Brazilský, dnes již bývalý závodník F1 Felipe Massa se nechal slyšet, že díky obrovským změnám v aerodynamice přestala jízda s vozem Formule 1 působit jako jízda starých babiček.
Felipe Massa na konci letošní sezóny ukončil kariéru jezdce Formule 1. Vítěz 11 Grand Prix a také vicemistr světa z roku 2008 tvrdí, že jízda se současnými vozy připomíná éru mezi lety 2006 a 2008.
Miláček brazilských fanoušků říká, že úprava aerodynamiky vozů Formule 1 byla hlavním důvodem, proč přijal nabídku Williamsu, aby nahradil Valtteriho Bottase a dělal parťáka mladému Lanci Strollovi.
„Určitě si budu pamatovat, že letošní auto bylo naprosto úžasné, když se jedná o řízení. Jakmile jezdec usedne do takového monopostu, užívá si to neskutečné přetížení a fyzickou zátěž,“ říká Felipe Massa.
„Pokud chcete zajet rychlý čas na kolo, musíte být dobrý jezdec, ne jako v předchozích letech, kdy nám po chvilce začaly odcházet pneumatiky a následkem toho jste museli řídit jako stará babička. Nyní musíte jezdit jako pravý závodník.“
„Řekl bych, že se tyto vozy dají přirovnat k éře mezi lety 2006 a 2008, nebo možná dokonce i k těm předchozím (rok 2004 – pozn. red.). Dnes dostanete auto, které je připravené na všechno, takže jako závodník můžete riskovat a jezdit velice agresivním způsobem.“
Felipe Massa, který debutoval v královně motorsportu už v roce 2002, zažil všechny poslední éry, jak éru desetiválců, tak osmiválců. Od roku 2014 má srovnání také s hybridními šestiválci.
I přesto, že si letošní sezónu velice užil, myslí si, že je stále třeba zapracovat na předjíždění, které se letos stalo velice složitým, na některých okruzích doslova nemožným.
„Jediná věc, která je potřeba změnit, je schopnost udržet auto za dalším, aby se ho mohl držet a později také předjet,“ tvrdí šestatřicetiletý Brazilec.
„Můžete mít kolik přítlaku chcete, ale potřebujete také čistý vzduch. Pokud před sebou máte soupeře, automaticky ztrácíte čistý vzduch, tudíž ztrácíte přítlak. Takže pokud budou chytré hlavy z Liberty Media schopny vymyslet způsob, jak udržet dva jezdce v těsné blízkosti za sebou, bude to naprosto perfektní.“
Šéfové F1 si poslední dobou zahrávají s myšlenkou úpravy některých závodních okruhů, aby zvýšily možnosti předjíždění, a tudíž vylepšili show. Felipe Massa si myslí, že by se mělo zaměřit spíše na úpravu auta.
Na otázku, zda v některých případech znemožňovaly předjíždění také závodní tratě, odpověděl: „Některé ano, některé ne.“
„Myslím si, že v tomhle případě je větším problémem samotný vůz než závodní trať.“
Felipe Massa z F1 letos nadobro odchází, ale stále se neví, kdo ho nahradí v kokpitu Williamsu pro příští rok. Největším adeptem je v tuto chvíli Sergey Sirotkin, mladý ruský závodník, který má zkušenosti s F1 především z pátečních tréninků. Stále se také hovoří o Robertu Kubicovi, který by se tak vrátil po zranění ruky, které utrpěl během rally v roce 2011.