Mercedes vysvětluje svůj systém výkonnostních módů

Mercedes vysvětluje svůj systém výkonnostních módů

Lewis Hamilton v Austrálii označil nejvýkonnější nastavení pohonné jednotky jako „párty mód“, načež ve třetí části kvalifikace rozdrtil konkurenci rozdílem šesti desetin sekundy. Kolem tématu se tak znovu rozvířily diskuze.

Mercedes rámcově popisuje, jakým způsobem fungují výkonnostní módy jeho pohonné jednotky. Jejich použití se promítá do přímé rychlosti na závodní dráze, týmy tímto způsobem balancují mezi maximální výkonností pro kvalifikaci nebo start a úsporným režimem pro méně vypjaté fáze závodu.

Velká debata se rozpoutala kolem kvalifikačního módu Mercedesu, který obhájce titulu Lewis Hamilton označil jako „párty mód“, přičemž podotkl, že letos by v podání jeho týmu mohl být vůbec nejlepší.

Ferrari a Red Bull Mercedesu stačily v prvních dvou částech kvalifikace, v té třetí však Hamilton všem sebral vítr z plachet, když vybojoval pole position rozdílem 0,6 sekundy. Brit tvrdil, že nastavení pohonné jednotky bylo stejné jako v předchozích částech kvalifikace, šlo zkrátka o velmi povedené kolo. Mercedes však v minulosti nejednou výrazně zrychlil právě mezi Q2 a Q3, pro mnohé tak zůstalo otázkou, zda byl v Melbourne režim skutečně stejný.

Mercedes přichází s vysvětlením, že má odlišné výkonnostní režimy připravené pro svoji jednotku podle toho, v jaké fázi závodního víkendu se nachází, ať už se jedná o volné tréninky, kvalifikační bitvu s časem nebo samotný závod. Použití toho nejvýkonnějšího módu se však podle týmu liší v závislosti na „konkurenčním kontextu“, někdy jej proto použije v celé kvalifikaci, jindy pouze pro její závěrečnou část.

PARTY MODE: Engaged
.#f1 #formula1 #lewishamilton #australia @LewisHamilton pic.twitter.com/tTLsCPKCAX

— BostonBestEats (@BostonBestEats) 24. března 2018

Současné hybridní pohonné jednotky sestávají ze spalovacího motoru, turbodmychadla, dvou motorgenerátorů (MGU-K a MGU-H), řídicí elektroniky a úložiště energie. Jednotlivé komponenty přitom mohou být nastaveny rozdílně, například výkonnost spalovacího motoru je možné ovlivnit množstvím paliva vstřikovaného do spalovací komory nebo změnou časování zapalování. Stejně tak je možné změnit způsob, jakým motorgenerátory hospodaří s rekuperovanou energií. Pro nejlepší výkonnost je žádoucí v maximální míře využít elektrické energie nastřádané v akumulátoru (anglicky tzv. „deployment“ – pozn. redakce).

Mercedes používá tři základní výkonnostní režimy, které se liší zmiňovaným nastavením jednotlivých částí pohonné jednotky a jejich vzájemného sladění. Právě to je velkou alchymií v současné éře hybridního pohonu. Týmy musí nalézt správnou harmonii pro spoustu jízdních režimů, ať už se jedná o účinnou rekuperaci, maximální rychlost v kvalifikaci nebo režim zajišťující optimální spotřebu a zatížení pohonné jednotky s ohledem na její životnost, která letos musí být ještě delší.

Oba jezdci týmu z Brackley se v Albert Parku potýkali s přehříváním pohonné jednotky, Mercedes proto vysvětluje, že snížení výkonu v rámci jejich závodního režimu pomohlo situaci zvládnout. Stejné taktiky se využívá například během fází za safety carem, aby se snížilo zatížení pohonné jednotky a jednotlivé komponenty se mohly lépe zchladit.

Overall, this weekend has been positive. Congrats to Seb and the guys in red, today they did the better job and we go back to the drawing board. We still have great pace and are looking forward to putting all of the learnings to the test in Bahrain #AusGP #F1 @MercedesAMGF1 pic.twitter.com/B2KPiQvYW3

— Lewis Hamilton (@LewisHamilton) 25. března 2018

Hamilton a týmový kolega Valtteri Bottas mají pro sezónu 2018 znovu omezenější počet kilometrů, na kterém smějí pohonnou jednotku namáhat v režimu maximální výkonnosti s ohledem na to, že letos už musí každý jezdec vystačit se třemi motory a pouze dvěma od každého motorgenerátoru na sezónu.

Tento limit v použití výkonnějšího režimu je popsán ve „fázovém dokumentu“, jak jej Mercedes sám nazývá, který definuje, v jakých rozmezích smí ať už jeho vlastní tovární tým, nebo zákaznické stáje Force India a Williams pohonné jednotky během závodního víkendu používat.

Mercedes dodává, že velkou zkouškou bude Velká cena Ázerbájdžánu, nebo městský okruh v Baku se vyznačuje dlouhými rovinkami a místy, kde se prudce akceleruje na výjezdech z pomalých zatáček. Bude se tedy jednat o tzv. „power-sensitive“ trať (okruh, kde je dominantním faktorem výkon pohonné jednotky). Na takových tratích se totiž může během sezóny lámat chleba z pohledu spolehlivosti ruku v ruce s aktuální výkonností, což může ve finále rozhodnout bitvu o titul.

Sdílejte na:
Zavřít