F2 v Bahrajnu: Bude sezona 2018 velkým duelem Norrise s Markelovem?

F2 v Bahrajnu: Bude sezona 2018 velkým duelem Norrise s Markelovem?

Do prvního podniku sezony 2018 vyrazila Formule 2 v arabském Bahrajnu. V kvalifikaci a v
sobotním hlavním závodě se prosadil junior McLarenu Lando Norris, zatímco nedělní sprint
vyhrál úřadující vicemistr Arťom Markelov. Oba závody předvedly velký sport plný
předjíždění – bohužel před prázdnými tribunami. Český tým Charouz opustil dějiště svého debutu ve Formuli 2 bez bodů.

Trénink a kvalifikace:
Ve volném tréninku se za lehkého větru a tepla prosadil překvapivě nováček Arjun Maini.
Indický jezdec stáje Trident byl o 5 setin rychlejší, než vycházející hvězda McLarenu Lando
Norris a jeho kolega z týmu Trevora Carlina, Sergio Sette Camara. Prvních 16 se vešlo do
jediné sekundy, přičemž se jezdcům české organizace Charouz příliš nedařilo: Ital Fuoco zajel
9. a Švýcar Deletraz pouze předposlední čas.

O postavení na startu se jelo až večer za umělého osvětlení. V půlhodinové kvalifikační
session za chladnějších podmínek nové přeplňované Dallary-F2 pochopitelně zrychlily. Při
první sérii pokusů o optimální kolo toho nejlépe dokázal využít George Russell (ART). Junior
Mercedesu vypálil po dvou zahřívacích kolech na trať v poušti čas, který byl o setinu
rychlejší, než výkon Alexandra Albona (DAMS). Do čtyř desetin se za nimi vešli ještě Sette
Camara (Carlin), Norris (Carlin), Maini (Trident) a Deletraz (Charouz). Pneumatiky „Pirelli-
soft“ nedovolily ani po několika pomalejších „chladících kolech“ druhý rychlý pokus a téměř
kompletní pole proto poté zavítalo do boxů k výměně na čerstvou sadu.

12 minut před koncem session se špička vydala znovu na trať a vytáhlý Angličan Russell
hned znovu předvedl svou třídu, když se dokázal o 5 desetin zlepšit. Na jeho pole position
jako první zaútočil Němec Maximilian Günther, zajel ale jen 2. čas. Brzy poté se do první
startovní řady posunul Russellův týmový kolega Jack Aitken. Oba jezdci francouzké stáje
ART nyní museli čekat na útoky soupeřů, především jezdců týmu Carlin. První z nich, Sette
Camara se skutečně dokázal posunout na 2. místo před Aitkena. 5 minut před koncem vyjeli
na měřené kolo i zkušený Albon a „wonderboy“ Norris. Anglo Thajec nejdříve Albon zajel 2.
čas a úřadující mistr Evropy F3 Lando Norris vykouzlil hned po něm na asfalt nový nejlepší
čas vůbec! Mezi jezdci, kteří se dokázali v posledních minutách rozhodně zlepšit, byli i 4.
Nyck de Vries (Prema) Charouzův pilot Louis Deletraz, který zajel na 5. startovní místo a
Japonec Fukuzumi, jenž si zapsal dobrý 7. čas.

Do první startovní řady tedy v sobotu směli vyrazit Britové Norris s Russellem, před Albonem
s De Vriesem, Deletrazem a Sette Camarou, Japonci Fukuzumim s Makinem a Aitkenem
s Güntherem. Charouzův druhý jezdec Fuoco si zapsal jen 11. čas. Mezi poražené patřili
v pátek večer i zkušený Luca Ghiotto (12.), bývalý pilot F1 Roberto Merhi (13.), vítěz
volného tréninku Maini (14.) a úřadující vicemistr F2 Arťom Markelov (17.).

Výsledek kvalifikace F2 v Bahrajnu:
1 Lando Norris Carlin 1m41.761s 10
2 George Russell ART Grand Prix 0.062s 10
3 Alexander Albon DAMS 0.089s 10
4 Nyck de Vries Pertamina Prema Theodore Racing 0.119s 11
5 Louis Deletraz Charouz Racing System 0.413s 9
6 Sergio Sette Camara Carlin 0.460s 11
7 Nirei Fukuzumi BWT Arden 0.485s 10
8 Tadasuke Makino RUSSIAN TIME 0.503s 10

9 Jack Aitken ART Grand Prix 0.521s 11
10 Maximilian Gunther BWT Arden 0.575s 9
11 Antonio Fuoco Charouz Racing System 0.581s 11
12 Luca Ghiotto Campos Vexatec Racing 0.653s 9
13 Roberto Merhi MP Motorsport 0.662s 11
14 Arjun Maini Trident 0.676s 9
15 Nicholas Latifi DAMS 0.686s 10
16 Ralph Boschung MP Motorsport 0.699s 10
17 Artem Markelov RUSSIAN TIME 1.055s 11
18 Santino Ferrucci Trident 1.057s 11
19 Sean Gelael Pertamina Prema Theodore Racing 1.255s 8
20 Roy Nissany Campos Vexatec Racing 1.589s 9

