Poločas v F1: Vettel a Hamilton si přehazují vedení jak horký brambor, varovný signál pro Toro Rosso

1. srpna 2018, 13:47 | Barbora Goldmannová
Ilustrační fotografie - Poločas v F1: Vettel a Hamilton si přehazují vedení jak horký brambor, varovný signál pro Toro Rosso

První polovina sezony 2018, která nám připravila pořádnou porci akce a nečekaných zvratů, je za námi. Piloti a členové týmu si dají nyní zasloužený téměř měsíční odpočinek, aby se vrátili do druhé části napínavého ročníku F1 v plné síle. My se podíváme na to, jak to vypadá v interních soubojích jednotlivých stájí.

Někteří vynikají, jiní zase jezdí ve stínu svých silnějších kolegů, ať už je to kvůli vnitřní politice týmu, nebo se dotyčnému lepí smůla na paty a nebo jednoduše nestíhá.

Kvalifikace: Alonso nedává Vandoornovi prostor, vyrovnaný souboj v šesti týmech

Nejprve se podíváme na kvalifikace, v nichž v porovnání mezi týmovými kolegy jasně kraluje Fernando Alonso, jenž svého týmového kolegu u McLarenu Stoffela Vandoorna rozválcoval 12:0. Španěl se dokonce dvakrát probojoval do poslední části kvalifikace, a sice na domácí půdě, kde se kvalifikoval na osmém místě a v následující GP Monaka startoval ještě o řadu výše. Zatímco Vanoodnovo maximum bylo 11. místo rovněž ve Španělsku.

Ve Ferrari se zase příliš se nedaří porážet svého týmového Kimimu Räikkönenovi, který vybojoval lepší startovní pozici než Sebastian Vettel jen dvakrát, ovšem v dalších dvou případech byl blízko zisku pole position, jenže chyboval. Nicméně dvojice z Ferrari jako jediná se kvalifikovala ve všech uplynulých Velkých cenách v nejlepší desítce, přičemž nejhorší startovní pozicí bylo Räikkönenovo šesté místo ve Francii.

Za vypíchnutí stojí zejména fantastická forma Charlese Leclerca, který s nepříliš kvalitní technikou, kterou dostává od Sauberu, dělá zázraky. Zatímco Marcus Ericsson se ‚zmohl‘ nejlépe na 13. místo, tak mladá nadějná puška z Monaka Sauber ‚dotlačila‘ v posledních pěti závodech do Q3 hned třikrát, což je v nabušeném středu pole opravdu solidní výsledek. Zajímavostí je také fakt, že pokud se Leclerc dostal až do finální desetiminutovky, Švéd se probojoval alespoň do Q2. A když se povedlo Leclercovi probojovat do Q2, Ericsson vypadl už v prvním segmentu.

Hned v šesti týmech je interní souboj velmi vyrovnaný, a sice 7:5. Ačkoliv Lewis Hamilton získal pole position pětkrát a Valtteri Bottas jen jednou, tak je mu Bottas v patách. Aktuální stav je ve prospěch Brita 7:5. Stejný stav je rovněž mezi piloty Red Bullu Danielem Riciardem a Maxem Verstappenem. Byť je vždy usměvavý Australan horším kvalifikantem, tak jednou vybojoval pole position (VC Monaka), zatímco Vestappen startoval nejlépe ze třetího místa (VC Kanady).

Tovární stáj Renault má konečně konzistentní jezdeckou sestavu, která ukazuje pravý potenciál auta. Nico Hülkenberg, který je považován za jednoho z nejkvalitnějších pilotů v poli, dostal rovnocenného soupeře v podobě Carlose Sainze. A ejhle! Tento houževnatý Španěl Hülkimu pěkně zatápí. Nejen, že získal nejlepší kvalifikační výsledek týmu v této sezóně, a to páté místo na ‚Mickey Mouse‘ okruhu v Maďarsku, ale také mu šlape na paty. Sainz byl rychlejší v pěti kvalifikacích, blonďák startoval před rodákem z Madridu sedmkrát. Pro Němce to je pořádná změna, protože vloni zaznamenal Palmerovi 100% úspěšnost.

