Jak Lewis Hamilton vede Vettelův šampionát

Jak Lewis Hamilton vede Vettelův šampionát

14 závodů sezóny je za námi a nás čeká posledních 7 podniků, které rozhodnou, zda se mistrem světa letošní sezóny stane úřadující šampion Lewis Hamilton nebo jeho rival Sebastian Vettel. První jmenovaný má ke svému pátému titulu slušně nakročeno – v tuhle chvíli vede s náskokem 30 bodů.

Sezóna 2018 navázala na tu loňskou a v souboji o titul se proti sobě s největší pravděpodobností utkají dva čtyřnásobní mistři světa – Lewis Hamilton a Sebastian Vettel. Třetí Kimi Räikkönen ztrácí už jen na svého týmového kolegu 62 bodů, takže pokud se nestane žádný zázrak, pak je Fin mimo hru.

Mercedes má za sebou několik úspěšných sezón. Po odchodu Michaela Schumachera se ke stuttgartské stáji naklonil osud a již v roce 2013 jsme pozorovali výkonnostní vzestup. Druhé místo v poháru konstruktérů pak vystřídaly 3 dominantní sezóny v letech 2014 až 2016. Stříbrné šípy tehdy vyhrály 51 z 58 závodů, zbylé triumfy si rozdělilo Ferrari a Red Bull.

Změna aerodynamických pravidel umožnila konkurenci vyzrát na Mercedes a najít klíč, který by jim pomohl k návratu na výsluní. To se vůbec nepodařilo Red Bullu, ale svou příležitost za pačesy uchopilo Ferrari a v kombinaci se Sebastianem Vettelem hodili do ringu rukavici.

V první polovině sezóny byl souboj mezi dvěma titány vyrovnaný, ačkoliv výkony Kimiho Räikkönena neumožňovaly italské stáji držet krok v poháru konstruktérů. Sebastian Vettel vedl šampionát až do belgického Spa, v Itálii po dominantním víkendu převzal vedení Hamilton. Rudí neztráceli naději a do Singapuru jeli s nálepkou jasných favoritů. Bohužel, tehdy byl odstartován asijský masakr motorovou pilou.

Od začátku letošní sezóny můžeme u Ferrari pozorovat velké zlepšení. Kromě australské kvalifikace se vlastně nedá říct, že by nedrželi s německou automobilkou krok, mnohdy se dá říct, že se stáji vzpínajícího se koně daří lépe než jejich kolegům.

Můžeme tedy konstatovat, že přes zimu našlo Ferrari chybějící části puzzle a konečně mají kompletní balíček. Jsou nyní velkými adepty na oba mistrovské tituly, zásluhy si může připisovat také Kimi Räikkönen, který je letos v ohromné formě. Co je tedy špatně?

Ferrari nevyhrálo jezdecký titul od onoho triumfu Kimiho Räikkönena v roce 2007. Poté už přišla jen čtyři druhá místa (2008 – Felipe Massa; 2010, 2012, 2013 – Fernando Alonso). Mezi konstruktéry je na tom stáj z Maranella o něco lépe, jejich poslední zlatá sezóna se připisuje k ročníku 2008. Druhých míst od té doby mají také nespočet.

Kromě sezón 2009, 2014 a 2016 nemůžeme vyloženě říct, že by se Ferrari nedařilo. Fernando Alonso a Sebastian Vettel do Itálie dovezli mnoho vítězných trofejí, bojovali o tituly, ale bohužel se jim je nepodařilo vyhrát.

Jeden z důvodů, proč v tuhle chvíli Ferrari nevede, ačkoliv se to od nich očekává, je velice silný tlak ze strany veřejnosti. Pro fanoušky, sponzory, média je 10 let dlouhá doba a nechtějí netrpělivě čekat další rok. Musí to být letos. Týmu nepomáhal ani zesnulý prezident Sergio Marchionne, který na legendární stáj vyvíjel enormní tlak. Vloni vzpínající se kůň podlehl, letos už nesmí.

V tomhle ohledu je Mercedes klidný, jejich infrastruktura má pevné základy, a ačkoliv je tým zejména letos pod silným tlakem, nenechávají ho na sobě znát. U Ferrari je to naopak, tlak je cítit na každém kroku.

Dalším důležitým bodem je samozřejmě jezdec. Vyrovnanost a psychická vyzrálost jezdce je stejně důležitá jako monopost, se kterým závodí. Jakmile je závodník pod tlakem, nesmí ho na sobě nechat znát, nýbrž udržet své emoce na uzdě a bojovat. To se letos Sebastianu Vettelovi příliš nedaří.

31letý závodník je sice čtyřnásobným šampionem, ale jeho poslední triumf je už pomalu pět let starý. Za tu dobu se stalo spoustu věcí – Vettel přešel od Red Bullu k Ferrari a bezpochyby emočně dospěl. V minulosti nebylo neobvyklé slyšet Sebastiana Vettela nadávat v týmovém rádiu na své soupeře, nebál se postěžovat si na svého týmového kolegu a vytvářet v týmu lehké rozbroje (viz. Multi 21, GP Malajsie 2013).