Sobotní závod:
Přesně 50 let po smrti velkého Jima Clarka, který zahynul 7. dubna 1968 při závodě F2
v Hockenheimu, vystartovala Formule 2 s novým monopostem a motorem do sezony 2018.
Mnohé napovídá tomu, že by se nadějný poleman Lando Norris mohl zařadit do dlouhé řady
výborných Britů putujících v Clarkových stopách.
18letý pilot týmu Carlin při tom má před očima jasný cíl – a to je kokpit McLarenu F1. Na
otázku, zda se mu nejlepším časem kvalifikace splnil velký sen, odpověděl naprosto střízlivě:
„Nemá to co dělat se sněním, ale s tvrdou prací celého týmu.“
Na startovní grid se na svého chráněnce přišel podívat i Zak Brown. Šéf McLarenu viděl
(společně s liduprázdnými tribunami) výborný start svého juniora: Úřadující mistr Evropy F3
Norris reagoval chladně a do první zatáčky dosprintoval s velkým náskokem. Za to Russell
svůj start pokazil a s protáčejícím náhonem ztratil 4 pozice. Z prvního kola se pole vrátilo
v pořadí Norris, Sette Camara, de Vries, Fukuzumi, Albon a Russell. Charouzova jednička
Deletraz držel dobrou 7. pozici.

Mnohem hůře se dařilo Merhimu a Markelovovi. Oboum odumřel na gridu motor – problém,
kterého se po zkušenostech z testů mnozí obávali.

Ve 2. kole se de Vries posunul na druhé místo a Russell předjel Albona. Hrdinové úvodních
kol ovšem byli Norris, který zbytku světa ujížděl o téměř sekundu na kolo a z boxů startující
Arťom Markelov: Jako vždy agresivní Rus byl po 5 kolech již 10.!

Po třetině závodu, tedy po 10 kolech měl lídr Norris náskok 9s na druhého de Vriese. Třetí
Sette Camara byl sekundu za Nizozemcem. Následujících 11 vozů jelo a bojovalo v pořadí
Albon, Russell, Fukuzumi, Deletraz, Markelov, Günther, Boschung, Makino, Ghiotto, Latifi,
Gelael a Aitken o každý centimetr de facto v zájemném závětří. Motorsport, jaký má být!

V následujících kolech ztrácel především de Vries na rychlosti a přišel o dvě místa. O poločas
se tedy mohl Trevor Carlin těšit z dvojitého vedení svých jezdců Norrise a Sette Camary,
zatímco byl Deletraz – následovén Russellem – prvním pilotem, který zavítal k výměně
pneumatik do boxů.

Lando Norris fasoval čerstvé obutí po 18 kolech. Stejně tak i zbývající jezdci nejlepší desítky.
Do poslední třetiny závodu se pak vrhli v následujícím pořadí: Norris hospodařil
s 12sekundovým náskokem na týmového kolegu Sette Camaru, za nimi bojovali o body
Russell, Albon, Deletraz, de Vries, Markelov, Gelael, Günther a Latifi. Osm kol před cílem
předjel Albon třetího Russella a juniora Mercedesu za sebou rychle nechal i senzační
Markelov. Rus se pak ihned vrhl na Anglo Thajce před sebou a převzal od něj krásným
manévrem na brzdě 3. místo. O něco dále za nimi vybojoval Boschung ve vnitro-švýcarském
duelu 9. místo od Deletraze. Charouzův jezdec poté vypadl z top10 a český tým zůstal při
svém debutu bez bodů.

Závěrečná kola zábavného závodu žila z duelu Sette Camary s Markelovem o druhé místo.
Mladý Brazilec nakonec dokázal týmu Carlin těsně zajistit úspěch stylu 1-2. Dobrý 4. dojel
Alexander Albon, který si zatím zaplatil pouze tento závod. Zbývající body si rozdělili
Russell, de Vries, překvapivý Gelael, Gütnther, Aitken a Boschung. Na Deletraze zbylo po
slibném začátku jen 13. místo, druhý Charouzův pilot Fuoco strávil celý závod na chvostu
pole a skončil 17.

