Výjimečný dobyvatel Le Mans Alonso: Bylo to intenzivních 24 hodin

Výjimečný dobyvatel Le Mans Alonso: Bylo to intenzivních 24 hodin

Španělský závodník mohl slavit po bezchybném výkonu premiérové vítězství Toyoty na okruhu de la Sarthe a opět se přiblížil svému snu, zisku Trojkorunky. Šéf Toyoty jej označil za výjimečného, zejména kvůli výkonům v nočním stintu.

Lepší debut si Alonso ani nemohl přát. Už během jeho první ‚štafety‘ jel bez sebemenší chyby, ale to ještě nebylo nic proti jeho noční jízdě. Španěl přebral vůz od Sebastiena Buemiho s velkou ztrátou na vedoucí sesterské auto s číslem 7. A tehdy se ukázalo, proč je mnohými označován za jednoho z nejlepších pilotů současnosti. Okamžitě po vyjetí na trať nasadil neskutečné tempo a začal svou stíhací jízdu, aby následně stáhl ztrátu způsobenou Buemiho minutovou penalizací stop&go kvůli překročení rychlosti pod žlutými vlajkami z necelých tří minut na pouhých 45 sekund, aby předal na poslední dvou a čtvrt hodinový úsek pomyslný štafetový kolík kolegovi, který má rovněž zkušenosti z F1, Kazukimu Nakadžimovi.

16. června 2018

„Rozhodně to nebylo jednoduché,“ připomenul Alonso v rozhovoru poté, co vystoupil z auta. „Je to 24 hodinový závod a dělí nás pouze jedna minuta. To dokazuje, jak na to tlačíme a jak je to těsné.“

Ovšem hodinu před koncem měla osmička s posádkou Alonso, Buemi, Nakadžima na druhou Toyotu již náskok jednoho kola. A na třetím místě jedoucí soukromý tým Rebellion ztrácel dokonce 12 kol.

„Ty dvě minuty (penalizace 60s stop&go) jsme dohnali. Tehdy jsme dokázali, že to můžeme zvládnout. Teď jde o to, dovézt auto bez problémů se spolehlivostí a jezdeckých chyb do cíle. Ještě to budou dvě dlouhé hodiny,“ uvědomoval si Alonso, že ještě nic není v kapse. To si rovněž uvědomovali i všichni ostatní u Toyoty. Neboť na předchozí ročníky nemají příliš dobré vzpomínky. Stačí si vzpomenout na hořké zklamání z roku 2016. Tehdy byl vůz Japonců s Nakadžimou za volantem v čele a už to vypadalo, že vítězství je jejich, jenže v posledním kole vypověděla službu technika.

Relive the dramatic closing moments of the #LeMans24.https://t.co/W0LBxl494F

— SPEED (@SPEED) 19. června 2016

Nicméně v noci se zdálo, že dvojnásobný mistr světa F1 nesedí v autě, nýbrž ve stíhačce. Kolo co kolo byl o dvě až tři sekundy rychlejší než jeho týmoví kolegové vpředu. „Prostě jsem měl v noci při nízkých teplotách dobrý pocit. Z nějakého důvodu jsem byl na této sadě pneumatik o něco rychlejší. A měl jsem štěstí s provozem,“ okomentoval svůj noční let po 13,626 km dlouhém okruhu La Sathe a dodal: „Přišli jsme sem dobře připravení. Nic nás nepřekvapilo. Doposud probíhal závod víceméně podle plánu. V prvním stintu jsem se musel trochu přizpůsobit a dávat pozor na to, abych nechyboval.“

Alonso o krok blíž k Triple Crown, Toyota zlomila doublem kletbu

Posledních 10 minut muselo připadat členům japonského týmu, ale i jeho fanouškům jako věčnost, což dokazovaly i záběry do garáže, kde všichni nervózně posedávali, postávali už se slzami v očích. Ale po předchozích trpkých zkušenostech se neodváželi radovat. O rozruch se ještě postarala sedmička, která z ničeho nic zpomalila a do boxů se takřka doplazila. To však bylo způsobeno tím, že Kamui Kobajaši zapomněl zatočit do boxů, aby mechanici jeho vozu doplnili šťávu, tudíž v dalším kole musel palivo šetřit tak, aby mu palivo vystačilo až do konce kola.

