Deset největších talentů současnosti

Deset největších talentů současnosti

V současnosti sice stále ještě stojí před branami Formule 1, disponují ovšem velkým talentem a rýsuje se před nimi slibná závodní kariéra. Zde je výběr deseti pilotů, kteří odpovídají této charakteristice.

10.Marcus Armstrong

 

 

 

 

Sedmnáctiletý Novozélanďan je jedním z členů akademie Ferrari. Armstrong byl v letošní sezoně úspěšným účastníkem v ADAC Formuli 4 a také v italském šampionátu této série. Zatímco v šampionátu pořádaném pod hlavičkou německé motoristické organizace podlehl jezdec týmu Prema Powerteam v boji o titul o pouhých čtyři a půl bodu pouze svému estonskému stájovému kolegovi Jüri Vipsovi, v italském šampionátu si bez větších potíží dojel pro titul. Armstrong si v minulosti připsal pár startů mimo jiné také v Eurocupu Formule Renault. Po letošním úspěšném roce povyšuje pro příští sezonu do evropského šampionátu Formule 3, kde bude i nadále hájit barvy v současnosti velmi úspěšné italské stáje a jeho týmovým kolegou bude další junior Ferrari, ruský pilot Robert Schwartzman.

9.Sacha Fenestraz

 

 

 

 

 

Francouzsko-argentinský osmnáctiletý závodník v letošním roce suverénně ovládl Eurocup Formule Renault 2.0., když v konečném pořadí činil jeho náskok na vicemistra série Willa Palmera(jedná se o bratra bývalého pilota Renaultu Jolyona Palmera) 69,5 bodu. Krom letošního titulu v dvoulitrové Formuli Renault se může Fenestraz pyšnit například také titulem vicemistra francouzské Formule 4, kterého dosáhl roku 2015 ve své první sezoně v monopostech a v konečném pořadí nechal za sebou například současného pilota GP3 a syna vítěze Velké ceny Kanady 1994 Giuliana Alesiho. Fenestraz se letos představil také v severoevropském šampionátu dvoulitrové Formule Renault, ve kterém absolvoval dohromady sedm závodů, ve dvou z nich se radoval z triumfu a celkově obsadil šestou pozici. Krom toho si vyzkoušel také evropskou Formuli 3, když se zúčastnil podniku na Nürburgringu a v posledním z trojice závodů si připsal jeden bod za 10. místo. V listopadu se zúčastnil rovněž Velké ceny Makaa, do jejíhož cíle dojel jako sedmý. Právě evropská Formule 3 by se mohla stát Fenestrazovým dalším působištěm. Další variantou je GP3. Fenestrazovým švagrem je trojnásobný šampion WTCC a v současnosti pilot Toyoty ve WEC Jose María López. López byl v roce 2010 také velmi blízko vstupu do F1, když měl již podepsanou smlouvu s týmem USF1. Tento očekávaný americký projekt ovšem z finančních důvodů skončil již před startem sezony a tým se nikdy na start velké ceny nepostavil. Kdo ví, třeba se jednoho dne Fenestrazovi do královny motorsportu vstoupit povede a dokáže tak to, co jeho švagrovi před sedmi lety na poslední chvíli uniklo.

8.Dan Ticktum

 

 

 

 

Osmnáctiletý junior Red Bullu je pilot s velmi zajímavou kariéru. Tu zahájil Brit roku 2015 v britském šampionátu Formule MSA. Ticktum si vedl velmi dobře a třikrát se mu podařilo zvítězit. Během předposledního podniku sezony na okruhu Silverstone ovšem došlo k incidentu, který hodně ovlivnil Ticktumovu kariéru. Po startu jednoho ze závodů došlo ke kolizi mezi Ticktumem a Rickym Collardem. Ticktuma tato kolize poslala na chvost startovního pole a na trať vyjel Safety Car. Ticktum ovšem pod zpomalovacím vozem předjel deset vozů, našel Collarda a kolizi mu oplatil. Za tento závažný prohřešek byl Ticktum na dva roky suspendován. Do monopostu se ovšem vrátil již v loňském roce a zúčastnil se mimo jiné jednoho podniku evropské Formule 3. Svůj talent ovšem naplno ukázal v letošní sezoně. V té absolvoval sezonu Eurocupu Formule Renault 2.0. a v závodě na Hungaroringu si připsal vítězství. V celkovém hodnocení skončil na sedmé pozici. Rovněž jsme jej mohli vidět v GP3, kde v barvách týmu DAMS absolvoval závěrečné tři podniky na Monze, v Jerezu a na okruhu Yas Marina. Ve sprintu v Abu Dhabí dokončil závod na třetím místě. Nejvíce ovšem zazářil při závodě Formule 3 v Makau, který poté, co spolu v poslední zatáčce kolidovali Ferdinand Habsburg a Sergio Sette Camara, dokázal opanovat. V příští sezoně bude Ticktum hájit barvy německé stáje Motopark v evropském šampionátu Formule 3.

