr světa se ho sice v závěru snažil dohnat, ale neúspěšně.

Renaulty se v úvodu nemohly dostat přes Ocona, nakonec ho předjely přes boxy. Nejlepší desítku uzavřel skvělým výkonem Charles Leclerc. Z poslední řady na startu se na jedenácté a dvanácté místo dokázali probojovat Gasly a Grosjean.

Grosjean zvolil strategii s pozdní zastávkou v boxech, kalkuloval s možným výjezdem safety caru, k tomu ale nedošlo. Závody v Kanadě si do rámečku nedá třináctý Perez, jehož v úvodu závodu vytlačil v první zatáčce z trati Sainz. Incident se dále neprošetřoval, ale Mexičan se propadl hluboko do druhé desítky a zpět se už nedostal.

V prvním kole se o žluté vlajky a virtuální safety car postarali Stroll a Hartley. Kanaďan při korekci smyku natlačil Hartleyho na zeď, ten vyletěl do vzduchu a zamířil si to do bariéry. Po cestě s sebou vzal i Strolla.

V předposledním kole došlo k faux-pas, když bylo šachovnicovou vlajkou odmáváno o jedno kolo dříve.

PoziceJezdecTýmMotorZtráta
1 germany Sebastian Vettel  Ferrari Ferrari -
2 finland Valtteri Bottas  Mercedes Mercedes 6.496
3 netherlands Max Verstappen  Red Bull TAG 7.702
4 australia Daniel Ricciardo  Red Bull TAG 19.625
5 united_kingdom Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes 21.408
6 finland Kimi Raikkonen  Ferrari Ferrari 27.308
7 germany Nico Hulkenberg  Renault Renault 1 kolo
8 spain Carlos Sainz   Renault Renault 1 kolo
9 france Esteban Ocon  Force India Mercedes 1 kolo
10 monaco Charles Leclerc  Sauber Ferrari 1 kolo
11 france Pierre Gasly  Toro Rosso Honda 1 kolo
12 france Romain Grosjean  Haas Ferrari 1 kolo
13 mexico Sergio Perez  Force India Mercedes 1 kolo
14 denmark Kevin Magnussen  Haas Ferrari 1 kolo
15 sweden Marcus Ericsson  Sauber Ferrari 2 kola
16 belgium Stoffel Vandoorne  McLaren Renault 2 kola
17 russia Sergey Sirotkin  Williams Mercedes 2 kola
  spain Fernando Alonso  McLaren Renault  
  canada Lance Stroll  Williams Mercedes  
  new_zealand Brendon Hartley  Toro Rosso Honda  



Více informací na: http://www.svetformuly.sk/clanek/1145-VC-Kanady-Vettel-sa-vracia-do-vedenia#ixzz5I3bwm86I

V Mercedesu vládne rozladění: Nejsme dostatečně rychlí

10. června 2018, 15:33 | Barbora Goldmannová | Komentáře
Ilustrační fotografie - V Mercedesu vládne rozladění: Nejsme dostatečně rychlí
Stříbrné šípy tento víkend za konkurencí mírně zaostávají, ačkoliv Bottas zajel druhý nejlepší čas. Jeho týmový kolega Hamilton odstartuje až čtvrtý.

Pro německou stáj se zatím víkend nevyvíjí podle představ, neboť Kanada je tratí, která jejich vozům tradičně sedí. Ovšem tentokrát byli soupeři z Red Bullu a Ferrari překvapivě rychlejší. „Nebyli jsme dostatečně rychlí, což potvrzuje druhé a čtvrté místo. Na okruhu, na kterém jsme tradičně vždycky opravdu silní, je to relativně znepokojující,“ popisuje Toto Wolff, který zdůrazňuje, že letos jsou síly neobyčejně vyrovnané: „To opět ukazuje, že v této sezóně mohou i drobné detaily znamenat velký rozdíl. Rozestupy jsou měřeny v zlomcích sekundy a každý jeden takový detail je rozhodující pro výkon. Nezáleží na tom či onom faktoru, nýbrž na jednotlivých kusech skládanky. Abychom vyhráli, musíme to dát všechno dohromady správně.“

Nicméně, neuspokojivé výkony z tréninků a kvalifikace nemusejí automaticky znamenat špatný výsledek i té nejdůležitější části víkendu, ve které se rozdávají body, závodu. V něm by totiž mohli těžit z toho, že budou startovat na ultraměkkých pneumatikách, zatímco Red Bull bude startovat na nejměkčí dostupné sadě, hypersoftech. Na tamním okruhu se růžově označená sada velmi rychle opotřebovává.

„Proto doufáme, že jsme pro závod v silné výchozí pozici s řadou strategických možností,“ věří ve výhodu nad úhlavními rivaly v boji o titul šéf Mercedesu, jehož slova cituje německý portál speedweek.com.

Po kvalifikaci byl značně rozladěný rovněž šéf stratégů týmu se sídlem v Brackley Adrew Shovlin, protože podle jeho propočtů měli rozhodně na víc, než „jen“ na druhou, resp. čtvrtou pozici.

„Celkově vzato to nebyl žádný přesvědčivý den, ale očekáváme dobrý závod a budeme tvrdě pracovat na tom, abychom zjistili různé strategické možnosti, které by nám daly šanci vyhrát,“ zhodnotil Shovlin, který předpovídá na špici napínavý boj: „Na čele pole to bude určitě zajímavé: Red Bull startuje na hyperměkkých pneumatikách, které působí docela náchylně, a Mercedes stejně jako Ferrari vyjíždí na ultrasoftech. Při tomto závodě nejsou incidenty a safety car žádnou vzácností a to nám rozhodně otevře příležitosti, kdy budeme moci jet vepředu a vyvíjet tlak na auta kolem nás.“

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »