ONLINE: Velká cena Singapuru 2017

ONLINE: Velká cena Singapuru 2017

Živý komentář k Velké ceně Singapuru 2017.

Závod začíná ve 14:00

Včerejší kvalifikace nám přinesla lehce neočekávaný výsledek. Ačkoliv po celý víkend vypadal Red Bull v ulicích Singapuru nezdolatelně, na poslední chvíli v kvalifikaci Sebastian Vettel vykouzlil nový traťový rekord a dostal se před oba Red Bully. Do dnešního závodu odstartuje z prvního místa s Verstappenem a Ricciardem v zádech. Räikkönen v druhém Ferrari bude startovat ze čtvrtého místa a hlídat si záda před dotírajícím Hamiltonem a Bottasem, kteří zde dle očekávání trošku zaostávají.

Do průběhu závodu by ale vůbec poprvé v historii závodění v Singapuru mohl promluvit déšť. Ještě pár minut před startem závodu na trati vydatně pršelo a je možné, že trať ještě nestihne do startu uschnout. Je zde také pravděpodobnost, že během závodu se dočkáme několika menších přeháněk, což by mohlo nastartovat noční singapurské drama.

Výsledky kvalifikace naleznete zde. Její průběh jsme sledovali zde.

Singapurský okruh Marina Bay je známý jako prvním nočním závodem ve Formuli 1. Je to typický pouliční závod s úzkou tratí, neodpouštějícími bariérami a malými únikovými zónami. Navíc pilotům ztěžuje práci velké horko v kokpitu, které může přesahovat 60°C. Je to velmi dlouhý okruh bez chvilku na odpočinutí. Více informací můžete nalézt zde.

START

ZK – Piloti odstartovali do zahřívacího kola. Nyní na trati hodně prší a některé vozy mají modré pneumatiky do mokra, většina ale zvolila přechodné pneumatiky. Räikkönen a Grosjean hlásí, že viditelnost je v mokru velmi špatná. Mokrý noční závod jsme ještě nikdy v historii neměli, je to velký krok do neznáma.

1/61 – Räikkönen skvěle odstartoval a dostal se na stejnou úroveň jako Max Verstappen, toho ale zprava zmáčkl Vettel a došlo k velkému kontaktu mezi Räikkönenem, Verstappenem a Vettelem. Räikkönen ihned končí, v neovladatelném voze srazil ještě jednou Verstappena a jeden z McLarenů. Vettel má velmi poškozený vůz a propadá se pořadím, několikrát se roztočil.

2/61 – Máme Safety Car na trati, projíždí boxovou uličkou, protože startovní rovinka je plná úlomků, zvláště z vozu Räikkönena. V únikové zóně první zatáčky je jeho Ferrari společně s vozem Maxe Verstappena, pro kterého to taktéž znamenalo okamžitý konec. Sebastian Vettel také ze závodu odstupuje. Byl to závod, který mělo Ferrari ovládnout, nakonec odjíždí bez bodů.

3/61 – Pořadí za Safety Carem: HAM, RIC, HUL, PER, BOT, PAL, VAN, OCO, SAI, MAG, KVY, ALO, STR, MAS, GRO, ERI, WEH. Oba vozy Sauberu zajely do boxů a přezuly na čerstvou směs mokrých pneumatik.

4/61 – Safety Car stále na trati. Alonso kupodivu stále pokračuje v závodě i potom, co byl v první zatáčce dosti násilně vymrštěn do vzduchu neovladatelným Ferrari a Red Bullem. Safety Car zajíždí do boxů na konci tohoto kola.

5/61 – Závod je restartován, Hamilton si hlídá záda. Jolyon Palmer předjíždí Valtteriho Bottase! Hamilton je mnohem rychlejší než ostatní za ním. On a Ricciardo jedou na směsi do přechodných podmínek, třetí Hülkenberg  jede na pneumatikách do mokra.

6/61 – Trať je v některých částech více mokrá než v ostatních, zvláště v první zatáčce mají někteří problémy. Ricciardo hlásí, že si myslí, že přechodné pneu jsou ideální.

7/61 – Alonsův McLaren je opravdu hodně poškozen, tým dokonce ztratil přístup k datům z vozu a tak vůbec netuší, co všechno na voze funguje, nemají žádná data z teplotních senzorů, nic.

9/61 – Alonso se propadá a hlásí, že nemá výkon. Vůz to v tomto stavu i tak dotáhl až moc daleko. Odstupuje ze závodu. Sainz útočí na Ocona na osmém místě a velmi hezky a slušně se posouvá dopředu. Ocon jede na pneumatikách do mokra a trať začíná schnout, déšť už ustal a momentálně jsou přechodné pneumatiky jednoznačnou volbou.

