Podle Surera bude McLaren čtvrtým nejsilnějším týmem, Halo přirovnal k záchodovému prkénku

Podle Surera bude McLaren čtvrtým nejsilnějším týmem, Halo přirovnal k záchodovému prkénku

Marc Surer je známý svými přímočarými názory. Tentokrát si vzal v rozhovoru s německým portálem speedweek.com na mušku mezinárodní automobilovou federaci kvůli ochrannému systému Halo.

Technická pravidla pro letošní rok zůstala stejná, tudíž jsou vozy víceméně identické k těm loňským. Podle 66 letého Švýcara můžeme očekávat, že vzhled monopostů se do úvodního podniku sezóny ještě změní.

 „Co se týká aut samotných, překvapení jsme viděli zřídka. Je to díky tomu, že máme nadále stabilní pravidla,“ odhalil své první dojmy z nových monopostů. Ať už se jedná o vzhled nebo funkcionalitu nosu, tak jeho jasným favoritem je Mercedes. Připomíná, že navzdory stejným pravidlům byly zúženy na bočnicích vzduchovody.Ačkoliv si není jistý, jaký princip se prosadí, tak v jednom si je jistý stoprocentně, a sice že od sebe budou stáje kopírovat: „Bude to zajímavé. Jsem si jistý, že už během testů tady ve Španělsku a potom do prvního závodu v Austrálii se dočkáme množství novinek.“

Všichni byli zvědaví, s jakým zbarvením přijde Sauber, který nově uzavřel partnerství s navrátilcem do královny motorsportu Alfou Romeo. Bylo téměř jisté, že vůz už nebude modro-žlutý, jak bylo zvykem v posledních letech. A opravdu se tak stalo. Stáj z Hinwilu odhalila vůz v kompletně odlišném „ohozu“. Zvolili svěží červeno-bílou kombinaci.

„Ano, Sauber,“ reagoval Surer na otázku, zda je nějaké auto, které mu padlo do oka. „V posledních letech jsem měl pocit, že Švýcaři za konkurencí technicky zaostávají. Teď mají konečně moderní auto. Také je fajn vidět na palubě Alfu Romeo coby partnera a že získali nového sponzora.“

McLaren se v posledních letech trápil. Tři roky paběrkoval na chvostu startovního pole kvůli nespolehlivému a výkonem strádajícímu motoru od Hondy. Surer věří, že díky novému dodavateli, Renaultu, se dostane skupina z Wokingu opět na výsluní, nebo alespoň za nejlepší trojku: „Díky Renaultu musejí být letos čtvrtou silou za nejlepšími třemi top týmy – Mercedesem, Ferrari a Red Bullem.

Dále tvrdí, že McLaren vloni jezdil s identickým nastavením, které bylo typické pro Red Bull. Nicméně mělo to své mouchy: „Bylo to dobré pro motor v zatáčkách, avšak špatné pro nejvyšší rychlost, takže na Hondu nadávali. Nyní to stále působí tak, že je auto nastaveno perfektně, jen budou nadávat na Renault.“

„Zajímavé na tom je, že Red Bull na to šel se stejným motorem od Renaultu opačně a snížili zadní nápravu, aby získali rychlost na rovinkách.“

Rodákovi z Arisdorfu hlava nebere, jak je možné, že jsou letošní vozy ještě ošklivější, než ty v roce 2014.

„V roce 2014 jsme přeci měli ptakopysčí nosy, pamatuješ si? A teď FIA dokázala opět vytvořit takové pravidlo, že máme opravdu ošklivá auta,“ naráží na svatozář, pro kterou našel opravdu nelichotivé přirovnání: „Na všech autech máme závodové prkénko!“

Ovšem tomuto „záchodovému prkénku“ se dalo předejít, kdyby se další verze ochrany hlavy, tzv. aeroscreen, nezavrhla dříve, než se stihla pořádně otestovat. Otázkou je, zda se to vůbec dá označit za test… Dvě kola opravdu nestačí. FIA na to však měla odlišný názor.

„Ne! Podle mě nebylo řešení ‚štítu‘ vyzkoušeno seriózně,“ rozčiluje se a tvrdí, že FIA použila Vettelovu nevolnost při testu štítu jako obranu a důvod pro nasazení svatozáře. „Sebastian Vettel odjel v Anglii dvě kola a oznámil, že se mu není dobře. A to bylo vše. Toto bylo alibi pro ospravedlnění Halo. U aeroscreenu Red Bullu řekli, že neobstála zátěžové testy. Ale jak často se uvolní kolo a letí proti vám rychlstí 200 km/h?“

Aeroscreen očividně není špatným řešením, jinak by jeho obdobu v americké závodní sérii IndiCar nezavedli. „Jednoznačně. Ochranné sklo je z estetického hlediska řešení, se kterým dokážou fanoušci žít lépe,“ uzavřel bývalý komentátor Sky Deutschland.

Sdílejte na:
Zavřít