Asi vůbec nejpřekvapivějším výsledkem je porovnání stájových kolegů Williamsu. Lance Stroll, od kterého by se očekávalo spíše, že bude jakýmsi tahounem týmu, když jeho barvy reprezentuje už druhým rokem. Ovšem opak je pravdou. Zelenáč Sergej Sirotkin si vede o poznání lépe. V sedmi ze 12 případů startoval před svým parťákem z Kanady. Ale bychom Strolla zase tak nehanili, tak je nutno podotknout, že právě on získal nejlepší startovní pozici a byl poslednímu segmentu kvalifikace na dostřel, když v Ázerbájdžánu zajel 11. nejrychlejší kolo.

Haas pokračuje i letos s osvědčeným duem Kevin Magnussen – Romain Grosjean. S tím rozdílem, že letos si prohodili jezdci role a Dán, který není mezi soupeři příliš oblíbený kvůli svému chování, podává lepší výkony než Grosjean (8:4).

Vyrovnanost letošního ročníku dokazuje také fakt, že z nejlepší desítky nestartovali pouze čtyři piloti – Sirotkin, Stroll, Ericsson a Vandoorne. Ostatní se tam probojovali nejméně jednou. Nejúspěšnější jsou Ferrari s Mercedesem a 11 krát se tam objevil Sainz. Chybí-li vám ve výčtu Red Bull, tak oba jeho jezdci startovali z TOP10 celkem desetkrát.

Tým Jezdci Start z TOP10
Ferrari Vettel / Räikkönen 12 / 12
Mercedes Hamilton / Bottas 11 / 12
Red Bull Ricciardo / Verstappen 10 / 10
Renault Hülkenberg / Sainz 8 / 11
Haas Grosjean / Magnussen 8 / 8
Toro Rosso Hartley / Gasly 1 / 3
Force India Pérez  / Ocon 5 / 5
McLaren Alonso / Vandoorne 2 / 0
Sauber Ericsson / Leclerc 0 / 3
Williams Sirotkin / Stroll 0 / 0

 

Závody: Nikdo není jasně vpředu, Toro Rosso největším smolařem

Ve startovním poli už není žádný závodník, kterému by se vyhnulo DNF, ať už dotyčného vyřadila ze hry technika nebo následky kolize. Největším smolařem je Brandon Harltey, který nedokončil téměř polovinu závodů. Jeho týmový kolega Pierre Gasly na tom není o moc lépe, ten vypadl třikrát. To znamená, že oba vozy Toro Rosso dojely do cíle jen čtyřikrát, což je alarmující statistika. Ve většině případů totiž do výsledku promluvila nespolehlivá technika. Pokud chce stáj z italské Faenzy útočit na vyšší mety v Poháru konstruktérů, měli by se jak oni tak Honda zaměřit na spolehlivost, která se však oproti loňsku zlepšila. Dokonce japonská jednotka přidala i co do výkonosti. Highlitem je skvělé čtvrté místo Gaslyho z VC Bahrajnu. Tehdy si neodpustil nepřímou narážku na Alonsův výrok „Teď můžeme bojovat“, který zvolal Španěl do vysílačky po projetí cílem v Austrálii.

  HARTLEY GASLY
VC Austrálie 15. DNF
VC Bahrajnu 17. 4.
VC Číny DNF 18.
VC Ázerbájdžánu 10. 12.
VC Španělska 12. DNF
VC Monaka DNF 7.
VC Kanady DNF 11.
VC Francie 14. DNF
VC Rakouska DNF 11.
VC Velké Británie DNF 10.
VC Německa 10. 14.
VC Maďarska 11. 6.

 

Tím se dostáváme k McLarenu. Byť už to není takový extrém jako v kvalifikacích, kde Alonso Vandoorna zajezdil do země, tak šestadvacetiletý Belgičan na ostříleného mazáka stále poměrně dost ztrácí. Pomineme-li závody, kde neviděl cíl buďto jeden nebo druhý, tak Vandoorne dojel za Alonsem pětkrát, zatímco jen ve dvou případech to bylo obráceně. Rodák z Ovieda z 10 dojetých závodů bodoval osmkrát, Vandoorne z devíti jen třikrát. Podle výsledků Alonsa má auto očividně na víc, jenže Vandoorne to „něco víc“ nedokáže ze svého vozu vymáčknout. Také právě proto se spekuluje, že jej McLaren příští rok nahradí.

