Podle Marka za výkonnostní ztrátou v Rusku může motor i šasi

Podle Marka za výkonnostní ztrátou v Rusku může motor i šasi

Před sezónou se zdálo, že by se z absolutní dominance Mercedesu mohl stát trojboj o mistrovský titul mezi Stříbrným šípy, Ferrari a Red Bullem. Ovšem rakouská stáj začíná za čelem pomalu zaostávat. Podle doktora Helmuta Marka není tentokrát na vině jen motor od Renaultu, ale také tým samotný.

V Soči Red Bull na Ferrari a Mercedes znatelně ztrácel, tudíž jeho jezdci museli bitvu o pódiová umístění sledovat jen zpovzdálí. Že bude mezi nimi a čelem až takový výkonností rozdíl nikdo nečekal.

Na vině je motor i šasi

„Z velké části to je motor, zcela určitě. To vede tyto měření FIA k absurditě. Samozřejmě také víme, že ani naše šasi není tam, kde by mělo být. Chybí nám výkon,“ uvědomuje si Marko, jehož tým v na GP Ruska zaostal o 1,7 vteřiny. Největší podíl na ztrátě má pohonná jednotka: „Sekunda náleží motoru a okolo pěti až šesti desetin leží na šasi.“

Pro nacházející závod ve Španělsku má stáj nápojového giganta připravené aktualizace, díky kterým by měla být ztráta smazaná.

Při testech v Barceloně se Marko dušoval, že čekají rychlou reakci, ta se zatím ale nedostavila. Na poměry Red Bullu trvá vše relativně dlouho. V čem je zakopaný pes? „Leží to na tom, že změny jsou relativně masivní,“ popisuje Marko důvody dlouhého čekání na zlepšení se.

Naděje na titul jsou zřejmě fuč, letošní vůz však nepřestanou vyvíjet dál

„Obávám se, že ano,“ reagoval na otázku, zda jsou pro ně myšlenky na titulu již passé a pokračoval: „My máme naše problémy. Renault má zase své. A jak už bylo řečeno, rozdíl na straně motoru je oproti minulému roku patrný.“

Zaměří se už Red Bull na monopost pro sezonu 2018? „Ne, bojujeme, dokud to jde. Ještě se nevzdáváme. Teprve v Barceloně uvidíme, jak na tom doopravdy jsme,“ uvedl Marko.

Je tovární tým Renaultu pro Red Bull hrozbou?

Forma Renaultu se od loňského roku rapidně zlepšila, což je vidět i na výsledcích. Velmi solidní výkony podává v kvalifikacích, kde se stává již trendem, že se Nico Hülkenberg prakticky pokaždé probojuje do třetího segmentu a velmi často je Red Bullu na dostřel.

Rychlost továrního týmu během kvalifikačních jízd však Rakušanovi vrásky na čele nedělá. „Vždycky je to jen v kvalifikaci. Co se závodní rychlosti týče, byl ve všech závodech zase jasně vzadu. Ale při kvalifikačních rychlostech je pozoruhodný,“ chválí počínání svých žlutých rivalů v rozhovoru pro motorsport-magazin.com.

Simulace výkonu motoru. K čemu proboha?

Všechny dodavatelé motorů se společně s FIA se dohodly na jedné metodě simulací výkonu pohonných jednotek. Tyto simulace ukázaly, že mezi Red Bullem, Renaultem a Mercedesem je rozdíl tří desetin sekundy. Ovšem musí se brát v potaz fakt, že toto nelze posoudit podle okruhu v Rusku. Ten je totiž na motory jasně náročnější.

„To je jedno, protože to je taky závodní trať. Takže je to minimálně pět procent, které nám na Mercedes a Ferrari chybí. Tři procenta… nevím, s kolika procenty musíme počítat, až tam přijedeme,“ je skeptický ohledně těchto simulací Marko, jenž poukazuje na to, že ani ředitel závodů Charlie Whiting nepochopil jejich podstatu. „Proč potřebujeme tak komplikovanou metodu? Když Charlie Whiting řekne, že to nechápe, pak musíme vzít jen kvalifikaci, při které jezdí všichni s maximálním výkonem a minimální hmotností. Proto nechápu, co se tam ještě musí simulovat.“

„Nejjednodušší je vzít kvalifikaci, třetí segment, protože tam to vidí. Jde tam o absolutní výkon motoru a ne o to, jak šetří motor při dlouhém stintu, nebo o první motor ve čtvrtém závodě, pak se výkon snižuje. Tohle všechno není relevantní vzhledem k absolutnímu výkonu motoru.“

Šasi týmů mají v kvalifikacích různou hmotnost. Marko zdůrazňuje, že tomu tak je rovněž v závodech. Jenže tam už nikdo nedokáže zjistit, kdo má nastavený jaký mód.

Na Hondu se jaksi pozapomnělo…

Čtyřiasedmdesátiletému rodákovi ze Štýrského Hradce nejde do hlavy, proč byla z těchto simulací vynechaná Honda: „Těžko říct. FIA musí zakročit! Proč tedy nebyla měřená Honda?“

FIA zdůvodňuje vynechání japonského dodavatele tím, že v tomto časovém rozpětí musí být tři ze čtyř motorářů. „To jim musí stačit. Ale oni vidí, jak je tento výsledek přikrášlený,“ zkonstatoval.

Red Bull s Renaultem se opět kamarádí

Na konci sezóny 2015 byl Red Bull s Renaultem pořádně rozhádaný, dokonce jednal i dalšími dodavateli pohonných jednotek. Jenže nikdo s Rakušany nechtěl smlouvu uzavřít. Nezbylo jim tedy nic jiného než se s francouzskou automobilkou udobřit a pokračovat ve spolupráci, ačkoliv jejich motor nese název TAG Heuer. Jak vypadá situace mezi nimi v současné době? „Nojo, mají své problémy. Doufám, že se jim podaří vyřešit především problémy se spolehlivostí. Nejdřív musejí vyřešit toto, teprve potom se mohou vrhnout na výkon. Je to nový motor a to je škoda. Minulý rok nebyla pohonná jednotka, co se týká síly, vpředu, ale byla stabilní. S motorem jsme neměli jediný problém.“

Nezávislí dodavatelé motorů od roku 2021?

Jedná se o tom, že by mohli v roce 2021 přijít na scénu nezávislý dodavatelé a právě Marko je jedním z podpůrců tohoto návrhu. Jeho tým s Renaultem spolupracoval ještě za dob, kdy nestál na startovním roštu s vlastním továrním týmem. Ale počínaje loňským rokem je i jméno Francouzů na startovní listině. Změnilo se jejím návratem něco vzhledem k Red Bullu?

„Ne. Jde o transparenci a o to, že jsme jako nezávislý tým a k tomu také chceme být schopní vybrat si výrobce motorů. Ale při těchto pravidlech nepřijde nikdo z Cosworthu či Imoru, protože nikdy nemohou dohnat skrze cenu tyto náklady na vývoj,“ vysvětluje Marko.

Situace ohledně nezávislých dodavatelů by se mohla změnit v roce 2021. Podle Marka je zavedení nezávislých dodavatelů také v zájmu nových majitelů královny mororismu, kteří by skrze to udělali šampionát opět atraktivnějším.

„Věřím v to, protože musí být v zájmu Liberty Media to, že bude show i sport opět atraktivnější. A nemůže být atraktivní, když je pátý 1,8 nebo 1,9 vteřiny za prvním. Pole je od sebe velmi daleko, proto tu není žádné těsné závodění.“

Sdílejte na:
Zavřít