7 případů, kdy týmový kolega pomohl k vítězství

7 případů, kdy týmový kolega pomohl k vítězství

Ke scénáři z nedělního závodu v ruském Soči nedošlo poprvé. V historii se již několikrát stalo, že si týmový kolegové, kteří jeli na prvním a druhém místě, museli po příkazu svého týmu prohodit pozice. Asi každý si pamatuje situaci z Rakouska před 16 lety…

Toto Wolff, šéf stáje Mercedes, se už před pár týdny nechal slyšet, že se chystají využít týmové režie v případě potřeby. Ovšem nikdo netušil, že ji provedou až tak okatě. Valtteri Bottas si po startu do GP Ruska udržel pozici a udával tempo. Jenže ve 25. kole musel Fin spolknout hořkou pilulku, neboť mu bylo přikázáno pustit parťáka Hamiltona před sebe a přenechat mu vítězství.

Nicméně ke scénáři, kdy musí vedoucí pilot přenechat pozici svému týmovému kolegovi, nedošlo poprvé. Poslední týmová režie, která byla všem přihlížejícím trnem v oku, proběhla před osmi lety během Velké ceny Německa u týmu Ferrrari. Ale vezmeme to hezky popořadě. 

GP Francie 1992: Patrese pouští Mansella, přestože Brit měl titul už jistý

Jedním z jezdců, který by měl mít pro Bottase pochopení je Riccardo Patrese. Ital byl tehdy u Williamsu jakýmsi nosičem vody Nigela Mansella. Nicméně pro jednání stáje z Grove neměl zhola nikdo pochopení.

Mansell startoval z pole position, tu si však po startu nedokázal před dotěrným týmovým kolegou Patresem ubránit. Mansell se mu to po restartu v osmnáctém kole snažil oplatit, jenže Patrese se nedal a vedení si ohlídal. Ale na konci kola došlo k poměrně zvláštní situaci. Patrese zničeho nic zpomalil a Mansellovi dával znamení, ať jej předjede. Zřejmě mu tehdy z boxové zídky přišel pokyn, ať to udělá. 

Zvláštní to bylo zejména z toho důvodu, že Mansella by v tu dobu již nikdo, včetně Patrese, v šampionátu jezdců ohrozit nemohl.

GP Japonska 1997: Irvine obětním beránkem

Jacques Villeneuve, který startoval z prvního místa, měl vymyšlenou opravdu lišáckou strategii. Místo toho, aby na to šlápl a  snažil se po startu všem ujet, tak to spíše vypadalo, že si plyn spletl s brzdou, případně že zapomněl řadit. Jeho pomalá jízda měla pomoci jeho soupeřům k předjetí Michaela Schumachera, který s ním bojoval o mistrovský titul. Jenže nečekal, že Ferrari bude počítat i s takovýmto scénářem. Jelikož měl Eddie Irvine, druhý pilot Ferrari, natankováno podstatně méně než ostatní, tak z toho pochopitelně těžil. Byl rychlejší a téměř okamžitě předjel Miku Häkkinena a Schumachera, aby mohl stíhat lídra závodu Villeneuva. Kanaďana pár kol posléze překonal.

Nicméně pilot Williamsu od své taktiky neupustil a stále soupeře za ním jedoucí „zátkoval“, zatímco Irvine si vyjížděl solidní náskok. S mnohem lepší strategií však přišlo Ferrari. Schumacher se skrze zastávku v boxech dostal před Villeneuva na druhé  místo za Irvina. Ir později dupl na brzdu, aby přenechal triumf německému závodníkovi.

GP Austrálie 1998: Týmová režie kvůli fantomovému pitstopu

Zřejmě jednou z vůbec nejkontroverznějších a nejnepochopitelnějších týmových režií byla ta, kterou McLaren aplikoval v Melbourne, prvním závodě sezony.

Bylo jasné, že nikdo duo McLarenu nemůže v onom závodě překonat, neboť zbytek světa byl míle daleko za nimi. Přesněji řečeno všichni ostatní byli o kolo zpět! Proto by nikdo nečekal, že McLaren využije týmovou režii. Ale stalo se tak poměrně bizarním způsobem. Lídr závodu Mika Häkkinen vedl po většinu závodu, než vjel do boxů. Na tom by nebylo zhola nic zvláštního, kdyby jimi jen neprojel.

Zatímco Fin absolvoval fantomový pitstop, vedení se ujal jeho týmový kolega David Coulthard. Jenže ten pár kol na to rovněž zamířil do boxů a na výjezdu značně zpomalil, tudíž první místo opět převzal Häkkinen. 

Po závodě však Coulthard přiznal, že tuhle situaci probírali před závodem. Dohodli se, že jezdec, který povede v prvním kole, vyhraje.

O několik let později se k tomu vyjádřil někdejší šéf týmu Ron Dennis. Brit tvrdil, že se jim někdo naboural do týmového rádia, proto Häkkinen boxy pouze projel. A týmová režie, která byla posléze aplikována, byla pouze kompenzací fantomového pitstopu.

GP Německa 1999: Pěkné gesto od Irvina směrem k Salovi

Mika Salo, který byl tehdy jako záskok za zraněného Michaela Schumachera, absolvoval v Německu teprve svůj druhý závod pro červené a okamžitě zářil. Do vedení závodu se dostal díky defektu pneumatiky na voze Miky Häkkinena. Na druhém místě jel jeho parťák Eddie Irvine.