Red Bull by rovněž měl mít mnohem více bodů, jenže rakouský tým zužují technické potíže a také doplatil na několik selhání Verstappena. To, že má Red Bull na to, bojovat s Ferrari a Mercedesem, dokazují tři výhry, přičemž jedna náleží Verstappenovi a dvě Ricciardovi. Nizozemec k tomu navíc přidal ještě jedno druhé místo a dvě třetí. Do cíle nedojeli celkem sedmkrát. Verstappenova frustrace v Maďarsku už byla tak obrovská, že si pustil pusu na špacír a režie měla, co dělat, aby to vše vypípala. „Fucking joke all this fucking time with this shit!“ rozčiloval se při odstupování do vysílačky Vestappen. Hned ve dvou závodech neviděli cíl ani jeden, a to v Bahrajnu a Ázerbájdžánu. Každý mají po čtyřech odstoupeních, společně jich dokončili jen polovinu. Ačkoliv by se díky většímu počtu získaných pódií mohlo zdát, že je Vestappen tím lepším, tak je to naopak. Více bodů nasbíral Ricciardo.

U Ferrari a Mercedesu už mají role rozdělené. Finové plní jakousi roli „zátek“ proti soupeřům. Zatímco u Ferrari je interní boj těsný 7:5 ve prospěch Vettela, tak u Mercedesu už tahá za delší kus provazu Němcův úhlavní rival Hamilton, přičemž se šéf německé stáje Toto Wolff po posledním závodě na Hungaroringu netajil tím, že Bottase pasovali do pozice „wingmana“, tedy muže, jenž chrání záda svému parťákovi. Soupeři z Maranella to sice nedělají tak okatě, ale je zřejmé, že už také jedou zejména na Vettela a Räikkönen ostatní ‚zátkuje‘. Nicméně, oba Finové jsou klíčoví v boji o titul v Poháru konstruktérů.

Ericsson. Muž, který vypoklonkoval ze Sauberu všechny své kolegy přesto, že byl jimi neustále porážen. Ani tento rok se na tom zhola nic nezměnilo. Tentokrát dělá Švédovi vrásky na čele vycházející hvězda Leclerc, který kromě toho, že ve třech z posledních pěti závodních víkendů startoval z nejlepší desítky, tak tyto skvělé výsledky dokázal následně přetavit také v úspěch v závodě. Monačan sesbíral body v pěti závodech, přičemž jeho maximem bylo šesté místo, dále si připsal jednu devátou příčku a dvakrát se skončil desátý. Mnohem zkušenější Ericsson za ním značně zaostává. Ten bodoval jen třikrát (2x 9., 1x10.). Z pohledu právě Ericssona je také dost smutné, že Leclerc si připsal na své konto 13 bodů rychleji než on. Rodák z Kumly nastoupil na start celkem 88krát a získal 14 bodů, zatímco junior Ferrari získal pouze o bod méně po pouhých 12 závodech!

Piloti Force Indie se perou, seč jim síly stačí. Tým totiž zaznamenal oproti předchozím sezonám značný výkonnostní propad. Sergio Pérez ani Esteban Ocon díky tomu však neztratili motivaci. Pérez dokonce v chaotickém závodě v Ázerbájdžánu získal podium, šachovnicovou vlajku spatřil jako třetí. Se svým parťákem svádí velmi vyrovnanou bitvu, momentálně má na Ocona náskok pouze jediného bodu, a to i přesto, že Francouz dojel na bodech víckrát (6:4) a zaznamenal i více odstoupení (3:1).

 

Checo-tastic! #azerbaijangp #forceindia #f1

Ein Beitrag geteilt von Sahara Force India F1 (@forceindiaf1) am Apr 29, 2018 um 9:16 PDT

Renualt se díky dvojici Hülkenberg – Sainz posunul do čela zbytku pole. Rodák z Emmerichu je sice opět lepší, ale francouzský tým už nezaznamenává takový markantní rozdíl mezi výkonostmi svých pilotů. Hülkenberg dojel před Sainzem do cíle sedmkrát, Španěl pětkrát. Sainz na něj ztrácí 22 bodů, a to i přesto, že Hülk nedokončil třikrát, zatímco Sainz jen jednou.

U Haasu je tuto sezonu tahounem Magnussen. Grosjean často chybuje, čímž připravuje jak sebe, tak i tým o cenné body. Dán už nasbíral 45 bodů, Grosjean o polovinu méně.

