O víkendu se pojede po deseti letech zase ve Francii a Formule 1 vstoupí do druhé třetiny své sezóny čítající 21 závodů. Dovolím si zrekapitulovat vše, co jsme se za těch sedm závodních víkendů dozvěděli.
Mercedes už není tak dominantní
Jednou to muselo přijít. Mercedes již není tak dominantní jako jsme byli v poslední době zvyklí. První závod ještě nenaznačoval nic dramatického, a to i přesto, že zde vyhrálo Ferrari, ale s postupem času se ukázalo, že první tři top týmy jsou si relativně blízko. O to horší je, že ostatní týmy včetně továrního Renaultu prozatím nestačí tempu Ferrari, Mercedesu a Red Bullu. Pro zajímavost, ze sedmi odjetých závodů Mercedes jenom dvakrát ovládl kvalifikaci (Lewis Hamilton), čtyřikrát se radoval vzpínající se kůň z Maranella (Sebastian Vettel) a v Monaku se přidal i Red Bull s usmívajícím se Danielem Ricciardem. Počet vítězství je ještě vyrovnanější. Tři výhry má Ferrari (Sebastian Vettel) a po dvou má Mercedes (Lewis Hamilton) a Red Bull (Daniel Ricciardo). Kdo z nich se bude radovat na konci sezóny ze zisku titulu?
Spolehlivost bude opět rozhodovat boj o titul
Bohužel je to tak. Spolehlivost bude opět hrát klíčovou roli v boji o titul jako jsme mohli vidět v loňské sezóně. Red Bull ze začátku trpěl na pohonné jednotky Renault a Mercedes taktéž dokázal vystrašit s tresty ohledně nasazení nové převodovky u Lewise Hamiltona v druhém závodě v Bahrajnu. Hlavně ke konci sezóny bude čím dál tím těžší pro týmy, jestli mají využít další části pohonné jednotky, které budou „čerstvé“, ale za cenu penalizací (touto cestou se vydá např. tým Renault).
Pneumatiky
Pirelli změkčilo všechny sady pneumatik, které nabízí, a i přes všechnu snahu to stále není ono. Hyperměkká sada vydrží stále moc a pokud se nestanou nepředvídatelné okolnosti na trati, jako je výjezd safety caru, tak v závodech uvidíme s největší pravděpodobností jen jednu zastávku v boxech.
Progres Hondy
Pokud bychom se zeptali v minulém roce, kdo by chtěl jezdit s motory Honda, moc týmů by se neozvalo. Po odchodu McLarenu k Renaultu a příchodu Toro Rosso k Hondě se ukázalo, že ne za všechno u McLarenu mohli jen Japonci. Toro Rossu se podařilo párkrát dobře bodovat, příkladem může být Bahrajn, kde Pierre Gasly dokázal dojet na čtvrté pozici. Největším překvapením je pro mě, že Red Bull po porovnání pohonných jednotek Hondy a Renaultu v Kanadě oznámil novou smlouvu s japonským výrobcem. Informace ze zákulisí hovoří o tom, že Honda je na stejné ne-li lepší úrovni než Renault. Red Bull bude odebírat motory Hondy do konce roku 2020 (od roku 2021 budou platit nová technická pravidla ohledně pohonných jednotek).
Předjíždění
Už po Austrálii piloti hovořili o tom, že je těžké následovat jiný vůz, natož ho předjet. Vedení Formule 1 chce problém kompenzovat třetí DRS zónou, která ale ani tak moc nepomáhá. Od příštího roku by se mělo předjíždění zlepšit, protože byla schválena nová pravidla ohledně aerodynamiky, která by měla pomoct s předjížděním pomocí zjednodušeného předního křídla a účinnějšího DRS systému. Bude tohle stačit?
Nováček Charles Leclerc
Pilot Sauberu Charles Leclerc mě nepřestává překvapovat. Člen akademie Ferrari, který svůj talent předvedl již v nižších sériích, dokázal bodovat se Sauberem, který upřímně stále nemá na to, aby se pravidelně umisťoval na bodovaných pozicích. Monačan se dokázal probojovat do druhé části kvalifikace, zatímco jeho týmový kolega Marcus Ericsson ne. V letošní sezóně získal již deset mistrovských bodů, ale jeho týmový kolega dovezl „pouze“ dva body. Menší zajímavost na závěr, Charles Leclerc absolvoval pouze sedm závodů a vybojoval zmiňovaných deset bodů. Marcus Ericsson absolvoval 83 závodů ve Formuli 1 a dohromady získal jedenáct bodů (na jeho obranu, neměl vždy vůz, který by měl šanci bodovat). Uvidíme Charlese Leclerca již v příštím roce ve Ferrari?
Tragický Williams
Williams po sezóně 2014 zažívá sestupnou tendenci ohledně své výkonnosti. Navíc se ukázalo, že cesta „platících“ jezdců může ve finále stát tým mnohem více peněz. Dokáže se tradiční stáj ještě v téhle sezóně vzpamatovat?
McLaren a jeho problémy
Po divokém rozchodu s Hondou se očekávalo, že McLaren bude pravidelně bodovat a dojíždět v první desítce. Ukázalo se, že šasi McLarenu není tak dobré, jako se hovořilo a kdyby nebylo Fernanda Alonsa, kdo ví, kterou příčku v šampionátu by britská stáj okupovala. McLaren též trápí otázka, kdo bude za něj závodit v příštím roce. Bude mít Fernando Alonso stále ještě trpělivost? Po výhře v Le Mans stanovil útok na „svatou trojkorunu“ (vyhrát Indy 500, Le Mans a závod F1 v Monaku).