Ani ročník 2016 nebyl v případě německého závodníka tím nejlepším na úrovni psychické vyrovnanosti. Vzpomínáme si na incident z GP Ruska, velice silná emotivní rádia a vše vyvrcholilo v Mexiku, kde se Vettel dožadoval spravedlnosti, která mu na závodní trati nebyla dopřána. Tehdy německý závodník v přímém přenosu osočil ředitele závodu Charlieho Whitinga, když ho poslal „do p*dele“. 

Když pomineme loňský „break down“ v Ázerbájdžánu, kde se ve finále připravil o důležité vítězství, můžeme říct, že čtyřnásobný mistr světa psychicky vyzrál. V týmových rádiích je klidnější (viz. Kolize mezi ním a Maxem Verstappenem v Číně) a navenek působí rozvážně.

Co se ovšem nezměnilo je práce pod tlakem. V letošní sezóně přišel Sebastian Vettel o hodně bodů kvůli svým chybám, které mají ve finále podobu rozdílu 30 bodů mezi ním a Lewisem Hamiltonem. Naopak Lewis Hamilton působí klidně, nenechává na sobě tlak znát a „ždímá“ ze svého vozu maximum. To je důvod, proč v tuhle chvíli vede úřadující šampion a ne muž, který má letos zdánlivě všechny prostředky, aby se stal mistrem světa.

Když pomineme fakt, že Lewisi Hamiltonovi hraje do karet proměnlivé počasí, které zamávalo výsledky rovnou v několika různých Velkých cenách, ztratil Vettel hromadu bodů. Pojďme se na všechny tyto situace podívat:

GP Ázerbájdžánu

Potenciální výsledek: 1. místo

Finální výsledek: 4. místo (Hamilton – 1. místo)

Po dvou závodech vedl Vettel šampionát o 17 bodů, ambiciózní manévr Maxe Verstappena v Číně však čtyřnásobného mistra poznamenal a do Ázerbájdžánu se vydal s náskokem 9 bodů na Lewise Hamiltona.

Ovládl kvalifikaci a potvrdil tak vzrůst výkonnosti Ferrari, a to zejména na rychlých okruzích. V závodě po startu vedl a budoval si slušný náskok na druhého Valtteriho Bottase a třetího Lewise Hamiltona. Mercedesu zahrál do karet safety car, který vyjel po kolizi mezi Verstappenem a Ricciardem na trať. Bottas si tak mohl odbýt svou zastávku v boxech, zatímco Vettel už stavěl. Díky tomu se Fin dostal do vedení závodu.

Sebastian Vettel nechtěl čekat a ihned po restartu v nájezdu do první zatáčky na Bottase zaútočil. Manévr se mu nepodařil, probrzdil a ztratil pozici nejen vůči Bottasovi, ale také vůči Hamiltonovi a Räikkönenovi. Nakonec ho zdolal i Sergio Pérez na Force Indii. Ironie osudu je ta, že Valtterimu v následujícím kole bouchla pneumatika a ze závodu nakonec odstoupil.

Kdyby Sebastian Vettel jedno kolo počkal, mohl závod bez problémů vyhrát. Takhle spadlo vítězství do klína Lewisi Hamiltonovi, který se doposud trápil na 3. místě. Němec tak zahodil cenných 13 bodů.

GP Francie

Potenciální výsledek: 2. – 3. místo

Finální výsledek: 5. místo (Hamilton – 1. místo)

Poté, co Sebastian Vettel ovládl GP Kanady, přijel s náskokem jednoho bodu do Francie, kde se už od prvních tréninků dařilo více Mercedesu. V kvalifikaci obsadil až třetí příčku, kompletní první řadu získal Mercedes v čele s Lewisem Hamiltonem.

Ihned po startu však Vettel chyboval, probrzdil svou levou přední pneumatiku v nájezdu do první zatáčky a sestřelil Valtteriho Bottase. Poškodil si tak přední křídlo a musel do boxů, navíc dostal pětivteřinovou penalizaci. Sice předvedl pěknou stíhací jízdu a nakonec obsadil 5. místo, potenciálně ovšem mohl bojovat o 2. nebo 3. místo, když už ne o vítězství v závodě.

GP Německa

Potenciální výsledek: 1. místo

Finální výsledek: Odstoupil (Hamilton – 1. místo)

Po kvalifikaci na GP Německa nikdo nečekal, že ze závodu vzejde vítězně Lewis Hamilton. Ten totiž po technických potížích odstartoval až ze 14. místa, zatímco jeho rival v boji o titul získal další pole position.

