10 klíčových otázek sezóny 2018

8. ledna 2018, 09:45 | Jan Fridrich
Ilustrační fotografie - 10 klíčových otázek sezóny 2018

Fanoušci Formule 1 netrpělivě vyhlížejí v kalendáři datum 23. března 2018, kdy začne první trénink nové sezóny. Chcete-li se navnadit, tady jsou klíčové otázky sezóny 2018.

1.       Dokáže Ferrari nebo Red Bull porazit Mercedes?

Stříbrné šípy získaly po čtvrté za sebou tituly jezdců i konstruktérů. Sezóna 2017 byla těžší než v předcházejících letech. Mnoho lidí cítilo, že je to Ferrari a ne Mercedes, kdo má nejlepší auto na startovním poli (minimálně v první polovině sezóny). Druhá půlka sezóny se povedla výborně Lewisi Hamiltonovi a Mercedesu, kteří vyhráli celkově 5 závodů. Týmu se vzpínajícím koněm ve znaku se už nepodařilo po technických problémech a haváriích získat ztracené body, a to bylo rozhodujícím zlomem v obou šampionátech.

Sergio Marchionne nepochybuje, že Ferrari bude znovu bojovat o titul v sezóně 2018. Jak na to reaguje šéf Mercedesu Toto Wolff? Je přesvědčen, že hrozba nebude jen od Ferrari, ale i Red Bullu. Očekává se, že rakouský tým bude lépe připraven na začátek sezóny, než byl v roce 2017. Zároveň si Toto Wolff myslí, že fanoušky Formule 1 může překvapit i čtvrtý tým.

2.       Jak vysoko se umístí McLaren s pohonnými jednotkami Renaultu?

McLaren se rozhodl ukončit po třech letech spolupráci s Hondou, která byla bolestivá pro obě dvě strany. Tato spolupráce dokázala za tři roky získat pouze 133 mistrovských bodů. Britský tým doufá ve světlé zítřky s francouzským výrobcem pohonných jednotek Renault. Otázkou je, jestli se vyplatí přestup k Renaultu nebo doplatí na to, že se rozhádali s Hondou. Šéf týmu McLaren Eric Boullier tvrdí, že jejich podvozek má kvality na to, aby skončili na stupních vítězů. Pokud v autě bude nějaký potenciál na stupně vítězů, je jisté, že se Fernando Alonso o to pokusí.

3.       Bude motor Hondy spásou nebo zkázou pro Toro Rosso?

Honda se sice rozešla s McLarenem, ale jejich projekt F1 je dále v plném proudu, díky novému spojení s italským týmem Toro Rosso. Šéf týmu Frant Tost říká, že po několika letech se zákaznickými motory jsou konečně šťastní, že mají exkluzivní partnerství s Hondou, které přináší větší svobodu při navrhování podvozku a také další finance pro tým. Nicméně, jak zjistil McLaren, finance nemusí být vždy hlavní výhoda partnerství, jestliže motor není výkonný a spolehlivý. 

Obávaným faktorem pro Toro Rosso může být skutečnost, že na konci minulé sezóny nebyli s motory Renaultu rychlí, jak si představovali (dalším důvodem mohla být i výměna jezdců). Minimálně McLaren (motor Renault) a Sauber (motor Ferrari) by měli dosáhnout zlepšení výkonnosti motorů, což by nemuselo být dobré pro Toro Rosso.

4.       Jak se bude závodit se svatozáří (Halo)?

Ať už jste příznivci či odpůrci svatozáře, jedno je jisté. Svatozář (anglicky Halo) se objeví v této sezóně na kokpitu jezdců. Otázka pro jezdce a týmy je, jak moc velký to bude mít dopad na závodění?
Úlohu zde hrají dva hlavní faktory, které jsou viditelnost pilota a navýšení hmotnosti monopostu. Mezinárodní automobilová federace (FIA) je přesvědčena, že viditelnost bude stále lepší než v jiných závodních kategoriích. Na druhou stranu junior Mercedesu George Russell po testování svatozáře v Maďarsku uvedl, že je obtížné vidět startovní světla.