7.Maximilian Günther

 

 

 

 

Maximilian Günther by se dal nazvat „věčně druhým.“ Ve všech šampionátech, ve kterých působil, patřil německý závodník k elitě, zatím si ovšem žádný titul nepřipsal. Této pověsti Günther dostává již od své první sezony v monopostech, kterou absolvoval v roce 2011 a stal se vicemistrem Formule BMW Talent Cupu. Další „stříbro“ si připsal o dva roky později v šampionátu ADAC Formule Masters, kdy se jeho jediným přemožitelem stal Belgičan Alessio Picariello. Vyhrát tento šampionát se pokusil Günther znovu o rok později. I tento pokus byl ovšem neúspěšný. Z titulu se radoval Dán Mikkel Jensen a na Günthera opět zbyla „jen“ druhá příčka. Pro rok 2015 přestoupil do evropské Formule 3. Hned ve své premiérové sezoně si připsal první triumf a umístil se na celkovém osmém místě. Sezona 2016 se ale Güntherovi povedla o mnoho lépe. Pilot týmu Prema Powerteam se stal vicemistrem světa. Více bodů dokázal nasbírat pouze jeho týmový kolega a v současnosti pilot Williamsu ve Formuli 1 Lance Stroll, který tento ročník opanoval suverénním způsobem, když dokázal vystoupit na nejvyšší stupeň hned ve čtrnácti případech. Součástí této série zůstal Günther i pro letošní sezonu. Ani letos ovšem na kýženou korunu šampiona nedosáhl a skončil na třetí pozici, když musel svou hlavu sklonit před juniorem Mclarenu a od příští sezony zároveň rezervním jezdcem britské stáje Lando Norrisem a také před švédským pilotem Joelem Erikssonem, jenž bude od příští sezony hájit barvy BMW v DTM. Budoucnost Maximiliana Günthera je ovšem stále otevřená. Ve hře je angažmá ve Formuli 2, jejíž vůz si vyzkoušel již během posezonních testů v Abu Dhabí, kde usedl do vozu stáje Racing Engineering. Kromě Formule 2 ovšem Günther koketuje také s Formulí E, která uspořádá po následujícím závodě v Marakeši nováčkovské testy, kterých se Němec spolu s týmem Dragon Racing zúčastní. Další možností je německý šampionát cestovních vozů DTM. Günther plnil během letošní sezony úlohu testovacího jezdce Mercedesu a po odchodu Roberta Wickense do Indycar se v souvislosti s tímto uvolněným místem skloňuje i Güntherovo jméno. Kandidátů na toto místo je ovšem mnohem víc a Günther má velmi silnou konkurenci například v podobě šampiona této série z roku 2015 a ještě donedávna pilota švýcarské stáje Sauber ve Formuli 1 Pascala Wehrleina.

6.Jack Aitken

 

 

 

 

Dvaadvacetiletý Brit s korejskými kořeny se v letošním roce umístil s jedním triumfem a 141 body na druhé pozici v GP3 hned za svým krajanem Georgem Russellem. Největším úspěchem Aitkenovy kariéry je ovšem patrně titul šampiona Eurocupu Formule Renault 2.0. z roku 2015. Tato sezona byla pro Aitkena mimořádně úspěšná. Kromě již zmiňovaného titulu totiž ovládl také alpský šampionát dvoulitrové Formule Renault a dokonce se stal také vítězem zimního amerického šampionátu Pro Mazda Winterfest. Kromě těchto mistrovských titulů stojí za zmínku například také titul vicemistra severoevropské Formule Renault 2.0. z roku 2013. Kam povedou Aitkenovy kroky v další sezoně, to není zatím jasné. Je ovšem jisté, že v GP3 ho již neuvidíme a po letošním titulu vicemistra by se logicky jevil přesun do Formule 2. Aitken je členem juniorského programu Renaultu, do kterého vstoupil již v roce 2016, kdy se francouzská automobilka rozhodla vrátit se zpět do královny motorsportu.

