ONLINE: Velká cena Mexika 2016

ONLINE: Velká cena Mexika 2016

Živý komentář k Velké ceně Mexika 2016. Pro načtení nejnovějšího komentáře znovu načtěte stránku.

Závod začíná ve 20:00.

Vítejte u dnešního komentáře k Velké ceně Mexika! Na okruhu Autromo Hermanos Rodriguez sice včera Mercedesy obsadily první řadu, ale výkon v kvalifikaci a v závodě jsou úplně jiné záležitosti. Proto bychom dnes mohli být svědky napínavého závodu mezi Mercedesy a Red Bully startujícími z druhé řady.

Do souboje o pódium by se mohly zapojit i vozy Ferrari, které neměly příliš dobrou kvalifikaci – na super-měkkých pneumatikách stačily pouze na šesté a sedmé místo. Ukázat by se mohl i Nico Hülkenberg ve Force Indii, který po podepsání smlouvy s Renaultem vypadá velmi uvolněně a sebevědomě a v kvalifikace získal skvělé páté místo po neočekávaném kole. Jeho týmový kolega, domácí Sergio Perez, vypadl už v druhé části kvalifikace.

Do startovních pozici dnes nijak nezasáhnou penalizace. Jedna visela nad hlavou Kimiho Räikkönena, který v kvalifikaci měl problémy s motorem, ale Ferrari motor vyměnilo za starší již použitý. Fin tak bude mít k dispozici méně výkonu, ale bude startovat ze své šesté pozice. Nicméně změna tu přeci jenom bude – Romain Grosjean, který měl velmi špatnou kvalifikaci místo startu z 21. místa bude startovat z boxové uličky po výměně podlahy vozu.

Kompletní výsledky kvalifikace najdete zde.
Komentář k průběhu kvalifikace zde.

Současný okruh Autodromo Hermanos Rodriguez je velmi podobný originálu, je oproti němu trochu pomalejší a místo poslední zatáčky na oválu dnes máme možnost vidět piloty projíždět areálem velkého stadionu, kde se nyní také koná pódiový ceremoniál. A po loňském závodu musí všichni uznat, že to má svoje kouzlo.

I po předělání je ale trať velmi rychlá. Přispívá k tomu i vysoká nadmořská výška (s přehledem nejvyšší v celém kalendáři) a tím pádem řídký vzduch, což vozům umožňuje vyšší maximální rychlosti, avšak stojí je přítlak a tak jsou vozy pomalejší v zatáčkách. Kvůli tomu si sem týmy vozí speciální aerodynamické balíky. Kvůli řídkému vzduchu je potřeba upravit i chlazení vozů, s čímž tu týmy mívají problémy i tak.

Pirelli odhaduje, že nejrychlejší dnes bude jedno-zastávková strategie, nicméně pneumatiky jsou na mexické trati jako zakleté – jednou fungují, jindy ne, takže je otázka, jak to dnes týmům půjde. Jedna zastávka by sice měla být nejrychlejší strategií, nicméně strategie dvou zastávek by neměla být o moc pomalejší, proto k ní určitě sáhne několik pilotů donucených k alternativní strategii.

Připomeňme si, že pokud Rosberg závod vyhraje a Hamilton závod dokončí na desátém místě nebo hůř, pak se Rosberg stane už dnes Mistrem světa! Stane se ale něco takového? Je to nepravděpodobné, nicméně v závodě se může stát cokoliv.

Start

ZK – Zahřívací kolo bylo zahájeno! Lewis Hamilton za sebou vede 20 vozů kolem trati, v boxové uličce se připravuje Romain Grosjean.

ZK – Vozy už jsou seřazeny na startu!

1/71 – Hamilton si udržuje vedení, ale v první zatáčce vyjel mimo trať, Rosberg soupeřil s Verstappenem, ale udržel se na třetím místě. Hülkenberg předjel Ricciarda, za nimi obě Ferrari. A máme velkou nehodu v první zatáčce mezi Sauberem a Manorem, Vettel hlásí punkturu pneumatiky a na trati máme Virtuální Safety Car! A následně na trať vyjíždí normální Safety Car! Vettel se propadl za Massu.

2/71 – Ricciardo v boxech, Vettel ale pokračuje, zřejmě se spletl a pneumatiky má v pohodě. V boxech je také Marcus Ericsson, který v první zatáčce havaroval s Wehrleinem, na rozdíl od pilota Manoru ale v závodě pokračuje.

Takhle se Hamilton nevešel do první zatáčky po startu:

3/71 – V tomto kole Safety Car zajede do boxů. Za nehodu nikdo očividně nemůže, bylo tam hodně vozů vedle sebe a Guttierez tam přišel do kontaktu s Wehrleinem, kterého to poslalo do Ericssona.

