Zanardi nastoupí v Misanu do historicky prvního nočního závodu DTM

30. května 2018, 20:15 | Barbora Goldmannová
Ilustrační fotografie - Zanardi nastoupí v Misanu do historicky prvního nočního závodu DTM

DTM si připravilo pro fanoušky na premiérový závod pod umělým osvětlením v Misanu další tahák. Do speciálně upraveného vozu totiž usedne místní hrdina a bývalý pilot F1 Alex Zanardi.

Z F1 do šampionátu CARS Series a zpět

Jednapadesátiletý rodák z Bologni se poprvé na startovní listině Formule 1 objevil v roce 1991. Tehdy jej pro poslední tři závody ve Španělsku, Japonsku a Austrálii angažoval tým Jordan, se kterým dojel jak ve Španělku, tak i v Austrálii na devátém místě. Nicméně, co se týká bodů, tak odešel s prázdnou, neboť se body rozdávaly jen do šestého místa.

Další sezonu přestoupil k Minardi, kde rovněž absolvoval pouze tři závody, a to ve Velké Británii na Silverstone, na německém Hockenheimringu a v Maďarsku, přičemž byl dvakrát diskvalifikován a jednou odstoupil.

Pro sezonu 1993 našel místo u Lotusu. Avšak ani s ním neabsolvoval celou sezonu, pro poslední čtyři závody byl nahrazen Portugalcem Petro Lamym kvůli zranění nohy, které utrpěl při dopravní nehodě na motorce. V tomto ročníku zaznamenal svoje osobní maximum a jeden jediný bod za šesté místo ve druhém závodě sezony v Brazílii.

V sezoně 1994 nastoupil až do čtvrtého závodu v Brazílii. Výsledky byly však nadále bídné, což bylo ale také zapříčiněno nespolehlivostí jeho Lotusu.

Poté se na pět let z královny motorismu stáhl, aby zkusil štěstí za oceánem v americkém šampionátu CART Series, kde se mu velmi dařilo. Při svém debutu v roce 1996 skončil v konečném hodnocení na třetím místě a následující dva roky tuto sérii zcela ovládl.

V roce 1999 se vrátil do Formule 1 s týmem Williams. Ovšem výkony byly identického rázu jako u Lotusu, ne-li horší. Z 16 závodů dokončil pouhých šest, přičemž čtyřikrát se vešel do nejlepší desítky.

Nehoda s fatálními následky

Po hořkém zklamání u stáje z Grove se rozhodl pro návrat do CART Series. Jeho působení však nemělo dlouhého trvání, neboť v roce 2001 během závodu na Lausitringu došlo k těžké nehodě mezi jeho neovladatelným vozem a Alexem Taglianim. Tento incident měl pro Zanardiho fatální následky. Museli mu být amputovány obě nohy.

Ani přes toto zranění však Zanardi neztratil odhodlání a o dva roky později seděl  zase za volantem. V roce 2004 přestoupil do evropského šampionátu cestovních vozů (ETCC, později WTCC) a stal se prvním tělesně postiženým pilotem, jenž se zúčasnil závodu cestovních vozů.. V roce 2006 se ještě jednou objevil ve Formuli 1, a sice v rámci testů ve Valencii s týmem BMW Sauber. Kariéru závodního jezdce ukončil v roce 2009.

Kromě testů s formulí mu BMW dalo v roce 2012 rovněž možnost testovat vůz BMW M3 DTM na Nürburgrinu, přičemž odjel celkem 32 kol. Díky tomu Zanardi opět sundal rukavice z věšáku a v roce 2014 nastoupil na start v Blancpain Sprint Seires s BMW Z4 GT3 týmu ROAL Motorsport a následující rok závodil po boku Tima Glocka a Bruna Spenlgera ve 24 hodinovce ve Spa.

„Na skok“ v DTM při premiéře nočního závodu v Misanu

Italy letos čeká dvojnásobná premiéra. Nejen, že se pojede v Itálii historicky první závod DTM vůbec, ale také se jedná o historicky první podnik německé série cestovních vozů pod umělým osvětlením. A aby to mělo pořádný šmrnc, tak se BMW dohodlo s ITR (pořadatelé DTM) a ostatními konstruktéry na možnosti startu tamního hrdiny a několikanásobného paralympijského vítěze Alexe Zanardiho.