11/61 – Oba piloti Toro Rosso utišují své inženýry v rádiu slavnou Räikkönenovou hláškou „Leave me alone!“ Očividně nechtějí být rušení, mokrý Singapur je velmi obtížnou výzvou vyžadující plné soustředění. Ale ticho očividně Kvyatovi nepomohlo, protože to právě zapíchl do bariéry. Máme další Safety Car na trati!

12/61 – Ricciardo přezouvá na nové přechodné pneumatiky, Perez přezul na nové přechodné pneumatiky, Ocon také v boxech, Magnussen také. Hülkenberg zatím zůstává na pneumatikách do mokra, zvláštní volba.

13/61 – Všichni se shodují na tom, že Renault to nevychytal a měl přezout Hülkenberga na přechodné pneumatiky, místo toho ho zavolal do boxů až nyní a propadl se z druhého místa až na páté. Kdyby zajel hned po vyjetí Safety Caru, stále by byl na pódiovém třetím místě. Současné pořadí: HAM, RIC, BOT, SAI, HUL, PER, PAL, STR, VAN, MAS, GRO, OCO, ERI, WEH, MAG. Traťoví maršálové momentálně dávají dohromady bariéry po Kvyatově nehodě.

15/61 – Závod je restartován. Hamilton si opět pohlídal svá záda, stejně tak všichni za nimi, pořadí se nemění.

16/61 – Massa se trápí na svých pneumatikách do mokra, propadá se za Grosjeana a další v řadě jsou Ocon a Magnussen, kteří na Brazilce nyní hodně tlačí. Magnussen to poslal na vnitřek Ocona a krásně se dostal před něj, nyní je nalepený za Massou.

17/61 – Magnussen jde před Massu, ten ho málem namáčkl na zeď, ale Magnussen byl široký v další zatáčce a Massa se snažil dostat nazpátek, Magnussen to ale ubránil i před Oconem, který jejich boje využil a dostal se před Massu. Magnussen tedy jedenáctý, Ocon dvanáctý a Massa se propadl na třinácté místo, za ním už jsou jenom vozy Sauberu.

18/61 – Na závodní stopě už je hodně sucho, ale kdekoli mimo ní se za vozy do vzduchu zvedají oblaka vody.

21/61 – Hamilton na to hezky šlape, hlásí, že pneumatiky jsou pořád v pohodě. Je rychlejší než kdokoliv jiný. Vandoorne na osmém místě je nyní pod tlakem od devátého Lance Strolla.

23/61 – Stále čekáme na to, až se podmínky zlepší natolik, aby piloti mohli pohodlně přezout na pneumatiky do sucha.

25/61 – A Kevin Magnussen je prvním, který se odváží přezout na pneumatiky do sucha! Mezitím Hülkenberg hlásí, že na suché pneumatiky to ještě není. A Massa je v boxech také! Oba přezuli na ultra-měkkou směs. Prvních několik zatáček je velmi mokrých, kvůli mnoha mostům a stromům, zbytek tratě ale má velmi solidní suchou závodní stopu.

26/61 – Mezitím Hamilton zajel nejrychlejší kolo závodu. Na přechodných pneumatikách nyní pohodlně dohání Felipeho Massu, který právě přezul na pneumatiky do sucha. Zatím to nevypadá, že by se pneumatiky do mokra chytaly příliš dobře, ani Magnussen ani Massa nejsou moc rychlí.

28/61 – Stroll přezouvá na suché pneu, další vozy to plánují. Hamilton zůstává na trati a hlásí, že je na přechodných pneumatikách spokojený. Sainz a Vandoorne přezouvají na suché pneu. Grosjean a Ocon také přezouvají. Kevin Magnussen zajel nejrychlejší kolo závodu na suchý pneumatikách, začíná se mu to velmi vyplácet, vrátil se na trať těsně před Grosjeanem na desátém místě.

29/61 – Ricciardo zajíždí do boxů a přezouvá na suché pneumatiky, Bottas zajíždí ze třetího místa také, Hülkenberg také zajíždí do boxů. Hamilton zůstává na trati dle svého přání. Palmer zůstal na trati, protože k Renaultu zajel nejdříve Hülkenberg, a momentálně je na druhém místě, Ricciardo jede za ním na třetím místě. Hamilton nyní dostává pokyn k zajetí do boxů.

30/61 – Hamilton a Palmer v boxech. Hamilton se vrací na prvním místě, Palmer se propadá na sedmé místo před Vandoorna, který na něj nyní hodně tlačí.

31/61 – Nico Hülkenberg zajel nejrychlejší kolo, je pouze sekundu za třetím Bottasem. Hülkenberg chce získat pódium, jinak se stane jediným držitelem rekordu za nejvíce odjetých závodů bez jediného pódia.

32/61 – Hamilton zajel nejrychlejší kolo, ale vzápětí ho překonal Ricciardo, ale vzápětí si nejrychlejší čas vzal nazpátek opět Nico Hülkenberg. Pátý Sainz se nyní brání před Perezem na ultra-měkké směsi, Sainz jede na super-měkké směsi.

