10 pilotů Formule 1, o kterých jste možná nevěděli, že závodili ve Formuli E

10 pilotů Formule 1, o kterých jste možná nevěděli, že závodili ve Formuli E

Formule E je stále oblíbenější závodní platformou. Dokazuje to i fakt, že se aspoň jednoho ze závodu zúčastnila spousta bývalých i současných pilotů královny motorismu. V tomto článku se podíváme na deset závodníků, o jejichž účasti jste možná nevěděli.

Série elektrických formulí je stále populárnější a přicházejí do ní také závodníci, kteří mají zkušenosti z Formule 1 a velmi se jim daří. Skvělým příkladem je úřadující mistr světa ze sezony 2017/18 Jean-Eric Vergne, šampion druhé sezony Švýcar Sébastien Buemi. Oba spojuje skutečnost, že byli členy jezdecké akademie Red Bullu a oblékali overaly stáje Toro Rosso, avšak možnost závodit pro Red Bull nikdy nedostali. „Odpadlíků“ programu rakouské stáje, kteří získali angažmá u některého z týmů Formule E je více – Jamie Alguersuari a Antonio Félix da Costa.

Dalším velmi úspěšným pilotem je Lucas di Grassi, který se stal celkovým vítězem v sezoně 2016/17 s týmem ABT Schaeffler a v debutové sezoně Formule E titul získal Nelson Piquet. Brazilecovu kariéru ve Formuli 1 poskrvrnila proslulá aféra „crashgate“ z Velké ceny Sigapuru 2008.

V soupisce se rovněž pravidelně objevovala jména jako Nico Prost, Nick Heidfeld nebo Jérome d’Ambrosio. V nadcházející sezoně přijde vice mistr F1 ze sezony 2008, Felipe Massa.

Nyní se podíváme na piloty, kteří buďto za někoho zaskakovali, nebo odjeli pouhých pár závodů.

Scott Speed

Americký závodník nastoupil na start v debutové sezóně Formule E 2014/15 poté, co pro pátý závod v ulicích Miami nahradil Marca Andrettiho, s jehož výkony nebyl tým Andretti Autosport spokojený. S jeho angažováním neprohloupili, neboť si po startu z 11. místa dojel při své premiéře pro pódium, když viděl šachovnicovou vlajku jako druhý za vítězem závodu Nico Prostem.

 
 
 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

#tbt to champagne showers on the @fiaformulae podium in Miami earlier this year! #thirsty

Ein Beitrag geteilt von Scott Speed (@scott_speed) am Aug 20, 2015 um 10:37 PDT

Nicméně další čtyři závody, do kterých nastoupil, už byly poměrně slabé. V Long Beach ePrix odstoupil, v Monaku byl 12. a v ulicích hlavního města Německa, Berlíně, mu patřila v cíli 13. pozice. Pro devátý závod sezony v Moskvě byl nahrazen Justinem Wilsonem.

Simona de Silverstro

Ovšem ani Wilson nevydržel u Andrettiho příliš dlouho, po Rusku musel uvolnit místo Simoně de Silvestro, přidružené závodnice týmu Sauber F1 (2014). Ve svém prvním měření sil s muži si nevedla vůbec špatně, body ji utekly jen těsně, když v prvním závodě v ulicích Londýna dojela jako 11. a ve velkém finále, rovněž v hlavním městě Velké Británie, si pohoršila o jednu pozici.

Simona de Silvestro becomes first female driver to score points in Formula E #FormulaE Congrats @simdesilvestro! pic.twitter.com/ktOZ2AUf9D

— F1Writers™ (@f1writers) 3. dubna 2016

Sezonu 2015/16 už absolvovala kompletní, přičemž bodovala ve dvou závodech. Na své konto si připsala čtyři body za dvě druhá místa v Long Beach a Berlíně. Stala se tak první ženou ve Formuli E, které se to podařilo. V konečném hodnotí obsadila osmnácté místo před testovacím pilotem HRT Ma Quing Huahem a šampionem F1 z roku 1997 Jacquesem Villeneuvem.

Ma Qing Hua

Třicetiletý Číňan se poprvé svezl ve voze Formule E v ePrix Francie v roce 2016, kde převzal kokpit po Salvadoru Duránovi. První závod však nedokončil a v posledních třech podnicích sezony – v Berlíně a Londýnském double-headeru, přičemž v Londýně byl bodům na dosah. 

V následující sezoně nastoupil na start s nově příchozím týmem Techeetah do prvních třech závodních víkendů. Sezona začala stejně katastrofálně jako jeho debut, v domácím závodě vypadl po kolizi hned v prvním kole. V Marakéši dovezl Spark-Renault Z.E 16 do cíle na patnáctém místě a v Buenos Aires na 16.

 
 
 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

Hello Hongkong!

Ein Beitrag geteilt von Ma Qing Hua (@maqinghuaracing) am Nov 29, 2017 um 8:17 PST

Šanci dostal ještě v ročníku 2017/18 s týmem NIO Formula E. Ani tam nepodal žádné oslnivé výkony. V Paříži zaskakoval za Lucu Fillipiho, kde dojel na 17. místě, zatímco jeho týmový kolega Oliver Turvey bodoval. Právě britského závodníka nahradil Hua v závěrečném závodě v New Yorku, kde skončil na třináctém místě.

