Marc Márquez se projel v Red Bullu RB8. Marko nabádá: Od roku 2021 bude jedno místo volné

Marc Márquez se projel v Red Bullu RB8. Marko nabádá: Od roku 2021 bude jedno místo volné

Další z řad závodníků nejsilnější kubatury šampionátu na dvou kolech, Moto GP, dostal možnost otestovat vůz Formule 1. Marquez se posadil do mistrovského Red Bullu z roku 2012 „oblečeného“ do lakování Toro Rosso.

Před dvěma lety se po trati v britském Silverstonu proháněl v Mercedesu W05 Jorge Lorenzo. Dnes jej napodobil na Red Bull čtyřnásobný mistr světa  MotoGP Marc Márquez. Vyzkoušel si šest let starý monopost rakouského nápojového giganta Red Bullu, RB8.  Přičemž se Red Bullu povedl celkem slušný majstrštyk. Veškerá média totiž zmátl tím, že vůz „převlékli“ do letošních barev sesterské stáje Toro Rosso. Proto stálo v titulcích, že bude testovat právě auto z Faenzy.

Lorenzo makes „dream come true“ with Mercedes F1 test https://t.co/pIN9B3jbrM pic.twitter.com/evz6mAE5ei

— Formula One World (@FormulaOneWorld) 6. října 2016

Testy se uskutečnily díky žádosti Red Bullu a zelené od Yamamoty

Pro Márqueze to však nebyla úplně první jízda v monopostu, neboť před rokem v Montegi usedl za volant Formule 3 a už tehdy si nepočínal vůbec zle. Jenže Formule 1 je úplně jiný level a proto byl nervózní a natěšením měl problém zamhouřit oči.

Marc Márquez y Dani Pedrosa se suben a un Fórmula 3 en el Honda Thanks Day https://t.co/aqAcjbXgBQ #F3 #F3jp #MotoGP pic.twitter.com/Bpjcc4hopX

— Àlex Garcia (@alexgarciaGV27) 4. prosince 2017

 

 „Dneska se musím celý den smát. Řídit auto Formule 1 byla skvělá zkušenost. Je to moje první zkušenost v takovémto autě na závodní trati. No dobře, už jsem si to zkoušel v autě Formule 3,“ usmíval se Márquez od ucha k uchu poté, co se projel v RB8. „Bylo to neuvěřitelné. Už při mém prvním pokusu jsem si myslel, že to nebylo špatné. Ale tehdy jsem byl ještě hodně daleko. Učil jsem se krok za krokem. Na tento den nikdy nezapomenu.“

„Nervózní jsem byl už včera, ale i dnes ráno. Skoro jsem nemohl spát. Bylo to náročnější než během závodního víkendu. Snažili jsme se všechno užít,“ popisuje nadšeně pětadvacetiletý závodník. Na rozdíl od jízdy v Motegy, která byla pouze za účelem show, se tato příležitost se naskytla díky tomu, že jeho současným týmem je Honda, jehož motory odebírá v F1 právě Toro Rosso, a zároveň, že žádost přišla od Red Bullu. Test nakonec odsouhlasil šéf Hondy Masahi Yamamoto.

Na poprvé na výbornou

Márquez odjel celkem 50 kol, tedy téměř tři čtvrtě závodní vzdálenosti. Kromě jedněch hodin jezdil čistě. Během dne se jeho časy zrychlovaly a z původních kol v hodnotě 1:21 se dostal až na hranici 1 minuty a 14 vteřin. S ohledem na to, že seděl ve voze Formule 1 poprvé a v jehož útrobách pracuje starý osmiválcový motor, který je o poznání pomalejší než současné hybridy, zaznamenával solidní časy. Řízení monopostu F1 a dvoukolého monstra je pochopitelně rozdílné. Ale co je tím největším rozdílem? „Brzdný bod. I v posledních kolech jsem si říkal, abych nebrzdil tak brzo. To je to nejtěžší na pochopení. Také způsob jakým brzdíte je zcela odlišný než na motorce. Nejlepší pocit máte v rychlých zatáčkách, když cítíte motor. Máte pocit, že jsme opravdu rychlí. Ale Mark s Helmutem mi říkali, že to jde ještě rychleji. Takže to zkusíte a věříte a potom jste přeci jen ještě trochu rychlejší. Ale pořád s respektem, protože nikdy nevíte, jak bude auto reagovat,“ vysvětluje rodák z Carvery, jehož slova cituje motorsport.com

4x MotoGP Champion @marcmarquez93 testing the @ToroRosso F1 car today at the Red Bull Ring #F1 pic.twitter.com/PsBi3SVis7