Ve Williamsu si vede v kvalifikacích lépe Sirotkin, v závodech zase Stroll. Stáj z Grove se trápí, což se odráží i na trati. Proto má po dvanácti závodech na kontě jen mizerné čtyři body, a to díky osmému místu Strolla z Baku. Rus tak zůstává jediným pilotem ve startovním poli, který letos ještě nebodoval.

Dvojité DNF: Největší noční můra týmů, zejména když se vyřadí parťáci

Letos už se více jak polovině stájí stalo, že oba jejich vozy v jednom závodě neviděly cíl. Překvapivě mezi šestici nešťastlivců patří i lídr šampionátu Mercedes. Černého Petra si vybrali v Rakousku, kdy Hamilton i Bottas odstoupili kvůli technickým potížím.

V úvodním závodě sezony v Melbourne měl našlápnuto k senzačnímu výsledku americký tým Haas. Jezdci však doplatili na pochybení při zastávce v boxech. Nejprve bylo špatně upevněné levé zadní kolo na voze Magnussena, o pár kol později ten samý osud potkal také Grosjeana. S drobným rozdílem: tentokrát se jednalo o špatně upevněné levé přední kolo.

Red Bull si hořkou pilulku musel spolknout hned dvakrát – v Barhajnu a Ázerbájdžánu. V Bahrajnu sehrála svoji roli technika na voze Daniela Ricciarda a k údajnému selhání techniky došlo i u Maxe Verstappena. Ovšem Nizozemec možná k odstoupení mírně přispěl i svoji chybou. V ulicích Baku spolu piloti rakouské stáje kolidovali.

Sauberu nebudou vzpomínat v dobém na Velkou cenu Velké Británie. Nejprve odstoupil ze skvěle rozjetého závodu Leclerc, kterému špatně upevnili kolo. O několik kol později nezvládl svůj vůz Ericsson a zapíchl jej do bariéry.

„Triple header“ nezačal dobře pro Force Indii a zejména pro domácího miláčka Ocona, jehož vypoklonkoval ze závodu jeho krajan Pierre Gasly. Ke konci závodu odstoupil kvůli technickým problémům i Oconův parťák Pérez.

Pro Williams bylo naprosto katastrofální Německo, ve kterém neviděl cíl Stroll ani Sirotkin. Rus odstoupil kvůli úniku oleje a Stroll měl problémy s brzdami.

Vedení v Poháru konstruktérů i šampionátu jezdců jak na houpačce

Takto vyrovnaný souboj o titul mezi dvěma jezdci dvou týmů jsme tu dlouho neměli. Vedení si jak horký brambor přehazují Vettel s Hamiltonem, v Poháru konstruktérů je kopíruje Mercedes s Ferrari.

Největší bodový rozdíl mezi Vettelem a Hamiltonem byl pouhých 24 bodů, což je vlastně i aktuální stav ve prospěch britského závodníka. Zajímavostí je, že v čele tabulky se mění zpravidla po dvou až třech závodech. První tři závody byl ve vedení Vettel, poté jej tam vystřídal do závodu v Kanadě Hamilton, aby si pro následující závod uzmul vedení nazpět. Po Francii vedl opět Hamilton, ale závodem v Rakousku, který Brit nedokončil, jej o bod Vettel překonal, aby další v nadcházejícím závodě v Británii navýšil náskok o dalších 7 bodů. Jenže poslední dva závody vyšly lépe úřadujícímu mistru světa, díky čemuž se dostal do vedení o 24 bodů.

Vývoj Poháru konstruktérů prakticky kopíruje vývoj šampionátu jezdců. V úvodních dvou závodech to bylo Ferrari, které okupovalo první pozici a těšilo se 10 bodovému náskoku na druhý Mercedes. V Číně vedení Italové ztratili, ovšem byl to rozdíl jediného bodu, aby po následujícím závodě přeskočili Mercedes o 4 body. Poté následovala šňůra čtyř závodů, ve kterých se usadila v čele stáj s trojcípou hvězdou ve znaku. Následně Ferrari těžilo z noční můry Mercedesu na Red Bull Ringu, ze kterého Němci odjeli s prázdnou a náhle se vrátila tradiční stáj z Maranella do vedení s 10 bodovým náskokem, který ještě o dalších 10 bodů v Británii navýšila. Poslední dva závody na Hockenheimringu a Hungaroringu nevyšly Ferrari vůbec podle představ a vedení opět ztratili. Do letní přestávky tak odešli s desetibodovým mankem na Mercedes (335:345).

Štítky: Sezona 2018

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.