Formule E: V neděli se uskuteční nováčkovské testy

Formule E: V neděli se uskuteční nováčkovské testy

Kteří piloti se v nich představí?

Již dnes pokračuje čtvrtá sezona Formule E svým druhým podnikem, který se uskuteční v marockém Marrakeši. Půjde teprve o druhý závod v ulicích čtvrtého největšího města Maroka. Elektrický seriál si zde odbyl premiéru v prosinci 2016. Tehdy v závodě triumfoval Sebastien Buemi, který zde zaznamenal druhé z šesti prvenství, které si v minulé sezoně připsal. Druhé představení šampionátu bude okořeněno historicky prvním nováčkovským testem Formule E, který se bude konat v neděli, tedy den po závodě. Jeho startovní listina čítá dohromady dvacet jmen, mezi kterými najdeme jak mladé talentované závodníky, tak piloty s bohatými zkušenostmi z ostatních motoristických šampionátů včetně Formule 1. Podívejme se tedy na ni podrobněji.

Renault e.dams

Nejúspěšnéjší stáj šampionátu Renault e.dams, která vyhrála v hodnocení týmů ve všech dosavadních třech sezonách, nominovala do testů dva mladíky. Znamějším z dvojice je Alexander Albon. Thajský pilot dosáhl největšího úspěchu své kariéry v sezoně 2016, kdy se v šampionátu GP3 umístil hned za svým tehdejším týmovým kolegou a v současnosti pilotem Sauberu ve Formuli 1 Charlesem Leclercem a stal se tak vicemistrem série. Do druhého vozu francouzského týmu usedne Japonec Mitsunori Takaboshi, jehož nasazení je odměnou za loňský titul v japonské Formuli 3. Takaboshi okusil mimo jiné také japonský šampionát Super GT.

Audi Sport ABT Schaeffler

Stáj úřadujícího šampiona Lucase Di Grassiho Audi Sport ABT Schaeffler dá v testech příležitost nizozemskému pilotovi Nycku De Vriesovi, který patří do juniorského programu Mclarenu a v loňském roce absolvoval svou první sezonu ve Formuli 2, během které vystřídal dva týmy Rapax a Racing Engineering. Nejvíce se blýsknul v ulicích Monte Carla, kde dokázal vyhrát sprint a v celkovém pořadí se umístil sedmý. Patrně jeho nejzdařilejší sezonou byl ročník 2014, kdy dosáhl na titul mistra Formule Renault 2.0 v Eurocupu a zároveň také v alpském šampionátu. Jeho týmovým kolegou bude v testech Švýcar Nico Müller, který je stejně jako De Vries šampionem dvoulitrové Formule Renault. Müller v roce 2009 ovládl švýcarský šampionát této kategorie. Jeho poslední sezonou, kdy závodil ve formulovém šampionátu, byl rok 2013, ve které skončil se dvěma vítězstvími na páté pozici. Od roku 2014 závodí rodák z Thunu v německém šampionátu cestovních vozů DTM, kde skončil nejlépe v roce 2016. V této sezoně si dokonce dojel pro jedno vítězství. Müller si v loňské sezoně vyzkoušel také závody GT vozů, WEC a dokonce také světový šampionát v rallycrossu, kde se zúčastnil dvou podniku v barvách týmu dalšího pilota DTM Mattiase Ekströma a v lotyšské Rize se dokonce umístil na velmi solidní šesté pozici.

Mahindra Racing

Indický tým sází na zkušenější jezdce. Prvním pilotem bude Belgičan Sam Dejonghe. Dejonghe v loňské sezoně absolvoval v několika sériích závody GT a působil také v beneluxském šampionátu cestovních vozů TCR, ve které skončil na pátém místě a ve třech závodech dokázal zvítězit. Ve formulovém šampionátu se šestadvacetiletý pilot objevil naposledy v sezoně 2015, kdy absolvoval jeden v šampionátu MRF Challenge 2000. Vedle něj angažovala stáj Španěla Daniela Juncadellu, který je šampionem Formule 3 z roku 2012 a v letech 2013-2016 působil v DTM, kde se mu ovšem díru do světa udělat nepodařilo. Nejvíce se mu zadařilo v jeho premiérové sezoně 2013, když obsadil celkové šestnácté místo. Existuje ovšem šance, že se Španěl do německého mistrovství v letošní sezoně vrátí, neboť patří mezi kandidáty na volné místo po Robertu Wickensovi. Sezonu 2017 strávil Juncadella závoděním s GT vozy.

