Platiči do našeho obchodního modelu nezapadají, tvrdí šéf stáje Haas

Platiči do našeho obchodního modelu nezapadají, tvrdí šéf stáje Haas

Americká stáj má s platiči špatnou zkušenost. Vloni za ní jezdil jistý Esteban Gutiérrez, který, ač s sebou přinesl nemalý finanční dáreček, nestačil svému týmovému kolegovi Romainu Grosjeanovi a nedokázal zaplacenou sedačku přetavit v úspěchy. Letos dostal Gene Haas opět nabídky na angažování jezdců, se kterými by do týmu přitekl i velký balík peněz, ale to ovšem nezapadá do obchodního plánu jeho týmu.

Minulý rok odstartoval Haas své formulové dobrodružství s Romainem Grosjeanem a Estebanem Gutierrezem ve velkém stylu. Největší podíl na tom však nese Grosjean, který za angažmá dostal zaplaceno, na rozdíl od jeho mexického kolegy, který přišel s balíkem peněz od Ferrari, které jej zasponzorovalo.

Ovšem ti, kteří si za sedačku zaplatí, většinou nepodávají příliš dobré výkony a jsou zastiňováni svými stájovými kolegy. Ani u Gutiérreze tomu nebylo jinak. Za celou sezonu nezískal ani jeden bod, na rozdíl od Grosjeana, který zajistil Haasu se svými 29 body osmé místo v poháru konstruktérů, přičemž hned v premiérovém závodě za Američany dojel šestý, aby závod na to proťal cílovou pásku na místě pátém. A nejlepší umístění Gutiérreze? Jedenácté místo…

Proto se v Haasu rozhodli, že šestadvacetiletého rodáka z Monterrey vymění za chráněnce McLarenu, Kevina Magnussena. Mladý Dán si vede mnohem lépe, než jeho předchůdce. Sice na Grosjeana ztrácí 13 bodů, ale alespoň nemá prázdné konto a v šampionátu jezdců je pozici za Francouzem. Tentokrát je Haas s výkony obou jezdců spokojený, proto s nimi prodloužil smlouvu i pro příští sezonu.

A to navzdory tomu, že se skrze partnerství snažilo Ferrari protlačit do kokpitu jednoho ze svých juniorů – Antonia Giovinazziho nebo Charlese Leclerca, který je mimo jiné spojován také se Sauberem. Monačan by mohl teoreticky u Švýcarů nahradit Pascala Wehrleina.

Samozřejmě, že oba potencionální kandidáti by si za svoje angažmá zaplatili. Ani to však Haase nepřesvědčilo, aby se jednoho z kandidátů z továrny italské stáje ujal: „Kategoricky nevylučujeme zaměstnání platícího jezdce, ale vzhledem k našemu byznys plánu je to nesmyslné.“

„Není tajemstvím, že potřebujete okolo 60 milionů dolarů (téměř 1.3 miliard korun) na nasazení jednoho auta za sezonu. A když někdo – nejen Ferrari – vám poskytne jezdce a dá vám za něj  pět nebo šest milionů dolarů, tak je tu stále deficit 54 nebo 55 milionů dolarů,“ vysvětluje čtyřiašedesátiletý Američan.

„Odjakživa jsme toho názoru, že chceme sbírat body, abychom vydělávali peníze a dostali se dopředu. Náš obchodní model je nastavený na takovýto zdroj příjmů. A to podle mě Ferrari respektuje,“ uzavřel Haas.

Sdílejte na:
Zavřít