4/71 – A znovu závodíme! Hamilton, Rosberg, Verstappen, Hülkenberg, Räikkönen, Massa a Vettel bránící se před Bottasem. Bottas se ale brání před domácím Perezem, který se chce vytáhnout. Sainz si stěžuje na problémy s převodovkou.

5/71 – Kevin Magnussen se brání na dvanáctém místě před Buttonem, který to zkusil na rovince, ale Magnussen se dokázal vrátit před něj. Zezadu je sleduje Gutierrez, kterém ale trochu bojuje s vozem a to ho vystavuje Ricciardovi, který jede na čerstvých středně-tvrdých pneumatikách po svém pitstopu.

6/71 – Hamilton v čele zajel nejrychlejší kolo závodu. On i Rosberg jedou na měkké sadě pneumatik. Třetí Verstappen má nasazeny super-měkké pneumatiky a dýchá na krk Rosbergovi. Vedení závodu prošetřuje Verstappena a Rosberga kvůli strkanici v první zatáčce, Verstappen tam ťuknul do Rosberga a ten si musel střihnout zatáčku přes trávník.

7/71 – Nyní Verstappen útočí na startovní rovince, ale Rosberg se brání, je to velmi těsné. Těží z toho Hamilton, který ve vedení ujíždí Rosbergovi pryč.

8/71 – Rozumné rozhodnutí vedení závodů – závodní incident mezi Rosbergem a Verstappenem, jedeme dál.

9/71 – Massa se zvládá držet na šestém místě před Vettelem, který jede velmi blízko za ním, ale cestu kolem si nemůže najít. Bottas za nimi už ztrácí. Daniel Ricciardo útočí na třináctého Buttona do první zatáčky a úspěšně. Postupně se posouvá dopředu.

10/71 – A hned v první zatáčce dalšího kola se Ricciardo dostává i před dvanáctého Magnussena. Nyní vedení vyšetřuje nehodu v prvním kole mezi Ericssonem, Wehrleinem a Gutierrezem. Vyšetřování jsou i Španělé Alonso a Sainz za kontakt v prvním kole.

11/71 – Perez tlačí na osmého Bottase. Vettel dává Ferrari vědět, že je zaseknutý za Massou, který je na rovinkách rychlejší.

12/71 – Verstappenovy super-měkké pneumatiky začínají oproti měkkým pneumatikám zpomalovat, ztrácí na Rosberga a dojíždího Hülkenberg s Räikkönenem. Grosjean v boxech pro středně-tvrdé pneu.

13/71 – Verstappen v boxech, velmi hezká zastávka, ze třetího místa se vrací na devátém. Zastávka trvala 2,1 sekundy. Přezul na středně-tvrdé pneumatiky. Zrovna tak Carlos Sainz. Vettel na měkkých pneumatikách je stále nalepený na Massu na super-měkkých pneumatikách. Stejná situace u Räikkönena s Hülkenbergem. Mezitím se k zádi Vettela blíží Bottas, kterému super-měkké pneumatiky zjevně drží lépe než Massovi před Vettelem.

14/71 – Nehoda mezi Gutierrezem, Wehrleinem a Ericssonem byla vyhodnocena jako závodní incident, žádné penalizace.

15/71 – Hülkenberg a Massa v boxech, obě Ferrari jsou vypuštěna a mají před sebou volno. Carlos Sainz dostává penalizaci 5 sekund za vytlačení Alonsa mimo trať.

16/71 – Po svých pitstopech se Hülkenberg vrátil na desátém místě, Massa na třináctém.

17/71 – Alonso v boxech, z měkkých pneu přezouvá na středně-tvrdé. Mercedes se připravuje na pitstop.

18/71 – Lewis Hamilton je ten stříbrný šíp, který se potápí do boxů. Na první místo se posouvá Rosberg. Hamilton se vrací na čtvrtém místě za Vettelem. Button také v boxech. Ve vedení je momentálně Rosberg, za ním Räikkönen, třetí Vettel, čtvrtý, Hamilton, pátý Bottas, šestý Perez, sedmý Ricciardo, osmý Verstappen, devátý Hülkenberg.

19/71 – Perez dotírá na Bottase, ale ten se velmi dobře brání, je to ale mezi nimi hodně těsné. Ricciardo dostává zprávu, aby na to hodně šlápl, má šanci dostat se po Rosbergovo pitstopu před něj. Bottas v boxech.

20/71 – Perez dostává zprávu, aby za sebou Ricciarda a Verstappena držel co nejdéle.

21/71 – Rosberg v boxech! Bezproblémový pitstop, 2,2 sekundy. V boxech je také Räikkönen na středně-tvrdé směsi pneumatik. Rosberg se vrací na trať před oběma Red Bully, Perez mezitím zmizel do boxů také. Verstappen je nyní za Ricciardem s pneumatikami o jedenáct kol novějšími. Tým by měl Verstappena vyměnit s Ricciardem, aby mohli bojovat s Rosbergem, ale zatím žádný takový rozkaz nepřichází.