Protože byl vyšší bodový zisk důležitější spíše pro Ira, musel jej Salo pustit. Došlo k tomu přesně v okamžiku, kdy je zabírali televizní kamery. Byť Irvine nakonec zvítězil, tak po závodě trofej Salovi předal.

GP Malajsie 1999: A zase ten Eddie…

Pro Velkou cenu Malajsie se do kokpitu vrátil Schumacher. Pro duo Ferrari nastala trochu bizarní situace, neboť tentokrát to nebyl Irvine, který měl chránit záda Schumacherovi. Bylo tomu právě na opak. Ir měl nakročeno k zisku titulu a ten, který musel ustoupit, byl německý závodník.

Přesto pozdější sedminásobný šampion dokázal, že je v týmu jasnou jedničkou, když si vyjel pole position s více než vteřinovým náskokem. V debutové GP Malajsie si nejprve vybudoval solidní náskok, jenže následně musel zpomalit, aby jej mohl Irvine předjet. Poté působil jako živá zeď před dotírajícím Häkkinenem na třetím místě, zatímco Irvine mohl v klidu ujíždět.

Jenže to nebylo pochopitelně Schumacherovi po chuti, proto před jeho poslední zastávkou v boxech rapidně zrychlil a převzal si vedení zpět. A to se zase nelíbilo týmu, který německému rebelovi přikázal, aby Irvinovi vedení přenechal. 

 „Nebyl jen nejlepší jednička nýbrž také nejlepší dvojka,“ dobíral si po závodě Irvine Schumachera.

GP Rakouska 2002: Skandál, který stál Ferrari tučný balík peněz

Jednalo se o šestý podnik sezony, jenže už tehdy bylo jasné, kdo bude mužem tohoto roku. Michael Schumacher. Ovšem to nezabránilo jeho týmovému kolegovi Rubensi Barrichellovi získat pole position. Schumacher startoval druhý.

Brazilský závodník se vedení nepustil a už to vypadalo, že si dojede pro svůj druhý triumf ve Formuli 1. Jenže přišla studená sprcha. Z boxové zídky přišel pokyn, aby nechal Schumachera převzít vedení. 

Nejprve se zdálo, že příkaz ignoruje a stále nezvolňoval. Nicméně těsně před cílem přeci jen zpomalil a svého parťáka pustil. Znechucení fanoušci na dvojici Ferrari bučeli. Schumacherovi bylo samozřejmě trapně. Na pódiu Barrichella vzal na nejvyšší stupínek a trofej za první místo mu předal.

Celá aféra měla pro ikonickou stáj z Maranella pořádně tvrdou dohru a rovněž ovlivnila pravidla pro rok následující. Ferrari dostalo pokutu 1 milion dolarů za narušení ceremoniálu. A aby se stejným situacím předešlo, tak FIA pro sezonu 2003 zcela zakázala využívání týmové režie.

GP Německa 2010: „Fernando is faster than you.“

Že je týmová režie zakázaná? No a, týmy si vždy najdou nějakou skulinku, jak pravidla obejít. Ukázkovým příkladem je Grand Prix Německa 2010 a legendární hláška „Fernando je rychlejší než ty“.

Start Felipeho Massy byl perfektní. Po překonání týmového kolegy Fernanda Alonsa a prvního Sebastiana Vettela, tehdy hájícího barvy Red Bull Racing, se ujal vedení. Dokázal si vybudovat pohodlný náskok na za ním jedoucího Alonsa s Vettelem. Jenže bohužel pro Massu to byl právě Alonso, jehož šance na titul byla mnohem větší. 

Na druhého Alonsa neustále dotíral třetí Vettel. A na to se Ferrari na to už nemohlo dívat, tak sáhlo po týmové režii. Jenže, jak to provést, když je týmová režie zakázaná? Jednoduše. Vedoucímu jezdci stačí oznámit, že jeho parťák je rychlejší. A přesně tato ‚zakódovaná‘ zpráva přišla Massovi do sluchátka. O kolo později Massa přibrzdil, Alonso jej předjel a dojel si tak pro darované vítězství. 

Ačkoliv bylo všem jasné, co Ferrari právě dělá, nikdo proti tomu nemohl nic namítnout. Bylo to ilegální? Ano. Mělo by to být potrestáno? Rozhodně. Nicméně nestalo se tak poprvé. Podobné ‚zašifrované‘ pokyny dostávali jezdci napříč startovním polem. Bylo by tedy vůči Ferrari neférové, je potrestat, když ostatním to prošlo.

Ferrari však pravidla porušilo, to bez debat. FIA je sice nediskvalifikovala, ale na konci roku dostali pokutu ve výši 100 000 amerických dolarů.

Jelikož došlo k mnoha porušením onoho zákazu, tak se Mezinárodní automobilová federace rozhodla zákaz zrušit. 

GP Ruska 2018: Bottas daruje vítězství Hamiltonovi

A vůbec nejčerstvější příběh se odehrál o uplynulém víkendu. Valtteri Bottas získal pole position, po startu si první pozici pohlídal. V čele však nezůstal příliš dlouho. Už v 25. kole dostal do vysílačky zprávu, která jej příliš nepotěšila„Valtteri, tady James. S Lewisem máme riziko proti Vettelovi. Má malé puchýřky (na pneumatikách). Musím to udělat, abych se ujistil, že se o to postaráme (double).“

Sdílejte na:
Zavřít