Vettel měl vítězství na zlatém podnose, Ferrari dokonce aplikovalo týmovou režii, díky které byl Němec neohroženě na prvním místě. Jeho šance na vítězství bohužel zhatil déšť. Vettel u stadionu uklouznul a skončil zabořený ve zdi. Hamilton se pak ocitl ve vedení závodu, když vyjel safety car a Kimi Räikkönen zajel do boxů. Po restartu s ním svedl krátký souboj týmový kolega Valtteri Bottas, ale do další možné akce zasáhl tým, který rychlého Fina „uklidil“ a umožnil tak Hamiltonovi dokroužit do cíle na prvním místě.

Na konci závodu oslavoval Brit vedení v šampionátu o 17 bodů, zatímco do Německa přijížděl s 8bodovu ztrátou. Kdyby Vettel neboural, mohl odjíždět s pohodlným náskokem v čele šampionátu on.

GP Itálie

Potenciální výsledek: 1. – 3. místo

Finální výsledek: 4. místo (Hamilton – 1. místo)

Ferrari bylo v Itálii pod obrovským tlakem, který v neděli během závodu vůbec nepomohl. Během sobotní kvalifikace rudé vozy těžily z velkého výkonu svých pohonných agregátů a obsadily první řadu. Bohužel pro Sebastiana Vettela to byl Kimi Räikkönen, kdo slavil pole position.

Tento okamžik pak předepsal scénář samotnému závodu. Vettel, očividně pod enormním tlakem, po startu chyboval a v nájezdu do druhé šikany držel vnitřní stopu. Toho využil Lewis Hamilton, který po vnějšku Sebastiana Vettela objel. Němec však ztratil přilnavost a trefil Hamiltonův vůz, následně se roztočil a musel počkat, než ho všechny ostatní monoposty objedou, aby se mohl vrátit do závodu.

Opět se opakoval podobný scénář jako ve Francii, Vettel předvedl nádhernou stíhací jízdu, ale na pódium to nestačilo. Nakonec se musel spokojit se 4. místem, které získal také díky penalizaci Maxe Verstappena za kontakt s Valtterim Bottasem. Ztratil tak další potenciální body, které mu mohly pomoct ve smazávání Hamiltonova náskoku.

Nepomohl mu ani fakt, že se Britovi neskutečně dařilo a celý závod vyvíjel na vedoucího Räikkönena tlak. Ferrari pak podlehlo taktickým hrám a Kimi zajel předčasně do boxů. Po zastávkách měl Hamilton o několik kol čerstvější pneumatiky, Räikkönena zdržel mimo jiné blokující Bottas. 

Ferrari tak i po letošním závodě zůstává po 8 letech bez vítězství na domácí trati a do Singapuru přijede Sebastian Vettel se ztrátou 30 bodů. Vloni činila ztráta pouhé 3 body, ačkoliv po závodě rapidně vzrostla. Letos všichni doufají v opak, Ferrari se chystá svůj bodový deficit zmírnit. Můžeme očekávat, že se před startem samotného závodu uskuteční v garáži italské stáje mítink, na kterém se proberou všechny možné okolnosti nedělní startovní procedury.

Letos má ovšem Ferrari výhodu, a tou jsou tajemná tlačítka na volantu, která Scuderii pomáhají a díky nim jsou pak jejich jezdci na startech úspěšní. Letos se již několikrát toto inovativní řešení projevilo, jako příklad můžeme uvést Rakousko, Velkou Británii anebo Belgii.

Závěrem bych se vrátil k samotnému titulku článku a rád bych konstatoval, že Lewis Hamilton v letošní sezóně vede Vettelův šampionát. Po jednoduchém přepočtu můžeme zjistit, že kvůli svým chybám přišel Sebastian Vettel o 56 bodů. Pokud bychom počítali s tím, že v ideálním případě by Hamilton v Německu dojel třetí a v Itálii taktéž, vedl by teoreticky Vettel o neskutečných 53 bodů. A to už je velká nálož, která by se v následujících závodech Hamiltonovi těžce mazala.

Bohužel pro Scuderii to tak ale není a v obou šampionátech na své rivaly ztrácí – v poháru konstruktérů činí rozdíl 25 bodů. Do konce sezóny nám ovšem stále zbývá 7 závodů, což je 175 bodů, které si musí vítězové přerozdělit. Ačkoliv má Hamilton dobře nakročeno, F1 je nevyzpytatelná a stát se může naprosto cokoliv. Je důležité, aby se Sebastian Vettel a Ferrari vyvarovali chyb, kterých se dosud dopouštěli, jinak bude jejich cesta za vysněným titulem těžká.

Nic to nemění na tom, že sledujeme veliký souboj dvou čtyřnásobných mistrů o pátý titul. Ať už to dopadne jakkoliv, letošní sezóna se zapíše do kronik motoristického sportu a jednou na ni budeme s úsměvy na tvářích vzpomínat.

Sdílejte na:
Zavřít