 

„Neskutečně se těším, až budu závodit v Misanu s BMW M4 DTM. Vždy jsem snil o tom, že přidám do své ‚knihy vzpomínek‘ na nejlepší momenty v motorismu kapitolu DTM. DTM patří už roky ke královským třídám motorsportu, co se týká technologie, rychlosti auta a úrovně konkurenceschopnosti, která je dnes vysoká jak nikdy předtím,“ řekl Zanardi, jenž pojede mimo hodnocení šampionátu. Podle jeho slov patří DTM na stejnou úroveň jako Formule 1. „Podle mě jsou jezdci a přípravy týmů v DTM stejně dobré jako ve Formuli 1 – absolutní špička, lepší už to být nemůže. A na druhou stranu mě to uvádí do rozpaků a přiměje mě to, abych k této výzvě přistupoval s velkým respektem. Protože vím, že je to jedna z nejtěžších výzev, kterým jsem kdy během své závodní kariéry čelil.

Zanardi bude závodit se speciálně upraveným vozem, na kterém se v Bavorsku již usilovně pracuje.

„Jsem BMW opravdu vděčný za to, že mi dalo nabídku společně se do tohoto projektu pustit. A děkuji všem inženýrům v Mnichově, kteří auto už připravují. Dám všechno do toho, abych se v tomto prvotřídním poli reprezentoval co nejlépe.“

Šéf BMW Jens Marquardt dodává: „Děkujeme ITR a kolegům z Audi a Mercedesu za to, že nám dali pro toto hostování zelenou. Naši inženýři momentálně zpracovávají veškeré know-how a nápady, jak přizpůsobit BMW M4 DTM Alexovým potřebám. Těšíme se, až budeme mít Alexe v naší DTM rodině BMW.“

„Inspirace pro miliony diváků po celém světě“

Gerhard Berger, šéf DTM, je rád, že mají v DTM tu čest přivítat takovou legendu, kterou je právě Zanardi: „Jsme velice rádi, že můžeme přivítat v DTM na naší premiéře v Misanu tohoto prominentního hosta. Alex Zanardi není oblíbený jen v jeho domovině, Itálii. Jeho nesmírně působivé úspěchy jako sportovec, stejně jako jeho neochvějný optimismus a osobnost jdou daleko za hranici sportu a už inspirovali několikamilionové publikum po celém světě.“

„Alex nedělá nic napůl, ba naopak. Jak ho známe, tak se bude na své hostování v DTM připravovat velmi profesionálně a s velkými ambicemi, aby mohl před domácím publikem odvést špičkový výkon. Vítej v DTM, Alexi!“

Misano – nezapomenutelný zážitek pro všechny

„Alex Zanardi jako hostující závodník v Misanu – to bude opravdová senzace v už beztak skvělé sezoně. Fanoušci se mohou v Misanu těšit na fantastický závodní víkend: První hostování v DTM na tomto okruhu, první noční závod v historii DTM vůbec a Alex Zanardi, který coby „místní matador“ přispěje k tomu, aby to byla pro všechny nevšední akce,“ láká šéf BMW Jens Marquardt, jehož slova cituje německý portál motorsport-total.com.

Poslední krok: Zelená od DMSB

Ačkoliv už se v Mnichově pracuje na Zanardiho autě a ITR, Mercedes a Audi s přestavbou souhlasili, tak automobilka se sídlem v Mnichově musí ještě čekat na finální povolení od Německého motoristického svazu (DMSB), který musí upravit letošní pravidla tak, aby BMW M4 regulím odpovídalo. Podle všeho se však už jedná pouze o formalitu.

"Je pro mě obrovskou ctí závodit proti této žijící legendě"

Také aktuální piloti DTM se těší a jsou poctěni tím, že mohou nastoupit proti Zanardimu. „Jako dítě jsem jeho kariéru sledoval. Skvěle závodil a měl obrovský talent. Po jeho nehodě jsem byl velmi smutný. Je mi velkou ctí proti němu v DTM závodit,"  uvedl úřadující šampion DTM René Rast, jehož slova přinesl německý portál speedweek.com. „Je žijící legendou nejen na trati. Myslím si, že se toho můžeme z osobního hlediska spoustu naučit."

Edoardo Mortara na rozdíl od Rasta nemohl najít ta správná slova, když se tuto novinu dozvěděl: „Je vzorem, legendou. Měl těžkou nehodu a přesto to nikdy nevzdal. Pokračoval dál a byl extrémně úspěšný, jako například na paralympiádě. Je to pro mě velká pocta, je vzorem. Velmi se na závod v Misanu těším a také se těším na to, až proti němu nastoupím."

A co na to jeho týmový kolega, nováček letošní sezony, Joel Eriksson? "Je poctou ho mít jako týmového kolegu. Je žijící legendou. Jsem ohromen jeho výkony a velmi se na to těším."

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.