Z hlediska hmotnosti však existuje řada dalších možných následků. Aby bylo možné vzít v úvahu ochranu kokpitu (Halo), přidala FIA dalších 6 kg do minimálního hmotnostního limitu vozu, který byl i tak těžký. Minimální hmotnostní limit je teď 734 kg. Problém je, že svatozář a její upevnění na monopost by mohlo vážit až 15 kg. To znamená, že týmy budou muset najít způsoby, jak ušetřit váhu v jiných oblastech nebo čelit tomu, že budou mít méně závaží na vyvážení auta. A to je obzvláště špatná zpráva např. pro Nica Hulkenberga, který jako jeden z vyšších jezdců je přirozeně těžší než mnozí jeho kolegové…

5.       Kdo bude rychlejším z dvojice týmu Red Bull?

Podle šéfa týmu Helmuta Marka se Max Verstappen a Daniel Ricciardo navzájem posunuli na další úroveň v roce 2017. Daniel Ricciardo se umístil v šampionátu pátý, jeho týmový kolega šestý, který měl, ale velké problémy se spolehlivostí. Právě zmíněný holandský pilot Max Verstappen vyhrál dvakrát závod (Daniel Ricciardo jednou) a byl jednoznačně lepší v kvalifikacích než jeho australský týmový kolega. 

Vzhledem k tomu, že se blíží jejich rivalita, bude zajímavé vidět, kdo z nich bude na konci sezóny lepší. Forma napovídá, že by to měl být Max Verstappen, který v posledních 6 závodech sezóny získal kromě Lewise Hamiltona více mistrovských bodů než ostatní piloti ve startovním poli. Stejně tak se může stát, že Daniel Ricciardo přijde na způsob práce se svými kvalifikačními pneumatikami (jedno z jeho slabých míst) a může odolat Maxi Verstappenovi. 

Jistě, existuje jen velmi málo pilotů, kteří jsou lepší než velice konzistentní a tvrdě bojující Daniel Ricciardo v souboji kolo na kolo. Pokud má Max Vestappen nějaké slabé místo, tak je to právě souboj kolo a kolo, kdy ho jeho rizikové přístupy dostaly do potížích jako např. v úvodním kole GP Maďarska, kde narazil do Daniela Ricciarda a vyřadil ho ze závodu.

6.       Kdo bude týmovým kolegou Lance Strolla ve Williamsu? 

Je to jen pár týdnů, dokud nezhasnou startovní světla v Austrálii a odstartuje se nová sezóna Formule 1. Ve startovním poli je stále ještě jedno místo volné – ve Williamsu. Otázkou je, kdo to bude?

Od té doby, co Felipe Massa potvrdil svůj odchod do závodnického důchodu, bylo několik spekulací o tom, kdo bude týmovým kolegou Lance Strolla. Pokud věříte daným spekulacím, tak se tým Williams bude rozhodovat mezi Polákem Robertem Kubicou nebo Rusem Sergeyem Sirotkinem. Robert Kubica dříve jezdil ve Formuli 1 (na kontě má jedno vítězství z GP Kanady 2008), dokud těžce nehavaroval a vážně si zranil ruku při rally v roce 2011. Sergey Sirotkin (rezervní jezdec Renaultu) testoval pro Williams v posledních testech sezóny, které se uskutečnily po GP Abu Dhabi. 

Pro mnoho fanoušků, kteří si přejí návrat svého oblíbeného pilota je jasná volba Robert Kubica (zejména v Polsku se zvýšil zájem o Formuli 1). Nicméně po testech s týmy Renault a Williams v aktuálních monopostech je stále nejasné, jak moc ho fyzicky limituje jeho poraněná ruka. Pokud bude schopen závodit v blízkosti úrovně, kterou předváděl v minulosti, tak by byl přirozenou volbou pro britskou stáj. Tým by využil jeho rychlosti a zkušeností. Využije tuto šanci Williams? 

Nebo vsadí na nováčka Sergeye Sirotkina, který ohromil tým v testech, a navíc by přinesl další finance. Posadí ruského nováčka vedle Lance Strolla, který má 19 let? Tváří v tvář tak těžké volbě, není divu, že se Williams rozhodl zveřejnit druhého pilota až v lednu tohoto roku.  

7.       Udrží si Kimi Räikkönen závodní sedačku u Ferrari i pro sezónu 2019?

Pro fanoušky je jeden z nejoblíbenějších pilotů ve startovním poli. Je to jako každoroční sága. Když se začne sezóna přelévat do své druhé půlky, vyrojí se spekulace o tom, jestli Kimi Räikkönen zůstane i další sezónu ve Formuli 1. Během posledních několika let jsme zvykli, že finský pilot prodlužuje smlouvu pouze o rok. Ale vypadá to tak, že sezóna 2018 může být jeho poslední minimálně u Ferrari. 