DS Virgin Racing

Tým Richard Bransona se testů zúčastní se dvěma nadějemi současného motorsportu, z nichž jeden má již zkušenost se závoděním ve Formuli 1. Tím je italský pilot Antonio Giovinazzi, který je členem juniorského programu Ferrari a v loňské sezoně Formule 1 zaskočil v úvodních dvou velkých cenách v Austrálii a v Číně za zraněného Pascala Wehrleina. Ferrari, které od letošní sezony bude úzce spolupracovat s týmem Sauber, jenž se tak stane v podstatě juniorským týmem stáje z Maranella, usilovalo o to, aby švýcarská stáj Giovinazziho angažovala na pozici závodního pilota vedle dalšího juniora Ferrari Charlese Leclerca. Sauber se ovšem rozhodl ponechat si Marcuse Ericssona a italský pilot bude v týmu působit „“pouze“ jako rezervní jezdec. Giovinazzi je vicemistrem GP2 z roku 2016, kdy jen o pouhých osm bodů podlehl současnému pilotovi Toro Rosso Pierre Gaslymu. Vyzkoušel si již také DTM, když v sezoně 2015 absolvoval za volantem Audi podnik na okruhu Moscow Raceway jako náhrada za suspendovaného Tima Scheidera. Giovinazziho v testech doplní Joel Eriksson. Švéd patřil v závěrečných dvou sezonách k elitě evropské Formule 3. Zatímco sezonu 2016 zakončil na pátém místě celkového pořadí, v loňské sezoně vybojoval titul vicemistra. Pro letošní sezonu se přesouvá z formulových šampionátů do DTM, kde se stane novou akvizicí BMW.

Techeetah

Ve vozech čínského týmu budou v neděli testovat dva zkušení piloti. Tím první je sedmatřicetiletý Francouz Frédéric Makowiecki, který má na svém kontě bohaté zkušenosti s GT vozy a působí ve WEC, kde spolu s Richardem Lietzem a Patrickem Piletem hájí barvy Porsche GT Teamu.V letech 2014 a 2017 se Makowiecki stal vicemistrem třídy LMGTE Pro. Další titul vicemistra získal roku 2012 v šampionátu GT1. Francouz získal rovněž dvě pódiová umístění v legendárním závodě 24 hodin Le Mans. Stalo se tak v roce 2012 a 2014. Zatímo před šesti lety skončil Makowiecki spolu Jaimem Melem a Dominikem Farnbacherem ještě ve voze Ferrari na druhé pozici v kategorii LMGTE Pro, v roce 2014 již za volantem Porsche, u kterého se střídal s Marco Holzerem a Richard Lietzem, dokončil závod na třetím místě. Francouzová poslední zkušenost s formulemi se datuje až k roku 2000, kdy působil ve francouzské Formuli 3. Spolu s Makowieckim bude pro Techeetah testovat James Rossiter. Čtyřiatřicetiletý Brit působil v loňské sezoně v japonském šampionátu Super GT, ve kterém obsadil pátou pozici a zúčastnil se také třech podniků WEC. Rossiter usedne do kokpitu formule poprvé od roku 2016, kdy závodil v japonské Super Formuli. Rossiter působil v minulosti také jako testovací jezdec Formule 1 a to ve stájích BAR(2005), Honda(2006,2008), Super Aguri(2007) a také ve Force Indii, kde působil jako testman v sezonách 2012 a 2013.

NIO Formula E Team

Druhý tým pocházející z nejlidnatější země světa nasadí do testů duo, které se v současnosti věnuje vytrvalostním závodům. Prvním nominovaným je Brit Harry Tincknell. Tincknell hájil v loňské sezoně barvy stáje Chipa Ganassiho ve WEC a se svým spolujezdcem Andym Priaulxem obsadil celkově třetí příčku mezi vozy kategorii LMGTE Pro. Tato britská dvojice ještě s Brazilcem Pipem Deranim uspěla také v Le Mans, kde po čtyřiadvacetihodinovém boji přijela do cíle na druhém místě. Naposledy si Tincknell zazávodil s formulí v roce 2013, ve které působil v evropské Formuli 3 a obsadil v ní páté místo. Druhým z dvojice je Švýcar Alexandre Imperatori.Imperatori závodil v uplynulé sezoně bez většího úspěchu s vozy GT v šampionátech Pirelli World Challenge a China GT Championship. Od jeho posledního působení ve formulových závodech uplynulo již sedm let. V roce 2011 závodil v japonské Formule Nippon(dnešní Super Formule).

MS&AD Andretti Formula E

U týmu Michaela Andrettiho se bude mísit zkušenost a talent. Zkušenost představuje Kanaďan Bruno Spengler, což je fanouškům motorsportu známé jméno, zejména fanouškům DTM. V tomto šampionátu totiž Spengler slavil v roce 2012 mistrovský titul. Spengler je součástí německé série již od roku 2005 a to velmi úspěšnou. Krom titulu před šesti lety se stal v sezonách 2006 a 2007 vicemistrem a sezony 2010, 2011 a 2013 jsou v jeho životopise zapsány bronzovým písmem. V loňské sezoně skončil v šampionátu až třináctý, když vyhrál pouze jeden závod na Norisringu. Podobně jako u Frédérica Makowieckého Spenglera čeká první zkušenost s formulí po velmi dlouhé době. Naposledy do ní usedl v roce 2004, kdy závodil v Euroserii Formule 3, kde se umístil celkově jako jedenáctý. Představitelem talentu je teprve sedmnáctiletý Colton Herta, který je synem bývalého pilota Indycar Bryana Herty. V loňské sezony skončil třetí v Indy Lights.

