Indy 500: Vítězem 102. ročníku se stává Will Power!

27. května 2018, 23:03 | Petr Čermák
Ilustrační fotografie - Indy 500: Vítězem 102. ročníku se stává Will Power!

Australané dnes vládnou legendárním závodům – vítězné tažení Daniela Ricciarda v ulicích Monte Carla za oceánem v legendárním závodě na 500 mil v Indianapolis doplnil další Australan, Will Power jezdící za stáj Rogera Penskeho!

 Jeden ze tří největších závodů světa, mezi které se řadí také 24 h Le Mans a GP Monaka, je také závod Indy 500. Letos se ve státě Indiana, ve městě Indianapolis, odjel již 102. ročník tohoto legendárního závodu, který se tradičně jezdí na okruhu Indianapolis Motor Speedway, přezdívaném Stará cihelna.

Oproti jiným podnikům série IndyCar se Indy 500 liší v mnoha ohledech, největší odlišností je rozvržení programu – zatímco na většině okruhů se jezdí tréninky, kvalifikace a závod během tří dnů na konci týdne, v Indianapolis se jedná o měsíční záležitost.

Kvalifikaci vyhrál minulou neděli Ed Carpenter jezdící za svůj vlastní tým Ed Carpenter Racing. V první řadě ho doplnili Simon Pagenaud a Will Power z týmu Rogera Penskeho.

Start závodu byl poněkud zmatenější, Ed Carpenter vedl startovní pole velice zvláštním způsobem, ale startér nakonec odmávnul zelenou. Ihned po startu se Will Power dostal na druhé místo před svého kolegu Pagenauda. Na druhém místě se dlouho neosvěžil, Francouz mu ve 4. kole útok vrátil. Ed Carpenter, vítěz již tří pole position v Indianapolis, si začal budovat slibný náskok ve vedení 102. ročníku Indianapolis 500.

Ed Carpenter bez větších potíží držel vedení velice dlouho, ani jezdci za ním se neodvažovali k ráznějším útokům. Po 22 kolech měl Carpenter náskok 2,2 vteřiny na druhého Pagenauda.

Start se příliš nevyvedl Danice Patrick jezdící v týmu Ed Carpenter Racing, která v Indy ukončuje svou aktivní kariéru. Z 8. místa se propadla na 12. místo. V 29. kole byla první, která zamířila do boxů. Tony Kanaan ze stáje A. J. Foyt Enterprises ji následoval v 30. kole.

Skvělá zastávka Tonyho Kanaana vyšvihla sympatického Brazilce po startu z 10. místa až na 2. pozici za Eda Carpentera. Skvělý progres ze zadních pozic předváděl jak Graham Rahal v týmu svého otce, Bobbyho Rahala, tak i Alexander Rossi z týmu Andretti Autosport.

První žlutá fáze přišla chvíli před čtvrtkou závodu, ve 47. kole. Třetí vůz A. J. Foyta, James Davison, neměl příliš dobrou rychlost a na trati byl pro mnoho jezdců překážkou. Ve chvíli, kdy se snažil vyhnout špinavé části tratě, byl o mnoho pomalejší než za ním jedoucí loňský šampión Indy 500, Takuma Sato. Jezdec Bobbyho Rahala prudce narazil do Davisona a oba odstoupili.

Během žluté fáze zajela většina jezdců do boxů. Restart přišel v 56. kole, ale na další žlutou fázi se nemuselo dlouho čekat, přišla v 58. kole. Mohl za ní Ed Jones jezdící pro Chipa Ganassiho. Loňský nováček, který dojel na 3. místě, dostal smyk a poslal svůj vůz do zdi na výjezdu z druhé zatáčky.

Před restartem bylo pořadí Carpenter, Kanaan, Newgarden (Team Penske), Pagenaud, Claman De Melo (Dale Coyne Racing), Power, Castroneves (Team Penske), Pigot (Ed Carpenter Racing), Hunter-Reay (Andretti Autosport) a Andretti.

Ihned poté, co zavlála zelená vlajka, šel do vedení Tony Kanaan. Ed Carpenter však neměl v plánu nechat zkušeného Brazilce ve vedení příliš dlouho a ihned se na první místo vrátil. Tony Kanaan, ač vedl jen jedno kolo, vyrovnal rekord svého šéfa, A. J. Foyta, v počtu jednotlivých závodů Indy 500, kde se minimálně jednou ujal vedení – bylo jich 14.

V 68. kole skončila závodnická derniéra pro Danicu Patrick, ne ovšem způsobem, jakým by si přála. Stejně jako před ní Ed Jones, poslala svůj monopost do zdi poté, co dostala smyk.

Po restartu se do vedení opět propracoval Tony Kanaan. Power zaútočil na třetího Pagenauda a úspěšně převzal bronzovou příčku. Kanaan úspěšně vedl ještě nějakou chvíli, než musel v 90. kole pro palivo.