5.Lucas Auer

 

 

 

 

 

Rakušan je synovcem bývalého pilota Formule 1 a současného šéfa seriálu DTM Gerharda Bergera. Od zbylých devíti pilotů zařazených v tomto výběru se liší tím, že jako jediný v současnosti nepůsobí ve formulovém šampionátu. Auera čeká v nadcházející sezoně již čtvrtý rok právě v DTM, ve kterém působí od roku 2015. Zatímco ve své premiérové sezoně patřil k chvostu startovního pole a celkově se umístil až jako třiadvacátý, v sezoně 2016 došlo u Rakušana k výraznému zlepšení. V šampionátu se umístil na dvanáctém místě a dokonce si dokázal připsat svůj první triumf v sérii. Stalo se tak při druhém závodě na Lausitzringu. Vzrůstající trend jeho formy pokračoval i v letošní sezoně, kdy si Auer připsal dohromady tři vítězství a obsadil konečné šesté místo. Po skvělém vstupu do sezony se zdálo, že by mohl Auer být horkým kandidátem na titul šampiona. Jeho forma ovšem později klesla a do bojů o titul se tak příliš nezapojil. Auer ovšem dosahoval slušných výsledků i ve formulových závodech, ve kterých působil před svým odchodem do DTM. Hned ve své první sezoně dokázal ovládnout nástupnickou sérii pacifické Formule BMW JK Racing Asia Series. O rok později se stal vicemistrem německé Formule 3 a v letech 2013 a 2014 závodil v evropském šampionátu této kategorie. Během těchto dvou sezon se radoval z vítězství celkem třikrát a v obou případech obsadil čtvrté místo v konečném pořadí. Během svého působení v tomto šampionátu se potkal na trati například se současnými hvězdami Formule 1 Maxem Verstappenem a Estebanem Oconem, kterým dokázal být v některých závodech rovnocenným soupeřem. Ačkoli Auer působí v současnosti DTM, jeho případně budoucí angažmá v královně motorsportu se nejeví nijak nereálně, neboť od letošní sezony zastává místo rezervního pilota Force Indie, se kterou dokonce absolvoval letošní nováčkovské testy na Hungaroringu a stále tak udržuje kontakt s Formulí 1.

 4.Oliver Rowland

 

 

 

Pětadvacetiletý ritský pilot francouzské stáje DAMS se v letošním roce umístil na třetí pozici ve Formuli 2, když zvítězil celkem ve dvou závodech. Nejvíce ovšem o sobě dal vědět v roce 2015, kdy se stal v barvách stáje Fortec Motorsports historicky posledním šampionem Svétové série Formule Renault 3.5. Dále se může pyšnit titulem šampiona finálové série britské Formule Renault 2.0. ze sezony 2011 anebo titulem vicemistra Eurocupu Formule Renault 2.0, který si připsal roku 2013. Pětadvacetiletý pilot má také zkušenosti z elektrického šampionátu Formule E, kde v ročníku 2015-2016 absolvoval závod v Punta Del Este za tým Mahindra jako náhrada za Nicka Heidfelda. Od roku 2016 byl Rowland součástí juniorského programu Renaultu a během letošní sezony si dělal naděje na pozici Jolyona Palmera. Toho ovšem již v závěru sezony nahradil Carlos Sainz jr., čímž se Rowlandovi dveře do Formule 1 pro příští sezonu uzavřely. Existuje však šance, že by se mohl objevit v některých volných trénincích v kokpitu stáje Williams, se kterou údajně vedl jeho management jednání o možnosti těchto startů. V jakém šampionátu bude v příštím roce závodit zatím jasné není. Možné je setrvání ve Formuli 2, dále přichází v úvahu přesun do Formule E anebo WEC.

 

3.Sergej Sirotkin

 

 

 

 

Ruský závodník má v současnosti z této desítky ke vstupu do Formule 1 nejblíže. Sirotkin se totiž po posezonních testech v Abu Dhabí, které absolvoval s týmem Williams, stal horkým kandidátem na sedačku vedle Lance Strolla. Jeho největším soupeřem v tomto boji je Robert Kubica, který usiluje o senzační návrat do Formule 1, zdá se ovšem, že Sirotkinovy šance jsou přeci jen větší. Rus je šampionem evropského šampionátu Formule Abarth ze sezony 2011, přičemž se ve stejné sezoně stal také vicemistrem italské série této kategorie. Dále si připsal třetí pozici v dnes již neexistující sérii AutoGP v sezoně 2012. „Bronz“ získal také v letech 2015 a 2016 v GP2. Během těchto sezon zvítězil ve třech závodech. Má také zkušenosti z kdysi velmi kvalitní Světové série Formule Renault 3.5., kde působil v sezonách 2012-2014 a v jednom závodě triumfoval. Sirotkin byl vstupu do Formule 1 velice blízko již jako devatenáctiletý v roce 2014, kdy se měl stát pilotem stáje Sauber. Tým ovšem pro tento ročník potvrdil Adriana Sutila s Estebanem Gutiérrezem a Sirotkin se zúčastnil pouze volného tréninku v rámci premiérové domácí Velké ceny Ruska. Další účasti v pátečních jízdách si připsal v sezoně 2016, kdy jej Renault nasadil v Soči a také v závěru sezony na okruhu Interlagos. V letošní sezoně dostal od francouzské stáje dokonce hned čtyři příležitosti a to během závodních víkendů v Soči, Barceloně, na Red Bull Ringu a v Sepangu. Práce rezervního pilota Renaultu byla hlavní náplní Sirotkinovy letošní sezony a v žádné jiné sérii v letošní sezoně na plný úvazek nezávodil. Představil se pouze v závodě 24 hodin Le Mans v barvách ruské stáje SMP Racing, kde utvořil posádku s krajany Mikhailem Aleshinem a Viktorem Shaitarem. Posádka ovšem obsadila v celkové klasifikacI až 33. místo a 16. pozici ve třídě LMP2. Dalším jednorázovým Sirotkinovým startem byl v letošní sezoně podnik Formule 2 v Baku, kde u své bývalé stáje ART Grand Prix zastoupil Alexandera Albona a to poměrně úspěšně. Zatímco v hlavním závodě si připsal jeden bod za desáté místo, v nedělním sprintu skončil jen těsně pod stupni vítězů na čtvrté pozici.