33/61 – Ricciardo zajel nejrychlejší kolo. Je osm a půl sekundy za Hamiltonem. Bottas dokázal nahnat nějaký ten čas na Hülkenberga, který je nyní přes dvě sekundy za ním.

34/61 – Rozdíly na čele pole se opět zvětšují, Hamilton zajel nové nejrychlejší kolo, Ricciardo se propadl na více než devět sekund ztráty, Hülkenberg už je tři a půl sekundy za Bottasem. Esteban Ocon zaútočil na Magnussena na cílové rovince a to úspěšně, posouvá se na jedenácté místo.

35/61 – Bottas zrychluje, zajel nejrychlejší kolo. Je šestnáct sekund za Ricciardem a pět sekund před Hülkenbergem.

38/61 – Hamilton s Ricciardem se přetahují o nejrychlejší kola závodu. Máme žluté vlajky v druhém sektoru, Ericsson je otočený špatným směrem na mostě a má zlomené zavěšení na levé straně vozu. A máme třetí Safety Car! Massa v boxech pro čerstvé pneumatiky.

39/61 – Hamilton si stěžuje, proč Whiting zase pustil na trať Safety Car. Sauber ve špatném směru s ulomeným kolem na mostě, kde není moc jednoduché zbavit se rozbitého vozu by mohl být dobrým důvodem. Hülkenberg stojí v boxech a mechanici pracují na jeho voze, zřejmě má problém s hydraulikou. To je pro Hülkenberga, který má skvělý závod, velmi kruté. Propadá se pořadím až na desáté místo, ale kdo ví, jestli se jim podařilo problém opravit.

40/61 – Nyní si Hamilton stěžuje, že musí dlouho čekat na vozy ze středu pole. No, kdyby závodil trošku pomaleji, třeba by ty rozestupy nebyly tak velké. :)

27:00 – Závod už se příliš protáhl a narazí na dvouhodinový limit. Nyní do konce závodu odpočítáváme čas a ne kola.

26:30 – Závod byl restartován, obešlo se to bez větších kontaktů.

25:30 – Záď pole je velmi těsně semknutá, Ocon hodně tlačí na desátého Hülkenberga.

24:00 – Magnussen v problémech, zablokoval kola a podíval se mimo trať. Jede na třináctém místě, poslední Wehrlein má ztrátu dvou kol, tudíž to Magnussena zas tak moc nebolelo.

23:00 – DRS je povoleno. Hamilton si ale na prvním místě staví opět velký náskok, už jsou to bezmála čtyři sekundy na Ricciarda, který se musí ohlížet přes rameno na Bottase.

21:00 – Hamilton nyní neměl dobré kolo a Ricciardo naopak ano, rozestup se zmenšil na dvě sekundy.

15:00 – Rozestupy se opět zvětšují. Hamilton si v klidu hlídá rychlost.

13:00 – Nico Hülkenberg odstupuje ze závodu! Velká škoda pro Renault, který měl našlápnuto k opravdu skvělému výsledku.

10:30 – A těsně před koncem nám odpadává další vůz – Kevin Magnussen zpomaluje, rozbila se mu část motoru nazvaná MGU-K, která sbírá energii do baterií. Odstupuje z dvanáctého místa.

7:00 – Carlos Sainz má dneska také skvělý závod, do cíle míří na čtvrtém místě. 

4:00 – Perez dostává zprávu, že by se mohl ocitnout pod tlakem od Palmera na šestém místě, Perez odpovídá, že Palmer je mu jedno, že chce dostat pod tlak Sainze před sebou. To bude mít ale těžké, protože v posledním kole byl Sainz rychlejší než on.

3:00 – Bottas na to šlápl a nyní rychle dohání druhého Ricciarda. Nyní zajel nejrychlejší kolo, je dvě sekundy za Ricciardem.

1:30 – Hamilton nyní zajel nejrychlejší kolo, 1:45.0. To je stále o šest sekund pomalejší, než bylo včerejší Vettelovo pole-position.

POSLEDNÍ KOLO – Hamilton si s klidnou hlavou jeden pro další vítězství, které mu spadlo do klína poté, co se Ferrari navzájem vyřadila ještě před první zatáčkou závodu. Ricciardo si jede pro čtvrté pódium v Singapuru v řadě (zatím bez vítězství) a Bottas je doplní na třetím místě. Výborný závod uzavírá Carlos Sainz, čtvrté místo mu určitě zvedne náladu. Stejně nadšený bude i Perez na pátém místě a Palmer na šestém.

 

Lewis Hamilton zvýšil své vedení šampionátu, takto velký rozestup mezi oběma lídry jsme za celou sezonu neměli. Jede si Brit pro svůj čtvrtý titul mistra světa?

Sdílejte na:
Zavřít