IndyCar: Akcemi nabitou Long Beach GP vyhrál Alexander Rossi

16. dubna 2018, 18:42 | Petr Čermák
Ilustrační fotografie - IndyCar: Akcemi nabitou Long Beach GP vyhrál Alexander Rossi

Bývalý jezdec Formule 1 Alexander Rossi se včera parádně předvedl během GP Long Beach, která je mimo jiné nazývána také jako „americké Monako“. Pro 26letého Američana je to již třetí vítězství v IndyCar, mezi které se kromě loňské výhry ve Watkins Glen řadí také titul šampióna Indy 500 z roku 2016.

Už sobotní kvalifikace naznačila, že mladý Američan bude velice těžkým soupeřem, který se nenechá snadno porazit. S náskokem 35 setin vteřiny před druhým Willem Powerem z týmu Penske získal svou druhou pole position. Do druhé řady se kvalifikovali Simon Pagenaud z týmu Penske a Scott Dixon z týmu Chip Ganassi Racing. Třetí řadu obsadil Graham Rahal ze stejnojmenného týmu před úřadujícím šampiónem z týmu Penske, Josefem Newgardenem.

Hned po startu se podařilo Rossimu lehce poodjet, zatímco Power reagoval na zelené vlajky trochu opožděně a místo souboje o první místo se musel bránit útokům zezadu. Na venkovní linii před nájezdem do první zatáčky došlo ke kontaktu, když Graham Rahal narazil do Simona Pagenauda. Tento manévr poslal Francouze do zdi a okamžitě ho vyřadil ze závodu.

Okamžitě byly vyvěšeny žluté vlajky a na trati se objevil pace car (americký výraz pro safety car – pozn. red.) Rahal se dokázal dostat na třetí místo za Rossiho s Powerem, ale brzy dostal penalizaci průjezdu boxem za způsobenou nehodu. Hunter-Reay z týmu Andretti Motorsport měl také divokou chvilku, když zezadu vrazil do Scotta Dixona. Američan musel zajet do boxů pro výměnu předního křídla.

Před obnovením závodu byla situace v první pětce následující: Rossi, Power, Dixon, Newgarden, Hinchcliffe (Schmidt Peterson Racing).

Po restartu v 7. kole se na 7. místo před nováčka Roberta Wickense z týmu Schmidta Petersona dostal velezkušený Tony Kanaan jezdící za tým A. J. Foyta. Mezitím si Rossi polepšil a svůj náskok na druhého Powera navýšil na 3,5 vteřiny.

V 11. kole se Hinchcliffe dopustil chyby a umožnil tak Sébastienu Bourdaisovi (Dayle Coyne Racing) dostat se na páté místo. Hinchcliffe se nakonec propadl až na deváté místo. Tato chyba nakonec navedla Hinchcliffa ke změně strategie na tři zastávky, stejně jako se rozhodli Graham Rahal a Ed Jones z týmu Chipa Ganassiho.

O dvě kola později do boxů zavítal Josef Newgarden. Nebyl jediným, ke svým mechanikům zavítal také Matheus Leist z týmu A. J. Foyta.

Díky strategii tří zastávek se v boxech mohl Hunter-Reay rychle posouvat vpřed. V 15. kole již byl v nejlepší desítce. V 17. kole, kdy jezdil na osmém místě, zajel Tony Kanaan ke svým mechanikům.

Hunter-Reay doslova létal a brzy se dostal před týmového kolegu Zacha Veache. Tím stíhací jízda neskončila, rychle se blížil také k dalšímu z nováčků, Jordanu Kingovi z týmu Eda Carpentera.

Mezitím na prvních příčkách provoz jezdců okolo pozadu umožnil druhému WIllu Powerovi udržovat rozdíl mezi ním a vedoucím Rossim na necelých 3,5 vteřinách. Na třetím místě jedoucí Dixon ztrácel 1,5 vteřiny.

Ve 24. kole byl nováček Robert Wickens na pátém místě se ztrátou 7 vteřin na čtvrtého Sébastiena Bourdaise. V tomto kole také zajel do boxů, ale nezdálo se, že by zastávka byla plánovaná, kromě výměny pneumatik neznělo auto tak, jak by mělo, na voze se ocitly problémy s převodovkou. Bohužel, dlouho po návratu na trati nezůstal, ihned o kolo později zajel znova do boxů.

O kolo později si pro výměnu pneumatik a doplnění paliva dojel vedoucí Alexander Rossi. Jednalo se o velice rychlou a bezproblémovou zastávku. Rossiho následovali také Marco Andretti z týmu Andretti Motorsport a Max Chilton z týmu Carlin. Ve vedení se na nějakou chvíli ocitl Will Power před Scottem Dixonem a Sébastienem Bourdaisem. Teoreticky se z jejich strany mělo jednat o strategii dvou pit stopů.