22/71 – Räikkönen se díky dobrému pitstopu a dobrým časům dostal před Hülkenberga. Rosberg dostává zprávu, že během pitstopu mu omylem příliš utáhli přední křídlo a bude mít o něco více přítlaku, než by ideálně chtěl. Verstappen už je před Ricciardem.

23/71 – Perez po pitstopu za oběma Williamsy. Bottas je momentálně před Massou, který ho pustil před sebe na trati. Brazilec se viditelně trápí o něco více, než jeho finský kolega.

25/71 – Není divu, že se Vettel nemohl na trati dostat před Williams, oba jejich vozy kralují nejvyšším rychlostem – Bottas byl úplně nejrychlejší s 372,5km/h. Perez zaútočil na Massu, k nadšení jeho domácích Mexičanů. Nicméně nevešel se do zatáčky a Massa se vrátil před něj.

27/71 – Hamilton hlásí, že jeho středně-tvrdé pneumatiky nejsou zas tak úžasné, jak by chtěl.

28/71 – Perez se ptá týmu, proč měl pitstop tak pozdě, nyní se zasekl za Massou, který jede na devátém místě.

29/71 – Vettel byl zavolán do boxů, ale na poslední chvíli zůstal venku na trati. Zatím v boxech nebyl on a Felipe Nasr.

31/71 – Vettel na měkké sadě pneumatik už odjel 30 kol, velmi působivé.

32/71 – Další povolávací rozkaz pro Vettela, aby zajel do boxů. A nyní tak Vettel skutečně činí. Přezouvá na středně-tvrdou směs.

33/71 – Dobrá zastávka pro Vettela, 2,6 sekundy. Vrací se na trať za Räikkönena, který si právě stěžuje na to, že středně-tvrdé pneumatiky na jeho voze nefungují ideálně.

34/71 – Mezitím o něco více vepředu se Verstappen dotahuje na Rosberga, ztrácí pouze 1,5 sekundy. Rosbergovo pneumatiky jsou ale o osm kol mladší, Rosberg by měl být schopen udržet ho za sebou.

36/71 – Verstappen dostává zprávu, aby hlídal své pneumatiky a nebyl příliš blízko za Rosbergem.

37/71 – Bottasovo maximální dosažená rychlost 372,5km/h zaostává pouze o 0,1km/h za absolutním rekordem zaznamenaným v závodě. Rekord nyní drží Kimi Räikkönen díky Velké ceně Itálie 2005.

39/71 – Perez je stále nalepený za Massou. A stále se před něj nemůže dostat. Williams je prostě na rovinkách nepřekonatelný a v zatáčkách se v Mexiku příliš dobře nepředjíždí.

40/71 – Perez opět a znovu útočí do první zatáčky na Massu, ale opět se Brazilec velmi dobře brání.

43/71 – Mezitím se obě Ferrari stále přibližují ke čtvrtému Ricciardovi, ten nejspíše ještě bude stavět, uvidíme, jak se Red Bull rozhodne. Mezitím je Verstappen kousíček za Rosbergem.

44/71 – Rosberg zajel nejrychlejší kolo závodu – 1:22.8. Mezitím se nám rozdíl mezi vozy Ferrari zmenšil na pouhou sekundu, Vettel má přes deset kol mladší pneumatiky než Räikkönen. Nejrychlejší kola závodu:

46/71 – Räikkönen v boxech! Pomalejší zastávka – 3 sekundy. Vrací se na trať na sedmém místě osm sekund za Hülkenbergem. Přezul na středně-tvrdou směs. Ferrari tak hezky Fina uklidilo z cesty Vettelovi.

49/71 – Vedoucí vozy se nyní probojovávají skrze vozy o kolo pozadu, což v úzkých pomalých zatáčkách není nic jednoduchého.

50/71 – Verstappen je pouze půl sekundy za Rosbergem, ten zablokoval kola do první zatáčky, ale udržel se před ním a Verstappen následně útočí do třetí zatáčky, ale vyletěl z trati, Rosberg si zachoval chladnou hlavu a jede dále. Verstappen za sebou při návratu hodně zdržel Sainze o kolo pozadu, čehož využil Button a dostal se před něj.

51/71 – Ricciardo v boxech, nazouvá měkkou směs pneumatik. Vrací se na trať za Hülkenbergem.

52/71 – Ricciardo předjel Hülkenberga, nyní bude dohánět Vettela na čtvrtém místě.

54/71 – Víte, kde je Sergio Perez? Ano! Stále za zadním křídlem Felipeho Massy. Ricciardo zajel nejrychlejší čas závodu.

