WEC: Toyota porazila Porsche i ve Spa

WEC: Toyota porazila Porsche i ve Spa

Také druhý podnik světového šampionátu FIA World Endurance Chapmionship se samozřejmě odehrával ve znamení souboje gigantů Porsche versus Toyota.

Spa je zároveň velkým testem pro vrchol roku v Le Mans a zatímco německá značka nastoupila se dvěma aerodynamicky nezměněnými vozy pro Janiho/Lotterera/Tandyho a Hartleye/Berharda/Bambera, nasadili Japonci poprvé tři prototypy. Ve voze číslo 7 po jeho těžké nehodě v Silverstone tentokrát chyběl Jose-Maria Lopez (přesnější prohlídka u Argentince objevila dva nalomené obratle) a dělili se tak o něj pouze Conway s Kobajašim. Vítěznou Toyotu TS050 ze Silverstone s číslem 8 řídili v nezměněné sestavě Nakajima/Buemi/Davidson a třetí vůz, který se objevil v aerodynamické konfiguraci pro Le Mans, byl svěřen Sarrazinovi, Kunimotovi a Lapierremu. Třídu LMP1 uzavíral aerodynamicky silně pozměněný Enso-Nissan týmu byKolles s Webbem, Kraihamerem a Rossiterem za volantem. Vůz soukromníků z bavorského Gredingu ovšem měl i po těchto modifikacích problém, držet alespoň tempo nejrychlejších prototypů LMP2.

Tréninky a kvalifikace

Belgická 6hodinovka se tradičně konala již v sobotu a volné tréninky si proto 30 zúčastněných posádek (6 z LMP1, 11 z LMP2 a 13 GT) odbylo již ve čtvrtek. Nejrychlejší v chladné polední session byl Brit Mike Conway, jehož Toyota byla o 0,036s před Porschem Brendona Hartleye. Mezi vozy LMP2 si nejlépe vedl Gustavo Menezes na Alpině A470. Také odpoledne se neoteplilo, zůstalo ale sucho. Špičkové týmy se vrhly na vážnou simulaci kvalifikačních pokusů a nejrychlejší Kobajaši při tom zlepšil čas volného tréninku minulé sezony o více, než 2 sekundy. Také ostatní dvě Toyoty byly na jedno kolo rychlejší, než Porsche 919 – při pokusech o delší závodní stinty se časy obou továrních značek ovšem sotva lišily, což slibovalo zajímavý závod. Nejrychlejší třídy LMP2 byl tentokrát bývalý pilot F1 Vergne na Orece týmu Manor.

O postavení na startu rozhodla kvalifikační půlhodinka v pátek odpoledne a nejrychlejší Neel Jani nepřekvapil svým senzačním časem jen sebe a svůj tým, ale především konkurenci. Švýcar zajel kolo ve Spa za 1:53,765s, což bylo mnohem rychlejší, než inženýry Porsche teoreticky vypočítaný čas. Týmový kolega Lotterer se nestačil divit: „Když jsem tu hostoval roku 2014 ve Formuli 1, tak bylo 1:54s maximum, jehož jsem mohl dosáhnout – dnes tu jezdí LMP1 1:53s – neuvěřitelné!“

Za Janim, Lottererem a jejich partnerem Tandym se seřadily všechny tři Toyoty následované druhým Porsche 919. Na 6. místě se kvalifikoval první z vozů LMP2, G-Drive-Oreca Rusinova, Thirieta a Lynna, před oběma silnými vozy Signatech-Alpine posádek Dumas/Menezes/Rao a Ragues/Negrao/Panciatici. Kollesův LMP1 dosáhl jen 11. místa. Mezi vozy třídy GT se prosadil Ferrari týmu AF Corse (Rigon/Bird) před oběma Fordy stáje Chipa Ganassiho (Muecke/Pla/Johnson a Priaulx/Tincknell/Derani) a sesterkým vozem Callada a Pier-Guidiho. Následovaly oba tovární Porsche a Astony Martin. Prvních šest při tom dělilo jen 2,6s – také ve třídě GT se tedy očekávala vyrovnaná sobota.