Jordan King, jeden z vedoucích jezdců, kteří ještě do boxů nezajeli, navštívil své boxové stání ve 28. kole. Power ve vedení sice ztrácel kvůli provozu, ale i přesto zajel až o kolo později. Jeho rozhodnutí následovali také Dixon a Bourdais.

Tým Chipa Ganassiho odvedl lepší práci a Scotta Dixona odbavili dříve než Sébastiena Bourdaise, právě proto se Australan dostal před Francouze. Power byl velice brzy předjet Newgardenem na zahřátých pneumatikách. Ve vedení se ocitl Hunter-Reay, který zastavil o kolo později.

Alexander Rossi převzal zpět vedení a náskok navýšil na 8 vteřin před Scottem Dixonem, Josefem Newgardenem, Willem Powerem a Sébastienem Bourdaisem. V tuto chvíli se do boxů již potřetí podíval Graham Rahal (teprve podruhé z důvodu výměny pneumatik a doplnění paliva).

Sébastien Bourdais na rychlejší červeně označené směsi pneumatik překonal Willa Powera a získal 4. příčku. Stejný manévr zopakoval na Josefa Newgardena pouhé dvě kola později. O 8. místo bojovali Takuma Sato s Jordanem Kingem. Japonský šampión loňské Indy 500 se před mladého závodníka nakonec dostal. V 39. kole zajel Newgarden ke druhé zastávce v boxech.

V polovině závodu dokázal Scott Dixon stáhnout náskok Alexandera Rossiho na pouhé 4 vteřiny, ale stíhací jízdu přerušila žlutá fáze – Kyle Kaiser z týmu Juncos Racing skončil v únikové zóně na konci první zatáčky a potřeboval znovu nastartovat.

Tony Kanaan dokázal vjet do boxové uličky právě včas a z pátého místa klesl na výjezdu na desáté.

Rossi po restartu dokázal ujíždět, důvodem byly tři vozy o kolo zpět, které zůstaly mezi ním a Scottem Dixonem na druhém místě. Hlouběji v poli se ovšem nedařilo Hunter-Reayovi, který po kolizi s Takumou Satem musel znovu zajet do boxů, na jeho voze došlo k defektu zadní pneumatiky. Pit stop odsunul Hunter-Reaye na 19. příčku.

Ve 48. kole předvedl Sébastien Bourdais nejkrásnější manévr včerejšího dne a tento útok se s jistotou bude moci ucházet na konci sezóny o cenu „manévr roku“. Scott Dixon měl problém dostat se před jednoho z o kolo zpět jedoucích závodníků. Bourdais předjel oba po vnější straně, a ještě před nájezdem do první zatáčky změnil směr jízdy, šel později na brzdy, a předjel vpravo jedoucího Matheuse Leista.

Francouz sice získal druhou příčku, ale o tu byl rychle připraven vedením závodu. Sébastien Bourdais předjel Scotta Dixona ve chvíli, kdy obě jeho pravá kola přečnívala přes závodní trať mimo povolenou zónu. Australana před sebe pustil, ale o chvilku později se před něj opět dostal.

Tým Alexandera Rossiho využil příležitosti navýšeného náskoku díky nucenému prohození pozic mezi Dixonem a Bourdaisem a s náskokem 7 vteřin zajel do boxů na konci 56. kola. Will Power zajel před svým pit stopem v 59. kole několik velice rychlých kol, stejně jako Jordan King, kterému se v Long Beach velice dařilo.

Opět však nastal problém, byla vyvěšena žlutá vlajka a na trať vyjel pace car. Viníkem zpomalení byl tentokrát Zachary Claman De Melo, který naboural do zdi a nemohl pokračovat v závodě. To znamenalo problém pro Scotta Dixona a Sébastiena Bourdaise, jelikož během žluté fáze zajeli do boxů, které byly podle vedení IndyCar zavřené.

Tým Chipa Ganassiho se rozhodl Dixona odbavit, zatímco u Dayla Coyna nechali Bourdaise projet boxem a zajet teprve ve chvíli, kdy bude pit lane otevřena.

Jakmile dalo vedení závodu povolení k opětovnému zajíždění do boxové uličky, plno jezdců okamžitě využilo příležitosti. Mezi nimi byl Newgarden, Kanaan, Bourdais, Hinchcliffe a Jack Harvey ve voze Michael Shank Racing. Bohužel pro Jordana Kinga, jeho slibně rozjetý závod v Long Beach ovlivnily brzdy, které přestaly fungovat tak, jak měly. V závodě ale pokračovat mohl.

