FIA udělila Haasu výjimku: Na Grosjeanově voze budou moci pracovat i v noci

FIA udělila Haasu výjimku: Na Grosjeanově voze budou moci pracovat i v noci

Grosjeanův vůz měl po najetí na otevřený odvodňovací kanálek velká poškození. Byť jej nezpůsobil sám jezdec, ani technická závada, tak se Automobilová federace rozhodla, že následné opravy nebude nijak trestat. K poškození totiž došlo z „vyšší moci“.

Po najetí na odkrytý kanálek na vnějšku obrubníku ve dvanácté zatáčce se na voze Romaina Grosjeana v rychlosti 280 km/h prorazila pravá zadní pneumatika, vůz se roztočil a následně se Francouz řítil v absolutně neovladatelném voze kačírkem vstříc bariérám z pneumatik. Podle dat týmu údajně čelil přetížení 17G.

Haas požádal FIA o dodatečný čas na opravu monopostu, aniž by musel použít jednoho ze dvou sezónních žolíků. Vhledem k tomu, že to byla chyba okruhu, nikoli jezdce či týmu, FIA udělila výjimku a povolila práci na voze i během noci.

„Myslel jsem, že jsem pneumatiku prorazil o obrubník, protože jsem kanálek vůbec neviděl. Když jsem později na záběrech viděl, jak se odtok odkryl a trefil pneumatiku, tak jsem pochopil, co se stalo,“ popisuje Grojsean.

„Je to neštěstí, ale jsem šťastný, že jsme v pořádku. Auto je hodně poškozené. Chlapci budou muset opravdu tvrdě pracovat, aby jej dali dohromady. Jsem si jistý, že si na to FIA posvítí a do zítřka najde řešení.“

Byť incident vypadal hrůzostrašně, tak rodák z Ženevy odešel po svých. Ovšem poškození jeho Haasu bylo velké. Při nepříjemném výletu se mu zničila jak nová podlaha, tak i nové přední křídlo.

„Měli jsme zbrusu novou podlahu, která se zničila. Nové přední křídlo je rovněž rozbité. Jsou to části, které nemůžeme nahradit,“ připomíná rozčílený Grosjean, kterému se omluvil během brífinku s jezdci sám ředitel závodů Charlie Whiting a ujistil, že udělají pro odstranění závady vše, co bude v jejich silách.

Grosjeanovi se ulevilo, že při bouračce nepřišel k žádnému úrazu: „Jsem šťastný, že jsem se nezranil. Auto je poškozené, což je celkem škoda, ale podle mě je nejdůležitější, že jsem v pořádku já.“

Viník nehody: Zlomený šroub

„Jeden z krytů odtokových kanálků, který je dlouhý půl metru a široký 30 cm a je z těžkého kovu, se uvolnil,“ vysvětluje Whiting pro Motorsport.com. „Na okruhu se jich nachází několik a na tomto konkrétním místě – na vnějšku 12. zatáčky – je jich pět.“

V inkriminované zatáčce jsou piloti vystaveni vůbec největšímu přetížení, kterému mohou na tamním okruhu čelit. Kryty odvodňovacích kanálků jsou buďto svařené nebo přišroubované. Onen „viník“ nehody byl pouze přišroubován. Opotřebovaný šroub se zřejmě ulomil a katastrofa byla na světě. Že se to stane, ovšem nikdo tušit nemohl. Jednalo se totiž o neobvyklý incident, což potvrdil i sám Whiting.

Aktuálně na okruhu probíhají rozsáhlé revize. Tamní technikové některé kryty mírně zbrousí a znovu svaří. Whiting zdůrazňuje, že více pro to udělat nemohou. Aby tomuto problému předešli, tak při následujících závodech budou kanálky vždy preventivně zkontrolovány.

Pro Steinera je neakceptovatelné, že na moderním okruhu může k něčemu takovému dojít

„Z jeho pohledu to dopadlo dobře. Díky Bohu se nezranil,“ je rád Steiner, ale pokud přijde řeč na incident a jeho následky, tak je pořádně naštvaný: „Auto je zničené. Myslím si, že by se tohle v roce 2017 na stálém okruhu stávat nemělo. Nemělo by se to stát na žádné z tratí. Podle mě je to neakceptovatelné.“

„Další věcí je, jak se ujistíme o tom, že se to nestane v závodě?“ zamýšlí se šéf stáje Gunther Steiner a upozorňuje, že během závodu by to mohlo mít ještě horší důsledky: „V závodě by to byla mnohem větší katastrofa, kdyby přes něj přejelo pár aut a kryt by uletěl. Nechci si ani domýšlet, jak by to skončilo. Musíme se ujistit, že kryty zítra zůstanou na svém místě.“

Sdílejte na:
Zavřít