2.George Russell

 

 

 

 

Devatenáctiletý Brit podporovaný Mercedesem si v letošní sezoně dojel pro titul šampiona GP3 a zaznamenal tak další zápis do kolonky svých úspěchů. Kromě letošního titulu v GP3 má na kontě také titul britského šampiona Formule 4 z roku 2014 nebo třetí místo z loňské sezony evropské Formule 4. Krom GP3 letos Russell okusil také Formuli 1, když se v závěrečných dvou závodech v Brazílii a v Abu Dhabí představil ve volných trénincích, ve kterých navíc rozhodně nebyl jenom do počtu. Zatímco na Interlagosu se umístil na dvanácté pozici necelých šesti desetin na svého stájového kolegu Estebana Ocona, na okruhu Yas Marina si o jedno místo polepšil a zajel jedenáctý čas. Jeho ztráta tentokrát na Sergia Péreze byla však větší než v Brazílii na Ocona. Russell zaostal za Mexičanem skoro o devět desetin. Kam povedou další kroky tohoto britského mladíka zatím jasné není. Po letošním triumfu GP3 se ovšem přímo nabízí přestup o kategorii výše, tedy do Formule 2.

1.Lando Norris

 

 

 

 

 

Na prvním místě tohoto žebříčku se umístil osmnáctiletý junior Mclarenu Lando Norris. Tento mladíček sice působí ve formulových kategoriích teprve od roku 2014, přesto už má na svém kontě velkou spoustu úspěchů. Tím zatím posledním je titul šampiona evropské Formule 3 z letošní sezony. Úspěšný byl letos také ve slavné Velké ceně Makaa, kde protnul cílovou pásku jako druhý, když podlehl pouze juniorovi Red Bullu Danu Ticktumovi. Na závěr sezony si vyzkoušel také Formuli 2, když se zúčastnil závěrečného podniku v Abu Dhabí v barvách týmu Campos Racing. Na body se mu ovšem dosáhnout nepodařilo. Norris v této sérii absolvuje v příštím roce kompletní sezonu a to v barvách stáje Carlin. Se stejným týmem letos oslavil i titul v evropské Formuli 3. Jak již bylo zmíněno, letošní úspěch ve Formuli 3 není jediným Norrisovým titulem. V loňském roce totiž opanoval hned tři šampionáty a to Eurocup Formule Renault 2.0., severoevropský šampionát Formule Renault 2.0. a rovněž také zimní šampionát Toyota Racing Series. Před dvěma lety navíc ještě zvítězil ve Formuli MSA. Norris bude v příštím roce krom závodění ve Formuli 2 plnit také roli rezervního pilota Mclarenu, kterou přebírá pro šampionovi z roku 2009 Jensonu Buttonovi, který se po víceméně oddechové sezoně opět vrací naplno k závodění. Jeho novou štací bude japonský šampionát Super GT, kde bude hájit barvy týmu Mugen. Norrisův program pro příští sezonu ovšem obsahuje ještě jeden zajímavý bod a to účast v závodě 24 hodin Daytona, který se uskuteční ve dnech 27. a 28. ledna. Norris v něm bude reprezentovat stáj United Autosports a o vůz se bude dělit s loňským šampionem asijské Le Mans Series Philem Hansonem a zejména s dvojnásobným šampionem Formule 1 a pilotem Mclarenu Fernandem Alonsem.

 

Sdílejte na:
Zavřít