Před restartem vedl Rossi před Dixonem, Powerem, Jonesem a Veachem. Josef Newgarden byl v tu chvíli až na 9. místě, Sébastien Bourdais byl 11. V 66. kole dostal Dixon penalizaci průjezdu boxy za provedení nepovolené zastávky v boxech ve chvíli, kdy byla pit lane uzavřena. Tuto penalizaci naplnil v 68. kole, zatímco Newgarden vybojoval osmé místo a o dvě kola později překonal Rahal Andrettiho, čímž získal páté místo.

17 kol do konce vedl Rossi před Powerem, ale náskok 2,4 vteřin, který Američan na jezdce týmu Penske měl, zůstával pořád stejný. V poslední zatáčce se pokoušel Jordan King vrátit zpět mezi špičku startovního pole, ale jeho manévr na Hinchcliffa byl přehnaný, neubrzdil to a vrazil zezadu do Sébastiena Bourdaise, který skončil v hodinách.

Opět se objevila žlutá fáze, tentokrát dalo ředitelství závodu pokyn jezdcům o kolo vpřed projet boxy, aby nepřekáželi lídrům závodu v boji o vítězství. Po zajetí pace caru do boxů a opětovnému restartování, Rossi udržel vedení před druhým Powerem. Třetí Jones se ovšem musel začít bránit čtvrtému Veachovi.

O pár pozic vzad se Newgarden vrátil zpět před Kanaana, který na úřadujícího šampióna úspěšně zaútočil po zajetí pace caru zpět do boxů. Kimball na Carlinu ztratil svou 9. příčku poté, co byl předjet Jamesem Hinchcliffem.

Ke konci se snažil Will Power vyždímat z vozu co nejvíce výkonu mu zbývalo, ale Alexander Rossi si vedení bezpečně střežil. V cíli byl rozdíl mezi prvními dvěma 1,241 sekundy.

Pódiové příčky doplnil Ed Jones, který získal své první pódium za tým Chipa Ganassiho. Čtvrtý skončil nováček Zach Veach před pátým Rahalem, šestým Andrettim, sedmým Newgardenem, osmým Kanaanem, devátým Hinchcliffem a desátým Kimballem. Sébastien Bourdais dojel až jako 14.

V poháru šampionátu došlo k několika změnám. Po třech pódiích a nyní i po vítězství se do čela pořadí dostává Alexander Rossi s 22bodovým náskokem na Josefa Newgardena. Graham Rahal je třetí s 5bodovým náskokem na čtvrtého Bourdaise.

Nejvýše umístěným nováčkem je stále Robert Wickens (dvanáctý), ale ten po dvou nešťastných závodech v Saint Petersburgu a nyní i v Long Beach není o tolik vpředu před Zachem Veachem, který ztrácí pouhých 5 bodů.

Další závod se jede již tento týden v Alabamě na okruhu Barber Motorsports Park. 

Pozice Jezdec Tým Ztráta Body
1 Alexander Rossi Andretti Autosport Vítěz/85 kol 54
2 Will Power Team Penske 1.2413 41
3 Ed Jones Chip Ganassi Racing 9.2906 35
4 Zach Veach (R) Andretti Autosport 10.1050 32
5 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing 10.7466 30
6 Marco Andretti Andretti Herta Autosport 11.5513 28
7 Josef Newgarden Team Penske 12.2175 26
8 Tony Kanaan A. J. Foyt Enterprises 16.1048 24
9 James Hinchcliffe Schmidt Peterson Motorsports 16.4757 22
10 Charlie Kimball Carlin 17.0119 20
11 Scott Dixon Chip Ganassi Racing 17.3331 19
12 Jack Harvey (R) Michael Shank Racing with SPM 18.3469 18
13 Matheus Leist (R) A. J. Foyt Enterprises 18.7729 17
14 Sébastien Bourdais Dale Coyne Racing 18.9443 16
15 Spencer Pigot Ed Carpenter Racing + 1 kolo 15
16 Kyle Kaiser (R) Juncos Racing + 1 kolo 14
17 Max Chilton Carlin + 1 kolo 13
18 Jordan King (R) Ed Carpenter Racing + 1 kolo 12
19 Gabby Chaves Harding Racing + 2 kola 11
20 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport + 4 kola 11
21 Takuma Sato Rahal Letterman Lanigan Racing + 11 kol 9
22 Robert Wickens (R) Schmidt Peterson Motorsports + 12 kol 8

23

Zachary Claman De Melo (R) Dale Coyne Racing + 27 kol 7
24 Simon Pagenaud Team Penske - 6

Další články

Komentáře

Žádné příspěvky nenalezeny.