„Pokud najdeme ten správný klíč, Räikkönen řídí jako bůh“ řekl prezident Ferrari Sergio Marchionne na vánoční oslavě týmu. „Pravděpodobně je to poslední sezóna, kdy musíme najít ten správný klíč. Pokud nedokážeme najít správný klíč, volba padne na mladého pilota ... " dodává Sergio Marchionne.

Když se Sergio Marchionne zmínil o mladých jezdcích, učinil to s vědomím, že Ferrari má ve svých zálohách velice talentovaného Charlese Leclerca, který vyhrál dominantním způsobem šampionát Formule 2 a získal jezdeckou sedačku u švýcarského týmu Sauber. Pokud zazáří v Sauberu bude to pravděpodobně první volba na nahrazení Kimiho Räikkönena. 

Jedinou šancí finského pilota je ukázat více z jeho opravdové formy jako se stalo v Monaku, kdy vyhrál kvalifikaci a méně takových umístění, kde byl daleko za Sebastianem Vettelem. Navíc byl porážen vozy, které byly pomalejší než Ferrari.

8.       Sesadí Renault ze čtvrtého místa Force Indii nebo bude mířit ještě výše?

Několik málo týmů se mohlo po skončení sezóny usmívat jako Renault. Francouzský tým přeskočil Toro Rosso v poháru konstruktérů až v posledním závodě sezóny (umístil se na šestém místě). Toto umístění přineslo finance navíc a ukazující se formu zlepšení Renaultu, který dosáhl významného pokroku na pohonné jednotce. Navíc mají dynamickou dvojici Nico Hulkenberg a Carlos Sainz, který se přidal k Renaultu až v průběhu sezóny (nahradil britského pilota Jolyona Palmera).

Otázka je, co se stane dál? Red Bull se stejnou pohonnou jednotkou bude s největší pravděpodobností rychlejší než tovární tým a McLaren, který podepsal smlouvu s Renaultem, může taky překvapit. Může to uvést Renault do nepříjemné situace.  

Na druhou stranu se od Renaultu očekává výrazné zlepšení. Realistickým cílem Renaultu je porazit Williams a Force Indii, ale stát se může cokoliv (třeba i útok na první tři top týmy).  

9.       Přinese Alfa Romeo a Charles Leclerc štěstí Sauberu?

Poslední dvě sezóny byly pro švýcarský tým Sauber bídné jak z pohledu získaných mistrovských bodů (7 bodů), tak i z výkonu (tým bojoval na samém konci startovního pole).

Nakonec se zdá, že jsou vyhlídky na lepší časy. Ujasnil se vlastník týmu a změnilo se vedení týmu. Sauber se navíc dohodl s Alfou Romeo (dohoda s Hondou byla okamžitě zrušena s příchodem nového vedení) na technickém a obchodním partnerstvím, které by mělo tým pozvednout nejen finančně, ale i výkonnost auta by se měla zlepšit.

Jako součást dohody bude mít Sauber přístup k nejnovější specifikaci pohonných jednotek Ferrari, a to je výrazný upgrade z rok starých motorů, které znemožnily dosáhnutí lepších výsledků. 

Sauber navíc podepsal smlouvu s Charlesem Leclercem, který je považován za budoucí hvězdu ve Formuli 1 a bude jezdit společně s Marcusem Ericssonem. Charles Leclerc šokoval veřejnost, když naprosto převálcoval soupeře a stal se šampiónem ve Formuli 2. Ukáže něco takového i v letošní sezóně Formule 1? Pokud ano, Sauber se určitě nebude bránit.

10.       Jak velký dopad budou mít pravidla ohledně snížení pohonných jednotek?

Piloti měli na sezónu 2017 čtyři pohonné jednotky, se kterými měli absolvovat 20 závodů. V letošním roce bude o jednu pohonnou jednotku méně a přibyde o jeden závod více…

Co to znamená pro šampionát? Každá pohonná jednotka by měla vydržet nejméně 7 závodů, a to znamená jediné – motory s delší životností. Výrobci pohonných jednotek budou muset ještě více vybalancovat výkonnost a spolehlivost motoru.  

Jestliže špatně vyváží balanc, tak se dá očekávat časté penalizace nebo odstoupení ze závodu, díky technickým problémům. To by mohlo být rozhodující v boji o titul.
Dalším ztížením pro výrobce motorů bude to, že budou moct nasadit pouze dvě vylepšení motorů za sezónu (pokud nebudou chtít mít penalizace za překročení limitu pohonných jednotek). To zvyšuje tlak např. na Hondu, aby se dostala konečně z problémů, kterými trpí.

Další články