Giancarlo Fisichella, poslední mohykán Ferrari

Giancarlo Fisichella, poslední mohykán Ferrari

I když se na něj často zapomíná, byl to právě Fisichella, který se jako poslední Ital svezl za volantem Ferrari v závodě.

Minulý závodní víkend jsme vzpomínali na jezdce Lucu Badoera (https://svetformule.cz/clanek/6981-Luca-Badoer-aneb-z-male-hvezdy-velkou-ostudou/), který se svezl dva závody pro Ferrari v roce 2009 místo zraněného Felipeho Massy. Itala nahradil Ital, jenže tentokrát to byl mnohem zkušenější Giancarlo Fisichella.

Jako většina jezdců Formule 1 začal v motokárách. V roce 1992 přešel do Italské Formule 3, kde o dva roky později slavil svůj titul. Další sezónu už otevřené monoposty opustil a přesunul se do DTM s továrním týmem Alfa Romeo, kde strávil dva roky. V DTM rozhodně Fisichella nedělal ostudu, a dokonce získal za dva roky sedm pódiových umístění. Během druhého roku v DTM odjel své první závody ve Formuli 1 pro tým Minardi, jak jinak, než italský.  Fisichellu nahradil Giovanni Lavaggi, který přinesl do týmu potřebné peníze. I přesto si Fisichella udělal dobrou vizitku a hned další rok ho vzal zkušený tým Jordan.

Fisichella si vedl dobře, ve dvou závodech získal pódium a dokonce porážel týmového kolegu Ralfa Schumachera. Hned po Belgické GP, kde Fisichella získal druhé místo, podepsal s Benettonem, jak jinak, než s Italským týmem.

U Benettonu Fisichella získal několik pódií, přičemž tým v té době rozhodně nepatřil k nejsilnějším, ale i tak se ukázal jeho úžasný talent. Zajímavostí je, že dvě z pódií pro Benetton získal v Monaku, kde se především ukazují jezdecké kvality.

Na následující dva roky se vrátil do týmu Jordan, kde ve Velké Ceně Brazílie získal své první vítězství. V závodě panoval obrovský chaos, způsobený deštěm. Fisichella byl po závodě uveden až jako druhý, protože se závod přerušil kvůli červeným vlajkám, což znamenalo, že se počítalo pořadí z předchozího kola, které vedl Kimi Räikkönen. I když se v Brazílii hrála Finská hymna, o čtrnáct dní později se v San Marinu vrátila trofej Fisichellovi, kterého FIA uznala oficiálním vítězem.

Následující rok byl přechodný u týmu Sauber, kde opět pravidelně bodoval, ovšem tentokrát z toho pódium nebylo. Fisichella doufal v dobrý potenciál motoru Ferrari, který rok předtím získal titul. Bohužel se jeho očekávání nepotvrdilo. I přesto porazil kolegu Massu v celkovém bodování.

Pro rok 2005 nastoupil do továrního týmu Renault, kde byl jeho týmovým kolegou Fernando Alonso. Hned první závod v Austrálii Fisichella vyhrál. Přestože Alonso sbíral v následujících závodech vítězství jak na běžícím páse, Fisichella následující tři závody nedokončil a na pódiu skončil až za polovinou sezóny v Itálii! K domácímu pódiu přidal ještě druhé místo z Japonska, kde ho v posledním kole připravil o výhru Kimi Räikkönen, tentokrát už ovšem bez kontroverze. Pravděpodobně ztráta vítězství Fisichellu zlomila na dlouhou dobu, jelikož nebyl schopen akceptovat tempo Fernanda Alonsa.

Foto: Racefans.net

Druhá sezóna u Renaultu přinesla Fisichellovi druhé vítězství pro Renault, během závodu v Malaysii, bylo to ale zároveň jeho poslední ve Formuli 1. Ital alespoň během sezóny pravidelně bojoval o body, nebo pódia, což pomáhalo Alonso v boji o titul.  

Po odchodu Fernanda Alonsa do McLarenu dostal Fisichella do týmu nováčka Heikkiho Kovalainena, který ho dokázal pravidelně porážet, a dokonce získal v Japonsku pódium.

Fisichella si po špatných výsledcích musel hledat nový tým. Byl jim nový tým Force India, který předchozí rok odkoupil tým Spyker. Giancarlo se tak odsoudil k tomu, že poprvé od jeho debutové sezóny nezískal ani bod.

Rok 2009 Fisichella stále nebodoval, dokud nepřišel závod ve Spa. Fisichella v kvalifikaci získal dokonce pole position! „Je to jak sen, nemohu tomu uvěřit,“ řekl Fisichella hned po kvalifikaci. Závod probíhal v poklidném tempu, díky systému KERS ho Kimi Räikkönen předjel a ujal se vedení. Fisichella se ale celý závod držel přibližně vteřinu za Kimim, který se díky systému KERS bránil. Ital tak získal ve Spa druhé místo, které bylo menším darem od boha za protrápené poslední sezóny.

Foto: Reddit.com

Jelikož Ferrari nemělo svého jezdce, a Badoer jezdil bídu, nabídlo sedačku do konce roku 2009 právě Fisichellovi, s tím, že pro rok 2010 bude testovacím jezdcem. Ve vyšším věku Fisichella tuto nabídku neomítl, a tak se na Monze ve Ferrari objevil po řadě let Ital. Nicméně nevyloučil, že pokud se uvolní místo v jiném týmu, tak se pokusí ho získat.

Fisichella odjel pro tým Ferrari posledních pět závodů. Jeho nejlepším výsledkem bylo devaté místo, jak jinak, než doma, v Itálii. Nicméně kvůli starému bodovacímu systému si žádné body nepřipsal (bodovalo prvních osm). Ital určitě neudělal takovou ostudu jako Badoer, ale vidět také nebyl. Pro následující rok sice jednal s týmem Sauber, sedačku ale dostal Pedro de la Rosa. Pro Fisichellu to tak bylo neplánované ukončení kariéry Formule 1.

Giancarlo Fisichella startoval pro sedm týmu ve Formuli 1 během 231 startů. Čtyřikrát startoval první a měl dvě nejrychlejší kola. Získal 19 pódiových umístění, z toho tři závody vyhrál.

Nicméně Ital jezdí pro Ferrari dodnes, v rámci vozů kategorie GT3, kde vyhrál mnoho závodů, včetně 24h Le Mans, které vyhrál v roce 2012.

Sdílejte na:
Zavřít