Dragon Racing

Stáj Dragon Racing dá v testech příležitost německému mladíkovi Maximilianu Güntherovi, který v sezonách 2016 a 2017 skončil v evropské Formuli 3 na bronzové příčce. Zatím není jasné, kde bude působit v letošním roce. Možnostmi je přestup do Formule 2, jejichž posezonních testů se zúčastnil se stájí Racing Engineering anebo do DTM, kde patří mezi kandidáty na volné místo po Robertu Wickensovi. Zde se ovšem jeho celosezonní angažmá nezdá příliš nepravděpodobné. Po rozchodu americké stáje s Neelem Janim se o Güntherovi hovořilo rovněž jako o adeptovi na jeho volné místo. Janiho ovšem do konce sezony nakonec nahradí trojnásobný šampion WTCC José María López. Druhým jezdcem týmu, o které se rovněž mluvilo jako o kandidátovi na volnou závodní sedačku po Janim, bude Andrea Caldarelli. Ital působí již od roku 2012 v japonské serii Super GT, ve které v loňské sezoně skončil se svým spolujezdcem Kazuyou Oshimou. K „zemi vycházejícího slunce“ se vztahuje rovněž i jeho poslední formulová zkušenost, která se odehrála v roce 2015, když absolvoval sezonu Super Formule.

Venturi Formula E Team

Stáj, jejímiž vlastníky jsou monacký podnikatel Gildo Pallanca Pastor a hollywoodský herec Leonardo DiCaprio, podobně jako tým Andretti sází na kombinaci zkušenosti a talentu. Zkušenost bude ztělesňovat šestatřicetiletý Gary Paffett, kterého letos čeká již čtrnáctá sezona v DTM za volantem „stříbrného šípu“. Paffett se roku 2005 stal šampionem série a dokonce čtyřikrát(2004,2009,2010 a 2012) si připsal titul vicemistra. Zároveň má také velké zkušenosti s pozicí testovacího jezdce ve Formuli 1, kterou zastával v letech 2006-2014 u Mclarenu a od roku 2016 je vývojovým jezdcem stáje Williams, v jehož barvách se loni dokonce zúčastnil sezonních testů v Bahrajnu. Druhým jezdcem stáje Venturi bude domácí závodník Michaël Benyahia. Sedmnáctiletý talentovaný závodník zvítězil v uplynulé sezoně v severoevropském šampionátu Formule Renault 2.0.

Panasonic Jaguar Racing

Britská stáj nasadí v testech pilota se zkušenostmi z Formule 1 a vedle něj nadějného mladíka. Tím zkušeným je Paul Di Resta. Brit působil v královně motorsportu v letech 2011-2013 ve stáji Force India a ačkoli jeho výkony nebyly špatné, indická stáj se pro sezonu 2014 rozhodla angažovat Nica Hülkenberga se Sergiem Perezem, v důsledku čehož na Di Restu nezbylo ve Formuli 1 místo a jeho kroky vedly zpět do německého šampionátu DTM, kde se stal v roce 2010 před svým vstupem do Formule 1 šampionem. Po svém návratu se mu ale zatím další titul přidat nepodařilo. V období 2014-2017 se mu povedlo zvítězit celkem ve dvou závodech a nejlépe se umístil na celkovém pátém místě v roce 2016. V loňské sezoně se po třech let vrátil zpět do Formule 1, ačkoli jenom na jeden závod na Hungaroringu, kde jakožto rezervní jezdec nahradil nemocného Felipeho Massu a ačkoli do vozu, který byl navíc uzpůsoben Massově stylu, usedl s minimální zkušeností se současnou generací vozů Formule 1 a závod nedokončil, zvládl obtížnou situaci bravurně. Brit po tomto výkonu patřil dlouho mezi kandidáty na sedačku u Williamsu pro letošní sezonu, tu ovšem nakonec velmi pravděpodobně získá Sergej Sirotkin. Vedle Di Resty usedne v testech do vozu Jaguar pokračovatel brazilské závodnické dynastie Pietro Fittipaldi, který je vnukem legendárního Emersona Fittipaldiho a zároveň synovcem dalších dvou bývalých pilotů Formule 1 Christiana Fittipaldiho a Maxe Papise. V loňské sezoně se stal historicky posledním šampionem světové série Formule V8 3.5. Jakým směrem se bude dále vyvíjet jeho kariéra je zatím ve hvězdách.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sdílejte na:
Zavřít