Většina jezdců začala zajíždět do boxů a vedení se ujal Sébastien Bourdais, který předtím závod ve Staré cihelně ještě nikdy nevedl. Také prodloužil svou statistiku – zatím vedl ve všech letošních závodech seriálu IndyCar Series.

Tony Kanaan, který v 90. kole stavěl pro palivo, musel v 99. kole zastávku opakovat. Jeho inženýři objevili pomalý defekt a pro Brazilce to tak znamenalo možný konec v boji o druhý triumf na slavném oválu v Indianapolis.

Ve 138. kole havaroval Sébastien Bourdais. Jezdec Dale Coyna ztratil kontrolu nad svým vozem, několikrát se roztočil a skončil ve zdi. Pořadí před restartem bylo Power, Carpenter, Pagenaud, Hunter-Reay, Castroneves, Andretti, Karam (Dreyer & Reinbold Racing), Dixon (Chip Ganassi Racing), Rossi a Leist (A. J. Foyt Enterprises). Alexander Rossi po startu z předposledního místa dokazoval své kvality, během jednoho předjížděcího manévru předjel 3 soupeře.

Zelená fáze dlouho nevydržela, o další žlutou se postaral Hélio Castroneves. Brazilec přezdívaný Spiderman, vítěz tří podniků Indy 500, havaroval v nájezdu na cílovou rovinku. Brazilec odcházel do boxů smutný, ale jako vždy nad věcí a hned začal zdravit fanoušky. I přesto se jeho sen o 4. vítězství nerozplývá, Spiderman se chce do Indy příští rok vrátit. V rozhovoru pro americkou televizi pronesl slova: „Rogere, prosím, musím se vrátit!“

Rossi po restartu z pátého místa proklouzl na třetí po dalším z jeho skvělých manévrů, když Ryana Hunter-Reaye a také Simona Pagenauda předjel vnější stopou. Vítěz 100. ročníku Indy 500 fanoušky rozhodně nenudil.

Další, již šestá žlutá fáze, přišla ve chvíli, kdy Sage Karam narazil do zdi. Silou nárazu se pravé zadní kolo odrazilo přes celou šířku tratě až k vnitřní ochranné bariéře. Servià (Scuderia Corsa), Kimball (Carlin), Wilson (Andretti Autosport) a Veach (Andretti Autosport) zajeli předčasně do boxů.

Po restartu se Will Power dostal na první místo před Eda Carpentera, který se musel začít bránit útokům Alexandera Rossiho ze třetího místa.

Andretti a Newgarden zajeli na svou poslední plánovanou zastávku ve 170. kole, Power zajel o kolo později, Hunter-Reay a Kanaan udělali to samé ve 172. kole. Poté ještě následovali Carpenter a Rahal (173. kolo), Rossi (174. kolo) a Pagenaud (175. kolo).

V tu chvíli byl na první místě Oriol Servià před Stefanem Wilsonem, Jackem Harveym (SPM), Scottem Dixonem a Zacharym Clamanem De Melou. Ti všichni potřebovali ještě jednu žlutou fázi, pokud měli dojet až do konce bez zastávky pro palivo.

Té se dočkali ve 188. kole, Tony Kanaan s číslem 14 bohužel havaroval, roztočil se, jako mnoho dalších, ve 2. zatáčce. Zelená fáze přišla ve 194. kole, do konce zbývalo 7 kol. Wilson a Harvey okamžitě předjeli Serviu a začali si budovat menší náskok ve vedení.

Will Power ze čtvrtého místa brzy získal třetí místo, Oriol Servià poté své snažení vzdal a zajel do boxů. Wilson, mladší bratr zesnulého Justina Wilsona, neměl daleko ke svému triumfu v Indianapolis.

Power začal zrychlovat, ale nemusel – ve 197. kole zamířili jak Stefan Wilson, tak Jack Harvey, do boxů. Will Power tak zůstal ve vedení s 2,2sekundovým náskokem na druhého Eda Carpentera.

Do cíle 102. ročníku Indianapolis 500 dorazil jako první Will Power před Edem Carpenterem a Scottem Dixonem. Nejrychlejším nováčkem se stal Robert Wickens (SPM), který i přesto, že nebyl většinu závodu vidět, dojel na krásném 9. místě.

Pro tým Rogera Penskeho je to první vítězství v Indianapolis od triumfu Juana Pabla Montoyi v roce 2015, kde právě s letošním vítězem, Willem Powerem, sváděl tvrdý souboj o vítězství. Will Power se také stal prvním Australanem, který v Indianě na slavném obdélníku zvítězil.

Legendární závod v Indianapolis opět nezklamal, nyní se závodníci přemístí do Detroitu, kde během příštího víkendu odjedou dva závody.

(Tabulku výsledků doplníme...)

Štítky: IndyCar

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.