Jacques Villeneuve

Šampionovi Formule 1 z roku 1997 Jacquesi Villeneuvemu se bohužel ve Formuli E nepodařilo navázat na své předchozí úspěchy. Jeho angažmá v sezoně 2015/16 u týmu Venturi skončilo spíše fiaskem. Po třech odjetých závodech si za něj našli náhradu v podobě Mika Conwaye. Kanaďanovo poslední účinkování v šampionátu bylo tragické. V kvalifikaci vůz rozbil takovým způsobem, že do závodu nemohl ani nastoupit.

Jacques Villeneuve isn’t done with Formula E yet, says he „would love to come back“ https://t.co/41TdjaniF8 pic.twitter.com/dc5Vy9m7Dp

— F1 on NBC Sports (@F1onNBCSports) 19. července 2016

Pierre Gasly

To, že je nesmírně talentovaný a rychlý, Francouz dokazuje závod co závod ve Formuli 1 s týmem Toro Rosso, ale věděli jste, že se objevil také ve Formuli E? A i zde ukázal své kvality. Minulý rok zaskočil za obhájce titulu Sébastiena Buemiho v ePrix New Yorku.

 
 
 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

New York #NYCePrix

Ein Beitrag geteilt von Pierre Gasly (@pierregasly) am Jul 18, 2017 um 4:47 PDT

Zejména ve druhém závodě předvedl fantastický výkon poté, co dokončil těsně pod pódiovým umístěním. Za onen víkend nasbíral dohromady 18 bodů, což mu vyneslo šestnácté místo v konečném hodnocení, přičemž dokonce porazil i stálého jezdce Antónia Félixe da Costu (20.) a Adama Carrolla (21).

Charles Pic

Někdejší pilot týmů Marussie, Catehramu a Lotusu Charles Pic startoval v historicky prvním podniku Formule E v Pekingu se stájí Andretti Motorsport, přičemž mu v cíli patřila čtvrtá pozice. Nicméně i přes tento skvělý výkon byl nahrazený Matthewem Brabhamem. 

Looks who’s back in @FIAformulaE http://t.co/IcrSwjcG9y pic.twitter.com/XJZcUyqtnQ

— ABB Formula E (@FIAFormulaE) 12. března 2015

Ovšem v témže ročníku se objevil na startu znovu. Od pátého závodu v Miami hájil barvy týmu China Racing, kde usedl do vozu po Ho-Pin Tungovi. Ale ani tam se neohřál příliš dlouho. Po čtyřech odjetých závodech musel Spark-Renault SRT 01E přenechat Španělovi Antoniu Garcíovi.

Vitantonio Liuzzi

Osmatřicetiletý Ital startoval v sezoně 2014/15 s týmem Trulli GP celkem v pěti podnicích, počínaje Miami. Nejlepší výsledek vyjel v Berlíně, když získal dva body za deváté místo. Byť byl pro nadcházející sezonu oznámen coby stálý jezdec vedle Salvadora Durána, tak nakonec do úvodního závodu tým nemohl ani nastoupit. Čínský celní úřad odmítal proclít součástky motoru a v Putrajaye neprošel Motomatica JT-01 technickou přejímkou.

FanBoost is LIVE! You can now boost your fave on @Twitter. All you need to do is tweet #FanBoost #VitantonioLiuzzi pic.twitter.com/YHEQf3g7z9

— ABB Formula E (@FIAFormulaE) 12. října 2015

Kamui Kobajaši

V uplynulé sezoně se Kobajaši objevil na startu zahajovacího „double-headeru“ v Hong Kongu s týmem Andretti-BMW. V prvním závodě na svého týmového kolegu Antonia Félixe da Costu ztratil téměř půl minuty a ve druhém závodě jej vyřadila ze hry převodovka. V obou závodech však Japonec získal Fan Boost.

Former F1 driver @kamui_kobayashi has his work cut out for him in Hong Kong this weekend as one of three rookies racing in Formula E’s opening round. https://t.co/g48mAVnhn8

— F1i (@F1icom) 1. prosince 2017

Esteban Gutiérrez

Gutiérrez dostal šanci minulý rok šanci ukázat se před domácím publikem v ulicích Mexiko City. Při svém debutu si dojel pro jeden bod za desáté místo, v následujícím závodě v Monaku byl v cíli ještě o dvě místa výš a při posledním účinkování v Paříži mu body utekly o fous, když skončil 11. Techeetahu tak do poháru konstruktérů vyjel dohromady pět bodů.

Just imagine the roar from the stadium when the Iocal hero #EstebanGutierrez activates his #FanBoost ! Make this happen by RT this tweet! pic.twitter.com/S2k1yWQO38

— TECHEETAH (@TecheetahFE) 28. března 2017

Takuma Sato

Takuma Sato má na svém kontě pouze jeden start ve Formuli E. V sezoně 2014/15 se zúčastnil prvního závodu v Pekingu s japonským týmem Amin Aguri. Závod nedokončil kvůli technickým problémům, avšak jakousi cenou útěchy pro něj byly dva body za nejrychlejší kolo.

Takuma Sato at the Beijing Formula E race. #Formulae #ePrix @TakumaSatoRacer #GoTakuGo #ElectricCars #DriveTheFuture pic.twitter.com/tR7d2rbema

— Andretti Formula E (@AndrettiFE) 3. října 2014

Sdílejte na:
Zavřít