Zátěžové testy ochranného systému Halo, který bude od letošní sezóny povinný, popsali někteří zúčastnění jako „hodně strašidelné“. Důvodem je extrémní zatížení, které na kokpit vozu F1 působilo.
Jelikož byl systém Halo zaveden povinně, způsobil mnoha týmům vrásky na čele. Každý tým musí se svým vozem před sezónou projít nárazovými testy FIA, včetně vertikálního testu, kde na vůz působí síla o hodnotě 116 kN.
Minulý týden popsal svou zkušenost se zátěžovými testy také technický ředitel Mercedesu James Allison, který se nechal slyšet, že svatozář (český překlad pro „halo“ – pozn. red.) dokáže absorbovat tak velké síly, že kdybyste na ní postavili londýnský dvoupatrový autobus, tak ho bez problémů udrží.
Matt Morris z McLarenu uznal, že ho testy překvapily a dodal, že tým musel pozměnit část svého šasi po prvních nepovedených pokusech.
„Byla to výzva,“ řekl Morris o nárazových testech. „Zatížení jsou doopravdy hodně velká. Věděli jsme, že se bude jednat o výzvu, a proto jsme investovali hodně peněz a času do zkušebních testů.“
„Samozřejmě, že kvůli tomu nebudete stavět celé šasi, postavili jsme jen některé části, na které jsme nasadili makety systému Halo, v některých případech jen malé části a někdy kompletní systém, a testovali jsme, jak se ochrana hlavy zachová.“
„Objevili jsme některé problémy, ale naštěstí jsme začali brzo, takže se šasi stihlo přepracovat.“
„Bylo to těsné,“ reagoval přímo na testy FIA. „Nechci říct, že jsme prošli bez jakýchkoliv problémů. V několika případech jsme zatajili dech, hlavně během statického testu, kdy na vůz v šikmém úhlu působila síla přirovnatelná k londýnskému autobusu.“
„Když sledujete ten test, je to hodně strašidelné, jak neskutečně velké síly na vůz působí.“
Morris také řekl, že by se nedivil, kdyby některé týmy měly problémy dostat se přes nárazové testy, jelikož byly v jejich případě hodně těsné.
„Zajímá mě, zda s tím někdo nebude mít nějaký větší problém,“ řekl. „Je to hodně těžký test, takže by mě nepřekvapilo, kdyby měl nějaký tým problém.“
„Doufám ale, že k tomu nedojde, chceme všechny potkat na předsezónních testech, ale byla to zajímavá výzva.“
Podle Morrise přijdou týmy s různými variacemi designu ochranného systému. Nejvíc rozdílů podle něj bude na zadních úchytech.
„Je mnoho způsobů, jak může Halo ve finále na jednotlivých vozech vypadat, takže je možné, že uvidíme několik rozdílů mezi jednotlivými týmy.“
„Halo je jednotné pro všechny týmy, ale jak bude do šasi vloženo, to už je na nás, takže kosmeticky to bude určitě u každého týmu trochu jinak.“
Aerodynamické vychytávky
Týmům bylo povoleno systém Halo doplnit o různé aerodynamické prvky. Šéf aerodynamického oddělení McLarenu Peter Prodromou si myslí, že by právě tahle možnost mohla přinést řadu zajímavých řešení, která by minimalizovala ztráty nasazení ochranného systému.
„Otevírá to mnoho cest, takže si myslím, že se objeví spousta odlišných aerodynamických řešení, na která se určitě zaměříme,“ řekl.
„Rozsah možných úprav je samozřejmě limitovaný, ale určitě je zde příležitost pro mnohé aerodynamiky, aby se předvedli a přišli se zajímavými řešeními.“