Zürich ePrix: Formule E láme ledy

Zürich ePrix: Formule E láme ledy

Formula E prolomila přes 60 let trvající zákaz okruhových závodů ve Švýcarsku. Závody vyhrál obhájce titulu Lucas di Grassi. Za ním dojel do cíle Sam Bird a pódium po dlouhé době doplnil Jerôme d’Ambrosio.

Pokud se vzpomene Švýcarsko, většině fanouškům motorsportu přijde na mysli země, ve které se narodilo několik dobrých závodníků jako např. Clay Regazzoni, Jo Siffert, Marcel Fässler, Neel Jani, Sebastien Buemi, Alain Menu, Simona de Silvestro, případně pod francouzskou vlajkou jezdící rodák z Ženevy, Romain Grosjean.

Kromě toho je země helvétského kříže v motorsportu velmi známá i svým zákazem okruhových závodů. Tento zákaz se táhne od roku 1955, kdy se na závodě 24 hodin Le Mans stala hrůzostrašná nehoda. Časem se tento zákaz stal předmětem vládních jednání, většinou neúspěšně.

Později se na scéně objevila Formula E a vláda opět v roce 2015 jednala ohledně zrušení zákazu závodů. Ten opět neprošel, ale nastal jediný rozdíl. Zelenou dostaly jen závody elektromobilů.

O tom více zde: Formula E vrací motorsport do Švýcarska

kvalifikace

V kvalifikaci byl překvapivě nejrychlejší Mitch Evans, který pro tento britský tým získal vůbec první pole position v historii. Druhým nejrychlejším mužem se stal André Lotterer z Techeetahu. Jeho týmový kolega Jean-Eric Vergne zaznamenal nejhorší kvalifikaci v kariéře a vystartoval jen ze 17. místa.

Vergnov největší rival, Sam Bird, vystartoval z druhé řady. Překvapivě se do Super Pole dostala dvojice z Dragonu Racing, která obsadila 4. a 5. místo v pořadí d’Ambrosio-Lopez.

závody

Úřadující šampion, Lucas di Grassi, vyhrál po více než 60 letech první závod na území Švýcarska. Výrazně si tak polepšil v průběžném pořadí, avšak nezískal pole position, takže jeho šance na obhajobu titulu byly pohřbeny po kvalifikaci.

Závody byly poznamenány množstvím trestů v podobě průjezdu boxové uličky, včetně Buemiho, Evanse a Vergna.

Krátce po startu se začaly polem prodírat ze šestého místa Lucas di Grassi, ale zejména ze 17. místa Jean Eric Vergne.

V 13. kole se di Grassimu podařilo si urvat od Sama Birda třetí místo velmi riskantním manévrem, kdy to Brazilec pustil do zatáčky a o 3 kola později překonal i Vergneho kolegu, Lotterera v souboji o 2. místo.

O tom jak di Grassi dokáže šetřit baterii není pochyb. To dokázal i v 18. kole, kdy měl o 3% více energie než Mitch Evans a prodral se tak na čelo závodu ještě v první polovině.

O kolo dříve se o osmé místo bil Vergne s Rosenqvistom. Tento souboj skončil nehodou Rosenqvista v první zatáčce. Tato nehoda spustila sérii problémů pro několik jezdců.

Několik sekund trvalo Švédovi se dostat z bariéry s úplně zdemolované předním křídlem, ze kterého odpadávaly úlomky po trati.

Tyto úlomky v následujících kolech zachytil Jean Eric Vergne a pár dalších jezdců. Z bezpečnostních důvodů kvůli tomu vedení závodů spustilo Full Course Yellow.

Tuto situaci využila většina jezdců na zastávku v boxech aniž ztratili hodně času.

Di Grassi si udržel své vedení v závodě před Lottererem, Evansem, Buemim, Birdem, Lopezem, Vergnem a d’Ambrosiem.

Situace se zhoršila, protože vedení závodů zaznamenalo překročení rychlosti během Full Course Yellow a začala udělovat trest průjezdem boxovou uličkou nejprve Lotterer, Evansovi, Buemiho a Lopezu.

Pro Vergna to byla vyhovující situace, protože se dostal na dočasné třetí místo a minimalizoval škody z kvalifikace.

Tento stav trval jen krátce, protože o 2 kola později i Vergne dostal stejný trest za stejný prohřešek.

Po odbití si trestů se stav na čele závodu téměř uklidnil, Lotterer se usadil na čtvrtém místě, pátého Evanse v závěrečných kolech s využitím #FanBoostu předjel Buemi a na konci i Heidfeld, který využil trest Vergna a Lopeze. Jejich tresty na vylepšení svých pozic využili i da Costa a Turvey. Až na desátém místě dokončil závod po skvělé jízdě Vergne.

Sdílejte na:
Zavřít