— LAT Images (@latimages) 5. června 2018

 

Minimálně přestup ze dvou kol na čtyři je jistější než naopak. Marquez se vrací k testům Fernanda Alonsa z prosince 2015: „Jel jsem s ním a stále si dobře pamatuji, jak jsme vyjížděli z boxů a dojeli jsme k prvnímu brzdnému bodu. Říkal jsem si, že by už měl konečně brzdit, ale on jel pořád dál. To bylo ale normální, potom už si dával pozor. Bylo zajímavé, že byl v zatáčce tak rychlý. Samozřejmě, že je závodník, ale série jsou velmi rozdílné.“

Márquezův výkon ohromil jak Marka, tak i Webbera

Na Red Bull Ringu se dnes objevil kromě Yamamota, také poradce Red Bullu Helmut Marko, bývalý pilot F1 Mark Webber, Dani Pedrosa, pro kterého měl dnešek na rozdíl od Márqueze hořkou příchuť, neboť se dozvěděl, že po 13 sezónách končí u továrního týmu Hondy a Niki Lauda. 

„Že umí řídit formuli 1, je mi jasné. Člověk si samozřejmě musí převyknout ze dvou na čtyři kola. Jeho úsměv nám všem ukazuje, jak ho to baví,“ uvedla rakouská legenda královny motorismu. Se slovy chvály se k němu přidal rovněž Mark Webber, který mu byl dnes jakýmsi koučem. „Na snídani byl opravdu tichý. Jedl müsli a byl koncentrovaný. Bylo dobře vidět, že má před tímto okamžikem respekt. Marc se dostal na čelo sportu na dvou kolech a vidět jej, jak řídí vůz Formule 1, je skvělé. Máme silnější motory a vyšší rychlost v zatáčkách. Také pozice sezení je úplně jiná.“

„Okamžitě vyjel a už dopoledne udělal dojem,“ uvedl Australan, který nabídku coby role „pečovatele“ bez váhání přijal: „Před několika měsíci jsem byl dotázán, jestli to chci dělat. Řekl jsem, že by bylo pro mne velkou ctí byla provést tyto kluky naším světem.“

Na spolupráci s Márquezem si nemůže stěžovat, protože spolupráce s tímto mladým Španělem je jedna radost: „Moje práce je velmi jednoduchá, protože se Marc dobře vyjadřuje a pokládá správné otázky. Ví, jak číst telemetrii. To nám usnadňuje práci. Jsme tady proto, abychom z něj vycucli nejlepší výkon a zabavili se. Aby se mohl dnes večer ohlédnout zpět a říci, že potenciál využil co nejlépe. Je to parádní a funguje to skvěle.“

V Red Bullu žertují: Ještě získá tři tituly v MotoGP a pak vyhraje v F1

Marko, který je známý spíše neustálou kritikou, tentokrát přehodil výhybku a z jeho úst zněla na Márquezovo konto pouze slova chvály. Až tak silný výkon od něj nečekal: „Byl to opravdu ohromující výkon. Mé očekávání naplnil více než dost. Pan Mateschitz (vlastník Red Bullu, pozn. red) z legrace řekl, že v následujících třech letech se stane ještě trojnásobným šampionem MotoGP a pak bude dalším, který může také ve Formuli 1 získat coby závodník na motorce titul mistra světa.“

Márquez si zřejmě dnešním výkonem otevřel dveře do Formule 1, neboť Marko tvrdí, že bude každopádně počínaje rokem 2021 minimálně jedno místo volné.

„Mike Hailwood byl také konkurenceschopný pilot F1, ale titul zvládl získat jen John Surtees. To jsou výjimeční talenti a Marc Márquez je také jedním z nich. Když má někdo takové nadání a cit pro rychlost, může uspět i v autě, i když už zlomil na motorce všechny rekordy. Když vidím jeho nadšení, tak jsem přesvědčený, že to nebyl jeho poslední výstup,“ řekl 75 letý rodák ze Štýrského Hradce a ještě zavzpomínal na své nepříliš vydařené pokusy na motorce: „Když jsem byl mladý, jezdil jsem v terénu na Puchu (rakouská automobilka se sídlem v Grazu, pozn. redakce). Na silnici jsem se na Kawasaki málem rozbil, tak jsem toho nechal a posadil se zase do závodního auta.“

Došlo dokonce na špičkování mezi ním a Markem ohledně potencionálního angažmá Márqueze v F1. „Marc bude jednou jezdit ve Formuli 1 za Mercedes,“ načež Marko zareagoval poměrně sebevědomě: „Myslím si, že Marc ví přesně, kam patří.“ 

Sdílejte na:
Zavřít