55/71 – Räikkönen pár kol po pitstopu už hlásí, že levá zadní pneumatika už odchází. Citujeme „My left rear is so fucking poor, it’s unbelievable!“ Mezitím Kvyat dostává penalizaci pěti sekund za to, že při předjetí Grosjeana před pár koly jel mimo trať. Trochu přísné, vzhledem k tomu, že i Grosjean vyjel mimo trať.

57/71 – Formula One Management je trochu příliš optimistický s užíváním slovíčka „Battle“ – bitva:

59/71 – Räikkönen pomalu dohání šestého Hülkenberga, je pouze 1,3 sekundy za ním.

61/71 – Jenson Button útočí na Palmera na dvanáctém místě, velmi pěkné předjetí. Palmer na těchto středně-tvrdých pneumatikách jede od druhého kola – v prvním kole byl v boxech po kontaktu. Od té doby v boxech nebyl.

62/71 – Räikkönen 7 desetin za Hülkenbergem. Ale ani s pomocí DRS není schopen na dlouhé cílové rovince Force Indii s motorem Mercedesu překonat. Mezitím čtvrtý Vettel dohání Verstappena, který má o dvacet kol starší pneumatiky.

63/71 – Verstappen dostává zprávu o tom, že ho Vettel dohání, ale svého inženýra přerušuje s tím, že blížícího se Vettela vidí.

64/71 – Alonso následuje příkladu Buttona a pronásleduje Palmera, který je momentálně na třináctém místě.

65/71 – Palmerovo pneumatiky jsou 65 kol staré. Wow. Ale Alonsa za sebou stále drží.

66/71 – Update: Perez je stále za Massou. Räikkönen je stále za Hülkenbergem.

68/71 – A už to tak není! Räikkönen útočí na Hülkenberga, ten se roztočil a Fin je před ním! Mezitím drama před nimi! Verstappen zablokoval kola a vyjel mimo trať, zkrátil si zatáčku aby se udržel před Vettelem, nyní dostává zprávu, aby Vettela pustil před sebe, že tohle není fér. Mezitím si Vettel stěžuje, že ho Verstappen musí pustit před sebe.

69/71 – Verstappen ho před sebe zatím nepouští. Verstappenovi se ale zřejmě moc nechce pouště před sebe Vettela, protože přímo za Vettelem jede i Ricciardo. Vettel chce a nadává, aby ho Verstappen pustil, protože Ricciarda se bojí také.

70/71 – Vedení závodu dává zprávu, že tento případ vyšetří po závodě. Vettel naznačuje útoky, ale Verstappen se brání. Ricciardo útočí také a dotkl se koly s Vettelem, ale oba udrželi své vozy na trati. Ricciardo na vnitřku hodně zablokoval kola a Vettel si ho nevšiml a dotkli se spolu.

71/71 – Poslední kolo! Mercedes dnes získá nový rekord – 17 závodů vyhraných v jedné sezoně. Nicméně tento rekord už drželi předtím se 16 závody.

KONEC!

Lewis Hamilton vyhrává Velkou cenu Mexika 2016! Nico Rosberg dojíždí druhý. Verstappen třetí, Vettel hodně nadává do vysílačky a po projetí cílem jede vedle Verstappena a zřejmě tam bude nějaká gestikulace. Za čtvrtým Vettelem jede Ricciardo, jejich pořadí se možná ještě prohází po závodě, hrozba penalizace pro Verstappena je docela reálná.

Lewis Hamilton v historických tabulkách vyrovnává 51 vítězství Alaina Prosta. Nyní je před ním pouze Michael Schumacher s 91 vítězstvími…

Nicméně Rosberg stále titul nemá jistý. Možná se rozhodne za týden v Brazílii, ale nejspíš se to ještě protáhne až do Abú Dhabí.

A rychlé rozhodnutí vedení závodu! Verstappen dostává 5 sekund penalizaci! Propadá se na páté místo za Ricciarda! Ale Verstappen už je s Rosbergem a Hamiltonem v místnosti za pódiem a jeho vůz je zaparkován u cedule se třetím místem vedle Mercedesů. Vettel se tam nyní žene a Verstappen už se loučí s Hamiltonem a Rosbergem, že dostal penalizaci a odchází. To vidím poprvé!

Vedení závodu ale nyní ještě prošetřuje kontakt mezi Vettelem a Ricciardem, ale tady to vidím na závodní incident a žádnou penalizaci. Mezitím si Rosberg omylem nasadil Hamiltonovu čepici pro vítěze, už si to mění. Mezitím Vettel stále běží k pódiu, které v Mexiku není u pitlane, ale o pár zatáček dříve uprostřed stadionu.

Klíčová zpráva na závěr! Sergio Perez do cíle dojel na desátém místě, PŮL SEKUNDY za Felipem Massou, za kterým je nalepený půlku závodu. To je vše, článek s výsledky a shrnutím chystáme.

Sdílejte na:
Zavřít