Jakmile byly obě Toyoty bok po boku, ačkoliv sedmička byla o kolo zpět, pár metrů před cílovou čárou, začalo se slavit. Toyota se konečně dočkala a stala se tak druhým japonským konstruktérem – po vítězství Mazdy v roce 1991 -, který dokázal triumfovat v legendárním 24 hodinovém závodě Le Mans. A s druhou sedmičkou v cíli Toyota získala hned dvojité vítězství. Pro Fernanda Alonsa tato výhra znamená, že je opět o krok blíže k tzv. Triple Crown, neboť GP Monaka už vyhrál (2006, 2007). Nyní už mu zbývá jen triumf v Indy 500.

pic.twitter.com/WTUHccxnIB— 24 Hours of Le Mans (@24hoursoflemans) 17. června 2018

„S tím jsem samozřejmě vůbec nepočítal. Je to neskutečný pocit. Možná jsem ještě trochu v šoku, protože jsme se soustředili na závod a stresovali jsme se při sledování televize. Nejsem zvyklí sledovat mé auto, jak závodí. Běžně jsem v něm. Bylo to intenzivních 24 hodin, neboť byla obě auta v rozmezí jedné minuty víceméně celý závod. Nevěděl jsem, co je lepší. Jestli sledovat televizi, spát nebo koukat na Moto GP, které zrovna běželo. Možná, že Moto GP byl ten nejlepší nápad.“

Ale i přes poměrně velkou nervozitu se snažil užít každou sekundu. Už po prvním stintu s prototypem LMP1 plný adrenalinu v krvi prohlásil: „Jet Le Mans jen jednou za rok nestačí! Mělo by se to jezdit každý tři týdny!“

Ať to nedopadne jako Indy500!

Alonso se obával, aby jeho účinkování nemělo stejně trpký konec, jako tomu bylo vloni při prestižním závodě na 500 mil v Indianapolis. Tehdy měl vítězství rovněž prakticky na dosah, ovšem zradil jej motor Hondy…

„IndyCar je rozhodně jednou částí Trojkoruny a vloni jsem o to (vítězství) usiloval. Vedli jsme závod, byli blízko vítězství, ale tuto příležitost jsme promarnili. Tady (v Le Mans, pozn. red.) jsme opět vedli a já se bál, abychom to zase nepropásli, ale my to dokázali.“

pic.twitter.com/mIuA4rMG38— IndyCar Series (@IndyCar) 28. května 2017

 Porazit odborníky v jiných sériích je mnohem více

Alonso o Trojkorunce: „Získat Trojkorunu a zjistit, zda můžete být lepším a kompletnějším jezdcem, je rozhodně velmi atraktivní cíl. Coby pilot Formule 1 následujete výkony vašeho týmu a pokud je váš tým první, tak jste první nebo druzí. Když je váš tým třetí, jste pátí nebo šestí. Takže, abyste byli lepším a kompletnějším jezdcem, musíte vyhrát v každé sérii proti tamním odborníkům. Porazit specialistu na ovály, nebo porazit kluky z vytrvalostních závodů, kteří znají každý drobný fígl, a vědět, jak sem (do vytrvalostních závodů) přijít a být na stejné úrovni, je velmi lákavý cíl.“

Pochvaly Alonsa, dobyvatele Le Mans, se linou ze všech stran

Jeho famózní jízda nadchla rovněž jeho bývalé, ale také stávající kolegy a mnohé další. Tom Kristensen, držitel rekordu nejvíce vítězství 24h Le Mans – devět triumfů, z toho šest v řadě (2000-2005) – a expert pro stanici Eurosport, si myslí, že míří za titulem i ve WEC. Zároveň nepředpokládá Španělův brzký konec v F1.

„Alonso přišel a dobyl Le Mans spolu s jeho týmovými kolegy. A neudělal při tom jedinou chybu, jak jsme viděli. Podle mě také vidí šanci stát se šampionem vytrvalostních závodů, což znamená, že bude jezdit až do příštího Le Mans – a myslím, že to zvládne.“

„Nepředpovídal bych, že skončí v F1, ale řekl bych, že se rozhodně vrátí do Indy 500. Možná odjede celou sezonu,“ okomentoval Kristensen. Alonso mu jen přitakal: „Ano, je pravda, že Trojkoruna je v procesu. Máme dvě (části). Uvidíme, jestli budeme moci dosáhnout na Indy.“

pic.twitter.com/f3QeOfOtYb— McLaren (@McLarenF1) 17. června 2018

Slovy chvály nešetří ani šéf Toyoty Rob Leupen, podle kterého byl Alonso výjimečný, a to především, co se nočního stintu týká: „Bez této šestice by to nebylo možné. Vzhledem k tomu, že je nováček, tak byl výjimečný, zejména v noci.“

„Seb a Kazuki jsou dva chlapíci, se kterými můžete rovněž počítat. Jsou skvělí pro celý tým. Bohužel Anthony (Davidson) už není součástí naší soustavy, ale i jemu musíme poděkovat. Je to prostě skvělý tým,“ uvedl Leupen pro Motorsport.com. „To, co dělá sport krásným, je že máte někoho s takovým množstvím talentu, kdo se přidá k týmu, a je schopný něčeho takového a integruje se do týmu. To je to, o čem (jako šéf) sníte.“

Sdílejte na:
Zavřít