Výsledek kvalifikace  6h ve Spa

1. Jani/Lotterer/tandy, Porsche                       1:54,097
2. Konway/Kobajaši, Toyota                             1:54,693
3. Sarrazin/Kunimoto/Lapierre, Toyota             1:54,701
4. Buemi/Davidson/Nakajima, Toyota              1:54,907
5. Berhard/Bamber/Hartley, Porsche               1:55,440
6. Rusinov/Thiriet/Lynn, G-drive-Oreca            2:02,601
7. Dumas/Menezes/Rao, Signatech-Alpine        2:02,624
8. Ragues/Negrao/Panciatici, Signatech-Alpine  2:02,629
9. Graves/Hirschi/Vergne, Manor-Oreca            2:02,632
10. Beche/Hanson/Piquet, Rebellion-Oreca       2:03,619     

Závod

Poté, co legenda Le Mans, Tom Kristensen, vypustil vozy na trať, vyrazil Pole-setter Andre Lotterer na jeho Porsche 919 do druhého závodu WEC sezony 2017 ze všech nejlépe. Strategií třetí Toyoty ovšem očividně bylo „atakovat hned začátkem podniku vedoucí Porsche“ a Nicolas Lapierre se ještě před první zatáčkou snažil Lotterera předjet. Francouz při tom zvolil velice riskantní brzdný bod a La Source zvládl jen se štěstím velkým obloukem záchytnou zónou. Lotterera při tom těsně minul. První kola ve vedení tedy patřila před 61.000 diváky Porsche. Za „domácím“ Lottererem (Andre žije v Belgii) se nejprve seřadily dvě Toyoty, druhý Porsche s Hartleyem v kokpitu a Lapierre.

Německá značka se z prvního místa ovšem mohla těšit jen 20 minut. Na špičce se jelo stylem sprintu a Japonci k tomu měli tuto sobotu lepší zbraň. Lotterera nejdříve předjel Conway a brzy poté mu následoval i Buemi. Koncem první hodiny se ovšem musel Švýcar v japonských službách nechat předjet Hartleyem. Po první hodině tedy znělo pořadí třídy LMP1 Toyota-Porsche-Porsche-Toyota-Toyota, zatímco se o vedení ve třídě LMP2 přetahovali Roman Rusinov (G-Drive) a Bruno Senna (Rebellion). Mezi vozy GT zuřil souboj o první místo mezi dvěma Ferrari a dvěma Fordy.

Toyota TS050 se startovním číslem 7 vedla závod i po dvou hodinách, když od Conwaye převzal Kamui Kobajaši. Za nimi  se usadil Porsche 919, který od Hartleye převzal Tandy, před další Toyotou Davidsona, druhým Porschem Earla Bambera a třetí Toyotou nováčka Kunimota. Ani jednoho z pěti favoritů zatím nepostihl žádný závažný problém.

Třídě LMP2 velel Julien Canal, který převzal vůz týmu Rebellion od Senny, před Alexem Lynnem (G-Drive).

Tým japonského výrobce pod vedením zkušeného Francouze Huguese de Chaunaca nedal ani v dalším průběhu závodu prvenství z ruky. Naopak: Během odpoledne se na špičce najisto usadil vítězný vůz ze Silverstone s Buemim, Davidsonem a Nakajimou v kokpitu, zatímco jim Conway s Kobajašim hájili záda. Dvojité vítězství Toyoty nad Porsche neohrozily ani dvě neutralizace ve druhé části závodu, ani několik kapek z hrozivých mraků těsně před koncem. Díky jasným odstupům v poslední hodině si Japonci dokonce mohli dovolit, zorganizovat navenek napínavý foto-finiš jejich dvou vozů. Druhé vítězství sezony posádky Buemi, Davidson, Nakajima ovšem nikdy nebylo ohroženo. Na Porsche zbyly ve Spa jen pozice 3 a 4 před třetí Toyotou – a zároveň role lehkého outsidera před Le Mans, což Švábům jistě ani nebude nepříjemné.

Dobrou generálku před Le Mans předvedl i tým Colina Kollese. Jediný soukromý vůz třídy LMP1 dovedli Kraihamer, Rossiter a Webb až do cíle a to dokonce před nejrychlejšími prototypy třídy LMP2. Tu vyhrála zaslouženě posádka Rusinov, Thiriet, Lynn před týmem Rebellion, se kterým se potýkala táměř celých 6 hodin.

Mezi speciály GT slavila značka Ferrari velké vítězství nad Fordem. Podobně jako Toyota v LMP1, obsadily oba 488 GTE týmu AF Corse první dvě místa v pořadí Bird/Rigon a Calado/Pier Guidi.  

Výsledek 6h WEC ve Spa

1. Buemi/Davidson/Nakajima, Toyota
2. Konway/Kobajaši, Toyota
3. Berhard/Bamber/Hartley, Porsche                                                      
4. Jani/Lotterer/Tandy, Porsche                      
5. Sarrazin/Kunimoto/Lapierre, Toyota            
6. Kraihamer/Rossiter/Webb, byKolles-Enso              
7. Rusinov/Thiriet/Lynn, G-Drive-Oreca
8. Senna/Canal/Prost, Rebellion-Oreca
9. Tung/Jarvis/Laurent, Chang-Oreca           

Sdílejte na:
Zavřít