Výsledek 1. závodu Formule 2 v Bahrajnu:
1 Lando Norris Carlin 31 57m46.206s
2 Sergio Sette Camara Carlin 31 8.321s
3 Artem Markelov RUSSIAN TIME 31 8.532s
4 Alexander Albon DAMS 31 9.349s
5 George Russell ART Grand Prix 31 13.947s
6 Nyck de Vries Pertamina Prema Theodore Racing 31 14.661s
7 Sean Gelael Pertamina Prema Theodore Racing 31 19.326s
8 Maximilian Günther BWT Arden 31 22.573s
9 Jack Aitken ART Grand Prix 31 28.559s
10 Ralph Boschung MP Motorsport 31 31.585s
11 Nicholas Latifi DAMS 31 35.514s
12 Luca Ghiotto Campos Vexatec Racing 31 44.273s
13 Louis Deletraz Charouz Racing System 31 49.429s
14 Santino Ferrucci Trident 31 55.424s
15 Arjun Maini Trident 31 57.453s
16 Roy Nissany Campos Vexatec Racing 31 1m27.436s
17 Antonio Fuoco Charouz Racing System 31 1m47.169s
18 Nirei Fukuzumi BWT Arden 31 1m50.462s
19 Tadasuke Makino RUSSIAN TIME 30 -1 kolo
– Roberto Merhi MP Motorsport 0 Nedojel

Nedělní sprint:
Pole-position nedělního sprintu patří tradičně osmému sobotního závodu a tak směl Němec
Maximilian Günther ve svém teprve druhém závodě F2 vyrazit z prvního místa. Za ním se za
arabského vedra seřadili Gelael, De Vries, Russell, Albon, Markelov, Sette Camara a vítěz
prvního závodu sezony, Lando Norris.

Gelael a Latifi ovšem byli mimo, ještě než zhasla červená světla: V neděli to byli oni, komu
při rozjezdu z dummy-gridu odumřely motory.
Když se pak skutečně odstartovalo, reagoval nejlépe Nyck de Vries (Prema). Nizozemec
provedl první zatáčkou Gunthera, Markelova, Sette Camaru, Norrise, Ghiotta, Boschunga a
Charouzova jezdce Deletraze. Tentokrát se nerozjeli Russell s Aitkenem (oba ART) a
Ferrucciho Trident-Dallara…

V 5. kole odsunul Markelov Günthera na 3. pozici a vydal se stíhat lídra De Vriese, který měl
3sekundový náskok. Po 10 kolech se tým Prema-Theodore uchýlil k nezvyklé taktice: De
Vries přijel měnit na svěží pneumatiky – přesně tak, jako před rokem Charles Leclerc,
kterému tato strategie tehdy vyšla. De Vries se na dráhu vrátil jako 13. s odstupem 29s na
Markelova. Po poločase, tedy po 12 kolech sprintu, vedl Markelov o 2s před Güntherem,
kterému v sekundových odstupech násedovali Sette Camara, Norris, Ghiotto a Boschung.

Český tým Charouz použil podobné strategie, jako Prema, protože i Deletraz s Fuocem měnili
obutí. De Vries poté letěl po dráze v Šakíru mnohem rychleji, než konkurence. 5 kol před cílem již
byl 6. a na Markelovův náskok stáhl na 12s. Zvláště druhý Günther měl závěrem problémy
s kvalitou pneumatik a oba vozy stáje Carlin ho těsně před koncem dotáhly. Následoval
fantastický boj o 2. místo, při kterém se oba týmoví kolegové Carlinu do sebe tak „zakousli“,
že Günther nakonec obhájil svou pozici. Němec dojel o 2,1s za vítězným Arťomem
Markelovem. De Vries skončil v Norrisově závětří jako 5., zbývající bodovaná místa si ve
foto-finiši rozdělili Ghiotto, Boschung a Fukuzumi. Louis Deletraz propásl první bod pro tým
Charouz jen o 6 desetin jako 7., jeho kolega Fuoco dojel na 12. pozici.
Šampionát Formule 2 pokračuje koncem dubna v Baku.

Výsledek sprintu F2 v Bahrajnu:
1 Artem Markelov RUSSIAN TIME 23 42m42.161s
2 Maximilian Günther BWT Arden 23 2.105s
3 Sergio Sette Camara Carlin 23 3.803s
4 Lando Norris Carlin 23 5.043s
5 Nyck de Vries Pertamina Prema Theodore Racing 23 10.265s
6 Luca Ghiotto Campos Vexatec Racing 23 15.696s
7 Ralph Boschung MP Motorsport 23 23.511s
8 Nirei Fukuzumi BWT Arden 23 24.582s
9 Louis Deletraz Charouz Racing System 23 25.194s
10 Nicholas Latifi DAMS 23 25.687s
11 Roberto Merhi MP Motorsport 23 25.804s
12 Antonio Fuoco Charouz Racing System 23 26.638s
13 Alexander Albon DAMS 23 31.759s
14 Arjun Maini Trident 23 36.793s
15 Roy Nissany Campos Vexatec Racing 23 43.989s
16 Sean Gelael Pertamina Prema Theodore Racing 23 57.845s
17 Tadasuke Makino RUSSIAN TIME 23 1m03.819s
18 Jack Aitken ART Grand Prix 23 1m39.757s
19 George Russell ART Grand Prix 22 -1 kolo
20 Santino Ferrucci Trident 22 -1 kolo

Sdílejte na:
Zavřít